فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴حرکت از مکه
🔻امام حسین (صلوات الله علیه) در خطبهای که در مکه خواندند:
هر کس با من میخواهد بیاید، بداند من کشته میشوم.
🔻هر کس حرکت آن حضرت را بررسی کند میبیند، هیچ طمعی برای رسیدن به حکومت ندارد.
Mortezatehrani.ir
📣 #اعلام_برنامه
⚫️جلسه شب جمعه این هفته
۳۱ تیرماه ۱۴۰۰
🔹شروع برنامه ساعت ۱۸:۴۵👉
🔹توسل به ائمه اطهار (صلوات الله علیهم)
🔹بیان احکام شرعی توسط حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا زارع ۱۹:۱۰
🔸سخنرانی؛ حجت الاسلام و المسلمين حاج آقا عبدالعلی تهرانی ۱۹:۴۰
🔹 مداحی
🔻شما عزیزان میتوانید از طریق لینک زیر، به صورت زنده از برنامه استفاده کنید.
http://ommeabiha.ir/live
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم
🔵 راه رسیدن به فضایل انسانی و خداشناسی
✅ آیتالله حاجآقا مرتضی تهرانی رضواناللهتعالیعلیه: کانالِ ائمۀ طاهرین صلواتاللهعلیهماجمعین کانالی است که انسان میتواند از آن به فضایل انسانی و خداشناسی برسد و از آبِ قلیلبودنْ خارج شود و آبِ کُر شود. در این صورت، بهراحتی نجس نمیشود.
📚 کتاب چشمهایت را باز کن! صفحه ۱۴۷.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
نجات نهایی
به بیان آیت الله مرتضی تهرانی (ره)
نثار روح بلند ایشان صلوات 🌹
.
کانال آیتالله مرتضی تهرانی (ره)
@MortezaTehrani
چشمهایت را باز کن!
به بیان آیت الله مرتضی تهرانی (ره)
نثار روح بلند ایشان صلوات 🌹
.
کانال آیتالله مرتضی تهرانی (ره)
@MortezaTehrani
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🍃🍃
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم
🔵 غذای فاسد
✅ امام سجاد صلواتاللهعلیه میفرماید: من تعجب میکنم از کسی که اگر احتمال بدهد غذایی فاسد است، از آن اجتناب میکند. اما، چگونه از چیزی که خدایِ متعال آن را ممنوع کرده است، اجتناب و دوری نمیکند؛ در صورتی که اگر دوری کند، از آتشِ غضبِ حقتعالی حفظ میشود.
📚 کتاب چشمهایت را باز کن! صفحه ۱۴۸.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
.
امام هادی صلواتاللهعلیه فرمودهاند: کسی که در انجام کارهای خودش دقت نداشته باشد که خلاف شرع نکند، گناه نکند معصیت نکند، که اینجور عمل کردن موجب غضب خدای متعال میشود، این انسان یقین بداند که مورد خشم و غضب مردم واقع میشود.
انسان اگر چنانچه محترم باشد نزد دیگران و دیگران ناراضی از کار او نباشند به او غضب و خشم نمیکنند اما اگر انسان حرمت خدای متعال را نگه نداشت و کارهایش را آلوده به گناه و معصیت کرد خدای متعال را به خشم و غضب درآورده. کسی که موجب خشم و غضب خدای متعال واقع بشود نزد خدای متعال آبرو ندارد. انسانی که نزد خدای متعال کم آبرو بشود
نزد مخلوقین و مردم آبرومند نخواهد شد .
وقتی انسان نزد حق تعالی از آبرومندی افتاد نزد مردم هم از
آبرومندی میافتد!
.
#امام_هادی
#امام_هادی_علیه_السلام
#آیت_الله_مرتضی_تهرانی
هدایت شده از آیت الله مرتضی تهرانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب ولادت امام هادی علیه السلام سال 1380
علت تکرارِ گناه
به بیان آیت الله مرتضی تهرانی (ره)
نثار روح بلند ایشان صلوات 🌹
.
