eitaa logo
مروج توحید
7.1هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
438 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
...اگر یک روزنه کوچکی هم در سطح این طبیعت ایجاد کرده باشیم ، در مثل امشب ، در مثل فردا ، احساس میکنیم که خانه وجود ما روشن شد و می فهمیم که یوم الله است ، روز شده است ، خورشید طلوع کرده است . خوب است که انسان غم و شادی هایش به این طرف سوق پیدا بکند ، یعنی غمگین باشد که چرا من یوم الله را درک نمی کنم ، الان شما مثلاً یک آدمی را که نابیناست ، هِی به او بگوئید که خورشید طلوع کرد ، برایش چه فرقی میکند که خورشید طلوع کرد و یا غروب کرد(نمی بیند)او همیشه در تاریکی است . لذا شما به او بشارت بدهید که برخیز صبح شده است ، خورشید طلوع کرده است ، برای او فرقی نمیکند. در واقع تولد یک چنین خورشید پرنوری برای آدم کور(یعنی کسی که قلبش کور هست)بشارت نیست ، همین بشارت ظاهری هست ، نهایتش مثل این است که مثلاً آدم سالگرد تولد بچه اش هست ، حالا یک جشنی میگیرد ، تولدی میگیرد و خوشحالی میکند ، خوشحالی اش هم از تولد یک چنان انسانی به همین اندازه است دیگر(مگر بیشتر هم هست؟) الان مردم از میلاد رسول خدا یک چیزی بالاتر از تولد بچه شان لذت می برند؟... ولی برای انسانی که چشمش باز شده است و این روزنه ایجاد شده است ، او یک لذت دیگری می برد از مثل امشب و فردا و... لذت نورانی شدن قلبش را می برد(این یک لذت دیگری ست). (فرض کنید که یک نفر در قطب زندگی میکند) شش ماه شب است ، بعد از شش ماه میبیند که اولین شعاع های خورشید در افق طلوع کرد(چقدر خوشحال می شود ، چقدر لذت می برد)دیگر احساس می کند هوا دارد گرم می شود ، هوا دارد روشن می شود ، نورانی می شود . این هم همین هست ، از پارسال تا امسال ما در تاریکی بودیم و فضای قلب ما تاریک بود ، فضای وجود ما تاریک بود ، یک مرتبه مثل امشب طلوع می کند ، احساس می کنیم قلب روشن شد ، گرم شد ، این یک لذت دیگری دارد ، که دیگر لذتش مثلاً مثل جشن تولدی که برای بچه مان می گیریم نیست. خدا قسمت بکند اینطور لذت ها برای انسان پیدا بشود ، یک لذت برتر از آنی که مردم در آن هستند ، یعنی در واقع... _ ... و این لذت ها عشقی را ایجاد می کند بین خودش و آن انسان ملکوتی که احساس می کند که این نور از اوست ، این گرمی از اوست . بنابراین یک عشق دیگری بین انسان و او به وجود میاید(یک عشق دیگری)که احساس می کند که درست هست که در مرتبه اول خانه وجودم از عشق او روشن شد لذت می برم ، خانه وجودم گرم شد لذت می برم ، این گرمی از کجا بود ! این نورانیت از کجا بود ! این گرمی و نورانیت از او بود ، از آن خورشیدی که مثل امروز ظهر طلوع کرد و اینست که یک عشقی ، یک جاذبه ای بین انسان و او ایجاد میشود . این ها خارج از توصیف است ، آنهایی از شما که به اینها رسیده اید و درک کرده اید ، متوجه هستید که چه میگویم و تا انسان به درک این مسائل نرسد ، متوجه نمی شود ، چون وقتی که انسان لذتی بالاتر از لذت های ظاهری را احساس نکند ، متوجه نمی شود . رموز علم ادریسی بُود ذوقی نه تدریسی اینطور چیزها را باید انسان بچشد ، باید لذتش را... و اِلا هر چه این مسائل را عرض کنیم ، اینها را کسی متوجه نمیشود ، مگر کسی که واقعاً به اینها رسیده باشد ، لذتش را درک کرده باشد..