eitaa logo
مروج توحید
7.1هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
437 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5891083301900257254.mp3
6.03M
🎙 جلسه صدم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5830162918838109904.m4a
8.9M
وقت صید است وقت صید است. ما دنبال صیدهای آن آسمان دیگر هستیم، دنبال صیدهای ملکوتی هستیم. عزیزانی که روی خودشان کار کرده اند و زحمت کشیده اند می فهمند که این شب ها وقت صید است. اساس عالم هستی و هندسه عالم هستی از وجود سید کائنات شکل گرفته است. اگر صادقانه جلو بروی صید می کنی و بُخلی در دستگاه آفرینش نیست. مراقب باش تا دست خالی از این ماه بیرون نروی ! انسان کار کرده کسی است که وقتی از این ماه بیرون رفت دستش را پُر ببیند و هدایایی از این روزها و شب ها دریافت کرده باشد. هرچقدر به آخر ماه نزدیک تر شویم سنگین تر می شود. بسیار ماه عجیب و سنگینی است ! عزیزانی که می توانند چیزهایی بگیرند عجایب این ماه را و سنگینی این ماه و دریافت های این ماه را درک می کنند. البته سختی های خودش را هم دارد. با سختی عجیبی همراه است. گوهرهای زیادی به انسان می دهند ولی سختی هایی هم دارد. کمی روی خودتان کار کنید و زحمت بکشید قلب باز می شود و آماده صید می شوید … تفسیر_منازل_السائرین جلسه ۷ 🆔 @moravej_tohid
4_5789537433070602392.mp3
7.72M
من هم هستم وظیفه تو همین است کاری کن تا تو را شکار کنند تا دم مردن دمی غافل مباش کاری کن تا تو را بپسندند و شکار کنند انسان هایی که طاقت دارند و قدرت دارند که به عمق وجود خودشان برسند و روحشان را آزاد کنند، حق ندارند حرفی بزنند ! یا صدایی بشوند ! هوای خودت را داشته باش و کاری کن تا تو هم شکار شوی. کاری کن تا آن صیادان عالم غیب تو را بپسندند و شکار کنند. کاری کن تا تو را بپسندند و شکارت کنند و خودت را عرضه کن در دام های آنها، این خوب در دام افتادنی است. کاری کن تا در کمند ایشان بیافتی، کاری کن تا شکار آن خوش چشمان عالم غیب شوی. آنها تو را ببینند و بپسندند و شکارت کنند. شب ها که تور می اندازند تو هم بیدار باش و قدم بزن و خودت را در معرض تور آنها قرار بده و یک جوری بگو که من هم هستم… اصل این است که شکار شوی این سفر زین پس همه جذب خداست… کمند بیافتد در گردن تو و ادامه کار آسان است 🆔 @moravej_tohid
4_5787261718879012254.mp3
4.39M
رستاخیز انسان بخشی از تفسیر_مثنوی_معنوی @moravej_tohid
هدایت شده از مروج توحید
بی تو ای صاحب زمان ....mp3
2.61M
بی تو ای صاحب زمان ؛ بی قرارم هر زمان ؛ از غم هجر تو من دل خسته ام ؛ هم چو مرغی بال و پر بشکسته ام کی شود آیین زار بر دل اندازی یارا ؟ بر دل خسته که دَمسازی یارا … ده مدال دیده با نیز عنایت ؛ به من از مهر و عشق بازی خدایا یابن الحسن آقا بیا ، ای تو شور عشق من … روشنی انجمن … بی تو در دام بلا افتاده ام بر تو یارا جان و دل را داده ام از فراق تو شده حال منِ خسته ، پریشان کی می آیی منجی و سلطان امکان ؟ عقده ها را وا کنی با یک نگر ای نور یزدان … بین چه کرده با دل من سوز هجران ؛ یابن الحسن آقا بیا @moravej_tohid
4_5902165747748046834.mp3
