eitaa logo
مروج توحید
6.5هزار دنبال‌کننده
936 عکس
400 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 💥 گزیده‌ای از بیانات علامه حمیدرضا مروجی سبزواری در تاریخ ۱۴۰۱/۹/۲۵ در خصوص عرفان های کاذب، انواع مدیتیشن و عرفان های غربی و شیاطین و اجنه قسمت اول 🔴 دقیقه ۵ عرفان یک مذهبی و یک طریقی است که انسان را می خواهد از ظلمت به نور برساند. ☄ "یا ايها الرسول بلغ ما انزل الیک " ۶۷،مائده ،تبلیغ به همین معناست،یک انسانی که در نور هست، انسان هايی را که در ظلمت مانده‌ اند، از این ظلمت خارج کند و به نور برساند. ☄ این قابل مزد نیست، همه‌ی انبیاء، شعار همگیشان همين بود که: "لا اسئلکم علیه اجرا" ۲۳،شوری ما هیچ اجری برای این کار از شما نمی خواهيم. ☄ همین که مسئله‌ی مزد و دنیا به ميان آید،اصلا ارزش اين کار به کلی از بین می رود. ☄ اجر اين کار را فقط خداوند می تواند به انسان بدهد، نه یک انسان دیگر با پرداخت پول و وام و.... 🔴 دقیقه ۷ مسئله بسیار مهم:بدانیم، عرفان یک چیزی است ،چه عرفان حقی که در اسلام و در تحت‌ نظر ولایت مطرح می‌شود و چه عرفان های دیگر اينها یک محیط بسیار مناسبی هستند، برای اینکه شیطان، مواجهه‌ی مستقیم با انسان داشته باشد. ☄ شیطان نمی خواهد کسی این راه را طی کند،این جور نیست که شیطان نخواهد آدم ها حج نروند،روزه نگیرند و،،،،نه، اصلا می خواهد، این کارها انجام شود، یعنی آنچه که برای شیطان مهم است مسئله‌ی غفلت است... چه بسا انسان نماز می خواند، غافل هم هست. 🔴 دقیقه ۱۰ شیطان چه طمعی در نمار معاویه داشته که او را برای نماز بیدارش می کند؟این مسئله خیلی مهم است. ☄ خیلی وقت‌ها شیطان در عبادت های ما طمع دارد،یعنی می داند که این انسان را می تواند از طریق همین عبادت ها غافلش کند. ☄ در عرفان که لایه‌ی باطنی دین هست، می خواهند که انسان اصلا از ظلمت کّنده شود و به نور برسد. اینجاست که شیطان می آید و با انسان مقابل می‌شود. شیطان با سیر عبودی به این معنا مخالفت می کند والا اینکه عبادت بر جسم ما جاری شود،برايش مهم نیست. ☄ بودن در ظلمت برای شیطان کفایت می‌کند. 🔴 دقیقه ۱۳ اگر یک انسان موفق شود،از این عالم ظلمت به عالم نور برود و یک انسان نورانی شود،اينجا محدوده‌ی عملکرد شیطان ضعيف می‌شود. ☄ خیلی اوقات شیطان این مجموعه ها را به انحراف می کشاند و می خواهد کاری کند،که‌ اگر افرادی در یک مجموعه‌ای می خواهند وارد سیر انفسی شوند،اينها را در خیالشان سیر می دهد. این یک کار بسیار مهمی است که نباید از نظر دور کنیم. ☄ مکاشفاتی برایشان پيش می آورد، خواب هایی می بینند،یاقدرت هايی در اينها ایجاد می‌کند(مثل طی الارض) ☄ شیطان هم طی الأرض دارد،این چیز مهمی نیست. 🔴 دقیقه ۱۶ انحراف در کجاست؟ انحراف در اينجاست که خيال می کند با این طی الأرض به‌ مقامات معنوی و روحانی ونورانی دست پيدا کرده 🔴 دقیقه ۲۰ یک نکته‌ی بسیار مهمی که در عرفان اسلامی داریم وبسیارمسئله ی مهمی است، مسئله‌ی استاد است. ☄ در زمان ما شیاطین یک گسترش فوق‌العاده‌ای پیدا کردند. ☄ قبض و بسط قدرت شیطان 🔴 دقیقه ۲۱ اصل عالم آفرينش بر اساس قبض و بسط دارد حرکت می‌کند و پيش می رود. ☄ دو اسم قابض و باسط در همه‌ی اجزای عالم حضور دارند، از مادیات گرفته تا روحانیات و معنويات، درياها جزر و مد دارند،قلب انسان قبض و بسط دارد. پرنده‌ که بال می زند، بالّش را می بندد و باز می کند. به طور کلی همين مسئله‌ی انبساط کهکشان ها که الان مطرح است، حالا منشأ آن‌ را بیگ بنگ می دانند، ولی می شود برایش منشأ دیگری هم گفت،مسئله‌ی قبض و بسط کیهانی را می شود اینجا مطرح کرد،چون بنا بر بیگ بنگ این اجزای عالم و کهکشان ها دارند از همدیگر فاصله می گیرند و دور می شوند، اگر ما مسئله‌ی بیگ بنگ را قبول کنیم، لازمه‌اش این است که کهکشان ها این قدر از هم دور شوند که دیگر جاذبه ی آنها بر همدیگر بی اثر شود و از هم بپاشند. اما بنا بر مسئله‌ی قبض و بسط نه،یعنی به این معنا که الان کهکشان ها از همدیگر دارند دور می شوند، ولی این دوری تا جایی است که اگر از آن دورتر شوند، جاذبه‌ی اينها روی همدیگر بی اثر می شود ،از آنجا باز دوباره برمی‌گردند، برمی‌گردند تا جایی که اگر از آن نزدیک تر باشند، همه در یکدیگر فرو می‌روند، باز دوباره بر می گردند."