eitaa logo
مروج توحید
7.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
441 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 جلسه ششم در محضر 🔹 دقیقه ۱ از خصوصیات دیگر شیطان که از قرآن قابل استنباط هست،این است که شیطان دارای اعوان و انصاری است، و توسط آنها بیشتر انسان ها را گمراه می کند. 💦 در قرآن خداوند يک فعلی را هم به غیر خودش نسبت می دهد و هم‌ به خودش نسبت می دهد. یک‌جا می فرمايد: جبرئیل قرآن را به پیامبر(ص)تعلیم داد و در جایی دیگر می فرمايد: خدا خودش تعلیم داد. 🔹 دقیقه ۴ در عالم وحدت فاعل هست،یعنی ما در عالم فاعل متکثر نداریم، یک فاعل داریم که خداست و بقیه اينها مراتب فعل خدا هستند، شئون فعل خدا هستند. درست مثل خودمان که اگر دقت کنید ،می بینید که اگر چشم من می بیند، من دو جور تعبیر می کنم. یک وقت می گویم: چشم دید. یک وقت می گویم: من دیدم. 🔹 دقیقه ۸ در وجود من ده تا فاعل نیست، چشم یک فاعل مستقل، گوش یک فاعل مستقل این جوری نیست. یک فاعل هست و آن هم (من) منتهی من خودم را به اطوار مختلف ظهور دادم. 🔹 دقیقه ۱۲ چون یک فاعل واحد در عالم هست،پس يک اراده‌ی واحد در عالم هست. 💦 جبرئیل یک مرتبه ای از فاعلیت خداست. عزرائیل یک مرتبه ای از فاعلیت خداست. ما هم همین طور یک مرتبه‌ای از فاعلیت خدا هستيم. 💦 بحث جبر و تفويض اینجا اصلا نمی آید،موضوعا قابل بحث نیست. بحث جبر وتفویض در جایی هست که دو تا فاعل باشد. 💦 منتهی چه نسبتی بین اراده‌ی خدا و اراده‌ی من هست؟آیا من را به حال خود رها کرده و گفته: هر کاری که دلت می خواهد انجام بده؟... تفويض معتزلی همین است که می گفتند: اصلا خداوند ما را به‌ حال خودمان رها کرده 💦 اشاعره می گفتند: نه، خدا اراده‌ی ما را باطل کرده است. در مذهب اشعری یا معتزله معتقد به تعدد اراده بودند. 🔹 دقیقه ۱۶ اما در مذهب امر بین الامرین این طوری نیست. 💦 امر بین الامرین خودش دو مرتبه دارد.یک مرتبه‌ی نازل و یک مرتبه‌ی عالی، مرتبه‌ی نازلش آن هم بر مبنای تعدد اراده است که خواجه نصیر می گوید: خدا هست،ما هم هستیم. خدا هم یک فاعل ما هم یک فاعل، خدا هم اراده دارد،ما هم اراده‌ داریم. منتهی چیزی که هست، خدا اراده کرده است که ما افعالمان را با اراده‌ی خودمان انجام دهیم. 🔹 دقیقه ۱۸ امر بین الامرین یک مرتبه‌ی اعلی دارد،که در عرفان هست. 💦 اما در عرفان می گویند: یک فاعل واحد در عالم هست و یک اراده‌ی واحد در عالم هست. اگر تو فاعل هستی، فاعلیت تو شأنی از همان فاعل کل است. 🔹 دقیقه ۲۳ مسئله‌ی امر بین الامرین را مولوی در دفتر پنجم ثابت می کند.و خیلی اصرار دارد که انسان از خودش اختیار دارد. دقیقا طبق شیعه بحث می‌کند 🔹 دقیقه ۲۴ عارف دو جور نظر می کند،یک وقت هست که به ما انسان ها نظر می کند... یک وقت به اصل منبع نظر می گند و می گوید: اوست که این کارها را انجام می‌دهد. 🔹 دقیقه ۲۶ قرآن یک‌جا گمراه کردن را به شیطان(۶۲،یس)نسبت می دهد و یک جا به خدا (۲۳،جاثیه)نسبت می دهد. 