eitaa logo
مروج توحید
6.5هزار دنبال‌کننده
926 عکس
395 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 (س) جلسه اول در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 (س) جلسه دوم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 (س) جلسه سوم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 (س) جلسه چهارم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 (س) جلسه پنجم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 (س) جلسه ششم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 (س) جلسه هفتم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 (س) جلسه هشتم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 (س) جلسه نهم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 (س) جلسه دهم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
پدر روحانی... ...این معنی را از استاد بزرگوارمان حضرت آقای (حفظه الله تعالی انشاالله) از ایشان میگویم... خداوند اینها را حفظ کند، واقعاً چه انفاسی هستند، حیات روحانی ما از اینها است... ...یک پدر روحانی اگر گیر آوردی قدرش را بدان (پدر روحانی) روحت را بزاید، یک مامایی باشد که روحت را بزاید، روحت را بگیرد و از درون این وجود دنیایی واقعاً بیرونت بکشد، این است که ارزش اینطور انسانهایی که ماما های روحانی هستند... ...حیات روحانی خودمان را مدیون این چنین بزرگوارانی میدانیم که دنیای ما را عوض کردند، دید ما را عوض کردند، قلب ما را عوض کردند، حقیقتاً معنی این حدیث را به وضوح در این بزرگواران (النَّظَرُ إلى وَجهِ العالِمِ عِبادَةٌ) نگاه کردن به صورت عالِم عبادت است، خدا میداند نگاه کردن به صورت اینها آدم را به یاد خدا میاندازد... ...و اینها اینطور انسانهایی هستند که نگاهشان میکنی قلبت به یاد خدا می افتد... برگرفته از جلسه ۱۰۳ @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 (س) جلسه یازدهم در محضر 🆔 @moravej_tohid هل الدین الاالحبّ!؟
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 (س) جلسه دوازدهم در محضر 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه اول در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
با عرض سلام و احترام خدمت همه همراهان گرامی و دوستان عزیزی که به تازگی به جمع ما پیوستند. بسیاری از جلسات که در ابتدای کانال فرستاده شده،باز نمی شوند و قابل استفاده نیستند. به همین دلیل از این پس تمامی دروس ناب توحیدی و عرفانی حضرت استاد علامه مروجی سبزواری مجددا در این کانال ارسال می‌شود. از این که همراه ما هستید صمیمانه سپاس گزاریم. 🙏💐 @moravej_tohid
مروج توحید نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آرشیو تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid_archive آیدی اینیستا گرام 👇 @moravej_tohid آیدی آرشیو تصویری در آپارات 👇 www.aparat.com/Moravej_tohid_archive آیدی آرشیو ایتا👇 https://eitaa.com/moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه اول در محضر 🔶ماه مبارک رمضان 🔸دقیقه 4 عبادت یک شستشو است. 🔸دقیقه 11 عبادت های ما فقط ظاهر وجود ما را روشن می کند، لذا این است که ماه رمضان تمام می شود اما اخلاق مردم همان بوده که هست و هیچ فرقی نکرده است. 