✅#ضروریاتمسیرسلوک ۲
⚪️اتصال به بحر ولایت
...ما به پیغمبر که دسترسی نداریم، باید انسان جانش به پیغمبر متصل باشد، اینکه یک پیغمبری بود ۱۴۰۰ سال پیش و رفت، چرا بعد از خودش ۱۲ نفر را مشخص کرد؟
دلیل زیاد دارد، یکی اش همین است که انسانها بدون اتصال با نبوّت اصلاً نمی توانند زنده باشند، منتها تا وقتیکه پیغمبر خودش هست (با خودش) برو در بیعتش باش، برو همراهش باش، برو اطرافش باش، اما اگر او رفت برو با ولی ای که او مشخص کرده است، ۱۲ تا ولی مشخص کرده است، برو با اینها باش. اگر آمد و ما دستمان از آن ولی هم کوتاه شد، اینجا چکار کنیم؟
حالا در زمان آن ۱۱ نفر میشد انسان برود در کنار آنها باشد، همراه آنها باشد، جانش را از طریق آنها به جان پیغمبر پیوند بزند، اما اگر آمد و این ولی هم غایب شد، نبود، ما چکار کنیم؟
این کافی نیست که فقط انسان معتقد باشد که یک پیغمبری هست، الان هم امام زمانی هست و تمام. باید انسان در یک اتصال ظاهری هم باشد (اتصال روحانی کفایت نمیکند) باید یک اتصال ظاهری و جسمانی بین انسان و ولی خدا و پیغمبر باشد، حالا خودش بود با خودش، خودش نبود با آن ۱۲ نفر، آن ۱۲ نفر نبود با ولی ای که او از مراتب وجودی آن ولی مطلق و امام زمان است. باید انسان با اینها اتصال وجودی داشته باشد (نداشته باشد شیطان به سرعت میاید به سراغش) همین وضعی که در میان مردم هست.
چه غفلت ها، چه گناه ها، چه معصیت ها...
اینکه بارها خدمت دوستان عرض کرده ام که ارزش دارد که انسان نیمی از عمرش را {این حرف بزرگترهاست میفرمودند} که انسان نیمی از عمرش را بگذارد برای اینکه کسی را پیدا کند که او متصل با آن مقام ولایت کل باشد.
به او که دست ما نمیرسد، تناسبی هم بین ما و او نیست، اما باید انسان به اینجا برسد که حتماً خودش را در حوزه وجودی کسی قرار بدهد که او یک اتصال مستقیم با آن قطب اعظم دارد، او پیغمبر ایام انسان است.
اگر انسان توانست خودش را اتصال بدهد با چنین انسانی، این اگر در خواب هم باشد (خفته باشد) دارد سیر میکند، مثل کشتی. کشتی خاصیتش چیست؟
انسان در کشتی که هست اگر هم خواب هم که باشد دارد حرکت میکند، دارد راه میرود، چشمش را باز میکند میبیند رسیده است، این است که فرمود اهل بیت من مثل کشتی هستند.
...ما نمی توانیم به خودی خود راه برویم و به مقصد برسیم، نمیشود، راه سخت است، این نیست که انسان همین ۴ رکعت نماز را بخواند، ۳۰ روز روزه را بگیرد و بعد هم بگوید رسیدم، خیر اینها نیست، سیر روح به سوی خدا با این اعمالی که ما داریم انجام میدهیم نیست... عمل باید سیر بدهد انسان را، اینها همه اش توقف است، کدام یکی ماها این همه سالها نماز خواندیم در خودمان یک سیری دیدیم؟ یک حرکتی دیدیم؟
نبوده است دیگر، اینها توقف بوده، اینها اعمالی نیست که انسان بخواهد رویش حساب کند، سیر فقط، فقط در زمانی صورت میگیرد که انسان خودش را در میان رودخانه ولایت بیاندازد...
