eitaa logo
مروج توحید
7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
432 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر 🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏 🆔 @moravej_tohid 👇👇👇👇
🎙 جلسه بیست و هفتم در محضر 🔸 دقیقه ۱ عذر مرغی ديگر، گفت: عاشق زر(طلا) هستم. 🔸 دقیقه ۳ جواب هدهد،تو به صورت نگاه می کنی،در صورت ماندی. ✨ عالم همه همين صورتهاست،یعنی حقیقت همان وجود واحدی است که ما از آن به خدا تعبیر می کنیم ،حقیقت او است، هم اوست که خودش را در صورت این فرش ظهور داده،درصورت طلا ظهور داده ✨ مرد معنی باش در صورت مپیچ 🔸 دقیقه ۵ صورت همین امواج هستند،قيامت روزی است که همین امواج دوباره فروکش می کنند. از آنها گم می شود، آنچه غیر خدا عبادت می کردند. 🔸 دقیقه ۶ عبادت یعنی چی؟ یعنی همين که دلبستن و برای او کار کردن و در خدمت او بودن ✨ هم به طلا محبت داريم و هم او دارد به ما دستور می‌دهد، یعنی می گوید: مرا مواظبت کن، دقت داشته باش مرا دزد نبرد،کثيف نشوم. 🔸 دقیقه ۷ عبادت یعنی اطاعت از روی اعتقاد ✨ ما از طلا اطاعت می کنیم.... چرا؟چون اعتقاد داريم، رب ماست. رب همين است، امور مرا اداره‌ می کند. ✨ عبادت بر همین سه رکن است: ۱)اطاعت ۲)محبت ۳)اعتقاد به ربوبیت 🔸 دقیقه ۱۲ بچه‌ها برای چند تکه سنگ دعوا می کنند،آدم های بزرگ برای چند تکه سنگ دیگر، سنگی که طلا شده،آدم ها با بچه‌ها هیچ فرقی ندارند، یعنی خوشحالیشان یک جور است. ✨ سنخ خوشحالی مردم،کودکانه است. ✨ اما انسان های الهی‌ خوشحالیشان از این سنخ نیست. نه از ماشین است، نه از طلا ونه از لباس هست.هیچی خوشحالی آنها از این عالم بیرون است، غم آنها هم بيرون است، اصلا یک چیز دیگر است. 🔸 دقیقه ۱۳ زّری که انسان را از خدا مشغول کند،بت است. ✨ نه با این پولت به کسی کمک می کنی،و نه خودت از اينها برخوردار می شوی. 🔸 دقیقه ۱۷ تعلقات انسان را سنگین می کند و در دنیا نگهش می دارد. 🔸 دقیقه ۱۹ ائمه(ع) کشاورزی می کردند، تجارت می کردند. ✨ لذا انسان از سفر دوم برگردد و به سفر سوم بیاید، آنجا اشکال ندارد، وارد دنیا شود، کار کند،کسب کند. اما مریدی که می خواهد هنوز تازه‌ پرواز کند،همين تعلقات نگهش می دارد و نمی گذارد بالا رود. یک ذره تعلق هم در این راه بسیار است،مثل خورشید می ماند،یک تکه ابر،خورشید را پنهان می کند. 🔸 دقیقه ۲۳ داستان حسن بصری و رابعه عدویه ✨ مردم‌ با گوش حيوانی می شنوند، علتش هم همین است که در آنها تاثیر نمی گذارد، این همه پای منبرها می شنوند،اما تأثیر نمی کند،علتش این است که با گوش انسانی نمی شنوند. 🔸 دقیقه ۲۷ قلب از پیش خدا امده "ونفخت فیه من روحی"۷۲،صافات از روح خودم در تو دمیدم. این است که خدا گمشده ی روح ماست ،اگر یک کلمه از خدا به قلب انسان برسد.قلب زیرورو می شود، تسلیم می شود. 🔸 دقیقه ۳۲ داستان یک عابد و مأنوس شدن او با یک مرغ خوش آواز 🔸 انسان یک خلوت پیدا کند و با خدای خودش رازونیاز کند. 