🎙#شرح_حدیث_معراج جلسه دوازدهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔶دقیقه 1
امام صادق (ع) : « الرضا بمکروه القضاء من اعلی درجات الیقین»
راضی بودن نسبت به قضای مکروه، قضای مکروه یعنی آنچه که انسان دوست ندارد، خداوند در حقش قضا فرموده، اراده فرموده ولی انسان دوست ندارد، مثل فقر و مریضی و امثال اینهایی که انسان دوست ندارد.
🔶دقیقه 13
یقین ضد شک است. شک در اثر این است که جان انسان سیاه است، جان انسان خاموش است، تاریک است، نور ندارد.
🔶دقیقه 14
«و من لم یجعل الله نورا فما له من نور»
این نور را انسان باید به گدایی از خدا بخواهد، این نور، نور قلب انسان است که در درون این ظلمات وجود انسان یک منبع نور وجود دارد، قلب انسان منبع نور است در درون وجود انسان، قلب انسان، امام وجود انسان است.
🔶دقیقه 16
برهان رب، نور است.......
عصمت انبیا همین است، اگر این نور قلب آزاد باشد انسان معصوم میشود. یعنی به این معنا که باطن اعمال را می بیند و دیگر جلو نمی رود.
🔶دقیقه 21
عصمت یعنی قوه باطن بینی و در نتیجه اگر گناه را ترک نمی کردند. یعنی این نبودکه گناه را دوست داشته باشند ولی ترکش کنند، نه، اصلاً دوست نداشتند.
🔶دقیقه 29
ما یکجا در روایات نداریم که ائمه بفرمایند که شما احتیاط کنید، یک روایت نداریم....
فرق امام با فقیه چی هست؟ این است که امام در مقام نور است، امام باطن را دارد می بیند، یعنی همان لوح محفوظ را دارد می بیند، می داند که این نماز در لوح محفوظ چگونه است؟ شک نمی کند. اما فقیه نه دیگه، فقیه درس خوانده، عقلش باز هست. اما قلبش باز نیست بنابراین شک می کند.
🔶دقیقه 31
امام صادق (ع) : «العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء» علم نور است که خداوند در قلب بعضی ها قرار داده است.
🔶دقیقه 33
سماجت کنید و بخواهید که خدایا یقین به من بده، یقین، اینها مقام است. قلبی که با یقین است، این قلب در قیامت خیلی خواستگار دارد، خواستگارش خداست.
🔶دقیقه 35
دعاهاتون را در این جهت هدایت کنید که خدایا یقین به من بده، کارهاتون را در این جهت هدایت کنید که قلب را صیقلش بزنید. از قلب تون غافل نباشید.
🔶دقیقه 37
قلبت را آباد کن با توکل، قلبت را آباد کن با رضا، قلبت را آباد کن با یقین،
اینهایی که ما داریم می خوانیم در این ایام خدمت دوستان بودیم، اینهاست آقا، اگر انسان بتواند این معانی را در قلب خودش وارد کند، در آن باطن و روح خودش آباد کند و قلبش را زینت بده به توکل، قلبش را زینت بده به رضا، قلبش را زینت بده به یقین، این قلب خریدارش در قیامت خود خداست که :
«ان الله اشتری من المومنین انفسهم»
https://eitaa.com/moravej_tohid/3365🆔 @moravej_tohid
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
مبحث #معاد
همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر
#منطق_الطیر_عطار_نیشابوری
#علامه_مروجی_سبزواری
🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏
🆔 @moravej_tohid
👇👇👇👇
🎙#تفسیر_منطق_الطیر جلسه چهارم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔶دقیقه 4
حجاب های بسیاری در بین راه هست، هم حجاب هایی از نور، هم حجاب هایی از ظلمت، البته حجاب های ظلمت مثلا همین گناه هایی است که انجام می دهیم، غفلت هایی است که داریم، توجه به دنیاست، همین که توجه به دنیا داریم، اینها حجاب های ظلمت است، چون خود دنیا ظلمت است.
