فواید آیین شب یلدا در بهداشت روانی افراد
شب یلدا یا شب چله یکی از کهنترین جشن ایرانی است که در نزد ما ایرانیان جایگاه ویژهای دارد. افراد کهنسال میگویند طولانی ترین شب را زنده نگه میدارند تا بر ظلمت و تاریکی غلبه کنند و تولد دوباره خورشید را جشن بگیرند. از دیرباز خانوادههای ایرانی به دیدار بزرگان و سالخوردگان فامیل میرفتند و دور کرسی مینشستند و با صرف شام، کدوحلوایی، انار و میوههای دیگر، آجیل و تنقلات، داستان گویی، خواندن شاهنامه و اشعارحافظ و… به استقبال سرمای آغازین زمستان میرفتند.
آیین یلدا در ایران امروز نیز با گرد هم آمدن و شب نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار میشود. سفرهای از مهر را میگشایند و از هر دری سخن میگویند و با گفتگو با یکدیگر، تفأل زدن به حافظ و… شب یلدا را با شادی و خوشی به صبح میرسانند. این سنت ارزشمند که پیشینیان دانا و خردمند ما به جای گذاشتهاند، اثرات مثبت و شایستهای بر بهداشت روان ما دارد. حفظ این سنت فواید زیادی دارد که به چند مورد از آن اشاره میکنیم.
۱- تقویت روابط خانوادگی
گاهی بزرگترها و افراد مسن از گذشتههای نه چندان دور یاد میکنند که انگار مردم در آن دوره شادتر، باصفاتر و با لذت بیشتری زندگی میکردند. در این روزگار پر مشغله که فرصت کنارهم بودن ما کمتر از گذشته شده، شب یلدا فرصتی فراهم میکند که ارتباطات خانوادگی را تقویت کرده و از حال یکدیگر با خبر شویم و با مرور خاطرات شیرین، دلها را به یکدیگر نزدیکتر کنیم.
۲- بهبود ارتباط عاطفی
ادامه دارد . . .👇👇👇
https://eitaa.com/moshaverehamrahatun
مشاور همراه
فواید آیین شب یلدا در بهداشت روانی افراد شب یلدا یا شب چله یکی از کهنترین جشن ایرانی است که در نز
۲- بهبود ارتباط عاطفی
کارشناسان ارتباطات معتقدند که ارتباط مستقیم و حضوری، چهره به چهره، بهترین نوع ارتباط است چرا که در این ارتباط، عواطف و احساس منتقل میشود. شب یلدا بهانهای است برای دیدار حضوری و مستقیم که دور هم بنشینیم، یکدیگر را ببینیم، صدای همدیگر را بشنویم، دسته جمعی بخندیم و از حضور هم لذت ببریم.
۳- احساس ارزش
نیازبه ارزشمندی و عزت نفس یکی ازعوامل موثر در بهداشت روان است. هنگامی که افراد بر اساس علاقههای عاطفی و فامیلی دور هم جمع میشوند و ارادت، احترام و محبت قلبی خود را به یکدیگر نشان میدهند، فرد احساس میکند که مورد تایید اطرافیان واقع گردیده است و خود را ارزشمند مییابد.
۴- حمایت جمعی
تماس و پیوند با اقوام، این حس را به ما میدهد که تنها و بیکس نیستیم و روحیه تعلق را در ما ایجاد میکند و حس میکنیم که درمواقع بروز ناملایمات از پشتوانه محکم و استواری برخوردار هستیم. حمایت جمعی، یک سپر محکم در مقابله با استرس و مشکلات است. سپری که اگرچه ممکن است مشکلات ما را از بین نبرد اما مسلما ضرب آنها را میگیرد و تحمل مشکلات را برای ما راحتتر میکند. هم چنین شوخیها، خندهها، بازیها و سایر تفریحاتی که در جمع دورهمی خانوادگی صورت میگیرند، یکی از راههای مفید برای کنار آمدن با مشکلات است.