...پس سلیمان بحر آمد چو طیر
در سلیمان تا ابد داریم سیر
شمس چکار کرد با مولوی؟
کاری که کرد همین بود که دست او را گرفت و آورد و آورد تا رودخانه ولایت مطلق، به قول خود مولوی سلیمان.
پس سلیمان هست اندر دور ما
از امام زمان به سلیمان تعبیر میکند، این سلیمان حرکت است، نه اینکه در حرکت است بلکه خودش حرکت است... وقتی رسید به این سلیمان یک سیر به سوی ابدیت است... انسان وقتیکه به جوی آب وصل میشود این به درد نمیخورد، این جوی وقتیکه میرود بالاخره در یک زمینی میخشکد (فرو میرود) یعنی سیر ابدی نیست، انسان باید به یک رودخانه ای متصل بشود که این رودخانه تا ابد حرکت میکند، جاودان حرکت میکند و این رودخانه، رودخانه آن ولی الله اعظم است، منتها توسط چه کسی انسان به آنجا برسد؟
توسط آن شمس به آنجا رسید، توسط انسانی که خودش به او متصل است، در غیر اینصورت ضرر کرده ای، واقعاً ضرر کرده ای.
♡ #علامهمروجیسبزواری
#نشردهید
📝@allamedahr
@moravej_tohid
کانال کشی از راه پنهان....mp3
3.01M
...این خوی و خصلتی که من در درون خودم دارم، شما در درون خودتان دارید، اینها قابل انتقال به دیگران است، یعنی انسان وقتیکه با یک نفر زیاد همنشین است، آن صفت های او، آن خوی و خصلت های او در او هم سرایت میکند. این است که انسان باید خیلی دقت کند که با که بنشیند... انسانها از راه پنهان به یکدیگر کانال کشی شده اند، اتصال دارند، بنابراین صفات اینها از راه پنهان به همدیگر سرایت میکند... حتی از انسان به حیوانات سرایت میکند...
...درست است وقتیکه ما با رفیقمان همنشینی میکنیم از سینه او به سینه من خوی و خصلت هایش منتقل میشود، اما یک سینه هایی است که این سینه ها دیگر بیشه و جنگل حیوانات وحشی نیست، بلکه بیشه انسان های الهی است، بیشه انوار الهی است، شیران الهی در آن بیشه منزل دارند. اگر یک انسانی را پیدا کردی که قلب او، سینه او بیشه ای بود که شیران الهی در آنجا خانه داشتند برو به نزد آنها که از سینه آنها در سینه تو خوی و خصلت های شیران الهی وارد بشود، انوار الهی وارد بشود (برو به پیش آنها)...
...اگر انسان بتواند از درون عارفان دزدی کند، از درون آنها...
💿برگرفته از جلسه ۳۹ #مثنوی
🔹در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🆔 @moravej_tohid
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
مبحث #معاد
همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
🎙#فقه_استدلالی جلسه اول
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸دقیقه 1
نماز های واجب 6 عدد هستند.
1)نماز یومیه
2)نماز جمعه
3)نماز آیات
4)نماز طواف واجب
5)نمازی که به وسیله نذر، عهد و قسم بر خودش واجب می کند. (یا نماز اجاره)
6)نماز والدین بر پسر بزرگتر
🔸دقیقه 5
آیا نماز میت واجب است؟
🔸دقیقه 7
معرفی کتاب وسائل الشیعه
🔸دقیقه 10
زراره از امام صادق (ع) نقل می کند : پنج نماز در شب و روز خوانده می شود. (و امام این را از قرآن بیان می کند.)
✨اقم الصلاه لدلوک الشمس 78،اسراء
«برپادار نماز را از دلوک شمس تا غسق لیل» دلوک شمس همان زوال شمس است.
🔸دقیقه 12
یکی از معجزات حضرت رسول اکرم (ص)، دیوار مسجد مدینه است.
