eitaa logo
اداره‌" ‌قرآن‌وحدیث‌- ‌فرهنگی"تحصیلات‌تکمیلی
481 دنبال‌کننده
573 عکس
41 ویدیو
32 فایل
ارتباط با ادمین @adareh_Qorani_114
مشاهده در ایتا
دانلود
⚜️🔅⚜️🔅⚜️🔅⚜️🔅⚜️ 🌸بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم 🌸 🔹⚜️🔹⚜️🔹⚜️🔹⚜️🔹 ⚜️🔹نام سوره: اعراف ⚜️🔹شماره آیه:《۱۷۹》 ⚜️🔹وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَّا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَّا يَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ ⚜️🔹به یقین، گروه بسیارى از جنّ و انس را براى دوزخ آفریدیم. آنها دلها [= عقلها] یى دارند که با آن (اندیشه نمى کنند، و) نمى فهمند. و چشمانى که با آن نمى بینند. و گوشهایى که با آن نمى شنوند. آنها همچون چهارپایانند. بلکه گمراهتر! اینان همان غافلانند (چون امکان هدایت دارند و بهره نمى گیرد). 🔹⚜️🔹⚜️🔹⚜️🔹⚜️🔹 ⚜️🔹تفسیر آیه: ✅نشانه هاى دوزخیان! 🔹این آیه و آیات بعد، بحثى را که در آیات گذشته در زمینه دانشمندان دنیاپرست و همچنین عوامل هدایت و ضلالت گذشت، تکمیل مى کند. 🔹در این آیات مردم به دو گروه تقسیم شده اند و صفات هر کدام توضیح داده شده: 1⃣گروه دوزخیان 2⃣گروه بهشتیان . 🔹نخست، درباره دوزخیان که گروه اولند با تکیه به سوگند و تأکید چنین مى فرماید: ⚜🔸ما بسیارى از جنّ و انس را براى دوزخ آفریدیم(وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الإِنْسِ). 🔹 ذَرَأْنا از ماده ذَرْء (بر وزن زرع) در اصل، به معنى خلقت، آفرینش، ایجاد و اظهار است ولى ماده ذرْو (با واو) به معنى پراکنده ساختن است. چنان که در قرآن مى خوانیم: تَذْرُوهُ الرِّیاحَ: بادها آن را پراکنده مى کنند. 🔹و این دو ماده را نباید با هم اشتباه گرفت و آنچه در اینجا آمده، از ماده اول است. 👌🌹در هر حال، اشکال مهمى که در اینجا پیش مى آید این است: چگونه خداوند مى فرماید: ما بسیارى از جنّ و انس را براى دوزخ آفریدیم؟ 🔻مگر نه این است که: در جاى دیگر مى خوانیم: وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الإِنْسَ إِلاّ لِیَعْبُدُونِ که مطابق آن همه جنّ و انس تنها براى پرستش خدا و ترقى و تکامل و سعادت آفریده شده اند. 🔹به علاوه، این تعبیر بوى جبر در آفرینش و خلقت مى دهد و به همین جهت بعضى از طرفداران مکتب جبر، همچون فخر رازى براى اثبات مذهب خود با آن استدلال کرده اند. 🔹ولى اگر آیات قرآن را کنار هم قرار داده مورد بررسى قرار دهیم و گرفتار استنباط هاى سطحى و زودگذر نشویم، پاسخ این سؤال، هم در خود آیه نهفته شده و هم در آیات دیگر به وضوح دیده مى شود به طورى که محلى براى سوء استفاده افراد باقى نمى گذارد; زیرا: 👌اولاً ـ این تعبیر درست به آن مى ماند که شخص نجارى بگوید: قسمت زیادى از این چوبهائى را که فراهم ساخته ام براى تهیه درهاى زیبا است و قسمت زیاد دیگرى براى سوزاندن و افروختن آتش، چوب هائى که صاف و محکم و سالمند در قسمت اول مصرف مى کنم، و چوب هاى ناصاف و بد قواره و سست و تکه پاره را در قسمت دوم. 