eitaa logo
مروج توحید
7.1هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
435 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
MAAD-AUDIO-71.mp3
25.9M
🎙 جلسه هفتاد و یکم در محضر 🆔 @moravej_tohid
MAAD-AUDIO-72.mp3
26.95M
🎙 جلسه هفتاد و دوم در محضر 🆔 @moravej_tohid
4_5872965257239989917.mp3
21.9M
💡روی روح ما دائم به سمت جسم است فلذا نمیتواند رو به خداکند 💡مزاج گِلخوار 💡نام محبوب کافیست برای سیر شدن برای گرم شدن برای سرد شدن … 💡خاصیت بسم الله گفتن ما چیست؟ بسم الله از عارف مانند کُن، از خداوند است 💡نماز از روی عادت 💡فضیلت های عجیبی که مرحوم مجلسی برای صلوات نقل کرده اند را اگر بخوانیم میگوییم دروغ است… 💡کتاب ماهی سیاه کوچولو،صمد بهرنگی 🎙برگرفته از جلسه ۸۳ مثنوی @unityofcreature
📖 باب‌ فرو بردن خشم ✨ امام صادق(ع)می فرمود: هر که خشم خود را فرو برد در حالی که اگر می خواست آن را به کار برد، می برد. خداوند در روز قیامت قلب او را از خشنودی دلخواهش پر کند. ✨ امام صادق(ع) فرمود: خشم جرعه خوبی است، برای کسی که بر آن صبر ورزد و آن را فرو خورد، زیرا پاداش بزرگ در برابر بلا و آزمایش بزرگ است، و خداوند قومی را دوست ندارد مگر آنکه آنان را به بلا و آزمایش گرفتار سازد. ✨ امام سجاد(ع) می فرمود: من دوست ندارم خود را ذلیل سازم گر چه به بهای شتران سرخ مو باشد،و من جرعه‌ای نیاشامیده ام که محبوب تر باشد نزد من از جرعه خشمی که فرو برم و صاحبش را به سبب آن مکافات نکنم. 📚 اصول کافی، جلد چهارم، ص۲۴۵ 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3914
🎙 جلسه بیست و یکم در محضر 🔸 دقیقه ۱ از امام موسی کاظم(ع)سؤال کردم، کسی که نماز نافله می خواند، آیا صلاحیت دارد که نماز چهار رکعتی بگذارد و بین آنها سلام ندهد،یعنی دو رکعتی سلام ندهد، همان چهار رکعت بخواند. امام(ع)فرمودند:نه جایز نیست، مگر اینکه بین هر دو رکعت سلام بدهد. ✨ این روایت از دو جهت اشکال دارد،يکی اِشکال سندی دارد. در سند این روایت، عبدالله بن حسن هست که مجهول است. اِشکال دیگر این است که‌،چون‌ سؤال کرده، آیا نوافل را می شود چهار رکعتی بخواند؟ امام فرمودند: نه، حالا اگر کسی، یک رکعت، یک رکعت خواند چی؟ روایت از این جهت ساکت است. 🔸 دقیقه ۳ ما می خواهیم ببینیم که آيا کلا باید دو رکعتی خواند، یا نه غیر از دو رکعتی هم می شود خواند؟ 🔸 دقیقه ۴ امام رضا(ع): نماز دو رکعت، دو رکعت است، به همین خاطر هم اذان دوتا دوتا قرار داده شده؟ مثلا، اشهد ان لا اله الا الله دو بار گفته می شود. ✨ این روایت هم یک اِشکال سندی دارد و یک اشکال دلالتی 🔸 دقیقه ۸ بنابراین روايتی که ما بتوانیم از آن استنباط کنیم که نافله را حتما باید دو رکعتی خواند، نداریم. 🔸 دقیقه ۹ مادامی که آیه ای یا روايتی باشد باید سراغ اینها برویم، اگر دستمان از دلیل نقلی کوتاه شد، باید به سراغ اصل علمی برویم. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3916
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر 🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏 🆔 @moravej_tohid 👇👇👇👇