یکی از دیوارهای مسجد النبی را دستور دادند که دقیقا بر طبق نصف النهار بسازند. یکی از معجزات ایشان بود، با وجود اینکه ابزار و آلات رصدی در آن وقت بود اما در عربستان نبود.
وقتی که آفتاب بالای این دیوار می رسد دیگر سایه ندارد.
#نماز
#واجب
#مستحب
#مسجد
https://eitaa.com/moravej_tohid/3472🆔 @moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر
#منطق_الطیر_عطار_نیشابوری
#علامه_مروجی_سبزواری
🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏
🆔 @moravej_tohid
👇👇👇👇
🎙#تفسیر_منطق_الطیر جلسه نهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸دقیقه 4
به آدم های ثروتمند می گویند : دولتمند، خود دولت اصلا به معنی دست به دست شونده است، یعنی چیزی که دست به دست می شود.
🔸دقیقه 6
انسان باید به دنبال زیبایی های عالم ملکوت باشد
🔸دقیقه 8
حضرت عیسی (ع) : باید خانه ی تو گنجايش تو را داشته باشد.
اما مردم حاضر نیستند در خلوت قرار بگیرند.... آدم ها از خودشان می ترسند.... نمی خواهند در درون خودشان با خودشان تنها بمانند.
🔸دقیقه 13
پاره دوزی می کنی در این دکان
زیر این دکان تو پنهان دو کان
🔸دقیقه 15
برکات خلوت و عزلت
در ابتدای راه سالک باید خلوت داشته باشد.
🔸دقیقه 17
حضرت مریم در همان خلوت با عباداتی که کرد، به مقام جبرئیلی رسیده نه اینکه جبرئیل بر او نازل شده، بلکه خودش به مقام جبرئیلی رسید.
«فتمثل لها بشرا سویا» «17،مریم»
یعنی خود روح مریم (س) جبرئیل شد. یک وحدت ایجاد شد....
و از آن طرف صاحب عیسی شد، عیسی تجسم خارجی مقام روحانی حضرت مریم (س) است.
🔸دقیقه 19
اسحق و یعقوب، در واقع تجسم خارجی کمالات روحانی حضرت ابراهیم است.
🔸دقیقه 20
آثار خلوت نشینی
1)خداوند رحمتش را به سوی شما نشر می دهد.
2)امور شما را آسان می کند.
🔸دقیقه 22
چهار سفر حضرت مریم (س)
🔸دقیقه 24
انسان وقتی به عالم عقل می رسد خود کفا میشود.... اگر انسان به مرتبه عقل برسد به همه چیز رسیده.
🔸دقیقه 26
«فوجدا عبدا من عبادنا آتیناه رحمه من عندنا و علمناه من لدنا علما» «65،کهف»
موسی و رفیقش کسی را یافتند که به مقام عبودیت رسیده بود.....
این است که من بارها تکرار می کنم اگر به مقام عبودیت برسی به خدا رسیدی.
🔸دقیقه 31
تفاوت و فرق انبیا با اولیاء
🔸دقیقه 35
انسان خصوصیات همنشین خودش را می گیرد. آدم وقتی که زیاد حواسش به طلا، به گوهر و فلز باشد. خصوصیات فلز را می گیرد، قلبش سخت و سنگ می شود. آدم هایی که در دنیا هستند بالاخره وجودشان دنیایی میشود و چون باطن دنیا جهنم است، انسان یک باطن جهنمی پیدا می کند.....
آدم های دنیایی، در آخر هم طبیعت دنیایی می گیرند. چرا الان مردم می گویند؟ استرس و اضطراب داریم؟... یا زیاد فراموش می کنیم. اینها همه خصوصیات دنیاست.....
🔸دقیقه 39
فراموشی، غفلت، استرس و اضطراب.. اینها همه خلق و خوی ماده است که در ما هم اثر می کند. وقتی زیاد با ماده همنشین می شویم، خلق و خوی دنیا به ما هم اثر می کند.
