🎙#خلقت_آدم جلسه هشتم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔹 دقیقه ۵
مناظره بین شیطان و ملائکه
سئوالات شیطان : حکمت از خلقت من چه بود؟
سؤال دوم: فایده ی تکلیف چیست؟با اینکه خداوند از تکالیفی که برای انسان ها جعل کرده نه سودی می بیند و نه ضرری،چرا انسان ها را مکلف کرد؟
🔹 دقیقه ۱۲
سخن امام فخر رازی (فخر رازی اشعری مذهب است)
🔹 دقیقه ۱۴
اينها مسئلهی عالم آفرينش را درست نشناختند،آن حقیقت تکلیف و حقیقت بهشت وجهنم را متوجه نشدند.
💦 اينها خيال می کنند که عالم آفرينش در یک وقتی نبود بعد به وجود آمده، بعد می گویند: حکمتش چی بود؟ چرا این عالم را به وجود آورد؟
💦 خود اين مطلب که عالم در یک زمانی نبود،بعدأ خلق شد،اصلا همین خودش اشکال دارد،می گوییم: در یک زمانی نبود،خب یعنی زمان بوده،بعد خلق شد.
💦 معنیش این است که زمان بوده،می گوییم: زمان بوده،بعدأ ایجاد شد،پس آن زمان،چه وقت آفریده شد؟ آن هم باید در یک زمانی آفریده شود،همين طوری پیش می رود،این است که اصلا این حرف،حرف غلطی است.
🔹 دقیقه ۱۸
حرف اشعری ها حرف غلطی است که می گویند: (اینها خيال می کنند) یک زمانی عالم به کلی معدوم بوده و هیچ اثری از موجودات عالم نبوده،بعدا خداوند اينها را آمده ایجادشان کرده،در حالی که وقتی به آیات قرآن رجوع می کنیم،می بینیم که قرآن خلقت را عبارت از قبض و بسط می داند،نه ایجاد و اعدام
💦 در قرآن اینگونه آمده که عالم از ازل بوده،از زمانی که خدا، خدا بوده این عالم هم بوده،منتهی چیزی که هست،این عالم دو مرحله دارد،یک عالم قبض و یک عالم بسط (مرحلهی رتق و مرحلهی فتق)
💦 " او لم یرا الذين کفروا ان السماوات و الارض رتقا ففتقناهما " ۳۰،انبیاء
آیا ندیدند،کسانی که کافر شدند،که آسمان و زمین رتق بودند،یعنی بسته بودند،بعدأ فتق شدند،باز شدند.
🔹 دقیقه ۲۴
رتق و فتق آنی است، یعنی در یک آن وجود از خدا صادر می شود،عالم را پهنش می کند،ایجاد می کند و در همان آن برمی گردد، باز دوباره می تابد و برمیگردد مثل نور خورشید
💦 رتق و فتق آنی است، زمانی در نظر نگیرید.
🔹 دقیقه ۲۸
آيا خداوند نمی توانست موجودات را در همان مرحلهی رتق نگه دارد،یعنی در همان مرحلهی بسته ی ذاتش نگه دارد؟
💦 نه،چون خداوند ذاتش فیاض است،یعنی اصلا خداوند نمی تواند از صدور فیض خودداری کند.این که می گوییم: نمی تواند،نه اینکه ناتوان است،یعنی اگر بخواهد،از صدور فیض خودداری کند،وجود از خودش به بیرون صادر نکند،صفت جواد بودن خدا تعطیل می شود و تعطیلی در صفات محال است.
🔹 دقیقه ۳۲
فیاضیت عین ذات خداست و لذا قابل سؤال نیست، این از همان جاهایی است که "لا یسئل عما یفعل " ۲۳،انبیاء
اصلا نمی شود از خدا سؤال کرد،که تو چرا عالم را آفریدی؟
💦 این سؤال را می شود از کسانی پرسید،که فیاضیت عین ذاتشان نیست.
🔹 دقیقه ۳۴
نمی شود بگوییم، چرا آتش داغ است؟چون داغی عین ذاتش است.
🔹 دقیقه ۳۶
از ازل انسان بوده،عالم بوده
💦 عمر عالم به اندازهی عمر خداست، خدا عمرش چه قدر است؟عمرش ازلی است، بی آغاز است، عالم هم همین جوری است،چرا؟
به خاطر اینکه خداوند فیاض علی الاطلاق است، یعنی خداوند جوادی است، بخشنده ای است که هیچ وقت بخشش، فیاضیتش قطع نمی شود.
