🎙#فقه_استدلالی جلسه دوازدهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔶 ویژه و خاص 👌
🔸 دقیقه 2
حضور بعد از اقامه چگونه است؟ واجب تعیینی است یا واجب تخییری میشود؟
🔸 دقیقه 3
مرحوم آقای خوئی، از راه اجماع مرکب بحث را پیاده کردند....
بحثی هست بین فقها، به نام اجماع مرکب یا به عبارت دیگر، عدم القول بالفصل، یعنی گاهی اوقات دوتا مسئله هست، یکی از آنها دلیل دارد و یکی دلیل ندارد، منتهی در آنکه دلیل دارد، به یکجایی رساندند و حکمش را معلوم کردند. منتهی آن دیگری را هم می گویند : حکمش همان است. یعنی می گویند : هرکس که در آنجا، آن حرف را زده، اینجا هم همین حرف را زده، این را عدم القول بالفصل می گویند. یعنی، بین دو مسئله فصل قائل نشدند، جدائی قائل نشدند، اگر در آن مسئله گفتند : حرام
در این هم، حرام گفتند.
در آن، واجب گفتند. در این هم، واجب، گفتند. این را اجماع مرکب می گویند.
🔸 دقیقه 8
روایاتی که دال بر وجوب است، وجوب قوی است. چون روایت ها اکثرش صحیح است، بنابراین فقیه ناچار است از اینکه حکم به وجوب را بدهد، منتهی در اینکه حکم تعیینی یا تخییری است، تعیینی را نمی شود حکم داد
🔸 دقیقه 14
ترک کلی (نماز جمعه) باعث طبع قلب میشود.
🔸 دقیقه 15
«ید الله مع الجماعه» دست خدا با جماعت است. خود این جماعت، خیلی در تشبه انسان ها به خدا، نقش دارد، نه اینکه هر انسانی مظهر اسمی از اسماء الله است، وقتی که اینها با هم جمع می شوند، (انسان ها در یکجا) سنخیت بیشتری با خدا پیدا می کنند. و لذا گرفتن فیوضات از خدا قویتر میشود، این است که هر چه اجتماع مسلمانان بیشتر شود، شرکت در اجتماعات بیشتر شود، گرفتن عنایت ها و فیوضات رحمانی، رحیمی، هر کس حالا به تناسب خودش، اینها قویتر و بیشتر میشود.... لذا حضور در جماعت مسلمانان ترک نشود....
ترک کلی آن جایز نیست، همان که فرمود، طبع میشود، بر قلب انسان ختم می شود واقعاً همان است. بالاخره یک نوع بی اعتنایی به خداست.
🔸 دقیقه 17
نماز جمعه، سنت حسنه ی رسول خدا (ص)
ترک این سنت ها، خسارت های جدی برای جامعه دارد، خیلی خسارت دارد فساد جامعه، تباهی جامعه... مشکلاتی که برای مردم پیش می آید، اینها همه به خاطر این است که جماعت های مسلمین سهل گرفته می شود و یا اصلا بر پا نمی شود و یا وقتی که بر پا می شود، مردم شرکت نمی کنند، اینها ضررهای جدی دارد، این ضررها به خودمان برمی گردد. خداوند یک نعمتی برای ما قرار داد، تقریباً از آغاز غیبت این سنت قطع شد، خیلی ضرر است. یکی از نعمت های خداست. واقعا برای این نعمت باید خدا را شکر کرد.
این سنت حسنه ی رسول خدا (ص) احیا شده و در هر شهری اقامه میشود و عذری برای مسلمانان نیست...
متأسفانه خیلی اوقات، این نعمت ها ما، در آن هستیم، ولی سهل می گیریم، این است که غفلت نفرمایید. این بی احترامی به رسول خدا (ص) است. دویست تا روایت در وجوب نماز جمعه داریم. آن وقت به دویست تا از فرمایشات ائمه، پشت پا زدیم.
https://eitaa.com/moravej_tohid/3668🆔 @moravej_tohid
✳️امروز نماز و صدقه اول ماه قمری فراموش نشود
🔹 در کتاب مکیال المکارم از وظایف ما نسبت به امام زمان علیه السلام در وظیفه شماره ۲۳ و ۲۴ آمده است :
☘صدقه دادن به قصد سلامتی امام
☘ صدقه دادن به نیابت از امام عصر
@allamedahr
تأکید بر نماز جمعه و جماعت.mp3
3.5M
✳️ تاکید بر شرکت در نماز جمعه و جماعت مسلمین
🖤ترک کلی نماز جمعه موجب بسته شدن و ختم قلب میشود و نوعی بی اعتنایی به خداست.