🔸دقیقه 42
ملک حضرت سلیمان
🔸دقیقه 46
حضرت علی (ع)، همه را انفاق می کرد، هشتاد هزار مثقال طلا در هر سال، همه را چنان انفاق می کرد که هیچی برای خودش نگه نمی داشت. اینها چه دیدند که ذرهای به این دنیا التفات نکردند.
🔸دقیقه 48
عاشق در شب زندگی می کند و با خدای خودش راز و نیاز می کند.
🔸دقیقه 52
توصیه به خلوت
برای اینکه آن نور تابیده شود، باید یک مقداری انسان خودش را بکند، اینکه بارها عرض می کنم : خلوت، کم کردن دنیا، اکتفا کردن به حداقل از لحاظ کمیت و کیفیت، یعنی لباس از لحاظ کمیت به حداقل اکتفا کنید، از لحاظ کیفیتش هم به ساده ترین لباس اکتفا کن
https://eitaa.com/moravej_tohid/3475 🆔 @moravej_tohid
💚وقتی که انسان با روح یکی از اولیاء خدا ارتباط حبّی برقرار میکند
ولی الله، روح این انسان را از خودش عبور میدهد و به خدا متصل میکند و یا به قطب اعظم حضرت امام زمان "علیه السلام" متصل میکند، ولی الله کارش این است، روح انسان را نزد خودش نگه نمیدارد. انسان را از خودش عبور می دهد و به امام و به خداوند میرساند.
#علامه_مروجی_سبزواری
#عکس_نوشته
https://eitaa.com/joinchat/3712155675C116f264dc3
💚عبور از عشــــــــق مجازی
...عشق به اولیاء خدا عشق مجازی است، مجاز در عربی به معنی پل و محل گذر است، عشق به اولیاء الهی، عشق مجازی و گذرگاهی است، یعنی وقتی که انسان یک عشقی با یکی از اولیاء خدا برقرار میکند او همانطور که روحش عروج پیدا میکند میرود و میرود (و با روح این ولی خدا اتحاد برقرار کرد) این ولی الله، روح این انسان را از خودش عبور میدهد و به خدا متصل میکند و یا به قطب اعظم حضرت امام زمان "علیه السلام" متصل میکند، ولی الله کارش این است، روح انسان را نزد خودش نگه نمیدارد. انسان را از خودش عبور می دهد و به امام و به خداوند میرساند.
#در_محضر_علامه_مروجی_سبزواری
#عکس_نوشته
https://eitaa.com/joinchat/3712155675C116f264dc3
⚪️وقتیکه گوش باز است ...
...وقتی که گوش باز است، نصرانی و مسیحی و ... ندارد، خیلی ها بودند در همان زمان که امام حسین "علیه السلام" میرفت به طرف کوفه، خیلی ها از شیعیان علی "علیه السلام" بودند که (ندای هل من ناصر ینصرنی حسین ﷺ را)جواب نداند، نیامدند، از بزرگان شیعیان در کوفه بودند ولی نیامدند، اما یک جوان نصرانی صدایی شنید که "فردا مسیح را دوباره در نینوا به صلیب خواهند کشید"🥀... جانش بیقرار شد، جانش بی تاب شد و رفت در بیابان تا (کاروان حسین ﷺ را )پیدا کند..
◽️علامه_مروجی_سبزواری
📝برگرفته از جلسه ۲۶،شرح مثنوی
#امامحسین_کربلا
#عکس_نوشته
https://eitaa.com/joinchat/3712155675C116f264dc3
🎙#شرح_حدیث_معراج جلسه چهاردهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸دقیقه 1
انسان زمانی شک می کند که وجودش تاریک است.
🔸دقیقه 7
زمانی که امام زمان (ع) ظهور می کند، آنجا یک امتحان کلی است که معلوم نیست، چند نفر از هم ما شیعیان از امام راضی هستند.