24.48M
🎙 جلسه نود و پنجم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5803044452381493700.mp3
8.02M
... اینها کریم هستند ، اینها در خانه شان را باز کرده اند و ندا در داده اند که مردم بیایید ... اما بحث اینست که چند نفر را عاشقانه خودش طلب کرده ، خودش دوست دارد که بیاید و اگر این عاشق به درگاه او نرود ، امام منتظرش هست که چرا نیامد ؟ چه شد که نیامد ؟ ... امام اینطور تو را بخواند . هر که به زیارت امام رضا میرود ، امام او را خوانده است ( ما عقیده داریم ، این اعتقاد ما هست که هر کس به زیارت امام رضا میرود ، امام رضا او را خوانده است ، دعوت کرده است ) اما یک کاری کن ، یکطور دیگر برایت دعوتنامه بفرستد ، گاهی وقت ها یک نفر یک عده ای را دعوت میکند ( مثلاً ساعت ۶ تا ۸ به صرف شام تشریف بیاورید ) ، اما بعضی ها را در گوششان هم میگوید که ساعت ۸ که مهمان ها رفتند تو بمان " مجلس خصوصی میشود " ، مجلس خاص میشود ( این را دیگر در گوشش میگوید ) ... ... یک کاری کن امام رضا ، این بزرگان ، یک دعوت خاص از تو بکنند ، خودت میفهمی ( اگر دعوت خاص شدی ، خودت میفهمی ) ... یک کم قلبت را باز کن ، خیلی از پیام های اینها ... ... یک کاری کن امام رضا دلش برایت تنگ بشود ... برگرفته از جلسه ۸۷ مثنوی @moravej_tohid
4_5906950573244024852.mp3
15.34M
🎙 جلسه صد و یکم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_6046213522017225373.mp3
25.15M
🎙 جلسه صد و چهارم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5796688390409685271.mp3
16.87M
🎙 جلسه صد و دوم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_6046213522017225381.mp3
19.99M
🎙 جلسه بیست و چهارم بقره ۳۲:‌ قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5791925250203587404.mp3
6.25M
...سلوک یک امر شخصی هست (امر همگانی نیست)... ...اگر در خانه چیزی میخواهند برایشان فراهم کنید ( امکانات رفاهی میخواهند ، برایشان فراهم کنید ) نمی خواهم بگویم اسراف کنید ، اما... کاری هم نداشته باشید که بگوئید این را بخر ، آن را نخر... تا جایی هم که امکان دارد برایشان فراهم کنید... انتظار هم نداشته باشید..‌. احساس نکنند که شما جدا شده اید ، از اینها ( این احساس را نکنند ) یعنی یا ببینند که آقا در مسجد هست یا در امامزاده هست یا در جلسات ماست و یا اگر هم در خانه هست میرود خودش را در اتاق... و شروع میکند به عبادت... ... مواظب باشید ، حتی دستور ندهید ( حالا درست هست ، مرد ولایت دارد بر زنش ) اما سعی کنید دستور ندهید... بگذارید بچه ها در یک محیط صمیمی... نه به همسر ، نه به فرزند ، آن حالت تحکم و دستور و اینها نباشد... ..‌. اینطور نباشد که انسان خودش را جدا بکند... زن شب میخوابد دلش میخواهد کنار شوهرش بخوابد ( همین برایش یک امنیت هست ، یک آرامش هست ) ، حالا آدم بگوید نه من میخواهم بروم عبادت بکنم ( این کارها خیر ) ، خیلی طبیعی زندگی کنید... برگرفته از جلسه ۷۹ منازل_السائرین @moravej_tohid
4_5798612716146919739.mp3
4.96M