👌در حقیقت نجار دو گونه هدف دارد، یکى هدف اصلى و دیگرى هدف تبعى. هدف اصلى او ساختن در و پیکر و ابزار خوب است و تمام کوشش و تلاش او در همین راه مصرف مى شود، ولى هنگامى که ببیند چوبى به درد این کار نمى خورد، ناچار آن را براى سوزاندن کنار مى گذارد، این هدف تبعى است نه اصلى (دقت کنید). 👌🌹تنها تفاوتى که این مثال با مورد بحث ما دارد این است که: تفاوت چوب ها با یکدیگر اختیارى نیست، ولى تفاوت انسان ها بستگى به اعمال خودشان دارد و در اختیار خود آنها است. 🔹بهترین گواه براى این سخن، صفاتى است که براى گروه جهنمیان و بهشتیان در آیات فوق مى خوانیم که نشان مى دهد اعمال خودشان سرچشمه این گروه بندى مى باشد. 👌🌹و به تعبیر دیگر خداوند طبق صریح آیات مختلف قرآن همه را پاک آفریده و اسباب سعادت و تکامل را در اختیار همگى گذاشته است. 🌸🌸🌸╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀ ┅┅┅┅╮ 🆔 @morsalat_jz ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀ ┅┅┅┅╯
87.5K
جلسه نهم فایل صوتی شرح دعای ۴۴ صحیفه سجادیه در خدمت استادحیدری مجد زیدعزها 🌸🌸🌸╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀ ┅┅┅┅╮ 🆔 @morsalat_jz ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀ ┅┅┅┅╯
🌸يا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ 🍃 ای تغییر دهنده دل‌ها و دیده‏‌ها 🌸يا مُدَبِّرَ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ 🍃  ای تدبیرکننده شب و روز 🌸يا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ 🍃 ای گرداننده سال و حالت‌ها 🌸حوِّلْ حَالَنَا إِلَى أَحْسَنِ الْحَال 🍃 حال ما را به نیکوترین حال تغییر ده ⚘ سال نو و تقارن آن با بهار قرآن مبارک. ┄┅═══••✾••═══┅┄ @jz_news | کانال رسمی جامعه الزهرا 🌸🌸🌸╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀ ┅┅┅┅╮ 🆔 @morsalat_jz ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀ ┅┅┅┅╯
🔰 | مروری بر پیام نوروزی رهبر انقلاب به مناسبت آغاز سال۱۴۰۳. ۱۴۰۳/۰۱/۰۱ ❇️عید نوروز و سال جدید را: 🌺تبریک عرض میکنم به همه‌ ملّت عزیز ایران 🌹به طور خاص تبریک عرض میکنم به خانواده‌های ایثارگران و به همه‌ ملّتهای دیگری که نوروز را گرامی میدارند ✨یاد میکنم از شهیدان عزیز و از امام شهیدان که این راه را به روی ملّت ایران گشود 🌱آرزو میکنم بهره‌مندی ملّت ایران را از هر دو بهار، هم بهار طبیعت و هم بهار معنویّت 💠درباره شیرینی‌ها و تلخی‌های سال ‍۱۴۰۲ ♦️حوادث شیرین: 🔹پیشرفتهای چشمگیر علمی 🔸پیشرفتهای فنّاوری 🔹تولیدات زیربنایی انجام گرفته در سراسر کشور 🔸حضور حماسی مردم در اجتماعات روز قدس و روز ۲۲ بهمن 🔹برگزاری امن و سالم انتخابات آخر سال و حضورهای مردمی دیگر 🔸تحرّک بین‌المللی دولت در عرصه‌های گوناگون اقتصادی و سیاسی ♦️حوادث تلخ: ⭕️مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم ⭕️حادثه‌ تلخ کرمان در سالگرد شهید سلیمانی ⭕️سیل بلوچستان در اواخر سال ⭕️حوادث اتفاق افتاده برای مأموران و حافظان امنیّت ⭕️حادثه‌ غزّه 🔺جزو تلخ‌ترین حوادث بلکه تلخ‌ترین حوادث مسائل خارجی ما بود 🤲از خداوند میخواهیم: ❇️تلخی‌ها را جبران کند ❇️ادامه‌ شیرینی‌ها را به ملّت ایران و ملّتهای مسلمان ارزانی بفرماید ❇️آنچه را که مایه‌ خیر و برکت امّت اسلامی و ملّت ایران است، به آنها لطف بفرماید 💠درباره شعار سال گذشته؛ مهار تورم و رشد تولید 👈در هر دو بخش شعار، کارهایی انجام گرفت، پیشرفتهایی هم اتّفاق افتاد، البتّه نه به قدر مطلوب 📌آنچه که انجام گرفته خوب بود ولی باید ادامه پیدا کند ⏪این شعار، شعاری نیست که در یک سال توقّع داشته باشیم که به نحو مطلوب انجام بگیرد 💠درباره شعار سال ۱۴۰۳؛ «جهش تولید با مشارکت مردم» ♦️در سالی که وارد آن شدیم، کارهای زیادی هست 👌همه باید خودمان را به آن کارها متعهّد بدانیم در زمینه‌های مختلف 📌لکن در این سال هم مسئله‌ی عمده‌ی کشور عبارت است از اقتصاد 🔺نقطه‌ ضعف اساسی کشور عبارت است از مسئله‌ی اقتصاد ☝️باید در این زمینه‌ها فعّال عمل کنیم. 🔑یک کلید اساسی برای حلّ مشکلات اقتصادی کشور عبارت است از مسئله‌ تولید ❇️اگر رشد تولید و حرکت رو به جلو در تولید ملّی به نحو مطلوب انجام بگیرد، 🔻بسیاری از مشکلات مهم اقتصادی مثل: 📌مسئله‌ تورّم 📌مسئله‌ اشتغال 📌مسئله‌ ارزش پول ملّی 👌به نحو خوبی به سمت حل پیش خواهد رفت ♦️به همین جهت امسال هم روی مسئله‌ تولید تکیه میکنم 👈و انتظار دارم که ان‌شاءاللّه یک جهشی در کار تولید اتّفاق بیفتد امسال 👈و بِجد اعتقاد دارم... اگر ما بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، بایستی: ⏪اقتصاد را مردمی کنیم ⏪پای مردم را به عرصه‌ تولید به نحو محسوسی باز کنیم ⏪موانع حضور مردم را برطرف کنیم 🌟در بخش مردمی ظرفیّتهای بزرگی وجود دارد 🔻این ظرفیّتها بایستی: ✅فعّال بشود ✅از آنها به نفع کشور و به نفع مردم استفاده بشود ♦️لذا من به این مناسبت شعار امسال را این قرار دادم: 💎جهش تولید با مشارکت مردم💎 🔺امیدواریم ان‌شاءاللّه این شعار به بهترین وجهی تحقّق پیدا کند. 📌برنامه‌ریزان کشور ⏪ برنامه‌ریزی کنند، 📌صاحب‌نظران ⏪ همکاری فکری کنند و 📌فعّالان اقتصادی ⏪ به نحو عملی در این کار ان‌شاءاللّه مشارکت کنند. 🍀از خداوند متعال توفیق ملّت بزرگ و عزیز ایران را مسئلت میکنم و سلام خاضعانه عرض میکنیم به پیشگاه حضرت بقیّةاللّه (ارواحنا فداه) و از خداوند تعجیل در فرج آن بزرگوار را که فرج بشریّت است مسئلت میکنیم. 