🔸دقیقه 16
کفار وقتی که مهاجرین را از مکه بیرونشان کردند و به مدینه رفتند، در آنجا اهل مدینه (انصار) آنها را قبول کردند و قرآن، آیه ای دارد که می فرماید : «والذین تبوءو الدار و الایمان من قبلهم یحبون من هاجر الیهم و لا یجدون فی صدورهم حاجه مما اوتو و یوثرون علی انفسهم و لو کان بهم خصاصه...» «9،حشر»
کسانی که خانه های قلب خودشان را با ایمان مرمت کردند.
🔸دقیقه 19
اگر امام زمان (ع) الان تشریف بیاورند و از ما اینها را بخواهند که خانه و مغازه را رها کن، ما انجام نمی دهیم. برای ما سخت است. این است که خیلی از ماها با امام زمان مواجه می شویم.
🔸دقیقه 20
امام (ع) را در جهت راحتی خودم می خواهم، نه اینکه خودم را برای امام فدا کنم. نه او را برای خودم می خواهم، این بی ادبی هست. لذا خیلی وقتها هست که ما یک بی ادبی ها یی در ساحت بزرگان دین انجام می دهیم و حالا خودمان هم متوجه نمی شویم.
🔸دقیقه 26
داستانی از سید هاشم حداد
🔸دقیقه 29
خواسته ی حضرت عیسی (ع) از حواریون
🔸دقیقه 38
ما در مقابل امام زمان (ع) راضی باشیم.
مقام رضا چنین مقامی است که انسان چنان در امام ذوب شده باشد، در عشق امام ذوب شده باشد که وقتی امام اشاره می کند این را بدهد، بگوید : چشم
🔸دقیقه 39
اول دین، شناختن خداست و آخر دین واگذار کردن کار به خداست، تو دخالت نکن.
🔸دقیقه 41
مردم کمی هوا گرم می شود، ناراحت می شوند. گرم است دیگر، تابستان است.
احکام الله هستند. احکام خدا دو جور هستند، احکام الله تشریعی داریم و احکام الله تکوینی داریم.
یک وقت خدا حکم می کند که مثلاً در هنگام ظهر، نماز واجب است. در ماه رمضان، روزه واجب است. آب پاک است، خون، نجس است. اینها احکام تشریعی هستند.
یک احکام تکوینی دارد. مثلاً امروز که پانزده مرداد است، باید دمای هوا به پنجاه درجه برسد. حکم خداست، ناراضی نباشی. اگر ناراضی باشی، با حکم خدا ناراضی بودی، از خدا ناراضی بودی. (این حکم خداست نسبت به امروز)
https://eitaa.com/moravej_tohid/3481🆔 @moravej_tohid
🎁🎉🌟یک خبر خوش🎉🌟
نسخه آیفون و اندروید مروج توحید در سایت بارگزاری شد. 👇👇
https://moravejtohid.com/app
دوستان با موبایل اندروید نسخه جدید را نصب نمایند.
دوستان با موبایل های آیفون میتوانند از طریق پلتفرم معرفی شده اپلیکیشن مروج توحید را دانلود و نصب نمایند.
⚪️@moravej_tohid
📝@allamedahr
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
مبحث #معاد
همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
🎙#فقه_استدلالی جلسه دوم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸دقیقه 2
خورشید بین دو مدار در حرکت است، راس السرطان و راس الجدی
🔸دقیقه 6
وقت نماز ظهر چه موقع هست؟ زمانی که مرکز خورشید (اصل، مرکز است.) مثلاً در نماز صبح، مرکز خورشید بعد از افق، یک ذره بالا بیاید....
وقت نماز ظهر هم، مرکز خورشید از دایره ی نصف النهار یک مقدار عبور کند. (لذا می گویند : زوال شمس، وقت نماز ظهر، زوال شمس است.)
