eitaa logo
مروج توحید
7.5هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
450 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری(طال‌عمره ) کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
8.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌱 السلام ای روضه خوان فاطمه(س) هستی و آرام جان فاطمه(س) 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3836
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 هوالحکیم قسمت_سیزدهم بسمه تعالی 📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد «... تا اینکه دست تقدیر الهی در سال ۶۱ مرا از سبزوار بیرون کشید و برای تحصیل در حوزه از این شهر خارج شدم و به دلایلی ابتدا به تهران و حوزه‌ی علمیه‌ی چیذر تجریش رفتم و یک سال در آنجا ماندم و در مهرماه ۶۲ عاقبت به قم مقدسه رفتم و بزرگترین انگیزه‌ی من از رفتن به قم دست یافتن به حکمت علمی و عملی بود، و دست یافتن به اساتیدی که بتوانم نزد آن‌ها فلسفه‌ی الهی و عرفان نظری را بخوانم، و دیگر، دست یافتن به استادی و پیری که حاضر شود مرا به شاگردی بپذیرد و درِ خانه‌اش را به رویم بگشاید و مرا به خود راه دهد و قلب مرا از سیاه‌چال ظلمانی طبیعت وجودم خارج نموده و آن را به مراتب نوری وجودم عروج دهد. بسیار سرگشته بودم، چه در سبزوار و یا تهران و اکنون هم که به قم آمده بودم، روحم دچار آوارگی و سرگشتگی عجیبی بود. با آنکه سن من در آن زمان‌ها حدود نوزده یا بیست و بیست‌و‌یک بیشتر نبود اما هیچ دلخوشی نداشتم. هم‌سن‌وسال‌های من عصرها که می‌شد در خیابان‌ها و پارک‌ها پرسه می‌زدند و یا به مسافرت می‌رفتند ولی من اصلاً دل و دماغ همراهی با آن‌ها را نداشتم و اصلا با آن‌ها رفت‌وآمد نمی‌کردم. تنها بودم و تنها. بیشتر، عصرها و دم غروب که می‌شد در خیابان‌های خلوت به‌ تنهایی پرسه می‌زدم و مثل آدمی که بزرگترین چیز زندگیش را گم کرده و از یافتن آن مأیوس شده، بی‌هدف پرسه می‌زدم و با خود می‌اندیشیدم که آیا کسی هست که این گمشده‌ی مرا دوباره به من برگرداند؟ آنچه را گم کرده بودم در واقع «خودِ» من بود و احساس می‌کردم در یک «خود» کاذب و کاغذی یا پوشالی زندگی می‌کنم و این «خود»، آن «خود» واقعی من نیست. آن «خود»ی که بنابر فرموده‌ی قرآن: «و أشهدهم علی أنفسهم الستُ بربکم» هرگاه به آن «خود» و آن «من» نگاه می‌کنم رب خودم را ببینم، و «خود» را رب ببینم. آن «خود» یک «خود» جوهری و نوری و حقیقی و ربوبی و الوهی است، و آن «خود» کجا و این «خود»ی که الان در آن زندگی می‌کنم کجا؟ خودی با یک مشت علایق حیوانی که اگر کوچک‌ترین خللی در آب و غذا و خوابش پیش آید مریض می‌شود و از اِستوا و اعتدال وجودی خارج می‌گردد من این خود را و این من را نمی‌خواهم. آن خود را و آن من را می‌خواهم و می‌دانم که آن خود در جایی و در زاویه‌ای از همین خود گم شده و آن خود جوهری در جایی و در زاویه‌ای از این خود عَرَضی گم شده، و گوهری در میان بیابانی پر ظلمت، در گوشه‌ای نهان گردیده، و به دنبال خضری بودم که در این ظلمات، بلدِ راه من باشد و دست مرا بگیرد و مرا به آن گوهر برساند. به دنبال ابراهیمی بودم که تبری بردارد و این خودی که اگرچه از جنس پوشال بود ولی از بس که دنیا در آن نفوذ کرده هم‌اکنون از سنگ سخت‌تر شده -مانند پوشال‌هایی که در کولرهای آبی تعبیه شده و اگر چند سالی عوض نشوند املاح آب‌هایی که به درون آن‌ها می‌ریزند آن‌ها را سخت و همچون سنگ می‌کنند- این ابراهیم با آن تبر خود، این من را بشکند و آن «خود» حقیقی و آن منِ جوهری را آزاد نماید ...» ◀️ ادامه دارد... 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3837 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 هوالحکیم قسمت_چهاردهم بسمه تعالی 📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد «... گفتم که سال ۶۱ را در تهران و در حوزه‌ی علمیه‌ی چیذر گذراندم. چیذر از روستاهای قدیم تهران بوده که البته با روستاهای هم‌جوارش مثل قیطریه از زمان پهلوی دوم در اثر گسترش تهران، به شهر متصل شده بودند و نزدیک تجریش قرار داشتند. اما در آن زمان، یعنی چهل سال قبل هنوز باغ‌ها و کوچه باغ‌هایی بودند دست نخورده که همان ترکیب نخست خویش در زمان قاجاریه را حفظ کرده بودند. غروب‌ها در این کوچه‌ها قدم می‌زدم و سعی می‌کردم به یاد آورم وضعیت آن محل را در حالی‌که در حدود یکصد‌و‌پنجاه سال پیش به صورت روستایی بود. درخت‌هایی بلند از میان باغ‌های دو طرف کوچه سر به هم آورده بودند و چنین برایم کشف می‌شد که در میان اسماءالله دارم قدم می‌زنم، و آن‌قدر حواسم را جمع می‌کردم که با عبور از میان دیوارها و درخت‌ها و خانه‌های قدیمی با شیروانی‌هایی کهنه و رنگ‌و‌رو رفته، کلاغ‌ها و صدای آن‌ها در غروب‌های زمستان، و اگر برفی باریده بود یا نم‌نم بارانی می‌آمد، و آخرین رهگذرهایی که به عزم رفتن به خانه نان یا چیز دیگر در دست داشتند، که این‌ها برایم به صورت باطن و حقیقتشان که اسماءالله باشد تجلی می‌کردند، بتوانم باطن باطنشان را که «هو» است پیدا کنم. آری چه بسیار غروب‌ها که از درس‌های رسمی و کسبی خسته می‌شدم ،که این درس‌ها را باید از کتاب و استاد بیاموزی و با عقل جزئی خود آن‌ها را فرا بگیری، در میان این محله‌های قدیمی و این کوچه‌هایی که تمدن و تجدد آن‌ها را فراموش کرده است و هنوز غول‌های آهنین بیل‌های مکانیکی به جان آن‌ها نیفتاده‌اند، به دنبال علمی دیگر به راه می‌افتادم که استاد آن اولیاء خداست و کلاس درس آن‌ها، همین آیات آفاقی هستند و فراگیری آن با قلب است که کدبانوی وجود انسان است، نه با عقل جزئی که کدخدای وجود آدمی است. هرچند به ولیّی از اولیای خدا دست پیدا نکرده بودم اما یقین داشتم که به او دست پیدا خواهم کرد. زیرا همین کشش‌ها و جذبه‌ها و سوز و گدازها که شبانه‌روز مرا رها نمی‌کردند، و همین که قلبم در فضاهای خاصی که قرار می‌گرفت باز می‌شد و حقایقی بر آن اشراق می‌گردید، همین نشانه‌ی آن بود که در حوزه‌ی جذب و مغناطیس و روحانیت ولیّی از اولیای حق قرار گرفته‌ام و اوست که مدام دارد مرا به سوی خودش می‌کشد و چنین مرا بی‌تاب و دربه‌در و درمانده کرده است. اما دریغ که هنوز به جسمانیت او دسترسی نداشتم و این چیزی بود که به شدت مرا آزار می‌داد و این طرف و آن طرف می‌کشاند ...» ◀️ ادامه دارد... 