ذلک تقدیر العزیز العلیم "۳۸،یس "الله یقبض و یبسط والیه ترجعون "۲۴۵،بقره خداوند قبض می دهد،بسط می دهد و به سوی او رجوع می‌کنید. یعنی عالم در تحت‌ قبض و بسط دارد انجام می شود. ☄ "وهو علی جمعهم اذا یشاء قدیر "۲۹،شوری دوباره خداوند اينها را جمعشان می کند. از ازل بوده و تا ابد هم خواهد بود، روزی نخواهد آمد که بساط این عالم از هم بپاشد و در هم بریزد. ☄ آن مسئله‌ی قيامت که مطرح شده، درست تصویر نشده ادامه دارد. ۱۲ 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/3972
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
...اعتقاد به خدا وقتی که وارد قلب میشود ایجاد محبت میکند یعنی به قلبت نگاه کن ببین چقدر محبت خدا را داری، هر اندازه که محبت خدا را داری به همان اندازه ایمان... ...البته دوستی خدا خودش یک خصوصیاتی دارد، یکی اینکه مثلاً خواب را از انسان میگیرد، انسان در هوای معشوقش... ...مشکل ما همین است که ما در همین نهی های عملی مانده ایم، نهی های جوارحی مانده ایم، یعنی خدا فرموده که دروغ نگو (که میگوییم) منتها همّمان بر این است که نگوییم، میفرماید غیبت نکن (که میکنیم) حالا مثلاً مقدارکی دغدغه داریم که یک کاری کنم که غیبت نکنم... اما نهی های قلبی را... مگر خدا همانطور که فرموده غیبت نکن، دروغ نگو، فرموده است که: آیه ۲۰۵، سوره اعراف و لا تكن من الغافلين از غافلین مباش، حالا آن خانمی که می ایستد پشت شیشه جواهرات و نگاه میکند، لوازم خانگی نگاه میکند... غفلت است دیگر، آن تاجری که همه اش سرش در حساب و کتاب است غفلت است دیگر، آن مغازه داری که سرش در حساب مغازه اش... شما یک نفر ذاکر پیدا کنید که متذکر خدا باشد، نماز هم میخواند از غفلت《کِی حضور خدا》... برگرفته از جلسه ۱۷ @shams_sabzevari
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه اول در محضر 🔹 دقیقه ۴ انسان هایی که رفتند و به منازل اعلی رسيدند، می بینند هر نَفَسی را که بدون یاد خدا می کشند،این گناه است. یعنی غفلت بزرگترین گناه‌ انسان است. 🔹 دقیقه ۱۱ قرآن یک ریشه اش در عالم واحدیت و اسماءو صفات خداست، یک ریشه اش در مقام احدیت است. 🔹 دقیقه ۱۲ در قيامت بُعد مادی قرآن از بين می رود،ابعاد عقلی قرآن ظهور می کند و از آنها هم ما در حجاب هستيم. 🔹 دقیقه ۱۷ يک سری روایات هست که قبل از خلقت آدم بر روی زمین دو طایفه زندگی می‌کردند. طایفه‌ی جن،طایفه‌ی نسناس طایفه‌ی نسناس چه کسانی هستند؟احتمالا همان حیوانات انسان نما هستند. 🔹 دقیقه ۲۰ شیطان جن است، شیطان از آتش است، پس جن از آتش است. ‌.. بنابراین، خلقت جن از آتش‌ است. خلقت، خلقت مادی است،اما چه نوع مادی، ما اين را نمی توانیم بفهميم. 💦 شیطان و جن دارای ذُریه و اولاد هستند، دارای ازدواج هستند. " افتتخذونه و ذریته اولیاء من دونی"۵۰،کهف 🔹 دقیقه ۲۲ اگر کسی بخواهد بگويد: جن وجود ندارد، باید برهان عقلی بر نفی وجود جن بیاورد و کسی نمی‌تواند برهان بیاورد،بله عقل بخواهد اثبات کند،نمی‌تواند اثبات کند یا مثلا تجربه‌ی علمی نمی‌تواند اثبات کند. این چیزی است که فقط وحی، برای ما از آن خبر داده 💦 قرآن می فرمايد: قبیله قبیله هستند، همان طور که ما هستیم،شیطان و قبیله اش شما را می بینند، به جوری که شما خودتان متوجه نشوید. 💦 شیطان جزو ملائکه نیست، اما در مقام ملائکه وارد شد. 