🌸🌸🌸╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀ ┅┅┅┅╮ 🆔 @morsalat_jz ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀ ┅┅┅┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم 🗓 اول تا 14 فروردین ساعت 17 تا 24؛ مصلای امام خمینی(ره) تهران 📖 سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «می‌خوانمت» از اول تا 14 فروردین در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود. https://jz.ac.ir/post/14204 ┄┅═══••✾••═══┅┄ @jz_news | کانال رسمی جامعه الزهرا 🌸🌸🌸╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀ ┅┅┅┅╮ 🆔 @morsalat_jz ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀ ┅┅┅┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Tahdir joze10.mp3
3.65M
🥀🍃🥀🍃🥀🍃 ✳️ ترتیل سریع جزء دهم قرآن کریم 🎙 قاری محترم استاد معتز آقایی ⚜اَللَّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنَا بِالْقُرْآن⚜    🌸🌸🌸╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀ ┅┅┅┅╮ 🆔 @morsalat_jz ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀ ┅┅┅┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜️🔅⚜️🔅⚜️🔅⚜️🔅⚜️ 🌸بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم 🌸 🔹⚜️🔹⚜️🔹⚜️🔹⚜️🔹 ⚜️🔹نام سوره: اعراف ⚜️🔹شماره آیه:《۱۸۰》 ⚜️🔹وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ فَادْعُوهُ بِهَا ۖ وَذَرُوا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمَائِهِ ۚ سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ و بهترین نام ها براى خداست. خدا را به آن (نامها) بخوانید. و کسانى که نام هاى او را تحریف مى کنند (و بر غیر او مى نهند)، رها سازید.آنها بزودى جزاى اعمالى را که انجام مى دادند، مى بینند. 🔹⚜️🔹⚜️🔹⚜️🔹⚜️🔹 ⚜️🔹تفسیر آیه:. 👌🌹اشاره به وضع گروه بهشتى کرده، صفات آنان را بیان مى کند، نخست، براى بیرون آمدن از صف دوزخیان، مردم را به توجه عمیق به اسماء حسناى خدا دعوت نموده، مى فرماید: براى خدا نام هاى نیکى است، خدا را به آنها بخوانید (وَ لِلّهِ الأَسْماءُ الْحُسْنى فَادْعُوهُ بِها). منظور از اسماء حسنى ، صفات مختلف پروردگار است که همگى نیک و همگى حسنى است. مى دانیم خدا عالم است، قادر است، رازق است، عادل است، جواد است، کریم است و رحیم است، و همچنین داراى صفات نیک فراوان دیگرى از این قبیل مى باشد. 👌🌹منظور از خواندن خدا به این نام ها تنها این نیست که این الفاظ را بر زبان جارى کنیم و مثلاً بگوئیم: یا عالِمُ، یا قادِرُ، یا أَرْحَمَ الرّاحِمِیْنَ، بلکه در واقع این است که این صفات را در وجود خودمان به مقدار امکان پیاده کنیم، پرتوى از علم و دانش او، شعاعى از قدرت و توانائى او، و گوشه اى از رحمت واسعه اش در ما و جامعه ما پیاده شود، و به تعبیر دیگر متّصف به اوصاف او و متخلّق به اخلاقش کردیم. تا در پرتو این علم و قدرت، و این عدالت و رحمت بتوانیم خود و اجتماعى را که در آن زندگى مى کنیم از صف دوزخیان خارج سازیم. سپس مردم را از این نکته برحذر مى دارد که اسامى خدا را تحریف نکنند، مى فرماید: آنها که اسماء خدا را تحریف کرده اند رها سازید، آنها به زودى به جزاى اعمال خویش گرفتار خواهند شد (وَ ذَرُوا الَّذینَ یُلْحِدُونَ فی أَسْمائِهِ سَیُجْزَوْنَ ما کانُوا یَعْمَلُونَ). 