... در توکل اعتماد به خدا مهم هست ، ثقه مهم هست ، وثوق مهم هست ، که واقعاً وقتیکه من ( مثلاً فرض کنید که ) روزی ام را به خدا واگذار کردم ... میداند ، یقین دارد ، اما اعتماد ندارد به خدا ، میگوید از کجا بخورم ..‌. لذا وقتی شما همین بحث ها را با کسی میکنید ، میگوئید خدا رزاق هست ، پس تو چرا اینقدر میدوی ، میگوید بله ، اما ، همین بله ، اما همیشه هست ... ... در واگذاری امر ، تفویض که از توکل سخت تر هست ، انسان در توکل بالاخره برای خودش وجودی قائل هست ، برای خدا وجودی قائل هست ، من خودم را مالک امر خودم میدانم ، خودم را ... منتها چیزی که هست به خدا واگذار میکنم ، اما در تفویض انسان همه را به خدا واگذار میکند ، میخواهد مشکل برایش پیش بیاید ، میخواهد پیش نیاید ، اصلاً وجودش را به خدا واگذار میکند ... ... هر چه که ثقه قویتر بشود ، این منازل ... یعنی اگر انسان ثقه دارد ( اعتماد دارد به خدا ) اهل توکل میشود ، اگر ثقه بالاتر هست اهل تفویض میشود ، اگر ثقه بالاتر هست اهل تسلیم میشود ... برگرفته از جلسه ۷۷ منازل_السائرین @moravej_tohid
4_5801181338518161434.mp3
6.53M
...خیلی آدم هایی بودند که اینها آدم فاسق ، آدم های فاجر... اینها بهترند ، اینها برای سیر الی الله سریع تر میرسند... نه اینکه اینها هیچی ندارند... ...اما یکسری آدمها هستند ، اینها بیچاره هیچی ندارند ، هیچی ، در عمرش نه نماز خوانده است ، نه روزه گرفته است ، اهل گناه ، اهل معصیت... اینها وقتیکه برمیگردند به سوی خدا ، اینها خود به خود شکسته هستند ، یعنی... آدمهایی مثل ما باید خودشان را به نداری برسانند ، باید خودشان را بشکنند ، باید تمام حجابها را بَردرند... این هم خیلی کار مشکلی هست... آنها خود به خود شکسته هستند... ...من روی اینها بیشتر حساب میکنم تا آن آدم هایی که درست و حسابی هستند... ...نداری محض هستند ، یعنی چیزی که انسان وقتی میخواهد سلوک الی الله بکند باید خودش را بشکند ( از همه حجابها دربیاید ) که سخت هست ، محال هست ، نمی تواند ، اینها آن را دارند ، آن شکستگی را دارند... ...یک خانمی بود ، او هم همینطور ، خودش میگفت... یک موتورسورای میکردم که پسرها به گردم نمیرسیدند ، آرایش غلیظ ، دوست پسر.‌.. او هم یک تحول عجیبی برایش ایجاد شد... برگرفته از جلسه ۱۱۰ مثنوی @moravej_tohid
4_5802914005634779338.mp3
12.81M
🎙 جلسه صد و سوم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_6046213522017225370.mp3
26.89M
🎙 جلسه هشتاد و چهارم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5891083301900257255.mp3
5.6M
🎙 جلسه صد و یکم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5938418978283063329.mp3
23.63M
🎙 جلسه نود و ششم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5773793547547313741.mp3
2.32M
در محضر 🆔 @moravej_tohid برگرفته از جلسه نوزدهم تفسیر منطق الطیر
4_6046213522017225374.mp3
34.33M
🎙 جلسه صد و پنجم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