‌. _ الان شما هر چه که در مورد جاذبه حرف بزنید مردم بلافاصله ذهنشان می رود به جاذبه آهن ربا که بر یک قطعه فلز وارد می شود ، جاذبه زمین ، جاذبه خورشید... حالا بیا بگو یک جاذبه دیگر هم هست... یک چنین جذبی مستثنی زجنس که فزون از اجتهاد جن و انس... ...یعنی این از هزار سال عبادت بهتر است... مگر نبوده در طول تاریخ ، مثل بلعم باعور ده ها سال عبادت کرده است ، آخرش این عبادت او را به هیج جا که نرساند ، آخرش هم... در طول تاریخ آدم هایی که اینطور بودند ، اما اینکه در روایت میفرماید : جذبة من جذبات الحق توازي عمل الثقلين یک جذبه از جذب های حق ، از جذب های الهی از عبادت جن و انس باز هم بیشتر است ، چون چه بسا که جن و انس عبادت بکنند ولی سرجای خودشان مانده اند ، چون عرض کردم عبادت زمانی برای انسان اثر میدهد که این روزنه باز باشد ، این کانال وصل باشد ، اینجاست که آن جذب بالا میکشد ، یعنی عبادت که میکند ، هر عبادت این زمینه را آماده میکند که روح برود بالا ، اما وقتی که این روزنه نیست ، این اتصال قطع است ، انسان هر چه عبادت بکند ، به هیچ جا نمیرسد ، اینست که میفرماید یک جذبه از جذبات حق مساوی است با عبادت جن و انس. و لذا در طول تاریخ خیلی ها بوده اند ، افرادی که اینها آدم هایی بوده اند که شاید در عمرشان یک رکعت نماز نخوانده اند ، یک بار پیشانی شان برای عبادت به زمین نرسیده است ، یک جذبه اینها را گرفته است و کارشان را تمام کرده است ، یک برقی درخشیده است و تمام شده است کار(رسیده است ، رفته و رسیده است ، کارش تمام شده است)کاری که یک عابد در طول ده ها سال نتوانست بکند... برگرفته از جلسه ۱۷ ربیع الاول @moravej_tohid
4_5906950573244024861.mp3
14.43M
🎙 جلسه صد و نهم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5809709507185477897.mp3
27.77M
🎙 جلسه هشتاد و ششم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5891083301900257257.mp3
8.02M
🎙 جلسه صد و سوم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5848332206753188373.mp3
24.68M
🎙 جلسه نود و هشتم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5906618155660216523.mp3
13.51M
🎙 جلسه صد و دهم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5809709507185477884.mp3
35.3M
🎙 جلسه صد و هفتم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5859687391614208450.mp3
29.58M
🎙 جلسه بیست و هفتم بقره ۳۴:‌ وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَى وَ اسْتَكْبَرَ وَ كَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5859687391614208459.mp3
14.19M
🎙 جلسه صد و یازدهم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5857438585392728692.pdf
307.8K
سلوک عاشقانه - نگارش دوم بسیاری از عزیزانی که فایلهای صوتی و تصویری جلسات استاد را دنبال می‌کنند در خصوص برنامه عملی استاد و روش سیر و سلوک ایشان سوالاتی مطرح می‌کنند. چگونه می‌توان یک برنامه عملی برای سلوک را شروع نمود و دستورات عملی حضرت استاد برای شروع حرکت و قرار گرفتن در راه خدا چیست؟ با کدام ذکر و کدام اعمال عبادی می‌توان سلوک را شروع کرد؟ در این سند صحبتهای حضرت استاد «شیخ حمید رضا مروجی سبزواری» در خصوص برنامه سلوک عملی ایشان و دستورات عملی ایشان در جلسات مختلف جمع آوری شده است. محتویات این سند از روی سخنرانیهای استاد در جلسات مختلف و یا صحبتهای ایشان در جلسات خصوصی با برخی دوستان و نزدیکان جمع آوری شده است. امید است با مطالعه کامل و دقیق این سند بتوانید روش عملی ایشان در سیر و سلوک را بشناسید. 🆔 @moravej_tohid
4_5859711357531719841.mp3
15.03M
🎙 جلسه صد و دوازدهم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5809709507185477900.mp3
25.1M
🎙 جلسه هشتاد و هفتم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5861634184325368031.mp3
2.98M
بیا دلدار من قرار قلب من  به لب دارم فقط بیا یَابنَ الحسن  زِ دنیا خسته ام پس کِی میایی یا اباصالح  سبو بشکسته ام پس کِی میایی یا اباصالح  همه شب منتظر در انتظار دیدن رویت  به رَه بنشسته ام پس کِی میایی یا اباصالح  اباصالح ، اباصالح ، اباصالح  خرابم من خراب ، بیا بر من بتاب  خمارم ساقیا بده جام شراب  شدم عبد تو و محو نگاهت یا اباصالح  شدم بیچاره ی چشم سیاهت یا اباصالح  نمیدانم کجا هستی ولیکن هر کجا هستی  بُوَد دست علی پشت و پناهت یا اباصالح   اباصالح ، اباصالح ، اباصالح  کجایی دلبرا ، نجف یا کربلا  دعا کن تا شوم مقیم روضه ها  ببین در انتظارم تا بیایی یا اباصالح  و تنها تکیه گاه من شمایی یا اباصالح  عجب حال و هوایی داره با تو کربلا رفتن  بیا تا با تو گردم کربلایی یا اباصالح  اباصالح ، اباصالح ، اباصالح @moravej_tohid
4_5861669738064644065.mp3
3.29M
... من آمده ام به خاطر این انسانهای بیچاره ، آمده ام حرف های جدیدی برایشان بیاورم ... من آزاد شده ام از دنیا ، من رها شده ام از دنیا ... من اینجا نیامده ام که گِل کاری کنم ، ساختمان درست کنم ، برج درست کنم ، تجارت کنم ... این مصلحت هست که آمده ام ، آمده ام که شما را بیدارتان کنم از خواب ، آمده ام انسانهایی که در خوابند ، در خواب دارند می بینند که ، یکی برج می سازد ، یکی تجارت میکند ، یکی ... بیدار بشوید از خواب " بیدار بشوید از خواب " ... ... من یک مرغی هستم که با اشتهای خودم به درون این قفس دنیا آمده ام ... نه دامی بوده که من نبینم ، نه دانه ای بوده که من نبینم که بعد ناگاه بیفتم در ... خیر ... چرا اینطور شده ؟ میبینم در چاه طبیعت دنیا یک عده ای از این یوسفان را آورده اند و زندانی شان کرده اند ، من آمده ام به این چاه ( خودم با اختیار خودم آمده ام ) آمده ام اینها تنها نباشند ... اینها فهمیده اند زندگی برای اینها در این دنیا مشکل هست ... ... من خودم را از این چاه بیرون کشیده ام ، خلاص کرده ام ، رفته ام به عالم نور ، به عالَم روشنایی ... 🆔️ @moravej_tohid
مروج توحید
یا هو بسیار اوقات فریاد زورق نشینانی را در لجّه آشفته و پرآشوب بحر دنیا می شنوم ، خطاب به فرو افتادگان در این بحر که : آی بیچارگانی که در حال غرق شدن در میان این خیزابهای دهشتزا و بیرحم و جانستان هستید ! در زورق ما درآیید تا در امان باشید از این امواج مهیب و کوبنده ، که اگر چه کوچک است این زورق ما و خُرد ، اما مدد از سفینه نوح دارد ، و ما شما را در همین زورقها بدان کشتی می رسانیم که مأمن است و پناه . اما دریغ که هر چه گوش فرا می دهم لبیکی از این غرق شدگان نمی شنوم ، جز هر چند گاهی صدای ضعیفی از سر ضعف و واماندگی ، ولی افسوس که چه بسیارند غرق شدگان ، و چه قلیلند کمک خواهندگان ، که : "و قلیل من عبادی الشکور" عبدالحمید مروجی متن پشت جلد رساله نورانی اثر علامه حمید رضا مروجی سبزواری @moravej_tohid
حکمت پهلوانی: با سلام و احترام 🙏 دوستان و عزیزانی که در علاقه‌مند به تهیه کتاب «اسرار حج» می باشند، لازم به توضیح است چاپ دوم این کتاب به خواست خداوند تا پایان سال انجام خواهد شد و توسط سایت استاد قابل خریداری می باشد. با سلام و احترام خدمت دوستان و عزیزانی که کتاب «حکمت پهلوانی» را از طریق سایت پیش خرید نموده‌اند. چاپ دوم کتاب به امید خدا در هفته آینده تکمیل خواهد شد و پس از تماس تلفنی و هماهنگی با شما به آدرس پستی که در فرم خرید ثبت نموده‌اید برای شما ارسال خواهد شد. از صبر و بردباری شما برای تهیه کتاب نهایت قدردانی را داریم. همچنین از همه عزیزانی که با پیش خرید کتاب و یا پرداخت مبلغی برای مشارکت در چاپ کتاب ما را در چاپ دوم کتاب یاری نمودند صمیمانه سپاسگزاریم 🙏🌹 جهت خرید کتاب حکمت پهلوانی مراجعه کنید 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://moravejtohid.com/product/second-pahlavani/
4_5891083301900257258.mp3
5.78M
🎙 جلسه صد و چهارم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5938418978283063332.mp3
29.85M
🎙 جلسه نود و نهم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5870715673629427811.mp3
1.96M
... همه آسمان و زمین دهان باز کنند ، هفت میلیارد آدم بر روی زمین بگویند آقا جان تو گمراهی ، تو بی دینی ... آدم قلبش ذرّه ای تکان نخورد " ذرّه ای " ... ... لذا این مقام اطمینان قلب هست که اگر همه عالَم و آدم بیایند بگویند تو گمراهی ، انسان در دین خودش چنان اطمینان قلبی داشته باشد که ... البته این هم از شهود برمیخیزد ... که وقتی انسان به درون خودش نگاه می کند آن گوهر ایمان را در درون خودش ببیند ، آن نور خدا را در آینه قلبش ببیند ، بگوید اگر دین ندارم این نور چه می کند در قلب من ؟ ... ... اینست که انسان کوشش کند به این مرتبه برسد ، یک راهی از درون به خدا باز کند ، با آن حقیقت الهی باز کند ، که اگر آن راه باز شد ، آن کانال باز شد بین من خدا ، حجابها شکست ، مجاری تصفیه شدند و نور الهی تابید در همه وجود من ، آنجاست که انسان به مرتبه زهد قلبی هم می رسد ، به مرتبه عشق هم می رسد ، به مرتبه حرّیت هم می رسد ، به مرتبه طمأنیه و اطمینان قلب هم می رسد ، برکات فراوانی این شهود دارد و آنهایی که در حجابند ، از همه اینها در حجابند و اینها را درک نمی کنند . برگرفته از جلسه ۱۱۴ مثنوی @moravej_tohid
... بالاخره آدم ها در منطقه ظاهر وجودشان زندگی میکنند ... اگر آقای قاضی میگوید ۴۰ سال باز نشد برای من ، نه اینکه قلبش کار نمیکند ، قلب دارد کار میکند ، منتها چیزی که هست ... حالا همین ها را در نوشته ام ... بالاخره دارد کار می کند ، از درون در قلب دارند کار می کنند ، حالا یا میبینی که حجابها خیلی غلیظ هست کار دارد ، یا هم میبینی که قلب خیلی قوت دارد .‌.. به خاطر اینکه به مرتبه ای برسد که کاملاً باز بشود ، خیلی باید رویش کار بکنند . کار میکرده اند ، نمیشود گفت که آقای قاضی ۴۰ سال قلبش هیچی نبوده ، بعد یکمرتبه باز کرده اند ، خیر ۴۰ سال داشته اند کار میکرده اند ، مگر پیغمبر که در ۴۰ سالگی به نبوت رسید ، ۴۰ سال داشته اند بر قلبش کار می کرده اند و در ۴۰ سالگی باز شد ، اینست که نمیشود قضاوت کنیم که حالا که اینطور نشد قلب من بسته هست ، خیر قضاوت نمیشود کرد ، یا عرض کردم قلب حجابهایش سنگین هست ، یا قلب خودش قوت دارد ، قلبی که قوت دارد به این آسانی ها ... این را مرحوم آقای پهلوانی میگفتند که هر چه دیرتر باز بشود برایتان بهتر هست ، حتی میگفت در آنطرف باز بشود باز بهتر هست ، اینست که آدم کارش را بکند ، قضاوت هم نکند در مورد خودش ، استاد را برای چه قرار داده اند ؟ برای همین که نگاه میکند ، چه کسی راه میاید ، چه کسی نمیاید ، چه کسی تند هست ، چه کسی کند هست ، چه کسی قلبش چطوری هست . بالاخره استاد هیچ وقت ضایع نمیگذارد استعداد کسی را ، مسئول است دیگر ، مسئول است در مقابل کسی که او را گرفته است و آورده است در این راه " مسئول است دیگر " ، او دارد کار می کند ، اینست که آدم برود جلو ... @moravej_tohid
¤ بیا یک سیر در درون آغاز کن ¤ ...یک فکری برای خودمان بکنیم و بالاخره یک سیری در باطن خودمان... متأسفانه ما همه حواسمان به بیرون هست (همه اش) و مشکل اینست که حتی عالِمان دین هم نظر مردم را به بیرون ..‌. یعنی خدا را در بیرون برای انسان تصویر میکنند ، معراج پیغمبر را در بیرون ... که پیغمبر با همین جسمش رفت به آسمانها ، بهشت و جهنم را در بیرون از انسان برای انسان تصویر میکنند ، اصلاً همه چیز را در بیرون برای انسان تصویر میکنند (این نیست) همه خبرها در درون انسان است ، بهشت و جهنم در درون انسان است ، بهشت و جهنم در درون انسان است ، خدا در درون انسان است ، همه اش در درون انسان است. آن عالِمی که توجه انسان را به بیرون از خودش جلب میکند ، او دارد مردم را از خدا دور میکند ، خدا در درون انسان است . بیدلی در همه احوال خدا با او بود او نمیدش و از دور خدایا میکرد این همه قرآن فرمود (هو معکم) این معیت را بفهمیم یعنی چه... چند شب پیش در همان بحث فصوص خدمتتان عرض کردم که اقسام معیت ۲ طور هست ، یا انضمامی هست ، یا اتحادی است ، معیت انضمامی مثل معیت این برگه های کاغذ با یکدیگر که هر کدام غیر از دیگری است ، معیت انضمامی به این ترتیب است که ۲ چیز در کنار یکدیگر قرار میگیرند ، مثل این فرش و آن فرش ، این فرش و این منبر ، جسم من و جسم شما... (اینها معیت انضمامی اند ، یعنی ۲ جسم در کنار هم قرار میگیرند ، ولی این غیر از آن است و آن غیر از این است) این در بیرون از اوست ، او در بیرون از این است ، اما یک معیتی هست که در واقع وحدت است که به ۴ قسم تقسیم کردیم ، معیت نَفْس و قوا... و یکی اش معیت حقیقت و رقیقت و یکی هم معیت خدا با موجودات عالَم یا معیت خدا با اسماء و صفاتش (جدایی نیست در اینجا ، وحدت است) بنابراین وقتی میگوید " هو معکم " این مع را به این معنا نگوییم که این فرش مع با آن فرش هست (مع یعنی با)... این معیت ، معیت این فرش با فرش که نیست ، معیت صفحه های این کتاب که نیست ، وقتی که میگوید خدا با شماست ، خدا که نمی تواند معیت انضمامی با من داشته باشد ، یعنی جدای از من باشد ، منتها چسبیده به من باشد و یا مثلاً نشسته باشد (این نیست) اگر میگوید او با شماست ، او را در درون بجو ، او را مرتبه اعلای خودت ببین " منظور از معیت این هست " او حقیقت توست و تو رقیقت او هستی ، او حقیقت توست ، تو رقیق شده او هستی ، سایه او هستی. هر عالِمی که شما را به بیرون از خودت توجه بدهد ، او دارد خدا را از شما دور میکند ، خدا در درون شماست... فرق بین عالِم باطن و عالِم ظاهر در همین هست که عالِم ظاهر انسان را به بیرون از... عالِم باطن خیر ، میگوید همه خبرها در درون توست منتها یک شرط دارد ، اینکه توجه ات را از بیرون بِکَنی ، توجه ات را از دنیا بِکَن ، بیا یک سیر در درون آغاز کن. ما اگر بخواهیم به بیرون برویم ، باید درونمان را رها کنیم ، خدا را ، معراج را ، قیامت را ، همه را که در درون ماست رها کنیم و به بیرون برویم ، اما کسی که میخواهد به درون سفر کند ، باید بیرون را رها کند ، باید دنیایش را رها کند ، اما شما میبینید که خیلی میترسند که دنیایشان از آنها گرفته شود ، میگویند هم دینت را داشته باش هم دنیا را ، چطور میشود هم دین را داشته باشیم ، هم دنیا را ؟ خیلی مواظبند که دین را یکطوری مطرح کنند که به دنیا آسیبی نزند (اینها جفاست در حق انسان ، جفاست در حق مؤمنین ، خیانت است در حق انسانهای مستعد) چرا داری به بیرون توجهش میدهی که برو حواست به مغازه ات باشد ، به کارت ، به تجارتت و همه اینها باشد ، منتها حالا یک نمازی هم بخوان . از نماز چه فهمیده ای ؟ اینها خیال میکنند که خداوند یک حاکمی است که همانطور که در قوانین کشوری که میگوید به چراغ قرمز که رسیدی بایست ، این هم مثلاً قانون وضع کرده است که به شراب که رسیدی بایست ، نخور ، همانطور که چراغ سبز شد برو ، همین هم که اذان گفته شد برو و نماز بخوان ، یعنی رفع تکلیف ، مثل بچه ای که شب مشق هایش را بنویسد ... اینطور دارند دین اینطور دارند دین را تصویر میکنند که برو کارت را بکن ، کسبت را بکن ، نمازت را هم بخوان ، روزه ات را هم بگیر ، نمی فهمند که این نماز باید در تو سیر ایجاد کند ، این نماز باید اثرش..‌. چرا شرع آمده است اعمالی را برای ما قرار داده است؟ به خاطر اینکه ظاهر انسان با باطن انسان در تعامل است ، یعنی هر عملی که در ظاهر انجام میدهیم ، این عمل بر روی روح ما تأثیر میگذارد (الْعمل الصّالح یرفعه)عمل صالح روح را رفعش میدهد ، میبرد بالا سیرش میدهد ، برای اینکه نماز انسان در او سیر ایجاد کند ، می تواند از صبح تا شب حواسش به مغازه اش باشد ، به تجارت خانه اش باشد ، بعد هم که بایستد بگوید الله اکبر و این نماز در او سیر هم ایجاد کند؟... برگرفته از جلسه ۸۲ منازل_السائرین @moravej_tohid
4_5868497219941828439.mp3
8.31M
... اینست که بنای آن وجود واحد بر توحید نهاده شده است ، بر وحدت نهاده شده است ، میفرماید که وقتی عبد بگوید " لااله الاالله " اینجا یکمرتبه همه عرش که آن نقطه بالایی ستون وجود هست و خود این وجود ( یعنی همه مراتب وجود ) و پایین ترینش که همان مرتبه ماده باشد ، همه اینها به حرکت درمیایند ، یعنی " لا اله الا الله " یک کلمه ای است که چون قوام این وجود واحد " این ستون واحد " بر توحید است ، اگر یک نفر بتواند خودش را ... البته ماها در مرتبه توحید نیستیم ، ماها فاصله گرفته ایم از توحید ، بالاخره شرک قاطی مان هست ، از این صراط مستقیم که وجود واحد است ، از این فاصله گرفته ایم ، حالا یا کسی اصلاً مشرکِ مشرک هست ، اعتقاد به توحید ندارد ، اعتقاد به خدا ندارد و یا نه مثل ماها که بالاخره موحد هستیم ، منتها بالاخره یک رگه هایی هم از شرک در ماها هست ، بالاخره به مغازمان اصالت می دهیم ، به اداره مان اصالت می دهیم ... می گوئیم اینها هستند که ما را روزی می دهند ... اگر کسی بتواند به آن توحید خالص برسد ... " لا اله الا الله " ما زبانی هست ، این تأثیری نمیگزارد ... برگرفته از جلسه ۹ توحید_صدوق @moravej_tohid