۵- افزایش مهر و محبت
هر انسانی نیاز دارد که دوست بدارد و دوست داشته شود. شب یلدا با دور هم جمع شدن خویشان و دوستان فرصتی فراهم میشود تا به یکدیگر محبت بورزیم. این فضای محبت، انس ومودت را افزایش داده و کینهها و کدورتهای احتمالی را کم رنگ میکند. ارتباط دوستانه و محبت آمیز، انسان را از احساس نگرانی و اضطراب که از تنهایی و انزوای اجتماعی ناشی میشود، رهایی میبخشد.
https://eitaa.com/moshaverehamrahatun
عمرتون صد شب یلدا
دلتون قدر یه دنیا
توی این شبهای سرما
یادتون همیشه با ما
دلخوشی نصیب تان باد
غم بمونه واسه فردا
یلدایتان مبارک و شاد
https://eitaa.com/moshaverehamrahatun
وقتی خدا بنای جهان را گذاشته
در روح تو سخاوت دریا گذاشته
آنقدر سربلند و شریفی که از ازل
در طالع تو، لیلۀ اسرا گذاشته
بیهوده نیست اینکه دری از بهشت را
تنها برای خاطر تو وا گذاشته
روز نخست، از تو چه پنهان که آفتاب
ردّ تو را در آینهها جا گذاشته
خوشبخت، آن زنیست که در طول زندگی
پا جای پای حضرت زهرا گذاشته
میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها، روز بزرگداشت مقام مادر و روز زن مبارکباد.
https://eitaa.com/moshaverehamrahatun
روان شناسی در خدمت استعمار و علیه استقلال
نماینده وزیر علوم در سازمان نظام روان شناسی گفت:پس از نامه جمعی از روانشناسان به سران قوا پیرامون موضوع عفاف و حجاب برخی واکنش ها هدفمند و در خدمت استعمار و علیه ارزش های ملی و فرهنگی بود.
به گزارش خبرنگار مهر، پس از انتشار نامه جمعی از روانشناسان کشور به سران سه قوه پیرامون موضوع عفاف و حجاب، واکنشهایی به این نامه منتشر شد.
مروری بر واکنشها نشان میدهد که گویی روانشناسی در خدمت استعمار و علیه ارزشیهای ملی و فرهنگی جامعه قرار گرفته است و برخی منتقدان نامه با بیان بعضی سخنان بدون سند، ضمن ردّ شواهد علمی اشاره شده در نامه و اتهام زنی و برچسب زنهای مکرر، واکنشی غیر علمی به نامه از خود بروز دادهاند.
ابراهیم نعیمی، دانشیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی، مدیرکل سابق دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی وزارت علوم، نماینده وزیر علوم درسازمان نظام روان شناسی و مشاوره در این رابطه در یادداشتی به بررسی اجمالی این دست واکنشها پرداخته و ابراز امیدواری کردند که فضای گفتگو در جامعه علمی همچنان باز بماند.
تخریب شخصیتی
به جای استدلال منطقی، در کمال تأسف و تعجب، در حالی که برخی منتقدان یا ستیزه جویان مکرّرا واژگانی چون کرامت انسانی، آزادی انتخاب و مانند آن را بر زبان جاری ساختهاند، اما در بسیاری موارد به تخریب شخصیتی نویسندگان نامه پرداختهاند. برای نمونه خبیث نامیدن، اتهام زنی در مورد داشتن ذهنیت جنسی، سو استفاده از روانشناسی و … گوشههایی از این اتهامات و تخریبهاست که سوای اینکه عملی . . . ادامه دارد - ۱
https://eitaa.com/moshaverehamrahatun
گوشههایی از این اتهامات و تخریبهاست که سوای اینکه عملی غیرانسانی و غیر اخلاقی است، قابلیت پیگیری قانونی جهت اثبات مدعاها را نیز خواهد داشت.
استفاده از واژه اجبار به جای قانون و ضابطه
از جمله موارد دیگری که جلب توجه میکند، استفاده به ظاهر هدفمند، یا در حالت خوشبینانه از روی غفلت، از واژه اجبار به جای قانونمندی و ضابطهمندی است. تمامی قوانین، گونهای الزام همراه با خود دارند. آیا شنیدهایم کسی بگوید کمربند بستن اجباری، حضور اجباری بر سرکار، پشت چراغ قرمز ایستادن اجباری، تعرفه اجباری، و امثال آن؟ به نظر میرسد استفاده مکرر از واژه اجبار، جهت القای منفی هدفمند است.