هوالعلیم و الحکیم اگر در اثنای مطالب به مشکلی برخوردی و سؤالاتی برایت پیش آمد فوری در صدد جواب برنیا و فوری به این و آن رجوع مکن و به سرعت زبان به اعتراض و انتقاد مگشا . انسان مادام که در مرتبه طبیعت است و سلطان قوا در وجود او عقل جزئی است ، این عقل بسیار نارآم است و همواره خودش را به این سو و آن سو میزند تا چیزی بفهمد و از همه چیز سر در آورد و قوای ادراکی خود را همچون باصره و سامعه و ناطقه را به کار وامیدارد تا نسبت به عالم خارج معلوماتی کسب کند و متأسفانه تمامی این فعالیتهای عقل با آنکه موجب شده است که علوم بسیار رشد کنند و بشر به اختراعات و اکتشافات فراوانی دست یافته باشد اما مع الأسف بشر با این همه پرداختن به بیرون و به موجودات عالم ، از درونش غافل شده و در مورد درونش تا آنجا پیش رفته است که جزء بیرون است و از اجزاء بیرون شمرده میشود . عقل جزئی بسیار اهل کنکاش در مورد موجودات عالم خارج است و میخواهد از راز و رمزهای آنها سر درآورد و از اسرار جمادات و نبادات و دریاها و کوهها و جانوران و ستارگان و کهکشانها آگاه شود ، که البته تمامی دریافت های دانشمندان اعم از فیزیکدانان و شیمیدانان و ریاضیدانان و ستاره شناسان و طبیبان و اقتصاد دانان و جامعه شناسان اگر چه بسیاری جاها برای بشر خدماتی به همراه داشته_و بسیاری جاها هم آفتهایی و صدمات جبران ناپذیری داشته_ولی روی همرفته تمامی محصولات عقل جزئی چه خوب و چه بد در این امر مشترکند که حجابهای ضخیمی بر روی عقل کلی یا قلب ایجاد کرده اند و انسان را از درون خود غافل ساخته اند و از آنجا که خدا نیز بخشی از درون انسان است ( بخش اطلاقی و لاتعینی وجود انسان که همان عمق اکبر وجود آدمی است ) پس باعث شده اند که انسان از خدا هم غافل گردد . عقل جزئی از آنجا که همه حواسش به بیرون است پس خدایی را هم که اثبات میکند در بیرون است و معاد و بهشت و جهنم را که بخشی از درون انسان هستند و بخش مثالی انسان هستند در بیرون تصور میکند ( و برای همین هست که اندیشمندان حوزه دین همواره در این اندیشه بوده اند که بهشت و جهنم کجا هستند و شیخ احمد احسایی بر آن رفته بود که در قسمت مقعّر فلک نهم است ) و چه بسیار خطاهایی که انسان در اعتقادات خودش دارد بخاطر همینکه سلطان قوا در انسان عقل جزئی است و این عقل از آنجا که بسیار برون گرا است لذا همچانکه کوه و دشت و دریا و ستاره را در بیرون میبیند و از آنجا که همنشین ماده و طبیعت است و به شدت خاک آلود است پس امور ماورائی را که مجرد از ماده بوده و روحانیت محض هستند یا انکار میکند ، چنانکه بسیاری از فیلسوفان ، اصالت مادی بوده و ماوراء ماده را بکلی منکر شده اند ، و یا جلو اندیشه بشر را در امور ماوراء طبیعت می گرفته اند . چنانکه هایزنبرگ فیزیکدان بزرگ قرن بیستم و از پایه گذران نظریه ذرات بنیادین و فیزیک کوانتوم میگوید هر سوالی را که علوم تجربی نتواند آن را پاسخ دهند نباید پرسید ، و معلوم هست که وجود خدا و معاد و مسئله نبوت و ولایت چیزهایی نیستند که بشود در آزمایشگاه ها و در علوم تجربی به کنکاش در مورد آنها پرداخت ( چه عجیب هست که در مغرب زمین در قرون وسطی میگفتند هر سؤالی را که کلیسا نتواند جواب دهد نباید پرسید و امروزه میگویند هر سؤالی را که علم تجربی نتواند جواب دهد نباید پرسید ) ، و یا اگر این عقل وجود ماوراء طبیعت را