eitaa logo
مروج توحید
7.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
443 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5850615166554606635.mp3
1.07M
... به می سجاده رنگین کن ... این رنگین کردن سجاده به مِی ، یعنی تقاضای کاریست که خلاف عقل و شرع هست ... اگر پیرت به تو گفت که برو و همان سجاده نمازت را با شراب آلوده کن ، برو بکن ، اینجا دیگر مِی معنای کنایه ندارد ، منظورش از مِی همین شراب ... ... میگوید هر چه که گفت تو انجام بده ، مثلاً اگر از تو کاری خواست که خلاف عقل هست ، خلاف عرف هست ، خلاف شرع هست ... اینها را انجام بده ، چرا ؟ به خاطر اینکه یک مصلحت های خفیه ای هست که به خاطر آن مصلحت هاست ... یا به خاطر امتحان هست که میخواهد ببیند تو تا کجا تسلیم هستی ، چون این راه یک راهی هست که انسان باید تسلیم محض باشد ، بدون تسلیم .... برگرفته از جلسات حافظ @moravej_tohid
4_5848010728451082057.mp3
2.11M
... بس گنج نهان هست مرا در دل و یاران چیزی نخریدند که این خانه خراب است گفتند این آدم ، آدم خرابی هست " او را رهایش کنید " ، نفهمیدند که در همین خرابه گنجی هست ... ... کسی هست سوخته را بخرد ... تا وقتی که من را خریدید ، من در خَس وجود شما آتش میزنم و شما را پاکتان میکنم ... ... و اگر در جایی چنین سوخته ای دیدی بخر ( هر چه که گفتند بده ، بده و بخر ) ضرر نکردی ، این سوخته آتش کِش هست ، یعنی_آتش_را_به_سوی_تو_هم_میکشد و تو_را_هم_آتش_میزند ، تو را هم یکباره در عشق خدا میسوزاند و بعد تو هم ... @moravej_tohid
4_5846032299010820192.mp3
27.94M
🎙 جلسه هفتاد و سوم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5864167330266745660.mp3
5.11M
... همه ختم ها را گشود ، همه قفل ها را باز کرد ، این قرآن هدیه و ره آورد این سفر روحانی هست ، از همان اعماق وجود خدا برایت خبر آورده است ، از همان جاهایی از ذات خدا که فکر و عقل هیچ بنی بشری به آنجا قد نمیدهد ، هیچکدام از انبیاء قبل نتوانستند ... ... من رفتم و راه را برایت هموار کردم ، من رفتم نقشه راه را برایت آورده ام و به دستت داده ام ، برو دیگر ( نمی رویم ) ... در چاه طبیعت مانده ایم " گیر کرده ایم " تکان هم نمی خوریم ( ریسمان هم از بالا برای ما انداخته شده است ) ، خُب این ریسمان را بگیر و بالا برو ، این نقشه را بگیر و برو ، به آن گنج میرسی ( نمیرویم ) ... ... همینکه گوشت باز شد ، چشمت هم پشت سرش باز میشود ، بینی ات هم باز میشود " بوهای ملکوتی را میشنوی ، بوی بهشت را میشنوی " ، حس لامسه ات هم باز میشود ... ... این راه یک راهی نیست که بخواهند " فوج ، فوج " بیایند ، خیر ، مثل دانشگاه نیست که گروه گروه ... این یک راهی هست که اگر یک نفر ، از این جوی بپرد ، از این طرف جوی عالَم ماده ، به آن طرف جوی عالَم ملکوت بپرد ... برگرفته از جلسه ۹۱ مثنوی @moravej_tohid
4_5828162834172741800.mp3
6.33M
🎙 جلسه نودم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5974477981807019496.mp3
29.6M