🔹 دقیقه ۲۸ عالم آفرينش مرتبه مرتبه است. 💦 در مورد شیطان آمده که اصل اغواء ازخود شیطان است که اغواء می کند.... اما از طرف دیگر خود او اعوان و انصاری دارد، که‌ اينها گمراه می کنند. مثلا "افتتخذونه و ذریته اولیاء"۵۰،کهف شما شیطان و ذریه اش را اولیاء می گیرید. 🔹 دقیقه ۳۵ عبد کيست؟ عبدالله کسی است که در او ذره‌ای استقلال نیست. تمام وجودش را از خدا می بیند. 🔹 دقیقه ۳۶ هیچ گاه به خوابهایی که می بینید، اعتماد نکنید. 💦 شیطان به‌ ما دسترسی دارد،لذا در خواب می آید،یک صورتی را به ما نشان می دهد و به ما القاء می کند، که‌ این امام زمان(ع) است، این فاطمه زهرا(س)است. 🔹 دقیقه ۳۸ ذریه اش، قبیله اش یا جن و انسی که نه قبیله‌ی او هستند،نه ذریه ی او هستند،اما اینها هم‌انسان را گمراه می کنند. 💦 البته اعوان و انصار شیطان از حیث قدرت با هم فرق می کند. 🔹 دقیقه ۴۱ در مورد کفار قرآن می فرمايد: هر کافری یک شیطانی همراه او هست. 💦 بعضی اختراعات دانشمندان واقعا برای بشر خطرناک است(و به الهامات همین شیطان هاست) 🔹 دقیقه ۴۵ به‌ طور کلی هر انسانی که متولد می شود، به همراه او از اجنه هم متولد می شوند و لذا با هر انسانی از اجنه هم وجود دارند،منتهی چیزی که هست، اگر این انسان مسلمان باشد،آنها هم مسلمان هستند و کمکش می کنند،ولی اگر این انسان کافر باشد،به‌ قول قرآن یک جن شیطانی همراه او هست. 🔹 دقیقه ۴۷ ملائکه ای هم موکل بر انسان هستند، که‌ امر به‌ خوبی می کنند. 💦 ملائکه ای هستند که به او الهام می کنند. ملائکه ای هستند که از بلا نگهش می دارند. ملائکه ای هستند که به‌ او علم می آموزند. 🔹 دقیقه ۵۲ تحول روحانی حافظ 🔹 دقیقه ۵۶ انسان یا عالم ربانی باشد،یا متعلم علی سبیل النجاه، متعلمی باشد، که‌ به‌ دنبال علم برود،از عالم ربانی علم یاد بگیرد. و خودش را به وسيله‌ی این علم نجات دهد. 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4156
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 دعوت کردن مردم به آن حضرت(ع) 💥 امام صادق(ع)فرمود: علمای شیعیان ما سد کننده راه نفوذ ابلیس و هم دستانش هستند،که آنها را از خروج بر ضعفای شیعیان ما باز می دارند،و از اینکه ابلیس و پیروان ناصبی او بر اینان مسلط شوند مانع می گردند،توجه کنید که هر کس از شیعیان ما بر این کار به پا ایستد یک میلیون بار بهتر است از کسی که با رومیان و تُرک و خزر (دشمنان عمده‌ی مسلمین در آن روز) به جهاد برخیزد،زیرا که این از دین دوستان ما دفاع می کند و او از بدن های ایشان. 