eitaa logo
مروج توحید
6.5هزار دنبال‌کننده
921 عکس
392 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 تسلیم بودن و عجله نکردن 💥 در کافی به‌ سند خود از عبدالرحمن بن کثیر آورده که گفت: در محضر امام صادق(ع)بودم که مهزم‌بر آن حضرت وارد شد و عرضه داشت: فدایت شوم!خبر ده مرا از این امری که منتظرش هستیم،چه وقت خواهد بود؟ حضرت صادق(ع)فرمود:ای مهزم!وقت گذاران دروغ گویند و عجله کنندگان هلاک گردند و تسلیم شدگان نجات یابند. 💥 امام سجاد(ع)فرمود:همانا دین خدای-عزوجل- با عقل های ناقص و آرای باطل و معیارهای فاسد درک نمی شودو جز با تسلیم به دست نمی آید،پس هر کسی به ما تسلیم گردد(از هلاکت دین)سالم ماند و هر آنکه به ما اقتدا نماید،هدایت یابد و هر کس به قیاس و رأی خود عمل کند،هلاک می گردد و هر کس از آنچه ما می گوییم یا حکم می کنیم در سینه خود تنگی احساس کند،به آن(خدایی)که سبع مثانی و قرآن عظیم را نازل فرموده کافر شده است، در حالی که خود متوجه نیست. 📚 مکیال المکارم، جلد دوم ص ۲۵۴ 🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 عطر نرگس پیچید... مژده ای یاران عاشق یوسف زهرا رسیده 🌸 🆔 @moravej_tohid
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خانه تکانی شب عید 💥 برای اینکه روح خودمان را یک شست و شویی بدهیم و خانه تکانی کنیم،به اندازه‌ی خانه تکانی شب عید اهمیت نمی دهیم. این روح پر از آلودگی ها "کلا بل ران علی قلوبهم ما کانوا یکسبون " ۱۴،مطففین آلودگی هایی که بر روی قلب ما نشسته یکی پیدا شود، که یک نفضی کند(نفض یعنی تکاندن) این روح را بتکاند،آلودگی ها را از آن بریزد. 💥 در این فکر نیستیم که قلبمان را تمیز کنیم،قلبمان را شفاف کنیم گوی توفیق و کرامت در میان افکنده اند کس به میدان رو نمی آرد سواران را چه شد؟ 💥 انسان در قيامت مسؤل است، اينها بودند و شما یه دنبال نرفتید،اينها بودند و شما قدر ندانستید. 💥 بیشتر دوستان ما کسانی هستند که اينها در خودشان یک نیازهای دیگری احساس کردند و به راستی می بینند که دیگر دنیا نمی تواند آنها را اشباع کند.... خلاء خیلی عظیمی را احساس کردند،خلاء همچین نیست که با پول بشود آن را پُر کرد،با دنیا و مقام بشود پر کرد،یک چیز دیگر باید بیاید این خلاء را پُر کند. 💥 ای خدا این وصل را هجران مکن 💥 اینجا جایی است که هیچی در آن نیست، نه پولی هست، نه مقامی و نه بهشتی هست،فقط خودش هست. 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4184
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آبروی مؤمن مثل کعبه می ماند، یعنی اگر کسی آبروی کسی را بریزد مثل این است که کعبه را ویران کرده است ✨ کسی آبروی کسی را بریزد، این در قيامت با یزید محشور می شود ✨ خیلی صاحب شریعت دقت داشته،در این که مردم را جوری تربیت کند،که خیلی مواظب آبروی همدیگر باشند. ✨ در جایی که حرفی از کسی پیش آمد، آبروی او را آبروی خودتان بدانید ✨ بنای اسلام بر پوشیدن است 💥 برگرفته از جلسه چهلم حدیث معراج 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4185