🔹 دقیقه ۲۵ وقتی که شیطان سجده نمی کند، خداوند به‌ شیطان می فرمايد:"فاهبط منها"از آن‌ هبوط کن،.. اینجایی که تو هستی، جا برای تکبر نیست. یعنی جای رذائل اخلاقی نیست. این ضمیر منها، به کجا برمی‌گردد. این ضمیر منها و فیها به مقام و مرتبه برمی‌گردد. یعنی تو در مرتبه‌ی ملائکه هستی. 💦 حالا ملائکه در چه مرتبه ای هستند؟مقام ملائکه، مقام تسبیح و تقدیس است. تسبیح و تقديس چه فرقی دارند؟اصل هردو به معنای تنزیه است، به معنای پیراسته کردن از عیب است. 💦 تقدیس،پیراسته کردن اسماء و صفات خداست از نقص 🔹 دقیقه ۲۸ تسبیح به معنی تطهیر اصل ذات است،یعنی ذات از نقص خالی شود. 🔹 دقیقه ۳۰ اینکه ملائکه گفتند:"نحن نسبح بحمدک و نقدس لک"۳۰،بقره از اینجا برمی‌آید که بعضی از ملائکه در مقام واحدیت هستند، بعضی در مقام احدیت هستند. مقام واحدیت، اسماء و صفات خداست. اينها به شهود می بينند که در صفات خدا هیچ نقصی نیست. 🔹 دقیقه ۳۶ آيا شیطان تا مقام ملائکه بالا رفت؟معلوم نیست،اما اجمالا بخواهیم عرض کنیم، خداوند شیطان را از لحاظ معنوی و روحانی بالا برد،البته بالا آمدن از لحاظ مکانی نیست.ترفیع معنوی است. یعنی خداوند شیطان را از لحاظ روحانی صعود داد(تا حد ملائکه ) 🔹 دقیقه ۴۱ شیطان در زمین بود، به جایی نرفت.همین اشتباه در مورد حضرت عيسی(ع)هم هست که می‌گویند:حضرت عيسی(ع)به آسمان چهارم رفته، نه حضرت عيسی(ع)روی کرهٔ زمین است....حضرت عیسی از لحاظ روحانی، تا فلک چهارم عروج کرد. 💦 ما به این عالم دنیا آمدیم، برای همین که ذاتمان را مشخص کنیم، آيا نورانی هستيم یا ظلمانی؟ هدف از خلقت همین است، اما خداوند چگونه باطن انسان ها را ظهور می دهد که آيا اينها نورانی هستند یا ظلمانی؟ با سنت ابتلاء و امتحان 💦 دقیقه ۴۸ امر سجده به آدم، امری امتحانی بود،برای اینکه گوهر ذات شیطان را مشخص کند،ملائکه را هم مشخص کرد. 💦 دقیقه ۵۰ آدم مِلاک جدا شدن خیر از شر است، انسان ملاک است،یعنی همه‌ی موجودات عالم به آدم امتحان می شوند. 🔹 دقیقه ۵۳ ملاک سعادت و شقاوت انسان چيست؟ولایت است،انسان کامل است. امام ملاک است. 💦 علت نزول قرآن، همين جداسازی است. دين برای همین آمده 💦 این است که پیامبر خدا می شود یک امتحان، ائمه اطهار می شوند یک امتحان، انسان های کامل می شوند یک امتحان، چه کسی اقرار می کند و چه کسی انکار می کند؟ 🔹 دقیقه ۵۵ آیا انسان های کامل همان چهارده نفر هستند؟نه، پس به هر دوری ولیی قائم است 💦 اینها چه کسانی هستند که مايه‌ی امتحان انسان ها هستند؟اینها میزان هستند. 💦 ميزان فقط همان چهارده نفر نیستند، بعضی از شاگردان مکتب اينها هم هستند.... اینها چه کسانی هستند؟حضرت علی(ع)می فرمايند:اینها خیلی کم هستند. 🔹دقیقه ۶۱ شیطان خودش گفت:قسم به عزتت همه‌ی آنها را گمراه می کنم، مگر بندگان تو را که مخلَص باشند.مخلَص یعنی کسی که ذاتش خالص است. 🔹 دقیقه ۶۸ اگر توانستی از منطقه‌ی ظلمات خودت عبور کنی و به نور برسی،آنجاست که تو با امام آشتی کردی، آنجاست که تو با امام بیعت کردی 🔹 دقیقه ۷۱ در حج اگر توانستی به این نور برسی، خیلی کار کردی اينجا حج تو قبول می شود. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3976
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 هدیه کردن ثواب نماز به آن حضرت(ع) 💥 دلیل بر این روایتی است که سید بن طاووس در کتاب جمال الاسبوع آورده، وی گوید: ابو محمد صمیری حدیث آورد، گفت:حدیث کرد ما را ابو عبدالله احمد بن عبدالله بجلی به سندی که به امامان(ع)بالا برده که فرمودند: هر کس ثواب نماز خود را برای رسول خدا و امیرالمؤمنین و اوصیای بعد از آن حضرت(ع)قرار دهد،خداوند ثواب نمازش را آن قدر افزایش می دهد که از شمارش آن نَفَس قطع می گردد و پیش از آن که روحش از بدنش برآید به او گفته می شود: ای فلان!هدیه تو به ما رسید،پس امروز روز پاداش و تلافی کردن (نیکی های)تو است، دلت خوش و چشمت روشن باد به آنچه خداوند برایت مهيا فرموده،و گوارایت باد آنچه را به آن رسیدی. 📚 مکیال المکارم، جلد دوم ص۳۳۸ 🆔 @moravej_tohid