📚 مکیال المکارم، جلد دوم، ص۳۵۴ 🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 " بَقِيَّةُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ " هود،۸۶ آنچه خداوند برای شما باقی گذارده، برایتان بهتر است اگر ایمان داشته باشید. 🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در محضر ✨ "وابتغوا الیه الوسیله" ۳۵،مائده برای رسیدن به خدا وسیله‌ای پی جویی کنید. این وسیله چیزی نیست،جز ذوات مطهر همین اولیاء بزرگ خدا ✨ هر کس که اراده دارد به سوی خدا حرکت کند،باید از شما شروع کند. ✨ انسان که نمی تواند مستقیم با ذات خدا اتصال پیدا کند،باید با طی مراتب مقید به آن مرتبه‌ی مطلق برسد زانک هفصد پرده دارد نور حق پرده‌های نور دان چندین طبق ✨ مولانا: امام آن کسی است که عالی ترین مرتبه‌ی وجود را برخوردار هست و هفتصد درجه و هفتصد مرتبه مادون وجود امام هست، که هر انسانی متناسب با وجود خودش با این مراتب هفتصد گانه اتصال پیدا می کند و وقتی که در آن مسیر قرار گرفت، مرتب ارتقاء وجودی پیدا می کند. ✨ ما نمی توانیم نور خدا را یا نور امام را که در اعلی مرتبه‌ی وجود هست،مستقیم دریافت کنیم،می سوزیم. باید از طريق مراتب مادون وجود امام که همان اولیایی هستند که خداوند برای انسان‌ها مقرر فرموده، با امام اتصال برقرار کنیم،که‌ اينها نور امام را ضعیف می کنند و می رسانند به نفسی که مستعد سلوک هست. ✨ خود حضرت موسی(ع) خداوند از حجاب درخت با او صحبت کرد. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/4159
🌸🌸🌸🌸🌸 🌴 آداب زندگی پیامبر(ص) 📖 باب‌ هفتم، آداب خوابیدن 💥 در مکارم اخلاق آمده است که: پیامبر(ص) بر روی چیزی جز حصیر نمی خوابید. 💥 امام باقر (ع)فرمود: پیامبر(ص) که از خواب بیدار می شد برای خدای متعال سجده می کرد. 💥 امیرالمؤمنین (ع)فرمود: شب زنده داری، باعث تندرستی و رضایت خداوند-عزوجل- و قرار گرفتن در معرض رحمت خدای متعال و تمسّک به اخلاق پیامبران است. 📚 سنن النبی (ص)علامه طباطبایی (ره) ص۱۹۲ 🆔 @moravej_tohid
🌸مژده ای دل که مسیحا پسری آمده است 🌸بهر ارباب، چه قرص قَمری آمده است 🌸وإن یَکادست به لبهای ملائک، به فَلک 🌸العجب، ماه‌تر از مَه، بشری آمده است... ✨ میلاد با سعادت شبه نبی مکرم اسلام، اذان گوی دشت کربلا، حضرت علی اکبر علیه السلام مبارک 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه شانزدهم در محضر 🔸 دقیقه ۱ خداوند در زمان و در مکان نیست. ✨ ما هر زمانی را که حساب کنیم،خداوند در آن زمان بوده و هست و خواهد بود، بنابراین می فرمايد: پیشی نگرفته است بر خداوند نه وقتی نه زمانی، هیچ کدام بر خداوند سبقت نگرفته است. این‌گونه نبوده که در قدیم الایام یک زمانی بوده که خالی از وجود خداوند باشد. 🔸 دقیقه ۳ زمان از خواص ماده است، بنابراین موجودات مادی در زمان هستند.اگر موجودی مادی نبود،در زمان نیست. مثلأ ملائکه را نمی شود گفت در زمان هستند،نمی شود گفت که جبرئیل در چه زمانی به وجود آمده؟ ✨ ائمه اطهار(ع)هر کلمه‌ای که بیان می کنند، خودش حکمت است. چرا حضرت دو تا (زمان) فرموده،یکی پیشی نگرفته بر خدا وقت دوم، پیشی نگرفته بر خدا زمان وقت و زمان آوردند، این اشاره به این مطلب دارد که: ما یکبار موجودات زمانی هستیم،یعنی در زمان هستيم و یکی اینکه، شخصیتی از ناحیه‌ی زمان پیدا کرديم. هر موجود زمانی این دو خصوصیت را دارد.