eitaa logo
مروج توحید
7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
433 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
اسرار روزی.mp3
2.98M
🌿 کسی که تقوا پیشه کند، خدا راه خروج از گرفتاری ها را به او نشان می‌دهد. 🌿 برای روزی راه های دیگری هم هست که ما حسابشان نمی کنیم. 🌿 مردم‌ عالم غیب را کنار گذاشته اند. 🌿 مردم حواسشان به بيرون از خودشان است. 🌿 خدا احوال هیچ قومی را تغییر نمی دهد مگر اینکه خودشان، خودشان را تغییر دهند. 🌿 یعنی روحيه ی توحیدی را در خودشان ایجاد کنند... به دنبال پول با برکت باشند، تقوا را در خودشان ایجاد کنند، اگر اینها را در خودشان ایجاد کردند، نفس که عوض شد، عالم عوض می شود. 🌿 مردم خودشان را رب خودشان می دانند. 🌿 💿شرح‌حدیث‌معراج۳۰ 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3898
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛅️ امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف: ✨ ملْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَخَّرَ الْغَداةَ إِلى أَنْ تَنْقَضی الْنُجُومْ 🔹 کسی که نماز صبح را تا ناپدید شدن ستارگان به تاخیر اندازد، از رحمت خدا به دور خواهد بود. 📚 بحارالانوار/ج52/ص15 🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 چشم‌های خیس من،گواه این غمِ هر چی صدات کنم، دلم میگه کمِ نگاه کنی به من، تو این شلوغی ها تو رو قسم میدم، به مادرت بیا 🆔 @moravej_tohid
استاد مروجی : محروم واقعی کسی است که از توحید و علوم توحیدی چیزی نداند. و اینها به روح او نرسد. محروم واقعی کسی است که از ولایت چیزی نداند و به آن نرسد. گنج های خاک خورده در کتابخانه های بزرگ شهر : شرح کتاب توحید شیخ صدوق این جملات برگرفته از صدای ایشان در توحید صدوق. فایل ۱۹. در اپلیکیشن هست. سوال : محرومیم واقعا؟ اصلا حتی احساس می‌کنیم محرومیم؟ یا خانه و ماشین و بچه و تحصیلات و مقام و منصب و موقعیت خوب داریم و اوضاع خوب است الحمدالله! 🌸 برای فهم صحبت به مجموعه سخنرانی های استاد مروجی در شرح توحید صدوق در اپ مراجعه کنید. ✍آدرس تلگرام: @Appmt ✍دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید http://moravejtohid.com/app
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 هوالحکیم قسمت_هفدهم بسمه تعالی 📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد «... آن دو دوست من که به قم رفته بودند جاهای بسیار و نزد افراد متعددی رفتند. ولی خاطر جمع نبودند. تا این‌که به نزد استاد، علامه حسن‌زاده آملی رفته و قضیه را با ایشان درمیان گذاشتند. آن‌ها به این نیّت رفته بودند که او خودش ما را به شاگردی بپذیرد. ولی ایشان گفته بود: «من نمی‌توانم بپذیرم ولی شما به نزد آقای پهلوانی بروید، و اگر از در بیرونتان کرد از پنجره داخل شوید». ولیّ اعظمِ حضرت ولیّ‌ الله الاعظم، آدم دوران، انسان کلّی، عقل قدسی، نور اسپهبد، اَکمل وارثان علوم مهدوی، تارک ظلمات عالم طبیعت، سائر در منازل نوری عبودیّت، واصل به معدن عِزِّ ربوبیت، فانی در سلطان الوهیّت، باقی در اطلاق هوهوئیت، حضرت آیت الحق و الحقیقت، شیخ بی‌بدیل طریقت، ملا حسینقلی دوران، شیخ علی پهلوانی عَظّم‌الله‌ذکرهُ‌العزيز، عارفی وارسته بود در یکی از محله‌های قدیمی قم، و در منزلی