🔹 دقیقه ۳۸
حکمت در جایی است که اول نبوده،بعد خلق شده
💦 حکمت عبارت است از آن مصلحتی که باعث می شود که در اثر فعل،نفعی به فاعل برسد.
🔹 دقیقه ۴۴
در جاهايی که فاعل ،ناقص است ،حکمت معنی پیدا می کند.
🔹 دقیقه ۴۷
فخر رازی به امام المشککین معروف است.
💦 سِرّش این است که اينها با آن عقل جزئی خودشان رفتند،خدا را بشناسند.با عقل جزئی مدرسه ای خودشان رفتند.
💦 فخر رازی کسی بود که نچشیده بود،علمش علم چشیدنی نبود،علم ذوقی نبود،کسی که نچشد،نمی تواند،درک کند.
علم،توحید بر جانش و بر قلبش ننشسته بود.
🔹 دقیقه ۵۱
سخن شیخ بهایی
🔹 دقیقه ۵۳
از نزد فیلسوف از نزد متکلم از نزد مفسر از نزد فقیه برمیگردد و به پیش ساقی می اید،یعنی به پیش آن کسی که قلبش مظهر انوار تجلیات قدسی است و جام شراب طهور در کامش ریخته شده
💦 با چشم خدا،خدا را ببینیم که این چشم خدایی را همهی ما داریم،اما بسته است، نیاز به یک ساقی هست.
💦 دنبال چنین علمی باشیم،علمی که از شراب طهور به دست آید.
🔹 دقیقه ۵۶
علم را باید از نور گرفت،نه از کتاب
💦 العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء
#شیطان_شناسی
🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4230
34.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🥀🌻🥀🌻🥀
آمادگی در طول سال برای پرواز در ماه مبارک رمضان...
پرواز روح تا به مقام احدیّت در ماه مبارک رمضان و قرآنی شدن وجود...
کسب مقامات روحانی در ماه مبارک رمضان...
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
در محضر
#علامه_شیخ_حمیدرضا_مروجی_سبزواری
......................................
برگرفته از جلسه سی و چهارم
#مثنوی
.....................................
🆔️ @shams_sabzevari
⏱۱۲:۵۰
#کلیپ_تصویری_کوتاه
🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ قال الإمام المهدي عليه السلام:
مَن أحَبَّنا فَليَعمَل بَعَمَلِنا ، وَليَستَعِن بِالوَرَعِ ، فَإِنَّهُ أفضَلُ مايُستعانُ بِهِ في أمرِ الدُّنيا وَالآخِرَةِ
✨ امام زمان عجل الله تعالی فرجه می فرمایند:
هر كه ما را دوست دارد، بايد به كردار ما عمل كند و از پارسايى مدد گيرد ؛ چرا كه آن، بهترين مددكار در امر دنيا و آخرت است.
📚 الخصال: 614/10 عن أبي بصير ومحمّدبن مسلم عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام ، تحف العقول: 104
#حدیث
🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ظهرِ آن روزِ بهاری چه نمازی بشود
که تو هم آمده باشی و اذانش برسد...
#مهدی_بیا
🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸فرق نیت و عمل
✨ نیت مهم تر از عمل است
نیت تاثیرش بیشتر است.
✨ نیت بر قلب تأثیر می گذارد و نیت های(ظلمانی ) مانع حرکت انسان به سوی خدا هستند.
✨ امام صادق(ع):نیت خودش عمل است
عمل دو جور است،عمل جوارحی(با اعضای بدن انجام می دهد )عمل جوانحی(یعنی قلبی)
✨ نیت عمل قلبی است،پس این نیست که نیت عمل نباشد،نیت هم عمل است،منتهی عمل قلبی است.
✨ چه خصوصیتی در روزه هست که در عبادت های دیگر نیست؟
🎤 برگرفته از جلسه دوم #بررسی_اسرار_روزه
#کلیپ_تصویری_کوتاه
🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4234
🌸🌸🌸🌸🌸
🌴 آداب زندگی پیامبر(ص)
📖 باب نهم : آداب خوردنیها، آشامیدنی ها و سفره
💥 امام صادق(ع)فرمود: چیزی برای پیامبر(ص)محبوب تر از این نبود که همیشه گرسنه و ترسان از خدای متعال باشد.