یکی این که، در زمان است، مثل این که الآن ما در سال ۱۳۸۸ هستيم.... و یک خصوصیت دیگر این‌که، موجودات زمانی از این که در زمان هستند، وقتی ما اينها را یک نسبتی با زمان می دهیم ،یک شخصیتی پیدا می کنند. 🔸 دقیقه ۷ هر انسانی بالاخره یک نسبتی با زمان دارد،می گوییم: انسان امروزی،انسان دیروزی ✨ ما شخصیتی که در چهل سال پیش داشتیم و شخصیتی که الآن دادیم،وقتی که با هم مقایسه می کنیم، می بینیم یک شخصیت متفاوتی است. 🔸 دقیقه ۱۱ خداوند نه موجودی است که در وقت است و نه موجودی است که از ناحیه‌ی نسبت دادن به زمان یک شخصیتی پیدا می کند. ✨ ما نمی توانیم بگوییم: خدای هزار سال پیش این طوری بوده،خدای امسال این طوری است. خداوند يک حقیقت واحد و ثابت است. 🔸 دقیقه ۲۲ در مورد مکان هم دو خصوصیت داریم،یکی اینکه در مکان هستيم و یکی اینکه یک شخصیتی از ناحیه‌ی نسبت یافتن به مکان داریم. 🔸 دقیقه ۲۶ خداوند شخصیتی از ناحیه‌ی نسبت یافتن با مکان پیدا نمی کند، چرا؟ چون خدا در مکان نیست. 🔸 دقیقه ۳۰ یکی دیگر از خصوصیاتی که حضرت برای خداوند بیان می فرمايد: آن خدایی که از خفیات امور باطن است. اینجا باطن است،یعنی پنهان است، از خفیات امور یعنی از امور باطنی و مخفی ✨ انسان یک بُعد وجودش حواس ظاهری است، اما انسان یک دستگاه های ادراک باطنی هم‌دارد،مثلأ قوه‌ی خيال اینگونه است،.. یا مثلأ انسان دارای عقل هست که یک قوه‌ی ادراکی و باطنی هست. 🔸 دقیقه ۳۴ قاعده‌ی عقلی: حکم کل تابع حکم جزء است. ✨ از عقل بالاتر، قلب هست که قلب هم دارای ادراک باطنی است... منتهی ادراک عقل با ادراک قلب فرق می کند. 🔸 دقیقه ۳۹ قلب باید خدا را ببیند،منتهی چطوری خدا را ببیند؟ آن احتیاج به تزکیه و تصفیه و جهاد با نفس دارد. 🔸 دقیقه ۴۳ عقل و قلب انسان مراتب باطنی ادراک انسان هستند و می توانند،باطن را تشخیص دهند.. ولی در عین حال تشخیصشان نسبت به خدا یک تشخیص ضعیف است، یک تشخیص در حد خودش است. ✨ هر فیلسوفی که‌ با عقل خود خدا را دریافت کرد، باید بداند که این خدایی را که دريافته، آن خدای واقعی نیست،هر عارفی که با قلب خودش خدا را دریافت باید بداند که این خدایی که دريافته آن خدای واقعی نیست، این خدایی است که به‌ اندازه‌ی گنجایش عقل خودم یا قلب خودم به آن دست پیدا کردم.... والا خداوند برتر از همه‌ی اینهاست. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/4163
ششمین جلسه پرسش و پاسخ با حضور علامه مروجی سبزواری(دامت برکاته) مکانیزم وحی چیست؟ بیان مراتب فهم (فهم مادی – فهم قلبی) منظور از شهود عرفانی چیست؟ منظور از علم عرفان چیست؟ منظور از علم توحید چیست؟ وسعت و گشایش قلب چگونه ایجاد می گردد؟ چه علمی توانایی دارد وارد قلب شود؟ ملاک صحت و درست بودن مشاهده چیست؟ عصمت در خیال چه زمانی ایجاد می شود؟ شرط نبوت چیست؟ منظوراز احادیث قدسی چیست؟ آیا در زمان وحی، تاریخ و جامعه در تبدیل معنا به لفظ دخالتی دارند؟ تفاوت مراتب قرب فرائض و نوافل در دریافت وحی و مکاشفات اشعار مولانا در تعارض عقل بشری با عقل انبیاء نهایت پرواز اندیشه غرب تا کجاست؟ دلیل تحریف نشدن قرآن تا کنون چیست؟ بیان تاریخچه کتاب های آسمانی در ادیان مختلف و از بین رفتن آنها مخاطبان محترم می توانند پرسش های خود را در زمینه های عرفان نظری ، عرفان عملی ، اعتقادات ، احکام و شبهات به آدرس زیر در تلگرام ارسال نموده و پاسخ معظم له را در ادامه جلسات دریافت نمایند . آیدی تلگرام جهت ارسال سوالات : T.me/moravejtohid لطفا جهت دریافت پاسخ صبور باشید . @moravej_tohid جهت مشاهده و دانلود از آپارات: https://aparat.com/v/6np5e
پرسش و پاسخ ج 6.mp3
38.4M
ششمین جلسه پرسش و پاسخ با حضور علامه مروجی سبزواری(دامت برکاته) مکانیزم وحی چیست؟ بیان مراتب فهم (فهم مادی – فهم قلبی) منظور از شهود عرفانی چیست؟ منظور از علم عرفان چیست؟ منظور از علم توحید چیست؟ وسعت و گشایش قلب چگونه ایجاد می گردد؟ چه علمی توانایی دارد وارد قلب شود؟ ملاک صحت و درست بودن مشاهده چیست؟ عصمت در خیال چه زمانی ایجاد می شود؟ شرط نبوت چیست؟ منظوراز احادیث قدسی چیست؟ آیا در زمان وحی، تاریخ و جامعه در تبدیل معنا به لفظ دخالتی دارند؟ تفاوت مراتب قرب فرائض و نوافل در دریافت وحی و مکاشفات اشعار مولانا در تعارض عقل بشری با عقل انبیاء نهایت پرواز اندیشه غرب تا کجاست؟ دلیل تحریف نشدن قرآن تا کنون چیست؟ بیان تاریخچه کتاب های آسمانی در ادیان مختلف و از بین رفتن آنها مخاطبان محترم می توانند پرسش های خود را در زمینه های عرفان نظری ، عرفان عملی ، اعتقادات ، احکام و شبهات به آدرس زیر در تلگرام ارسال نموده و پاسخ معظم له را در ادامه جلسات دریافت نمایند . آیدی تلگرام جهت ارسال سوالات : T.me/moravejtohid لطفا جهت دریافت پاسخ صبور باشید . @moravej_tohid جهت مشاهده و دانلود از آپارات: https://aparat.com/v/6np5e 🆔 @moravej_tohid
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
🎙 جلسه چهل و یکم در محضر 🔸 دقیقه ۱ علم به ذات خودش مطلوب نیست... علم خوب است به شرط اینکه ثمره داشته باشد و ثمره‌ی علم تواضع است. ✨ علم اگر به قلب انسان بخورد،قلب را لطیف می کند. 🔸 دقیقه ۳ روایت: ثمره‌ی علم(ثمره‌ یعنی میوه) میوه‌ی علم تواضع است. ✨ انسان بلند مرتبه وقتی که علم یاد بگیرد،این فروتنی پيشه می کند. ✨ نگرشی که به علم،در ادیان الهی هست، فرق می کند با نگرشی که در جوامع امروزی هست. ✨ غایت حرکت ما در این عالم خداست. همه‌ی زندگی مان را طوری تنظیم کنیم که به خدا برسیم و معنای شکر هم همین است. شکر یعنی استفاده‌ از ابزار به جوری که شما را به مقصد برساند. 🔸 دقیقه ۷ در جوامع غرب خدا را از جلو چشم مردم برداشتند(بعضی از آنها می گویند خدا نیست، بعضی می گویند، اگر هست کاری به‌ کار ما ندارد)لذا در آنجا یک حرفی مطرح است،می گویند: علم برای علم،هنر برای هنر ✨ ما در اینجا علم را برای علم نمی خوانیم،علم را یاد می گیریم تا ما را به خدا برساند. 