🔸 دقیقه ۳۸ آدم آزاد پیدا کنید،مقام حُریّت داشته باشد. ✨ غلام همت آنم که زير چرخ کبود زهرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد است داستان ملا احمد نراقی(نویسنده کتاب معراج السعاده ) و درویش ✨ مرگ به سُراغ انسان آمد و همين که گفت:بیا برویم،انسان بگوید: برویم این جور انسان تعلق نداشته باشد،یعنی همه‌ی کارهايش را انجام‌ داده وآماده ی آماده است. 🔸 دقیقه ۴۰ انسان‌ فکر مرگ را در خودش تقویت کند.... ✨ نسبت به مرگ علم داريم، یقین قلبی نداریم. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3920
◾علامه مامقانی می نویسد: هنگامی که قاصد امام سجاد علیه السلام به مدینه آمد تا خبر واقعه کربلا را به مردم مدینه بدهد با حضرت ام البنین سلام الله علیها مواجه شد. حضرت ام البنین فرمود: از حسین علیه السلام خبری بده! (او از جواب دادن طفره رفت و) گفت: چهار پسرت (عباس، عبدالله، جعفر، عثمان) در کربلا شهید شدند! حضرت ام البنین سلام الله علیها فرمود: قَطَّعْتَ نِیاطَ قَلْبِی، اَوْلادِی وَ مَنْ تَحْتَ الْخَضْراءِ کُلُّهُمْ فَداءً لاَِبِی عَبْدِ اللّهِ الْحُسَیْن، اَخْبِرْنِی عَنْ اَبِی عَبْدِ اللّه عَلَيْهِ السَّلَام‏ رگهای دلم را بریدی! (من کی از فرزندان خودم پرسیدم؟) فرزندانم و هرکس زیر آسمان کبود است، همه فدای حسین  علیه السلام؛ از حسین به من خبر بده!🖤 و چون خبر شهادت امام حسین علیه السلام را شنید صیحه ای کشید... 👈 علامه مامقانی در ادامه می نویسد: و این علاقه شدید حضرت ام البنین نسبت به اباعبدالله الحسین علیه السلام، (علاقه مادر فرزندی نبود بلکه این علاقه) فقط به خاطر آن بود که حسین، امام او بود. 📚تنقیح المقال ج3 ص70. 🏴 ایام وفاتِ حضرت ام البنین سلام الله علیها تسلیت باد. @moravej_tohid
«بسم الله الرحمن الرحیم» دینداری و عبادت بدون اتصال با جریان ولایت یک دینداری بی روح و میت است. که هیچ خاصیتی برای انسان ندارد. خاصیتش همین است که انسان را صعود نمی دهد. عروج نمی دهد. اینکه فرمود :الصلاه معراج المؤمن نماز عروج دهنده انسان است. این نماز حی انسان را عروج می دهد. هر نمازی که انسان را عروج نمی دهد. ما خودمان را نگاه کنیم، از زمانی که بالغ شدیم چهل سال گذشته است ولی همان جوری هستیم که بیست، سی سال قبل بودیم. در جنبه مادی بله خانه نداشتیم، خانه دار شدیم. کار نداشتیم کار پیدا کردیم. اما در زمینه روحانی همانی که بودیم الان هم هستیم. همان عشق هایی که در جوانی داشتیم الان هم هست. دلمون می خواست خانه قشنگ داشته باشیم، ماشین قشنگ داشته باشیم. خب الان هم هست. پس معلوم می شود نمازی که خواندیم عروج نرفته است. الصلاه قربان کل تقی. نماز مقرب کننده هر انسان با تقوایی هست. آیا ما واقعا مقرب شده ایم؟ آیا ما به نزد خدا رفتیم. مگر قرآن نمی فرماید که سجده کن و نزدیک شو. چه قدر ما نزدیک شدیم. چه قدر از آن طرف پیام به قلب های ما وارد می‌شود. انسان اینها را در خودش محاسبه کند. اگر واقعاً این سجده هایی که انجام دادیم ما را نزدیک کرده و به مقام قرب رسانده پس آثار مقام قرب کو؟ آواز همهمه مردم آنجا را نمی شنویم. آواز همهمه ملائک را نمی شنویم. تجلیات اسمایی را در خودمان نمی بینیم. پس معلوم می شود که این عبادت معراج نبوده، ما را به مقام قرب نرسانده. ببینید انسان اینها را با خودش فکر کند. این دنیا با هر مشکلی که هست می گذرد. حالا شما فکر کنید انسان می خواهد دنیارا کنار بزند و برای ابدیت زندگی کند. شما برای بقا خلق شدید برای فنا که خلق نشدید. ۹ 🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 امام زمان (علیه السلام) می فرمایند : ✍ سَجْدَةُ الشُّکْرِ مِنْ أَلْزَمِ السُّنَنِ وَأَوْجَبِها 👌 سجده ى شکر، از لازم ترین و واجب ترین مستحبات الهى است. 📚 بحارالانوار ، ج ۵۳ ، ص ۱۸۱ 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3923
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 تو رو به اضطرار زینب بیا آقا!بیا آقا! به قلب بی قرار زینب بیا آقا!بیا آقا! 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3924
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 هوالحکیم قسمت_نوزدهم بسمه تعالی 📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد «... این سلسله یک سلسله‌ی عرفانی است که در میان فضای خشک و فقاهتی نجف شکل گرفت و افرادی را هم که ذکر کردیم از آقا سید علی شوشتری تا آقا سید علی قاضی رضوان‌الله‌علیهما که در نجف بودند، همگی از فقهای تراز اول نجف به‌شمار می‌آمدند و عرفان خود را در پوشش فقاهت خود پنهان می‌داشتند. ولی در زمان مرحوم قاضی، جلوه‌ی عرفانی ایشان بسیار نمود کرد و ایشان از همین جهت مورد اتهاماتی قرار گرفت مثل صوفی و بدعت‌گذار در دین و امثالهم. آیت‌الله آقا شیخ شمس‌الدین واعظی که از فقهای نجف می‌باشد و اصالتاً سبزواری است، از زمان جدش آقا شیخ عبدالقهار در عراق و ساکن کاظمین بوده‌اند و خود آقا شیخ شمس‌الدین در زمانی که صدام بر علما فشارها و آزار و اذیت‌های بسیاری وارد می‌کرد به ایران آمد، و دوباره بر اثر آزارهای بسیاری که در ایران دید به نجف بازگشت، و در ایامی که در ایران به‌سر می‌برد ساکن قم بود و حوزه‌ی درس و بحثی داشت و طلاب سبزواری که با او آشنا بودند آمد‌و‌شد زیادی با وی داشتند. او تعریف می‌کرد که: «در نجف شایع کرده بودند که شاگردان قاضی برای نماز مغرب و عشا به منزل ایشان می‌روند، در موقع برگزاری نماز چراغ را خاموش می‌کردند و در نتیجه این‌ها بدعت‌گذار در دین هستند. زیرا ما در هیچ جای دین نداریم که واجب یا مستحب است در موقع نماز چراغ را خاموش کنند. حتی من نزدیک غروب که می‌شد کسی را می‌دیدم که در فاصله‌ای از منزل قاضی، در گوشه‌ی خلوتی از خیابان نشسته و عبایی بر سر کشیده و خود را طوری می‌نمود که تکدّی می‌کند. اما من متوجه بودم که از زیر عبا با