eitaa logo
کانال تخصصی مهدویت " مسلم کامیاب"
314 دنبال‌کننده
129 عکس
90 ویدیو
27 فایل
پژوهشگر مهدویت؛ (استادیارپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گروه جریان شناسی مهدویت ؛ مدیر علمی ویکی مهدویت) هدف " آموزش روشمند اندیشه مهدویت " پژوهش ها ؛ تدریس ها. ارتباط با ادمین @m_kh_atam
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸آمنه بیگم از زنان عالم، محدث و فقيه است. وى دختر ملا محمد تقى مجلسى و خواهر علامه محمد باقر مجلسى است. 🔹آمنه بيگم از كمالاتی برخوردار بود. وى در خانواده علم و فضيلت و تقوا پرورش يافت و مدارج ترقى را تا درجه اجتهاد به سرعت پيمود. 🔹 پدرش، ملا محمد صالح مازندرانى را كه از افاضل شاگردان خود و مردى تهيدست ولى با تقوا و مورد احترام و علاقه و اعتمادش بود جهت ازدواج به او پيشنهاد كرد. آمنه بيگم نيز با اين بيان كه «فقر و تنگدستى عيب مردان نيست»، موافقتش را با اين ازدواج اعلام داشت. 🔹 در وصف او گفتند: 1⃣ آقا احمد بهبهانى او را «فاضله مقدسه مجتهده» مى‏نامد. 2⃣ صاحب رياض نيز از او اين‏گونه ياد مى‏كند: «آمنه ... فاضله عالمه صالحه متقيه است ... شنيده‏ام همسرش با همه فضل و دانشى كه دارد بعضى از مشكلات قواعد علامه حلّى را از او استفسار مى‏كند. آمنه خاتون خواهر استاد استناد ما (علامه مجلسى) مدّ ظلّه است.» 🔹با توجه به اينكه صاحب رياض اين مطلب را در زمان حيات استاد خود، علامه مجلسى دوم نوشته، مؤيد آن است كه آمنه بيگم قبل از اين تاريخ هم صاحب فضل و كمال بوده است. •••••✾•🌿🌺🌿•✾•••• 🇮🇷@moslemkamyab
پوستر هم اندیشی 2.jpg
109.8K
هم اندیشی علمی با عنوان: نهم ربیع عقبه تئوریک حکمرانی اسلامی در عصر غیبت، زمان شنبه 24 شهریور ماه 1403 در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی واقع در پردیسان برگزار می شود.
آیین رونمایی.jpg
89.6K
آیین رونمایی دو فصلنامه عربی مهدوی با عنوان وعد الامم فی القران و الحدیث و نرم افزار«ابلیس نما» ؛پاسخ تصویری به ادعاهای مدعی یمانی معاصر، زمان چهارشنبه 21 شهریورماه 1403 در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی واقع در پردیسان برگزار می شود.
