eitaa logo
مروج توحید
6.8هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
432 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 جلسه هجدهم در محضر 🔸 دقیقه ۳ آیا خداوند به‌ عبادت ما نیاز دارد. ✨ اتحاد فاعل و غايت ✨ ما انسان ها وقتی کاری را می خواهیم،انجام دهیم،این کار را برای غایت و هدفی انجام می دهیم،.. مثلأ غذا می خوریم،برای اینکه سیر شویم. ✨ يک قاعده‌ی کلی: معمولا ما انسان ها کارهایی را که انجام می دهیم، برای این است که نقصی را از خودمان دفع کنیم و کمالی را به دست آوریم. 🔸 دقیقه ۷ آیا خداوند هم کار می کند تا کمالی را که ندارد، به دست بیاورد؟ خداوند چیزی کم ندارد، عدم در خداوند راه ندارد،....پس بنابراین کار کردن خداوند برای چیست؟ 🔸 دقیقه ۱۰ اگر موجود ناقص کار کند،برای رسیدن به کمال است اگر یک روزی خود کمال بخواهد،کار کند،برای چه کسی کار می کند؟ برای کمال کار می کند.(یعنی برای خودش) ✨ یعنی اگر از خداوند بپرسند که تو چرا عالم را آفریدی؟ می گوید: برای خودم،برای خودم یعنی چی؟ یعنی برای اینکه موجودات دوباره به خودم برگردند. 🔸 دقیقه ۱۲ انسان ها یا موجودات اگر کار می کنند،برای کمال مطلق کار می کنند. ✨ کمال مطلق کيست؟ کمال مطلق خداست. 🔸 دقیقه ۱۴ در ما انسان ها فاعل وغایت جداست.فاعل ما هستیم،غایت و هدف خداست، اما در خداوند فاعل خداست، غایت هم خود خداست(اتحاد فاعل و غايت) 🔸 دقیقه ۲۰ جبرئیل در همین حدی که هست،هست." و ما منا الا له مقام معلوم" ۱۶۴،صافات اما چرا کار می کند؟چرا به موجودات فیض بخشی می کند؟جبرئیل برای خودش کار می کند،برای اینکه دوباره موجودات به حد جبرئیل برسند. 🔸 دقیقه ۱۶ " اولم یر الذين کفروا ان السماوات و الارض رتقا ففتقناهما " ۳۰،انبیاء 🔸 دقیقه ۲۱ موجودات چگونه به خدا برسند؟ ✨ اينجا باید خداوند امکانات حرکت اينها را به سوی خودش فراهم کند. ✨ چه عاملی است که موجودات می توانند،به طرف خدا برگردند؟ در فلسفه‌ به آن می گویند: حرکت جوهری... در شریعت به حرکت جوهری، عبادت می گویند. جوهر چيست؟جوهر آن حقیقت وجود هر موجود را می گویند. ✨ روح یک موجود،حقیقت و جوهر یک موجود است،جوهر چیزی است که بقیه‌ی چیزها به آن تکیه دارند. ✨ عبادت یک معنی عام دارد و يک معنی خاص معنی عام: حرکت موجود ناقص به سوی کامل 🔸 دقیقه ۲۵ عبادت به‌ معنای خاص(در شریعت ) عبارت است از حرکتی که روح می رود تا به‌ خدا برسد و کامل شود. ✨ "الیه یصعد الکلم الطیب والعمل الصالح یرفعه"۱۰،فاطر این آیه از آیات کلیدی قرآن است. ✨ روح فقط و فقط به سوی خدا حرکت می‌کند، چگونه حرکت کند؟ با عمل صالح 🔸 دقیقه ۳۱ علم فقه علمی است که اعمال صالح را برای ما مشخص کرده 🔸 دقیقه ۴۱ از این چشم‌و گوش و عقل‌ حیف است که انسان در راه بیشتر کردن دنیای خودش، هر چند از حلال استفاده کند. این چشم را خدا داده،تا از این چشم استفاده کنم و به سوی خود خدا حرکت کنم. ✨ از همه‌ی اينها بالاتر خداوند برای ما نعمت ولایت را قرار داده ✨ ولایت چيست؟"الله ولی الذين آمنوا "۲۵۷،بقره خداوند ولی است. ✨ ولیّ کیست؟ "یخرجهم من الظلمات الی النور"۲۵۷،بقره ولیّ آن کسی است که انسان ها را از ظلمات به نور خارج می کند. ✨ همه‌ی ما يک نوری در درونمان داریم،که آن نور الله است. ✨ خود ولایت یک عمل باطنی است،... ولی آن کسی است که در باطن تصرف می کند،دست انسان را می گیرد و از ظلمات به نور خارجش می کند. 🔸 دقیقه ۴۳ خداوند ولایت خودش را به طور تام و تمام در آن چهارده نفر ظهور داده ما از این نعمت سنگین ولایت درست استفاده نکردیم. 🔸 دقیقه ۴۵ چرا به امام رضا(ع)، امام غریب می گویند؟ ✨ هر کدام از ائمه(ع) یک خصوصیتی را از خودشان ظهور دادند. ✨ تنها امامی که آن جهت ولایت را آن اسم ولیّ را به تمام وکمال از خودش بروز داد،امام رضا(ع) است. ✨ ولایت در این عالم غریب است. 🔸 دقیقه ۴۷ مُسَرّحین یعنی آزادشدگان، برای اينها عالم دنیا و آخرت و برزخ وجود ندارد. 🔸 دقیقه ۵۰ انسان این را درک کند،که نیاز واقعی من خداست. چگونه به سوی خدا بروم؟ با استمداد از ولایت ✨ به آن مرتبه‌ی وحدت انسان نمی رسد، مگر از مجرای ولایت، می دانی چرا؟چون به مرحله‌ی وحدت که استغراق و فنای مطلق در ذات خداست،فقط چهارده نفر رسيدند. 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4216
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
🎙 جلسه چهل و سوم در محضر 🔸 دقیقه ۱ عقل مراتب دارد،مرتبه‌ی ضعیف عقل همان وهم است، همان که حیوانات هم دارند،که این وهم کارش جلب منافع دنیایی و دفع ضررهای دنيايی است. ✨ وهم در مرتبه‌ی قویترش عقل جزئی می شود. ✨ عالی‌ترین مرحله اش آن عقل است که قرآن می فرمايد:لُب لُب یعنی باطن،باطن یک ظاهر دارد،ظاهر همان وهم است. ✨ آن عقل‌ یک بخشش الهی در وجود انسان است، یک پرتویی از همان عقل کل ،عقل اول است،که انسان‌ها وقتی از عالم عرش تنزل کردند و داشتند به عالم طبیعت می آمدند، اولین تنزلی کردند وارد عالم عقل شدند،عقل کل ✨ آن عقل‌ اگر در انسان باز شود،او خدابین است. ✨ این عقل خاصیتش این است که آیت بین است،یعنی در هر موجودی نگاه می کند، این موجود را یک فلش می بیند ،که دارد می گوید: خدا 🔸 دقیقه ۵ این عقل در مقام توحید است، البته انسان تا در مرتبه‌ی عقل‌ هست،کثرات را می بیند،منتهی کثرات این را در خودشان نگه نمی دارند،این را به باطن هدایت می کنند. ✨ مولوی می گوید:عقل دو تا هست. ✨ عقلی را که عرفا مذمتش کردند،آن عقلی است که انسان را نگه می دارد. 🔸 دقیقه ۹ عقل مکسبی مثل آبی هست که از بيرون می آید. ✨ کاری کن که به آن عقل درونی دست پيدا کنی. ✨ عرفا با عقلی که انسان از بیرون پیدا کند،مخالف هستند، به درد انسان نمی خورد و انسان با خودش به آن طرف نمی تواند ببرد. ✨ انسانیت انسان به عقلش است.منتهی کدام عقل را مذمت می کنند؟ 🔸 دقیقه۱۲ خداوند به عقل می گوید: آگاه باش که من امرهایم و نهی هایم را به تو متوجه می کنم،تو را عذاب می کنم و تو را ثواب می دهم. 🔸 دقیقه ۱۴ از امام صادق(ع)پرسیده شد، عقل چیست؟فرمودند:عقل آن چیزی است که خداوند به وسیله‌ی آن عبادت می شود،یعنی اگر کسی بخواهد به مقام عبودیت برسد،باید عاقل باشد. ✨ آنچه که در معاویه بود چی بود؟ آن شیطنت است،آن شبیه عقل است و عقل‌ نیست. 🔸 دقیقه ۱۷ حکومت و سیاست معاویه 🔸 دقیقه ۲۱ چه مقدار از آن عقل الهی خودت را توانستی در خودت احیا کنی؟ ✨ من به قدر عقل ثواب می دهم، به قدر عمل که ثواب نمی دهم. ✨ خداوند اگر قرار باشد به قدر عمل ثواب دهد،خوارج را باید بیشتر از همه ثواب دهد. 🔸 دقیقه ۲۴ بعضی ها عقلشان شیطنت است، مثل معاویه و عمروعاص ✨ عمروعاص در آخر عمرش داشت می مرد، به فرزندانش گفت: ای کاش پدر شما شغلش همین بود که می رفت فضولات شتران را جمع می کرد و می فروخت، ولی این دستگاه را نمی داشت. 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4219
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خوش آن دمی که تو با عید میرسی از راه... و یا به یُمن وجود تو عید می آید ... 🆔 @moravej_tohid
در محضر سپاس از همراهی شما 🙏🙏 جلسه سوم و چهارم 👇👇👇 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه سوم در محضر  از بیت (دقیقه ۲۴): سینه خواهم شرحه شرحه از فراق تا بگویم شرح درد اشتیاق عناوین: 🔹 دقیقه ۳: قرآن شرح مراتب روحانی پیامبر 🔹 دقیقه ۳: وجوه تناسب مثنوی با قرآن 🔹 دقیقه ۱۰: خصوصیت علوم کشفی 🔹 دقیقه ۱۴: تفاوت غم انبیاء و اولیاء با مردم 🔹 دقیقه ۲۰: پیام داستان طوطی و بازرگان 🔹 دقیقه ۲۱: اصل پیام انبیاء 🔹 دقیقه ۲۶: علوم آسمانی و علوم دنیایی 🔹 دقیقه ۲۸: تأثیر سخن حق بر قلب باز 🔹 دقیقه ۳۳: فرق انسان با حیوان 🔹 دقیقه ۳۵: عشق و مراتب آن 🔹 دقیقه ۳۸: سفر از خلق به حق 🔹 دقیقه ۴۶: مقام عشق و حکایت زلیخا 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه چهارم در محضر  از بیت (دقیقه ۱): کز نیستان تا مرا ببریده‌اند در نفیرم مرد و زن نالیده‌اند عناوین: 🔹 دقیقه ۱: نی 🔹 دقیقه ۶: تشابه نی با منطقه فقر وجودی انسان 🔹 دقیقه ۱۳: سِر سوز نی 🔹 دقیقه ۱۶: منطقه لا و منطقه الا الله 🔹 دقیقه ۲۲: تزکیه، راه درک حقایق باطنی قرآن 🔹 دقیقه ۳۵: مخاطب مولانا کیست؟ 🔹 دقیقه ۳۸: علم لدنی و سیر باطنی 🔹 دقیقه ۴۱: پرده دری مثنوی 🔹 دقیقه ۵۰: تاثیر نظر اولیاء 🔹 دقیقه ۵۲: پاکبازی مولانا 🔹 دقیقه ۶۰: زنجیر عشق 🆔 @moravej_tohid
✨ حلول ماه مبارک رمضان بر شما عاشقان حضرت حق مبارک باد @moravej_tohid
🎙 جلسه هشتم در محضر 🔹 دقیقه ۵ مناظره بین شیطان و ملائکه سئوالات شیطان : حکمت از خلقت من چه بود؟ سؤال دوم: فایده ی تکلیف چیست؟با اینکه خداوند از تکالیفی که برای انسان ها جعل کرده نه سودی می بیند و نه ضرری،چرا انسان ها را مکلف کرد؟ 🔹 دقیقه ۱۲ سخن امام فخر رازی (فخر رازی اشعری مذهب است) 🔹 دقیقه ۱۴ اينها مسئله‌ی عالم آفرينش را درست نشناختند،آن حقیقت تکلیف و حقیقت بهشت وجهنم را متوجه نشدند. 💦 اينها خيال می کنند که عالم آفرينش در یک وقتی نبود بعد به وجود آمده، بعد می گویند: حکمتش چی بود؟ چرا این عالم را به وجود آورد؟ 💦 خود اين مطلب که عالم در یک زمانی نبود،بعدأ خلق شد،اصلا همین خودش اشکال دارد،می گوییم: در یک زمانی نبود،خب یعنی زمان بوده،بعد خلق شد. 💦 معنیش این است که زمان بوده،می گوییم: زمان بوده،بعدأ ایجاد شد،پس آن زمان،چه وقت آفریده شد؟ آن هم باید در یک زمانی آفریده شود،همين طوری پیش می رود،این است که اصلا این حرف،حرف غلطی است. 🔹 دقیقه ۱۸ حرف اشعری ها حرف غلطی است که می گویند: (اینها خيال می کنند) یک زمانی عالم به کلی معدوم بوده و هیچ اثری از موجودات عالم نبوده،بعدا خداوند اينها را آمده ایجادشان کرده،در حالی که وقتی به آیات قرآن رجوع می کنیم،می بینیم که قرآن خلقت را عبارت از قبض و بسط می داند،نه ایجاد و اعدام 💦 در قرآن اینگونه آمده که عالم از ازل بوده،از زمانی که خدا، خدا بوده این عالم هم بوده،منتهی چیزی که هست،این عالم دو مرحله دارد،یک عالم قبض و یک عالم بسط (مرحله‌ی رتق و مرحله‌ی فتق) 💦 " او لم یرا الذين کفروا ان السماوات و الارض رتقا ففتقناهما " ۳۰،انبیاء آیا ندیدند،کسانی که کافر شدند،که آسمان و زمین رتق بودند،یعنی بسته بودند،بعدأ فتق شدند،باز شدند. 🔹 دقیقه ۲۴ رتق و فتق آنی است، یعنی در یک آن وجود از خدا صادر می شود،عالم را پهنش می کند،ایجاد می کند و در همان آن برمی گردد، باز دوباره می تابد و برمی‌گردد مثل نور خورشید 💦 رتق و فتق آنی است، زمانی در نظر نگیرید. 🔹 دقیقه ۲۸ آيا خداوند نمی توانست موجودات را در همان مرحله‌ی رتق نگه دارد،یعنی در همان مرحله‌ی بسته ی ذاتش نگه دارد؟ 💦 نه،چون خداوند ذاتش فیاض است،یعنی اصلا خداوند نمی تواند از صدور فیض خودداری کند.این که می گوییم: نمی تواند،نه اینکه ناتوان است،یعنی اگر بخواهد،از صدور فیض خودداری کند،وجود از خودش به بیرون صادر نکند،صفت جواد بودن خدا تعطیل می شود و تعطیلی در صفات محال است. 🔹 دقیقه ۳۲ فیاضیت عین ذات خداست و لذا قابل سؤال نیست، این از همان جاهایی است که "لا یسئل عما یفعل " ۲۳،انبیاء اصلا نمی شود از خدا سؤال کرد،که تو چرا عالم را آفریدی؟ 💦 این سؤال را می شود از کسانی پرسید،که فیاضیت عین ذاتشان نیست. 🔹 دقیقه ۳۴ نمی شود بگوییم، چرا آتش داغ است؟چون داغی عین ذاتش است. 🔹 دقیقه ۳۶ از ازل انسان بوده،عالم بوده 💦 عمر عالم به اندازه‌ی عمر خداست، خدا عمرش چه قدر است؟عمرش ازلی است، بی آغاز است، عالم هم همین جوری است،چرا؟ به‌ خاطر اینکه خداوند فیاض علی الاطلاق است، یعنی خداوند جوادی است، بخشنده ای است که هیچ وقت بخشش، فیاضیتش قطع نمی شود. 🔹 دقیقه ۳۸ حکمت در جایی است که اول نبوده،بعد خلق شده 💦 حکمت عبارت است از آن مصلحتی که باعث می شود که در اثر فعل،نفعی به فاعل برسد. 🔹 دقیقه ۴۴ در جاهايی که فاعل ،ناقص است ،حکمت معنی پیدا می کند. 🔹 دقیقه ۴۷ فخر رازی به امام المشککین معروف است. 💦 سِرّش این است که اينها با آن عقل‌ جزئی خودشان رفتند،خدا را بشناسند.با عقل جزئی مدرسه ای خودشان رفتند. 💦 فخر رازی کسی بود که نچشیده بود،علمش علم چشیدنی نبود،علم ذوقی نبود،کسی که نچشد،نمی تواند،درک کند. علم،توحید بر جانش و بر قلبش ننشسته بود. 🔹 دقیقه ۵۱ سخن شیخ بهایی 🔹 دقیقه ۵۳ از نزد فیلسوف از نزد متکلم از نزد مفسر از نزد فقیه برمی‌گردد و به پیش ساقی می اید،یعنی به پیش آن کسی که قلبش مظهر انوار تجلیات قدسی است و جام شراب طهور در کامش ریخته شده 💦 با چشم خدا،خدا را ببینیم که این چشم خدایی را همه‌ی ما داریم،اما بسته است، نیاز به یک ساقی هست. 💦 دنبال چنین علمی باشیم،علمی که از شراب طهور به دست آید. 🔹 دقیقه ۵۶ علم را باید از نور گرفت،نه از کتاب 💦 العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4230