استفاده نابجا از واژگانی چون کرامت انسانی، حق انتخاب، خود تعیین گری
آیا حق انتخاب، تنها ملاک کرامت انسانی است؟ آیا هر انتخابی محترمانه است؟ انتخاب شخصی، طبیعتاً یک بحث دارد، و انتخابی که دارای تأثیر اجتماعی است بحثی دیگر. اگر فردی بخواهد در ملأ عام فریاد بزند، آیا انتخابی شخصی انجام داده است؟ ممکن است فردی مایل باشد در یک فضای عمومی، صدای باند ماشینش را بلند کند. آیا اینجا هم گفته میشود خود تعیین گری فرد را زیر سوال نبرید؟ اگر معیار کرامت، به عمل رساندن انتخابهای شخصی در بستر اجتماع باشد، آنگاه باید هر رفتاری را پذیرفت. آیا این به کرامت زنان غربی افزوده است که امروز ناچار به پذیرش پدیده-هایی چون مادری کردن تنها و ناخواسته در نوجوانی، تجاوز و آزار جنسی، انتخاب افرادی بی-تعهد، سقط جنین، فرزندان نامشروع و … شدهاند؟ آیا اینکه امروز در غرب شنیده میشود که برخی زنان میخواهند به انتخاب خود فرزندان خود را سقط کنند، یا برخی مردان و زنان در انتخاب شرکای جنسی خود آزاد باشند و هر چه خواستند برگزینند، ولو حیوان باشد یا شیء یا …، به کرامت انسانی چیزی اضافه کرده است؟!
ضمناً، آیا حقیقتاً نمیتوان، با ضابطه مند بودن پوشش، سخن از خود تعیین گری و انتخاب زد؟! نویسندگان خانم این نامه دارای کرامت نبودند که این همه مورد توهین قرار گرفتند؟!
مدعاهای تأیید نشده
در برخی واکنشها، با قاطعیت درباره مخالفت مردم با قانونمندی عفاف و حجاب، یا تأثیرات بد قانونمندی اشاره شده، بدون آنکه هیچ شاهد علمی برای سخن در میان باشد.
کتمان شواهد علمی روز
شواهد علمی ذکر شده در نامه، در کمال تعجب، مورد کتمان برخی واکنش دهندگان و ستیزه جویان واقع شده است. یکی از نکات جالب توجه این است که برخی اساتید نگران شدهاند که تحقیقات غربی برای جامعه ما قابلیت تعمیم نداشته باشند. البته که شواهد پژوهشهای داخلی نیز موجود هستند؛ اما، در مجموع باید این را به فال نیک گرفت و از این اساتید دعوت کرد تا روانشناسی غربی را بدون ملاحظات فرهنگی به جامعه ایرانی تدریس ننمایند. جامعه ایرانی، جامعه بافرهنگ و با ارزشیهای مترقی است و با جامعه غربی فرقهایی دارد.
نادیده انگاری هویت ملی - فرهنگی
هویت یک ملت طی سالهای سال کسب میشود. فرهنگ عفاف و حجاب، فرهنگی مترقی است که از زمان ایران قبل از اسلام در کشور ما مرسوم بوده و از قضا حجاب ویژه اشراف زادگان بوده و اسلام این قاعدهمندی مترقی را برای همه زنان قرار داده است و از برکات آن این است که شخصیت ایشان به جای جنسیت ایشان محل توجه باشد. نگاهی به تاریخ صد سال پیش غرب نیز نشان میدهد پوشیدگی جزئی اصیل از زندگی بانوان بوده است. عجیب است که برخی نویسندگان بدون مطالعه تاریخ و بدون بررسی هویت فرهنگی و ملی ایران و حتی کشورهای دیگر، در دام سیاستهای غربی برای سوءاستفادههای ابزاری علیه زنان افتادهاند و به جنبههای اجتماعی، روانشناختی، اقتصادی، معنوی و … مدعاهای خود بی توجه هستند. . . . ادامه دارد- ۲
https://eitaa.com/moshaverehamrahatun
مشخص نکردن دیدگاه درباره حد پوشش
برخی مخالفان، طوری اظهار نظر کردهاند که گویی حد پوشش مطلوب برای همگان روشن است، یعنی بدون ارائه ملاکی مشخص، به ادراک عرفی بسنده کردهاند، اما برخی دیگر مدعی شدهاند حد مشخصی نمیتوان قائل شد، مگر در مورد برهنگی که باید برای آن تدبیری اندیشید! و حتی در این مورد نیز مشخص نکردهاند چه تدبیری.
(قابل توجه عزیزان که خانم فارسی زبانی که یک زمان روسری را بر نیزه میکرد هم اکنون پویش جدیدی را راه اندازی کرده است…).