🔸 دقیقه ۱۰ علم را زمانی محترم می دانند که تو را به دنیا برساند،هنر را زمانی محترم می دانند که تو را به دنیا برساند.این است که در آنجا علم و هنر پیام ندارد. متاسفانه در غرب این کار شد و آمدند روی هنر قیمت گذاشتند. 🔸 دقیقه ۱۲ امروز در دنیای غرب هنرمند سفارش پذیر است، دانشمند سفارش پذیر است. ✨ امروز سینمای غرب چه پیامی برای بشریت دارد؟ نقاشی چه پیامی برای بشریت دارد؟ از معنویت خالی کردند. 🔸 دقیقه ۱۴ در کشور خودمان ملاحظه بفرمایید، می بینید که هنرمندان پیشرو بودند. ✨ در معماری قدیم وقتی نگاه می کنید،گنبدی که درست می کردند، یعنی از کثرت به وحدت می رسید،به یک نقطه می رسید.... کلا بناهای مذهبی همین طور بودند. ✨ یعنی وقتی انسان به این بناها نگاه می کرد،خود به‌ خود ضمیر نا خودآگاهش به سوی وحدت عروج می کرد. این بود که معمار یک جوری معماری می کرد که مردم‌ را به خدا متوجه کند،خطاط یک جوری خطاطی می کرد که مردم را به خدا متوجه کند. 🔸 دقیقه ۱۹ علمی که نهایتش گردنکشی باشد... انسان بخواند بعد به‌ جایی برسد که گردنکشی و گردنفرازی کند،این علم هیچ خیری در آن نیست، غیر از این که همین علم در وجود انسان سياهی می شود. ✨ کنعان(پسر نوح)چرا هلاک شد؟... گفت: من قدرت شناگری دارم، به علم‌وقدرت خودش مغرور شد. 🔸 دقیقه ۲۳ شیخ یکی از مراتب وجودی امام زمان(ع)است. 🔸 دقیقه ۲۸ یاد گرفتن مطالب علمی یک طرف و این که انسان روی خودش کار کند و بتواند آن تواضع را به دست بیاورد این هم یک طرف اين است که عرض می کنم، نماز خواندن تنها به درد نمی خورد،اینکه انسان نماز بخواند یک طرف،و روی خودش کار کند، تا نماز را به‌قلبش برساند،یک طرف این است که ثمره‌ی نماز معراج است. 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4168
اهمیت توسل و روضه در سلوک.mp3
2.3M
🍃 اهمیت توسل و روضه در سلوک ✨ عنایت از آن طرف باید بیاید، منتهی شرطش این است که اول انسان کار و کوشش‌ کند،درست مجاهده کند،واجبات و مستحباتش را درست انجام دهد،تنبلی نکند. ✨ درسته که از عبادتهای ما کاری بر نمی آید، عنایت از آن طرف باید بیاید، منتهی چیزی که هست، عبادات ما به اضافه‌ی توسل امید هست که از آن طرف عنایت را جذب کند. ✨ مخصوصأ به امام حسین(ع) زیاد توسل کنید. در روضه های امام حسین(ع)زیاد شرکت کنید، به این نیت که امام یک توجهی کند،یک فتحی برایتان ایجاد کند. ✨ به عیوب خودتان توجه کنید،گناهانتان را در نظر بیاورید. ✨ يک قطره اشک دریاهای رحمت را به سوی خودش جذب می کند. ✨ 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/4169
در محضر مبحث همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
4_5976288014169540843.mp3
29.62M
🎙 جلسه نود و دوم (جلسه آخر) در محضر 🆔 @moravej_tohid