کانال آیتالله مرتضی تهرانی (ره)
@MortezaTehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از اسرار توحید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖تفسیر حقیقت ولایت
🔸إنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ (آیه 55 سوره مائده)
🔻ولایت و صاحباختیاری انبیاء و اولیاء الهی بعد از عصمت آنها از خطا و اشتباه است.
🔻اولین مفسری که حقیقت این لغت ولایت را باز کرده است و در تفسیر خودش نوشته است علامه طباطبایی رضواناللهتعالیعلیه است.
🔻اجماع بین شیعه و اهل سنت است که این آیه در مورد امیرالمؤمنین علیبنابیطالب صلواتاللهعلیه است.
قسمت اول
تاریخ سخنرانی ۹۴/۰۷/۱۶
#ولایت #عید_غدیر #امیرالمؤمنین
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم
🔵 معنای ولایت
✅ آیه مورد بحث: انِّما وَليُّكُمْ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصلَّوهَ وَ يُؤتُونَ الزَّكاهَ وَ هُمْ راكِعُونَ
✅ آیتالله حاجآقا مرتضی تهرانی رضواناللهتعالیعلیه: یکی از واژهها و لغاتی که در السنه و بین متدینین متداول است و زیاد مصرف میشود، لغت ولایت است.
✅ معنای ولایت یک معنای بسیار ظریف و سنگینی است و ضمناً نامرئی است در بین افراد، که نوعاً این لغت را بخواهند توضیح بدهند برای شنوندهها، مبتلای به اشتباه میشوند. از جمله اینکه من گاهی این رادیو معارف را گوش میکنم. حرفهای مختلف در آن هست. دیدم این اشتباه آنجا هم پیدا میشود.
✅ اولین کسی که این لغت را باز کرد و خوب معنا کرد و در اختیار طلبهها قرارگرفت چهلپنجاه سال پیش علامه طباطبایی رضواناللهتعالیعلیه بود. این لغت را در تفسیر المیزان تا حدود قابل توجهی باز کرده بود و نوشته بود.
✅ چند روز پیش وقتی من دیدم یک اشتباه کوچکی به اصطلاح کارشناسان رادیو معارف در توضیح این لغت مرتکب شدن به ذهنم آمد به اندازهی که شنوندهها گم نشوند در مطلب، اشارهای به حقیقت مطلب اجمالاً بکنم.
✅ آنهایی که معتقد به خداوند متعال هستند و یکتاپرست هستند و در خداشناسی از حداقلش کم نمیگذارند؛ یعنی خدا را معتقدند که آن خدا عالِم است و علم ذاتی او است، قادر است و قدرت ذاتی او است، تمام فضایل مبداش حقتعالی است و ذاتی وجود مقدس او است، اینها باید در لغت ولایت اینگونه معتقد باشند که خدای متعال اگر چنانچه ربوبیّتاش برای بندگانش اقتضا کرد که مربی برای آنها بفرستد که ۱۲۴ هزار پیامبر صلواتاللهعلیهماجمعین باشند، عقل آنها میگوید که آن مربی که تمام خیرات متوجه او میباشد، هرچه خیر است از اوست و هرچه شر است مربوط به غیر از اوست «مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ» (نساء، ۷۹)؛ آن خداپرستها اگر بخواهند غیر از حقتعالی برای موجود دیگری هم مانند حقتعالی قائل به ولایتش باشند، ما در فقه میگوییم «ولی» یعنی صاحب اختیار، پدر تا حدودی ولایت بر بچه نابالغاش دارد، مرد تا حدودی ولایت دارد بر همسر دائمیاش، یعنی صاحب اختیارش هست تا حدودی مطلق نیست، نسبت به یک سری از مسائل صاحب اختیار است، یعنی نیازی نیست از او سؤال کند و در مورد او تصمیمگیری نماید، نسبت به مالکش نسبت به کارش، نسبت به زندگیاش.