🌸🌸🌸🌸🌸 🌴 آداب زندگی پیامبر(ص) 📖 باب هشتم: آداب‌ زناشویی و تربیت فرزند 💥 امیرالمؤمنین(ع)فرمود: همانا ازدواج کردن سنت پیامبر(ص)است، چرا که ایشان می فرمود: کسی که می خواهد از سنت من پیروی کند،همانا سنت من ازدواج است. 💥 پیامبر(ص)فرمود: بدانید بهترین شما کسی است که به زنان خود مهربان تر باشد و من بهترین شما هستم. 💥 امام صادق(ع)فرمود: دوست داشتن زنان از اخلاق پیامبران است. 📚 سنن النبی(ص)،علامه طباطبایی(ره) ص۲۰۰ 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه هفدهم در محضر 🔸 دقیقه ۱ ادامه‌ی خطبه‌ی حضرت علی(ع) خداوندی که از خلق بینونیت و جدایی دارد،بنابراین هیچ چیزی مثل خدا نیست. ✨ خداوند چه نسبتی با موجودات دارد؟آیا خداوند با موجودات سنخیت دارد،یا نه جدایی دارد،که هیچ گونه وجه اشتراکی بین خدا و موجودات نیست. 🔸 دقیقه ۴ شما هیچ گاه دو موجود را در این عالم پیدا نمی کنید که اينها با همدیگر یک تباین و جدایی محض داشته باشند و هیچ امر مشترکی بین اينها نباشد،چون حداقلش این است که اينها در وجود با هم شراکت دارند. 🔸 دقیقه ۹ در جای دیگر خود حضرت، این بینونت و جدایی را بیان می کند. از جمله در خطبه‌ی ۱۵۲ نهج‌البلاغه ✨ از فرمایش حضرت در این خطبه بر می آید که: تباین خدا و موجودات یک تباین کلی نیست، این طور نیست که اصلا هیچ وجه اشتراکی بین ما و خدا نباشد. ✨ بینونت بین خدا و موجودات، ذاتی نیست. بلکه جدایی و وصفی هست،یا به عبارت دیگر بینونت مرتبه‌ای هست،یعنی به این معنا که بین ما و خدا یک وجه اشتراک هست و آن وجود است. 🔸 دقیقه ۱۳ اختلاف یا در مرتبه است،یا مرتبه‌ی او قوی است و مرتبه‌ی این ضعیف است،یا بفرمایید که تفاوت در صفت است. 🔸 دقیقه ۱۸ کسانی که معتقدند، بین ما و خدا هیچ سنخیتی نیست، در قدیم‌ به اينها طرفدار اصالت ماهیت(اصالت ماهویون)می گفتند،حالا تفکیکی می گویند. 🔸 دقیقه ۲۰ فرق ما با خدا در چيست؟تفاوت در مرتبه است ✨ یک اختلاف دیگر در وصف است. ✨ حضرت تباین را به صفت بردند،که خداوند قاهر و قادر است، بنابراین خداوند از موجودات جداست. 🔸 دقیقه ۲۲ مرتبه‌ی ما ضعیف است، در مقابل خدا ضعیف هستیم،و دوباره به سوی خدا بر می گردیم. ✨ مصالح این عالم را خدا از وجود خودش درست کرده ✨"انزل لکم من الانعام ثمانیه ازواج"۶،زمر خداوند برای شما هشت جفت چهارپا نازل کرد،یعنی چی نازل کرد؟... از کجا نازل کرد؟ از وجود خودش نازل کرد. 🔸 دقیقه ۲۵ انسان در خودش یک مرتبه‌ای دارد،که وجود در آنجا متراکم است.(مرکز وجود در انسان) ✨ ما اسم آنجا(مرکز وجود در انسان )را روح می گذاریم. 🔸 دقیقه ۲۶ در عالم آفرينش هم یک مرکز وجود قرار دارد،که وجود در آنجا فوق‌العاده شدید و متراکم است،در انسان اسم آن‌ مرکز متراکم را روح گذاشتیم،در عالم آن مرکز شدید و متراکم را خدا گذاشته‌ایم. ✨ همه‌ی ما يک زمانی در وجود خدا بودیم، در علم خدا بودیم،نازل شدیم و به اینجا آمدیم. 🔸 دقیقه ۲۸ دوباره به سوی خدا برمی‌گردیم،این کلمه‌ی رجوع را دقت‌ بفرماييد، این مسئله معلوم شود،که همه‌ی ما بالاخره یک روزی در ذات خدا بودیم،وجود ما از وجود خدا نشأت گرفته 🔸 دقیقه ۳۰ در جايی که می گویند: رجوع کرد یا بازگشت یعنی کسی که اول بار در یک جايی به دنیا آمده و بزرگ شده،همه چیزش از آنجاست 🔸 دقیقه ۳۳ خداوند در مورد جهنم همین تعبیر را هم دارد،که می فرمايد:"مرجعهم لالی الجحیم "۶۸،صافات بعضی ها به جهنم رجوع می کنند. 🔸 دقیقه ۳۷ قویترین انسان در عالم که رسول خداست،حتی ایشان با آن عظمت و سعه‌ی وجودی که دارد،همچنان مقهور است. 🔸 دقیقه ۳۸ مرتبه‌ی خدا یک مرتبه‌ی بی نهایت است و ما محدودیم،مرتبه‌ی صفات خدا قاهریت و قادریت است، اما ما مقهور و مقدور هستيم.لذا در مرتبه و اوصاف هیچ کس مثل خدا نمی‌شود. ✨ الذی خلق الخلق لعبادته موجودات را برای عبادت خودش خلق کرد عبادت عبارت است از سیر وجودی موجودات به سوی خدا 🔸 دقیقه ۴۱ "وجهت وجهی للذی فطر السماوات و الارض" ۷۹،انعام روی خودم را به سوی خدا تنظیم می کنم،روح خودش را به سوی خدا تنظیم می کند، در مرتبه‌ی بعد حرکت می کند تا برود و به خدا برسد.این می شود عبادت 🔸 دقیقه ۴۳ خداوند خلایق را برای عبادتش خلق کرد،یعنی چی؟یعنی برای رجوع به سوی خودش ✨ نماز و روزه حرکت دهنده‌ی روح هستند. ✨ جن و انس را نيافريدیم مگر برای اینکه دوباره به سوی خودم رجوع کنند 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4188