💥 امام صادق(ع)فرمود:پیامبر(ص)از زمانی که به پیامبری مبعوث شد و تا روزی که جان او گرفته شد در حال تکیه غذا نخورد،همچون بردگان غذا می خورد و مانند آنها می نشست،راوی می گوید: چرا؟فرمود: تواضع برای خداوند-عزوجل
💥 امام باقر(ع)فرمود:پیامبر(ص)همانند بردگان می خورد و همانند آنان می نشست و بر روی زمین طعام میل می کرد و می خوابید.
📚 سنن النبی(ص)علامه طباطبایی(ره) ص۲۱۴
#آداب_زندگی_پیامبر
🆔 @moravej_tohid
🎙#شرح_توحید_شیخ_صدوق جلسه نوزدهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه ۳
و برای خداست فضل در آغاز و در پایان
🔸 دقیقه ۵
آیا من هستم که دارم به سوی خدا حرکت می کنم؟(این نکته مهم است )
🔸 دقیقه ۷
اگر ما داریم به سوی خدا می رویم،همان خداوند وقتی که خلقت ما را آغاز کرد و ما را به اینجا آورد،وقتی که می خواهد برگرداند،خودش ما را بر می گرداند،یک وقت انسان به خودش مغرور نشود که من هستم،دارم خدا را عبادت می کنم.
✨ فضل که در اينجا می فرماید،به معنای وجود است. ولله الفضل یعنی برای خداست وجود،یعنی وجود بخشی کار خداست.
🔸 دقیقه ۱۰
اینکه می گوییم: خدا ما را خلق کرد،یعنی چی؟
✨ خلق کردن خدا،یعنی نازل کردن وجود
🔸 دقیقه ۱۲
خداوند يک وجود قوی و شدید است،که مرتبا از او وجود بیرون می زند، این وجود تنزل می کند و می آید،می شود، من،شما،درخت و ...
لذا فرمود:"انزلنا الحدید" ۲۵،حدید
🔸 دقیقه ۱۴
الآن که خداوند می خواهد دوباره ما را به سوی خودش برگرداند،به وجود ما مرتب اضافه می کند،آنقدر اضافه می کند که دیگه قوی شویم و به سوی خودش بر می گردیم.
🔸 دقیقه ۱۸
(لله الفضل مبدئا و معیدا)
از این مطلب،مطالب دیگر هم بر می آید، مسئلهی تعطیل نبودن ذات خدا هم بر می آید،یعنی یک وقت گمان نکنیم،که خدا ما را آفرید و بعد رفت یک کنار نشسته الان بیکار است.نه، معیدا هم خدا دارد فضل می دهد.
✨ "کل يوم هو فی شأن " ۲۹،الرحمن
خداوند هر لحظه در کار است،مرتب وجود بخشی می کند.
🔸 دقیقه ۲۰
"کلا نمد هولاء و هولاء من عطاء ربک" ۲۰،اسراء
می فرمايد: بعضی ها دنیا طلب هستند، بعضی ها آخرت طلب هستند،یعنی هم آدم خوب داریم،هم آدم بد داریم...
می فرمايد: "کلا نمد هولاء و هولاء "
ما هم اينها را و هم آنها را داریم،مد می کنیم،یعنی می کِشیم. چگونه خدا آدم ها را به سوی خودش می کشد؟ می فرمايد:"مِن عطاء ربک" ۲۰،اسراء
از ناحیهی عطا اينها را داریم می کشیم(هر دو گروه را)
✨ عطا یعنی وجود
مرتب وجود می دهیم،اینقدر وجود می دهیم،که اينها وجوداتشان قوی می شود و هم سنخ ما می شوند و به ما می رسند.
🔸 دقیقه ۲۲
"الی الله المصیر" ۴۲،نور
مصیر یعنی گردیدن
✨ به سوی خداست گردیدن،متحول شدن ،تبدیل شدن
از این نکته خیلی مطلب در می آید،که یعنی اصلا ما داریم،خداگونه می شویم.
✨ این مصیر و گردیدن با همان وجود بخشی و عطا و فضل است.