🌿«ید الله مع الجماعه» دست خدا با جماعت است. خود این جماعت، خیلی در تشبه انسان ها به خدا، نقش دارد، زیرا هر انسانی مظهر اسمی از اسماء الله است، وقتی که اینها با هم جمع می شوند، (انسان ها در یکجا) سنخیت بیشتری با خدا پیدا می کنند. و لذا گرفتن فیوضات از خدا قویتر میشود، این است که هر چه اجتماع مسلمانان بیشتر شود، شرکت در اجتماعات بیشتر شود، گرفتن عنایت ها و فیوضات رحمانی، رحیمی، هر کس حالا به تناسب خودش، اینها قویتر و بیشتر میشود.... لذا حضور در جماعت مسلمانان ترک نشود....
☘نماز جمعه، سنت حسنه ی رسول خداست.
ترک این سنت ها، خسارت های جدی برای جامعه دارد، فساد جامعه، تباهی جامعه... مشکلاتی که برای مردم پیش می آید، اینها همه به خاطر این است که جماعت های مسلمین سهل گرفته می شود و یا اصلا بر پا نمی شود و یا وقتی که بر پا می شود، مردم شرکت نمی کنند، اینها ضررهای جدی دارد، این ضررها به خودمان برمی گردد.
🔹دویست تا روایت در وجوب نماز جمعه داریم....
⚪️در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
#برگرفتهازجلساتفقهاستدلالی
#فایل_صوتی_کوتاه
🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀 سلام بر تو ای دعوت کننده به سوی خدا و ای صاحب نشانه های او
🍃 حضرت مهدی (عج) : من برای مومنی که مصیبت جد شهیدم را یادآور شود، سپس برای تعجیل فرج و تایید من دعا نماید، دعا می کنم.
📚 مکیال المکارم
🆔 @moravej_tohid
7.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍀 لالایی دوران غیبت
تقدیم به تمام کودکان مظلوم و ستمدیده عالم 😔
#مهدی_بیا
🆔 @moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر
#منطق_الطیر_عطار_نیشابوری
#علامه_مروجی_سبزواری
🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏
🆔 @moravej_tohid
👇👇👇👇
🎙#تفسیر_منطق_الطیر جلسه نوزدهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه 2
سالک مجذوب داریم و مجذوب سالک داریم. بعضی ها هستند که مجذوبند یعنی از اول با جذبه حرکت می کنند.....
بیشتر کسانی که با اسماء جلالی در راه حرکت میکنند، آنها موفق تر هستند.
🔸 دقیقه 4
آن کسانی می توانند به مرحله ی تکمیل نفوس برسند که با یک سری از ناحیه ی خودشان ریاضت ها، مجاهدت ها و از ناحیه ی خدا هم بلاها، مصیبت ها،... وارد شود و در تحت عنایت اسم العزیز حرکت کنند و پیش بروند، اینها موفق تر هستند. البته سختی و مشکلات خیلی زیاد هست، به هر حال خیلی چیزهایش را انسان در زندگی از دست می دهد، اما قدرتی نفسانی پیدا می کند و به مرتبه ی ولایت کلیه می تواند برسد، به مرتبه ی فنای فی الله می تواند برسد، بعد که از فنا برگشت، از مقام محو به مقام صحو رسید، اینجا دیگر می تواند دستگیری کند و نفوس مستعد را تکمیلشان کند.
🔸 دقیقه 9
شرط سلوک، علم به راه و علم به منازل راه است.
🔸 دقیقه 13
سلوک الی الله را با جهل نمی شود رفت.
🔸 دقیقه 14
انسان با شک یک قدم نمی تواند بردارد، این راه، راهی است که از اول تا به آخرش باید بر یقین حرکت کند.
🔸 دقیقه 17
انسان در باطن شریعت، در یقین سیر می کند. (از یقین به یقین)
🔸 دقیقه 19
برای رفع شک در طریقت، انسان باید دست به دامن ولایت بزند و تا می تواند با اشک و آه و زاری رفع شک را بخواهد. دست ولایت وقتی بر روی قلب انسان بگیرد، شک ها رفع میشود.
