eitaa logo
مروج توحید
6.5هزار دنبال‌کننده
916 عکس
389 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
...اگر بتوانی با این تصفیه، با این تزکیه، با همین سفر اول (سفر من خلق الی الحق) بتوانی از مرتبه خلقی خودت به مرتبه حقی خودت برسی، بتوانی از مرتبه حیوانیت به مرتبه روحانیت خودت برسی، از مرتبه ظلمت خودت به مرتبه نورانیت خودت برسی، به روح خودت برسی به روح علی رسیدی، منتها هر کسی روحش یکمرتبه خاص است، به اندازه همان مرتبه میتوانی علی را بشناسی، باز هم نتوانستی بشناسی، او روحش خیلی وسیع است، خیلی... ...خدا با همه اسماء اش در وجود این انسان تجلی کرده است (ممسوس فی ذات اللَّه). اگر توانستی علی را به نورانیت بشناسی و بعد به اشتباه نیفتادی که خدا که است؟ این علی است که خدای من است؟ یا خدا خدای من است؟... آنجا حتماً به اشتباه می افتی. آن بنده خدا گفت مُردم و نفهمیدم که علی خدای من است یا خدا خدای من... ...یعنی هر کاری که دیگران هم بتوانند بکنند اینها کمال نیست برای علی و خیلی ها میتوانند ایتام را سرپرستی کنند... خیلی ها میتوانند در قضاوتشان... کمال علی به این است که مثل تام خدا است، تجلی تام خدا... ...حیرت حقیقی آنجاست، اصلاً جنون به تو دست میدهد... 💿برگرفته از جلسه ۴۲ 🌷علامه مروجی سبزواری https://eitaa.com/joinchat/3712155675C116f264dc3 🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در محضر مبحث همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه بیست و نهم در محضر 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه سی ام در محضر 🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐حقیقت توکل 💿برگرفته از جلسه ششم شرح حدیث معراج در محضر 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌫علت گرفتاری‌های مردم 💿برگرفته از جلسه ششم شرح حدیث معراج در محضر 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه دهم (جلسه آخر) در محضر 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه دهم (جلسه آخر) در محضر 🔸دقیقه 3 تمام فعالیت های انسان پیرامون دو چیز خلاصه می‌شود :جذب منافع و دفع مضرات 🔸دقیقه 9 ما همه روح هستیم. ما همه موجودات مجردی هستیم. منتهی چیزی که هست نه اینکه ما استعداد کمال داریم، استعداد رسیدن به خدا داریم. این حرکت رسیدن به سوی خدا با عبادت جور در می آید.( با عمل و با علم) آنچه که می تواند عمل کند و علم یاد بگیرد جسم است. 🔸دقیقه 11 «یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحا فملاقیه» «6،انشقاق» 🔸دقیقه 16 «ان الانسان لفی خسر» «1،عصر» واقعا انسان در زیان است. (ما برای روح کاری نکردیم.) 🔸دقیقه 18 تا در عمل، انسان روی قلبش به سوی بعد الهی خودش برنگردد، این فایده‌ای ندارد. فرمایش حضرت عیسی (ع) : کسی به ملکوت آسمان ها داخل نمی شود، مگر اینکه دو بار زاییده شود. (یکبار که همه ی ما از مادرمان زاییده شدیم، بار دومش چه وقت هست؟) بار دومش وقتی هست که انسان به یک زایش روحانی برسد. (آن روح الهی از بطن نفس حیوانی زاییده شود.) 🔸دقیقه 23 هین که اسرافیل وقتند اولیا مرده را ز ایشان حیات است و نما 🔸دقیقه 25 علم حقیقی، علمی است که انسان را از دنیا بکند.... اگر علم، علمی باشد که تو را به درون دنیا ببرد، این ظلمت است. 