بدعت خطرناک قانون گریزی
مخالفان را میتوان در دستههایی جای داد. یک دسته کسانی که کلاً میگویند حجاب و عفاف ربطی به کسی ندارد و حجاب و عفاف مزیتی بر بی حجابی ندارد. عده زیادی طرفدار این ایده نسنجیده، غیر عقلی، غیرمنطقی، غیر عرفی، غیرشرعی و غیرعلمی نمیباشند. دسته دیگر کسانی که معتقدند حجاب و عفاف خوب است، ولی قانونمند کردن آن و الزام آن درست نیست. در این صورت، احتمالاً این عده باید مخالف قانونمندی در عرصههای دیگر نیز باشند! در این بین البته کسانی هم هستند که معتقدند قانونمندی خوب است ولی الان زمان مناسبی برای اجرای قانون نیست و اجرا باید تعویق بیفتد. دسته دیگر کسانی هستند که معتقدند حجاب و عفاف ارجح است، قانونمندی اش هم لازم است، زمان مناسب هم الان است، ولی قانون فعلی نقایصی دارد که نیازمند اصلاح است. به سخن این است که این باید به طریق قانونی حل و فصل شود. نباید اجرای قانون را صرفاً به آیندهای مبهم ارجاع داد که این حاکمیت قانون در جامعه را دچار اشکال میکند. در عین حال اگر نظرات اصلاحی هم هست باید در بازه زمانی معینی توسط دولت و مجلس حل و فصل شود و قانون اصلاح شده برای اجرا آماده شود و جامعه هم البته آماده شود. درواقع، پیام اصلی این است که همگان به حل مسأله از طرق قانونی پایبند شوند و مسأله را پشت گوش هم نیندازند. تبعات حمایت از قانون گریزی بسیار خطرناک است، و افراد و انجمنها و … باید بسیار مراقب بیانات خود و تأثیرات آن بر اجتماع باشند.
خود مردم پنداری
اینکه برخی افراد یا گروهها، بدون استنادی مشخص، نظرات خویش را به اسم مردم نشر میدهند، نیز عجیب و قابل تأمل است. پیشنهاد میشود ایشان با استناد به نظرسنجیهای ملی انجام گرفته در کشور، به صورت مستند حرف بزنند. در مجموع این طور به نظر میرسد که روانشناسان ایران عزیز لازم است با توجه به ارزشهای والای جامعه همچون حیا ورزی و عفاف، خود را از بند تحلیلهای مبتنی بر ذهنیت استعمار زده آزاد سازند و مفاهیم مترقی و مقدس چون آزادی را به رهایی از عفاف و پوشیدگی تقلیل ندهند. انتظار این است که ایشان با حفظ میراثهای گرانسنگی که از قدیمالایام در کشور ما حاکم بوده، در جهت انتشار بینالمللی آن کوشش کنند، نه اینکه با قانون ستیزی و اقدام علیه ارزشهای جامعه، زمینه را برای ورود ضد ارزشهای استعماری که جز تخریب جامعه و فرهنگ و خانواده و شخصیت انسان و به ویژه بانوان نتیجهای در برنداشته، فراهم کنند. اگر هم اشکالی به برخی مفاد قانونی دارند، باز از مسیر قانون پیگیری کنند نه اینکه زمینهای برای قانون گریزی و بی ضابطگی فراهم کنند.
«اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا»
کد خبر 6323271
https://eitaa.com/moshaverehamrahatun
لینک انتشار متن کامل یادداشت روان شناسی در خدمت استعمار و علیه استقلال - دکتر ابراهیم نعیمی دانشیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی در . . .
جوان آنلاین👇👇👇
https://www.javanonline.ir/fa/news/1271990/روانشناسی-در-خدمت-استعمار-و-علیه-استقلال
خبرگزاری مهر 👇👇👇
https://www.mehrnews.com/news/6323271/روانشناسی-در-خدمت-استعمار-و-علیه-استقلال
خبرگزاری تسنیم 👇👇👇
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1403/10/01/3223238/روانشناسی-استعماری-علیه-روانشناسی-علمی
سایت میگنا 👇👇👇
https://www.migna.ir/news/65726
سایت صاحب خبر 👇👇👇
https://sahebkhabar.ir/news/70387286/%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%82%D9%84%D8%A7%D9%84
کانال ایتا مشاور همراه - دکتر ابراهیم نعیمی👇👇👇
https://eitaa.com/moshaverehamrahatun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹یک نکته بسیار مهم در تربیت🌹
به بچه هاتون نخودچی بدید نه نخود!🤔
این کلیپ مربوط به یک برنامه آموزشی اینجانب، در سال ۱۳۹۶ در مجتمع امام صادق علیه السلام است.
🌹با انتشار این کلیپ به دیگران، در فهم متفاوت تربیتی و اصلاح رفتار آنها با فرزندانشان، سهیم باشید.🌹
کانال مشاور همراه
دکتر ابراهیم نعیمی👇👇👇
https://eitaa.com/moshaverehamrahatun