🔸 دقیقه 25
در سیره ی حضرت رسول (ص) هست که، خیلی با زنان مهربان بودند.
🔸 دقیقه 27
امام صادق (ع) : «وجدت النور فی البکاء و السجده» نور را در سجده و در گریه یافتم. (اصلاً یک دستورالعمل در سلوک هست.)
🔸 دقیقه 31
تعلقات خودشان حجاب هستند. تعلق، حب است، محبت می آورد. این محبت ها حجاب میشود...
شرط اول، خالی کردن خود از تعلّقات است..... بود و نبود دنیا، برای انسان فرقی نکند.
معیت در امور روحانی، یعنی وحدت (یکی شدن) معیت در امور جسمانی، یعنی انضمام (در کنار هم هستند)
🔸 دقیقه 35
در زمان مرگ اتفاقی که می افتد، می خواهند «من» را از «من» بکنند، یعنی حب چیزهایی که دارم از «من» بکنند.
🔸 دقیقه 39
رساله ی حقوق امام سجاد (ع) را بخوانید. (چه کسانی بر ما حق دارند؟)
هر کسی بر انسان حقی دارد، یعنی در انسان شریک است....
انسان، زمانی میتواند در سیر الی اللّه، حرکت کند و روحش بالا رود که خالص باشد و هیچ کس حقی بر انسان نداشته باشد.
🔸 دقیقه 44
یک کسی که حق بر گردن من دارد، از من ناراضی باشد، حرکت سلوکی من، حرکت عبودی من اصلاً امکان ندارد. یعنی او مرا در زمین نگه داشته است.
«الیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه» «فاطر، 10»
روح می خواهد به سوی خدا حرکت کند، چه چیزی او را بالا میبرد؟ عمل صالح، یعنی نماز، روزه، حج و جهاد، منتهی به شرطی که کسی اینجا مرا نگه نداشته باشد.
🔸 دقیقه 46
یکی از مسائلی که سالک در اول راه حتماً باید انجام دهد، توبه است و باید حقوق را از خودش رفع کند....
همیشه در هر ماه، یک صدقه ای بدهید، (هر کسی در حد توانایی خودش در نظر بگیرد) و ثوابش برای کسانی باشد که احیاناً مالی از آنها ضایع کردم و یا امانتی از آنها دست من بوده و ضایع کردم و الان آنها را نمی شناسم.....
هر ماهی یک چیزی در نظر بگیرید به عنوان رد مظالم و به فقیر بدهید و همچنین هر روز یک عملی را قرار بدهید، مثلاً همین نمازهای نافله را که می خوانید، دو رکعت یا چهار رکعت (هر چه قدر) قرار دهید برای هر کسی که حقی بر گردن شما دارد و نتوانستید حقش را ادا کنید.
🔸 دقیقه 51
حق الله را هم ادا کنید. (واجبات شخصیت توحیدی انسان را می سازد.)
https://eitaa.com/moravej_tohid/3676🆔 @moravej_tohid
🌸🌸🌸🌸🌸
🌱 آداب زندگی پیامبر (ص)
✨ امام صادق (ع) فرمود : خداوند عزوجل، اخلاق نیک را به پیامبر (ص) اختصاص داد. پس خود را امتحان نمایید و اگر در وجود خود، اخلاق ایشان را یافتید، خداوند عزوجل، را حمد و سپاس گویید و از او بخواهید که این خصلت را در شما زیاد نماید. سپس ایشان ده مورد از اخلاق نیکو را ذکر فرمود : ١)یقین ٢)قناعت ٣)صبر ۴)شکر ۵)بردباری ۶)اخلاق نیک ٧)بخشش ٨)غیرت ٩)شجاعت ١٠)مروت
✨ ابی سعید خدری گفت : پیامبر (ص)، از دختران پشت پرده نیز با حیاتر بود، و اگر چیزی را دوست نمی داشت از چهره اش این مطلب را در می یافتیم.
✨ غزالی گفت : پیامبر (ص) دیرتر از دیگران خشمگین می شد و زودتر از همه خشنود می گشت و مهربان ترین، خیر خواه ترین و نافع ترین مردم، برای دیگران بود.