34.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🥀🌻🥀🌻🥀 آمادگی در طول سال برای پرواز در ماه مبارک رمضان... پرواز روح تا به مقام احدیّت در ماه مبارک رمضان و قرآنی شدن وجود... کسب مقامات روحانی در ماه مبارک رمضان... :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: در محضر ...................................... برگرفته از جلسه سی و چهارم ..................................... 🆔️ @shams_sabzevari ⏱۱۲:۵۰ 🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ قال الإمام المهدي عليه السلام:   مَن أحَبَّنا فَليَعمَل بَعَمَلِنا ، وَليَستَعِن بِالوَرَعِ ، فَإِنَّهُ أفضَلُ مايُستعانُ بِهِ في أمرِ الدُّنيا وَالآخِرَةِ ✨ امام زمان عجل الله تعالی فرجه می فرمایند:   هر كه ما را دوست دارد، بايد به كردار ما عمل كند و از پارسايى مدد گيرد ؛ چرا كه آن، بهترين مددكار در امر دنيا و آخرت است.  📚 الخصال: 614/10 عن أبي بصير ومحمّدبن مسلم عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام ، تحف العقول: 104 🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ظهرِ آن روزِ بهاری چه نمازی بشود که تو هم آمده باشی و اذانش برسد... 🆔 @moravej_tohid
25.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸فرق نیت و عمل ‌‌‌‌ ✨ نیت مهم تر از عمل است نیت تاثیرش بیشتر است. ✨ نیت بر قلب تأثیر می گذارد و نیت های(ظلمانی ) مانع حرکت انسان به سوی خدا هستند. ✨ امام صادق(ع):نیت خودش عمل است عمل دو جور است،عمل جوارحی(با اعضای بدن انجام می دهد )عمل جوانحی(یعنی قلبی) ✨ نیت عمل قلبی است،پس این نیست که نیت عمل نباشد،نیت هم عمل است،منتهی عمل قلبی است. ✨ چه خصوصیتی در روزه هست که در عبادت های دیگر نیست؟‌ ‌‌‌ 🎤 برگرفته از جلسه دوم 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4234
🌸🌸🌸🌸🌸 🌴 آداب زندگی پیامبر(ص) 📖 باب نهم : آداب‌ خوردنی‌ها، آشامیدنی ها و سفره 💥 امام صادق(ع)فرمود: چیزی برای پیامبر(ص)محبوب تر از این نبود که همیشه گرسنه و ترسان از خدای متعال باشد. 💥 امام صادق(ع)فرمود:پیامبر(ص)از زمانی که به پیامبری مبعوث شد و تا روزی که جان او گرفته شد در حال تکیه غذا نخورد،همچون بردگان غذا می خورد و مانند آنها می نشست،راوی می گوید: چرا؟فرمود: تواضع برای خداوند-عزوجل 💥 امام‌ باقر(ع)فرمود:پیامبر(ص)همانند بردگان می خورد و همانند آنان می نشست و بر روی زمین طعام میل می کرد و می خوابید. 📚 سنن النبی(ص)علامه طباطبایی(ره) ص۲۱۴ 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه نوزدهم در محضر 🔸 دقیقه ۳ و برای خداست فضل در آغاز و در پایان 🔸 دقیقه ۵ آیا من هستم‌ که دارم به سوی خدا حرکت می کنم؟(این نکته مهم است ) 🔸 دقیقه ۷ اگر ما داریم به سوی خدا می رویم،همان خداوند وقتی که خلقت ما را آغاز کرد و ما را به اینجا آورد،وقتی که می خواهد برگرداند،خودش ما را بر می گرداند،یک وقت انسان به خودش مغرور نشود که من هستم،دارم خدا را عبادت می کنم. ✨ فضل که در اينجا می فرماید،به معنای وجود است. ولله الفضل یعنی برای خداست وجود،یعنی وجود بخشی کار خداست. 🔸 دقیقه ۱۰ اینکه می گوییم: خدا ما را خلق کرد،یعنی چی؟ ✨ خلق کردن خدا،یعنی نازل کردن وجود 🔸 دقیقه ۱۲ خداوند يک وجود قوی و شدید است،که مرتبا از او وجود بیرون می زند، این وجود تنزل می کند و می آید،می شود، من،شما،درخت و ... لذا فرمود:"انزلنا الحدید" ۲۵،حدید 🔸 دقیقه ۱۴ الآن که خداوند می خواهد دوباره ما را به‌ سوی خودش برگرداند،به وجود ما مرتب اضافه می کند،آنقدر اضافه می کند که دیگه قوی شویم و به سوی خودش بر می گردیم. 🔸 دقیقه ۱۸ (لله الفضل مبدئا و معیدا) از این مطلب،مطالب دیگر هم بر می آید، مسئله‌ی تعطیل نبودن ذات خدا هم بر می آید،یعنی یک وقت گمان نکنیم،که خدا ما را آفرید و بعد رفت یک کنار نشسته الان بیکار است.نه، معیدا هم خدا دارد فضل می دهد. ✨ "کل يوم هو فی شأن " ۲۹،الرحمن خداوند هر لحظه در کار است،مرتب وجود بخشی می کند. 🔸 دقیقه ۲۰ "کلا نمد هولاء و هولاء من عطاء ربک" ۲۰،اسراء می فرمايد: بعضی ها دنیا طلب هستند، بعضی ها آخرت طلب هستند،یعنی هم آدم خوب داریم،هم آدم بد داریم... می فرمايد: "کلا نمد هولاء و هولاء " ما هم اينها را و هم آنها را داریم،مد می کنیم،یعنی می کِشیم. چگونه خدا آدم ها را به سوی خودش می کشد؟ می فرمايد:"مِن عطاء ربک" ۲۰،اسراء از ناحیه‌ی عطا اينها را داریم می کشیم(هر دو گروه را) ✨ عطا یعنی وجود مرتب وجود می دهیم،اینقدر وجود می دهیم،که اينها وجوداتشان قوی می شود و هم سنخ ما می شوند و به ما می رسند. 🔸 دقیقه ۲۲ "الی الله المصیر" ۴۲،نور مصیر یعنی گردیدن ✨ به سوی خداست گردیدن،متحول شدن ،تبدیل شدن از این نکته خیلی مطلب در می آید،که یعنی اصلا ما داریم،خداگونه می شویم. ✨ این مصیر و گردیدن با همان وجود بخشی و عطا و فضل است. ✨ این را دقت‌ کنید کار خدا وجود بخشی است، اما با هروجود جدیدی که به سوی ما می آید، اصلا یک چیز دیگر می شویم. 🔸 دقیقه ۲۵ جسمانیه الحدوث بودن روح 🔸 دقیقه ۳۲ مقام حمد و محمود تفسیر نام مبارک محمد(ص) 🔸 دقیقه ۳۸ حمد چيست؟ حمد آن ستایشی است که بر فعل جمیل اختیاری انجام می شود،در عربی یک مدح داریم و یک حمد داریم. ✨ اگر انسان گلی را بستاید این حمدش نکرده،مدحش کرده ✨ اگر کسی کاری انجام داد که زیباست و اختیاری هم انجام داد و کسی هم مجبورش نکرده بود،اينجا اگر این انسان را ستایش کنیم،این ستایش را در عربی حمد می گویند. ✨ این‌که می گویند: خدا در دنیا حمد می شود و در آخرت هم حمد می شود، معنایش این است که دنيا و آخرت فعل جمیل اختیاری خداست. 🔸 دقیقه ۴۱ جهنم زشت نیست ✨ در قيامت امر بد و زشت و امر شرّی وجود ندارد. 🔸 دقیقه ۴۳ حکیم و عارف کسی است که در این عالم بد و زشت نبیند. ✨ مگر خدایی که خیر محض است، می شود شر از او صادر شود. 🔸 دقیقه ۴۶ علم توحید روح اسلام توحید و ولایت است. ✨ حقیقت توحید یکی دیدن است،هر مقداری که انسان در این دنیا به حقیقت توحید بتواند نائل شود،به همان اندازه در قيامت درجه پیدا می کند. 🔸 دقیقه ۴۷ کتاب توحید صدوق در بین ما گنجی است. ✨ بزرگترین گنج توحید است. مفاتیح الغیب ملا صدرا واقعأ کتابی است که کلید های فهم قرآن را داده،کد و رمز داده است متاسفانه این کتاب‌ها در گوشه‌ی کتابخانه ها خاک می خورد. ✨ محروم واقعی کسی است که از توحید و ولایت محروم بماند. "بل نحن محرومون" ۶۷،واقعه 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4237
نهمین جلسه پرسش و پاسخ با حضور علامه مروجی سبزواری(دامت برکاته) مفهوم معرفت چیست؟ انسان در عرفان به چه چیزی معرفت پیدا میکند؟ تعریف علم چیست؟ علم در چه مراتبی از انسان می‌تواند با انسان متحد شود؟ آیا ورود اسما الله در درون انسان علم است؟ و این علم چگونه است؟ علم واقعی و علم لدنی چیست؟ و نقش ذهن در دریافت این علم چگونه است؟ علم حضوری و علم حصولی چیست؟ مفهوم وجود و عدم در موجودات عالم به چه معناست؟ انسان خود یک جهان کامل است و همه چیز درون اوست یعنی چه؟ دامنه و وسعت عقل جزئی و عقل کلی و قدسی تا به کجاست؟ حواس انسان و علم به محسوسات در انسان چه ویژگی هایی دارند؟ حواس انسان کمیت و کیفیت را درک میکنند؟ به چه نحوی؟ ماموريت انسان در این دنیا چیست؟ خدا همچون علم بی جهت است یعنی چه؟ آیا عقل جزئی می‌تواند علمی را استخراج کند؟ و ارزش هر علم چگونه بدست می آید؟ برترین و با ارزشمندترین علم چیست؟ چرا معرفت عشق و حب می آورد؟ مشاهده قلب و مشاهده ی عقل چه تفاوتهایی با هم دارد؟ آیدی تلگرام جهت ارسال سوالات : T.me/moravejtohid لطفا جهت دریافت پاسخ صبور باشید . جهت مشاهده و دانلود از آپارات: https://aparat.com/v/Zj5Bc
4_5832548244890063162.mp3
38.27M
نهمین جلسه پرسش و پاسخ با حضور علامه مروجی سبزواری(دامت برکاته) مفهوم معرفت چیست؟ انسان در عرفان به چه چیزی معرفت پیدا میکند؟ تعریف علم چیست؟ علم در چه مراتبی از انسان می‌تواند با انسان متحد شود؟ آیا ورود اسما الله در درون انسان علم است؟ و این علم چگونه است؟ علم واقعی و علم لدنی چیست؟ و نقش ذهن در دریافت این علم چگونه است؟ علم حضوری و علم حصولی چیست؟ مفهوم وجود و عدم در موجودات عالم به چه معناست؟ انسان خود یک جهان کامل است و همه چیز درون اوست یعنی چه؟ دامنه و وسعت عقل جزئی و عقل کلی و قدسی تا به کجاست؟ حواس انسان و علم به محسوسات در انسان چه ویژگی هایی دارند؟ حواس انسان کمیت و کیفیت را درک میکنند؟ به چه نحوی؟ ماموريت انسان در این دنیا چیست؟ خدا همچون علم بی جهت است یعنی چه؟ آیا عقل جزئی می‌تواند علمی را استخراج کند؟ و ارزش هر علم چگونه بدست می آید؟ برترین و با ارزشمندترین علم چیست؟ چرا معرفت عشق و حب می آورد؟ مشاهده قلب و مشاهده ی عقل چه تفاوتهایی با هم دارد؟ آیدی تلگرام جهت ارسال سوالات : T.me/moravejtohid لطفا جهت دریافت پاسخ صبور باشید . جهت مشاهده و دانلود از آپارات: https://aparat.com/v/Zj5Bc 🆔 @moravej_tohid