در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
مبحث #معاد
همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
✨ امام صادق(ع)فرمود: صدقه ای که خدا دوست دارد، اصلاح کردن میان مردم است، هنگامی که روابطشان تيره گردد، و نزدیک کردن آنها به یکدیگر است، هنگامی که از هم دور شوند.
✨ امام صادق(ع)فرمود: صلح دهنده دروغگو نیست.
📚 اصول کافی، جلد چهارم، ص۴۳۵
#حدیث
🆔 @moravej_tohid
🎙#فقه_استدلالی جلسه بیست و پنجم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه ۱
فرمایش امام صادق(ع):زمانی می آید که اگر کسی بخواهد، دینش را نگه دارد، باید برود در بیابان ها زندگی کند.
✨ موسیقی حرام، موسیقی هست که مناسب مجالس لهو و لعب باشد.
🔸 دقیقه ۴
فرمودند:اخوک دینک، دین تو برادر توست.
✨ دین انسان چیزی است که ما میخواهیم تا ابد با این، زندگی کنیم.
🔸 دقیقه ۶
اصول در موضوعات واحکام جاری می شوند، احکام یعنی در شبهات حُکمیه یا شبهات موضوعیه، الآن بحث ما شبهه ی موضوعیه است که نماز نافله چند رکعت است؟
🔸 دقیقه ۹
برائت در جايی جاری می شود، که یک سختی یا مشکلی باشد، و بخواهیم با برائت آن را برداریم.
✨ حکم برائت یک حکم امتنانی است.
✨ اما مسئلهی مستحب که امتنانی نیست.
🔸 دقیقه ۱۲
اصولیون یک حرفی دارند که میگویند:اصلِِ مُثبِت باطل است. اصل مثبت ،یعنی اصلی است که یک نتیجه ی شرعی رااثبات می کند،چون اثر اصول یا عادی یا عقلی یا شرعی است. بايد اصول در جایی جاری شوند که اثرشان، اثر شرعی باشد. مثلأ فرض کنید که، آیا سوره واجب است يا نه؟
یا فرض کنید، این فرش پاک بوده، الآن شک می کنم نجس شد یا نه، استصحاب طهارت کن،بگو: دیروز پاک بوده،امروز هم پاک است. نتیجه اش چه می شود؟ نتیجه اش جواز نماز است. حالا می توانی روی فرش نماز بخوانی.
✨ استصحاب، کشیدن حکم سابق است. کشیدن یقین سابق است. من دیروز نسبت به طهارت این فرش یقین داشتم، امروز شک می کنم نجس شد یا نه؟میگم، دیروز که پاک بود،حکم دیروز را به امروز می کشم و می گویم:الآن هم پاک است.
✨ بعضی وقتها، نتیجهی اصل یک حکم عادی است، یا عقلی است. مثلأ زید پنج ساله بود،او را ندیدم، الآن بیست سال گذشته، یعنی بیست و پنج ساله هست،الآن شک می کنم که زنده یا مرده است. من حیاتش را استصحاب می کنم، میگم بيست سال پيش زید زنده بود، الآن هم زنده است.
✨ این استصحاب غلط است.
🔸 دقیقه ۱۶
الآن در مورد بحث ما اين جوری است. اصلِ مثبت است. ما می گوییم که شک می کنم، آیا رکعت دوم در نافله لازم است؟ میگم:از جزئیت رکعت دوم، برائت جاری می کنم،پس نافله یک رکعت است. این نمی شود.
🔸 دقیقه ۱۷
ما نیاز به حکم شرع داريم که شرع بیاید بگويد:نماز صبح دو رکعت، ظهر چهار رکعت، مغرب سه رکعت، نماز وَتر یک رکعت ،اینها را ما نیاز به شرع داريم که بگويد.
نه اینکه عقل بیاید، بگويد: نماز مغرب سه رکعت است، نماز نافله یک رکعت است، اينها نمی شود.
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/4028
امشبرضویون همه شادند همہ
دل در حــرم رضــــا نهـــادند همہ
عیـــدے ولادٺ از پــدر مےگیرنـد
خشنــود ز مقـدم جـــوادنـد همہ
🆔 @moravej_tohid
16.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 مرحوم امام با جنبه ی فقاهتش انقلاب نکرد، با جنبه ی ولایتش انقلاب کرد، این مسئله خیلی مهم است.