🔸دقیقه 16 ولادت حضرت مریم (س) و اسرار آن 🔸دقیقه 19 اینکه می بینیم فساد در جامعه دارد بیشتر می‌شود، ماه رمضان هم که می آید، بعد از ماه می بینید فساد بیشتر شده، علتش این است که نماز خوانها، نمازشان نمازی نیست که به درد بخور باشد. روزه گیرها، روزه شان آن طور که باید به درد نمی خورد. 🔸دقیقه 20 عبادت قلبی 🔸دقیقه 24 چه وقت این قلب می تواند مجذوب خدا شود؟ زمانی که انسان بتواند جاذبه های دنیا را از قلبش کم کند. 🔸دقیقه 28 به خدا قسم، اگر یک نفر در این شهر عبادت قلبی کند، شهر آرام می شود. مردم رحیم می شوند. 🔸دقیقه 29 وقلیل من عبادی الشکور 🔸دقیقه 33 عرفات جایی است که همه ی اولیاء خدا و امام زمان در آنجا حضور دارند. حضرت عیسی، حضرت خضر، حضرت ادریس، در آنجا حضور دارند. 360 نفر اوتاد، ابدال اینها حضور دارند. اصلاً جای عجیبی هست. 🔸دقیقه 37 تو بهشتی شو، این مهم است. مهم این نیست که بهشت بدهند، تو باید بهشتی شوی. 🔸دقیقه 38 اخلاق جهنمی چه جوری هست؟ این است که : «ان هذا لحق تخاصم اهل النار» جهنمی ها، با همدیگر دعوا دارند، خصومت دارند. همین که دیدید یک آدمی بد اخلاقی کرده، یک جهنمی در درونش هست، این مسلم است. دعوا کار آدم جهنمی است.... بهشتی کیست؟ «لا لغو و لا تاثیما الا قیلا سلاما سلاما» @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه دوم در محضر 🔸دقیقه 3 خداوند (در جواب سؤال پیامبر که کدام عمل بهتر است؟) فرمود :هیچ چیزی در نزد من بهتر از توکل بر من و رضایت به آنچه که قسمت کرده ام نیست. 🔸دقیقه 4 عمل دو قسم است : 1) عمل جوارحی «که با بدنمان انجام می دهیم» 2)عمل جوانحی «انسان با قلب خودش انجام می دهد» 🔸دقیقه 5 توکل و رضا عمل جوانحی هستند. (عمل قلبی) 🔸دقیقه 6 انسان نماز بخواند و به قسمت خدا راضی نباشد یا توکلش بر مردم باشد فایده ای ندارد، این است که اعمال بدنی زمانی ارزش پیدا می کنند که با اعمال قلبی همراه باشد. 🔸دقیقه 7 اصل توکل واگذاری است. 🔸دقیقه 9 ما راههای روزی را بلد نیستیم... راههای شفا را بلد نیستیم. خیال می کنیم که راه روزی مغازه است. راه شفا گرفتن، پزشک است. (اما) راههای دیگری هست. در واقع پزشک و مغازه، بهانه است. اصل روزی نزد خداست، اصل شفا نزد خداست. 🔸دقیقه 15 ماجرای مخالفت ابوذر با عثمان 🔸دقیقه 16 غنا یعنی بی نیازی..... خیلی از مردم ثروت دارند، خیلی هم ثروت دارند اما غنی نیستند، نیازمندند. 🔸دقیقه 20 اکثر مردم دارند و به اندازه نیازشان هم دارند. اما، چشمشان گرسنه است. زیاده طلب هستند. این خاصیت جهنم است. قرآن می‌فرماید : «یوم نقول لجهنم هل امتلات و تقول هل من مزید» 🔸دقیقه 23 انسان تا نفسش بهشتی نشود، فایده ای ندارد. آن نفس بهشتی است که «لا لغوا و لا تاثیما الا قیلا سلاما سلاما»... این دشمنی اهل جهنم با همدیگر حق است... هر وقت دیدید که یک زن و شوهر در خانه دعوا کردند، از جهنم در درون اینها اثری هست. @moravej_tohid
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه سوم در محضر 🔸دقیقه 3 در خیلی از مردم امراض قلبی هست، یعنی حسد دارند، کینه دارند، تکبر دارند، منتهی بروز نمی دهند،.......... این خوب است، اما کامل نیست. 🔸دقیقه 6 خیلی از ما روی اعمال و افعال مان کار می کنیم، یعنی روی بدن کار می کنیم...... اما باطن چی؟ 🔸دقیقه 8 مردم در صدد رفع صفات رذیله نفسانی نیستند. 🔸دقیقه 9 انسان در قیامت، جهنم و بهشتش از روی صفات نفسانیش درست می شود. 🔸دقیقه 11 حیوانات مظهر صفات ما هستند. 