... قول ثقیل نبوت همان " لا اله الا الله " است ، اما قول ثقیل ولایت " لا هو الا هو " هست ... ... اگر غدیر پیش نمی آمد و حضرت امیر " علیه السلام " به خلافت برگزیده نمیشد ، یک قسمت بسیار زیاد از احکامی که رسول خدا در قلبش ذخیره کرده بود به دست ما نمیرسید ( اینها را به لفظ نیاورده بود ، اینها را در ظاهر قرآن نیاورده است ) اینست که مسئله ولایت با اینکه ... ... در ظاهر مردم خیلی میگویند که ما را به ولایت ائمه بمیران و از این حرفها ، اما در عمل نه میدانند ولایت چیست و نه دنبالش ... ... آن رجلی که اگر تو او را بشناسی خیلی از راه را پیش رفته ای ، آن معرفت اولیاء خدا ، دین خداست ... ... ما که به امام زمان دسترسی نداریم ، اما میتوانیم به آن رجال دسترسی پیدا بکنیم ، آن رجالی که اگر انسان اینها را ببیند ، امام را دیده است ، اصلاً خدا را دیده است ... .. عرض کردم دین بر محور انسان حَی دور میزند ، حالا یا آن فرد اکملش " حجت بن الحسن " هست و یا ... .. شما وقتی که یک شهر را ماکتش را نگاه بکنی ، نسبت به شهر معرفت پیدا میکنی که چندتا خیابان ... جلسه رجل در محضر 🆔 @moravej_tohid
4_5969939429735794077.mp3
5.62M
در محضر بودم آن روز من از طایفه دُردکشان که نه از تاک نشان بود و نه از تاک ‏نشان از خرابات نشینان چه نشان می طلبی بی نشان ناشده ایشان نتوان یافت نشان هر یک از ماهوشان مظهر شانى دگرند شان آن شاهد جان جلوه‏ گرى از همه‏ شان جان فدایش که به دلجویى ما دلشدگان می‏رود کوى به کو دامن اجلال‏ کشان ✨عید غدیر خم بر عاشقان امامت و ولایت تبریک و تهنیت باد.✨ 🆔 @moravej_tohid
4_5868437180593997517.mp3
28.5M
🎙 جلسه هشتاد و پنجم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5785405824855705725.mp3
13.54M
🎙 جلسه هفتاد و یکم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5870593971436128618.mp3
20.4M
در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
هوالحکیم شرح اسم ... پس بنابراین اینست که به نام هایی که بر روی این بزرگواران گذاشته میشود باید توجه کرد ، لذا علی " علیه السلام " که علی میگویند ، این را باید دقت بکنیم که در حدیث حدوث الاسماء که مرحوم کلینی در کافی نقل کرده است که مثلاً اسماء الله چطوری پدید میایند که در آنجا میفرمایند که اول مقام احدیت هست که خداوند در آنجا هیچ اسمی ندارد " هیچ رسمی ندارد " ، خداوند در مقام احدیت نه اسمی دارد ، نه وصفی دارد ، مطلق هست ، وجود مطلق هست ، وجود خالص هست ، صرف الوجود هست و ... این مرتبه احدیت یک ظهوری میکند و اسم الله از آن ظهور میکند ، الله که همان وجود الاهی هست در حالی که جامع همه اسماء هست ، بعد این الله دوتا تجلی میکند " تبارک " و " تعالی " ، دوتا اسم از الله منشق میشوند " اشتقاق پیدا میکنند " ، اسم تبارک و تعالی . تبارک منشاء میشود برای همه اسم های جمالی مثل " رحمان و رحیم و ودود و لطیف و سلام و مؤمن و ... ) و تعالی منشاء میشود برای همه اسماء جلالی ، بنابراین تعالی یعنی آن ذاتی که دارای علو هست ، دارای قدرت هست ، دارای هیمَنه هست " قهر هست " ، دارای یک حالت برتری و تفوق هست ، بر همه علو دارد ، همه موجودات