🎙 جلسه بیست و هفتم در محضر 🔸 دقیقه ۱ عذر مرغی ديگر، گفت: عاشق زر(طلا) هستم. 🔸 دقیقه ۳ جواب هدهد،تو به صورت نگاه می کنی،در صورت ماندی. ✨ عالم همه همين صورتهاست،یعنی حقیقت همان وجود واحدی است که ما از آن به خدا تعبیر می کنیم ،حقیقت او است، هم اوست که خودش را در صورت این فرش ظهور داده،درصورت طلا ظهور داده ✨ مرد معنی باش در صورت مپیچ 🔸 دقیقه ۵ صورت همین امواج هستند،قيامت روزی است که همین امواج دوباره فروکش می کنند. از آنها گم می شود، آنچه غیر خدا عبادت می کردند. 🔸 دقیقه ۶ عبادت یعنی چی؟ یعنی همين که دلبستن و برای او کار کردن و در خدمت او بودن ✨ هم به طلا محبت داريم و هم او دارد به ما دستور می‌دهد، یعنی می گوید: مرا مواظبت کن، دقت داشته باش مرا دزد نبرد،کثيف نشوم. 🔸 دقیقه ۷ عبادت یعنی اطاعت از روی اعتقاد ✨ ما از طلا اطاعت می کنیم.... چرا؟چون اعتقاد داريم، رب ماست. رب همين است، امور مرا اداره‌ می کند. ✨ عبادت بر همین سه رکن است: ۱)اطاعت ۲)محبت ۳)اعتقاد به ربوبیت 🔸 دقیقه ۱۲ بچه‌ها برای چند تکه سنگ دعوا می کنند،آدم های بزرگ برای چند تکه سنگ دیگر، سنگی که طلا شده،آدم ها با بچه‌ها هیچ فرقی ندارند، یعنی خوشحالیشان یک جور است. ✨ سنخ خوشحالی مردم،کودکانه است. ✨ اما انسان های الهی‌ خوشحالیشان از این سنخ نیست. نه از ماشین است، نه از طلا ونه از لباس هست.هیچی خوشحالی آنها از این عالم بیرون است، غم آنها هم بيرون است، اصلا یک چیز دیگر است. 🔸 دقیقه ۱۳ زّری که انسان را از خدا مشغول کند،بت است. ✨ نه با این پولت به کسی کمک می کنی،و نه خودت از اينها برخوردار می شوی. 🔸 دقیقه ۱۷ تعلقات انسان را سنگین می کند و در دنیا نگهش می دارد. 🔸 دقیقه ۱۹ ائمه(ع) کشاورزی می کردند، تجارت می کردند. ✨ لذا انسان از سفر دوم برگردد و به سفر سوم بیاید، آنجا اشکال ندارد، وارد دنیا شود، کار کند،کسب کند. اما مریدی که می خواهد هنوز تازه‌ پرواز کند،همين تعلقات نگهش می دارد و نمی گذارد بالا رود. یک ذره تعلق هم در این راه بسیار است،مثل خورشید می ماند،یک تکه ابر،خورشید را پنهان می کند. 🔸 دقیقه ۲۳ داستان حسن بصری و رابعه عدویه ✨ مردم‌ با گوش حيوانی می شنوند، علتش هم همین است که در آنها تاثیر نمی گذارد، این همه پای منبرها می شنوند،اما تأثیر نمی کند،علتش این است که با گوش انسانی نمی شنوند. 🔸 دقیقه ۲۷ قلب از پیش خدا امده "ونفخت فیه من روحی"۷۲،صافات از روح خودم در تو دمیدم. این است که خدا گمشده ی روح ماست ،اگر یک کلمه از خدا به قلب انسان برسد.قلب زیرورو می شود، تسلیم می شود. 🔸 دقیقه ۳۲ داستان یک عابد و مأنوس شدن او با یک مرغ خوش آواز 🔸 انسان یک خلوت پیدا کند و با خدای خودش رازونیاز کند. 🔸 دقیقه ۳۸ آدم آزاد پیدا کنید،مقام حُریّت داشته باشد. ✨ غلام همت آنم که زير چرخ کبود زهرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد است داستان ملا احمد نراقی(نویسنده کتاب معراج السعاده ) و درویش ✨ مرگ به سُراغ انسان آمد و همين که گفت:بیا برویم،انسان بگوید: برویم این جور انسان تعلق نداشته باشد،یعنی همه‌ی کارهايش را انجام‌ داده وآماده ی آماده است. 🔸 دقیقه ۴۰ انسان‌ فکر مرگ را در خودش تقویت کند.... ✨ نسبت به مرگ علم داريم، یقین قلبی نداریم. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3920
