در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
مبحث #معاد
همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
شرح جامع و کامل #حدیث_معراج
همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
🎙#شرح_حدیث_معراج جلسه نهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔶دقیقه 12:
بلاها، مصیبت ها باعث می شود که انسان پاک شود. اگر انسان حقیقت بلا را درک کند که این بلاها، این مصیبت ها، این فقرها، این مریضی ها، اینها چه قدر در حق ما... اصلاً روایتی از امام صادق (ع) قریب به این مضمون هست که «مومن وقتی می بیند، در قیامت، به ازای هر بلایی که در دنیا کشید. چه قدر اجرش دادند. آرزو می کند، ای کاش، بدنم را با قیچی، قطعه قطعه می کردند و من راضی می بودم. صبر می کردم.»
این قدر بلاها در قیامت برای انسان درجه دارد.
خیلی وقت ها بعضی می آیند، از مسائل خانوادگی شکایت می کنند. حالا یک آقایی از دست خانمش شکایت می کند یا خانمی از دست شوهرش شکایت می کند که مثلا این بد اخلاق هست، نمی دانم چی هست.
من می گویم :ببین، اصلاً خدا یک لطفی کرده برای تو، مقام صبر به قدری مهم و والا هست که خداوند در وصف صابرین می فرماید : «ولنبلونکم بشیء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال والانفس والثمرات و بشر الصابرین»
که ما شما را امتحان می کنیم به چیز هایی از قبیل ترس، گرسنگی، مریضی، خشکسالی و بشر الصابرین، صابرین را بشارت بده.
صابرین چه کسانی هستند؟ صابرین، «الذین اذا اصابتهم مصیبتهم قالوا انا لله و انا الیه راجعون» اینها کسانی هستند که وقتی مصیبتی بهشون می رسد. خیلی آرام، خیلی آرام می گویند : ما از خداییم و به سوی خدا هم می رویم. «اولئک علیهم صلوات من ربهم و رحمه» می فرماید :اینها کسانی هستند که خداوند دارد بر اینها صلوات می فرستد، درود می فرستد. یعنی اینها در این جهت هم شأن پیامبر هستند. چون رسول خدا را می فرماید که خداوند بر او درود می فرستد. می گوید :بر صابرین هم درود می فرستد.
یعنی انسان هایی که صبر می کنند در این جهت با پیغمبر اکرم (ص) یکی هستند. خداوند بر هر دوی اینها صلوات و درود می فرستد.
این مقام صبر را با همه عظمتش انسان در کجا می تواند به دست آورد؟ در مصیبت ها و گرفتاری ها.
🔶دقیقه 17:
یعنی در مقابل هر بد اخلاقی که می بیند، بگوید :خدایا!
برای رضای تو صبر می کنم و هیچی نمی گویم. این یک درجه روحش بالا می رود. بار دیگر یک بد اخلاقی دید. بگوید :خدایا! به خاطر رضای تو صبر می کنم و هیچی نمی گویم و هیچ اکثر العمل نشان نمی دهم، دوباره روح بالا میرود. همین جور رفیع الدرجات، پله پله می رود بالا
بعد انسان وقتی که وارد قیامت میشود و با باطن خودش رو به رو می شود، می بیند که باطنش پیش خداست. در عالی ترین درجات قرب قرار دارد. از همین راضی بودن و از همین صابر بودن، اینها
چیز هایی است که قلب انسان را آباد می کند. روح انسان را نورانی می کند.
هر درجه که روح بالاتر میرود. به خدا، به منبع نور نزدیک تر می شود، نورانی تر می شود.
این است که یک مقداری دوستان در این مسائل دقت بفرمایند که زیاد شکایت نکنند، زیاد اهل بی تابی و اهل شکایت و اهل این، این جوری هست و اون جوریه، نه،
یک مقدار بینش قیامتی داشته باشیم و بدانیم که در همین مصیبت هاست که انسان به مقام صبر می رسد، به مقام رضا می رسد. این است که خیلی از عارفان الهی بودند که وقتی اینها سه روز براشون مصیبتی نمی رسید ناراحت می شدند و می گفتند :نکند خدا ما را فراموش کرده، خدا وقتی به یاد کسی هست بهش مصیبت وارد می کند. این مصیبت ها باعث بالا رفتن درجه انسان می شود، خب خدا کسی را که دوست دارد می خواهد پیش خودش ببرد.
چه جوری پیش خدا برویم؟ با صبر در مصائب و با راضی بودن به آنچه که خداوند در حق ما قضا فرموده است.
🔶دقیقه 42:
عظمت دین ما در این است که انسان را تا جایی پیش می برد که انسان وجودش فانی در وجود خدا و فانی در فعل خدا بشود. دین ما یک چنین دین عجیبی هست و بعد ما از این دین چه بهره ای داریم؟
https://eitaa.com/moravej_tohid/3329🆔 @moravej_tohid
🎙#تفسیر_منطق_الطیر جلسه اول
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔶دقیقه 9:
سیر الی الله :ما اگر بخواهیم به سوی خدا حرکت کنیم، باید به سوی روح خودمان حرکت کنیم، سیر الی الله یعنی همین، یعنی سیر از ظاهر به باطن، سیر از مقام شهادت خودمان به مقام غیب خودمان، سیر به مقام ملکوت خودمان، اگر ما توانستیم به آن منطقه روح خودمان برسیم و خودمان را یک حقیقت روحانی و نورانی ببینیم که از خدا صادر شده، اینجا ما به خدا رسیدیم که اصلاً سفر اول سالک همین است.
🔶دقیقه 12:
سفر دوم:کسی که به روح خودش می رسد به خدا رسیده، خدا را در خودش می یابد. خودش را خدا می بیند که می گوید :اناالحق، می گوید :لیس فی جبتی الا الله، در لباس من جز خدا کسی نیست. امثال اینها در زمانی بوده که این سفر اول را طی می کردند به آن مقام روحانیت خودشان می رسیدند و خدا را در خود می دیدند.
این نکته را دقت کنید که خداوند بدون مظهر نیست. (این را خیلی دقت داشته باشید)
🔶دقیقه 24:
معنای سلوک :سلوک الی الله معنایش این است که انسان ادراکش عوض شود. این نگرشی که به خود دارد (این نگرش به خود) عوض شود. یعنی بفهمد که من جسم نیستم، من روح هستم، اصل و حقیقت وجود من روح است واین جسم عاریه است. یک چند سالی خداوند به من داده که با این جسم کمالات روحانی خودم را به دست بیاورم. این جسم ابزار است.
🔶دقیقه 32:
ادراک قلبی : اینکه میگم، ادراک جدید در انسان پیدا شود. این ادراک را ما همه داریم، منتهی ادراک مون در حد ادراک عقلی هست و ادراک عقلی فایده ندارد.
🔶دقیقه 33:
علامت ادراک قلبی : ادراک باید قلبی بشه،که به آن عمق قلبش برسد و علامتش یکی همین درد است. دردی است که در انسان ایجاد می شود و اینکه از اهل دنیا کناره می گیرد. دنیا و زیبایی های دنیا برایش سرد می شود.
منتهی این دیگر دست خود انسان نیست.
این یا باید بالاخره یک ولی پیدا شود.
همان جور که حضرت موسی بن جعفر که از آن کوچه می گذشتند. از کنار خانه بشر حافی (جوان عیاشی بود و اهل شراب و قمار بود) که بهش فرمودند : اگر این آدم عبد می بود این کارها را نمی کرد. عوض شد.
منتهی این حرف باید از زبان یک ولی در بیاید.
🔶دقیقه 41:
الناس نیام واذا ماتوا انتبهوا
انسان ها خوابند وقتی که بمیرند از خواب بیدار می شوند.
این مرگ، برای عموم انسان ها همان زمان مرگ است که از خواب بیدار می شوند، یعنی می فهمند که بیخود بوده و همه عمرشان هدر رفته، عمرشان را دادند چی گرفتند؟ دنیا گرفتند.
🔶دقیقه 44:
موتوا قبل ان تموتوا :
مرگ از چی؟ مرگ از آن نفس حیوانی، یعنی از خواب بیدار شود. یعنی به این ادراک جدید برسد که من فقیر هستم، من هیچی ندارم.
https://eitaa.com/moravej_tohid/3332🆔 @moravej_tohid