قبول میکند اما نمی تواند آنرا بکلی از ماده و از احکام ماده مجرد و خالی ببیند و حداقل اگر ذاتش را مجرد تصور میکند اما از احکام و آثار ماده نمی تواند او را مبرّا نماید . مثل اینکه بسیاری از متکلّمان خدا را زمانی میدانسته و فعل او را در زمان میدانسته اند ، و اگر کسی به بحث های این عالِمان ظاهر مثل متکلّمان و فیلسوفان وارد شود با سیلی از اِن قلتها و اعتراضات و اشکالات و رد و ایراد ها مواجه میشوی که روحت خسته میشود و عاقبت روزگار ابوالمعالی امام الحرمین جوینی متکلم بزرگ خراسان و صاحب کرسی کلام دانشگاه بزرگ نظامیه نیشابور را پیدا میکنی که در آخر عمرش می گفت خدایا مرا به اعتقاد پیرزنان خراسان بمیران . تا زمانی که انسان یک موجود طبیعی است و در مرتبه عقل جزئی است این عقل چون طبیعت حیوان را دارد و حیوان بسیار ناآرام است او هم ناآرام است و همواره قوا را این طرف و آن طرف می فرستد تا برایش از بیرون کسب اطلاع نمایند و همچنین قوه نطقیّه و ابزار او را که زبان باشد به حرکت می آورد تا پرس و جو کند و رد و ایراد کند تا به چیزهایی برسد . در حالیکه عقل کلی روشش بکلی فرق میکند . عقل کلی به شدت درون گراست و میخواهد این چشم و گوش و زبان ظاهری را ببندد تا آن چشم و گوش و زبان درونی باز بشوند . چشمی که درون انسان را میبیند و خدا را در منطقه اطلاقی وجود آدمی میبیند ، و قیامت را در منطقه مثالی او مشاهده میکند . گوشی که تسبیح ملائکه و الهامات آنها را ... @moravej_tohid ادامه مطلب👇
ادامه مطلب👆 ... عقل کلی بشدت درون گراست و میخواهد این چشم و گوش و زبان ظاهری را ببندد تا آن چشم و گوش و زبان درونی باز بشوند . چشمی که درون انسان را میبیند و خدا را در منطقه اطلاقی وجود آدمی میبیند و قیامت را در منطقه مثالی او مشاهده میکند . گوشی که تسبیح ملائکه و الهامات آنها را میشنود ، و زبانی که به بیان خدا ناطق است ، آن بیانی که خدا به انسان آموخت : سوره الرحمن ، آیات ۱ تا ۴ الرحمن * علّم القرآن * خلق الانسان * علّمه البیان اگر این عقل در انسان بیدار شود در اینجا انسان مهر بر دهانش خورده و ساکت میشود و در مقابل مطالبی که از دیگران میشنود و یا میخواند بلافاصله لب به اشکال و اعتراض و انتقاد نمی گشاید و چون در مقابل معضلی علمی قرار گرفت لب بسته و سکوت میکند و حل آن را از خدا و از عالم غیب و لوح جبرئیلی میخواهد . ولی بدان که شرط فعال شدن عقل کلی و باز شدن چشم و گوش و زبان آنسویی ، بستن چشم و گوش و زبان این سویی است . این دهان بستی دهانی باز شد کو خورنده لقمه های راز شد ای عزیز این بیچاره در مدت غریب به هفده سالی که در قم و در جوار فاطمه معصومه_ که سلام نامتنهای خدا بر او باد_مشغول تحصیل بودم با آنکه به طور طبیعی سؤالات بسیاری برایم پیش می آمد ولی صبر کردم و در مقابل استاد لب نگشودم و یحتمل که در این ۱۷ سال روی هم سه یا چهار سؤال پرسیده باشم که از دوتای آنها پشیمانم و بحمدالله و منتّه که امروز همه آن سؤالات برایم حل شده است . علامه گرانقدر و بی بدیل حسن زاده آملی_که خداوند متعال برایش والاترین مقام را در نزد خودش مقرر فرموده باشد_سفارش میکرد : تا چهل سالتان نشده