✨ این را دقت کنید کار خدا وجود بخشی است، اما با هروجود جدیدی که به سوی ما می آید، اصلا یک چیز دیگر می شویم.
🔸 دقیقه ۲۵
جسمانیه الحدوث بودن روح
🔸 دقیقه ۳۲
مقام حمد و محمود
تفسیر نام مبارک محمد(ص)
🔸 دقیقه ۳۸
حمد چيست؟ حمد آن ستایشی است که بر فعل جمیل اختیاری انجام می شود،در عربی یک مدح داریم و یک حمد داریم.
✨ اگر انسان گلی را بستاید این حمدش نکرده،مدحش کرده
✨ اگر کسی کاری انجام داد که زیباست و اختیاری هم انجام داد و کسی هم مجبورش نکرده بود،اينجا اگر این انسان را ستایش کنیم،این ستایش را در عربی حمد می گویند.
✨ اینکه می گویند: خدا در دنیا حمد می شود و در آخرت هم حمد می شود، معنایش این است که دنيا و آخرت فعل جمیل اختیاری خداست.
🔸 دقیقه ۴۱
جهنم زشت نیست
✨ در قيامت امر بد و زشت و امر شرّی وجود ندارد.
🔸 دقیقه ۴۳
حکیم و عارف کسی است که در این عالم بد و زشت نبیند.
✨ مگر خدایی که خیر محض است، می شود شر از او صادر شود.
🔸 دقیقه ۴۶
علم توحید
روح اسلام توحید و ولایت است.
✨ حقیقت توحید یکی دیدن است،هر مقداری که انسان در این دنیا به حقیقت توحید بتواند نائل شود،به همان اندازه در قيامت درجه پیدا می کند.
🔸 دقیقه ۴۷
کتاب توحید صدوق در بین ما گنجی است.
✨ بزرگترین گنج توحید است.
✨ مفاتیح الغیب ملا صدرا واقعأ کتابی است که کلید های فهم قرآن را داده،کد و رمز داده است
متاسفانه این کتابها در گوشهی کتابخانه ها خاک می خورد.
✨ محروم واقعی کسی است که از توحید و ولایت محروم بماند.
"بل نحن محرومون"
۶۷،واقعه
🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4237
نهمین جلسه پرسش و پاسخ با حضور علامه مروجی سبزواری(دامت برکاته)
مفهوم معرفت چیست؟
انسان در عرفان به چه چیزی معرفت پیدا میکند؟
تعریف علم چیست؟
علم در چه مراتبی از انسان میتواند با انسان متحد شود؟
آیا ورود اسما الله در درون انسان علم است؟ و این علم چگونه است؟
علم واقعی و علم لدنی چیست؟ و
نقش ذهن در دریافت این علم چگونه است؟
علم حضوری و علم حصولی چیست؟
مفهوم وجود و عدم در موجودات عالم به چه معناست؟
انسان خود یک جهان کامل است و همه چیز درون اوست یعنی چه؟
دامنه و وسعت عقل جزئی و عقل کلی و قدسی تا به کجاست؟
حواس انسان و علم به محسوسات در انسان چه ویژگی هایی دارند؟
حواس انسان کمیت و کیفیت را درک میکنند؟ به چه نحوی؟
ماموريت انسان در این دنیا چیست؟
خدا همچون علم بی جهت است یعنی چه؟
آیا عقل جزئی میتواند علمی را استخراج کند؟ و
ارزش هر علم چگونه بدست می آید؟
برترین و با ارزشمندترین علم چیست؟
چرا معرفت عشق و حب می آورد؟
مشاهده قلب و مشاهده ی عقل چه تفاوتهایی با هم دارد؟
آیدی تلگرام جهت ارسال سوالات :
T.me/moravejtohid
لطفا جهت دریافت پاسخ صبور باشید .