هفتمین جلسه پرسش و پاسخ با حضور علامه مروجی سبزواری(دامت برکاته) 🔸نزول قرآن 🔸قران یک موجود جدا در عالم علم خدا نیست . 🔸جسم انسان کامل ، کل عالم طبیعت است . 🔸عقلهای ما مرتبه ای از عقل انسان کامل است . خیال ما مرتبه ای از خیال انسان کامل است . 🔸قران ترجمه لفظی تمامی موجودات عالم و روابط بین آنهاست 🔸به مثنوی به عنوان یک کتاب راهنمای بشر بسیار در طول تاریخ ظلم شده است. 🔸تناقص های ظاهری در قرآن و یا مثنوی و بررسی باطن آن 🔸خداوند در قرآن مدام مثل می زنند . چرا که اکثر مردم درک کنند . 🔸ما برای نجات بشریت و کشورمان باید به خودمان و میراثمان برگردیم . 🔸در عرفان بزرگترین گناه ، دیدن خود و تعین خود است . 🔸گناه در مقام ، سالک در هر منزل وظیفه ی خاصی دارد . 🔸عزلت نشینی و خلوت 🔸اضطراب سر و مقتضای حال عارف 🔸تعاریف مرید ، سالک  و عارف 🔸هر موجودی به یک اندازه مشخص و مقدار معین ای از وجود بهره دارد . آیدی تلگرام جهت ارسال سوالات : T.me/moravejtohid لطفا جهت دریافت پاسخ صبور باشید . @moravej_tohid Www.moravejtohid.com لینک آپارات: https://aparat.com/v/2X69y
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
هفتمین جلسه پرسش و پاسخ با حضور علامه مروجی سبزواری(دامت برکاته) 🔸نزول قرآن 🔸قران یک موجود جدا در عالم علم خدا نیست . 🔸جسم انسان کامل ، کل عالم طبیعت است . 🔸عقلهای ما مرتبه ای از عقل انسان کامل است . خیال ما مرتبه ای از خیال انسان کامل است . 🔸قران ترجمه لفظی تمامی موجودات عالم و روابط بین آنهاست 🔸به مثنوی به عنوان یک کتاب راهنمای بشر بسیار در طول تاریخ ظلم شده است. 🔸تناقص های ظاهری در قرآن و یا مثنوی و بررسی باطن آن 🔸خداوند در قرآن مدام مثل می زنند . چرا که اکثر مردم درک کنند . 🔸ما برای نجات بشریت و کشورمان باید به خودمان و میراثمان برگردیم . 🔸در عرفان بزرگترین گناه ، دیدن خود و تعین خود است . 🔸گناه در مقام ، سالک در هر منزل وظیفه ی خاصی دارد . 🔸عزلت نشینی و خلوت 🔸اضطراب سر و مقتضای حال عارف 🔸تعاریف مرید ، سالک  و عارف 🔸هر موجودی به یک اندازه مشخص و مقدار معین ای از وجود بهره دارد . آیدی تلگرام جهت ارسال سوالات : T.me/moravejtohid لطفا جهت دریافت پاسخ صبور باشید . @moravej_tohid Www.moravejtohid.com لینک آپارات: https://aparat.com/v/2X69y 🆔 @moravej_tohid
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه چهل و دوم در محضر 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه چهل و دوم در محضر 🔸 دقیقه ۱ همه‌ی صفات خدا در ما هم هست. ✨ مکر خدا با مکر ما فرق می کند، مکر خدا را در اصطلاح سنت استدراج می گویند، استدراج یعنی درجه درجه پیش بردن،یعنی کسانی که اينها رو به فسق و کفر می آورند،خداوند در اصطلاح با آنها مکر می کند. کسی که وارد فسق و فجور شده زندگیش خوب می شود. 🔸 دقیقه ۳ انسان در مصيبت هاست که رو به خدا می کند. ✨ این از یک طرف برای مؤمنين هم امتحان است ✨ این مصیبت ها نعمت است، که ما مرتبا به سوی خدا برگردیم و به درگاه خدا بنالیم تا ارتباط حفظ شود. 