زال الشمس : گذشت خورشید
🔸دقیقه 7
وقت نماز مغرب چه زمانی هست؟ زمانی که مرکز خورشید از افق یک مقدار پایین برود. البته دو تا افق داریم. این را دقت کنید. افق حقیقی و افق حسی
🔸دقیقه 10
افق حقیقی در شرق وقت نماز صبح
افق حقیقی در غرب وقت نماز مغرب
دایره ی نصف النهار ظهر، وقت نماز ظهر
🔸دقیقه 11
و بین دلوک شمس تا تاریکی شب چهار تا نماز داریم. یعنی نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء
بعد می فرماید : غسق الیل کی هست؟ غسق الیل نصف شب است.
وقت نماز شب چه زمانی هست؟
🔸دقیقه 17
«و قرآن الفجر» «78، اسراء»
یک نماز دیگر در قرآن الفجر است. این نماز پنجم است که قرآن الفجر همان وقت نماز صبح است.
🔸دقیقه 18
«و بر پا دار نماز را در دو طرف روز و تاریکی شب»
بعد می فرمایند : دو طرف روز کجاست؟
دو طرف روز، یکی مغرب هست و یکی صبح است.
🔸دقیقه 19
و تاریکی شب می شود، صلاة العشاء
«و قال حافظوا علی الصلوات و الصلاه الوسطی» «238،بقره»
حفاظت کنید بر نمازها و نماز وسطی که نماز وسطی میشود نماز ظهر
اول نمازی که رسول خدا (ص) خواند، نماز ظهر بود که اسراری دارد.
#نماز_واجب
#وقت_نماز
#مغرب
https://eitaa.com/moravej_tohid/3492🆔 @moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر
#منطق_الطیر_عطار_نیشابوری
#علامه_مروجی_سبزواری
🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏
🆔 @moravej_tohid
👇👇👇👇
🎙#تفسیر_منطق_الطیر جلسه دهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸دقیقه 2
عذر پرنده هما
انسان را همیشه در این سیر همان چیزی که دارد و توجهش را به خودش جلب میکند از راه بازش می دارد.
(مردم معمولاً از مرگ می ترسند و علت اینکه نمی خواهند به آن دنیا بروند، یک چیزی در همین جا آنها را نگه داشته است.)
🔸دقیقه 3
در این راه انسان، تا واقعا خودش را هیچی نبیند نمی تواند سیر کند و آن زمانی است که انسان به منطقه ی روح خودش برگردد، چون روح انسان یک منطقه ای است که فقر محض است. ببینید روح فقیر نیست، فقر است. (بین این دو فرق بگذارید)
🔸دقیقه 9
روح انسان یک تجلی خداست، یک تابش از خداست. این است که روح محتاج خدا نیست. اصلاً حاجت است. فقر است. تمام وجودش نیاز است این است که با همه ی وجود دارد می گوید : «ایاک نعبد و ایاک نستعین»...
تا انسان به این منطقه از وجود خودش نرسد به توحید نمی رسد و در شرک است.
🔸دقیقه 11
همین که انسان به خودش توجه کرد که من این را دارم. (حالا هر چی) این مشرک است.
انسان، همین که از لحاظ علمی یک مدرکی دارد که مدرکش از نظر علمی خیلی سطح بالاست، یا فرض کنید که منزلی دارد که هیچ کس مثل آن خانه ندارد یا پول زیادی دارد یا مقامی دارد که خیلی ها زیر دستش هستند(ببینید هر کسی یک دارایی در خودش احساس می کند) این انسان موحد نیست، مشرک است، خودش را با خدا شریک می داند و به خودش هم توجه دارد.
🔸دقیقه 17
ما وقتی به خودمان نگاه کردیم، خودمان را در فقر دیدیم. در ذات و در اعراض و در همه ی وجودمان دیدیم به یک رب نیاز داریم، بنابراین گفتیم : «قالوا بلی شهدنا» ربوبیت تو را ما شهود کردیم.