📖 باب درجات ايمان ✨ امام صادق (ع) به من فرمود : ای عبدالعزیز، ایمان ده درجه است مانند نردبان که باید پله پله از آن بالا رفت ، پس صاحب دو درجه نباید به صاحب یک درجه بگوید : تو را اعتباری نیست ، و همین طور تا درجه دهم ، پس پایین تر از خود را از اعتبار مینداز که بالا دستت تو را از اعتبار خواهد انداخت. و هر گاه کسی را دیدی که یک درجه از تو پایین تر است او را با مدارا و نرمی به سوی خود بالا بکش ، و چیزی را که طاقت ندارد بر او تحمیل مکن که او را خواهی شکست ، و هر کس مومنی را بشکند باید شکستگی او را جبران کند. ص۱۱۹ ✨ امام صادق(ع) فرمود : شما را با بیزاری جستن چه کار ، که از یکدیگر بیزاری می جویید ؟! مؤمنان چنانند که برخی از برخی دیگر برترند،و برخی نمازشان بیشتر از دیگران است،و برخی تیزبینی آنها بیش از دیگران است، واین است درجات ص۱۲۰ 📚 اصول کافی، جلد چهارم 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه سی ام در محضر 🔸 دقیقه ۱ نماز غفیله یک اشکال دیگر که دارد،اين است که در وقت نماز واجب باید خوانده شود. ✨ بین نماز مغرب و عشا نمی شود نماز دیگری خواند،نماز نافله غیر حساب نمی شود. چون نمازهای نافله در واقع مثل این است که جزء نمازهای واجب هستند وشارع مقدس این نمازها را برای ما قرار داده که اگر کم وکسری در نمازهای ما باشد،به وسیله‌ی نماز نافله جبران شود،اما نماز غفیله نماز نافله نیست. 🔸 دقیقه ۳ امام باقر(ع):یک نفر از اهل مدینه به من گفت: ای ابا جعفر! تو چرا بین اذان و اقامه نماز مستحبی نمی خوانی؟ چنانکه مردم می خوانند. (ظاهرا از اهل سنت بوده،اهل سنت بین اذان و اقامه نماز می خوانند) بعد امام باقر(ع)می فرمايد: من به او گفتم: ما هرگاه که بخواهیم،نماز مستحبی بخوانیم،در غیر وقت فريضه می خوانیم.پس وقتی فريضه داخل شود، نماز مستحبی نمی شود خواند. 🔸 دقیقه ۵ آیا نمازهای نافله را می‌شود نشسته خواند یا نه؟نمازهای نافله را چه نمازهای نافله ای که ترتیب دارد،مثل همین نمازهای یومیه و غیره(نمازهای مستحبی دیگر مثل نماز جعفر)جایز است، اينها را می‌شود نشسته به جا آورد، حتی در حال اختیار، منتهی‌ هر دو رکعت را یک رکعت حساب کنند. مثلا نافله ی ظهر را شانزده رکعت بخوانند. 🔸 دقیقه ۹ اگر نماز واجب را بخواهد،نشسته بخواند،همان یک رکعت به یک رکعت، اما نماز نافله را اگر بخواهد،نشسته بخواند،دو رکعت به‌ یک رکعت ✨ نماز واجب را همين جوری از روی اختیار نمی شود نشسته خواند،باید یک مشکلی داشته باشد..... 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/4176
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در محضر ✨میلاد با سعادت امام زمان (عج) مبارک باد✨ ای با من و پنهان چو دل از دل سلامت می کنم تو کعبه‌ای هر جا روم قصد مقامت می کنم 🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 مه شد جلوه گر سر زده قمر✨ از دامنِ نرجس (سلام الله علیها)... 🆔 @moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر 🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏 🆔 @moravej_tohid 👇👇👇👇