جهت مشاهده و دانلود از آپارات:
https://aparat.com/v/Zj5Bc
4_5832548244890063162.mp3
38.27M
نهمین جلسه پرسش و پاسخ با حضور علامه مروجی سبزواری(دامت برکاته)
مفهوم معرفت چیست؟
انسان در عرفان به چه چیزی معرفت پیدا میکند؟
تعریف علم چیست؟
علم در چه مراتبی از انسان میتواند با انسان متحد شود؟
آیا ورود اسما الله در درون انسان علم است؟ و این علم چگونه است؟
علم واقعی و علم لدنی چیست؟ و
نقش ذهن در دریافت این علم چگونه است؟
علم حضوری و علم حصولی چیست؟
مفهوم وجود و عدم در موجودات عالم به چه معناست؟
انسان خود یک جهان کامل است و همه چیز درون اوست یعنی چه؟
دامنه و وسعت عقل جزئی و عقل کلی و قدسی تا به کجاست؟
حواس انسان و علم به محسوسات در انسان چه ویژگی هایی دارند؟
حواس انسان کمیت و کیفیت را درک میکنند؟ به چه نحوی؟
ماموريت انسان در این دنیا چیست؟
خدا همچون علم بی جهت است یعنی چه؟
آیا عقل جزئی میتواند علمی را استخراج کند؟ و
ارزش هر علم چگونه بدست می آید؟
برترین و با ارزشمندترین علم چیست؟
چرا معرفت عشق و حب می آورد؟
مشاهده قلب و مشاهده ی عقل چه تفاوتهایی با هم دارد؟
آیدی تلگرام جهت ارسال سوالات :
T.me/moravejtohid
لطفا جهت دریافت پاسخ صبور باشید .
جهت مشاهده و دانلود از آپارات:
https://aparat.com/v/Zj5Bc
#علامه_مروجی_سبزواری
#پرسش_و_پاسخ
🆔 @moravej_tohid
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
شرح جامع و کامل #حدیث_معراج
همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
🎙#شرح_حدیث_معراج جلسه چهل و چهارم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه ۱
خصوصیات صاحب عقل و صاحب علم چیست؟
✨ همیشه یک غمی در قلبش هست،سحر خوابش نمی برد و بیدار است
در خلوت خودش هست و در تاریکی شب عبادت می کند. ترسان و هراسان است،عمل می کند در حالی که به خودش مشغول است و به دیگران کاری ندارد،اهل زمانش را خوب می شناسد.
🔸 دقیقه ۳
شیطان هر لحظه به یک نحوی در مقابل آدم قرار می گیرد،شیطان همراه آدم هایی هست که توانسته اند ریاضت های روحی بکشند و خودشان را از این عالم در بیاورند.
🔸 دقیقه ۵
بلعم باعور اسم اعظم می دانست،یعنی شیطان ۶۰ یا ۷۰ سال مواظبش بوده،در یک لحظه این یک حسادتی کرد،شیطان همان جا به زمینش زد.
✨ آیا من واقعا می توانم ایمانم را با خود از این دنیا ببرم یا نه ایمانم را در همین دنیا می گذارم و می روم ؟این است که اينها همیشه نسبت به آیندهی خودشان یک غمی دارند،که آیندهی من چه می شود؟
✨ به فکر عیوب نفس خودش هست،روایت هم داریم،خوش به حال کسی که عیب های خودش او را از عیب های دیگران مشغول می کند.
🔸 دقیقه ۸
امام صادق(ع): راویان قرآن بسیارند، اما رعایت کنندگان قرآن کم هستند.
🔸 دقیقه ۱۱
قرآن می گوید: دروغ نگو،اما می گوییم و....
✨ چرا آدم ها دروغ می گویند،غیبت می کنند،تهمت می زنند. این به خاطر این است که قرآن به قلبشان نرسیده و فقط در زبانشان مانده.....
🔸 دقیقه ۱۳
ترک رعایت قرآن علما را غمگین می کند.
🔸 دقیقه ۱۵
قرآن مهجور است،مراقبت و مراعات نمی کنیم.
الان خودمان را محاسبه کنیم،تا حالا چند بار در عمرمان می خواستیم کاری را(معصيتی )انجام دهیم،اما قرآن ما را نگه داشته است، به خاطر قرآن آن کار را نکردیم.
🔸 دقیقه ۱۷
قرآن دوای دردهای همهی ما هست.
✨ "وننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمومنین " ۸۲،اسراء
قرآن شفا و رحمت است،البته برای مؤمنين، برای کسانی که واقعا ايمان به خدا دارند.
✨ "ولا یزید الظالمین الا خسارا" ۸۲،اسراء
همین قرآن برای ظالمان خسارت است.