◾علامه مامقانی می نویسد: هنگامی که قاصد امام سجاد علیه السلام به مدینه آمد تا خبر واقعه کربلا را به مردم مدینه بدهد با حضرت ام البنین سلام الله علیها مواجه شد. حضرت ام البنین فرمود: از حسین علیه السلام خبری بده! (او از جواب دادن طفره رفت و) گفت: چهار پسرت (عباس، عبدالله، جعفر، عثمان) در کربلا شهید شدند! حضرت ام البنین سلام الله علیها فرمود: قَطَّعْتَ نِیاطَ قَلْبِی، اَوْلادِی وَ مَنْ تَحْتَ الْخَضْراءِ کُلُّهُمْ فَداءً لاَِبِی عَبْدِ اللّهِ الْحُسَیْن، اَخْبِرْنِی عَنْ اَبِی عَبْدِ اللّه عَلَيْهِ السَّلَام‏ رگهای دلم را بریدی! (من کی از فرزندان خودم پرسیدم؟) فرزندانم و هرکس زیر آسمان کبود است، همه فدای حسین  علیه السلام؛ از حسین به من خبر بده!🖤 و چون خبر شهادت امام حسین علیه السلام را شنید صیحه ای کشید... 👈 علامه مامقانی در ادامه می نویسد: و این علاقه شدید حضرت ام البنین نسبت به اباعبدالله الحسین علیه السلام، (علاقه مادر فرزندی نبود بلکه این علاقه) فقط به خاطر آن بود که حسین، امام او بود. 📚تنقیح المقال ج3 ص70. 🏴 ایام وفاتِ حضرت ام البنین سلام الله علیها تسلیت باد. @moravej_tohid
«بسم الله الرحمن الرحیم» دینداری و عبادت بدون اتصال با جریان ولایت یک دینداری بی روح و میت است. که هیچ خاصیتی برای انسان ندارد. خاصیتش همین است که انسان را صعود نمی دهد. عروج نمی دهد. اینکه فرمود :الصلاه معراج المؤمن نماز عروج دهنده انسان است. این نماز حی انسان را عروج می دهد. هر نمازی که انسان را عروج نمی دهد. ما خودمان را نگاه کنیم، از زمانی که بالغ شدیم چهل سال گذشته است ولی همان جوری هستیم که بیست، سی سال قبل بودیم. در جنبه مادی بله خانه نداشتیم، خانه دار شدیم. کار نداشتیم کار پیدا کردیم. اما در زمینه روحانی همانی که بودیم الان هم هستیم. همان عشق هایی که در جوانی داشتیم الان هم هست. دلمون می خواست خانه قشنگ داشته باشیم، ماشین قشنگ داشته باشیم. خب الان هم هست. پس معلوم می شود نمازی که خواندیم عروج نرفته است. الصلاه قربان کل تقی. نماز مقرب کننده هر انسان با تقوایی هست. آیا ما واقعا مقرب شده ایم؟ آیا ما به نزد خدا رفتیم. مگر قرآن نمی فرماید که سجده کن و نزدیک شو. چه قدر ما نزدیک شدیم. چه قدر از آن طرف پیام به قلب های ما وارد می‌شود. انسان اینها را در خودش محاسبه کند. اگر واقعاً این سجده هایی که انجام دادیم ما را نزدیک کرده و به مقام قرب رسانده پس آثار مقام قرب کو؟ آواز همهمه مردم آنجا را نمی شنویم. آواز همهمه ملائک را نمی شنویم. تجلیات اسمایی را در خودمان نمی بینیم. پس معلوم می شود که این عبادت معراج نبوده، ما را به مقام قرب نرسانده. ببینید انسان اینها را با خودش فکر کند. این دنیا با هر مشکلی که هست می گذرد. حالا شما فکر کنید انسان می خواهد دنیارا کنار بزند و برای ابدیت زندگی کند. شما برای بقا خلق شدید برای فنا که خلق نشدید. ۹ 🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 امام زمان (علیه السلام) می فرمایند : ✍ سَجْدَةُ الشُّکْرِ مِنْ أَلْزَمِ السُّنَنِ وَأَوْجَبِها 👌 سجده ى شکر، از لازم ترین و واجب ترین مستحبات الهى است. 📚 بحارالانوار ، ج ۵۳ ، ص ۱۸۱ 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3923