قدیمی ساکن بود و مخارجش از شهریه‌ی بسیار مختصری که از حوزه می‌گرفت تأمین می‌شد. گمنام بود و جز بعضی از اهل سلوک او را نمی‌شناختند، و آن‌ها هم که او را می‌شناختند همه اذعان و اعتراف داشتند که: «اما تو چیز دیگری». آری او چیزی دیگر بود، و دُرّی بود که در صدفش پنهان بود. او آخرین بازمانده از سلسله‌ی فقهای عارف نجف بود، سلسله‌ای که در نزد اهل طریقیّت معروف شده است به سلسله‌ی شوشتریه. اگرچه رساله‌ای مفصل در مورد این سلسله و چگونگی پیدایش آن و اتصال این سلسله به امام معصوم نگاشته‌ام اما در این‌جا بی‌میل نیستم که مختصری از احوال این سلسله را بنگارم...» ◀️ ادامه دارد... 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3902 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 هوالحکیم قسمت_هجدهم بسمه تعالی 📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد «سید علی شوشتری، طلبه‌ای بود که در حوزه‌ی علمیه‌ی شوشتر تحصیلات مقدماتی خود را گذراند و برای ادامه‌ی تحصیلات عالیه راهی نجف اشرف شد. در آن‌جا به درجه‌ی اجتهاد رسید و به مسقط الرأس خود، شوشتر برای رتق‌وفتق امور مردم بازگشت. روزی در یکی از قضاوت‌های خود دچار اشتباهی می‌شود و توسط مردی ناشناس که نیمه‌شب به خانه‌اش می‌آید متوجه اشتباهش می‌گردد. این ناشناس معروف است به ملاقلی جولا و تاریخ نسبت به نسب و شرح‌حال زندگی او ساکت است. ملاقلی به او می‌گوید به نجف برو و در آن‌جا در قبرستان وادی‌السلام مرا ملاقات می‌کنی و من آن‌جا مسائلی را به تو می‌گویم. سید به‌همراه خانواده‌اش برای بار دوم به نجف آمده و آن‌جا ساکن می‌شود و دستورالعمل‌هایی را از جولا می‌گیرد و جولا چنان‌که خودش قبلاً به سید گفته بود که من در فلان روز خواهم مُرد تو تغسیل و تکفین و تدفین مرا عهده‌دار شو، جولا می‌میرد و سید علی شوشتری دو شاگرد بزرگ در اخلاق و عرفان تربیت می‌کند که یکی شیخ مرتضی انصاری اعلی‌الله‌مقامه است که تحولی عظیم در علم اصول به‌وجود آورد و الحق که در دو قرن اخیر کسی به عظمت او در فقه و اصول نیامده است. شاگرد دیگرش ملاحسینقلی همدانی بود که اگرچه او هم فقیهی بزرگ بود، اما شهرت او از جهت عرفان اوست و این سلسله از طریق ایشان ادامه ‌یافت و از زمان ملاقلی جولا تاکنون بزرگترین شخص شاخص در این سلسله ملاحسینقلی همدانی است. ملاحسینقلی در سلوک شاگردان بسیاری تربیت کرد که مرحوم میرزا جواد آقا ملکی از جمله‌‌ی شاگردان بنام اوست، ولی شاگرد بزرگی که سلسله از طریق او ادامه یافت سید احمد کربلایی تهرانی بود. سید احمد را نیز شاگردی بود به نام سید علی قاضی رضوان ‌الله ‌تعالی ‌علیه که عموم مردم زمان ما، آن‌ها که آشنایی با شخصیت‌های عرفانی دارند، ایشان را به‌خوبی می‌شناسند و کتاب‌های متعددی نیز درمورد ایشان به رشته تحریر درآمده‌ است. سید علی قاضی اگرچه شاگردان بسیاری داشت اما آن‌که وارث مقام علمی و عملی ملاحسینقلی همدانی بود و این میراث را از قلب سید علی قاضی گرفت علامه‌ی بی‌بدیل، سید محمدحسین طباطبایی بود اسکنه الله تعالی فی اعلی مراتب جنانه. در علم توحید در میان تمام اهل این سلسله از ایشان جامع‌تر و قوی‌تر کسی نیامده و این بنده‌ی حقیر نیز در هرجا به مشکلاتی در توحید برمی‌خوردم به روح پرفتوح ایشان متوسل می‌شدم و برایم حل می‌شد. عاقبت علامه طباطبایی این میراث عظیم را در قلب شیخ علی پهلوانی تنها شاگردش در سلوک و طریقت نهاد و این سلسله تا اینجا بدین‌طریق پیش آمد... » ◀️ ادامه دارد... 