🔸 دقیقه ۶ ما هر وقت که رسولان مان را به سوی يک جامعه فرستادیم،از آن طرف هم بلاهای سختی را بر آن جامعه فرستادیم. چرا؟ چون معمولا رسولان زمانی می رفتند که جامعه در کفر و شرک و بت پرستی بود،بعد چه جوری مردم به سوی خدا بیایند؟ با مصيبت ها ✨ فطرت از درون در اثر مصيبت ها هوشیار می شود و می گوید: خدا ✨ "فلما جاءتهم رسلهم بالبینات"۸۳،غافر اما وقتی که مصيبت های ما بر آنها وارد شد،اينها به ما رو نکردند،حالا که به ما رو نکردند"فرحوا بما عندهم من العلم"۸۳،غافر و به علم خودشان مغرور شدند،گفتند: ما پیغمبر نمی خواهيم.... اینجا می فرمايد که: ما هم کاری کردیم،که علم اينها خوب نتیجه داد. 🔸 دقیقه ۸ وقتی که اينها به علمشان مغرور شدند و نتایجی از علمشان گرفتند یک مرتبه اينها را گرفتیم "اخذناهم بغته" ۴۴،انعام یعنی مُسلّم و مسلم یک روزی زوال آن حکومت های غیر خدایی می رسد،مثل شوروی سابق 🔸 دقیقه ۱۰ در طول تاریخ هم اقوام عاد و ثمود همین طوری بودند،که یک مرتبه یک صاعقه می زده و اينها ویران می شدند.... ✨ از این طرف برای ما هم امتحان است که آیا مؤمنين صبر می کنند یا نه؟ 🔸 دقیقه ۱۲ ایمان گنج کمی نیست، بالاترين مقامی که انسان می تواند پیدا کند، یقین به خداست،چه گوهری بالاتر از یقین به خدا و یقین به مبدأ ✨ به ما نعمت ايمان و اسلام و تشیع داده،به ما مولا داده.... آنها علی(ع)ندارند. 🔸 دقیقه ۱۴ خیلی مراقب باشیم،این حرفها را نزنیم،که همین کفار از ما مسلمانان بهتر هستند. ✨ قلب با نور ایمان آباد می شود و آنها(کفار)بندگان خدا از این جور چیزها محروم هستند. ✨ کافر قلبش خراب و سیاه است،اما مؤمن قلبش آباد است و نور خدا دارد،حالا درست است که تنبلی می کنیم و این نور را استخراجش نمی کنیم،اما این نور را داریم. 🔸 دقیقه ۱۵ یکی از خصوصیات اهل آخرت این است که مکر دارند،اما مکرشان خیلی کم است. ✨ مردم‌ از اينها در آرامش هستند،اما خودشان از خودشان در عذابند. یعنی همه‌ی سختی‌ها را خودشان تحمل می کنند... اينها را در خودمان پیاده کنیم،که‌ بیشتر ملاحظه‌ی مردم‌ را بکنیم. 🔸 دقیقه ۱۶ انسان مؤمن خودش را در سختی می اندازد که دیگران در آرامش باشند،چیزی که برعکس در بین ما هست،مردم معمولا می خواهند خودشان در آرامش باشند،حالا مردم را به سختی انداختند اشکالی ندارد. 🔸 دقیقه ۱۹ نفسشان را همیشه حسابرسی می کنند. ✨ (اهل آخرت) از خود روحانی و حقیقیشان غافل نیستند. چشم‌هایشان می خوابد،اما قلبشان بیدار است. 🔸 دقیقه ۲۲ انسانی که قلبش بیدار است، همیشه صید نور می کند. ✨ وقتی که مردم را جزو اهل غفلت می نویسند،اينها را جزو اهل تذکر و یاد خدا می نویسند. ✨ ملائکه هم طالب همنشینی با اینها هستند. ✨ خدا دوست دارد،کلام اينها را بشنود 🔸 دقیقه ۲۴ به دنبال زیادی غذا و زیادی کلام و لباس نیستند. ✨ باب الابواب اتصال انسان با ملکوت قلبش هست،وقتی قلب بسته است، انسان ارتباطش قطع است. ✨ آدمی که قلبش مرده است، این آدم خودش یک قبر است،یعنی آن بُعد حیوانی و دنيايی قلب را در قبر خودش قرار داده... لذا آدم یک مرده‌ی متحرک می شود. ✨ دنبال حیات قلبی باش و قلب زمانی حیات پیدا می کند که روی آن باز باشد و انواری که از خدا بر آن می تابد را بگیرد. 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4193