🔶دقیقه 5
همه ی ما در درون مان یک خلاء احساس می کنیم، یک نداری احساس می کنیم، می خواهیم این خلاء را پر کنیم. منتهی چیزی که هست خیلی ها می خواهند با دنیا پر کنند، خیال می کنند اینکه ندارم، یک چیزی از درون میگه «میخوام» من ندارم خیال میکنه که، یعنی خانه می خواهم. مثلاً فرض کنید که ماشین می خواهم، مقام می خواهم، علم می خواهم، یخچال می خواهم و... میرود دنبال، اما باز می بیند که نه اشباع نشد، پر نشد این به خاطر این است که انسان یک روح بی نهایت طلب دارد، یک روح نا متناهی طلب دارد.
و چون خود روح از نزد خدایی آمده که بی نهایت است لذا می خواهد به پیش آن بی نهایت برگردد.
🔶دقیقه 9
کار شیطان، زینت است. «زین لهم الشیطان» شیطان زینت می دهد. زیبا می کند، نیست را هست جلوه می دهد. یعنی دنیا نیستی است که توسط شیطان هست جلوه کرده است.
🔶دقیقه 12
من هر چه از دنیا جمع کنم، ظلمت جمع کردم.
🔶دقیقه 15
این توجهاتی که ما به دنیا داریم، اینها حجاب های ظلمانی هستند. اینها در واقع حجاب هایی هستند که بین ما و آن نور مطلق جدایی انداختند.
🔶دقیقه 17
وقتی که انسان آخر سفر اول را طی می کند، سفر از خلق به حق، سفر از ظلمت به نور، در اینجا باید باز یک سفری کند از نور به نور، یعنی حجاب های نوری را یکی پس از دیگری طی کند، از مقامات ملائکه بگذرد، برود تا به ذات خدا برسد.
🔶دقیقه 18
این اسم العزیز، یک اسم عجیبی هست در میان اسماء الله که دیگه جا برای کسی نمی گذارد، از اسماء جلاله خیلی قوی هست.
🔶دقیقه 23
«هو معکم»
تحمل فراقش را هم نداریم. چرا؟ چون خداوند آن حقیقت اصیل وجود ما را تشکیل می دهد. وجود اصلی ما در واقع وجود خداست.
🔶دقیقه 23
انسان ها معمولاً همه یک غم پنهانی دارند. حالا درسته گاهی غم دارند که من خانه ام فرش نداره، خانه ندارم، ماشین ندارم. این غم ها هست. اما غم های واقعی نیست.
🔶دقیقه 27
انسان ها نسبت به این جنون خودشان علم ندارند، نسبت به این دیوانگی که نسبت به او (خداوند) دارند، علم ندارند. اینکه فراق از او دیوانه شان کرده است.
🔶دقیقه 28
حقیقت سجین بودن دنیا
🔶دقیقه 31
«ولا یحیطون بشیء من علمه الا بما شاء» هیچ کس نمی تواند به گوشهای از علم خدا برسد (علم یعنی وجود، وجود یعنی علم) هیچ انسانی نمی تواند به وجودی از خدا احاطه پیدا کند مگر اینکه خود خدا بخواهد. چون علم یعنی احاطه وجودی
🔶دقیقه 36
اگر واقعاً حقیقت مرگ برای انسان ها معلوم باشد که قضیه چیست؟ حضرت علی (ع) در نهج البلاغه می فرماید که پیامبر اکرم همه مسائل مربوط به عالم برزخ را به مردم نگفت، اگر می گفت، دیوانه می شدند.
🔶دقیقه 38
تنها حقیقتی که، تو در این عالم می توانی بهش برسی، آن مقدار از نور خداست که در قلب تو بتواند بتابد و این هم بستگی دارد به آن مقداری از قلبت را بتوانی صیقل بزنی، بتوانی قلبت را پاک کنی.
https://eitaa.com/moravej_tohid/3375🆔 @moravej_tohid
17.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در محضر علامه مروجی سبزواری
شهادت امام موسی کاظم (ع) تسلیت باد.
#کلیپ_تصویری_کوتاه
@moravej_tohid
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
شرح جامع و کامل #حدیث_معراج
همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