🆔️ @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3903 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌸🌸🌸🌸🌸 🌿 آداب زندگی پیامبر(ص) 📖 باب‌ دوم:آداب‌ معاشرت 💥 در مجمع البیان روايت شده که: هرگاه‌ پیامبر(ص)از امری ناراحت می شد،نماز می خواند. ص۱۲۳ 💥 در مناقب آمده است که:...در راه از کسی جلو نمی زد،هنگام نشستن تکیه نمی داد و در کارهای خانه کمک می‌کرد و گوشت خرد می کرد،بر سر سفره غذا همچون بردگان می نشست...... هر هدیه ای را قبول می نمود حتی اگر جرعه شیری بود،هدیه خوردنی را میل می کرد ولی از صدقه نمی خورد، در چهره کسی خیره نمی شد،خشمش برای پروردگار بود و نه برای خودش، بعضی اوقات از گرسنگی سنگ به شکم می بست، هر چه که حاضر می کردند، میل می فرمود و غذايي را رد نمی کرد.... اکثر لباس های ایشان سفید بود و بر روی شب کلاه، عمامه می گذاشت و پیراهن را از سمت راست به تن می کرد،لباس مخصوصی برای روز جمعه داشت و زمانی که لباس جدید می پوشید، لباس کهنه خود را به فقیری می داد. ص۱۲۷ 📚 سنن النبی(ص)،علامه طباطبایی(ره) 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3904
🎙 جلسه نهم در محضر 🔸 دقیقه ۲ رسول خدا(ص): به درستی که برای خداوند-عزوجل- یک ستونی از یاقوت قرمز است که سر این ستون در زیر عرش هست و پایین این ستون بر پشت ماهی،در زمین هفتم است، پس وقتی که عبد بگويد:"لا اله الا الله "عرش به اهتزاز و جنبش در می آید، این ستون به حرکت در می آید، آن ماهی که در زیر زمین است به حرکت در می آید. پس خداوند تبارک و تعالی می فرمايد:ای عرش من! ساکن باش. عرش می گوید:آيا ساکن شوم، در حالی که تو گوينده این "لا اله الا الله " را نبخشی(یعنی برای گوينده )استغفار می کند.... پس خداوند می گوید که: ای ساکنان آسمان من! شهادت بدهید که من گوينده این "لا اله الا الله "را بخشیدم. 🔸 دقیقه ۵ عرش عالی ترین موجودی است که در عالم هست و همانی است که در روایات می فرمايد:"اول ما خلق الله العقل" فلاسفه می گویند:عقل اول،عقل کل....یا همان عرش، این عرش همان عقل اول است. ✨ این عقل اول عالی ترین موجود و اول موجودی است که خدا خلق کرده، یعنی بعد از عرش، ذات خدا می شود. 🔸 دقیقه ۷ کُرسی مقام نفس‌ کل است که در شریعت به آن جبرئیل می گویند. (یک تفاوت هایی بین عرش و کرسی هست ) ✨(ماهی)منظور از این ماهی یعنی پست ترین موجود 🔸 دقیقه ۹ زندگی از درياها شروع شد. ✨ خود ماده پست ترین موجود است. قوی ترین شکل وجود همان عقل اول است. 🔸 دقیقه ۱۳ بین عرش و ماهی یک ستون هست، آن ستون در واقع چیزی جز همان وجود نیست. ✨ یک نور وجود از خداوند تابیده، عالی ترین وجود همان است که به خدا چسبیده 🔸 دقیقه ۱۵ موجودات عالم چیزی جز همان مراتب وجود نیستند. مثل نور خورشید که مرتبه مرتبه است. ✨ درجات این نور،موجودات را پدید آورده 🔸 دقیقه ۱۸ اینکه فرموده یاقوت، به خاطر این است که یاقوت زیباست،وجود هم زیباست.... وجود یک نور لطیف ملکوتی هست... ✨ این یاقوت سرخ رنگ است، چرا فرموده سرخ؟سرخ رنگی است که تقریبا می شود گفت، از امتزاج و مخلوط کردن دو رنگ سياه و سفید، به وجود می آید. ✨ نور وجودی که از خداوند تابیده، هم سیاه و هم سفید است. سیاه یعنی چی؟