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3838 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
https://aparat.com/v/Z8SA4 بیانات علامه حمیدرضا مروجی سبزواری در تاریخ ۱۴۰۱/۹/۲۵ در خصوص عرفان های کاذب، انواع مدیتیشن و عرفان های غربی و شیاطین و اجنه 📝عرفان های کاذب و قدرت گرفتن شیاطین در عالم 📝مشکلات جوامع بشری در زمان بسط قدرت شیاطین و اجنه 📝برنامه ریزی شياطین در زمان قبض قدرتشان برای آینده خود 📝اهمیت وجود استاد واجد الشرایط برای سلوک 📝احاطه شیاطین در عالم مثال Www.moravejtohid.com T.me/moravej_tohid لینک تماشای این بیانات از آپارات 👇 https://aparat.com/v/Z8SA4 اللّٰهُمَّ وَ إِنَّ إِبْلِيسَ الْمُتَمَرِّدَ اللَّعِينَ قَدِ اسْتَنْظَرَكَ لِإِغْواءِ خَلْقِكَ فَأَ نْظَرْتَهُ، وَاسْتَمْهَلَكَ لِإِضْلالِ عَبِيدِكَ فَأَمْهَلْتَهُ بِسابِقِ عِلْمِكَ فِيهِ وَقَدْ عَشَّشَ، وَكَثُرَتْ جُنُودُهُ، وَازْدَحَمَتْ جُيُوشُهُ، وَانْتَشَرَتْ دُعاتُهُ فِي أَقْطارِ الْأَرْضِ، فَأَضَلُّوا عِبادَكَ، وَأَفْسَدُوا دِينَكَ، وَحَرَّفُوا الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ، وَجَعَلُوا عِبادَكَ شِيَعاً مُتَفَرِّقِينَ، وأَحْزاباً مُتَمَرِّدِينَ، وَقَدْ وَعَدْتَ نَقْضَ بُنْيانِهِ، وَتَمْزِيقَ شَأْنِهِ، فَأَهْلِكْ أَوْلادَهُ وَجُيُوشَهُ، وَطَهِّرْ بِلادَكَ مِنِ اخْتِراعاتِهِ وَاخْتِلافاتِهِ، وَأَرِحْ عِبادَكَ مِنْ مَذاهِبِهِ وَقِياساتِهِ؛ وَاجْعَلْ دائِرَةَ السَّوْءِ عَلَيْهِمْ، وَابْسُطْ عَدْلَكَ، وَأَظْهِرْ دِينَكَ، وَقَوِّ أَوْلِياءَكَ، وَأَوْهِنْ أَعْداءَكَ، وَأَوْرِثْ دِيارَ إِبْلِيسَ وَدِيارَ أَوْلِيائِهِ أَوْلِياءَكَ، وَخَلِّدْهُمْ فِي الْجَحِيمِ، وَأَذِقْهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَلِيمِ، وَاجْعَلْ لَعائِنَكَ الْمُسْتَوْدَعَةَ فِي مَناحِسِ الْخِلْقَةِ وَمَشاوِيهِ الْفِطْرَةِ دائِرَةً عَلَيْهِمْ وَمُوَكَّلَةً بِهِمْ وَجارِيَةً فِيهِمْ كُلَّ صَباحٍ وَمَساءٍ وَغُدُوٍّ وَرَواحٍ (فراز های آخر زیارت امام حسن عسگری علیه السلام)
🌸🌸🌸🌸🌸 🌿 آداب‌ زندگی پیامبر(ص) باب دوم‌، آداب معاشرت امام صادق(ع)فرمود: پیامبر(ص)با مردی در کنار صخره‌ای قرار گذاشت و فرمود: من اینجا می مانم تا بیایی، هوا به‌ شدت‌ گرم شد، سپس‌ اصحاب‌ به‌ ایشان گفتند: ای رسول خدا(ص) خوب است که زير سايه بروید، ایشان فرمود: وعده گاه ما اینجاست و اگر نیامد خلف وعده با اوست. ✨ امام کاظم(ع) فرمود: برای پیامبر(ص)مهمانی رسید و ایشان با او غذا میل نمود و تا زمانی که او از غذا دست نکشيد، پیامبر(ص)هم از غذا دست نکشيد. ✨ در کافی آمده‌ است که: برای امام رضا(ع) مهمانی آمد، ایشان مقداری از شب را با او نشسته و صحبت کرد، در این لحظه نور چراغ تغییر کرد و روشنایی آن‌ کم‌ شد، آن مهمان دست خود را جلو برد تا چراغ را درست کند ولی امام رضا(ع)مانع این کار شد و خودش آن‌ چراغ را درست کرد، سپس‌ فرمود: ما مردمی هستيم که مهمانان خود را به کار نمی گيريم. 