📢 پیام تشکر از مهمان‌نوازی موکب‌داران، ملت و دولت عراق در اربعین حسینی 🔹️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، در پیامی از میزبانی موکب‌داران و ملّت بزرگ عراق در ایام اربعین حسینی تشکر کردند. آقای دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور اسلامی ایران صبح امروز ۲۱ شهریور ماه ۱۴۰۳ لوح و متن عربی این پیام را در جریان سفر به کشور عراق به نخست وزیر این کشور اهداء کرد. 📝 ترجمه فارسی پیام رهبر انقلاب به این شرح است: ✏️ بسم الله الرّحمن الرّحیم اوّلین کلمه تشکّر است؛ از صمیم قلب، از طرف خودم و از طرف ملّت بزرگ ایران تشکّر میکنم: هم از شما موکب‌داران که در ایّام اربعین، کرامت را و رحمت و مودّت را به منتهیٰ‌درجه رسانده‌اید؛ هم از همه‌ی ملّت بزرگ عراق و هم از مسئولین در دولت عراق که امنیّت را و فضا را و زمینه را فراهم کرده‌اند؛ هم بخصوص از علمای بزرگوار و مراجع عظام عراق که فضای زیارت را، فضای برادری بین آحاد مردم و بین دو ملّت را فراهم کرده‌اند؛ حقیقتاً جای تشکّر دارد. ✏️ رفتار شما برادران عزیز عراقی در مواکبِ میانِ راه و رفتار کریمانه‌ی شما با زائران حسینی، در دنیای امروز نظیر ندارد، همچنان که خود راه‌پیمایی اربعین در تاریخ نظیر ندارد و همچنان که حراست از امنیّت و سلامت ده‌ها میلیون نفر، در دنیای ناامن کنونی کاری بزرگ و بی‌نظیر است. ✏️ شما کرامت اسلامی و کرامت عربی را در رفتار خودتان و اعمال خودتان نشان داده‌اید، و همه به عشق سیّد‌الشّهدا (سلام‌الله علیه) است. این عشق به حسین‌بن‌علی یک امر استثنائی است؛ شبیه این را در هیچ جا، در هیچ زمان، سراغ نداشتیم و نداریم. امیدواریم خداوند متعال این عشق را در دلهای شما، در دلهای ما، روزبه‌روز افزایش بدهد. ✏️ امروز دامنه‌ی این جاذبه‌ی محبّت به گستره‌ای تبدیل شده است که از عرصه‌ی پُرشور غزّه تا بسیاری از جوامع غیر مسلمان را شامل میشود؛ والحمدلله. 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام حسن عسکری علیه السلام «لا تُمارِ فَیَذْهَبَ بَهاؤُکَ وَلا تُمازِحْ فَیُجْتَری عَلَیْکَ؛ جدال نکن تا احترامت نرود و شوخی نکن تا بر تو دلیر نشوند. 🔸مراداز جدال آن است که انسان بر مطلب خود – هر چند حق باشد – پافشاری کند و طرف مقابل را سرکوب نماید. بدیهی است که این کار از ارزش انسان می‌کاهد و احترام وی را در دین دیگران کم می‌کند. شوخی نیز اگر بجا و به مقدار متعارف باشد ارزش فرد را در بین دیگران زیاد می‌کند ولی شوخی نابجا به مقدار زیاد نتیجۀ عکس دارد و باعث کم ارزش شدن و از بین رفتن اُبُهت و وقار فرد در بین دیگران می‌شود. ▪️▪️▪️▪️▪️▪️ 🇮🇷@moslemkamyab
📕سيري در زندگاني امام حسن عسكري ( عليه السلام ) محمد حسین زارعی دانلود رایگان👇 https://lohedana.ir/books/655 فهرست کتاب:👇 ✅ فصل اول میلاد نور ✅ فصل دوم نصّ امام هادی‌علیه السلام به امامت امام حسن عسکری‌علیه السلام‌ ✅ فصل سوم کرامات، علم غیب و معجزات‌ ✅ فصل چهارم تدابیر شدید امنیتی و خفقان زمان امام حسن عسکری علیه السلام‌ ✅ فصل پنجم تبلیغ و هدایت‌گری با عمل کُونُوا دُعاةَ النّاسِ بغیرِ أَلْسِنَتِکُمْ ✅ فصل ششم پاسخ به سؤالات و شبهات‌ ✅ فصل هفتم فعالیت‌های سرّی و علنی‌ ✅ فصل هشتم مطالبی دیگر پیرامون امام حسن عسکری‌علیه السلام‌ ✅ فصل نهم نامه‌های تبلیغی‌ ✅ فصل دهم شهادت امام حسن عسکری‌علیه السلام‌ ✅ فصل یازدهم ذکر چند نفر از اصحاب امام حسن عسکری‌علیه السلام‌ ✅ فصل دوازدهم کلمات حکمت آمیز @ghboook ▪️▪️▪️▪️▪️▪️ 🇮🇷@moslemkamyab