سفید یعنی چی؟.... سفیدی علامت آن وجوب وجود است، سیاهی علامت امکان وجود است. ما هر موجودی را که در عالم در نظر بگیریم یک دارایی و یک نداری دارد. 🔸 دقیقه ۲۱ انسان یک کمالاتی را هم از ناحیه خودش دارد، مثل این که انسان قدرت درک کليات را دارد،مثلأ عاقل است... اما یک سری کمالات را نداريم، مثلأ ما کمال جبرئیل را نداریم..... پس وجود ما انسان ها از وجود و عدم ترکیب شده،.... بنابراین ما انسان ها از سياهی و سفیدی تشکيل شدیم،آن سفیدی دارایی ماست و آن سياهی نداری ما است. 🔸 دقیقه ۲۷ این ستون همان نور وجود است که از خدا تابیده راس این ستون که به خدا چسبیده، همان "قاب قوسین او ادنی" (آيه ۹،سوره نجم) است. 🔸 دقیقه ۲۹ اصل اين نوری که از خداوند تابیده، قوامش بر وحدت است، قوامش بر توحید است، به این معنا که این ستون، یک موجود واحد بیشتر نیست. 🔸 دقیقه ۳۲ "وما امرنا الا واحده " آيه ۵۰،سوره‌ قمر یعنی آن وجودی که از ما صادر شده، یک امر واحد بیشتر نیست. ✨ "لا اله الا الله "ترجمه‌ی لفظی وحدت این ستون است. ✨ هیچ وجودی نیست الا همان وجودی که از خدا تابیده 🔸 دقیقه ۳۵ همین وجودی که از خدا صادر شده، رب هم هست. ✨ این وجود خودش، مراتب وجود خودش را دارد تدبیر می کند.... یکی از مراتبش من هستم، من را دارد اداره می کند، شما هستی، دارد شما را اداره‌ می کند..... 🔸 دقیقه ۳۸ نمک خودش یک رب است، چون اثرش شوری است. شکر خودش یک رب است. ✨ در واقع این آثار مال آن وجود واحد است، غیر از آن که نیست، به‌ خاطر اینکه خود نمک، شکر یکی از مراتب آن‌ وجود است. ✨ ما از صراط مستقیم که همان وجود واحد است، فاصله گرفتیم. 🔸 دقیقه ۴۰ اگر کسی بتواند یک اخلاصی در خودش به وجود بیاورد که واقعا به توحید ربوبیت برسد، وقتی که می گوید:"لا اله الا الله "در قلب او ذره‌ای از شرک نباشد،یعنی رب را واقعا و حقیقتا خدا بداند..... 🔸 دقیقه ۴۲ اهمیت توحید ✨ اگر انسانی به توحید برگردد، مثل این است که به این ستون افزوده شده.....همه‌ی این ستون یک حرکتی در آن ایجاد می‌شود...این قدربازگشت به توحید اهمیت دارد. 🔸 دقیقه ۴۵ انسانی که به اینجا رسيده، بگويد:"لا اله الا الله "همه را تحت تاثیر قرار می دهد. ✨ یعنی هر چه قدر در بیابان دنيا رفته،در آن گمراهی ها،آن ضلالت ها، آن شرکها،الان که به توحید برگشته،خداوند همه را می بخشد. ✨ بازگشت انسان به توحید، برای انسان طهارت و خروج از گناهان می آورد. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3906
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
🎙 جلسه سی و دوم در محضر 🔸 دقیقه ۱ "حدیث عُنوان بصری" بعضی از اساتید خیلی اصرار داشتند که شاگردانشان، این حدیث را مرتب بخوانند. ✨ فرق می کند، دستورالعملی که امام(ع) بدهد با دستورالعمل‌ های دیگران،حتی ممکن است یکی باشد، اما همین که از زبان امام(ع) بيان می شود، یک تأثیر دیگری دارد. 🔸 دقیقه ۲ خود مالک بن انس ،ابو حنیفه از شاگردان امام صادق(ع)بودند،منتهی‌ بعد راهشان را از امام(ع)جدا کردند. 🔸 دقیقه ۴ گاهی اوقات یک سری محرومیت ها به خاطر این است که خیر در درونش نیست. ✨ شیطان اگر از سجده کردن بر آدم، محروم شد، این به خاطر همین بود که خیری در درونش نبود. قرآن می فرمايد:"ابی و استکبر و کان من الکافرین "۳۴،بقره از کافرین بود، کفر در درونش وجود داشت، خیر در درونش نبود،نور نبود. 