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 تو رو به اضطرار زینب بیا آقا!بیا آقا! به قلب بی قرار زینب بیا آقا!بیا آقا! 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3924
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 هوالحکیم قسمت_نوزدهم بسمه تعالی 📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد «... این سلسله یک سلسله‌ی عرفانی است که در میان فضای خشک و فقاهتی نجف شکل گرفت و افرادی را هم که ذکر کردیم از آقا سید علی شوشتری تا آقا سید علی قاضی رضوان‌الله‌علیهما که در نجف بودند، همگی از فقهای تراز اول نجف به‌شمار می‌آمدند و عرفان خود را در پوشش فقاهت خود پنهان می‌داشتند. ولی در زمان مرحوم قاضی، جلوه‌ی عرفانی ایشان بسیار نمود کرد و ایشان از همین جهت مورد اتهاماتی قرار گرفت مثل صوفی و بدعت‌گذار در دین و امثالهم. آیت‌الله آقا شیخ شمس‌الدین واعظی که از فقهای نجف می‌باشد و اصالتاً سبزواری است، از زمان جدش آقا شیخ عبدالقهار در عراق و ساکن کاظمین بوده‌اند و خود آقا شیخ شمس‌الدین در زمانی که صدام بر علما فشارها و آزار و اذیت‌های بسیاری وارد می‌کرد به ایران آمد، و دوباره بر اثر آزارهای بسیاری که در ایران دید به نجف بازگشت، و در ایامی که در ایران به‌سر می‌برد ساکن قم بود و حوزه‌ی درس و بحثی داشت و طلاب سبزواری که با او آشنا بودند آمد‌و‌شد زیادی با وی داشتند. او تعریف می‌کرد که: «در نجف شایع کرده بودند که شاگردان قاضی برای نماز مغرب و عشا به منزل ایشان می‌روند، در موقع برگزاری نماز چراغ را خاموش می‌کردند و در نتیجه این‌ها بدعت‌گذار در دین هستند. زیرا ما در هیچ جای دین نداریم که واجب یا مستحب است در موقع نماز چراغ را خاموش کنند. حتی من نزدیک غروب که می‌شد کسی را می‌دیدم که در فاصله‌ای از منزل قاضی، در گوشه‌ی خلوتی از خیابان نشسته و عبایی بر سر کشیده و خود را طوری می‌نمود که تکدّی می‌کند. اما من متوجه بودم که از زیر عبا با دوربینی منزل آیت‌الله قاضی را می‌پایید تا آمار طلابی را که به خانه‌ی او می‌روند معلوم کند». آقا شیخ شمس‌الدین در ادامه می‌گفت: «یک روز حضرت آیت‌الله العظمی آقا سید محمود شاهرودی (رضوان ‌الله‌ تعالی ‌علیه) که یکی از دو سه مرجع تقلید مطرح در نجف و ایران بود به من گفت برو و تحقیق کن که این قضیه‌ی خاموش کردن چراغ در وقت نماز چیست. من رفتم و بدون تحقیق روز بعد به خدمت ایشان رسیدم و گفتم حضرت آقا! مطلب مهمی نیست. آقای قاضی چون از لحاظ مالی بسیار در سختی به‌سر می‌برند برای صرفه‌جویی در نفت و روغن در موقع نماز چراغ را خاموش می‌کنند». همچنین بارها دیده شده بود که مرحوم قاضی در وادی‌السلام بر سر