✅ صحیح آن است که ما نسبت به انبیا و اولیای خدا قائل به ولایت به این معنا باشیم که از سوی حقتعالی، اینها شایستگی دارند که صاحب اختیار بندگان خدا باشند که این شایستگی ما را بینیاز میکند از اینکه از دیگری سؤال کنیم تا روشن شویم که وظیفه شرعی ما چیست و صاحب اختیاری آنها هم حتماً بعد از عصمت آنها است؛ یعنی صاحب اختیار من و شما هستند ائمه طاهرین صلواتاللهعلیهماجمعین، درحالیکه اشتباه ندارند نعوذ بالله خلافی مرتکب نمیشوند؛ جهل ندارد که به موجب جهلشان گمراه بشوند از واقعیت دوربشوند. نَه. علم دارند جهل ندارند قدرت دارند عجز ندارند در چه حد؟ در حد عصمت انبیا و اولیا هر قدر عصمت آنها سعه دارد و وسعت دارد، همان اندازه ولایت دارند بر امت خودشان. هیچ مشکلی هم پیش نمیآید.
✅ پس اول حقتعالی در حد مطلق، بعد از حقتعالی و کمتر از ولایت مطلق و صاحب اختیاری مطلق، انبیا و بعد هم ائمه طاهرین سلاماللهعلیهماجمعین صاحب اختیارند.
✅ در قرآن کریم به آن مقداری که آیات تصریح به این صاحب اختیاری میکند برای مقام رسالت و اولیای خدا هفتهشت آیه است که روشن است بعضیها صریحاً از لغت ولایت هم استفاده شده؛ بعضی تعبیرات دیگر ولی برمیگردد به همین ولایت در مورد امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه.
✅ از جمله آیهای که خوانده شد، این آیه کریمه در بین مفسرین شیعه و سنی خلافی نیست و اجماع است که در مورد امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه است و «هم راکعون» اگرچه جمع است که نکته جمع آمدنش هم عرض میکنم، ولی منظور امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه است.
✅ قبل از بخشیدن انگشتر به فقیر به سائل در مسجد هیچ چنین اتفاقی نیفتاده برای هیچ یک از اولیا، بعدش هم برای هیچ یک از اولیا و غیراولیا اتفاق نیفتاده است.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
محبوبِ واقعی
به بیان آیت الله مرتضی تهرانی (ره)
نثار روح بلند ایشان صلوات 🌹
.
کانال آیتالله مرتضی تهرانی (ره)
@MortezaTehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖تبیین یک شبهه در مورد مصداق این آیه شریفه
🔸إنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ (آیه ۵۵ سوره مائده)
همه مراتب عبادت، هنگام نماز در وجود امیرالمومنین جمع است.
قسمت دوم
تاریخ سخنرانی ۹۴/۰۷/۱۶
#ولایت #عید_غدیر #امیرالمؤمنین
برای مشاهده این گزیده با حجم کمتر و ترافیک داخلی از لینک زیر میتوانید استفاده کنید.
https://mortezatehrani.ir/post/165496
بهترینِ بندگان
به بیان آیت الله مرتضی تهرانی (ره)
نثار روح بلند ایشان صلوات 🌹
.
کانال آیتالله مرتضی تهرانی (ره)
@MortezaTehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
من به راههای آسمان آشناتر هستم.
🔻علم و عصمت امیرالمؤمنین علیبنابیطالب صلواتاللهعلیه چندین برابر انبیاء الهی گذشته است.
قسمت سوم
تاریخ سخنرانی ۹۴/۰۷/۱۶
#ولایت #عید_غدیر #امیرالمؤمنین
برای مشاهده این گزیده با حجم کمتر و ترافیک داخلی از لینک زیر میتوانید استفاده کنید.
https://mortezatehrani.ir/post/166808
900409_1SoTeh.mp3
29.02M
تفسیر آیه 55 سوره مائده توسط آیتالله حاجآقا مرتضی تهرانی
90/04/09
با توجه به اینکه این جلسه حاوی نکات بسیار مهمی در مورد آیه ولایت است، صوت این جلسه به صورت کامل بارگذاری میشود.👆👆
33.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حقیقت ولایت
تبیین معنای ولایت و تفاوت آن با سمت ظاهری امامت
🔸إنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ (آیه ۵۵ سوره مائده)
🔻همان حقیقت و شایستگی که در مقام رسالت صلیاللهعلیهوآله بود همان در امیرالمؤمنین علیبنابیطالب صلواتاللهعلیه است.