منبر نروید و موعظه نکنید و تا قبل از چهل سالگی فقط درس بخوانید و تحصیل علم کنید و از سوی دیگر تزکیه نَفْس نموده و حجابها را از روی نَفْس خود بزدائید تا به نور قلب خود برسید و آن علم را در آن نور آمیخته کنید و از آنجا به بیرون و به میان مردم رفته و آنها را علم بیاموزید یا موعظه و نصیحت کنید و اینجاست که این تعلیم شما و این موعظه شما تأثیر خواهد داشت و چه زیبا سروده است حضرت خداوندگاری : شیخ نورانی زِ رَه آگه کند با سخن هم نور را همره کند جهد کن تا مست و نورانی شوی تا حدیثت را بُوَد نورش رَوی هر چه در دوشاب دوشیده شود در عقیده طعم دوشابش بود از جَزَر وَز بِه وز گردگان لذت دوشاب یابی تو در آن علم اندر نور چون پرورده شد پس زِ علمت نور یابد قوم لُد هرچه گویی هم بود آن نورناک کآسمان هرگز نبارد غیر پاک آری یک عالم واقعی و یا یک واعظ واقعی کسی است که علمش را یا موعظه اش را با نور همراه می کند و نور ، رویِ سخنانش گردد و چنانکه روی یا قیافه هرگز ابیات را رها نمی کنند نور نیز هرگز سخنان این عالم و واعظ را رها نمیکند . همانطور که وقتی سیب یا بِه یا هویج را در شیره انگور می جوشانیم طعم دیگری پیدا میکند علم هم چون در نور پرورده می شود طعم دیگری پیدا می کند که مطلوب طبع روح قدسی انسان میشود . اگر علم در نور پروده شود آنگاه است که از علم عالم یا وعظ واعظ ، قوم لُد و گمراه هدایت می یابند . چرا که در اینجا هر چه تو بگویی نورناک است و هر چه بگویی از آسمان وجودت بارش می کند که آسمان وجود انسان عقل کلی انسان است و عقل کلی مثل آسمان پاک است . اما عقل جزئی ، زمین وجود انسان است و زمین خاک آلود است و خاک تیره است و علمی که با تیرگی و ظلمت همراه باشد چه هدایتگری دارد ؟ سپس مولانا به مقایسه علمی که محصول علم جزئی است با علمی که محصول عقل کلی است می پردازد و علمی را که محصول عقل جزئی است به آبی تشبیه نموده که در ناودان جاری است و پر از کاه و گِل و لای است و موجب جنگ با همسایه است و ایضاً در انسان عاریه است و با وزش تندبادهای مرگ از انسان ریزش می کند و انسان ، جاهل به آنطرف می رود . اما علمی را که محصول عقل کلی است به بارانی که از آسمان می بارد تشبیه میکند که پاک است و از اثر آن بیابانها و سرزمین های وسیع با طراوت و سرسبز می گردند . آسمان شو ابر شو باران ببار ناودان بارش کند ناید به کار آب اندر ناودان عاریّتی است آب اندر ابر و دریا فطرتی است فکر و اندیشه ست مثل ناودان وحی مکشوف است ابر آسمان آب باران باغ صد رنگ آورد ناودان همسایه در جنگ آورد آنگاه راه آسمانی شدن همانست که گفتم که مجاری آبراه های زمینی را ببندی . لقمه و نکته ست کامل را حلال تو نِه ای کامل مخور می باش لال کودک اول چون بزاید شیر نوش مدتی خامش بود جمله گوش مدتی می بایدش لب دوختن از سخن تا او سخن آموختن زانکه اول سمع باید نطق را سوی منطق از ره سمع اندرآ نطق کان موقوف راه سمع نیست جز که نطق خالق بی طمع نیست زین سخن گر نیستی بیگانه ای دلق و اشکی گیر در ویرانه ای زآتش دل و آب دیده نقل ساز بوستان از ابر و خورشید است باز تو چه دانی قدر آب دیدگان ... @moravej_tohid ادامه مطلب👇