🔸دقیقه 15 عمل خیلی، برای انسان کارساز نیست. صفات خیلی برای انسان کارساز هست. 🔸دقیقه 18 فقط در ظاهر، دین دارد مطرح می شود، خیلی کم مطرح می شود که آقا، دین خودت را به باطن خودت به قلب خودت برسان. 🔸دقیقه 22 توکل دو رکن دارد : 1)واگذار کردن کار به یک آدم خبره 2)دخالت نکردن 🔸دقیقه 25 توکل واقعی، توکل بچه ی چهار، پنج ساله است، که کاملا خودش را به پدر و مادر واگذار کرده است. 🔸دقیقه 36 چرا مردم، اهل توکل نیستند؟ چرا باز می خواهند خود را به صد راه بزنند تا به روزیشان برسند، به مقام برسند. برای چیست؟ (چون) اطمینان قلبی نیست. @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه چهارم در محضر 🔸دقیقه 4 توکل مراتب دارد. 🔸دقیقه 9 ما نمی خواهیم بگوییم، انسان بیکار در خانه، بنشیند و روزیش می رسد. (بلکه) انسان کار که می کند به این نیت کار کند که خدایا! اداره می روم، که حاجات خلق تو را برآورده کنم. قصد رضای خدا کند. عمل هم باید مطابق با نیت باشد،با مشتری آسان بگیرد. این را یقین داشته باشد که این مغازه محل روزی نیست. 🔸دقیقه 12 روزی در جای دیگری دارد برای انسان ها تقسیم می شود. اگر انسان واقعا این مسئله ی توکل را در قلب خودش بتواند فرو ببرد که سبب روزی فقط خداست، هم آرام می شود و هم خودش را به این طرف و آن طرف نمی زند. 🔸دقیقه 18 علامت توکل این است که در بحبوحه ی مصائبی که بر سر انسان می ریزد، این آدم خیلی آرام است. اینکه می بینید، انسان ها در مصیبت ها مضطرب می شوند ودغدغه پیدا می کنند، همه به خاطر این است که خیال می کنند خودشان همه کاره هستند 🔸دقیقه 20 «ما اصاب من مصیبت فی الارض و لا فی انفسکم الا فی کتاب من قبل ان نبراها..» «22،حدید» هر مصیبتی که در آسمان و زمین و در نفس شما به وجود آمد، همه از قبل مقدر شده (یعنی اندازه شده) 🔸دقیقه 23 کمال انسان یعنی، صبر، توکل، رضا، تفویض 🔸دقیقه 24 ماجرای به دنیا آمدن حنظله غسیل الملایکه 🔸دقیقه 28 زندگی مردم که سخت است به این علت است که مردم توکل به خدا ندارند و به آنچه که خدا قسمت شان کرده راضی نیستند. 🔸دقیقه 31 قدیم به اطباء می گفتند : حکیم حکیم یعنی انسانی که کارش سنجیده است. 🔸دقیقه 34 به خدا اعتقاد داریم، اعتماد نداریم. @moravej_tohid
☘مروری بر درسهای توحیدی حضرت استاد ☘ چکیده مطالب مطرح شده در جلسه چهارم علم حقیقی 1.اموری، ارکان عالم آفرینش هستند.،مانند توحید، معاد، نبوت که قابل شک نیستند. تنها رکن رکین وقیوم مطلق جهان خداوند است، وخداوند برای فعلش غایتی قرار داده که آن را می‌گویم قیامت یا معاد . 2.برای اینکه انسان بتواند سیر از توحید تا معاد را انجام دهد انبیا را قرار داده است. 3.اینکه عده‌ای به خداوند شک می‌کنند بخاطر شدت ظهور است. چون‌ما قبل از اینکه موجودی را ببینیم اول خدا را می‌بینیم  نور خداوند نوری است که اینها را روشن کرده است. 4.معاد هم قابل شک نیست . خداوند در قرآن می‌فرماید: سوره عنکبوت آیه ۵۴ :( و یستعجلونک بالعذاب و ان جهنم لمحیطه بالکافرین )  «از تو به تعجیل عذاب می طلبند در صورتی که عذاب جهنم به کافران احاطه نموده است.» 5.پس نه شک به نور قابل قبول است  . نه جهل به نور قابل قبول است همه نسبت به خدا ومعادیقین دارند . اما عده‌ای به این یقین خودشان علم ندارند. 6.ما اگر بخواهیم خود را درک کنیم اول باید اورا درک کنیم  اودر محدوده ادراکی ماهست.(اما خداوند با آن مراتب عمیق روحی و قلبی ادراک می شود.) 7.