📚 سنن النبی(ص)، ص ۱۱۸و ص ۱۱۹، علامه طباطبایی(ره) 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3841
🎙 جلسه هفتم در محضر 🔸 دقیقه ۱ امام صادق(ع): حضرت رسول (ص)فرمودند، هرکس بميرد و شرک به‌ خدا نداشته باشد ، به‌ بهشت می رود، حالا کار خوب انجام‌ داده باشد يا کار بد 🔸 دقیقه ۳ اسماء در واقع قدرت ها و توانایی های خداست... ببینید ما هم اسم داريم (البته منظور نام های حسن و حسین و...نیست ) اسم آن‌ توانایی که یک موجود دارد. الآن ما قادر هستيم که يک وزنه ای را بلند کنيم، خود اين قادر برای ما یک اسم هست، يک توانایی و قدرت است..... یعنی يک صفتی است، يک توانایی است، اسم این است، يک کمالی است، خداوند هم اين اسماء را دارد، منتهی فرق ما و خدا در این است که اسماء ما يک تابشی از آن اسماء خداوند است، اصل اين اسماء در خداوند هست. 🔸 دقیقه ۶ خداوند اسمائی که دارد، دو گونه است. بعضی اسماء را جلالی و بعضی اسماء را جمالی می گویند. اسماء جمالی آن‌ اسمائی هستند که ما خوشمان می آید، مثل رحمان، خداوند رحمان است، رحمت دارد، غفور، محیی، مؤمن... بعضی اسماء هستند که ما از اینها خوشمان نمی آید، مثل منتقم ،مضلّ ✨ اسماء جمالی را اسماء وجودی می گویند، اسماء جلالی را اسماء عدمی می گویند. ✨ خدا هم رحمت کننده‌ است ،هم غضب کننده‌ است .رحمت کننده بودن جمالی می شود، غضب کننده بودن جلالی می شود. 🔸 دقیقه ۸ بهشت چيست؟ چرا انسانی که مشرک نیست و موحد است، این بهشت می رود. ✨ این اسماء جمالی و جلالی اینگونه نیست که خداوند دو تا اسم در کنار هم داشته باشد. یعنی هم هادی باشد، هم مضل باشد، درسته که خیلی فرموده ،خدا هدایت می کند، خدا گمراه می کند، در واقع این نیست که خدواند دو کار انجام دهد، مثلأ يک آدم را هدایت کند، يکی را گمراه کند.... خداوند فقط يک کار انجام می دهد، هدایت کنندگی است، اما اگر در جایی خداوند هدایت نکرد، یعنی هيچ کار نکرد، اين گمراهی می شود. 🔸 دقیقه ۱۰ خداوند رحمان است یعنی چی؟ رحمت عبارت است از یک عطف وجودی، یک تمایل وجودی ،تمایل موجود کامل به سوی موجود ناقص... رحمت، آن تمایل تکمیلی را می گویند. 🔸 دقیقه ۱۳ رحمت کردن، کار است، هم قلب و هم دست من کار می کند. یعنی قلب من میل (يک انعطافی )به سوی او پيدا می کند، دست من هم کار می کند، با دستم پول بهش می دهم، اما در غضب نه قلب انسان‌ و نه دست انسان کار می کند. 🔸 دقیقه ۱۸ در قيامت هم چنین است، رحمت و غضب مظهر دارد، مظهر رحمت خدا بهشت می شود....بهشت جايی است که انسان در آنجا می‌تواند آرام بگیرد. جهنم مظهر غضب خداست منتهی همان طور که عرض کردم کاری نمی کند. 