🔶 خدا رحمت کند مرحوم امام را، یک انسان واقعا عارف بود، یک انسان اهل توحید بود. این جنبه هایش گرفته نشده، این جنبه هایش درست متوجه نشده، درست در جامعه پیاده نشده، انقلاب، انقلاب توحیدی بوده، این مهم است و همین بّعد اصلی هم فراموش شده، یک وقت هست انقلاب، انقلاب اقتصادی هست. خب بله بحثی نیست. حالا، بعد از آن همه می آیند روی مسائل اقتصادی کار می کنند، اما وقتی که انقلاب، توحیدی هست و از این بُعد توحیدی غفلت میشود و بعد می روند سراغ مسائل اقتصادی، خدا هم از همین ناحیه اقتصاد کار را خراب می کند. یک نعمتی به شما دادم و شما این نعمت را این جور پایمالش کردید.
🔶 آنچه که در این انسان ها خیلی اهمیت دارد، ارزش دارد. کسانی که انقلاب های توحیدی را برپا می کنند، همان بعد توحیدی وجودی اینهاست. این ارزش دارد.
#علامه_مروجی_سبزواری
#کلیپ_تصویری_کوتاه
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/4030
🎙#خلقت_آدم جلسه سوم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔹 دقیقه ۱
این امر در اصل متوجه ملائکه شد،ولی از آنجا که شیطان در مقام ملائکه بود،پس اين امر متوجه شیطان هم شد.
🔹 دقیقه ۳
امر به سجده، امر ارشادی بود،امر مولوی نبود. دو تا امر هست، یک امر مولوی داریم،یک امر ارشادی داريم.امر مولوی امری است که انسان بايد آن را انجام دهد، یعنی یک مطلوب ذاتی هست،مثل امر به نماز
💦 امر مولوی آن امری هست که اگر مأمور انجام ندهد،مؤاخذه می شود. لذا انسان نماز نخواند مؤاخذه می شود، اما امر ارشادی امری است که می خواهد، انسان را به پایان کار متوجهش کند،یعنی یک غرض دیگر دارد....
یعنی ذاتا آن امر مطلوبش نیست، مثلأ اگر می فرمايد:به آدم سجده کنید، در واقع این را نمی خواهد،می خواهد یک چیز دیگری را برای ما ظهور دهد،یعنی خداوند با این امری که متوجه ملائکه کرد،می خواست باطن آنها را ظهور دهد و شیطان را از آنها جدا کند.
🔹 دقیقه ۵
مسئلهی گناه حضرت آدم را همين جوری توجيه می کنند، که می گویند: خداوند حضرت آدم و همسرش را نهی کرد که از این درخت نخورید، ولی اینها خوردند.
💦 می گویند: نهی، نهی ارشادی بود و نهی مولوی نبوده، یعنی به هرحال خداوند از این نهی یک غرض دیگری داشته، این نبوده که حتمأ این را نخور،نه می خواسته يک مسئلهی دیگری را خداوند ظهور دهد.
💦 از این نهیی که خداوند، به آدم و حوا کرد،نظرش این بود که اينها را از آنجا به زمین آورد.
🔸 دقیقه ۱۱
شیطان به باطن های ما آگاه است، نقطه ضعف هر کسی را می داند و از همان راه نقطه ضعفش وارد می شود.
🔹 دقیقه ۱۳
ملائکه و آدم و حوا سرپیچی خود را تدارک کردند یعنی ملائکه برگشتند.
🔹 دقیقه ۱۵
آدم از ملائکه عالم تر است، یعنی آدم به کنه وجود موجودات آگاهی دارد، و می تواند تشخیص دهد که هر موجودی از چه اسمی به وجود آمده و این دلالت می کند که آدم چقدر مقامش بالاست،آدم مجمع الاسماء هست.
💦 نتیجه: اولین گناهی که در زمین انجام شد،گناه استکبار بود،که توسط شیطان انجام شد.
"ابی و استکبر و کان من الکافرین "۳۴،بقزه
🔹 دقیقه ۱۸
"استکبرت ام کنت من العالین"۷۵،ص
آیا استکبار کردی،که سجده نکردی یا جزو ملائکه ی عالین هستی؟!
ملائکه ی عالین آن ملائکه ای هستند که سجده نکردند، منتهی این سجده نکردن، برای اينها گناه نبود،بلکه به خاطر شدت قربی که به ذات خدا دارند،فنای در خدا هستند،متوجه هیچی حتی متوجه خودشان نیستند...
در مقام هّیّمان هستند.