📚 کتاب سنن النبی،علامه طباطبایی (ره) صفحات ٧۶،٧٧،٩١
#آداب_زندگی_پیامبر
🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/3677
🎙#شرح_توحید_شیخ_صدوق جلسه اول
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه 3
از لحاظ شخصیت روحانی، هرچه که انسان، علمش در توحید قویتر باشد، استخوان بندی و ساختمان روح قویتر است.
🔸 دقیقه 5
در قیامت هم انسان، به میزان توحیدی شدن ارزش پیدا میکند. عمل خوب است، اما بالاتر از عمل، خود توحیدی شدن انسان است. ذات، اصلاً خالص شود.
شیخ مفید حق بزرگی بر گردن شیعه دارد، که بحث امامت را علمی و تئوریزه کرد. (و همچنین توحید را به صورت علم در آورد.)
🔸 دقیقه 7
سه بیت شعر امام زمان (ع) در وصف شیخ مفید :
آن روزی که منادی، ندای مرگ تو را داد..
روزی بود که بر آل رسول (ص) سخت گذشت.
هرچند که تو رفتی و در دل خاک پنهان شدی، اما علم توحید در تو مقیم بود.
«قائم» خوشحال می شود، آن زمانی که کتابهای تو را برای ایشان می خوانند.
🔸 دقیقه 10
بحث «لا اله الا الله» بحث فنای در ذات خداست، یعنی تا زمانی که انسان احساس کند، من هستم، تا زمانی که انسان از وجود خودش آگاه باشد که من هستم، من اینجا نشستم و.... خلاصه از خودش خبر داشته باشد، این انسان در شرک است.
🔸 دقیقه 15
کمال توحید، فانی شدن در ذات خدا و فراموش کردن از خود است. انسان به این مقام، جز با شهود، جز با رؤیت ذات خدا نمی رسد.
🔸 دقیقه 17
عبادت، عبارت است از این که انسان یک کمالی را برای خودش انتخاب کند و بعد مسیر وجودی خودش را به سوی آن کمال تنظیم کند و به سمت آن حرکت کند. این حرکت را عبادت، می گویند.
🔸 دقیقه 25
نماز حرکتی است، که در طی این حرکت انسان می رود تا به کمال خودش یعنی خدا برسد. منتهی، یک نکته را دقت کنید که، نماز همیشه عبادت نیست..... حرکت بدنی هست، اما این حرکت بدنی همیشه عبادت نیست. چرا؟ به خاطر اینکه
زمانی نماز، برای انسان میتواند معراج باشد، که همه وجودش را به سوی خدا تنظیم کرده باشد.
🔸 دقیقه 28
اله، به معنای خدا نیست. اله، به معنای رب است. رب یعنی موجودی که نیاز موجودات ناقص را برآورده می کند.
🔸 دقیقه 29
رب به معنای هر موجودی است، که دارای اثر مستقل باشد. مثلاً، نمک یک اثری دارد که اثرش شوری است. هر موجودی را که در عالم ببینید، اثری دارد و موجود بی اثر، در عالم نیست. حالا بحث در این است که این اثر ها از کجا هستند؟.....آیا آتش و نمک اثرش مال خودش هست؟.... نه، وقتی، دارد می گوید «لا اله الا الله» یعنی هیچ اثر بخشی در عالم جز الله نیست.
🔸 دقیقه 31
«والذی هو یطعمنی و یسقین و اذا مرضت فهو یشفین» «79و80 شعراء»
خدای من آن کسی است که او مرا طعام می دهد. او مرا سیراب می کند. (و یسقین) آب، انسان را سیراب می کند، پس چرا می گوید : خدا مرا سیراب می کند؟.....
«لا اله الا الله، آن مقامی است که اگر انسان به این مقام برسد، واسطه ها را دیگر نمی بیند.»
🔸 دقیقه 36
اینکه خدا، در یکجا تعلیم قرآن را به جبرئیل نسبت می دهد و یکجا به خودش نسبت می دهد. یعنی ای مردم! آگاه باشید که فعل جبرئیل، فعل خداست.....
🔸 دقیقه 41
اگر انسان به چنین جایی رسید که خدا را به عنوان رب مطلق دید. اگر انسان به این مقام رسید، اینجا اگر نماز بخواند، حالا نمازش عبادت میشود.
https://eitaa.com/moravej_tohid/3679🆔 @moravej_tohid