قسمت چهارم
تاریخ سخنرانی ۹۴/۰۷/۱۶
#ولایت #عید_غدیر #امیرالمؤمنین
برای مشاهده این گزیده با حجم کمتر و ترافیک داخلی از لینک زیر میتوانید استفاده کنید.
https://mortezatehrani.ir/post/166955
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم
🔵 ولایت امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه
✅ آیتالله حاجآقا مرتضی تهرانی رضواناللهتعالیعلیه: اینجا بر حسب روایات عرض میکنم خداوند متعال به لقمان خطاب کرد: نبوت میخواهی به تو بدهم یا حکمت را؟
✅ به خدا عرض کرد: حکمت را. لقمان بیرون که میآمد شاید از سایر مردم ظاهرش پستتر بود، اما درون او چه بود که خداوند متعال به او حکمت را عطا کرد؟
✅ هر چه بود شایستگی بود. شایسته این مقام بود شایستگی که باعث بشود خداوند متعال اختیار من و شما و امثال من و شما را دست او بدهد. این شایستگی نبوت است که تعبیر به ولایت هم از آن میکنند.
✅ آن حقیقت در مقام رسالت هست از همان حقیقت در امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه هم هست. اینطور نیست که ولایت مقام رسالت بالفعل بود، وقتی از دنیا رفت، آنوقت ولایت امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه بالفعل شود. بالفعل و بالقوه، اینها امور ظاهری است نه باطنی. باطنی که عوض نمیشود. اگر صد سال هم امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه میماند و امام را خدای متعال کس دیگری قرار میداد، باز ایشان همانی را داشت که رسول خدا صلواتاللهعلیه فرمود: «اَنَا مَدینَه العلمِ وَ عَلیٌّ بابُهَا». هیچ فرق نمیکرد.
✅ پس آنهایی که ولیالله هستند ولایت در آنها فعلیت دارد نه بالقوه، بالقوه یعنی دروغ نیست. بعدش اگر سمت از سوی حق تعالی پیدا کردند، اینها یک امر زایدی است.
✅ مثل اینکه یک کسی پنج تا دکترا داشته باشد یک کلاس هم در دانشگاه نداشته باشد درس بدهد. حالا این استاد دانشگاه نیست. علمش را که دارد. روزی که به او سمت میدهند میرود سر کلاس یک چیز اضافه در وجود او پیدا میشود؟ نه. یک کاغذی را دادند بر حسب آن کاغذ تکلیف پیدا میکند، یک راهی را برود یک ساعتی آنجا بنشیند یک حرفهایی هم آنجا بزند. ولایت هم همینطور است.
✅ در اولیای خدا که ولایت هست در هر اندازهای هست، سمت الهی یا اجتماعی داشته باشند یا نداشته باشند آن واقعیت دارد. تعبیر بالقوه و بالفعل یک تعبیر غلطی است. ولی این غلط را اهلش میفهمند مردم نمیفهمند. اگر به گوشتان خورد، بدانید این از همان غلطها است.
✅ «انِّما وَليُّكُمْ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصلَّوهَ وَ يُؤتُونَ الزَّكاهَ وَ هُمْ راكِعُونَ»؛ اینکه خدای متعال در بسیاری از روایات مربوط به ولایت، کلی فرموده و صیغه جمع آورده، یعنی ما قوموخویشی با امیرالمؤمنین و مقام رسالت نداریم. هر کس در مقام بندگی به اینجا برسد میشود ولی خدا. این نکتهای بود که من به این صورت تاکنون عرض نکرده بودم.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