👌🌹 الحاد در اصل از ماده لَحْد (بر وزن مهد) به معنى حفره اى است که در یک طرف قرار گرفته و به همین جهت، به حفره اى که در یک جانب قبر قرار داده مى شود، لحد گفته مى شود، سپس به هر کارى که از حدّ وسط، تمایل به افراط و تفریط پیدا کند الحاد گفته شده، و به شرک و بت پرستى نیز به همین جهت الحاد اطلاق مى گردد. 🌹👌منظور از الحاد در اسماء خدا این است که الفاظ و مفاهیم آن را تحریف کنیم. 🌹یا به این گونه که او را به اوصافى توصیف نمائیم که شایسته آن نیست، همانند مسیحیان که قائل به تثلیث و خدایان سه گانه شده اند. 🌹یا این که صفات او را بر مخلوقاتش تطبیق نمائیم، همچون بت پرستان که نام بت هاى خود را از نام خدا مشتق مى کردند، مثلاً به یکى از بت ها اَلّلات و به دیگرى العُزّى و به دیگرى مَنات مى گفتند که به ترتیب از اللّه ، العزیز و المَنّان مشتق شده است. 🌹یا همچون مسیحیان که نام خدا را بر عیسى و روح القدس مى گذاشتند. 🌹و یا این که صفات او را آن چنان تحریف کنند که به تشبیه به مخلوقات یا تعطیل صفات و مانند آن بیانجامد. 🌹و یا تنها به اسم قناعت کنند بدون این که این صفات را در خود و جامعه خویش بارور سازند. ✍تهیه و تنظیم :عاشوری ⚜️🔅⚜️🔅⚜️🔅⚜️🔅⚜️ https://eitaa.com/darmahzar_eshggoran110 کانال در محضر عشق؛ قرآن 👆در ایتا ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ گروه در محضر عشق؛ قرآن 👇در ایتا https://eitaa.com/joinchat/2230452355C5bb2bc5c71 🌸🌸🌸╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀ ┅┅┅┅╮ 🆔 @morsalat_jz ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀ ┅┅┅┅╯
💫 کلید بهشت آزادی وضع جامعهٔ خود و تکلیفی را که در مواجهه با این وضع بر عهدۀ شماست در قرآن بیابید، ۱۳۶۲/۱/۱۲ (مدظله العالی) ❇️ تحصیلات عمومی نخستین دوره‌ی تفسیر را برگزار می‌‌نماید. 🔰وَمَا أَدْرَاكَ مَا سِجِّينٌ ﴿٨﴾ 🔰وَمَا أَدْرَاكَ مَا عِلِّيُّونَ ﴿١٩﴾ 🔸تفسیر سوره مبارکه مطففین 🎙با لسان شیوای استاد بزرگوار سرکار خانم سبحانی زیدعزها 🌐 برنامه آنلاین در فضای قرار🔅 🔘شروع برنامه تفسیر از شنبه ۴ فروردین ماه به مدت ده جلسه ۱۳ فروردین 🔷 هر شب ساعت ۲۰:۱۵ تا ۲۰:۴۵ ♦️هر شب ۳۰ با خانواده در محضر قرآن باشیم📗 ◽️💢◽️در صورت تمایل مبلغ ۴۰ هزار تومان جهت حمایت از فعالیت‌های قرآنی بحساب زير واریز بفرمایید. ۶۰۳۷۹۹۱۱۹۹۵۱۲۰۰۹ جامعه‌الزهرا -بانک ملی 🆔 @Zebadi54 💯 عکس یا اطلاعات واریز را به آیدی 👆 فوق ارسال نمایید. جهت شرکت در دوره تفسیر سوره مبارکه مطففین فقط کافیه روی لينک 👇👇بزنید. ✡ https://gharar.ir/r/acc59586 🦋 بعد گزینه 👈 [بازکردن تماس اپلیکیشن] بزنید وارد کلاس می‌شوید. 🌸🌸🌸╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀ ┅┅┅┅╮ 🆔 @morsalat_jz ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀ ┅┅┅┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا