eitaa logo
مروج توحید
7.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
447 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری(طال‌عمره ) کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5994749097867741530.mp3
27.58M
🎙 جلسه سی و ششم بقره ۴۸: وَ اتَّقُوا يَوْمًا لَا تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئًا وَ لَا يُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ وَ لَا يُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ وَ لَا هُمْ يُنْصَرُونَ در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5901992299788765599.mp3
15.33M
🎙 جلسه پنجاه و هشتم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
در محضر همراهان گرامی، پس از اتمام مبحث معاد انشاالله از این پس چهار شنبه ها مبحث جدیدی تحت عنوان اسرار نماز را در کانال قرار می دهیم. خداوند متعال را شاکر و سپاسگزاریم که توفیق بهره مندی از این انوار معنوی را نصیب و روزی ما نموده است. 🆔 @moravej_tohid
4_5809709507185477910.mp3
4.16M
🎙 جلسه صد و سیزدهم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5767324094143924451.mp3
29.07M
🎙 جلسه صد و هشتم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
حقیقت《إِنا أنزلناه في ليلة الْقدر》 ... به عقل روز و به نَفسْ شب می گویند . بحث ليلة القدر در اینجا برایتان حل شود . به عقل روز میگویند ( یَومُ الجَمعْ ). قلب یا نَفسْ را شب میگویند ( لیلة ). جبرئیل ، ليلة القدر است . عقل اول ، یَومُ الجَمع است . یوم می گویند چون که در روز یک نور واحد می تابد . وحدت است . وحدت را به روز یا یوم تعبیر می کنند . این نور به جبرئیل می تابد از او متکثر می شود . این تکثر چون چیز خوبی نیست به شب تعبیر میکند . کثرت خوب نیست وحدت خوب است . وحدت چون با خدا سنخیت دارد لذا به آن نور گفته اند ، روز و یوم و یوم الجمع هم است . یعنی آن نوری که همه اسماء خدا در آن جمع است . اما این نور که به جبرئیل می تابد ، جبرئیل متکثرش می کند ، لذا جبرئیل را ليلة القدر میگویند . به او شب می گویند . شب عدم نور است . روز وجود نور است . چون نور واحد در عقل اول وجود دارد به آن روز گفته اند . اما وقتی که این می آید به جبرئیل می خورد آن وحدت خودش را از دست می دهد . لذا وحدت وجود ندارد ، عدم وحدت است ، عدم با شب تناسب دارد . کثرت نبودن وحدت است ، به این خاطر است که به جبرئیل لیل القدر میگوئیم . عقل خود پیغمبر یوم الجمع است . یعنی با عقل اول اتّحاد پیدا کرده است ، عقل پیغمبر روز است ، در آنجا نور الله به عقل اول خورده است و این نور روز است چون در روز نور وجود دارد و چون همه ی اسماء خدا جمع است پس عقل پیغمبر یوم الجمع میشود . از آن طرف چون مقام عقل خیلی فعال نیست . پیغمبر ليلة القدر نیست قلب کارایی ندارد . اینجا کار حضرت زهرا ست که چون عقلش با عقل پدرش قوّت پیدا کرده است و هم نفسش خیلی قوت پیدا کرده است و با جبرئیل اتحاد پیدا کرده است ، بنابراین حضرت زهرا هم یوم الجمع و هم لَيْلَةِ الْقَدْرِ است . بنابراین نور الله بر عقل فاطمه تابیده است و این عقل را روشن کرده و روز شده است . چون آن نوری که به عقل فاطمه خورده جامع جمیع اسماء است ، همه اسماء را به یک وجود واحد دارد ، قلب فاطمه یوم الجمع میشود ، از آنجا به قلب خودش می تابان د، لَيْلَةِ الْقَدْرِ میشود . چون در قلب فاطمه زهرا دیگر وحدت وجود ندارد ، کثرت وجود دارد کثرت عدم وحدت است . عدم برآن حاکم است لذا این که می گوید : إِنا أَنزلناه في ليلة القدر ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم . دو تفسیر میتوانیم بکنیم : ما از عقل اول به مقام جبرئیل نازلش کردیم که جبرئیل شب است . یا قرآن را در ليْلة القدر از عقل پیغمبر به قلب فاطمه نازلش کردیم . از عقل کل فرقی نمی کند چون عقل پیغمبر همان عقل کل است از آنجا بر قلب فاطمه نازلش کردیم ، آن قلب لیلة القدر می شود . فاطمه زهرا درمقام قلب است . اگر شنیده اید بر قلب امام زمان آن هم اشکالی ندارد . پس بنابراین فاطمه زهرا از جهت عقلی ، عقل اول است ، عقل کل است و از جهت قلبی ، لیل القدر می شود . حالا چون نور واحد الله بر قلب فاطمه زهرا نازل می شود و متکثر می شود ، عالم آفرینش پدید می آیند و وقتی که پدید آمدند غرض خدا که می خواست فیض وجود تا به آخرین مرتبه خودش برسد برآورده میشود ، لذا می فرماید اگر او نبود شما را خلقتان نمی کردم ، اگر او نبود ، شما ها در مرتبه عقل هستید . پیغمبر و علی (ع) در مرتبه عقل هستند بنابراین همان جا می ماند . فرض کنید نطفه در بدن مرد بماند دیگه بچه نمی شود باید وارد رحم زن شود تا متکثر شود ، کثیر شود . این هم همین است باید نور الله از عقل اول وارد رحم قلب فاطمه شود تا در آنجا متکثر شود و عالم پدید بیاید . حضرت زهرا این دو خصوصیت خودش را یعنی خصوصیت عقل بودن و قلب بودن را در اولاد خودش هم قرار داد یعنی در یازده امامی که اولاد او هستند این دو مقام را درهمه آن یازده نفر قرار داد بنابراین همه آن یازده امام هم در مقام عقل و هم در مقام قلب هستند . به عبارت دیگر اینها در مقام عقلشان یوم الجمع هستند و در مقام قلبشان لیل القدر هستند . اینها در مقام عقلشان کتاب مکنون و در مقام قلبشان کتاب مبین هستند . در مقام عقلشان قرآن هستند یعنی جمع و در مقام قلبشان فرقان هستند یعنی متفرق . در مقام عقلشان علی هستند و در مقام قلبشان فاطمه هستند . بنابراین اولاد حضرت زهرا این ارث را از مادرشان برده اند . عقل را و قلب را . که اینها از طرفی در مرتبه عقل کل و عقل اول هستند و اتحاد تام با عقل پیغمبر و عقل کل دارند هر دوتایش یکی هست . از لحاظ قلبی در مقام مادرشان هستند ، لذا این که گفتیم إِنا أَنزلناه في ليلة القدر قرآن را در لیلة القدر نازل کردیم یعنی قلب امام زمان ، آن هم اشکالی ندارد چون امام زمان مقام قلب هم دارد . و بنابراین این یازده نفر باید باشند . در کنار حضرت علی حضرت زهرا هست . اگر حضرت زهرا نمی بود حضرت علی نمی توانست به تنهایی ... برگرفته از جلسات مقامات_حضرت_زهرا در محضر @moravej_tohid
4_5911446970211239727.mp3
25.7M
🎙 جلسه صد و پنجاه‌ و هشتم رو ز حکمت خور علف کان را خدا بی غرض دادست از محض عطا در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5774013205059733368.mp3
813.9K
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فَاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَ نَبِيِّكَ‏ وَ أُمِّ أَحِبَّائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ الَّتِي انْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ‏ اللَّهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا وَ كُنِ الثَّائِرَ اللَّهُمَّ بِدَمِ أَوْلاَدِهَا اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهَا أُمَّ ائِمَّةِ الْهُدَى وَ حَلِيلَةَ صَاحِبِ اللِّوَاءِ وَ الْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْأَعْلَى‏ فَصَلِّ عَلَيْهَا وَ عَلَى أُمِّهَا صَلاَةً تُكْرِمُ بِهَا وَجْهَ مُحَمَّدٍ (أَبِيهَا) صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ‏ وَ تُقِرُّ بِهَا أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِهَا وَ أَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هَذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلاَمِ‏ @moravej_tohid
تفسیر قرآن جلسه 37.mp3
27.72M
🎙 جلسه سی و هفتم بقره ۴۸: وَ اتَّقُوا يَوْمًا لَا تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئًا وَ لَا يُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ وَ لَا يُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ وَ لَا هُمْ يُنْصَرُونَ در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_6023598887116212565.mp3
7.59M
صیادان عالم غیب این روح را نجاتش دهند، وظیفه این است، و این نیز مستلزم خیلی سختی ها و خیلی مشقت هاست. زندگی ما از صبح تا به شب همه اش لهو است و بیهودگی، مدام داریم خاک میریزیم روی روح، عمری را در این دنیا گذراندیم، هِی خاک ریختیم بر روی این روح بیچاره، به گونه ای که زیر این خاک ها دفن شده است. حالا که نمی توانید ریاضت بکشید حداقل دیگر خاک برروی آن نریزید.  تا توانی می تراش و می خراش  تا دم مردن دمی غافل مباش حدیث چیز دیگری است، حرف چیز دیگری است، بعضی از انسان ها که طاقت و قدرت دارند که به مراحل بالاتر برسند و به عمق وجود خودشان دست پیدا کنند و روح خودشان را آزاد کنند ... ....فردی رفته بود به شکار (در قدیم میرفتند) صاحب دلی که از کنارش میگذشت گفت: شکار نکن، کاری کن که تو صید بشوی، کاری کن که تو شکار شوی، کاری کن که آن صیادان عالَم غیب تو را شکار کنند و تو را بپسندند. کسی که میرود به شکار، هر شکاری را نمیزند. میرود یک شکار چاق و فربه ای را میزند. کاری کن تو را بپسندند و شکارت کنند و خودت را عرضه کن بر دام های آنها. معمولا شکار سعی میکند از دام فرار کند ولی تو خودت را عرضه کن بر دامهای آنها. هر جا که دیدی دامی گستردند برو به طرف دام شان. این در دام افتادن، خوب در دام افتادنی است. گفت: غزال اگر بر کمند افتد عجب نبود    عجب فتادن مرد است در کمند غزال کاری کن که در کمند غزالان عالَم غیب بیفتی. به دام آن خوش چشمان عالَم غیب بیفتی. آنها  تو را ببینند و بپسندند و شکارت کنند. مخصوصا که آن صیادان عالم ... @moravej_tohid