دوربینی منزل آیت‌الله قاضی را می‌پایید تا آمار طلابی را که به خانه‌ی او می‌روند معلوم کند». آقا شیخ شمس‌الدین در ادامه می‌گفت: «یک روز حضرت آیت‌الله العظمی آقا سید محمود شاهرودی (رضوان ‌الله‌ تعالی ‌علیه) که یکی از دو سه مرجع تقلید مطرح در نجف و ایران بود به من گفت برو و تحقیق کن که این قضیه‌ی خاموش کردن چراغ در وقت نماز چیست. من رفتم و بدون تحقیق روز بعد به خدمت ایشان رسیدم و گفتم حضرت آقا! مطلب مهمی نیست. آقای قاضی چون از لحاظ مالی بسیار در سختی به‌سر می‌برند برای صرفه‌جویی در نفت و روغن در موقع نماز چراغ را خاموش می‌کنند». همچنین بارها دیده شده بود که مرحوم قاضی در وادی‌السلام بر سر قبر بعضی اقطاب صوفیه می‌رفت و ساعت‌ها آن‌جا می‌نشست. جالب آن‌که همان اتاقی که در سر قبر مرحوم قاضی وجود دارد و کسانی‌که به نجف اشرف رفته‌اند این اتاق را دیده‌اند، مقبره‌ی تعدادی از اقطاب و مشایخ سلسله‌ی ذهبیه است که البته امروزه اگرچه آن بنا وجود دارد ولی از این قبور، اثری پیدا نیست، و مرحوم قاضی چله‌های خود را در آن‌جا می‌گذرانده است. (بعدا معلوم خواهد شد که چرا مرحوم قاضی برای خلوت و برگزاری چله‌ها و عبادت‌های خود بر سر قبر بزرگان ذهبیه می‌رفته است)...» ◀️ ادامه دارد... 🆔️ @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3925 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 هوالحکیم قسمت_بیستم بسمه تعالی 📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد «... مخصوصاً آن‌چه که نفرت از آیت‌الله قاضی را در دل کسانی‌که با عرفان و عارفان مبارزه می‌کردند شدت می‌بخشید -همین‌ها هم اکثریت ریاست حوزه‌ی علمیه‌ی نجف را عهده‌دار بودند و شهریه‌ی حوزه و مُهر نان و حمام و سلمانی طلاب را تأمین می‌کردند- این بود که بعضی از صوفیه که از ترس مخالفانشان جرأت نمی‌کردند داخل شهر نجف خانقاه دایر کنند، و در بیرون شهر و پشت دیوارهای شهر خانقاهشان را بنا کرده بودند، گاهگاهی بزرگان و مشایخ آن‌ها به منزل مرحوم قاضی می‌رفتند و با او در پنهان مراوداتی داشتند، که البته معلوم است وقتی فضای حاکم بر شهری، یک فضای ضد عارف و صوفی است، این مراودات هرچند مخفی باشد ولی از دید آن دوربین به‌دستان مخفی نخواهد ماند حتی شاگردان مرحوم قاضی هم از این فشارها و آزار و اذیت‌ها در امان نبودند. تا آن‌جا که سید حسن مسقطی از شاگردان مُبرّز ایشان در نجف، حوزه‌ی تدریس علم توحید دایر کرده بود و برای عده‌ای از طلاب علم توحید تدریس می‌نمود، ولی مرحوم آقا سید ابوالحسن اصفهانی (اعلی ‌الله‌ مقامه‌ شریف) که در آن زمان مرجعیت عامه‌ی شیعه و ریاست حوزه‌ی علمیه‌ی نجف را در دست داشت، به سید حسن مسقطی اخطار نموده بود که یا درس توحید را تعطیل نما یا از نجف بیرون شو. سید حسن به استادش آقای قاضی می‌گوید من نمی‌توانم درس توحید را رها کنم. اگر اجازه بفرمایید در نجف می‌ایستم و مقاومت می‌کنم ولی درس