🔸 دقیقه ۵ اگر یک ذره خیر در آدم باشد، جذبش می کنند،مولانا در فیه ما فیه، حرف جالبی دارد. می گوید:چرا یک درخت خشک آب را جذب‌ نمی کند، اما درختی که تازه هست، آب را جذب می کند؟این درختی که تازه هست، یک نمی ریشه های درخت با خودشان دارند.لذا آبی هم که از بيرون می آید، مدد می کند. اما درخت خشک ریشه هايش هيچ آب ندارند و لذا آب را هم جذب‌ نمی کنند. 🔸 دقیقه ۷ قرآن هم می فرمايد:"ومن لم یجعل الله له‌ نورا فما له من نور"۴۰،نور ✨کسی که یک نوری در درون خودش نداشته باشد، هر چه که انبیا بيايند، کتب آسمانی را برایش بیاورند، هیچ فایده ای ندارد. 🔸 دقیقه ۹ اگر این نور در قلب بود،حتی خیلی کم،خیلی ناچیز همان باعث می شود که نظر ولي بر انسان جلب شود. 🔸 دقیقه ۱۰ شیطان با این که شش هزار سال عبادت کرد، اما این نور در شیطان نبود. برای همین از درگاه الهی پرت شد. 🔸 دقیقه ۱۱ امام صادق(ع)علوم زیادی را درس می دادند،علم فقه و...حتی علوم طبیعی را هم درس می دادند، جابر بن حیان در علم شیمی شاگرد امام صادق(ع)بود که اسید سولفوریک را کشف کرد. ✨ این(عنوان‌ بصری)آدم زیرکی هست، دعا می کند، می گوید:خدایا!آن علمی از جعفر(ع) را به من روزی کن که مرا به صراط مستقیم هدایت کند. (آن علوم دیگرش را نمی خواهم ) 🔸 دقیقه ۱۵ اولین حرفی که امام(ع) به عنوان‌ یک استاد سلوک، به عنوان یک شیخ طریقت، دارد به شاگرد خودش یاد می دهد، این است که، علم با تعلّم نیست. ✨ عارف دنبال همین است، علم نور است، آن هم چه نوری؟همانا این علم نوری است که خداوند قرار می دهد در قلب کسی که خدا اراده‌ی هدایتش را کرده‌ باشد. ✨ انسان سالک کسی است که در مرتبه اول خدا به او یک عنایتی کرده باشد. 🔸 دقیقه ۱۷ عالی ترین گوهر در وجود انسان، همين نور قلب است. 🔸 دقیقه ۱۸ اگر این علم را می خواهی یاد بگیری، اول در نفس خودت(ببین سفارش به نفس می کند، بیرون نه، درون) حقیقت عبودیت را پیدا کن. 🔸 دقیقه ۲۰ حقیقت عبودیت چيست؟ ✨ علم نور است و نور را با بندگی به دست بیاور، بندگی چيست؟ فرمودند: بندگی سه رکن دارد، اولا این‌که اصلاچیزی را تو مِلک خودت ندانی ،حتی خودت را مالک خودت ندانی. ✨ مالکیت‌ را فقط در خدا منحصر بدانی. 🔸 دقیقه ۲۲ به مقامی برسی که اين را ببینی، ما همه می دانیم، علمش را داریم که خدا مالک ما هست، اما امام(ع) می‌فرماید: ببیند.....به مرحله‌ی شهود برسد،عبودیت این است. ✨ نه تنها مالش را، حتی خودش را، نور چشمش را در جايی خرج می کند که خدا می خواهد، چون نور چشم من مال خداست، مال من که نیست. 🔸 دقیقه ۲۳ "ان السمع و البصر و الفواد کل اولئک کان عنه مسئولا" ۳۶،اسراء چشمت، گوش، عقلت، قلبت از همه‌ی اينها فردای قيامت سؤال می کنند. 🔸 دقیقه ۲۵ ودیگر اینکه عبد خودش را مدبّر خودش نداند.خودش را رب خودش نداند. ✨ تو امر و نهی خدا را انجام بده 🔸 دقیقه ۲۶ اگر انسان خودش را مالک چیزی نبیند،انفاق هم برايش آسان می شود، مال ،مال من که نیست. این را به‌ من امانت دادند. ✨وقتی خودش را رب خودش نداند و بداند که من در تحت ربوبیت کس دیگری هستم، تحمل مصائب برايش آسان می شود. 🔸 دقیقه ۲۸ سومین مسئله در مورد عبودیت:انسان مشغول کار خدا شود،اصلا به هیچ چیز دیگر در کنارش توجه نکند.