eitaa logo
مروج توحید
7.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
441 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ظهرِ آن روزِ بهاری چه نمازی بشود که تو هم آمده باشی و اذانش برسد... 🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸فرق نیت و عمل ‌‌‌‌ ✨ نیت مهم تر از عمل است نیت تاثیرش بیشتر است. ✨ نیت بر قلب تأثیر می گذارد و نیت های(ظلمانی ) مانع حرکت انسان به سوی خدا هستند. ✨ امام صادق(ع):نیت خودش عمل است عمل دو جور است،عمل جوارحی(با اعضای بدن انجام می دهد )عمل جوانحی(یعنی قلبی) ✨ نیت عمل قلبی است،پس این نیست که نیت عمل نباشد،نیت هم عمل است،منتهی عمل قلبی است. ✨ چه خصوصیتی در روزه هست که در عبادت های دیگر نیست؟‌ ‌‌‌ 🎤 برگرفته از جلسه دوم 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4234
🌸🌸🌸🌸🌸 🌴 آداب زندگی پیامبر(ص) 📖 باب نهم : آداب‌ خوردنی‌ها، آشامیدنی ها و سفره 💥 امام صادق(ع)فرمود: چیزی برای پیامبر(ص)محبوب تر از این نبود که همیشه گرسنه و ترسان از خدای متعال باشد. 💥 امام صادق(ع)فرمود:پیامبر(ص)از زمانی که به پیامبری مبعوث شد و تا روزی که جان او گرفته شد در حال تکیه غذا نخورد،همچون بردگان غذا می خورد و مانند آنها می نشست،راوی می گوید: چرا؟فرمود: تواضع برای خداوند-عزوجل 💥 امام‌ باقر(ع)فرمود:پیامبر(ص)همانند بردگان می خورد و همانند آنان می نشست و بر روی زمین طعام میل می کرد و می خوابید. 📚 سنن النبی(ص)علامه طباطبایی(ره) ص۲۱۴ 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه نوزدهم در محضر 🔸 دقیقه ۳ و برای خداست فضل در آغاز و در پایان 🔸 دقیقه ۵ آیا من هستم‌ که دارم به سوی خدا حرکت می کنم؟(این نکته مهم است ) 🔸 دقیقه ۷ اگر ما داریم به سوی خدا می رویم،همان خداوند وقتی که خلقت ما را آغاز کرد و ما را به اینجا آورد،وقتی که می خواهد برگرداند،خودش ما را بر می گرداند،یک وقت انسان به خودش مغرور نشود که من هستم،دارم خدا را عبادت می کنم. ✨ فضل که در اينجا می فرماید،به معنای وجود است. ولله الفضل یعنی برای خداست وجود،یعنی وجود بخشی کار خداست. 🔸 دقیقه ۱۰ اینکه می گوییم: خدا ما را خلق کرد،یعنی چی؟ ✨ خلق کردن خدا،یعنی نازل کردن وجود 🔸 دقیقه ۱۲ خداوند يک وجود قوی و شدید است،که مرتبا از او وجود بیرون می زند، این وجود تنزل می کند و می آید،می شود، من،شما،درخت و ... لذا فرمود:"انزلنا الحدید" ۲۵،حدید 🔸 دقیقه ۱۴ الآن که خداوند می خواهد دوباره ما را به‌ سوی خودش برگرداند،به وجود ما مرتب اضافه می کند،آنقدر اضافه می کند که دیگه قوی شویم و به سوی خودش بر می گردیم. 🔸 دقیقه ۱۸ (لله الفضل مبدئا و معیدا) از این مطلب،مطالب دیگر هم بر می آید، مسئله‌ی تعطیل نبودن ذات خدا هم بر می آید،یعنی یک وقت گمان نکنیم،که خدا ما را آفرید و بعد رفت یک کنار نشسته الان بیکار است.نه، معیدا هم خدا دارد فضل می دهد. ✨ "کل يوم هو فی شأن " ۲۹،الرحمن خداوند هر لحظه در کار است،مرتب وجود بخشی می کند. 🔸 دقیقه ۲۰ "کلا نمد هولاء و هولاء من عطاء ربک" ۲۰،اسراء می فرمايد: بعضی ها دنیا طلب هستند، بعضی ها آخرت طلب هستند،یعنی هم آدم خوب داریم،هم آدم بد داریم... می فرمايد: "کلا نمد هولاء و هولاء " ما هم اينها را و هم آنها را داریم،مد می کنیم،یعنی می کِشیم. چگونه خدا آدم ها را به سوی خودش می کشد؟ می فرمايد:"مِن عطاء ربک" ۲۰،اسراء از ناحیه‌ی عطا اينها را داریم می کشیم(هر دو گروه را) ✨ عطا یعنی وجود مرتب وجود می دهیم،اینقدر وجود می دهیم،که اينها وجوداتشان قوی می شود و هم سنخ ما می شوند و به ما می رسند. 🔸 دقیقه ۲۲ "الی الله المصیر" ۴۲،نور مصیر یعنی گردیدن ✨ به سوی خداست گردیدن،متحول شدن ،تبدیل شدن از این نکته خیلی مطلب در می آید،که یعنی اصلا ما داریم،خداگونه می شویم. ✨ این مصیر و گردیدن با همان وجود بخشی و عطا و فضل است. ✨ این را دقت‌ کنید کار خدا وجود بخشی است، اما با هروجود جدیدی که به سوی ما می آید، اصلا یک چیز دیگر می شویم. 🔸 دقیقه ۲۵ جسمانیه الحدوث بودن روح 🔸 دقیقه ۳۲ مقام حمد و محمود تفسیر نام مبارک محمد(ص) 🔸 دقیقه ۳۸ حمد چيست؟ حمد آن ستایشی است که بر فعل جمیل اختیاری انجام می شود،در عربی یک مدح داریم و یک حمد داریم. ✨ اگر انسان گلی را بستاید این حمدش نکرده،مدحش کرده ✨ اگر کسی کاری انجام داد که زیباست و اختیاری هم انجام داد و کسی هم مجبورش نکرده بود،اينجا اگر این انسان را ستایش کنیم،این ستایش را در عربی حمد می گویند. ✨ این‌که می گویند: خدا در دنیا حمد می شود و در آخرت هم حمد می شود، معنایش این است که دنيا و آخرت فعل جمیل اختیاری خداست. 🔸 دقیقه ۴۱ جهنم زشت نیست ✨ در قيامت امر بد و زشت و امر شرّی وجود ندارد. 🔸 دقیقه ۴۳ حکیم و عارف کسی است که در این عالم بد و زشت نبیند. ✨ مگر خدایی که خیر محض است، می شود شر از او صادر شود. 🔸 دقیقه ۴۶ علم توحید روح اسلام توحید و ولایت است. ✨ حقیقت توحید یکی دیدن است،هر مقداری که انسان در این دنیا به حقیقت توحید بتواند نائل شود،به همان اندازه در قيامت درجه پیدا می کند. 🔸 دقیقه ۴۷ کتاب توحید صدوق در بین ما گنجی است. ✨ بزرگترین گنج توحید است. مفاتیح الغیب ملا صدرا واقعأ کتابی است که کلید های فهم قرآن را داده،کد و رمز داده است متاسفانه این کتاب‌ها در گوشه‌ی کتابخانه ها خاک می خورد. ✨ محروم واقعی کسی است که از توحید و ولایت محروم بماند. "بل نحن محرومون" ۶۷،واقعه 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4237
نهمین جلسه پرسش و پاسخ با حضور علامه مروجی سبزواری(دامت برکاته) مفهوم معرفت چیست؟ انسان در عرفان به چه چیزی معرفت پیدا میکند؟ تعریف علم چیست؟ علم در چه مراتبی از انسان می‌تواند با انسان متحد شود؟ آیا ورود اسما الله در درون انسان علم است؟ و این علم چگونه است؟ علم واقعی و علم لدنی چیست؟ و نقش ذهن در دریافت این علم چگونه است؟ علم حضوری و علم حصولی چیست؟ مفهوم وجود و عدم در موجودات عالم به چه معناست؟ انسان خود یک جهان کامل است و همه چیز درون اوست یعنی چه؟ دامنه و وسعت عقل جزئی و عقل کلی و قدسی تا به کجاست؟ حواس انسان و علم به محسوسات در انسان چه ویژگی هایی دارند؟ حواس انسان کمیت و کیفیت را درک میکنند؟ به چه نحوی؟ ماموريت انسان در این دنیا چیست؟ خدا همچون علم بی جهت است یعنی چه؟ آیا عقل جزئی می‌تواند علمی را استخراج کند؟ و ارزش هر علم چگونه بدست می آید؟ برترین و با ارزشمندترین علم چیست؟ چرا معرفت عشق و حب می آورد؟ مشاهده قلب و مشاهده ی عقل چه تفاوتهایی با هم دارد؟ آیدی تلگرام جهت ارسال سوالات : T.me/moravejtohid لطفا جهت دریافت پاسخ صبور باشید . جهت مشاهده و دانلود از آپارات: https://aparat.com/v/Zj5Bc
4_5832548244890063162.mp3
38.27M
نهمین جلسه پرسش و پاسخ با حضور علامه مروجی سبزواری(دامت برکاته) مفهوم معرفت چیست؟ انسان در عرفان به چه چیزی معرفت پیدا میکند؟ تعریف علم چیست؟ علم در چه مراتبی از انسان می‌تواند با انسان متحد شود؟ آیا ورود اسما الله در درون انسان علم است؟ و این علم چگونه است؟ علم واقعی و علم لدنی چیست؟ و نقش ذهن در دریافت این علم چگونه است؟ علم حضوری و علم حصولی چیست؟ مفهوم وجود و عدم در موجودات عالم به چه معناست؟ انسان خود یک جهان کامل است و همه چیز درون اوست یعنی چه؟ دامنه و وسعت عقل جزئی و عقل کلی و قدسی تا به کجاست؟ حواس انسان و علم به محسوسات در انسان چه ویژگی هایی دارند؟ حواس انسان کمیت و کیفیت را درک میکنند؟ به چه نحوی؟ ماموريت انسان در این دنیا چیست؟ خدا همچون علم بی جهت است یعنی چه؟ آیا عقل جزئی می‌تواند علمی را استخراج کند؟ و ارزش هر علم چگونه بدست می آید؟ برترین و با ارزشمندترین علم چیست؟ چرا معرفت عشق و حب می آورد؟ مشاهده قلب و مشاهده ی عقل چه تفاوتهایی با هم دارد؟ آیدی تلگرام جهت ارسال سوالات : T.me/moravejtohid لطفا جهت دریافت پاسخ صبور باشید . جهت مشاهده و دانلود از آپارات: https://aparat.com/v/Zj5Bc 🆔 @moravej_tohid
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
🎙 جلسه چهل و چهارم در محضر 🔸 دقیقه ۱ خصوصیات صاحب عقل و صاحب علم چیست؟ ✨ همیشه یک غمی در قلبش هست،سحر خوابش نمی برد و بیدار است در خلوت خودش هست و در تاریکی شب عبادت می کند. ترسان و هراسان است،عمل می کند در حالی که به خودش مشغول است و به دیگران کاری ندارد،اهل زمانش را خوب می شناسد. 🔸 دقیقه ۳ شیطان هر لحظه به یک نحوی در مقابل آدم قرار می گیرد،شیطان همراه آدم‌ هایی هست که توانسته اند ریاضت های روحی بکشند و خودشان را از این عالم در بیاورند. 🔸 دقیقه ۵ بلعم باعور اسم اعظم می دانست،یعنی شیطان ۶۰ یا ۷۰ سال مواظبش بوده،در یک لحظه این یک حسادتی کرد،شیطان همان جا به زمینش زد. ✨ آیا من واقعا می توانم ایمانم را با خود از این دنیا ببرم یا نه ایمانم را در همین دنیا می گذارم و می روم ؟این است که اينها همیشه نسبت به آینده‌ی خودشان یک غمی دارند،که آینده‌ی من چه می شود؟ ✨ به فکر عیوب نفس خودش هست،روایت هم داریم،خوش به حال کسی که عیب های خودش او را از عیب های دیگران مشغول می کند. 🔸 دقیقه ۸ امام صادق(ع): راویان قرآن بسیارند، اما رعایت کنندگان‌ قرآن کم هستند. 🔸 دقیقه ۱۱ قرآن می گوید: دروغ نگو،اما می گوییم و.... ✨ چرا آدم‌ ها دروغ می گویند،غیبت می کنند،تهمت می زنند. این به خاطر این است که قرآن به‌ قلبشان نرسیده و فقط در زبانشان مانده..... 🔸 دقیقه ۱۳ ترک رعایت قرآن علما را غمگین می کند. 🔸 دقیقه ۱۵ قرآن مهجور است،مراقبت و مراعات نمی کنیم. الان خودمان را محاسبه کنیم،تا حالا چند بار در عمرمان می خواستیم کاری را(معصيتی )انجام دهیم،اما قرآن ما را نگه داشته است، به خاطر قرآن آن کار را نکردیم. 🔸 دقیقه ۱۷ قرآن دوای دردهای همه‌ی ما هست. ✨ "وننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمومنین " ۸۲،اسراء قرآن شفا و رحمت است،البته برای مؤمنين، برای کسانی که واقعا ايمان به‌ خدا دارند. ✨ "ولا یزید الظالمین الا خسارا" ۸۲،اسراء همین قرآن برای ظالمان خسارت است. ظالم کسی است که از صراط مستقیم جدا شده ✨ قرآن شفاست،حالا چرا ما این همه دردهای روحی داریم؟ قرآن مگر نسخه‌ی شفای خداوند نیست؟! ✨ حضرت علی(ع) به پسرش محمد حنفیه می فرمود: قرآن را بخوان و بالا برو البته با خود خواندن بالا نمی رود. ✨ انسان اگر قرآن بخواند و به همان چه که خوانده عمل کند،ابوابی از فهم قرآن به روی او باز می شود، این مهم است. 🔸 دقیقه ۱۹ روایت: کسی که عمل کند به آنچه که می داند،خداوند به او چیزی را که نمی داند،می آموزد. ✨ یعنی یک جور علم هست،که با عمل صالح و تقوا به دست می آید.... ما خيال می کنیم، علم را حتمأ باید از کتاب و از معلم یاد بگیریم. 🔸 دقیقه ۲۰ رعایت آداب قرائت قرآن ✨ هم ادب ظاهر و هم ادب باطن را نگه دارد. ✨ ادب غیر از اخلاق است،ادب یک لطافتی در اعمال شخص است. 🔸 دقیقه ۲۳ هر چه که روح لطیف تر می شود،از بی ادبی زودتر می رنجد. 🔸 دقیقه ۲۴ ادب مع الله 🔸 دقیقه ۳۲ عمر بارها گفت: خدا نکند،عمر در شهری باشد که علی(ع) نباشد. (از بس که اشتباه می کرد) می گفت: خدا نکند عمر در روزگاری باشد،که علی نباشد. اينها را خود اهل سنت نوشته‌ اند. 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4242
در محضر سپاس از همراهی شما 🙏🙏 جلسه پنجم و ششم👇👇👇 🆔 @moravej_tohid
4_6003513820448818660.mp3
16.09M
🎙 جلسه پنجم همچو نی زهری و تریاقی کی دید همچو نی دمساز و مشتاقی کی دید در محضر 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه پنجم در محضر شروع از بیت (دقیقه ۱ ): همچو نی زهری و تریاقی که دید  همچو نی دمساز و مشتاقی که دید عناوین: 🔹 دقیقه ۳: نی کنایه از انسان کامل 🔹 دقیقه ۵: تفاوت توحید انبیاء و اولیاء 🔹 دقیقه ۱۸: تفاوت علوم ظاهر با علم باطن دین 🔹 دقیقه ۳۱: ظهور اسماء جلال در ابتدای سفر اول 🔹 دقیقه ۳۵: حکایت ابراهیم خواص و دختر گبر 🔹 دقیقه ۴۳: ظهور وادی استغنا در سفر دوم 🔹 دقیقه ۵۲: محرم سخنان اولیاء 🆔 @moravej_tohid
4_6003513820448818661.mp3
15.18M
🎙 جلسه ششم در غم ما روزها بیگاه شد روزها با سوزها همراه شد در محضر 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه ششم در محضر شروع از بیت (دقیقه ۱) : در غم ما روزها بیگاه شد روزها با سوزها همراه شد عناوین: 🔹 دقیقه ۳: غم فراق 🔹 دقیقه ۷: غفلت از مقام قرب 🔹 دقیقه ۱۳: خصوصیات عاشق 🔹 دقیقه ۱۷: در نیابد حال پخته هیچ خام 🔹 دقیقه ۲۱: جذب عشق خدا 🔹 دقیقه ۲۳: مقام حُرّیت در عرفان 🔹 دقیقه ۲۸: مولا آزاد کننده انسان از دنیا 🔹 دقیقه ۳۱:ارادت مولانا به امام حسین علیه السلام 🔹 دقیقه ۳۴: عشق افلاطونی و پاکبازی 🔹 دقیقه ۴۵: غزل (سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند…) 🔹 دقیقه ۵۴: تجلی نور ولایت در بشر حافی 🔹 دقیقه ۵۶: وجود انسان، خانه عشق 🆔 @moravej_tohid
دیده اید وقتی غذا میخورید، این قوه و نیروی شهوت است که به میل گرسنگی پاسخ می‌دهد و همه ی ارگانها دست به کار می‌شوند. ( اعم از چشم و دست و دهان ... تا شما به غذا برسید. حال موقع غذا مثلا آش لذیذ ، یک سنگریزه ی بسیار بسیار کوچک اگر داخل غذا باشد دهان، زبان ، سریع تشخیص میدهند به عبارتی غذا را از دیگر مواد زائد و مضر برای بدن تشخیص می‌دهد. و یا اگر موی کوچکی در غذا باشد؟ آن هم سریع تشخیص داده می‌شود که این خاشاک است و خوردنی نیست و سریع به مغز فرمان داده می‌شود و قوه (نیرو) غضب به کار می افتد و آن را از دهان بیرون می آورد. یا دفع می‌کند. مولانا چه زیبا می‌گوید: در هزاران لقمه یک خاشاک خرد چون در آمد حس زنده پی ببرد این حالت در همه ی حواس ما هست. محک داریم. قوه ی بینایی میفهمد دیدن جنگل زیبا دلربا تر از دیدن زباله دان است. قوه بویایی، قوه تعقل، قوه لامسه و .... اما چرا ما تشخیص نمی‌دهیم چه غذایی برای روح مان مناسب است و چه چیزی نه؟ اگر روح و دیگر ابعاد ما مال ما نیستند؟ خوب لابد ابزارش هم مانند جسم باید در ما باشد. حس تشخیص حق و باطل ما چرا اینهمه خطا می‌کند. مثلا کلاس روانشناسی، خودشناسی ای می‌رویم و بعد می‌فهمیم همانی هستیم که بودیم. بی هیچ تغییر درونی ای. گویی فقط دور خود چرخیده ایم و یا علومی به مغزمان چپانده ایم. حس دنیا را میفهمیم. چه خانه ای خوب است. چه مبلمانی‌ چه غذایی.  چه لباسی. اما نیاز دیگر ابعادمان و اینکه چه چیز خاشاک است با شک و تردید به آن نگاه می‌کنیم. محک کجاست و چیست؟ میدانید ما ادراکات دیگر نیز داریم. قرآن در آیه ۸ سوره شمس می‌ فرماید فَأَلهَمَها فُجُورَها وَ تَقواها فَأَلهَمَها: ‌پس‌ الهام‌ و افهام‌ فرموده‌ مر ‌آن‌ نفوس‌ ‌را‌، فُجُورَها: دروغ‌ و ناپاکی‌ و بی‌باکی‌ ‌او‌ ‌را‌، وَ تَقواها: و پرهیزکاری‌ و فرمانبرداری‌ ‌او‌ ‌را‌. ‌ یعنی به ما حسی داده که تشخیص می‌دهیم چه چیزی خوب است و چه چیزی خیر. چه کسی خوب است چه کسی بد. چه راهی ناپاک است چه راهی ما را به سعادت میرساند. پس چرا حتی تحصیلکرده هایش، دانشگاهیانش، حوزویان، اقتصاد دانان، جامعه شنلسان، روانشناسان و .... اینهمه برنامه می‌چینند و خطا می‌کنند؟ این حس چرا خطا میکند؟ چون خاموش است. این حس در قلب ماست‌ اما قوه ای بالقوه است. حس دنیا نردبان این جهان حس دینی نردبان آسمان صحت این حس بجویید از طبیب صحت آن حس بجویید از حبیب از حبیب و دوست و خداوند ، و انبیا و اولیا بیدار شدن این حس را بخواهید. چگونه ؟ مدتی با خاموش کردن حس های دنیا. چطور؟ قلت کلام. طعام. منام. و درد را داشته باشید . که خدایا من هنوز حس های انسانی ام بیدار نشده. چرا انسانی؟ مگر ما الآن انسان نیستیم؟ با کمال تاسف باید بگویم خیر. ما انسان نیستیم. حیوان انسان نما هستیم که مانند دیگر چهارپایان حواس بویایی، چشایی. بینایی، ... داریم. 😔 در قرآن می‌گوید ما به‌ زنبور خانه سازی را وحی کردیم. یعنی زنبور عسل یک زنبور به تمام معناست اگر عسل و کندو بسازد اوج کمالش در ان است‌ و به انسان قدرت تشخیص خوب و بد را الهام کردیم. و ما این قلب پاک و به کمال رسیده را داریم؟ ( نفس مطمئنه ) آیا این قدرت تشخیص را در قلبمان داریم؟ آیا چنین دردی را حتی حس میکنیم که انسان در تعریف قرآن نیستیم؟!😔 یعنی وقتی انسان می‌شویم که قوه ی حس دینی یا فجور و تقوی را داشته باشیم و در راهها خطا نکنیم  در غیر اینصورت هنوز انسان نیستیم. درد ندارد؟ من ۴۳ ساله ام‌ ‌ تو چطور؟ زمان تند و تیز می‌رود. ... فتامل.... 🌸 جلسات علم حقیقی جلسه ۱۶ و ۱۷ مثنوی فایل کوتاه قلت طعام منام کلام در اپلیکیشن شنیدنی است. ✍آدرس تلگرام: @Appmt ✍دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید http://moravejtohid.com/app
📖 باب برآوردن حاجت‌ مؤمن 💥 ابان بن تغلب گوید: از امام صادق(ع) شنیدم می فرمود: هر کس هفت بار گرد خانه‌ی خدا طواف کند،خدای بزرگ شش هزار حسنه برای او می نویسد و شش هزار گناه او را پاک می کند و شش هزار درجه برای او بالا می برد، و در روایت اسحق بن عمار افزوده است و شش هزار حاجت او را بر می آورد،سپس فرمود: و برآوردن حاجت‌ مؤمن برتر است از طوافی و طوافی تا آن که ده طواف را شمرد. 💥 امام باقر(ع)فرمود: خدای بزرگ به موسی(ع) وحی کرد: از بندگان من کس هست که آنقدر با کار نیک به من تقرب می‌جوید تا آن که او را در بهشت حاکم سازم.موسی گفت: پروردگارا، آن کار نیک چيست؟ فرمود: راه افتادن به همراه برادر مؤمنش در پی حاجت او ،خواه برآورده شود خواه نشود. 📚 اصول کافی، جلد چهارم ص۴۰۵ 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه سی و دوم در محضر 🔸 دقیقه ۲ وقت ذاتی و عرضی نماز ظهر و عصر از زوال تا وقتی که سايه به اندازه‌ی یک قدم می رسد،نافله بخوان،بعد که سايه به اندازه‌ی یک قدم رسید،نماز ظهر را بخوان،ظهرت که تمام شد،تا وقتی که سايه به اندازه‌ی دو قدم می رسد،نافله ی عصر را بخوان،وقتی که به دو قدم رسید،نماز عصر را بخوان. 🔸 دقیقه ۴ وقت عرضی خودش دو ملاک دارد. ✨ جمع این روايات به این است که حمل بر افضلیت کنیم،يعنی بگوییم،آنهايی که فرمودند: وقت نماز ظهر یک قدم است(سايه ی شاخص به اندازه‌ی یک قدم برسد،و وقت نماز عصر آن وقتی است که سایه‌ به اندازه‌ی دو قدم برسد) اينها حمل بر افضلیت می شود.یعنی افضل این است، بهتر این است، تا وقتی که سایه‌ی شاخص به اندازه‌ی یک قدم می رسد،نافله ها تمام شده باشد و همین که به یک قدم رسید،نماز ظهر را بخوانند. ✨ این افضل است،اما هر دوی آنها می شود،یعنی می شود هم نافله را سریع بخوانیم،تا وقتی که سایه‌ی شاخص به اندازه‌ی یک قدم می رسد،نافله ی ظهر تمام شده باشد. ✨ همچنین می شود نافله را با آرامش خواند،یعنی جوری بخوانیم که وقتی سایه‌ی شاخص به اندازه‌ی دو قدم می رسد،نافله ی ظهر تمام شود و آنجا نماز ظهر را بخواند. 🔸 دقیقه ۷ افضل یک قدم و دو قدم است. 🔸 دقیقه ۸ بهتر آن است که جوری (نافله ها)را تمام کند،که سايه به یک قدم برسد،آن به اول وقت نزدیک تر است، از این جهت بین دو دسته روايات تنافی نیست. 🔸 دقیقه ۱۰ هر دو دسته روايات درست هستند 🔸 دقیقه ۱۱ یک دسته دیگر از روايات وقت نماز ظهر و عصر را قامت و قامتین معرفی کردند. 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4251
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر 🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏 🆔 @moravej_tohid 👇👇👇👇
🎙 جلسه سی و هفتم در محضر 🔸 دقیقه ۳ عشق جذب است،یعنی عاشق در معشوق جذب می شود،عشق همین است که یک موجود ضعیف تر در حوزه‌ی وجودی یک موجود قویتر قرار می گیرد. ✨ در حرکت های حبی اساس بر بریدن بندهاست،که به آن می گوییم: پاکبازی اساس بر نفی تعلقات است. ✨ یقظه 🔸 دقیقه ۶ همیشه کامل محبوب است و کامل مورد حب است و ما اگر خدا را دوست داريم، به خاطر این که کل الکمال است،به خاطر این که صمد است،پُر است،همه چیز هست. ✨ نماز معراج المؤمن انسان تا شهودی از خدا نداشته باشد،قربه الی الله نماز نمی خواند،زبان و دل راست نیستند. ✨ ما برای چی نماز می خوانیم؟ 🔸 دقیقه ۹ انسان یک موجود ناقص است، ذاتا از نقص بدش می آید،می خواهد به‌ کمال برسد. ✨ ما صمدیت را یک زمانی تجربه کردیم،یک زمانی در ذات خدا بودیم،در عرش بودیم،پیش خدا بودیم. به اينجا آمديم، در نقص افتادیم یادمان رفت. 🔸 دقیقه ۱۴ هر چه که ما در این دنیا جمع کردیم،در زمان مرگ همین ها دشمن ما می شوند. لحظه‌ی مرگ لحظه‌ای است که می آیند، یکی یکی همه را از ما بگیرند. ✨ یکی از جاهايی که شیطان خیلی به انسان امید دارد،همين لحظه‌ی مرگ است که ايمان انسان را بگیرد. 🔸 دقیقه ۱۵ تعلقات شیطان به تعلقات قلب ما آگاه است، اما چه بسا خودمان ندانیم. 🔸 دقیقه ۱۹ خود دنيايی را بسوزان و در این سوختن صبر کن،تحمل کن (البته سخت است) تا بعد آن خود حقیقی از باطن سر بزند. 🔸 دقیقه ۲۴ کسی که از راه عشق با خدا می رود،کارش خیلی سخت است. ✨ حدیث عاشق از حدیث دیگران جداست. 🔸 دقیقه ۲۸ مقام قرب،مقام عندیت ✨ هر لحظه در این راه امتحان است. ✨ امتحان همیشه برای جدا کردن است. در راه عشق خدا امتحاناتش زیاد است. 🔸 دقیقه ۳۱ ما هر چه که باشیم،محدودیم و او نامحدود است. 🔸 دقیقه ۳۳ عبد وظیفه‌اش این است که کارش را انجام دهد. ✨ اگر خدا قبولت کرد،از فضل خودش هست. ✨ بنده فقط باید ادعای خودش را خالص کند. 🔸 دقیقه ۳۵ در مقابل هر امتحانی که کرد،فقط سکوت کند،صبر کند و بسازد،هیچی نگوید. 🔸 دقیقه ۳۹ خدا اگر عاشق کسی شد،آن خود دنيايی این را می کشد،خود حیوانیش را می کشد تا بعد آن خود الهی آشکار شود. ✨ جلب کردن توجه او به این است که خودت را نیست کنی،اين مهم است. 🔸 دقیقه ۴۵ تحیر و سرگردانی ✨ هیچ چیزی بهتر از این که انسان از خودش گم شود،نیست. 🔸 دقیقه ۴۸ نهایت سفر اول و بدایت سفر دوم یعنی آخر سفر اول همین جاست که انسان دیگر خودش را(خود دنيايی) گم می کند. ✨ مدتها طول می کشد،تا من به آن خود جدید عادت کنم،خودم را به آن خود جدید بشناسم، (برای همین) یک مدتهایی انسان گیج است. 🔸 دقیقه ۵۰ تحیر،اینکه انسان خودش را گم کند،نهایت سفر اول و بدایت سفر دوم است. سفر اول، سفر از خلق به حق،یعنی انسان از بُعد دنيايی اش بیرون می رود. 🔸 دقیقه ۵۲ مسلمانی آن است که خودت را نور ببینی،روح ببینی. ✨ اگر انسان خودش را به روحانیت دید،به نورانیت دید،خدا را دیده،حالا مسلمان می شود، موحد می شود. حالا اگر می گوید:" ایاک نعبد و ایاک نستعین " راست می گوید،حالا دل با زبان یکی است و از نفاق بیرون می آید، این جوری نیست که دل بگويد: دنیا زبان بگويد: خدا 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4254
🎙 جلسه نهم در محضر 🔴 بسیار شنیدنی 👌 قوانین بشری یا قوانین الهی؟ 🔹 دقیقه ۲ حکیم در بُعد عملی و حکیم در بُعد نظری 💦 حکیم کسی است که وقتی حرکت کند و در عالم آفرينش جستجو کند،هیچ تناقضی را در عالم نبیند. 💦 اگر انسان به مقام عقل کل خودش رسید،اينجا دیگر در این عالم هیچ گونه اشکال و تناقضی نمی بیند. 🔹 دقیقه ۴ "الذی خلق سبع سماوات طباقا ما تری فی خلق الرحمن من تفاوت فارجع البصر هل تری من فطور" ۳،ملک آیا شما در این عالم تفاوت می بینی؟ تفاوت در صُنع می بینی؟ چشمت را باز کن،آیا سستی در این عالم می توانی ببینی؟همه جای این عالم استحکام و قوت است. 💦 عالم بر مبنای ریاضی و هندسه خلق شده "الشمس و القمر بحسبان"۵،الرحمن خورشید و ماه را روی حساب خلق کردیم. 🔹 دقیقه ۵ یکی از نام های خداوند حکيم است.حکیم یعنی محکم کار،کسی که کارش را محکم می کند. و هر استحکامی از ناحیه‌ی محاسبه است. 🔹 دقیقه ۷ " والسماءرفعها و وضع المیزان "۷،الرحمن ببینید صحبت از میزان است. 🔹 دقیقه ۹ شما در بدن انسان تناقض پیدا نمی کنید. 🔹 دقیقه ۱۱ یا قبول داریم که خداوند برای آفرينش عالم علت تامه است،علت تامه هم صدور معلول از او واجب و حتمی است،نمی شود که نباشد،علت تامه باشد و معلول ایجاد نشود. اگر بگوییم: خداوند علت تامه نیست. پس خالق نیست. 🔹 دقیقه ۱۴ وقتی بگوییم: فاعلیت ذاتی خداست،دیگر بحث تمام است،چون ذاتی قابل سؤال نیست. 🔹 دقیقه ۱۵ فایده‌ی از تکلیف چیست؟ 💦 هدف از این که خداوند ما را آفرید، برای این بود که کمالات انسانی آشکار شود. پیامبر(ص)فرمود: هر انسانی یک معدنی مثل معدن طلا و نقره است. 🔹 دقیقه ۱۷ در معدن وجود ما اسماءالله هستند،ما همه از اسماءالله تشکیل شدیم. 💦 عالم ماده عالمی است که انسان ها در اينجا از همدیگر جدا می شوند، همچنین در این عالم ماده،حرکت وجود دارد، انسان ها می توانند،حرکت کنند، یک حرکت باطنی یک حرکت جوهری و ذاتی و کم کم خودشان را در مسیر آن اسمی که اينها را تشکیل داده به کمال برسند. 🔹 دقیقه ۱۹ انسان ها را چگونه در آن اسم خودشان به فعلیت برساند؟با امر ونهی است که می توانند به کمال برسند. 💦 مثلأ خداوند امر می کند که نماز بخوانید،این امر به نماز خواندن دو خاصیت دارد، اولا انسان های سعید را از شقی جدا می کند و بعد از اینکه جدا کرد، اينها را در همان سعادت یا شقاوت به کمال می رساند. 🔹 دقیقه ۲۴ آیا می شود قانون الهی را کنار بزنیم، قانون بشری را بیاوریم؟با توجه به مطلبی که گفتم،نه کسانی که قانون بشری را کافی می دانند،اينها بشر را یک حیوانی می دانند،در حالی که انسان یک حقیقتی است که ریشه در عالم اسماء الهی دارد. 💦 دین اگر گفته به تکالیف من عمل کنید،به خاطر آن جهان بینی خاصی است که دین از انسان می کند. 🔹 دقیقه ۲۸ قوانین در دنیای غرب اصل اوليه در قانون آزادی انسان است،یعنی آزادی در لذت و منفعت 💦 در بينش الهی این طور نیست، در بينش الهی انسان جانور نیست، انسان مرغ باغ ملکوت است. 💦 در بينش الهی می گویند: انسان یک موجود دو بعدی است. 💦 " لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم،ثم رددناه اسفل سافلین" ۴و۵،تین انسان یک موجودی است که هم بعد احسن تقویم دارد که بُعد الهی اوست و هم بعد اسفل سافلینی دارد که بعد خاکی اوست. 🔹 دقیقه ۳۳ اصل اوليه این است که انسان یک موجود دو بعدی است و اصل دوم این است که این دو بعد با همدیگر سازش ندارند. 🔹 دقیقه ۳۸ نفرین تکوینی انسانی که محل اصلی او در نزد خدا بوده،حالا این انسان به مردار دنیا و زندگی دنیا قانع شود و... این مورد نفرین تکوینی این عالم قرار می گیرد. 🔹 دقیقه ۴۱ عدم‌شناخت درست انسان 🔹 دقیقه ۴۳ اینجا باید قانون جوری وضع شود که هر انسانی را در آن حقیقت اسمی خودش به کمال برساند،قوانین بشری نمی توانند این کار را بکنند، چون انسان که‌ نمی داند،ما از بطن حقیقت انسان ها غافلیم.کسی باید برای ما قانون بگذارد که اصل و حقیقت وجود ما اوست. 🔹 دقیقه ۴۵ انسان حیوان نیست،انسان خداست،یک تکه‌ ای از وجود خداست که به اینجا آمده 💦 نزول از کجا ما نازل شدیم؟از ذات خدا 🔹 دقیقه ۵۳ قرار نیست که نتیجه‌ی تکلیف به خدا برسد، بگوییم خدا سود می برد و اگر تکلیف نکند، ضرر می کند،نه قرار است انسان ها در سایه‌ی تکلیف به کمال برسند. ۱۸ 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4256
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 امام زین‌العابدین، علی بن الحسین علیه السّلام فرمودند: 🍀 مَن ثَبَتَ عَلي مُوالاتِنا في غَيبَةِ قائِمنا ، اَعطاهُ اللهُ عَزّ و جَلَّ اَجرَ اَلفَ شَهيدٍ مِن شُهداءِ بَدرٍ و أُحُدٍ . 🍃 کسی که بر ولایت و محبّت ما در زمان غیبت قائم ما ثابت قدم بماند ، خدای عزّ و جلّ پاداش هزار شهید از شهدای بدر و أُحُد را به او عنایت می فرماید . 📖 کمال الدین، باب ۳۱، حدیث ۷ 🆔 @moravej_tohid