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 هوالحکیم قسمت_بیست_سوم بسمه تعالی 📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد «... یک علت مهم که باعث شده است این سلسله‌ی جلیله‌ی شوشتریه در میان سلاسل عرفانی گمنام بماند و فاقد شناسنامه‌ی طریقتی باشد، این است که اگر در نجف اشرف (علی المدفون به الاف التّحیّة و الثَّنا) مى‌فهمیدند که این عده، یعنی از آقا سیدعلی شوشتری به بعد، دنباله‌ی سلسله‌ای هستند که یکی از سلاسل صوفیه است، حتما با آن‌ها مقابله نموده و کاری می‌کردند که خود این بزرگان و سلسله‌شان از لابه‌لای صفحات تاریخ محو گردند و امروز ما نه از قاضی خبری داشته باشیم، نه از سید احمد کربلایی، نه ملاحسین‌قلی همدانی، و نه سیّدِ شوشتری. این بود که این‌ها به شدت مسئله‌ی سلسله‌ی خود را پنهان می‌کردند‌. نقل است از مرحوم شیخ محمدجواد انصاری همدانی که کسی از او می‌پرسد: آقای حداد شاگرد کیست؟ می‌گوید: «آقای قاضی». می‌پرسد: آقای قاضی شاگرد کیست؟ می‌گوید: «شاگرد سید احمد کربلایی». می‌پرسد: کربلایی شاگرد کیست؟ در این‌جا مرحوم همدانی برافروخته شده و می‌گوید: «می‌خواهی برایت سلسله درست کنم»؟ لذا به‌خاطر همین تقیّه‌ی شدیدی که این بزرگان از زمان مرحوم شوشتری تا زمان مرحوم پهلوانی می‌کردند در هیچ‌جا برای این بزرگان، سلسله‌ای ثبت نشده است، و البته بعضی‌ها احتمالاتی داده‌اند که نسبت این‌ها به مرحوم بیدآبادی می‌رسد و از بیدآبادی به بعد هم معروف است. ولی این بنده در همان رساله، عدم صحّت این مطلب را آورده‌ام. حتّی شخصیّت بزرگی مثل نایب‌الصّدر شیرازی در کتابِ بسیار باارزش خود، «طرائق الحقائق»، که کتاب بسیار جامعی است در شرح سلاسل بیست‌وپنج گانه‌ی عرفانی، در شرح حال مرحوم شوشتری، فقط ملاقلی جولا را ذکر کرده که آمد و سید شوشتری را دستگیری نمود و در رابطه با این‌که این ملاقلی کیست و استادش که بوده، هیچ مطلبی نمی‌گوید. ولی طبق تحقیقاتی که این بنده‌ی حقیر نموده‌ام چنین به‌دست آورده‌ام که ملاقلی جولا شاگرد سیّد کاشف دزفولی است و حتی وقتی جناب شیخ مرتضی انصاری (اَعلَی الله مَقامه الشَّریف) می‌خواهد برای تحصیل از شهر خودش دزفول، به نجف اشرف برود، ابتدا در دزفول به نزد سیّد کاشف که عالِمی برجسته و عارفی وارسته بوده و مردم دزفول بسیار به او معتقد بوده‌اند می‌رود تا با او هم خداحافظی کند و هم نصیحتی از او بشنود. سیّد او را دعا کرده و می‌گوید: «چون به نجف رفتی، به نزد سیدعلی شوشتری برو که او از ماست»، و علت این‌که مرحوم شیخ انصاری هر چهارشنبه بعد از اتمام درس، عبایش را بر سرش می‌کشیده و به منزل سیدعلی شوشتری می‌رود تا شاید کسی نفهمد که فقیه بزرگ شهر و بزرگترین فقیه جهان تشیّع به منزل عارفی آمدوشد دارد. همین، نصیحت سید کاشف دزفولی بوده است ...» ◀️ ادامه دارد... 🆔️ @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3979 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 هوالحکیم قسمت_بیست_چهارم بسمه تعالی 📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد «... چون معلوم شد که ملاقلی جولا شاگرد سید کاشف دزفولی بوده است، از سید کاشف به بعد وضعیت سلسله مشخص می‌شود. بنابراین ما می‌توانیم این سلسله‌ی جلیله را بدین ترتیب تصویر نماییم: شیخ علی پهلوانی شاگرد و خلیفه‌ی سید محمدحسین طباطبایی است و از او اجازه‌ی دستگیری نفوس مستعده را داشت، و سید محمدحسین طباطبایی از سید علی قاضی ، و او از سید احمد کربلایی تهرانی ، و او از ملاحسین‌قلی همدانی ، و او از سید علی شوشتری ، و او از ملاقلی جولا ، و او از سید کاشف دزفولی ، و او از سید قطب‌الدین نیریزی فارسی ، و او از شیخ علی‌نقی اصطهباناتی ، و او از شیخ نجیب‌الدین رضا تبریزی ، و او از شیخ محمدعلی مؤذن سبزواری ، و او از شیخ حاتم زراوندی ، و او از شیخ درویش مُذهّب‌کار ، و او از شیخ تاج‌الدین حسین ، و او از شیخ غلامعلی نیشابوری ، و او از شیخ محمد خبوشانی (قوچانی) ، و او از شیخ‌ شاه‌علی اسفراینی ، و او از شیخ رشیدالدین محمد بیدوازی‌‌ و او از سید عبدالله مشهدی ، و او از شیخ خواجه اسحاق ختلانی ، و او از سید علی همدانی ، و او از محمود مزدقانی ، و او از علاءالدوله سمنانی ، و او از شیخ عبدالرحمن کسرقی ، و او از شیخ احمد ذاکر ، و او از شیخ رضی‌الدین علی لالا ، و او از شیخ نجم‌الدین کبری ، و او از شیخ عمار بدلیسی ، و او از شیخ ابونجیب سهروردی ، و او از شیخ احمد غزّالی ، و او از شیخ ابوبکر نسّاج ، و او از شیخ ابوالقاسم کُرّگانی ، و او از ابوعثمان مغربی ، و او از شیخ ابوعلی کاتب ، و او از شیخ ابوعلی رودباری ، و او از شیخ جنید بغدادی ، و او از شیخ سریّ سقطی ، و او از شیخ معروف کرخی ، و او از مولایمان و اماممان حضرت امام ثامن علی ابن موسی الرضا (علیه الاف التحيّة و الثّنا)، و ایشان از آباء طاهرینشان تا حضرت قطب العارفین حضرت امیرالمؤمنین علی ابن ابی طالب و بالاخره رسول مکرم اسلام حضرت محمد ابن عبدالله (علیهم صلوات الله و صلوات المصلّین الی یوم لقاء رب العالمین) ...» ◀️ ادامه دارد... 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3980 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌸🌸🌸🌸🌸 🌿 آداب زندگی پیامبر (ص) 📖 باب دوم، آداب معاشرت 💦 پیامبر(ص)اکثر اوقات رو به قبله می نشست،هرگاه‌ فردی نزد ایشان شرفیاب می شد،به او احترام می گذاشت و حتی گاهی اوقات لباس‌ خود را زیر او پهن می کرد و يا اين که او را بر روی تشک خود می نشاند. حالت ايشان در خشنودی و خشم یکسان بود و چیزی به جز حق نمی گفت. 💦 خیار را با خرما و نمک میل می نمود و در میان میوه‌های تازه خربزه و انگور را دوست می داشت و بیشترین غذايش آب و خرما بود.شیر را با خرما میل می نمود و آنها را دو غذای پاک اسم گذارده بود. 💦 پیامبر(ص)در دعایی فرمود:بارالها!زندگی ام را با تهی دستی اداره کن و مرا تهی دست بمیران و جزو تهی دستان محشور بفرما. 📚 سنن النبی (ص)،علامه طباطبایی (ره)ص۱۲۹ 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3981
«بسم الله الرحمن الرحیم»تفاوت ذکر حی با ذکر میت مردم خیلی ذکر می گویند. ذکر می گوید و شراب هم می خورد. دروغ هم می گوید. ربا هم می خورد. این ذکر، در درون وجود این انسان ذکر میت و مرده است. چرا؟ چون ذکر را به تلقین از یک ولی نگرفته است. گفتم ولایت روح نبوت است. این نمازی که مردم می خوانند. این روزه ای که می گیرند این ذکری که می گویند. اینها همه اش در واقع مرده است. فقط همین اندازه است که خدا اگر در قیامت به انسان بگوید :نماز خواندی. بگوید :بله، به همین اندازه تا خدا او را به جهنم نبرد. اما مقام به او نمی دهد. ذکر میت به درد نمی خورد. اگر شما دیدید انسانی نماز می خواند و ربا هم می خورد. بدانید که این نمازش نماز میت است. در درونش یک نماز بی جان است. اگر می بینید با تسبیح داره ذکر می گوید و از آن طرف هم غیبت مردم را می کند. این را بدانید ذکری که می گوید ذکر بی جان و مرده است. «این است که حتما باید انسان جان خودش را با جان یک ولی بپیوندد تا نمازش بشود نماز حی، حجش بشود حج حی، ذکرش بشود ذکر حی.» ۱۳ 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3982