قبر بعضی اقطاب صوفیه می‌رفت و ساعت‌ها آن‌جا می‌نشست. جالب آن‌که همان اتاقی که در سر قبر مرحوم قاضی وجود دارد و کسانی‌که به نجف اشرف رفته‌اند این اتاق را دیده‌اند، مقبره‌ی تعدادی از اقطاب و مشایخ سلسله‌ی ذهبیه است که البته امروزه اگرچه آن بنا وجود دارد ولی از این قبور، اثری پیدا نیست، و مرحوم قاضی چله‌های خود را در آن‌جا می‌گذرانده است. (بعدا معلوم خواهد شد که چرا مرحوم قاضی برای خلوت و برگزاری چله‌ها و عبادت‌های خود بر سر قبر بزرگان ذهبیه می‌رفته است)...» ◀️ ادامه دارد... 🆔️ @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3925 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 هوالحکیم قسمت_بیستم بسمه تعالی 📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد «... مخصوصاً آن‌چه که نفرت از آیت‌الله قاضی را در دل کسانی‌که با عرفان و عارفان مبارزه می‌کردند شدت می‌بخشید -همین‌ها هم اکثریت ریاست حوزه‌ی علمیه‌ی نجف را عهده‌دار بودند و شهریه‌ی حوزه و مُهر نان و حمام و سلمانی طلاب را تأمین می‌کردند- این بود که بعضی از صوفیه که از ترس مخالفانشان جرأت نمی‌کردند داخل شهر نجف خانقاه دایر کنند، و در بیرون شهر و پشت دیوارهای شهر خانقاهشان را بنا کرده بودند، گاهگاهی بزرگان و مشایخ آن‌ها به منزل مرحوم قاضی می‌رفتند و با او در پنهان مراوداتی داشتند، که البته معلوم است وقتی فضای حاکم بر شهری، یک فضای ضد عارف و صوفی است، این مراودات هرچند مخفی باشد ولی از دید آن دوربین به‌دستان مخفی نخواهد ماند حتی شاگردان مرحوم قاضی هم از این فشارها و آزار و اذیت‌ها در امان نبودند. تا آن‌جا که سید حسن مسقطی از شاگردان مُبرّز ایشان در نجف، حوزه‌ی تدریس علم توحید دایر کرده بود و برای عده‌ای از طلاب علم توحید تدریس می‌نمود، ولی مرحوم آقا سید ابوالحسن اصفهانی (اعلی ‌الله‌ مقامه‌ شریف) که در آن زمان مرجعیت عامه‌ی شیعه و ریاست حوزه‌ی علمیه‌ی نجف را در دست داشت، به سید حسن مسقطی اخطار نموده بود که یا درس توحید را تعطیل نما یا از نجف بیرون شو. سید حسن به استادش آقای قاضی می‌گوید من نمی‌توانم درس توحید را رها کنم. اگر اجازه بفرمایید در نجف می‌ایستم و مقاومت می‌کنم ولی درس را تعطیل نمی‌کنم. ولی استاد که می‌دانست ماندن سید حسن در نجف و مقاومت او در مقابل بزرگ‌مرجع عالم تشیع بی‌فایده است، و از طرفی منجر به ازدیاد فشار از سوی قشریون بر مجموعه‌ی ایشان و شاگردانشان می‌شود و باعث وارد آمدن ضربه‌های کاری‌تر بر آن‌ها می‌گردد، به سید حسن توصیه می‌کند که از نجف خارج شوی بهتر است. سید حسن از نجف خارج می‌شود و در اثر فقر شدید دچار سختی‌های بسیاری می‌گردد تا آن‌جا که در اواخر عمر پیوسته با دو لباس احرام زندگی می‌کرد. او را به هند دعوت کردند. او هم دعوت آنان را اجابت کرد. او همواره در مساجد بیتوته می‌کرد... روزی او را در مسجد در حالی که در سجده جان باخته بود، مشاهده کردند.» ◀️ ادامه دارد... 