🔸دقیقه 27 علم از مقوله ی وجود است نه ماهیت 🔸دقیقه 29 ما وجود محدود هستیم، خدا وجود نا محدود است. انسان اگر بخواهد قرب به خدا پیدا کند، باید وجود به او اضافه شود. 🔸دقیقه 31 یکی دیگر از خصوصیات علم واقعی این است که برای انسان فقر می آورد. انسان خود به خود فقیر هست. منتهی ما خودمان را فقیر نمی دانیم. (فقر که میگم یعنی فقر وجودی) 🔸دقیقه 34 یک بویی از ربوبیت در همه ی ما هست. (انسان ها به خودشان استقلال می دهند...... این انسان، انسان مشرکی هست.) انسان، زمانی می تواند سیر الی الله داشته باشد که به مقام فقرش برسد. 🔸دقیقه 35 قرب فرائض، قرب نوافل در قرب نوافل، خدا پایین می آید (پیش انسان) در قرب فرائض. انسان بالا می رود، به خدا می رسد. 🔸دقیقه 43 حجاب بزرگی که در بین خدا و انسان واسطه شده که نمی گذارد جذب خدا بر انسان برسد، همین حجاب من است. 🔸دقیقه 46 مقام فتح قریب (روی خودش از آن طرف بعد حیوانی به طرف بعد الهی خودش بچرخد.) مقام فتح مبین : مقام شهود اسماء الله است. 🔸دقیقه 49 علم به مقام نورانیت و روحانیت انسان این علم است که انسان را از دنیا جدا می کند و برای انسان عشق ایجاد می کند. (منتهی علم شهودی، روحت را ببینی) 🔸دقیقه 54 از اباالفضل ، ساقی کربلا غافل نشوید. هر کس که در کربلا مقام پیدا کرد همه از دست اباالفضل گرفتند. اینکه سقای کربلاست، در واقع ساقی کربلا بود، سقا بودنش از آن ساقی بودنش نشات گرفت. ساقی بود که عشق حسین را در کام اصحاب ریخت و چنان مستشان کرد که سر از پا نمی شناختند.... اگر سقا بودن عباس امروز دیگر نیست، اما ساقی بودنش همچنان هست و امروز هم اگر کسی واقعا از روی صدق و اخلاص عباس را بخواند، که او یک جرعه از همان شرابی که آن شب در آن خیمه در کام اصحاب ریخت، در کام تو هم بریزد. این را انسان از ایشان بخواهد. به جای اینکه از حضرت عباس (ع) پول و خانه و... بخواهیم، شراب عشق حسینی را بخواهیم. ساقی گری او امروز هم هست. به او توجه کنیم و از او بخواهیم و اگر عنایتی کرد و به ما هم داد. آن جنون مقدس وارد وجود تو هم می شود. آن عشق مقدس وارد وجود تو هم می شود. آن علمی که برکننده ی تو از دنیاست، وارد وجود تو هم می شود. https://eitaa.com/moravej_tohid/3463 🆔 @moravej_tohid
۲ ⚪️اتصال به بحر ولایت ...ما به پیغمبر که دسترسی نداریم، باید انسان جانش به پیغمبر متصل باشد، اینکه یک پیغمبری بود ۱۴۰۰ سال پیش و رفت، چرا بعد از خودش ۱۲ نفر را مشخص کرد؟ دلیل زیاد دارد، یکی اش همین است که انسانها بدون اتصال با نبوّت اصلاً نمی توانند زنده باشند، منتها تا وقتیکه پیغمبر خودش هست (با خودش) برو در بیعتش باش، برو همراهش باش، برو اطرافش باش، اما اگر او رفت برو با ولی ای که او مشخص کرده است، ۱۲ تا ولی مشخص کرده است، برو با اینها باش. اگر آمد و ما دستمان از آن ولی هم کوتاه شد، اینجا چکار کنیم؟ حالا در زمان آن ۱۱ نفر میشد انسان برود در کنار آنها باشد، همراه آنها باشد، جانش را از طریق آنها به جان پیغمبر پیوند بزند، اما اگر آمد و این ولی هم غایب شد، نبود، ما چکار کنیم؟ این کافی نیست که فقط انسان معتقد باشد که یک پیغمبری هست، الان هم امام زمانی هست و تمام. باید انسان در یک اتصال ظاهری هم باشد (اتصال روحانی کفایت نمیکند) باید یک اتصال ظاهری و جسمانی بین انسان و ولی خدا و پیغمبر باشد، حالا خودش بود با خودش، خودش نبود با آن ۱۲ نفر، آن ۱۲ نفر نبود با ولی ای که او از مراتب وجودی آن ولی مطلق و امام زمان است. باید انسان با اینها اتصال وجودی داشته باشد (نداشته باشد شیطان به سرعت میاید به سراغش) همین وضعی که در میان مردم هست. چه غفلت ها، چه گناه ها، چه معصیت ها... اینکه بارها خدمت دوستان عرض کرده ام که ارزش دارد که انسان نیمی از عمرش را {این حرف بزرگترهاست میفرمودند} که انسان نیمی از عمرش را بگذارد برای اینکه کسی را پیدا کند که او متصل با آن مقام ولایت کل باشد. به او که دست ما نمیرسد، تناسبی هم بین ما و او نیست، اما باید انسان به اینجا برسد که حتماً خودش را در حوزه وجودی کسی قرار بدهد که او یک اتصال مستقیم با آن قطب اعظم دارد، او پیغمبر ایام انسان است. اگر انسان توانست خودش را اتصال بدهد با چنین انسانی، این اگر در خواب هم باشد (خفته باشد) دارد سیر میکند، مثل کشتی. کشتی خاصیتش چیست؟ انسان در کشتی که هست اگر هم خواب هم که باشد دارد حرکت میکند، دارد راه میرود، چشمش را باز میکند میبیند رسیده است، این است که فرمود اهل بیت من مثل کشتی هستند. ...ما نمی توانیم به خودی خود راه برویم و به مقصد برسیم، نمیشود، راه سخت است، این نیست که انسان همین ۴ رکعت نماز را بخواند، ۳۰ روز روزه را بگیرد و بعد هم بگوید رسیدم، خیر اینها نیست، سیر روح به سوی خدا با این اعمالی که ما داریم انجام میدهیم نیست... عمل باید سیر بدهد انسان را، اینها همه اش توقف است، کدام یکی ماها این همه سالها نماز خواندیم در خودمان یک سیری دیدیم؟ یک حرکتی دیدیم؟ نبوده است دیگر، اینها توقف بوده، اینها اعمالی نیست که انسان بخواهد رویش حساب کند، سیر فقط، فقط در زمانی صورت میگیرد که انسان خودش را در میان رودخانه ولایت بیاندازد... ...پس سلیمان بحر آمد چو طیر در سلیمان تا ابد داریم سیر شمس چکار کرد با مولوی؟ کاری که کرد همین بود که دست او را گرفت و آورد و آورد تا رودخانه ولایت مطلق، به قول خود مولوی سلیمان. پس سلیمان هست اندر دور ما از امام زمان به سلیمان تعبیر میکند، این سلیمان حرکت است، نه اینکه در حرکت است بلکه خودش حرکت است... وقتی رسید به این سلیمان یک سیر به سوی ابدیت است... انسان وقتیکه به جوی آب وصل میشود این به درد نمیخورد، این جوی وقتیکه میرود بالاخره در یک زمینی میخشکد (فرو میرود) یعنی سیر ابدی نیست، انسان باید به یک رودخانه ای متصل بشود که این رودخانه تا ابد حرکت میکند، جاودان حرکت میکند و این رودخانه، رودخانه آن ولی الله اعظم است، منتها توسط چه کسی انسان به آنجا برسد؟ توسط آن شمس به آنجا رسید، توسط انسانی که خودش به او متصل است، در غیر اینصورت ضرر کرده ای، واقعاً ضرر کرده ای. ♡ 📝@allamedahr @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
...این خوی و خصلتی که من در درون خودم دارم، شما در درون خودتان دارید، اینها قابل انتقال به دیگران است، یعنی انسان وقتیکه با یک نفر زیاد همنشین است، آن صفت های او، آن خوی و خصلت های او در او هم سرایت میکند. این است که انسان باید خیلی دقت کند که با که بنشیند... انسانها از راه پنهان به یکدیگر کانال کشی شده اند، اتصال دارند، بنابراین صفات اینها از راه پنهان به همدیگر سرایت میکند... حتی از انسان به حیوانات سرایت میکند... ...درست است وقتیکه ما با رفیقمان همنشینی میکنیم از سینه او به سینه من خوی و خصلت هایش منتقل میشود، اما یک سینه هایی است که این سینه ها دیگر بیشه و جنگل حیوانات وحشی نیست، بلکه بیشه انسان های الهی است، بیشه انوار الهی است، شیران الهی در آن بیشه منزل دارند. اگر یک انسانی را پیدا کردی که قلب او، سینه او بیشه ای بود که شیران الهی در آنجا خانه داشتند برو به نزد آنها که از سینه آنها در سینه تو خوی و خصلت های شیران الهی وارد بشود، انوار الهی وارد بشود (برو به پیش آنها)... ...اگر انسان بتواند از درون عارفان دزدی کند، از درون آنها... 💿برگرفته از جلسه ۳۹ 🔹در محضر 🆔 @moravej_tohid