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه یازدهم در محضر 🔸 دقیقه ۱ مناسبت شهادت امام کاظم(ع)و وفات حضرت ابوطالب(ع) امام صادق(ع):اگر ايمان ابوطالب در یک کفه ی ترازو گذاشته شود و ايمان همه‌ی خلق عالم تا قیامت در کفه ی دیگر ترازو گذاشته شود، باز ايمان ابوطالب غلبه دارد. 🔸 دقیقه ۳ ما برای اسلام چه کار کردیم؟برای تشيع چه کار کردیم؟برای اینکه دین خدا پرورش‌ پیدا کند چه کار کردیم؟ 🔸 دقیقه ۵ شکنجه‌های مسلمانان صدر اسلام 🔸 دقیقه ۹ امام صادق(ع):هر کس در یک روز بگويد:"اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له الها واحدا احدا صمدا،لم یتخذ صاحبه و لا ولدا" یعنی هر روز یک بار این جمله را بگويد. خداوند برايش ۴۵ میلیون حسنه می نویسد، ۴۵ میلیون گناه‌ را از او دفع می کند،مقام او را در بهشت ۴۵ میلیون درجه بالا می برد و مثل کسی می ماند که دوازده دور قرآن را خوانده‌ و خداوند خانه‌ ای در بهشت برای این آدم می سازد. 🔸 دقیقه ۱۱ عدد ۴۵ از لحاظ حروف ابجد، عدد آدم هست. کاملترین حروف ۴۵ است. 🔸 دقیقه ۱۲ به‌ آدم همه‌ی اسماء را آموخت، آموخت نه اینکه این فرش هست، این منبر هست و.... این نه،چون بعد که خداوند به ملائکه گفت:شما اسماء را بگویید، آنها نتوانستند. مگر ملائکه نمی دانند، این فرش هست، این منبر هست و.... 🔸 دقیقه ۱۳ اسماء آن صفاتی هستند که در ذات خدا مستقر هستند، مثلأ خداوند دارای صفت علم است، خداوند را وقتی که با صفت علم در نظر بگیرید، یک اسم می شود، یعنی عالم... لذا اسماء آن کمالات خدا هستند. این‌که خداوند می فرماید:همه‌ی اسماء را آموخت، یعنی خداوند در آدم تجلی کرد. 🔸 دقیقه ۱۴ خداوند با همه‌ی اسماء در آدم تجلی کرد،یعنی آدم مظهر تام خدا شد،اگر خدا عالم است، آدم عالم هست، خدا قادر است، آدم قادر هست.... 🔸 دقیقه ۱۶ آدم چنان بی رنگ بود،چنان بی نقش بود که همه‌ی اسماء خداوند در او تابید و مظهر اسم اعظم وخلیفه الله شد. 🔸 دقیقه ۱۷ این که می فرمايد:خداوند ۴۵ میلیون ثواب به انسان می دهد، ۴۵ میلیون گناه‌ از انسان دفع می کند. کنايه از این است که اگر کسی این جمله‌ را بگويد، به مقام کمال می رسد. هر کس لا اله الا الله را بگويد، به کمال حوا می رسد. ✨ حالا این جمله چه جمله ای هست؟ این جمله جمله‌ ای است که توحید را به تمام و کمال نشان می‌دهد. 🔸 دقیقه ۱۹ ما آثار را از اشیاء می گیریم و کامل می شویم. 🔸 دقیقه ۲۱ شریک ندارد یعنی چی؟ یعنی یک شیء دیگری که در کنار خدا باشد و او هم رب باشد،اله باشد و آثارش را از خودش بروز بدهد نیست. 🔸 دقیقه ۲۵ همه‌ی موجودات عالم را که نگاه کنید، می بینید که در بطن خودشان‌ یک فقری نسبت به خدا دارند،در عمق وجودشان نسبت به خدا نیاز دارند. 🔸 دقیقه ۲۶ گناه یعنی همين چون‌ اصل گناه به معنی نقص است، اصلا من، وجودم نقص است، وجودم حاجت است، وجودم فقر است، من وجودم گناه است. وقتی این جوری هستم، چگونه می توانم بگویم، من وجودم مستقل مال خودم هست؟! اصلا نمی توانم بگویم.... ✨ هر موجود محدودی این جوری هست، مگر یک موجود نا محدود پیدا شود، اگر یک موجود نامحدود پیدا شد،هم وجودش از خودش هست، هم صفاتش از خودش هست. ما چند تا وجود نامحدود در عالم داریم؟یکی،یعنی اصلا در عالم یک نامحدود بیشتر تصور نمی شود... ✨ نا محدود یعنی چی؟یعنی شما هر جا که بروید خدا هست،پايان ندارد،نهایت ندارد. پس این خدا جا برای موجود نا محدود دیگر نگذاشته است، وقتی که موجود نا محدود دیگری نبود، پس موجود دیگری نیست که صفاتش را از خودش داشته باشد، این می شود، خدا، لا شریک له 🔸 دقیقه ۲۸ فرق بین واحد بودن من و واحد بودن خدا چيست؟من واحدی هستم که در کنار من یک واحد دیگر هم می شود تصور شود. 🔸 دقیقه ۳۰ واحد عددی واحدی است که جا برای یک واحد دیگر می گذارد، دلیلش هم این است که این واحد عددی یک واحد محدود است. ✨ خدا وحدتش، وحدت حقیقی است. 🔸 دقیقه ۳۴ خداوند آن واحد و آن یگانه و آن بی نظیری است که نظیرش، مثلش، اصلا محال است که بیاید،باز هم علت چيست؟علت نامحدودی خداست. 🔸 دقیقه ۳۶ الف و لام الصمد را دقت کنید، یعنی خداوند قبله گاه تمامی موجودات عالم است. 🔸 دقیقه ۳۹ خداوند همسر برای خودش نگرفته،چه کسی همسر می گیرد؟کسی که ناقص است. ✨برهنگی خودش یک نقص است و لذا این است که انسان ها دوست ندارند،برهنه باشند. ✨ چرا خداوند نقص ندارد؟چون نامحدود است، موجود محدود نقص دارد،کم و کمبود دارد. 🔸 دقیقه ۴۱ فرزند هم ندارد.... ✨ مادر یک موجود مرکب است، می تواند بچه را که جزئی از خودش هست، جدا کند،اما خدا مرکب نیست، بسیط است، بسیط یعنی اصلا جزء ندارد. 🔸 دقیقه ۴۶ اگر کسی به مقام شهود این حقایق در مورد خدا برسد،حالا به مقام کمال رسیده است. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3984