را مقهور خودش میکند ، عزیز هست ، همه را در ید قدرت خودش دارد و همه ... همه گردن ها در مقابل او به زیر افکنده شده است ، همه وجوه " صورت ها " پیشانی ها در مقابل او بر خاک هست ، هیچ کس در مقابل خدا نمیتواند اظهار قدرت و ... علی از این تعالی نشأت گرفته هست ، یعنی علی مظهر آن علو خداست ، علی مظهر آن تعالای تعالی بودن خداست ، علی مظهر آن بُعدی از وجود خداست که همه موجودات را خاضع کرده است . بنابراین در قیامت همین هست که میفرماید که " وَعَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَيِّ الْقَيُّوم " ، همه خاضعند ، همه سرها به زیر افکنده شده است ، "  لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّار " مُلک امروز مال کیست ؟ در قیامت وقتی برپا میشود ، مُلک مال کیست ؟ مُلک مال الله هست که واحد و قهار هست ، همه را مقهور خودش کرده است ، به طوری که " فَلَا تَسْمَعُ إِلَّا هَمْسًا " هیچکس جرأت نمیکند حرف بزند ، هر کس حرف میزند " زیر زبانی حرف میزند " نجوا ، آهسته با رفیقش حرف میزند ( مثلاً مثل یک آدم بزرگ که وقتی یک نفر مقابلش قرار میگیرد ) و با رفیقش میخواهد حرف بزند ، آهسته و درگوشی حرف میزند ، آن علوش ، آن هیمنه اش اجازه نمیدهد که بخواهد بلند حرف بزند . لذا علی وقتی به او میگویند ، علی یعنی مظهر علو خدا ، مظهر آن قهر خدا ، مظهر عزت خدا و علی کسی هست که علو خدا در او یک تجلی تام پیدا کرده و همه موجودات عالَم در مقابل آن روح علی خاضع هستند . البته شما نفرمائید که پس چرا خیلی ها در مقابل علی ایستادند ؟ بُعد باطنی اش هست ، بُعد قیامتی اش هست ، یعنی وقتی که صحنه قیامت بر پا بشود و باطن ها آشکار بشود ، خواهیم دید که همه در مقابل علی خاضع شده اند " همه در مقابلش خضوع کرده اند " جرأت نمیکنند که به صورت او نگاه بکنند ، یک هیمَنه ای دارد ، یک علوی دارد ، یک قهری دارد که همه را مقهور خودش کرده است و همه در مقابل علی خاضع و خاشع هستند و جرأت حرف زدن در مقابلش را ندارند ، جرأت اینکه بلند حرف بزنند را ندارند . اینست که هر امامی اسمی که دارد این اسم از آن خصوصیت ذاتیش و از آن تجلی قوی اسمی از اسماء الله در او غلبه کرده و این اسم محصول آن هست ... برگرفته از جلسه شرح اسم جواد @moravej_tohid
4_5828162834172741809.mp3
31.3M
🎙 جلسه نود و چهارم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5846032299010820238.mp3
15.22M
🎙 جلسه هفتاد و دوم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5828162834172741823.mp3
23.21M
🎙 جلسه چهاردهم بقره ۸: وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَ مَا هُمْ بِمُؤْمِنِينَ در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5866178345623881601.mp3
5.15M