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3926 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌸🌸🌸🌸🌸 🌴 آداب زندگی پیامبر(ص) 📖 باب دوم، آداب معاشرت 💥 در مناقب آمده است که، پیامبر اکرم(ص) عبایی داشت که هر جایی می رفتند آن را دولا می کردند و زیر ایشان می انداختند، انگشتر نقره‌ای داشت که در انگشت کوچک دست راست می گذاشت. 💥 موقع وضو گرفتن، مسواک می زد،هنگام سوار شدن بر مرکبی، برده یا کس دیگری را هم ردیف خود سوار می نمود،بر اسب یا استر یا الاغ سوار می شد. 💥 تشییع جنازه می کرد و حتی در دورترین نقاط شهر به عیادت مریضان می رفت،با فقرا می نشست و غذا می خورد و با دست خود به آنان‌ غذا می داد، به اهل فضيلت در تقوی احترام می گذاشت، با خوبی کردن به افراد آبرومند، با آنان انس می گرفت،با خويشاوندان صله رحم می کرد بدون آنکه آنان را بر دیگران مقدم بدارد. ص۱۲۷ 📚 سنن النبی(ص)،علامه طباطبایی(ره) 🆔 @moravej_tohid
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
🎙 جلسه سی و سوم در محضر 🔸 دقیقه ۲ هر لحظه حساب کند که رضای خدا در چيست ؟ مشغول همان باشد و حواسش به این نباشد که مردم‌ را در حساب بیاورد و یا کاری کند که به آنها نشان دهد. 🔸 دقیقه ۳ به نُه چیز وصیت و سفارش می کنم. اين نُه وصیت در واقع به تو نیست، بلکه برای‌ سالکان راه خداست. ✨ سه مورد مربوط به رياضت نفس‌ می شود، سه مورد مربوط به حلم و بردباری می شود و سه مورد مربوط به علم می شود. 🔸 دقیقه ۴ امام(ع)فرمودند: آن سه امری که در مورد ریاضت نفس‌ است، یکی این است که بر تو باد پرهیز کنی، از خوردن آنچه که اشتها نداری. ✨ هر وقت هم که خواستی غذا بخوری،اولا غذای حلال بخور و ثانیا نام خدا را بر غذا ببر. 🔸 دقیقه ۶ اگر می‌خواهی غذا بخوری، به‌ اندازه یک ثلث معده‌ات بخور، بیشتر نخور 🔸 دقیقه ۱۰ روزه بر طبق زندگی طبیعی آدم وارد شده ✨ اصل همين دو وعده‌ بوده‌ که صبحانه و شام بخورند. 🔸 دقیقه ۱۱ مادام که شکم گرسنه است، نفس به طرف خدا حرکت می‌کند، همان که گفتیم:"الیه یصعد الکلم الطیب" آيه ۱۰،فاطر اصلا روح فقط میلش به سوی خداست. 🔸 دقیقه ۱۲ سه وصیت در مورد حلم و بردباری یکی این که اگرکسی به تو گفت: اگر یک فحش به‌ من بدهی، ده تا فحش به تو می دهم.... بگو:اما اگر ده فحش به من بدهی،هیچی به تو نمی گویم. ✨ قاعده‌ کلی می دهد که یعنی اگر مردم‌ با تو از در ناسازگاری در آمدند، اهانتی کردند، بی ادبی کردند، تو مقابله به مثل نکن 🔸 دقیقه ۱۴ انسانیت در همین است که اگر ده تا فحش به تو داد، هیچی نگی و آرام باشی ✨ انسان های الهی با کسی دعوا نداشتند. در صلح بودند. انتقام جو نبودند. 🔸 دقیقه ۱۶ و کسی که حرف زشتی به تو زد، ناسزا گفت، تو به او ناسزا نگو، تو بگو که اگر راست می گویی.. من از خدا می‌خواهم که من را ببخشد و اگر دروغ می گویی، از خدا می خواهم که تو را ببخشد. ✨ و اگر کسی به‌ تو حُقه ای زد،تو را تهدید کرد.تو او را به نصیحت وعده‌ بده 🔸 دقیقه ۱۸ سه مطلب در مورد علمهر چه را که جاهل هستی، از عالمان بپرس،یعنی سختت نباشد که بپرسی،اما مواظب باش که وقتی سؤال می کنی،به‌ خاطر آزار دادن یا به خاطر آزمایش کردن نباشد... ما چه کار داريم که کسی را امتحان کنیم،ببينيم سواد دارد یا نه ✨ به رأی خودت هم عمل نکن، مخصوصا در مسائل دين...