ظالم کسی است که از صراط مستقیم جدا شده
✨ قرآن شفاست،حالا چرا ما این همه دردهای روحی داریم؟
قرآن مگر نسخهی شفای خداوند نیست؟!
✨ حضرت علی(ع) به پسرش محمد حنفیه می فرمود: قرآن را بخوان و بالا برو
البته با خود خواندن بالا نمی رود.
✨ انسان اگر قرآن بخواند و به همان چه که خوانده عمل کند،ابوابی از فهم قرآن به روی او باز می شود، این مهم است.
🔸 دقیقه ۱۹
روایت: کسی که عمل کند به آنچه که می داند،خداوند به او چیزی را که نمی داند،می آموزد.
✨ یعنی یک جور علم هست،که با عمل صالح و تقوا به دست می آید....
ما خيال می کنیم، علم را حتمأ باید از کتاب و از معلم یاد بگیریم.
🔸 دقیقه ۲۰
رعایت آداب قرائت قرآن
✨ هم ادب ظاهر و هم ادب باطن را نگه دارد.
✨ ادب غیر از اخلاق است،ادب یک لطافتی در اعمال شخص است.
🔸 دقیقه ۲۳
هر چه که روح لطیف تر می شود،از بی ادبی زودتر می رنجد.
🔸 دقیقه ۲۴
ادب مع الله
🔸 دقیقه ۳۲
عمر بارها گفت: خدا نکند،عمر در شهری باشد که علی(ع) نباشد. (از بس که اشتباه می کرد)
می گفت: خدا نکند عمر در روزگاری باشد،که علی نباشد.
اينها را خود اهل سنت نوشته اند.
#نکات_اخلاقی
🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4242
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
#شرح_مثنوی_معنوی
سپاس از همراهی شما 🙏🙏
جلسه پنجم و ششم👇👇👇
🆔 @moravej_tohid
4_6003513820448818660.mp3
16.09M
🎙#تفسیر_مثنوی جلسه پنجم
همچو نی زهری و تریاقی کی دید
همچو نی دمساز و مشتاقی کی دید
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🆔 @moravej_tohid
🎙#تفسیر_مثنوی جلسه پنجم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
شروع از بیت (دقیقه ۱ ):
همچو نی زهری و تریاقی که دید
همچو نی دمساز و مشتاقی که دید
عناوین:
🔹 دقیقه ۳: نی کنایه از انسان کامل
🔹 دقیقه ۵: تفاوت توحید انبیاء و اولیاء
🔹 دقیقه ۱۸: تفاوت علوم ظاهر با علم باطن دین
🔹 دقیقه ۳۱: ظهور اسماء جلال در ابتدای سفر اول
🔹 دقیقه ۳۵: حکایت ابراهیم خواص و دختر گبر
🔹 دقیقه ۴۳: ظهور وادی استغنا در سفر دوم
🔹 دقیقه ۵۲: محرم سخنان اولیاء
🆔 @moravej_tohid
4_6003513820448818661.mp3
15.18M
🎙#تفسیر_مثنوی جلسه ششم
در غم ما روزها بیگاه شد
روزها با سوزها همراه شد
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🆔 @moravej_tohid
🎙#تفسیر_مثنوی جلسه ششم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
شروع از بیت (دقیقه ۱) :
در غم ما روزها بیگاه شد
روزها با سوزها همراه شد
عناوین:
🔹 دقیقه ۳: غم فراق
🔹 دقیقه ۷: غفلت از مقام قرب
🔹 دقیقه ۱۳: خصوصیات عاشق
🔹 دقیقه ۱۷: در نیابد حال پخته هیچ خام
🔹 دقیقه ۲۱: جذب عشق خدا
🔹 دقیقه ۲۳: مقام حُرّیت در عرفان
🔹 دقیقه ۲۸: مولا آزاد کننده انسان از دنیا
🔹 دقیقه ۳۱:ارادت مولانا به امام حسین علیه السلام
🔹 دقیقه ۳۴: عشق افلاطونی و پاکبازی
🔹 دقیقه ۴۵: غزل (سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند…)
🔹 دقیقه ۵۴: تجلی نور ولایت در بشر حافی
🔹 دقیقه ۵۶: وجود انسان، خانه عشق
🆔 @moravej_tohid
#درد
دیده اید وقتی غذا میخورید، این قوه و نیروی شهوت است که به میل گرسنگی پاسخ میدهد و همه ی ارگانها دست به کار میشوند. ( اعم از چشم و دست و دهان ... تا شما به غذا برسید.