اما خدایی که عبارتست از وجود مطلقی که همه جا را گرفته‌است .درون ما، بیرون ما، نمی‌شود او را درک نکنیم این از غفلت ناشی می‌شود، حواس من به چیز دیگری رفته است .این غفلت از وهم، ناشی می‌شود. 8.منتهی این خدایی که درکش می کنم و این قدر واضح است، با کدام مرتبه از مراتب ادراکی انسان درک می شود؟ با عقل و با روح درک می شود. یعنی همین الان قلب من دارد خدا را مشاهده می کند. روح من دارد خدا را مشاهده می کند. منتهی من در ادراک خودم به مرتبه ادراک قلب نرسیده ام. 🔸قرآن  در سوره المطففین در آیه ۱۴ می فرماید : ( کلابل ران علی قلوبهم ما کانوا یکسبون ) چیزی که هست روی قلب من را زنگار گرفته است. 9.اتصال بین ماو قلبمان قطع است. فرق ما با حضرت علی ( ع) در همین است .ازحضرت پرسید ند؟ آیا خدا را دیده ای؟ فرمود :بله، با قلبم دیدم. خدایی که نبینم عبادتش نمی کنم. 🔸قلب ما آن مرتبه ای است که همین الان خدا را دارد می بیند و این اختصاص به حضرت علی (ع) و انبیا ندارد. همه ما با قلب خودمان داریم خدا را می بینیم. منتهی روی قلب علی (ع) حجابی نیست. 🔸(ما کذب الفواد ما رأی) قلب پیامبر در آنچه که در معراج دید خطا نکرد. 10.خداوند،قابل شک نیست به خاطر اینکه، خدا معلوم اول است وموجودات معلوم ثانی، وقتی به درخت نگاه می کنم اول خدا را درک می‌کنم سپس درخت را می‌بینم. ولی چرا ما خدا را درک نمی کنیم و می گوییم :درخت آنجا هست. چون ما ، در مرتبه وهم هستیم ( وهم آن مرتبه‌ای است که انسان فعالیت‌های دفعی و جذبی خودش را در بعد حیوانی، تنظیم می‌کند. ) وهم شیطان درونی است .وشیطان بیرونی هم از بیرون این دو تا دست به دست هم می دهند. حتی با هم ضمیمه می شوند. انسان وهمش متورم می شود و به دنبال دنیا می رود. وهر انسانی مادام که در مرتبه وهم است یک شیطانی با او قرین هست. 11.قلب در مرتبه ملکوت و عالی است و وهم در مرتبه اسفل وپایین است . عالم ملکوت عالم قداست محض است . وتکبر وحسد در این مقام راه ندارد. شیطان در مرتبه وهم است وملائکه در مرتبه عقل هستند . شیطان کثرت بین است ولذا در عالم ملکوت جایی ندارد . اما عالم ملائکه عالم قداست وعقل است. همچنین انسانی که در مرتبه وهم مانده راه ندارد به عالم ملکوت چون این انسان ( حسد دارد ،تکبر دارد، طمع دارد، حریص است ......) وبه دنیال دنیا طلبی است وهم با این خصوصیات در عالم ملکوت راه ندارد. این انسان از دیدن خدا محروم است از یقین محروم است واز شهود قیامت محروم است. یعنی در مرتبه قلبش وروحش، راه ندارد. 12. دلیل بر اینکه انسانها در مرتبه وهم خودشان مانده اند، از مشاهده خدا محرومند. مطلب دیگر اینکه انسان تا در مرتبه وهمش مانده است در کثرت است . دوبین است یعنی دو تا می‌بیند(خدا .من ) وهم خدا را قبول دارد . با تقلید قبول دارد . قلب است که خدا را با مشاهده قبول می‌کند. قلب در انسان‌ها مختلف است ۱_ در بعضی ها، قلب مرده است که این قلب صاف به جهنم می رود ۲_اما بعضی قلب نمرده است .از بس بی اعتنایی کرده‌اند، در زیر وجود حجابها نفس ندارد باید عذاب بکشد .تا حجاب ها کنار برود .تا بتواند خدا را ببیند . 🔸حضرت علی ( ع) می‌فرماید از زمانی که حق را به من نشان دادند. شک نکردم علی ( ع) درمرتبه قلب است. قلب شک نمی کند .وحدت حاکم است . قلب خدا را می‌بیند جز خدا چیزی را نمی بیند . https://eitaa.com/moravej_tohid/3290🆔 @moravej_tohid