را تعطیل نمی‌کنم. ولی استاد که می‌دانست ماندن سید حسن در نجف و مقاومت او در مقابل بزرگ‌مرجع عالم تشیع بی‌فایده است، و از طرفی منجر به ازدیاد فشار از سوی قشریون بر مجموعه‌ی ایشان و شاگردانشان می‌شود و باعث وارد آمدن ضربه‌های کاری‌تر بر آن‌ها می‌گردد، به سید حسن توصیه می‌کند که از نجف خارج شوی بهتر است. سید حسن از نجف خارج می‌شود و در اثر فقر شدید دچار سختی‌های بسیاری می‌گردد تا آن‌جا که در اواخر عمر پیوسته با دو لباس احرام زندگی می‌کرد. او را به هند دعوت کردند. او هم دعوت آنان را اجابت کرد. او همواره در مساجد بیتوته می‌کرد... روزی او را در مسجد در حالی که در سجده جان باخته بود، مشاهده کردند.» ◀️ ادامه دارد... 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3926 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌸🌸🌸🌸🌸 🌴 آداب زندگی پیامبر(ص) 📖 باب دوم، آداب معاشرت 💥 در مناقب آمده است که، پیامبر اکرم(ص) عبایی داشت که هر جایی می رفتند آن را دولا می کردند و زیر ایشان می انداختند، انگشتر نقره‌ای داشت که در انگشت کوچک دست راست می گذاشت. 💥 موقع وضو گرفتن، مسواک می زد،هنگام سوار شدن بر مرکبی، برده یا کس دیگری را هم ردیف خود سوار می نمود،بر اسب یا استر یا الاغ سوار می شد. 💥 تشییع جنازه می کرد و حتی در دورترین نقاط شهر به عیادت مریضان می رفت،با فقرا می نشست و غذا می خورد و با دست خود به آنان‌ غذا می داد، به اهل فضيلت در تقوی احترام می گذاشت، با خوبی کردن به افراد آبرومند، با آنان انس می گرفت،با خويشاوندان صله رحم می کرد بدون آنکه آنان را بر دیگران مقدم بدارد. ص۱۲۷ 📚 سنن النبی(ص)،علامه طباطبایی(ره) 🆔 @moravej_tohid
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
🎙 جلسه سی و سوم در محضر 🔸 دقیقه ۲ هر لحظه حساب کند که رضای خدا در چيست ؟ مشغول همان باشد و حواسش به این نباشد که مردم‌ را در حساب بیاورد و یا کاری کند که به آنها نشان دهد. 🔸 دقیقه ۳ به نُه چیز وصیت و سفارش می کنم. اين نُه وصیت در واقع به تو نیست، بلکه برای‌ سالکان راه خداست. ✨ سه مورد مربوط به رياضت نفس‌ می شود، سه مورد مربوط به حلم و بردباری می شود و سه مورد مربوط به علم می شود. 🔸 دقیقه ۴ امام(ع)فرمودند: آن سه امری که در مورد ریاضت نفس‌ است، یکی این است که بر تو باد پرهیز کنی، از خوردن آنچه که اشتها نداری. ✨ هر وقت هم که خواستی غذا بخوری،اولا غذای حلال بخور و ثانیا نام خدا را بر غذا ببر. 🔸 دقیقه ۶ اگر می‌خواهی غذا بخوری، به‌ اندازه یک ثلث معده‌ات بخور، بیشتر نخور 🔸 دقیقه ۱۰ روزه بر طبق زندگی طبیعی آدم وارد شده ✨ اصل همين دو وعده‌ بوده‌ که صبحانه و شام بخورند. 🔸 دقیقه ۱۱ مادام که شکم گرسنه است، نفس به طرف خدا حرکت می‌کند، همان که گفتیم:"الیه یصعد الکلم الطیب" آيه ۱۰،فاطر اصلا روح فقط میلش به سوی خداست. 