حال موقع غذا مثلا آش لذیذ ، یک سنگریزه ی بسیار بسیار کوچک اگر داخل غذا باشد دهان، زبان ، سریع تشخیص میدهند به عبارتی غذا را از دیگر مواد زائد و مضر برای بدن تشخیص میدهد.
و یا اگر موی کوچکی در غذا باشد؟ آن هم سریع تشخیص داده میشود که این خاشاک است و خوردنی نیست و سریع به مغز فرمان داده میشود و قوه (نیرو) غضب به کار می افتد و آن را از دهان بیرون می آورد. یا دفع میکند.
مولانا چه زیبا میگوید:
در هزاران لقمه یک خاشاک خرد
چون در آمد حس زنده پی ببرد
این حالت در همه ی حواس ما هست.
محک داریم.
قوه ی بینایی میفهمد دیدن جنگل زیبا دلربا تر از دیدن زباله دان است. قوه بویایی، قوه تعقل، قوه لامسه و ....
اما چرا ما تشخیص نمیدهیم چه غذایی برای روح مان مناسب است و چه چیزی نه؟ اگر روح و دیگر ابعاد ما مال ما نیستند؟ خوب لابد ابزارش هم مانند جسم باید در ما باشد.
حس تشخیص حق و باطل ما چرا اینهمه خطا میکند. مثلا کلاس روانشناسی، خودشناسی ای میرویم و بعد میفهمیم همانی هستیم که بودیم. بی هیچ تغییر درونی ای. گویی فقط دور خود چرخیده ایم و یا علومی به مغزمان چپانده ایم.
حس دنیا را میفهمیم. چه خانه ای خوب است. چه مبلمانی چه غذایی. چه لباسی.
اما نیاز دیگر ابعادمان و اینکه چه چیز خاشاک است با شک و تردید به آن نگاه میکنیم.
محک کجاست و چیست؟
میدانید ما ادراکات دیگر نیز داریم. قرآن در آیه ۸ سوره شمس می فرماید
فَأَلهَمَها فُجُورَها وَ تَقواها
فَأَلهَمَها: پس الهام و افهام فرموده مر آن نفوس را، فُجُورَها: دروغ و ناپاکی و بیباکی او را، وَ تَقواها: و پرهیزکاری و فرمانبرداری او را.
یعنی به ما حسی داده که تشخیص میدهیم چه چیزی خوب است و چه چیزی خیر. چه کسی خوب است چه کسی بد. چه راهی ناپاک است چه راهی ما را به سعادت میرساند.
پس چرا حتی تحصیلکرده هایش، دانشگاهیانش، حوزویان، اقتصاد دانان، جامعه شنلسان، روانشناسان و .... اینهمه برنامه میچینند و خطا میکنند؟
این حس چرا خطا میکند؟ چون خاموش است. این حس در قلب ماست اما قوه ای بالقوه است.
حس دنیا نردبان این جهان
حس دینی نردبان آسمان
صحت این حس بجویید از طبیب
صحت آن حس بجویید از حبیب
از حبیب و دوست و خداوند ، و انبیا و اولیا بیدار شدن این حس را بخواهید.
چگونه ؟
مدتی با خاموش کردن حس های دنیا.
چطور؟
قلت کلام. طعام. منام.
و درد را داشته باشید . که خدایا من هنوز
حس های انسانی ام بیدار نشده.
چرا انسانی؟ مگر ما الآن انسان نیستیم؟
با کمال تاسف باید بگویم خیر. ما انسان نیستیم. حیوان انسان نما هستیم که مانند دیگر چهارپایان حواس بویایی، چشایی. بینایی، ... داریم. 😔
در قرآن میگوید ما به زنبور خانه سازی را وحی کردیم. یعنی زنبور عسل یک زنبور به تمام معناست اگر عسل و کندو بسازد اوج کمالش در ان است و به انسان قدرت تشخیص خوب و بد را الهام کردیم. و ما این قلب پاک و به کمال رسیده را داریم؟ ( نفس مطمئنه )
آیا این قدرت تشخیص را در قلبمان داریم؟
آیا چنین دردی را حتی حس میکنیم که انسان در تعریف قرآن نیستیم؟!😔 یعنی وقتی انسان میشویم که قوه ی حس دینی یا فجور و تقوی را داشته باشیم و در راهها خطا نکنیم در غیر اینصورت
هنوز
انسان
نیستیم.