بگوید: الان در حال حاضر، رضای خدا از من چی هست؟... اگر انسان اینگونه شد، از عجب و ریا و...خلاص می شود، یعنی به مردم‌ کاری ندارد، خودش با خودش هست. 🔸 اگر انسان خودش را عبد خدا ببیند،دیگر تفاخر نمی کند، بر کسی عزّت نمی فروشد. ✨ این اولین درجه‌ی تقواست. ✨ از آيه قرآن، امام(ع)شاهد می آورد که:"تلک الدار الآخره " ۸۳،قصص آن دار آخرت است که ما اين را،قيامت و بهشت را، درجات بهشت را برای کسانی قرار داديم که‌ در زمین هیچ علویّی را اراده نکنند. ✨ همه‌ی فساد ها و برتری جویی ها، اينها از آنجایی است که من خودم‌ را عبد نمی بینم. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3909
در محضر مبحث همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
MAAD-AUDIO-71.mp3
25.9M
🎙 جلسه هفتاد و یکم در محضر 🆔 @moravej_tohid
MAAD-AUDIO-72.mp3
26.95M
🎙 جلسه هفتاد و دوم در محضر 🆔 @moravej_tohid
4_5872965257239989917.mp3
21.9M
💡روی روح ما دائم به سمت جسم است فلذا نمیتواند رو به خداکند 💡مزاج گِلخوار 💡نام محبوب کافیست برای سیر شدن برای گرم شدن برای سرد شدن … 💡خاصیت بسم الله گفتن ما چیست؟ بسم الله از عارف مانند کُن، از خداوند است 💡نماز از روی عادت 💡فضیلت های عجیبی که مرحوم مجلسی برای صلوات نقل کرده اند را اگر بخوانیم میگوییم دروغ است… 💡کتاب ماهی سیاه کوچولو،صمد بهرنگی 🎙برگرفته از جلسه ۸۳ مثنوی @unityofcreature
📖 باب‌ فرو بردن خشم ✨ امام صادق(ع)می فرمود: هر که خشم خود را فرو برد در حالی که اگر می خواست آن را به کار برد، می برد. خداوند در روز قیامت قلب او را از خشنودی دلخواهش پر کند. ✨ امام صادق(ع) فرمود: خشم جرعه خوبی است، برای کسی که بر آن صبر ورزد و آن را فرو خورد، زیرا پاداش بزرگ در برابر بلا و آزمایش بزرگ است، و خداوند قومی را دوست ندارد مگر آنکه آنان را به بلا و آزمایش گرفتار سازد. ✨ امام سجاد(ع) می فرمود: من دوست ندارم خود را ذلیل سازم گر چه به بهای شتران سرخ مو باشد،و من جرعه‌ای نیاشامیده ام که محبوب تر باشد نزد من از جرعه خشمی که فرو برم و صاحبش را به سبب آن مکافات نکنم. 📚 اصول کافی، جلد چهارم، ص۲۴۵ 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3914
🎙 جلسه بیست و یکم در محضر 🔸 دقیقه ۱ از امام موسی کاظم(ع)سؤال کردم، کسی که نماز نافله می خواند، آیا صلاحیت دارد که نماز چهار رکعتی بگذارد و بین آنها سلام ندهد،یعنی دو رکعتی سلام ندهد، همان چهار رکعت بخواند. امام(ع)فرمودند:نه جایز نیست، مگر اینکه بین هر دو رکعت سلام بدهد. ✨ این روایت از دو جهت اشکال دارد،يکی اِشکال سندی دارد. در سند این روایت، عبدالله بن حسن هست که مجهول است. اِشکال دیگر این است که‌،چون‌ سؤال کرده، آیا نوافل را می شود چهار رکعتی بخواند؟ امام فرمودند: نه، حالا اگر کسی، یک رکعت، یک رکعت خواند چی؟ روایت از این جهت ساکت است. 🔸 دقیقه ۳ ما می خواهیم ببینیم که آيا کلا باید دو رکعتی خواند، یا نه غیر از دو رکعتی هم می شود خواند؟ 🔸 دقیقه ۴ امام رضا(ع): نماز دو رکعت، دو رکعت است، به همین خاطر هم اذان دوتا دوتا قرار داده شده؟ مثلا، اشهد ان لا اله الا الله دو بار گفته می شود. ✨ این روایت هم یک اِشکال سندی دارد و یک اشکال دلالتی 🔸 دقیقه ۸ بنابراین روايتی که ما بتوانیم از آن استنباط کنیم که نافله را حتما باید دو رکعتی خواند، نداریم. 🔸 دقیقه ۹ مادامی که آیه ای یا روايتی باشد باید سراغ اینها برویم، اگر دستمان از دلیل نقلی کوتاه شد، باید به سراغ اصل علمی برویم. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3916