بارها عرض کردم : تا انسان به شهود روح خودش نرسد، به شهود خدا نمی رسد.
اینکه می گویند خدا را را با قلب می بینی، نه، اصلاً دیدن قلب، یعنی دیدن خدا.
🔸دقیقه 18
در عرفان سیر الی الله را با سیر به منطقه ی عبودیت می خواهند تنظیم کنند.
🔸دقیقه 19
بعضی وقتها همان خلوت نشینی باز هم حجاب می شود.
🔸دقیقه 21
چرا نیمه های شب نمی توانیم برای عبادت خدا بیدار شویم؟
🔸دقیقه 29
در این راه زیاد توسل کنید، زیاد متوسل به امام زمان و ائمه اطهار (ع) شوید که اینها شما را یاری کنند و الا ما نمی توانیم این راه را ادامه دهیم....
هر روز امام زمان را زیارت کنید و هر روز از ایشان مدد بخواهید، برای ایشان صدقه دهید، به هر جور که هست توجه ایشان را جلب کنید که شما را در این راه کمک کند و دست شما را بگیرد.
🔸دقیقه 34
جواب هدهد به هما
🔸دقیقه 35
نفس اژدرهاست او کی خفته است
از غم بی آلتی افسرده است
🔸دقیقه 38
وجود ظاهری یک وجود مجازی و یک وجود کاذب است.
🔸دقیقه 41
ما در واقع مرده هستیم، یعنی روح زیبای الهی در ما مرده است. ما، همه، قبرهای متحرک هستیم.
🔸دقیقه 44
امانت، یعنی چیزی که مال تو نیست و بعداً باید به صاحبش برگردانی.
پس معلوم می شود که در انسان یک منطقه ای وجود دارد که این منطقه مال خودش نیست و آن کجاست؟
همان روح انسان است.
🔸دقیقه 46
دین حقیقی همان است که خودت را خالص کنی و به سوی حفاری وجود خودت بروی، منتهی این حفاری باید در خلوت انجام شود.
🔸دقیقه 51
سلطنت حقیقی را آن کسی به انسان می دهد که در واقع روح انسان را به سلطنت برساند یعنی این نفس اماره را پایین بکشاند و روح را سلطان وجود انسان کند. (انبیا اینگونه بودند.)
https://eitaa.com/moravej_tohid/3495🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باز ساقی برکشید از دل خروش
گفت ای صافی دلان درد نوش
مرد خواهم همتی عالی کند
ساغر ما را ز می خالی کند
💚یاحسین
علامه_مروجی_سبزواری
#شرحمثنوی
#کلیپ_تصویری_کوتاه
◽️@moravej_tohid
🎙#شرح_حدیث_معراج جلسه پانزدهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری .
🔸دقیقه 1
یقین مراتب دارد. یقین عقلی
از یقین عقلی پایین تر هم داریم که یقین وهمی است، مثل یقین خیلی از ما نسبت به خدا و معاد که حاصل تلقین است.
🔸دقیقه 5
اما یک یقین، محصول شهود و مشاهده است و آن زمانی است که من خودم بیرون بروم، خورشید را در آسمان ببینم. این عالی ترین درجه ی یقین است.
🔸دقیقه 7
یقین قلبی، قلب خدا را مشاهده می کند. «ما کذب الفواد ما رأی» «11،نجم»
🔸دقیقه 8
اگر قلب به مشاهده رسید، انسان آرام می شود، این را بهش می گویند : اطمینان
🔸دقیقه 11
خودمان را موثر می دانیم،(به زبان) می گوییم : لا مؤثر فی الوجود الا الله، در عالم وجود هیچ کس جز الله مؤثر نیست. اما قلبم می لرزد، چون خودم را در امنیت خودم مؤثر می دانم.