درد ندارد؟
من ۴۳ ساله ام تو چطور؟
زمان تند و تیز میرود. ...
فتامل....
🌸 جلسات علم حقیقی
جلسه ۱۶ و ۱۷ مثنوی
فایل کوتاه قلت طعام منام کلام
در اپلیکیشن شنیدنی است.
✍آدرس تلگرام:
@Appmt
✍دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید
http://moravejtohid.com/app
📖 باب برآوردن حاجت مؤمن
💥 ابان بن تغلب گوید: از امام صادق(ع) شنیدم می فرمود: هر کس هفت بار گرد خانهی خدا طواف کند،خدای بزرگ شش هزار حسنه برای او می نویسد و شش هزار گناه او را پاک می کند و شش هزار درجه برای او بالا می برد، و در روایت اسحق بن عمار افزوده است و شش هزار حاجت او را بر می آورد،سپس فرمود: و برآوردن حاجت مؤمن برتر است از طوافی و طوافی تا آن که ده طواف را شمرد.
💥 امام باقر(ع)فرمود: خدای بزرگ به موسی(ع) وحی کرد: از بندگان من کس هست که آنقدر با کار نیک به من تقرب میجوید تا آن که او را در بهشت حاکم سازم.موسی گفت: پروردگارا، آن کار نیک چيست؟ فرمود: راه افتادن به همراه برادر مؤمنش در پی حاجت او ،خواه برآورده شود خواه نشود.
📚 اصول کافی، جلد چهارم ص۴۰۵
#حدیث
🆔 @moravej_tohid
🎙#فقه_استدلالی جلسه سی و دوم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه ۲
وقت ذاتی و عرضی نماز ظهر و عصر
از زوال تا وقتی که سايه به اندازهی یک قدم می رسد،نافله بخوان،بعد که سايه به اندازهی یک قدم رسید،نماز ظهر را بخوان،ظهرت که تمام شد،تا وقتی که سايه به اندازهی دو قدم می رسد،نافله ی عصر را بخوان،وقتی که به دو قدم رسید،نماز عصر را بخوان.
🔸 دقیقه ۴
وقت عرضی خودش دو ملاک دارد.
✨ جمع این روايات به این است که حمل بر افضلیت کنیم،يعنی بگوییم،آنهايی که فرمودند: وقت نماز ظهر یک قدم است(سايه ی شاخص به اندازهی یک قدم برسد،و وقت نماز عصر آن وقتی است که سایه به اندازهی دو قدم برسد) اينها حمل بر افضلیت می شود.یعنی افضل این است، بهتر این است، تا وقتی که سایهی شاخص به اندازهی یک قدم می رسد،نافله ها تمام شده باشد و همین که به یک قدم رسید،نماز ظهر را بخوانند.
✨ این افضل است،اما هر دوی آنها می شود،یعنی می شود هم نافله را سریع بخوانیم،تا وقتی که سایهی شاخص به اندازهی یک قدم می رسد،نافله ی ظهر تمام شده باشد.
✨ همچنین می شود نافله را با آرامش خواند،یعنی جوری بخوانیم که وقتی سایهی شاخص به اندازهی دو قدم می رسد،نافله ی ظهر تمام شود و آنجا نماز ظهر را بخواند.
🔸 دقیقه ۷
افضل یک قدم و دو قدم است.
🔸 دقیقه ۸
بهتر آن است که جوری (نافله ها)را تمام کند،که سايه به یک قدم برسد،آن به اول وقت نزدیک تر است، از این جهت بین دو دسته روايات تنافی نیست.
🔸 دقیقه ۱۰
هر دو دسته روايات درست هستند
🔸 دقیقه ۱۱
یک دسته دیگر از روايات وقت نماز ظهر و عصر را قامت و قامتین معرفی کردند.
🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4251
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر
#منطق_الطیر_عطار_نیشابوری
#علامه_مروجی_سبزواری
🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏
🆔 @moravej_tohid
👇👇👇👇