در محضر سپاس از همراهی شما 🙏🙏 جلسه اول و دوم👇👇👇 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه اول مقدمه در محضر 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه اول در محضر علامه مروجی سبزواری 🔻برچسب ها : - کتاب مثنوی - شمس و مولانا 🔻عناوین 🔹 جایگاه مثنوی در فرهنگ ایرانی (2:00) 🔹نظر شیخ بهایی درباره مثنوی و مولانا (5:00) 🔹 تهذیب نفس، راه ورود به بطون مثنوی (8:00) 🔹 حقیقت انسان (15:00) 🔹نقش اولیاء در احیای نفوس (21:00) 🔹تحول مولانا در دیدار با شمس (25:00) 🔹علت بی‌مهری مردم با انبیاء و اولیاء (45:00) 🔹حکایت کفر مولانا و نجم الدین در برابر ایمان صدرالدین قونوی (48:00) 🔹خلع نعلین ... (50:00) 🔹 سماع از دیدگاه سهروردی (57:00) 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه دوم در محضر علامه مروجی سبزواری 🔻برچسب ها : - نـِـی - فقر الی الله 🔻 شروع بیت دقیقه ۱۸ از بیت «بشنو از نی چون حکایت میکند ..‌.» تا بیت «هر کسی کو دور ماند ...‌» 🔻عناوین 🔹 علوم ذوقی و ذکر آیات و امثال ( ۱:۰۰ ) 🔹 توصیف مثنوی از زبان مولانا ( ۸:۰۰ ) 🔹فقر الی الله، ارمغان مثنوی [بیان خاطره] (۱۵:۰۰) 🔹بشنو از نی ... (۱۸:۰۰) 🔹حقیقت فقری انسان (۲۱:۰۰) 🔹هدف از خلقت انسان(۲۹:۰۰) 🔹وطن کجاست؟ (۳۶:۰۰) 🔹قلندریه و ملامتیه (۴۷:۰۰) 🔹حضرت علی علیه السلام: «صَحِبُوا الدُّنْيَا بِأَبْدَانٍ أَرْوَاحُهَا مُعَلَّقَةٌ بِالْمَحَلِّ الْأَعْلَى» (۵۴:۰۰) 🆔 @moravej_tohid
📖 باب حق مؤمن بر برادرش و ادای حق او 💥 امام صادق(ع)فرمود:از حقوق مسلمان بر برادر مسلمانش این است که هرگاه‌ او را دید بر او سلام کند،و چون بیمار شد به عیادتش رود،و در غیابش برای او خیرخواهی کند،و چون عطسه کرد برایش دعا کند،و هرگاه او را دعوت کرد اجابت نماید، و چون بميرد به دنبال جنازه‌اش رود. 💥 ابو اسماعیل گوید:به امام باقر(ع)گفتم: فدایت شوم،نزد ما شیعه بسیار است؛ فرمود: آيا ثروتمند بر فقیر مهر می ورزد؟آیا نیکوکار از بدکار در می گذرد؟ آیا با هم مواسات می کنند؟ گفتم:نه، فرمود: آنان شیعه نیستند،شیعه کسی است که چنین کند. 💥 امام باقر(ع)فرمود: یاران خود را بزرگ بشمارید،و احترام کنید و به یکدیگر رو ترش نکنید و به هم زیان نرسانید و به یکدیگر حسد نورزید،و از بخل بپرهیزید؛ همه بندگان مخلص خدا باشید. 📚 اصول کافی، جلد چهارم، ص ۳۵۷ 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه سی و یکم در محضر 🔸 دقیقه ۱ اوقات نمازهای یومیه و نافله وقت نماز ظهر ✨ "اقم الصلوة لدلوک الشمس" ۷۸،اسراء ✨ در منطقه‌های ما سایه کاملا معدوم نمی شود،بلکه به کوتاه‌ترین حد خودش می رسد. ✨ یکی از معجزات رسول خدا(ص)همین بود،که دیواری در مسجد النبی ساختند،( که‌ می گویند، دیوار الآن هم هست) حضرت اين دیوار را دقیقا در طول امتداد نصف‌النهار مدینه،بدون وسیله و ابزار درست کردند. نتیجه‌اش اين است که وقتی ظهر می‌شود، این دیوار سایه‌اش کاملا معدوم می شود، همين که یک ذره سايه در طرف شرق پیدا شد، اول وقت نماز ظهر است. 🔸 دقیقه ۳ خورشید که طلوع می کند،دیوار سایه‌اش به طرف غرب است،خورشید که بالا می آید سايه جمع می شود،تا وقتی که خورشيد بالای دیوار رسید،سايه کاملا معدوم می شود. ✨ رسیدن مرکز خورشید به دایره‌ی نصف‌النهار ملاک نیست، گذشتن خورشید ملاک است. زوال که می گویند، زوال یعنی گذشتن،زال یعنی گذشت. زوال مهم است. ✨ قرآن به دلوک تعبیر می کند.اصل دلوک از دّلک می آید، خود دلوک به معنی گذشتن و زوال است. ✨ نماز ظهر تا کی هست؟ روایت: وقتی که خورشيد زائل شد،وقت ظهر و عصر داخل شده روایت: وقتی که زوال حاصل شود،یعنی خورشید از دایره‌ی نصف‌النهار بگذرد،وقت نماز ظهر و عصر است،مگر اینکه نماز عصر بعد از نماز ظهر است. 🔸 دقیقه ۶ همین که سايه ی شرقی خورشید به‌ اندازه‌ی یک قدم شد(قدمی که می گویند، یعنی یک وجب یا به اندازه‌ی کف پا) وقت نماز ظهر است، دو قدم که گذشت وقت نماز عصر است،این یک دسته از روايات است، یک دسته‌ی دیگر از روايات می گویند:وقتی که دو قدم گذشت ،وقت نماز ظهر است. ✨ چهار دسته روایت داریم،یکی آنهایی که وقت نماز ظهر وعصر را از اول زوال می داند،.. بعضی روايات فرمودند: یک قدم و دو قدم ،یعنی همين که زوال حاصل شد،نماز نخواند،صبر کند یک وجب سايه طول پیدا کرد،آنجا وقت نماز ظهر است، وقتی که دو وجب طول پیدا کرد،آنجا وقت نماز عصر است. دسته‌ی سوم می گویند: دو قدم و چهار قدم،یعنی اگر به اندازه‌ی دو وجب گذشت،وقت نماز ظهر شروع می شود.وقتی چهار وجب گذشت،نماز عصر شروع می‌شود. یک دسته هم گویند: به اندازه‌ی یک ذراع که گذشت، وقت نماز ظهر،دو ذراع که گذشت، وقت نماز عصر است. 🔸 دقیقه ۹ دو دسته از این روايات با هم‌ تفاوتی ندارند،آن که می گوید: دو قدم و چهار قدم با آنکه می گوید: یک ذراع و دو ذراع، اينها یکی است،چون دو قدم، دو وجب است.یک ذراع هم دو وجب است.(ذراع از سر انگشت تا آرنج است) ✨ وقت نماز ظهر و عصر دو جور است،یک وقت ذاتی دارند و یک وقت عرضی دارند.وقت ذاتیشون همان وقت زوال است،.... اما وقت عرضی اينها آن وقتی است که انسان بخواهد نافله بخواند. ✨ اگر کسی بخواهد،نافله بخواند شرع مقدس برای نماز ظهر وعصر یک وقت دیگری جعل کرده،چرا؟ به خاطر آن رواياتی که فرمودند، تطوع(مستحبی)در وقت فريضه ممنوع است، جایز نیست. 🔸 دقیقه ۱۱ اگر انسان بخواهد،نافله نخواند،اينجا وقت نماز ظهر همان زوال است،اما اگر کسی بخواهد نافله بخواند،ائمه برای وقت نماز طهر وعصر یک وقت دیگری جعل کردند.... پس اینجا تناقض نیست 🔸 دقیقه ۱۷ از اينجا می فهمیم که اگر در این روايات(دو قدم،چهار قدم و...)آمده‌، همه‌ی این‌ها دارند برای نماز وقت عرضی مشخص می کنند. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/4201
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر 🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏 🆔 @moravej_tohid 👇👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه سی و ششم در محضر 🔸 دقیقه ۴ انسان یک جوری خدا را عبادت کند،که اصلا خودش را نبیند. 🔸 دقیقه ۷ در اعمال حرامی که ترک می کنیم،هیچ کس نیت نمی کند،الآن مثلأ ما شراب نمی خوریم،آیا با نیت ترک کردیم یا چون دست ما نمی رسد؟ ✨ اينها یک ریزه‌کاری‌هایی است ✨ در اعمالی که ترک می کنیم،قصد رضای خدا نمی کنیم ✨ عبادت یک مجموعه‌ای از اوامر و نواهی است. 🔸 دقیقه ۱۰ یک مقدار نورانیت هایی هست که انسان از اینجا می برد،اما مردم غافل هستند،یعنی همین که نیت کند بر ترک،این مهم است، یعنی خدایا! من دروغ را به خاطر رضای تو ترک می کنم. ✨ اينها را انسان مرتب تکرار کند،تا به مقام رعایت برسد. 🔸 دقیقه ۱۳ اعمالت را پیش خودت نگه ندار،که یک وقت به اينها توجه نکنی.....ثوابش را هدیه کن یک وقت انسان مغرور نشود که بگويد: من اين کار را کردم. 🔸 دقیقه ۱۶ در صراط عشق فقط پاکبازی است که انسان را جلو می برد. ✨ پاکبازی داشته باشد، یعنی برای انسان واقعأ بود ونبود دنیا هیچ فرقی نکند. ✨ پاکبازی و جانبازی امام حسین(ع)اول پاکبازی کرد،..‌ بعد هم جانبازی کرد. ✨ عشق چون وافیست، وافی می خرد در حریف بی وفا می ننگرد باید خودت را به عشق بسپاری 🔸 دقیقه ۲۰ انسان بايد يک استقامت شدید در راه داشته باشد. ✨ دولت عشق دولتی است که اگر بیاید،همه چیز به انسان می دهد،به شرط اینکه انسان وفا کند. ✨ عشق با حالت جلالی پیش می آید، با یک چهره‌ی خشن می آید. ✨ فراق و وصال در اشعار حافظ با فراق و وصال خیلی انسان را آزمایش می کنند. قلب در فراق و وصال محکم می شود. ✨ یا قبض و بسط یا بفرمایید فراق و وصال ✨ راه عشق مثل راه عقل نیست 🔸 دقیقه ۲۵ در گفتگوی بین مولانا و شمس،شمس هیچ وعده‌اي به مولوی نداد،فقط مسئله‌ای که بود،مولوی یک چیزی در شمس دید. ✨ مولوی قبل از شمس استادان دیگری داشته‌ است. 🔸 دقیقه ۲۶ استاد اول مولانا در سیر و سلوک،برهان الدین محقق ترمذی بوده، و یک سلسله سند مولانا به معروف کرخی از طرف همین برهان الدین محقق است،یک سندش هم همین شمس تبریزی است. ✨ چی شد که مولوی به شمس رسید،همه را رها کرد؟گفت: آن کسی که می خواستم،یافتم. ✨ در راه عشق انسان اگر برگردد،دقیقا در دام‌ شیطان می آید، سرّش هم اين است که انسان وقتی وارد این راه می شود،یک سری استعدادهای پنهانی که آدم دارد،اينها شکوفا می شود،خود آدم متوجه نمی شود،اينها در باطن شکوفا می شود،همين که برمی‌گردد شیطان از همان زمینه هایی که برایش آماده شد،استفاده می کند،این را یک چیز دیگرش می کند. یک وقت می بینی این را اهل کرامت می کند و خودش داعیه دار می شود. 🔸 دقیقه ۳۳ "المرء مع من احب" انسان با کسی است که دوستش دارد.....معیت دارد. یعنی ببین،هر چیزی را که دوست داری،با او معیت داری،معیت یعنی وحدت داری،یعنی تو او هستی،او هم تو هست. ✨ بعضی ها با دنیا یکی شدند. 🔸 دقیقه ۳۶ وقتی دنیا با آدم‌ یکی می شود،در وقت مرگ معنیش این است که می خواهند، من را از من جدا کنند،بعد ببین چه عذابی دارد؟ 🔸 دقیقه ۳۹ مال دنیا کم‌ و زیاد ندارد،محبت که آمد، فرقی نمی کند، وحدت که آمد،فرقی نمی کند.... لذا آدم ‌ بترسد،تا در دنیا هستیم یک آتشی روشن کنیم،آتشی از عشق در خود برفروز ✨ انسان یک رابطه‌ی عاشقانه با خدا پيدا کند. 🔸 دقیقه ۴۴ باید انسان از همه‌ی چیز هايی که دارد بميرد. ذره‌ای محبت دنيا در قلبت ببینند،اجازه نمی دهند که وارد شوی. 🔸 دقیقه ۴۷ انسان بايد خودش را بکشد،آن خود دنيايی را بکشد و با خون آن وضو بگیرد.... ✨ آزاد شو و به مقام حُریت برس ✨ آخرش که وصال و جنت لقاء است،شهود خداست،خوب است. ✨ نفس را به‌ قربانگاه ببر و ذبحش کن بالاخره هر انسانی باید در طول عمرش یک عید قربانی داشته باشد. ✨ عید قربان هر انسان روزی است،که بتواند آن حیوان نفسش را قربانی کند. 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4204
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه هفتم در محضر 🔹 دقیقه ۵ سؤالات مربوط به شیطان 💦 چرا خداوند شیطان را آفرید،در حالی که می دانست،موجود شریری است؟ 💦 چرا شیطان را در جمع ملائکه داخل کرد،در حالی که از ملائکه نبود؟ 💦 چرا خداوند کاری نکرد تا شیطان سجده کند؟و.... 🔹 دقیقه ۱۲ چرا لشگریانی را در اختیار شیطان گذاشت؟و چرا........ 🔹 دقیقه ۱۷ نکته:بسیاری از مفسرین، بیشتر خلط بین تشریع و تکوین کردند. 🔹 خداوند در قرآن می فرمايد: " الذی احسن کل شیء خلقه"۷،سجده خداوند آن کسی است که خلقت هر چیزی را به نیکوترین وجهی قرار داد. 💦 شیطان هم.یک چیزی(شیئی)هست،پس شیطان هم‌از یک خلقت حَسَن و نه حسن بلکه خلقت احسن برخوردار است. 🔹 دقیقه ۲۰ "ان من شیء الا یسبح بحمده" ۴۴،اسراء هر چیزی هر موجودی در این عالم خدا را عبادت می کند، پس شیطان هم دارد عبادت می کند،یک موجودی که شر محض است که نمی تواند،عبادت کند. 💦 "انا کل شیء خلقناه بقدر" ۴۹،قمر ما همه چیز را روی قَدَر آفریدیم(یعنی روی هندسه آفریدیم ) 💦 ما همه‌ی عالم را روی یک نقشه آفریدیم، یعنی خداوند اگر شیطان را آفریده، روی یک نقشه وحساب بوده 💦 شیطان از لحاظ تکوین یک وجود است، و وجود خیر است، خداوند وجود است،و خداوند خیر است و چون وجود موجودات اصلش از وجود خداست ،پس موجودات هم به‌ اندازه‌ی وجودی که دارند،خیر هستند. 🔹 دقیقه ۲۲ بنابراین مسئله‌ی تشریع با تکوین نباید خلط شود،به طور کلی شر در عالم وجود ندارد..... به خاطر اینکه ما اينها(شر،قبیح، زشت) را از ناحیه‌ی نسبت سنجی به دست می آوریم. 🔹 دقیقه ۲۴ به طور کلی شر دو منشأ دارد،یک منشأ شر مقایسه است،ما يک موجودی را با یک موجود بالاتری از آن می سنجیم،می بینیم کمالی که آن دارد،این ندارد. 💦 يک گل پژمرده ذاتا بد نیست، گل است، اما چون ما مقایسه می کنیم با گلی که برگهایش دارای طراوات است،می گوییم: این زشت است. 💦 نسبت، اضافه، اينها امور اعتباری هستند،واقعی که نیستند. 🔹 دقیقه ۲۸ یک معنای دیگر شر این است که: موجودی کمالی را از موجودی دیگر بگیرد. 🔹 دقیقه ۳۱ در عالم قیامت نسبت برداشته می شود و امور اعتباری از بین می رود،عالم قیامت عالم حقیقت است. 💦 ما در این دنیا یک امور اعتباری و حقیقی داریم،مثلأ من حقیقت هستم،این کتاب حقیقت است،اما مالکیت من نسبت به کتاب یک امر اعتباری هست... یعنی عُرف فرض می کنند که بین من و کتاب یک تعلقی هست،کتاب را که‌ نسبت به من می سنجند، می گویند: من یک حق مالکیت به این کتاب دارم. 🔹 دقیقه ۳۴ "يوم یفرالمرء من اخیه"۳۴،عبس این یعنی چی؟یعنی اینکه انسان در روز قیامت از همسرش فرزندش پدر ومادرش فرار می کند، این یعنی در عالم قیامت دیگر نسبت نیست. 💦 بنابراین در عالم قیامت امور قراردادی و اعتباری وجود ندارد. 🔹 دقیقه ۳۷ بنابراین انسان هایی که در این دنیا وجود قیامتی شان قیام می کند، شر نمی بینند. 🔹 دقیقه ۴۰ اگر انسانی قیامتش قیام کرده باشد که اشیاء را خودشان را ببیند،(خودشان را نه این‌که این را نسبت به آن بسنجد)بعد می بیند که همه خیر هستند. 💦 چیزی که باعث شده خیلی از مفسرین نتوانند،این مشکلات نسبت به شیطان را حل کنند، این است که تشریع را با تکوین قاطی کردند. 🔹 دقیقه ۴۵ وقتی موجودات عالم دنیا را با همدیگر مقایسه می کنیم، می بینیم سه حالت دارند،این سه حالت یا با همدیگر تضاد دارند،مثل آب و آتش یا کمال و نقص با همدیگر دارند،یعنی یکی کامل است و يکی ناقص یک نسبت دیگر بینشان هست،و آن‌ نسبت نیل و حرمان است،موجودی به کمال رسیده(نیل یعنی نائل) واصل شده،یک موجودی به مقصد نیل کرده و یک موجود محروم مانده 🔹 دقیقه ۵۱ آن علمی خوب است که انسان واقعأ ببيند. 💦 محقق واقعی کسی است که علم از درونش برایش کشف شود. علم را از آن مرتبه‌ی غیب وجودش بگیرد ،این علم،علم خوبی است. 🔹 دقیقه ۵۴ خوب است که انسان این مسائل را خودش با تحقیق به دست بیاورد،یک علمی داریم به نام علم صیقل،جانش را صیقل بزند،تا اینکه حجاب ها از روی عقل کنار رود،هر کدام از ما يک عقلی در درونمان داریم،که آن هديه ی خدا به ما هست. 💦 عقل کلی الهی،عقل فطری آن را باز کنیم. با آن عقل بتوانیم،حقایق را به دست آوریم. با این عقل جزئی بشری اگر انسان بخواهد، اينها را حل کند،با همین تناقض ها برخورد می کند. 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4206