چون مسائل دينی را نمی شود تجربه کرد. 🔸 دقیقه ۲۱ بسیاری از زندگی ها که می بینید آلوده شده، به خاطر همین است که ربا رواج دارد. ✨ چیزی را تا یقین نکردی انجام نده،سؤال کن،تحقیق کن.... ✨ تا می تواند انسان احتياط را در دین خودش رعایت کند. ✨ همين که شک داری این غذا حلال است یا حرام، نخور،همين که‌ شک داری، این پول حلال است یا حرام،نگیر 🔸 دقیقه ۲۲ از فتوا دادن بپرهیز ✨ گردن خودت را پلی نکن که مردم از روی گردن تو به بهشت بروند. چیزی را که نمی دانی، به عهده‌ نگیر ✨ بعد امام(ع)می فرمايد:من آدمی هستم که نسبت به خودم بخیلم.(یعنی عمرم را بيهوده هدر نمی دهم) چطور مردم نسبت به مالشان بخیل هستند و نمی گذارند ذره‌ای اين طرف و آن طرف برود،اما به عمرشان بخیل نیستند. 🔸 دقیقه ۲۵ عمر را به ما دادند، برای اینکه آن روح الهی را دوباره برگردانیم، برگرداندن این روح به اصل خودش یک نیروی فوق‌العاده زیادی لازم دارد که این روح از این دنیای مادی کّنده شود. این روحی که با زنجیر ها و تعلقات و طناب های محکم به این دنیا چسبیده است. 🔸 دقیقه ۲۶ یک نیروی عجيبی خداوند در باطن من ذخیره کرده که بتوانم همه‌ی این طناب ها و زنجیر ها را پاره کنم و به طرفش بروم. اما انسان از این نیرو در چه راهی استفاده می کند؟این نیروی عظیم را در جهت به دست آوردن دنیا خرج می کند. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3930
4_5983057475333525241.mp3
5.32M
...مردم برای اینکه گناه نکنند باید خودشناسیشان عوض بشود، یعنی شناختشان از خودشان عوض بشود، مادامی که من خودم را موجود دنیایی میدانم و دنیا را محل امن خودم میدانم، من خودم را همین جسم میدانم... ...دعوا از همینجا درست میشود، گناه از همینجا درست میشود، من خودم را یک موجود دنیایی میدانم و میخواهم نقص خودم را در دنیا تأمین کنم... ...اگر آمد و خودشناسی انسان عوض شد، یعنی من خود را که نگاه کردم خودم را روح دیدم، خودم را نور دیدم، منتها یک روح ناقص، یک نور ناقص، کمالم به این است که برسم به پیش آن نورالانوار، برسم به پیش آن اصل خودم... ...منتها مسئله اینجاست چه کسی این خودشناسی را عوض کند؟ چه جوری عوض بشود؟ این معجزه هست، چه کسی خودشناسی انسان را عوض کند، یعنی چه کسی میخواهد انسان را طوری تربیتش کند که وقتی به خودش نگاه میکند خودش را روح ببیند (نه اینکه روح بداند)... ...این خودشناسی را فقط انبیاء و اولیاء میتوانند عوض کنند، یعنی کسانی که در باطن انسان تصرف کنند و قلب را برش گردانند، انسان یک مرتبه ای در وجودش دارد به نام "قلب"، نه این قلبی که... برگرفته از جلسه ۱۷۵ @shams_sabzevari https://eitaa.com/moravej_tohid/3931
در محضر مبحث همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
MAAD-AUDIO-73.mp3
27.94M
🎙 جلسه هفتاد و سوم در محضر 🆔 @moravej_tohid
MAAD-AUDIO-74.mp3
23.99M
🎙 جلسه هفتاد و چهارم در محضر 🆔 @moravej_tohid
4_5881766057546352834.mp3
1.08M
🌷 برگرفته از جلسه سی ام منطق الطیر 🆔 @moravej_tohid