🔸 دقیقه ۲۰ جهنم یک امر عدمی است، اما بهشت یک امر وجودی است. خدا وقتی وجودی از خودش افاضه می کند، بهشت می شود، وقتی وجودی از خودش افاضه نمی کند جهنم می شود. 🔸 دقیقه ۲۳ هر کس در این دنیا وجودی باشد، این بهشتی است. هر کس عدمی باشد، این جهنمی هست. ✨ وجودی باشد، یعنی از خدا یک وجودی گرفته باشد، اين هم سنخ بهشت می شود... هر کس از خدا وجودی نگرفته باشد، این عدمی می شود. 🔸 دقیقه ۲۴ فقر ظاهری و جسمانی، باعث نمی شود انسان به جهنم برود. ✨ معمولآ آن‌ وجود و عدم روحانی انسان را جهنمی و بهشتی می کند. 🔸 دقیقه ۲۸ روح انسان با چه چیزی پُر می شود؟ انسان با توحید پُر می شود، روح انسان با توحید پر می شود. 🔸 دقیقه ۳۰ توحید ذات یعنی يک ذات بیشتر در عالم وجود ندارد. 🔸 دقیقه ۳۳ امام باقر(ع): خدا بود ،در حالی که غیر از خدا هیچ کس نبود، الان هم همین طور است. 🔸 دقیقه ۳۴ رتق و فتق 🔸 دقیقه ۳۷ "الله نور السموات و الأرض " خدا نور آسمان و زمین است. نور یعنی وجود، فلاسفه می گویند: وجود عرفا می گویند: نور ✨ به وجود دو جور می توانید نگاه کنید، يکی به نحو مطلق، یکی به نحو مقيد 🔸 دقیقه ۴۰ "هومعکم " او با شماست. آنهایی که می‌گفتند:(انا الحق) این حقیقت براشون کشف شده‌ بود، که خداوند يک وجود واحد و یک ذات واحد در همه‌ی عالم هست، منتهی خودش را به صورت قیدهایی نشان داده 🔸 دقیقه ۲۱ توحید صفات (صفات خدا عین ذات خدا هستند.) هر صفتی را که در عالم می بینید بگویید، این از خداست... نمک صفتش اين است که شور است و... هر موجودی یک صفتی دارد. وقتی که قرار شد وجود همه‌ی موجودات عالم مال خدا باشد، پس اين صفات مال کی هست؟این صفات هم مال خداست. 🔸 دقیقه ۴۴ توحید صفاتی این است که می گویند: لا مؤثر فی الوجود الا الله توحید افعال این است که می گویند: "لاحول و لا قوة الا بالله " ✨ یکجا می فرمايد: "علمه شديد القوی " جبرئیل شديد القوی، قرآن را به پیامبر(ص)آموخت، اما یکجا می فرمايد: " الرحمن علم القرآن " خدای رحمان خودش آموخت، یعنی فعل جبرئیل، فعل خداست. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3843
4_5987721345960511393.mp3
2.69M
✨حقیقت شفاعت فاطمی 🌷 رسول اکرم (ص):إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ ، لِأَنَّ اَللَّهَ فَطَمَهَا وَ فَطَمَ مَنْ أَحَبَّهَا مِنَ اَلنَّارِ 🆔 @moravej_tohid
4_5998891482155582720.mp3
1.92M
🌿زهرا بتول است به چه معناست؟ 🌷 دعای ندبه: شَرَطْتَ عَلَیْهِمُ الزُّهْدَ فِی دَرَجَاتِ هَذِهِ الدُّنْیَا الدَّنِیَّةِ وَ زُخْرُفِهَا وَ زِبْرِجِهَا فَشَرَطُوا لَکَ ذَلِکَ وَعَلِمْتَ مِنْهُمُ الْوَفاءَ بِه 💿برگرفته از جلسات مقامات حضرت زهرا (س) ۹۱_۹_۱۱ ⚪️ @moravej_tohid
4_5987848086150448310.mp3
2.82M
📒 کتاب‌فاطمه (سلام الله علیها) صافات ۱۶۴: وَ مَا مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقَامٌ مَعْلُومٌ 🌷 💿 برگرفته از جلسات مقامات حضرت زهرا (س) 🆔 @moravej_tohid