... میفرماید انسان با کسی است که دوستش دارد ، این به چه معناست ؟ ماها خیلی وقت ها کسی را دوست داریم ولی با او نیستیم ، این معیت در اینجا به چه معناست ؟ ... اگر قرار بود که هر عاشقی با معشوقش باشد ، پس ناله های فراق از کجاست ؟ ... ... میگوید چطور شد بوی پیراهنش را از مصر احساس کردی ، اما از چاهی که کنار شهرت بود ... ... از اینجا انسان میتواند شخصیت خودش را به دست بیاورد ، مثلاً یک نفر که فرش فروش ... ... موجودات دیگر یک وجود توفیقی دارند ، یعنی همانی که هستند ، هستند . یعنی یک درخت ، درخت تر نمیشود ، یک سنگ ، سنگ تر ... ... انسان از روی همین حدیث " المرء مع من أحب " میتواند همین الان تشخیص بدهد که در قیامت باطنش چیست . عشق وحدت میاورد ، انسان با کسی است که او را دوست دارد ، یعنی ... برگرفته از جلسه ۹ محبت @moravej_tohid
4_5872977446357174349.mp3
4.94M
...عمل ، در اول که میخواهد انسان را از زمین بِکَنَد خیلی مهم هست ، به اینطور چیزها انسان از راه در نرود که کار دست خداست و او اگر خودش خواست من اَعمال انجام میدهم و اگر نخواست... اصل عمل نیست ، اصل معرفت... همانی که فرق علم و معرفت... علم از سوی ماست ، معرفت از آنطرف هست ، یعنی... ...این خوب هست ، ولی خیلی خوب نیست ، یعنی دریافت هایی که عرفایی که اینطور بودند (وارد وادی علم نشدند) فقط به معرفت دست پیدا کردند ، از راه عمل به معرفت دست پیدا کردند ، یعنی... ...اما یکسری عرفایی که اینها از راه علم و عمل شروع کردند تا به معرفت رسیدند (این خیلی ارزش دارد) یعنی از لحاظ علمی ، همین که رفتند خدمت استاد نشستند " درس خواندند " ، حقایق توحیدی را از استاد و کتاب گرفتند و در کنارش عمل کردند... اینها کسانی بودند که وقتی برای اینها معرفت از آنطرف آمد ، معرفت خیلی پخته بود (اکثر هم همین ها صاحب مکتب شدند) مثلا مثل... ...آن نتیجه تام در مورد ما علم به اضافه عمل ، یعنی انسان بیاید درست بنشیند ، درست قواعد حکمت را ، قواعد توحید را ... بخواند ، عمل هم... برگرفته از جلسه ۶۸ منازل_السائرین @moravej_tohid
4_5980915961690064186.mp3
2.29M
در محضر به قدم چو آفتابم به خرابه‌ها بتابم بگریزم از عمارت سخن خراب گویم 🆔 @moravej_tohid برگرفته از جلسه هشتم تفسیر مثنوی
4_5877313387641177882.m4a
5.98M
درباره کرونا ۱ - همه عالم ظهور اوست چیزی جز زیبایی ندیدم! خداوند ساعت ساز بزرگ نیست زاویه نگاه تو به رویدادها مهم است در سختی ها قلب تو با چه آرام می شود؟ همه ذرات عالم با حکمت وارد این عالم می‌شوند. هیچ چیزی خارج از حکمت نیست. نمی‌توان گفت این چیزی که اکنون آمده است چیز بدی است! نمیشود گفت چرا این پیش آمد؟! اگر قبول داری خدایی که عالم را خلق کرده است خالقی حکیم است و هر کاری را از روی سنجش و محاسبه خلق و تدبیر می‌کند پس نمی‌توانی بگویی که چرا اینگونه شد. باید بتوانی در هر رویدادی حکمت الهی را ببینی. نحوه نگاه تو به رویدادها مهم است. نگاه تو به این رویداد باید این باشد که آن را بد نبینی! آیا این یکی از ظهورات خداوند نیست؟ بیماریهای به شدت فراگیر یکی از ظهورات جلالی خداوند است. بنابراین اصل این رویداد بخشی از حکومت اسماء الله است و چیزی جدای از حکمت و اراده خداوندی نیست. «دوستان و عزیزان همراه، این صحبتهای حضرت استاد در اسفند سال ۹۸ در جمع برخی از دوستانشان درباره کرونا مطرح شده است و در آن زمان هنوز شیوع جهانی ویروس کرونا محقق نشده بود» 🆔 @moravej_tohid