💦 امر متوجه اينها نشد،چون امر متوجه کسی می شود که عقل داشته باشد، انسان یا مّلّک در اثر شدت فنای در خدا ،این دیگر برايش عقلی نیست.
🔹 دقیقه ۲۰
متکبر از اسماءالله است، متکبر یعنی کسی که دارای کبریا هست.
💦 آيا غیر خدا می تواند، متکبر باشد؟ دارای بزرگی و کبریا باشد؟نه، غیر خدا نمی تواند ،چرا؟
چون فرمود: "یا ايها الناس انتم الفقراء الی الله "۱۵ فاطر
ما فقیر نیستیم، فقر هستيم.
🔹 دقیقه ۲۴
هیچ مرتبهای از وجود ما ،هیچ بُعدی از وجود ما مستقل نیست که بگوییم ،خدا باشد يا نباشد،من هستم.اين است که ما فقر هستیم.
💦 عالم آن به آن در حال احداث جدید است این عالم عالمِ کهنه نیست، عالمی است که جديد و نو است.
🔹 دقیقه ۲۹
ممکن است، زمان بازتاب و تابش در آیینه را به دست آوریم و بگوییم: یک هزارم ثانیه، اما زمانی که وجود از خداوند می تابد،عالم را تشکیل می دهد و دوباره برمیگردد، این به هیچ وجه در مقیاس های ما نمی آید.
🔹 دقیقه ۳۵
یکی از فلاسفه ی غربی: ما هیچ گاه در یک رودخانه، دوبار شنا نمی کنیم.
🔹 دقیقه ۳۷
برای ما استکبار معنی دارد،استکبار یعنی چی؟یعنی خود را بزرگ دیدن،تکبر یعنی بزرگی
ما استکبار می کنیم.
💦 استکبار در کجا پدید می آید؟در جایی که انسان برای خودش وجودی قائل شود،یعنی خودش را مستقل ببيند...
همین که خودش را ديد خدا را نمی بیند.
🔹 دقیقه ۳۹
از آیات بر می آید که شیطان در مقابل خدا استکبار کرد،نه در مقابل آدم
💦 شیطان در مقابل خدا خودش را دید و این شرک می شود، شرک یعنی دوبینی، نه اینکه انسان یک بتی را بپرستد.
شرک یعنی اینکه انسان در عالم غیر از خدا ،موجود دیگری هم ببيند.
💦 گاهی اوقات ما می گوییم: اگر من نباشم ،چه کسی این بچههای من را بزرگ کند.
🔹 دقیقه ۴۱
باب اکبر برای گناهان همین است، یعنی اگر کسی خودش را دید،راهش برای انجام همهی گناهان باز می شود.
🔹 دقیقه ۴۳
همین که خودمان را دیدیم،خدا را نمی بینیم،همين که خدا را نديديم، گناه می کنیم.
🔹 دقیقه ۴۷
اصل اصول تعالیم عرفانی همین است، نفی خود،یعنی کاری کن ،خودت را نبینی.
🔹 دقیقه ۴۸
انسان فاصله اش از توحید تا شرک یک "من" است.
#شیطان_شناسی
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/4032
50.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨ شکر ایزد را که ديدم روی تو
یافتم ناگه رهی من سوی تو
#علامه_مروجی_سبزواری
#کلیپ_تصویری_کوتاه
@moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 ذکر مناقب و فضایل آن حضرت (ع)
یاد نمودن فضایل و مناقب آن حضرت و دلیل بر استحباب این کار، تمام اخبار و روایاتی است که در مورد تشویق و ترغیبِ یادآوری فضایل ائمه معصومین (ع)وارد شده است، از جمله: در اصول کافی از حضرت ابی عبدالله صادق(ع)روايت شده که فرمود: همانا وظیفهی جمعی از فرشتگان آسمان اين است که نگاه می کنند بر یکو دو و سه نفری، در حالی که آنان دربارهی فضيلت آل محمد(ع) به گفتگو نشستهاند، پس فرشتهای به فرشتگان دیگر می گوید: آيا نمی بینید اینان را با همه کمی تعدادشان و بسیاری دشمنانشان فضایل آل محمد(ع) را بیان می کنند! آن گاه گروه دیگری از فرشتگان می گویند:"ذلک فضل الله یوتیه من یشاء والله ذو الفضل العظیم " سوره جمعه، آیه ۴
این فضل خداوند است که به هرکس بخواهد می دهد و خداوند دارای فضل عظیم است.
📚 مکیال المکارم، جلد دوم، ص۲۲۲
#حدیث
🆔 @moravej_tohid