💥اگر مَردی ! بنویس. @khaketeshneh-محمد شهبازیان
دو خاطره از ایت الله بروجردی درباره عید الزهرا 🔹خاطره اول 📌نمونه دیگر اینکه حجه الاسلام آقای وکیلی -خدا رحمتش کند- اشعاری گفته و فقه را به شعر درآورده بود که چاپ هم شده است، در اولش راجع به عمر و ابوبکر چیزهایی نوشته بود، کتاب را به آیت الله بروجردی نشان داده بود، 👈آقای بروجردی گفته بود این کتاب از کتب ضاله است حق نداری منتشر کنی، این قسمتها را برو عوض کن؛ ❌ 🔹خاطره دوم 📌من یادم هست در همان زمانها 👈آیت الله امینی صاحب کتاب الغدیر آمده بود اصفهان ما هم از او استقبال کردیم در مسجد سید اصفهان منبر می‎رفت و در ضمن سخنان خود مساله خلافت و عقاید شیعه را مطرح می‎کرد. .... آن وقت که آقای امینی به اصفهان آمده بودند 👈دهه صفر بود دنبالش هم نهم ربیع بود که به عنوان عید عمر در اصفهان معرکه است. من در همان زمانها آمدم قم، یک روز پیش 👈آقای بروجردی بودم آقای حاج سید محمد باقر ابطحی هم پدر خانمش را آورده بود آنجا به آقای بروجردی معرفی کند، 💥یکدفعه فرمودند: "آقا این چه وضعی است در اصفهان ! در وقتی که اسرائیل حمله کرده کانال سوئز را دارد می‎گیرد، در مصر مسلمانان این طور گرفتارند، ما بیاییم جنگ شیعه و سنی راه بیندازیم ؟ در اصفهان این چه وضعی است ؟" خاطرات آیت الله منتظری ، جلد 1 ص 155 @khaketeshneh-محمد شهبازیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | ای مهدی موعود! محتاج دعایت هستیم ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: اى امام زمان، اى مهدى موعودِ محبوب این امّت، اى سلاله‌‏ى پاک پیامبران و اى میراث‏بر همه‏‌ى انقلابهاى توحیدى و جهانى! ملّت ما با یاد تو و با نام تو از آغاز خو گرفته است و لطف تو را در زندگى خود و در وجود خود آزموده است. اى بنده‏‌ى شایسته‏‌ى صالح خدا! ✏️ ما امروز محتاج دعایى هستیم که تو از آن دل پاک الهى و ربّانى و از آن روح قدسى براى پیروزى این ملّت و پیروزى این انقلاب بکنى و به دست قدرتى که خدا در آستین تو قرار داده است، به این ملّت و راه این امّت کمک بفرمایى... ۱۳۵۹/۴/۶ 🗓 سالروز آغاز امامت حضرت مهدی(عج) ⬅️پژوهشگاه را  در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