🔸 دقیقه ۱۲ سه وصیت در مورد حلم و بردباری یکی این که اگرکسی به تو گفت: اگر یک فحش به‌ من بدهی، ده تا فحش به تو می دهم.... بگو:اما اگر ده فحش به من بدهی،هیچی به تو نمی گویم. ✨ قاعده‌ کلی می دهد که یعنی اگر مردم‌ با تو از در ناسازگاری در آمدند، اهانتی کردند، بی ادبی کردند، تو مقابله به مثل نکن 🔸 دقیقه ۱۴ انسانیت در همین است که اگر ده تا فحش به تو داد، هیچی نگی و آرام باشی ✨ انسان های الهی با کسی دعوا نداشتند. در صلح بودند. انتقام جو نبودند. 🔸 دقیقه ۱۶ و کسی که حرف زشتی به تو زد، ناسزا گفت، تو به او ناسزا نگو، تو بگو که اگر راست می گویی.. من از خدا می‌خواهم که من را ببخشد و اگر دروغ می گویی، از خدا می خواهم که تو را ببخشد. ✨ و اگر کسی به‌ تو حُقه ای زد،تو را تهدید کرد.تو او را به نصیحت وعده‌ بده 🔸 دقیقه ۱۸ سه مطلب در مورد علمهر چه را که جاهل هستی، از عالمان بپرس،یعنی سختت نباشد که بپرسی،اما مواظب باش که وقتی سؤال می کنی،به‌ خاطر آزار دادن یا به خاطر آزمایش کردن نباشد... ما چه کار داريم که کسی را امتحان کنیم،ببينيم سواد دارد یا نه ✨ به رأی خودت هم عمل نکن، مخصوصا در مسائل دين...چون مسائل دينی را نمی شود تجربه کرد. 🔸 دقیقه ۲۱ بسیاری از زندگی ها که می بینید آلوده شده، به خاطر همین است که ربا رواج دارد. ✨ چیزی را تا یقین نکردی انجام نده،سؤال کن،تحقیق کن.... ✨ تا می تواند انسان احتياط را در دین خودش رعایت کند. ✨ همين که شک داری این غذا حلال است یا حرام، نخور،همين که‌ شک داری، این پول حلال است یا حرام،نگیر 🔸 دقیقه ۲۲ از فتوا دادن بپرهیز ✨ گردن خودت را پلی نکن که مردم از روی گردن تو به بهشت بروند. چیزی را که نمی دانی، به عهده‌ نگیر ✨ بعد امام(ع)می فرمايد:من آدمی هستم که نسبت به خودم بخیلم.(یعنی عمرم را بيهوده هدر نمی دهم) چطور مردم نسبت به مالشان بخیل هستند و نمی گذارند ذره‌ای اين طرف و آن طرف برود،اما به عمرشان بخیل نیستند. 🔸 دقیقه ۲۵ عمر را به ما دادند، برای اینکه آن روح الهی را دوباره برگردانیم، برگرداندن این روح به اصل خودش یک نیروی فوق‌العاده زیادی لازم دارد که این روح از این دنیای مادی کّنده شود. این روحی که با زنجیر ها و تعلقات و طناب های محکم به این دنیا چسبیده است. 🔸 دقیقه ۲۶ یک نیروی عجيبی خداوند در باطن من ذخیره کرده که بتوانم همه‌ی این طناب ها و زنجیر ها را پاره کنم و به طرفش بروم. اما انسان از این نیرو در چه راهی استفاده می کند؟این نیروی عظیم را در جهت به دست آوردن دنیا خرج می کند. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3930
4_5983057475333525241.mp3
5.32M
...مردم برای اینکه گناه نکنند باید خودشناسیشان عوض بشود، یعنی شناختشان از خودشان عوض بشود، مادامی که من خودم را موجود دنیایی میدانم و دنیا را محل امن خودم میدانم، من خودم را همین جسم میدانم... ...دعوا از همینجا درست میشود، گناه از همینجا درست میشود، من خودم را یک موجود دنیایی میدانم و میخواهم نقص خودم را در دنیا تأمین کنم... ...اگر آمد و خودشناسی انسان عوض شد، یعنی من خود را که نگاه کردم خودم را روح دیدم، خودم را نور دیدم، منتها یک روح ناقص، یک نور ناقص، کمالم به این است که برسم به پیش آن نورالانوار، برسم به پیش آن اصل خودم... ...منتها مسئله اینجاست چه کسی این خودشناسی را عوض کند؟ چه جوری عوض بشود؟ این معجزه هست، چه کسی خودشناسی انسان را عوض کند، یعنی چه کسی میخواهد انسان را طوری تربیتش کند که وقتی به خودش نگاه میکند خودش را روح ببیند (نه اینکه روح بداند)... ...این خودشناسی را فقط انبیاء و اولیاء میتوانند عوض کنند، یعنی کسانی که در باطن انسان تصرف کنند و قلب را برش گردانند، انسان یک مرتبه ای در وجودش دارد به نام "قلب"، نه این قلبی که... برگرفته از جلسه ۱۷۵ @shams_sabzevari https://eitaa.com/moravej_tohid/3931
در محضر مبحث همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
MAAD-AUDIO-73.mp3
27.94M
🎙 جلسه هفتاد و سوم در محضر 🆔 @moravej_tohid
MAAD-AUDIO-74.mp3
23.99M
🎙 جلسه هفتاد و چهارم در محضر 🆔 @moravej_tohid
4_5881766057546352834.mp3
1.08M
🌷 برگرفته از جلسه سی ام منطق الطیر 🆔 @moravej_tohid
خورشید حق.mp3
17.58M
...به هر جوری که هستی بطلب، طلب داشته باش، طلب نور ذوالجلال... ...شما الان بروید یک حالی پیدا کنید که سوز و گداز داشته باشید، ببینم میتوانید. خیلی از ماها هستیم که در عمرمان گریه نکرده ایم، حرم امام رضا میرویم گریه نمیکنیم، نماز میخوانیم گریه نمیکنیم، روضه امام حسین مینشینیم گریه نمیکنیم، گریه مان نمی آید. حالا قلب چجوری است که گریه مان نمیاید. چه میشود که اینجور آدم ها وقتیکه تحول در آنها ایجاد میشود، وقتیکه از صفر برمیگردند میبینی چنان اهل سوز و گداز میشوند، چنان اهل گریه و زاری میشوند، چنان انقلاب عجیبی در آنها ایجاد میشود، خدا چه میکند با قلب اینها که این قلب را یکپارچه آتشش... ...و تا انسان به این ویرانی نرسد به آن آبادی حقیقی نمیرسد و اکثر ما آباد هستیم ولی آبادی مجازی داریم، این تا شکسته بشود خیلی کار دارد ولی باید شکسته بشود، چاره ای هم نیست. برای سیر الی الله و رسیدن به آن خورشید حقیقت باید انسان شکسته بشود و جز شکستگی راهی نیست... ...یکی از اسامی خدا "جبّار" است یعنی جبران کننده (شکسته بند) خدا به پیش کسانی میرود که اینها شکسته هستند منتها قلبشان شکسته هست... @shams_sabzevari
📖 باب مدارا و سازگاری ✨ رسول خدا(ص)فرمود: سه چیز است که در هر کس نباشد، هیچ کارش تمام نیست، پرهیزی که او را از نافرمانی های خدا باز دارد، خُلقی که به واسطه ی آن‌ با مردم مدارا کند،بردباری که به واسطه ی آن‌ نادانی نادان بی خرد را دور سازد. ✨ رسول خدا(ص)فرمود: پروردگارم مرا به مدارای با مردم فرمان داده، چنان که به انجام واجبات فرمان داده‌ است. 📚 اصول کافی، جلد چهارم، ص۲۵۹ 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3937
🎙 جلسه بیست و دوم در محضر 🔸 دقیقه ۱ برای به دست آوردن فتوا ،فقيه اول به دنبال دلیل می رود،دلیل آن چیزی است که از لسان شارع صادر شده، یا آيه ای از قرآن باشد یا روايتی و یا سنت باشد(یعنی فعل پیغمبر باشد ) یا اجماعی از طرف خود فقهاء باشد. یعنی همه یک عقیده را قبول داشته باشند،یا حکم عقل باشد ،چون عقل هم یک منبع شرعی به حساب می‌آید. 🔸 دقیقه ۲ اصول،یک سری قواعد کلی هستند که اينها در وقتی که دست ما از دلیل شرعی کوتاه است، یک تکلیفی برای ما معلوم می کنند. عمده‌ی این اصول چهار تا هستند. احتیاط،برائت، تخییر،استصحاب البته اینها هر کدامشان دو قِسم هستند. یک قسم عقلی دارند، یک قسم شرعی دارند. مثلأ برائت عقلی داريم، برائت شرعی داريم. احتياط عقلی و احتیاط شرعی داريم. 🔸 دقیقه ۳ بعضی از فقها به سراغ اصل اشتغال رفتند، اشتغال همان احتیاط است، تقریبا نتیجه اش یکی است... مثلأ فرض کنید، یک دلیل ضعیفی پیدا کرديم که می گوید:سوره در نماز واجب است.... فرض کنید که سندش ضعیف است و.‌..اینجا ما شک می کنیم و می گوییم، اگر من نماز را بدون سوره بخوانم،نمی دانم که آیا ذمه ی من بریء شد یا نه؟الآن یقین دارم که ذمه ی من نسبت به نماز مشغول است. مثلأ اذان ظهر را گفتند و من یقین می کنم که ذمه ی من نسبت به نماز مشغول است،باید کاری کنم که این ذمه فارغ شود،اگر من یک نماز بدون سوره بخوانم، اینجا نمی توانم یقین کنم که ذمه ی من فارغ شد. 🔸 دقیقه ۵ اشتغال قطعی ،برائت قطعی می خواهد، یعنی وقتی که من یقین دارم، ذمه ی من‌ نسبت به نماز مشغول شده، باید کاری کنم تا یقین پیدا کنم که این اشتغال ذمه دیگر برطرف شد، من اگر یک نماز بی سوره بخوانم، این معلوم نیست که ذمّه ی من به طور کلی فارغ شده باشد، این است که اینجا قاعده احتیاط(اشتغال)می گوید، پس حتما سوره را بخوان، تا قطع و یقین پیدا کنی. 🔸 دقیقه ۶ بعضی فقهاء می گویند، قاعده ی اشتغال اقتضا می‌کند که ما دو رکعتی بخوانیم، به خاطر این که ما نسبت به دو رکعتش یقین داريم. ✨ ما فقط باید دو رکعت بخوانیم و بیشتر نمی توانیم بخوانیم، چرا؟ به خاطر این که ما نسبت به بیشتر یا کمتر مثلأ چهار رکعت یا کمتر بخوانیم، دلیل می خواهیم و دلیل اصلا نداریم. 🔸 دقیقه ۹ بعضی ها می گویند: نافله را کمتر یا بیشتر هم می شود، بخوانی،می توانی چهار رکعت هم بخوانی،سه رکعت هم بخوانی. اینها می گویند:ما اصل برائت جاری می کنیم، اصل برائت یعنی چی؟برائت از جزئیت رکعت دوم و برائت از مانعیت رکعت سوم 🔸 دقیقه ۱۱ قاعده ی اشتغال یک چیزی را ثابت می کند، قاعده ی برائت یک چیزی برمی‌دارد. می گوید، بر ذمه ات نیست، واجب نیست. 🔸 دقیقه ۱۵ کسانی که معتقدند که نافله دورکعتی است، قاعده‌ی اشتغال را جاری می کنند. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3939
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر 🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏 🆔 @moravej_tohid 👇👇👇👇