4_5846032299010820239.mp3
13.98M
🎙 جلسه هفتاد و سوم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5846032299010820198.mp3
23.99M
🎙 جلسه هفتاد و چهارم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5828162834172741801.mp3
9.31M
🎙 جلسه نود و یکم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5872932447984814891.mp3
24.69M
🎙 جلسه هشتاد و ششم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
هوالعلیم ... توحید افعالی یعنی اینکه همه افعالی را که در عالم اتفاق می افتد از خدا بداند ، از یک منشأ واحد بداند ، بعضی عرفا اینطور گفته اند ... ... فرق است بین توحید افعالی و جبر . توحید افعالی منافاتی با اراده ندارد ، یعنی ما با اراده خودمان کارها را انجام میدهیم ، اما در نهایت اراده ها اراده خداست ( این را یک شب در بحث امر بین الامرین خدمتتان عرض کرده ام ) ارده در ما هست ، اما این اراده ها شئونات اراده خداست ، بنابراین بگو من این کار را کردم و یا خدا این کار را کرد، همه کارهای عالم به خدا نسبت داده میشود ، اما در جبر خیر . جبر یعنی اصلاً من اختیاری ندارم ، من که به این مسجد آمده ام با اختیار خودم نیامده ام ، من را هل داده اند و به اینجا آورده اند ( این جبر هست ) در جبر نفی اراده میشود ، اما در توحید افعالی نفی اراده نمیشود ... برگرفته از جلسه امر_و_اراده @moravej_tohid
4_5881866559781079560.mp3
4.43M
...سنت خدا بر این هست که این دارو این بیماری را خوب بکند ، منتها به شرط اینکه اراده خدا هم بر او تعلق بگیرد(بعضی جاها اراده خدا تعلق نمیگیرد ، لذا همین دارو خوبش نمیکند)... ...سیرابی را با آب همراه کرده هست ، گرما را با آتش همراه کرده است... اگر انسان گرسنه شد به سراغ نان برود ، اگر انسان تشنه شد به سراغ آب برود ، اگر سردش شد به سراغ آتش برود ، اگر خواست غذایش شور بشود ، نمک بزند ، اگر خواست شیرین بشود ، شکر بپاشد... اینها دائمی هست ، برای اینکه انسان ها گیج نشوند ، نظام عالَم به هم نخورد... ...ولی گاهی هم خداوند در یک سنتی یک تخلف میکند ، مثلاً آتش را سردش میکند ، بَرد و سلامش میکند(این برای اینست که به من و تو پیام بدهد)ما به امور این عالَم به چشم علیت تامه نگاه نکنیم ، خیال نکنیم که آتش علت گرماست ، یعنی گرما از آتش ایجاد میشود ، گرما از آتش ایجاد نمیشود ، بلکه... ...دقت بکن که همنشینی هست(نه صدور)یعنی گرما از آتش صادر نمیشود ، گرما با آتش همنشین هست ، این یک مسئله ای هست که هیچکدام از فلاسفه هم زیر بارش نمیروند(قبول هم نمیکنند)... برگرفته از جلسه ۱۲ خلقت_آدم @moravej_tohid
4_5990028181485127355.m4a
37.39M