در محضر مبحث همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه سی و یکم در محضر 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه سی و دوم در محضر 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه اول در محضر 🔸دقیقه 1 نماز های واجب 6 عدد هستند. 1)نماز یومیه 2)نماز جمعه 3)نماز آیات 4)نماز طواف واجب 5)نمازی که به وسیله نذر، عهد و قسم بر خودش واجب می کند. (یا نماز اجاره) 6)نماز والدین بر پسر بزرگتر 🔸دقیقه 5 آیا نماز میت واجب است؟ 🔸دقیقه 7 معرفی کتاب وسائل الشیعه 🔸دقیقه 10 زراره از امام صادق (ع) نقل می کند : پنج نماز در شب و روز خوانده می شود. (و امام این را از قرآن بیان می کند.) ✨اقم الصلاه لدلوک الشمس 78،اسراء «برپادار نماز را از دلوک شمس تا غسق لیل» دلوک شمس همان زوال شمس است. 🔸دقیقه 12 یکی از معجزات حضرت رسول اکرم (ص)، دیوار مسجد مدینه است. یکی از دیوارهای مسجد النبی را دستور دادند که دقیقا بر طبق نصف النهار بسازند. یکی از معجزات ایشان بود، با وجود اینکه ابزار و آلات رصدی در آن وقت بود اما در عربستان نبود. وقتی که آفتاب بالای این دیوار می رسد دیگر سایه ندارد. https://eitaa.com/moravej_tohid/3472🆔 @moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر 🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏 🆔 @moravej_tohid 👇👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه نهم در محضر 🔸دقیقه 4 به آدم های ثروتمند می گویند : دولتمند، خود دولت اصلا به معنی دست به دست شونده است، یعنی چیزی که دست به دست می شود. 🔸دقیقه 6 انسان باید به دنبال زیبایی های عالم ملکوت باشد 🔸دقیقه 8 حضرت عیسی (ع) : باید خانه ی تو گنجايش تو را داشته باشد. اما مردم حاضر نیستند در خلوت قرار بگیرند.... آدم ها از خودشان می ترسند.... نمی خواهند در درون خودشان با خودشان تنها بمانند. 🔸دقیقه 13 پاره دوزی می کنی در این دکان زیر این دکان تو پنهان دو کان 🔸دقیقه 15 برکات خلوت و عزلت در ابتدای راه سالک باید خلوت داشته باشد. 🔸دقیقه 17 حضرت مریم در همان خلوت با عباداتی که کرد، به مقام جبرئیلی رسیده نه اینکه جبرئیل بر او نازل شده، بلکه خودش به مقام جبرئیلی رسید. «فتمثل لها بشرا سویا» «17،مریم» یعنی خود روح مریم (س) جبرئیل شد. یک وحدت ایجاد شد.... و از آن طرف صاحب عیسی شد، عیسی تجسم خارجی مقام روحانی حضرت مریم (س) است. 🔸دقیقه 19 اسحق و یعقوب، در واقع تجسم خارجی کمالات روحانی حضرت ابراهیم است. 🔸دقیقه 20 آثار خلوت نشینی 1)خداوند رحمتش را به سوی شما نشر می دهد. 2)امور شما را آسان می کند. 🔸دقیقه 22 چهار سفر حضرت مریم (س) 🔸دقیقه 24 انسان وقتی به عالم عقل می رسد خود کفا می‌شود.... اگر انسان به مرتبه عقل برسد به همه چیز رسیده. 🔸دقیقه 26 «فوجدا عبدا من عبادنا آتیناه رحمه من عندنا و علمناه من لدنا علما» «65،کهف» موسی و رفیقش کسی را یافتند که به مقام عبودیت رسیده بود..... این است که من بارها تکرار می کنم اگر به مقام عبودیت برسی به خدا رسیدی. 