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر 🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏 🆔 @moravej_tohid 👇👇👇👇
🎙 جلسه بیست و هفتم در محضر 🔸 دقیقه ۱ عذر مرغی ديگر، گفت: عاشق زر(طلا) هستم. 🔸 دقیقه ۳ جواب هدهد،تو به صورت نگاه می کنی،در صورت ماندی. ✨ عالم همه همين صورتهاست،یعنی حقیقت همان وجود واحدی است که ما از آن به خدا تعبیر می کنیم ،حقیقت او است، هم اوست که خودش را در صورت این فرش ظهور داده،درصورت طلا ظهور داده ✨ مرد معنی باش در صورت مپیچ 🔸 دقیقه ۵ صورت همین امواج هستند،قيامت روزی است که همین امواج دوباره فروکش می کنند. از آنها گم می شود، آنچه غیر خدا عبادت می کردند. 🔸 دقیقه ۶ عبادت یعنی چی؟ یعنی همين که دلبستن و برای او کار کردن و در خدمت او بودن ✨ هم به طلا محبت داريم و هم او دارد به ما دستور می‌دهد، یعنی می گوید: مرا مواظبت کن، دقت داشته باش مرا دزد نبرد،کثيف نشوم. 🔸 دقیقه ۷ عبادت یعنی اطاعت از روی اعتقاد ✨ ما از طلا اطاعت می کنیم.... چرا؟چون اعتقاد داريم، رب ماست. رب همين است، امور مرا اداره‌ می کند. ✨ عبادت بر همین سه رکن است: ۱)اطاعت ۲)محبت ۳)اعتقاد به ربوبیت 🔸 دقیقه ۱۲ بچه‌ها برای چند تکه سنگ دعوا می کنند،آدم های بزرگ برای چند تکه سنگ دیگر، سنگی که طلا شده،آدم ها با بچه‌ها هیچ فرقی ندارند، یعنی خوشحالیشان یک جور است. ✨ سنخ خوشحالی مردم،کودکانه است. ✨ اما انسان های الهی‌ خوشحالیشان از این سنخ نیست. نه از ماشین است، نه از طلا ونه از لباس هست.هیچی خوشحالی آنها از این عالم بیرون است، غم آنها هم بيرون است، اصلا یک چیز دیگر است. 🔸 دقیقه ۱۳ زّری که انسان را از خدا مشغول کند،بت است. ✨ نه با این پولت به کسی کمک می کنی،و نه خودت از اينها برخوردار می شوی. 🔸 دقیقه ۱۷ تعلقات انسان را سنگین می کند و در دنیا نگهش می دارد. 🔸 دقیقه ۱۹ ائمه(ع) کشاورزی می کردند، تجارت می کردند. ✨ لذا انسان از سفر دوم برگردد و به سفر سوم بیاید، آنجا اشکال ندارد، وارد دنیا شود، کار کند،کسب کند. اما مریدی که می خواهد هنوز تازه‌ پرواز کند،همين تعلقات نگهش می دارد و نمی گذارد بالا رود. یک ذره تعلق هم در این راه بسیار است،مثل خورشید می ماند،یک تکه ابر،خورشید را پنهان می کند. 🔸 دقیقه ۲۳ داستان حسن بصری و رابعه عدویه ✨ مردم‌ با گوش حيوانی می شنوند، علتش هم همین است که در آنها تاثیر نمی گذارد، این همه پای منبرها می شنوند،اما تأثیر نمی کند،علتش این است که با گوش انسانی نمی شنوند. 🔸 دقیقه ۲۷ قلب از پیش خدا امده "ونفخت فیه من روحی"۷۲،صافات از روح خودم در تو دمیدم. این است که خدا گمشده ی روح ماست ،اگر یک کلمه از خدا به قلب انسان برسد.قلب زیرورو می شود، تسلیم می شود. 🔸 دقیقه ۳۲ داستان یک عابد و مأنوس شدن او با یک مرغ خوش آواز 🔸 انسان یک خلوت پیدا کند و با خدای خودش رازونیاز کند. 🔸 دقیقه ۳۸ آدم آزاد پیدا کنید،مقام حُریّت داشته باشد. ✨ غلام همت آنم که زير چرخ کبود زهرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد است داستان ملا احمد نراقی(نویسنده کتاب معراج السعاده ) و درویش ✨ مرگ به سُراغ انسان آمد و همين که گفت:بیا برویم،انسان بگوید: برویم این جور انسان تعلق نداشته باشد،یعنی همه‌ی کارهايش را انجام‌ داده وآماده ی آماده است. 🔸 دقیقه ۴۰ انسان‌ فکر مرگ را در خودش تقویت کند.... ✨ نسبت به مرگ علم داريم، یقین قلبی نداریم. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3920