این را با عقل خودم یقین دارم که هیچ رازقی، روزی رسانی در عالم غیر از خدا نیست اما باز دلم می لرزد و می گویم : اگر از کار من را بیرون کنند، چه کنم؟
اینها معلوم می شود که، «ولما یدخل الایمان فی قلوبکم» «14،حجرات»
ایمان به قلب نرسیده است.
🔸دقیقه 13
یقین منشأ می خواهد، منشأ یقین وهمی، همان تلقین است. منشأ یقین عقلی همان برهان و استدلال است. منشأ یقین قلبی مشاهده است.....
یقین قلبی یک خاصیتی دارد که اولاً از گناه باز می دارد، چون وقتی من دارم آتش را در مقابل خودم می بینم، وقتی انسان دارد باطن این عالم را می بیند و باطن این عالم جهنم است.
من اگر بتوانم جهنم را ببینم پس می توانم باطن افعال حرام را ببینم و به طرف آن نمی روم.
لذا این انسان به مقام عصمت می رسد و معصوم می شود و دیگر گناه نمی کند.
🔸دقیقه 14
این یقین قلبی همراه است با گرمی و شوق و وجد، این را ایمان می گویند.
ایمان، یک چیزی بالاتر از یقین و علم است.
🔸دقیقه 16
«من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب، و من یتوکل علی الله فهو حسبه، ان الله بالغ امره قد جعل الله لکل شی قدرا» «آیه 2و3 طلاق»
به این آیه دقت کنید، اول می آید یک مسئله ای را مطرح می کند، خداوند کسی را که تقوا پیشه کند، راه خروج از گرفتاری ها را برایش نشان می دهد و روزیش می دهد از جایی که خودش حسابش را نمی کند.
بعد دلیل می آورد، «ان الله بالغ امره» خداوند امر خودش را رساننده است. خداوند برای هر چیزی یک اندازه (قدر) قرار داده است.
🔸دقیقه 18
اگر کانال وجودی خودمان را با خدا مشاهده کنیم که بین قلب انسان و خدا یک کانالی هست، یک پیوندی هست، یک ارتباط نوری هست که از طریق آن کانال از طرف خدا به ما روزی می رسد، منتهی آن کانال، کانال غیبی هست. بله، یک کانال های ظاهری (مغازه و کارخانه و...) هم هست.
اما جلو کانال باطنی بسته است و این است که از خدا رزق و علم به ما نمی رسد، امنیت از خدا به ما نمی رسد، حیات نمی رسد. مجبوریم که اینها را از بیرون تامین کنیم، مجبوریم که رزق مان را از مغازه مون تامین کنیم....
یعنی انسان مجبور است که از راه های بیرونی استفاده کند و راه های بیرونی تا خدا خیلی دور است، خیلی دور است.
🔸دقیقه 26
انسان کسی است که خود کفا شده باشد.
🔸دقیقه 32
خداوند حکمت را به بعضی ها می دهد. حکمت چیست؟ حکمت همین نور قلب است. برهان رب است. حکمت به انسان قدرت باطن بینی می دهد.
🔸دقیقه 34
روح الهی ما می گوید : بیشتر گرسنگی بکش تا من بتوانم در درون وجودت ظهور کنم.
🔸دقیقه 36
فلسفه روزه همین است که این حیوانیت در ما ضعیف شود.
🔸دقیقه 37
همه ی بحث های ما در همین است که قلبت باز شود، این دین به قلبت سرایت کند. همان که فرمود : هل الدین الا الحب و البغض
🔸دقیقه 39
اگر انسان روح باشد، گرسنگی که روح را آزار نمی دهد. اگر من روح باشم و به روحانیت خودم رسیده باشم، گرسنگی که روح را آزار نمی دهد. اگر من از گرسنگی ناراحت هستم، یعنی در من این حیوانیت نفس زنده است و بر من غلبه دارد.
https://eitaa.com/moravej_tohid/3499🆔 @moravej_tohid