🔸دقیقه 31 تفاوت و فرق انبیا با اولیاء 🔸دقیقه 35 انسان خصوصیات همنشین خودش را می گیرد. آدم وقتی که زیاد حواسش به طلا، به گوهر و فلز باشد. خصوصیات فلز را می گیرد، قلبش سخت و سنگ می شود. آدم هایی که در دنیا هستند بالاخره وجودشان دنیایی می‌شود و چون باطن دنیا جهنم است، انسان یک باطن جهنمی پیدا می کند..... آدم های دنیایی، در آخر هم طبیعت دنیایی می گیرند. چرا الان مردم می گویند؟ استرس و اضطراب داریم؟... یا زیاد فراموش می کنیم. اینها همه خصوصیات دنیاست..... 🔸دقیقه 39 فراموشی، غفلت، استرس و اضطراب.. اینها همه خلق و خوی ماده است که در ما هم اثر می کند. وقتی زیاد با ماده همنشین می شویم، خلق و خوی دنیا به ما هم اثر می کند. 🔸دقیقه 42 ملک حضرت سلیمان 🔸دقیقه 46 حضرت علی (ع)، همه را انفاق می کرد، هشتاد هزار مثقال طلا در هر سال، همه را چنان انفاق می کرد که هیچی برای خودش نگه نمی داشت. اینها چه دیدند که ذره‌ای به این دنیا التفات نکردند. 🔸دقیقه 48 عاشق در شب زندگی می کند و با خدای خودش راز و نیاز می کند. 🔸دقیقه 52 توصیه به خلوت برای اینکه آن نور تابیده شود، باید یک مقداری انسان خودش را بکند، اینکه بارها عرض می کنم : خلوت، کم کردن دنیا، اکتفا کردن به حداقل از لحاظ کمیت و کیفیت، یعنی لباس از لحاظ کمیت به حداقل اکتفا کنید، از لحاظ کیفیتش هم به ساده ترین لباس اکتفا کن https://eitaa.com/moravej_tohid/3475 🆔 @moravej_tohid
💚وقتی که انسان با روح یکی از اولیاء خدا ارتباط حبّی برقرار می‌کند ولی الله، روح این انسان را از خودش عبور می‌دهد و به خدا متصل می‌کند و یا به قطب اعظم حضرت امام زمان "علیه السلام" متصل می‌کند، ولی الله کارش این است، روح انسان را نزد خودش نگه نمی‌دارد. انسان را از خودش عبور می دهد و به امام و به خداوند می‌رساند. https://eitaa.com/joinchat/3712155675C116f264dc3
💚عبور از عشــــــــق مجازی ...عشق به اولیاء خدا عشق مجازی است، مجاز در عربی به معنی پل و محل گذر است، عشق به اولیاء الهی، عشق مجازی و گذرگاهی است، یعنی وقتی که انسان یک عشقی با یکی از اولیاء خدا برقرار می‌کند او همانطور که روحش عروج پیدا می‌کند می‌رود و می‌رود (و با روح این ولی خدا اتحاد برقرار کرد) این ولی الله، روح این انسان را از خودش عبور می‌دهد و به خدا متصل می‌کند و یا به قطب اعظم حضرت امام زمان "علیه السلام" متصل می‌کند، ولی الله کارش این است، روح انسان را نزد خودش نگه نمی‌دارد. انسان را از خودش عبور می دهد و به امام و به خداوند می‌رساند. https://eitaa.com/joinchat/3712155675C116f264dc3
⚪️وقتی‌که گوش باز است ... ...وقتی که گوش باز است، نصرانی و مسیحی و ... ندارد، خیلی ها بودند در همان زمان که امام حسین "علیه السلام" میرفت به طرف کوفه، خیلی ها از شیعیان علی "علیه السلام" بودند که (ندای هل من ناصر ینصرنی حسین ﷺ را)جواب نداند، نیامدند، از بزرگان شیعیان در کوفه بودند ولی نیامدند، اما یک جوان نصرانی صدایی شنید که "فردا مسیح را دوباره در نینوا به صلیب خواهند کشید"🥀... جانش بیقرار شد، جانش بی تاب شد و رفت در بیابان تا (کاروان حسین ﷺ را )پیدا کند.. ◽️علامه_مروجی_سبزواری 📝برگرفته از جلسه ۲۶،شرح مثنوی https://eitaa.com/joinchat/3712155675C116f264dc3