🔺به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ 🔰دوفصلنامه عربی مهدویت با عنوان وعدالامم فی القران و الحدیث و نرم افزار ابلیس‌نما "پاسخ‌های تصویری به ادعاهای مدعی یمانی معاصر" رونمایی شد 🔹به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، این مراسم که به همت پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با مشارکت قطب تعمیق ایمان دینی(میز مقابله با فرق انحرافی) و مرکز آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم امروز ۲۱ شهریور در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. 🔹در این رونمایی آیت الله نجم الدین طبسی، استاد درس خارج فقه و عضو جامعه مدرسین قم و دکتر محمدعلی سلیمانی رئیس مرکز آموزشی کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی به ایراد سخنرانی پرداختند. 🔹در پایان نشست مراسم رونمایی با حضور آیت‌الله طبسی، حجت‌الاسلام و المسلمین استاد نجف لک‌زایی و حجت الاسلام و المسلمین استاد حسین الهی نژاد برگزار شد. ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
منهج علی بن ابراهیم فی تفسیر القمی.pdf
653.1K
نشر مقاله جدید دراسة منهج علی بن ابراهیم القمی حول الروایات المهدوية فی تفسیر القمی 🖌مسلم کامیاب •••••✾•🌿🌺🌿•✾•••• 🇮🇷@moslemkamyab
🔰مجموعه نشست‌های معرفتی - مهدوی از خاتم تا خاتم 🗓 از هشتم تا هفدهم ربیع الاول ⏰ هر شب رأس ساعت ۱۹ از کانال آپارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عج 5⃣ برنامه شب پنجم دوشنبه ۲۶ شهریور ماه 🔹 موضوع: جایگاه امام در زندگی 🔸استاد: 🎬حجت‌الاسلام مهدی یوسفیان 〰️〰️〰️〰️ 🔰همراه با مسابقه🔰 📌هر شب یک سوال یک برنده 〰️〰️〰️〰️ 🌐لینک ورود به جلسات https://www.aparat.com/mahdaviat.ir/live
💠موضع قاطع رییس دیوان عالی کشور در برابر پزشکیان رئیس دیوان عالی: در برخی انتصابات رئیس‌جمهور افراد سابقۀ خوبی ندارند 🔹منتظری: در انتصاباتی که شاهد آن هستیم، برخی افرادی سابقۀ خوبی ندارند و طبق فرمایش امام علی(ع) این موضوع به نفع نظام اسلامی نیست که تحت عنوان وفاق ملی همۀ افراد باسابقه خوب و بد و مُحسن و مُسی را در یک‌جا جمع کنیم که اگر این‌گونه عمل کنیم، افراد نیکوکار و خوش‌سابقه بی‌رغبت می‌شوند و افراد بدنام به رفتار بدشان تشویق می‌شوند. 🔹دیروز در نشست خبری رئیس‌جمهور خانمی با وضعیت نامناسب پوششی به‌محض اینکه پشت تریبون قرار گرفت، به گشت ارشاد طعنه زد و آقای رئیس‌جمهور هم گفتند که مگر گشت ارشاد هنوز هست و اذیت می‌کند؟ 🔹قول برخورد با آن را دادند که باید عرض کنیم اگر قرار است با گشت ارشاد برخورد شود باید با وضع نامناسب حجاب آن فرد هم برخورد شود و نباید ارزش‌ها پایمال شود و خون شهدا زیر پا گذاشته شود. 🔹وقتی آن خانم با آن وضع نامناسب حجاب صحبت می‌کنند، توقع است که رئیس‌جمهور در پخش زندۀ سیما موضع صحیحی اتخاذ کند البته در موضوع حجاب باید کار فرهنگی و تبلیغاتی و سرمایه‌گذاری آموزشی در مدارس صورت گیرد و آخرین نهادها دستگاه انتظامی و قضایی است که باید وارد عمل شوند.
اسعدالله ایامکم مسجدی با خدمات اجتماعی و فرهنگی 🔸 به ویژه ارتقاء فرهنگ مهدوی 🔸تاسیس هیات مهدوی 🔸برگزاری دوره های مهدوی 🔸تربیت دهها نیروی کار آمد ( دانشگاهی و حوزوی) 🔻به خاطر سازه ضعیف تخریب گردید و‌جوانان مشغول ساخت مجدد هستند. 🔹نیاز به یاری و حمایت خیرین و مهدی یاوران دارند . 💎 مورد تایید ما هستند هر قدر در توان داریم کمک کنیم . شماره کارت مسجد:
6037997599185023
کلیک کنید کپی میشود. واریزی ها را میتوانید به ادمین ارسال کنید تا درج شود.
📢 لوح | چهار هزار شاگرد در شرایط اختناق ✏️ رهبر انقلاب: غالباً تصوّر میشود که امام صادق علیه‌السّلام بر روى یک منبر مى‌نشست و چهار هزار نفر جمع میشدند. اما این‌جورى نبوده. ✏️ چهار هزار نفر در طول عمر طولانىِ امام بتدریج خدمتشان رسیده‌اند. این‌جور نبود که خلفا‌ اجازه میدادند که امام بنشیند و حرف بزند. عمر امام یک عمر آرام و راحت نبوده است. منبع:کتاب همرزمان حسین علیه‌السلام 📥 نسخه قابل چاپ 💻 Farsi.Khamenei.ir
میلاد خاتم پیامبران حضرت محمد (ص) و میلاد جامع علم و عمل و عبادت، پرچم‌دار شاهراه ولایت علوی، حضرت امام جعفر صادق (ع) گرامی باد.
انا لله و انا الیه راجعون . جان باختن تعدادی از هموطنان عزیز در معدن ذغال سنگ طبس تسلیت میگوییم . خداوند روح این سخت کوشان را با اولیا الله محشور و به بازماندگان صبر جزیل عنایت گرداند. 🖤🖤
رویکرد شناسی مهدویت (بخش اول) 🔹با مطالعه تحليلى آثار و مكتوبات مسلمانان در دوره‏هاى مختلف تاريخى، رويكردهاى متفاوت و ويژگى‏ها و تفاوت‏هاى ناشى از مبانى و روش‏ها مشاهد می گردد. در حوزه مهدويّت بر اساس مبانی و روش ها سه رویکرد «نقلى» ؛ « نقلى- عقلى» و «عرفانی» وجود دارد: 1⃣. رويكرد نقلى‏ كهن‏ترين رويكرد به مسئله مهدويّت رويكرد نقلى است. گردآورى و تبويب احاديث، نخستين تلاش فكرى براى پرداختن به اين موضوع است. آنچه در مصادر اصلى حديث شيعه و اهل سنّت چون‏ الكافى‏ و كتب صحاح در باب مهدويّت گرد آمده، با همين رويكرد است. در اين روش تكيه‏گاه اصلى، آموزه‏هاى منتهى به وحى است. 🔸اين روش از آغاز نگارش در باره مهدويّت تا دوره معاصر بيشترين طرف‏دار را داشته است. كتاب‏هاى تأليف‏شده در قرون نخستين و حتّى قبل از تولد امام مهدى عليه السلام از اين جمله‏اند. دو كتاب‏ الغيبة نعمانى و كمال الدين‏ شيخ صدوق، كه در قرن چهارم تأليف شده و تا امروز در دسترس‏اند، كهن‏ترين آثار مستقل برجامانده در اين زمينه به شمار مى‏روند. دغدغه هر دو نويسنده تبيين اعتقادات شيعه در باره امام دوازدهم و دفع حيرت‏ها و شبهه‏ها بوده است. پس از قرن چهارم، در دوره‏هاى بعدى نيز اين روش و رويكرد در ميان محققان شيعى و اهل سنّت در موضوع مهدويّت رواج داشته و تا به امروز ادامه پيدا كرده است. به عنوان نمونه در دوره میانی مرحوم مجلسی در بحار الانوار جلدهای 51، 52و بخشی از جلد 53 را به روایات مهدویت اختصاص داده است. در دوره معاصر نيز كتاب‏هاى متعدّدى با صبغه نقلى نگاشته شده است كه يكى از بهترين آنها كتاب‏ منتخب الاثر فى الامام الثانى عشر تأليف مرحوم آيةاللَّه لطف اللَّه صافى گلپايگانى است. 🔸در اهل سنت نیز آثاری با رویکرد نقلی شکل گرفت. مانند: البيان فى اخبار صاحب الزمان‏، محمّد بن‏يوسف گنجى شافعى (م 658 ق)؛ عقد الدرر فى اخبار المنتظر وهو المهدى‏، يوسف بن‏يحيى المَقدسى الشافعى السلمى (م 685 ق)؛ العرف الوردى فى اخبار المهدى‏، جلال الدين سيوطى (م 911 ق)؛ القول المختصر فى علامات المهدى المنتظر، ابن حجر هيثمى (م974) •••••✾•🌿🌺🌿•✾•••• 🇮🇷@moslemkamyab
زیارت امام مهدی
علیه السلام
در روز جمعه اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَ عَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَ اُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَ بِآلِ بَيْتِكَ، وَ اَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ، وَ اَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد، وَ اَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَ التّابِعينَ وَ النّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ، وَ الْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَ عَلي آلِ بَيْتِكَ هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، الْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ، وَ قَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، وَ اَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَ جارُكَ، وَ اَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ، وَ مَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَ الاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَ عَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ. @wiki_mahdaviat_ir 🔰 آقای ما! ما در زمان شما باشیم و این گونه محروم باشیم! همه انبیاء و اولیاء حسرت میخورند که زمان حضرت ولیعصر علیه السلام باشند. بدبخت من که زمانِ «آقا» باشم و امامم «آقا» باشد، اما چشم کور من، او را نبیند. این حسرت است. «عَزیزٌ عَلَّیَ اَنْ اَرَی الخَلْقَ وَ لا تُری»
رویکرد شناسی مهدویت (بخش دوم) 2⃣رويكرد نقلى- عقلى‏ دومين رويكردى كه عالمان مسلمان در مواجهه با مهدويّت در پيش گرفته‏اند، رويكرد نقلى- عقلى است. اين رويكرد از قرن پنجم و از حوزه علمى بغداد آغاز شده است. 🔸 نخستين پردازندگان آن متكلمان بغدادى چون شيخ مفيد (م 413 ق)، سيّد مرتضى (م 436 ق) و شيخ طوسى (م 460 ق) بوده‏اند. البته اين رويه در دوره‏هاى بعد نيز ادامه يافته است. 🔸در قرن هفتم خواجه نصيرالدين طوسى، و در قرن يازدهم صدرالدين شيرازى اين روش را ادامه داده‏اند. 🔸 در دوران معاصر نيز عالمانى چون شهيد سيّد محمّدباقر صدر و آية اللَّه جوادى آملى در اين راه گام زده‏اند. 🔹 البته قواعد و اصول عقلى به كار گرفته‏شده در اين زمينه در گذر زمان تطوراتى داشته است؛ در اين راه گاه از عقل كلامى محض، و گاه از عقل فلسفى محض بهره برده‏اند و گاهى هم فراتر از آن دو به دانش‏هاى تجربى بشرى و تبيين‏هاى عقلانى نيز متوسل شده‏اند. 🔸به عنوان نمونه شيخ مفيد از نخستين متكلمان شيعى است كه با رويكرد عقلى به مسئله مهدويّت پرداخته و رساله‏ها و آثارى در اين زمينه نگاشته است. وى بر خلاف عالمان پيشين، مانند نعمانى و شيخ صدوق، روش نقلى- عقلى را، كه روش وى در قلمروهاى مختلف دينى است و در آن زمان در بغداد متداول و رايج بوده، برگزيده است. از وى پنج اثر در موضوع مهدويّت بر جاى مانده است. مفصل‏ترين اين آثار الفصول العشرة فى الغيبة است كه در فاصله سال‏هاى 410 و 411 هجرى يعنى سال‏هاى پايانى عمرش، نوشته است. وى در اين كتاب ده مسئله از مسائل مهدويّت را مطرح كرده و به شيوه متكلمانه پاسخ داده است. 🔸یا ملّاصدرا در شرح اصول الكافى‏ از احاديث «باب الحجة» چند قاعده عقلى براى اثبات امامت بهره برده است. استفاده ملّاصدرا از قواعد عقلى در بحث امامت، به موضوع مهدويّت نيز راه يافته و پس از وى رايج شده است. •••••✾•🌿🌺🌿•✾•••• 🇮🇷@moslemkamyab