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه سی و پنجم در محضر 🔸 دقیقه ۱ ای احمد! اول عبادت سکوت است و روزه اول عبادت یعنی اولین چیزی که برای سیر عبودی لازم داریم. 🔸 دقیقه ۳ سکوت موجب می‌شود که حکمت در قلب انسان ایجاد می‌شود. ✨ صحبت کردن یک حجاب خیلی غلیظی بر روی قلب ایجاد می‌کند. ✨ حکمت همان قوه‌ی باطن بینی است. ✨ اگر به کسی حکمت داده‌ شود،خیر کثیر به او داده‌ شده... چه نعمتی بالاتر از این که انسان قوه‌ی باطن بینی داشته باشد. ✨ سکوت، حکمت را به جا می اورد،و حکمت برای انسان معرفت می آورد. یعنی انسان یک معرفت توحیدی پیدا می کند. اين حکمت، نور است. این نور از کجا تابیده؟از خدا تابیده، وقتی که این نور وارد قلب انسان می‌شود، انسان خودش را نور می بیند و این نور در واقع نورِ الله است. انسان یک معرفت شهودی و حضوری نسبت به خدا در خودش می بیند. 🔸 دقیقه ۶ وقتی که انسان یک معرفت حضوری نسبت به خدا پيدا کرد،یقین هم پيدا می کند. اين معرفت حضوری همان نوری است که انسان در خودش می یابد، در خودش می بیند.این نور ،نور الله است و لذا وقتی که در قلب من حاضر می شود، من الله را در خودم حاضر می بینم و این معرفت یقین می آورد. ✨ هیچ وقت در معرفت حضوری شک وجود ندارد،معرفت حضوری با یقین همراه است. مثل غم و شادی، تشنگی، گرسنگی اينها چیز هايی هست که ما به علم حضوری در خودمان پيدا می کنیم، تشنگی در وجود من حاضر است. گرسنگی غم،شادی در وجود من اصلا حاضر هستند، این معرفت حضوری می‌شود، همين معرفت حضوری یقین هم می آورد. 🔸 دقیقه ۱۰ یقین لشگریانی دارد،لشگریان یقین چيست؟ از امام رضا(ع)سؤال کردند که ايمان چيست؟فرمودند:ايمان در مرتبه‌ی اول اسلام است، انسان تسلیم شود.... بالاتر از آن ايمان است، یعنی قلب ايمان می آورد. بالاتر از ايمان، تقواست، یقین بالاتر از تقوا هست. از اسلام و ايمان و تقوا،یقین بالاتر است و هیچ چیزی کمتر از یقین بین مردم پخش نشده. 🔸 دقیقه ۱۱ از کجا بدانم که یقین دارم؟فرمود:علامتش این است که انسان توکل بر خدا می کند.اسلام اکبر: فنای اراده‌ی انسان در اراده‌ی خدا،که اصلا انسان در مقابل خدا اراده و خواست نداشته باشد. 🔸 دقیقه ۱۵ رضا یعنی خشنودی، خوشحالی ✨ رضا عبارت است از بهجت و خوشحالی به آنچه که خدا داده‌، یعنی انسان در فقر به همان اندازه خوشحال باشد که در غنا خوشحال است. ✨ فرق توکل و تفويض: در توکل من خودم را می بينم و در کارهایی که مطابق میل من است، اینها را به خدا واگذار می کنم.... اما در تفويض انسان دیگر نمی بیند که آيا اين خوب است یا بد؟ کلا همه‌ی امورش را به خدا واگذار کرده ✨ این قدر مقام تفويض بالاست که فرمود:"اول الدین معرفة الجبار و آخره تفويض الامر الیه" اول دين معرفت خداست و آخرش این است که واگذار کنی. منتهی چه معرفتی باعث می‌شود که انسان به مقام توکل، تسلیم و رضا و تفويض برسد؟آن معرفتی که از حکمت قلب ناشی می شود و آن‌ حکمتی که از سکوت و روزه داری حاصل‌ می‌شود. 🔸 دقیقه ۱۸ حضرت علی(ع): انسان طعم ايمان را نمی چشد، مگر اینکه به این یقین برسد که، هر چه برای من آمده، این مقدر بوده‌ که بیاید. هر چه هم برای من نیامده، مقدر نبوده که بيايد. 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3987
🌸 حلول ماه رجب، ماه عاشقی و بندگی ومیلاد با سعادت امام محمد باقر(ع)را بر شما عاشقان کوی دوست تبریک و تهنیت عرض می کنیم. @moravej_tohid
در محضر مبحث همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه هفتاد و هفتم در محضر 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه هفتاد و هشتم در محضر 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه بیست و چهارم در محضر 🆔 @moravej_tohid
🎙 جلسه بیست و چهارم در محضر 🔸 دقیقه ۱ یکی از مشکلات مجاری اصول است؟ کدام اصل در کجا جاری می شود؟ ✨ برائت عقلی این است، اگر شبهه ی ما شبهه ی وجوبیه باشد(یعنی شک در وجوب داشته باشیم) سوره در نماز واجب است يا نه؟صلوات در تشهد واجب است یا نه ؟قنوت در رکعت دوم واجب است يا نه؟ و امثال اينها برائت جاری می کنیم. اینجا عقل می گوید:چون دلیلی از شرع نیومده، اگر شارع بخواهد در قيامت عقاب کند، بر شارع قبیح است. چون شارع حکیم است و از حکیم کار لغو سر نمی زند.این است که قبح عقاب بلا بیان جاری می کنیم و می گوییم: سوره واجب نیست، صلوات واجب نیست، قنوت واجب نیست. 🔸 دقیقه ۳ آیا می توانیم برائت از جزئیات رکعت دوم جاری کنیم؟ یعنی مثلا نافله را شروع کردم،رکعت اول را خواندم و می خواهم رکعت دوم را بخوانم شک می کنم که آيا رکعت دوم جزء هست که واجب باشد بخوانم یا جزء نیست؟ اینجا برائت از جزئیت رکعت دوم جاری می کنیم. آیا این برائت در اينجا جاری می شود؟ ✨ اشکالی که در اينجا بر برائت عقلی وارد کردند، می گویند:برائت عقلی در جايی جاری می شود که پای یک تکلیف در میان باشد، تازه اصل نافله واجب نیست. 🔸 دقیقه ۵ برائت شرعی، برائتی است که دليلش را ما از شرع گرفتیم، نه از عقل و دليلش بعضی روايات است. مثلا،"مردم‌ نسبت به آنچه که نمی دانند در وسعت هستند." مثلا من نمی دانم که سوره‌ در نماز واجب است يا نه؟ دلیلی هم از شارع نداریم، در وسعت هستم، نمی خوانم. 🔸 دقیقه ۷ آیا در مورد بحث ما که رکعات نافله هست، برائت شرعی جاری می شود یا نه؟اینجا را هم می خواهند بگویند: برائت جاری نمی شود. به خاطر این که باز هم همان حرف است، در اينجا می خواهند بگويند، برائت شرعی یک حکم امتنانی است، یعنی شارع خواسته یک منتی بر سر ما بگذارد و کار ما را راحت کند. حالا در جایی که اصل نافله مستحب است چه منت گذاری؟نمی خوانی. حکم امتنانی در جایی معنی دارد که یک زحمتی باشد، یک مشقتی باشد،شارع آمده از باب امتنان و منت گذاری این را برداشته،گفته:نمی خواهد سوره را بخوانی. این است که می خواهند بگویند:برائت شرعی در اینجا جاری نمی شود. 🔸 دقیقه ۸ برائت در جايی جاری می شود که اولا حکم شرعی برای ما مسلم باشد، منتهی ما در اجزاء و شرایطش شک داریم،مثلأ نماز ظهر بر ما واجب است و ما در این هیچ شکی نداریم.... ما در جزءش شک داریم،مثلأ سوره واجب است یا نه؟اينجا برائت را جاری می کنیم، اما در مورد مسئله‌ی ما،نمی دانیم که نافله یک رکعت است یا دو رکعت است یا سه رکعت؟ 🆔 @moravej_tohid https://eitaa.com/moravej_tohid/3993
امام صادق(ع) به يارانش می‌فرمود:از خدا پروا کنید و برادران نیکوکار و دوستدار هم در راه خدا باشید،و با یکدیگر پیوند برقرار کنید و به هم مهر بورزید، به‌ زیارت و ديدار هم بروید و درباره ی امر ما مذاکره کنید و آن را زنده‌ بدارید.امام صادق(ع)فرمود:بر مسلمانان لازم است که در پیوند با یکدیگر بکوشند، و بر دوستی با یکدیگر یاری رسانند، و با نيازمندان مواسات کنند، و با هم مهر بورزند، تا همان گونه که خدای بزرگ به شما فرمان داده و فرموده:"نسبت به هم مهربان اند."به هم مهر بورزید و در آن امور آنان که از دست شما خارج است، غمگین و نگران باشید،بر همان روشی که گروه انصار در زمان رسول خدا(ص)عمل کردند. 📚 اصول کافی، جلد چهارم ص۳۷۰ 🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 باید برای غربت تو بی‌امان گریست با ناله‌های حضرت صاحب زمان گریست @moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر 🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏 🆔 @moravej_tohid 👇👇👇👇