توحید ۱ - هیچ اثر بخشی جز او نیست قطعا شیوع این بیماری و حوادث اخیر چین، ایران و جهان حرف های زیادی برای ما دارند. باید چیزهایی یاد بگیریم. این نگاه به عالم آفرینش و این درک از توحید که در این گفتار مطرح می شود شاید نیاز واقعی جامعه امروز ما باشد. واقعا اگر ما دنیا را اینگونه ببینیم و چنین مفهومی از توحید را درک کنیم، در اینصورت نحوه نگاه و برخورد ما با حوادث اخیر چگونه خواهد بود ؟! استاد شیخ حمیدرضا مروجی سبزواری سلسله گفتارهای زیادی دارند و برخی از آن گفتارها چون خلقت آدم، شرح مثنوی و منطق الطیر، شرح مقامات انسان و … بسیار هم جذاب هستند. ولی مطابق نظر و تاکید خود استاد مغز و جان همه درسها و کلام ایشان نگاه توحیدی و درس های توحید ایشان است که اگر فهمیده و درک شود از ما انسان به کلی متفاوتی خواهد ساخت. جان کلام ایشان درسهای توحیدی ایشان است و دنبال کردن دروس توحید صدوق را با وجودی که متاسفانه کیفیت صدا زیاد خوب نیست به همه عزیزان پیشنهاد می کنیم جلسه ۱ 🆔 @moravej_tohid
... لذا اینست که وقتی انسان در سیر و سلوک عرفانی شروع به بالا رفتن میکند ، هر مرتبه ای که بالا میرود ، بعد میفهمد که مرتبه قبلش شرک بوده ، باز بالاتر میرود ، میبیند که مرتبه قبلش شرک بوده ... عجیب هست ، شرک تا آخرین لحظات از انسان دست برنمیدارد ، مگر اینکه انسان در ذات خدا فانی بشود ... ... یعنی تا زمانی که انسان احساس بکند من هستم ، تا زمانی که انسان از وجود خودش آگاه باشد که من هستم ، اینجا نشستم و این کتاب نزد من هست ... خلاصه از خودش خبر داشته باشد ، این انسان در شرک هست ، مگر انسان به جایی برسد که از خودش بی خبر بشود ، فنای در ذات خدا بشود ، اینجا به توحید میرسد و تا انسان به اینجا نرسد به حقیقت توحید نمیرسد ... برگرفته از جلسه ۱ توحید_صدوق @moravej_tohid
مروج توحید
بیدار باش ۱ - بنده من … #سطح_یک #عمومی #عرفانی #فایل_صوتی_کوتاه #بشنو #سکوت #خلوت 🆔 @moravej_
هوالهادی ☆آدم شکارچی باشد☆ ... چون انسانهایی که در کثرت هستند ، اینها دو طورند ، یک عده کسانی هستند که باد صبا هیچ نسیمی از بوی چهره به مشام اینها نیاورده است ( اصلاً ) ، بنده های خدا بینی قلبشان مسدود هست " احساس بویایی ندارند " و گوش اینها نسبت به آن پیام هایی که از رُخ میاید ، اصلاً و اصلاً کَر هست ، چشم اینها از برق های ضعیفی که از چهره میتابد ، از چشم میتابد و از لابلای زُلف خودش را بیرون میزند و ما میبینیم ، بعضی ها چشمشان اصلاً به آن برق ها کَر هست ، گوششان به آن صدا ها کر هست ، بینیشان از آن بوها گرفته هست " اینها اینطوریند " ، اما بوی دنیا را خوب احساس میکنند ، برق دنیا را خوب میبینند ( اینها هیچ ) 《أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ 》اینها چهارپا هستند ، امیدی هم به اینها نیست ، اینها را فرمود :  وَلَقدْ ذَرَأْنَا لِجَهنمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالإِنْس اینها را میخواهیم بریزیمشان در جهنم ، چرا ؟ سوره اعراف ، آیه ۱۷۹ لهم قلوبٌ لا يفقهون بها و لهم أَعينٌ لا يبصرون بها وَ لهم آذانٌ لا يسمعون بها أُولئِک کالأَنعام بل هم أَضل ... چشم دارند ، آن برقش های چشم محبوب را نمیبینند ، گوش دارند ، صدای زیبای محبوب را نمیشنوند ، بینی دارند ، آن بوی خوشی که از صورت محبوب بلند میشود را احساس نمیکنند ( حیوانند دیگر ، حیوان هم اینطور هست ) . بنابراین یک عده دیگر خیر ، اینها دچار یک یقظه شدند ، قلب بیدار شده است ، اما هنوز در زُلف هستند ، در زُلف هنوز گیر هستند ، اما گاهی