◾علامه مامقانی می نویسد: هنگامی که قاصد امام سجاد علیه السلام به مدینه آمد تا خبر واقعه کربلا را به مردم مدینه بدهد با حضرت ام البنین سلام الله علیها مواجه شد. حضرت ام البنین فرمود: از حسین علیه السلام خبری بده! (او از جواب دادن طفره رفت و) گفت: چهار پسرت (عباس، عبدالله، جعفر، عثمان) در کربلا شهید شدند! حضرت ام البنین سلام الله علیها فرمود: قَطَّعْتَ نِیاطَ قَلْبِی، اَوْلادِی وَ مَنْ تَحْتَ الْخَضْراءِ کُلُّهُمْ فَداءً لاَِبِی عَبْدِ اللّهِ الْحُسَیْن، اَخْبِرْنِی عَنْ اَبِی عَبْدِ اللّه عَلَيْهِ السَّلَام‏ رگهای دلم را بریدی! (من کی از فرزندان خودم پرسیدم؟) فرزندانم و هرکس زیر آسمان کبود است، همه فدای حسین  علیه السلام؛ از حسین به من خبر بده!🖤 و چون خبر شهادت امام حسین علیه السلام را شنید صیحه ای کشید... 👈 علامه مامقانی در ادامه می نویسد: و این علاقه شدید حضرت ام البنین نسبت به اباعبدالله الحسین علیه السلام، (علاقه مادر فرزندی نبود بلکه این علاقه) فقط به خاطر آن بود که حسین، امام او بود. 📚تنقیح المقال ج3 ص70. 🏴 ایام وفاتِ حضرت ام البنین سلام الله علیها تسلیت باد. @moravej_tohid
«بسم الله الرحمن الرحیم» دینداری و عبادت بدون اتصال با جریان ولایت یک دینداری بی روح و میت است. که هیچ خاصیتی برای انسان ندارد. خاصیتش همین است که انسان را صعود نمی دهد. عروج نمی دهد. اینکه فرمود :الصلاه معراج المؤمن نماز عروج دهنده انسان است. این نماز حی انسان را عروج می دهد. هر نمازی که انسان را عروج نمی دهد. ما خودمان را نگاه کنیم، از زمانی که بالغ شدیم چهل سال گذشته است ولی همان جوری هستیم که بیست، سی سال قبل بودیم. در جنبه مادی بله خانه نداشتیم، خانه دار شدیم. کار نداشتیم کار پیدا کردیم. اما در زمینه روحانی همانی که بودیم الان هم هستیم. همان عشق هایی که در جوانی داشتیم الان هم هست. دلمون می خواست خانه قشنگ داشته باشیم، ماشین قشنگ داشته باشیم. خب الان هم هست. پس معلوم می شود نمازی که خواندیم عروج نرفته است. الصلاه قربان کل تقی. نماز مقرب کننده هر انسان با تقوایی هست. آیا ما واقعا مقرب شده ایم؟ آیا ما به نزد خدا رفتیم. مگر قرآن نمی فرماید که سجده کن و نزدیک شو. چه قدر ما نزدیک شدیم. چه قدر از آن طرف پیام به قلب های ما وارد می‌شود. انسان اینها را در خودش محاسبه کند. اگر واقعاً این سجده هایی که انجام دادیم ما را نزدیک کرده و به مقام قرب رسانده پس آثار مقام قرب کو؟ آواز همهمه مردم آنجا را نمی شنویم. آواز همهمه ملائک را نمی شنویم. تجلیات اسمایی را در خودمان نمی بینیم. پس معلوم می شود که این عبادت معراج نبوده، ما را به مقام قرب نرسانده. ببینید انسان اینها را با خودش فکر کند. این دنیا با هر مشکلی که هست می گذرد. حالا شما فکر کنید انسان می خواهد دنیارا کنار بزند و برای ابدیت زندگی کند. شما برای بقا خلق شدید برای فنا که خلق نشدید. ۹ 🆔 @moravej_tohid