وقت ها که باد صبا یک بویی را از چهره میاورد ، به مشام اینها میخورد ( دل اینها را به وجد میاورد ) ... گاهی وقت ها یک برقش هایی از چشم محبوب میزند و به چشم اینها میرسد ، یک صداهای ضعیفی ، گاهی وقت ها از دهان محبوب بیرون میاید و به گوش اینها میرسد . آدم اگر بنشیند و یک مقداری توجهاتش را و خلوتهایش را بیشتر بکند ، بالاخره میبیند ، آدم شبها اگر حال عبادت هم ندارد ، فرض کنید که اگر حال عبادت داری ، عبادت کن ، اگر هم حال عبادت نداری ، آخرهای شب ، نزدیکی های اذان صبح ، که دیگر همه خوابیده اند ، همه حیوانات در خوابند ، آنجا آدم در همان خلوت بنشیند و فقط گوش بدهد ، هِی گوش بدهد و بو بکشد ، همینطوری هِی شب های متوالی ، هِی شب های مکرر ، گوش بدهد مثل کسی که میخواهد " مثل یک صیادی که میخواهد شکار بکند " گوش میدهد ، ببیند که یک صدای پای حیوانی میاید یا نه ، این هم همینطور ، آدم شکارچی باشد ، شکارچی اینطور چیزها ، مثلاً هِی بو بکشد ، ببیند احساس بو میکند یا نه ، آن بینی قلبش را بخواهد به کار بیفتد ، هِی گوش بدهد ببیند صدایی به گوشش میخورد یا نه ... آدم اینها را امتحان بکند ، به جهت باز شدن چشم و گوش و بینی قلب . آخرش شاید یک شب ، بالاخره یک صداهایی بشنوی ... ولی خُب اگر آدم خیلی گوش بدهد ، گوشش را تیز بکند ، شاید بالاخره یک شبی ، یک ندایی بیاید که بگوید بنده من ... ( یک چنین صدایی را بشنود ) و اگر همان را شنید ، این دیگر برای همه عمرش بَس هست ... و یک بوی زیبایی ، یک بوی خیلی خوشی بتواند ، به مشامش برسد . اینها چیزهایی هست که انسان اگر به اینجاها برسد ، بالاخره کلام حق را در گوش انسان هیچ چیزی نمیتواند از بینش ببرد ، هیچ گناهی نمی تواند از بینش ببرد ، درست هست که گاهی اوقات گناهان اعمال خیر را حبط میکنند ، یعنی از بین میبرند ، اما اینطور چیزها را هیچ گناهی نمی تواند از بین ببرد ، همین که آن صدای " بنده من " در گوش انسان قرار بگیرد ، این را هیچ چیزی ، هیچ گناهی نمیتواند از بینش ببرد و برای همیشه هست و انسان را در هنگام مرگ به آن عالَم رَدَش میکند و توشه انسان هست تا اَبد ( تا اَبد ) ، به کلمه اَبد دقت بفرمائید که انسان تا اَبد زنده هست ، کی ؟ ۱۰ سال دیگر ، ۱۰۰ سال دیگر ، ۱ میلیارد سال دیگر ، ۱۰۰۰ میلیارد سال دیگر ، خیر تا اَبد ، یک توشه ای که تا اَبدیت انسان بتواند همراهش داشته باشد و این توشه آدم را واقعاً ببرد جلو و همیشه هم انسان از این توشه بخورد و تمام نشود و همین توشه برایش به صورت جنت هایی ظاهر بشود ، به صورت باغ های زیبا بشود ... همه از همین یک کلام ، همین یک کلام اگر به گوشت خورد ، همین یک کلام برایت همه چیز میشود ( همه چیز ) . خلاصه اینطور میشود ، یک مقداری مراقبت کن ، ببین چشمت ، گوشَت ، بینی ات باز میشود یا خیر ، در یک نیمه شبی که همه خواب هستند تو بیدار ، ببین چیزی میشنوی یا نمیشنوی ، بویی استشمام میکنی ، برقشی با قلبت میتوانی ببینی ... برگرفته از جلسات حافظ @moravej_tohid
4_5846032299010820240.mp3
8.79M
🎙 جلسه هفتاد و چهارم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid