eitaa logo
فکرنوشته ها
272 دنبال‌کننده
123 عکس
87 ویدیو
5 فایل
ایزدی طلبه درس خارج ارشد فلسفه از موسسه امام خمینی دانشجوی دکتری فلسفه دین دانشگاه تهران استاد حوزه و دانشگاه @Ur4god
مشاهده در ایتا
دانلود
✅حکمت شرور ۳ ⭐️غایت محوری در خیر و شر 💥همواره سوال بوده که معنای خیر و شر چیست و از چه راهی تشخیص دهیم امری خیر است یا شر؟ مثلاً چرا کرونا و زلزله شر است اما سلامتی و ثروت خیر است؟ 📚یکی از راه هایی که قدرت شناخت خیر و شر را به ما می‌دهد، نظر به غایت و نتیجه آن چیز است. اگر در مجموع نتیجه خوبی برای ما داشت خیر است وگرنه شر است. 📚این نوع تعریف، غایت نگر است. مثلاً به زلزله و کرونا شر می گویند چون نتیجه بدی برای بشر دارد و باعث مرگ و میر می‌شود و ثروت خیر است چون نتیجه خوبی دارد و باعث آسایش انسان می شود. 💥حال اگر چشم‌هایمان را بشوییم و جور دیگر ببینیم، میفهمیم تمام پدیده های عالم خیرند چون در مجموع برکات بیشتری برای بشر دارند. مثلاً کرونا اگر باعث شود انسان غافل ضعف خود را ببیند و به یاد قدرت لایزال الهی بیفتد، پس در مجموع خیرات بیشتری برای بشر داشته؛ یا اگر زلزله باعث شود من به یاد این بیفتم که هر لحظه امکان دارد به عالم دیگر سفر کنم و با پرونده عملم ملاقات کنم، این باعث میشود انسان تلاش کند رفتارش را درست کند. ✅در ضمن همه این سختیها در جریده الهی نوشته میشود و در عوضش چندین برابر سود به ما می‌رسد. پس غایت و نتیجه همه این امور در مجموع خوب است ❤️پس اگر بر دیده مجنون نشینی، به جز زیبایی لیلی نبینی؛ همه اینها از خداست و با نگاهی دیگر همگی خیرات الهیند که ما را از غفلت بیدار کنند. @mostafaizadi
✅انسان به قول سعدی دو بار باید زندگی کند، با یکی تحربه آموختن و با دگری تجربه بستن به کار. 📚انسان نمی‌تواند به عقب برگردد و اشتباهاتی که کرده را جبران کند. پس باید در همان موقع بزنگاه اطلاعات کافی داشته باشد تا در منجلاب نیفتد. 💥یکی از راههای کم کردن اشتباهات، استفاده از تجربه دیگران است. 💥مثلاً در بصیرت سیاسی اگر مردم یک نفر را انتخاب کردند، دیگر نمیشود به عقب برگشت و انتخاب مردم را عوض کرد. جامعه با آزمون و خطا پیش میرود. از راههای کم کردن خطا استفاده از تجربه های تاریخیست. ⭐️کتاب زمزم عرفان نه فقط کتابی اخلاقی در زمینه سلوک آیت الله بهجت است بلکه کتابی تاریخی سیاسی در مورد عصر مشروطه است. کتب زیادی در مورد مشروطه نوشته شده اما نقل قول‌های آیت الله بهجت از آن وقایع بسیار زیباست. 💥مثلاً یک جا میگوید، آیت الله نائینی که از طرفداران مشروطه بود، آخر عمر از مشروطه خواهی اش پشیمان بود و می‌گفت انگور انداختیم سرکه شود ولی شراب شد! در جای دیگر می‌گوید وقتی مرحوم نائینی به قم آمده بود میرزا جوادآقا ملکی تبریزی کتاب تنزیه المله او را که در دفاع از مشروطه نوشته بود، محکم به زمین زده و به او گفته بود اینها چیست که نوشته ای؟ میرزای نائینی به گریه افتاده بود و در جایی دستور داده بود کتاب تنزیه المله را جمع کنند و به دریا بریزند. ✅خلاصه، هم برای فهم سیره زیبای علما و هم مباحث جالب تاریخی، کتابی قابل استفاده است. من خودم به قدری لذت بردم که دو سه روزه تمامش را خواندم. @mostafaizadi
💥یکی از مشکلات اصلی حوزه عدم ارتباط آن با شبهات و مسائلی روز است. وقتی مقام معظم رهبری در سال ۸۹ فرمودند اگر حوزه به همین وضعش ادامه دهد، تا ۲۰ سال دیگر یا حوزه ای نخواهیم داشت یا بسیار گوشه گیر خواهد بود، نشان عقب افتادگی شدید حوزه از مسائل مطرح جهانی درباره دین است. فلسفه دین تنها یکی از این رشته هاست. زبان دین، مسأله شر، اثبات وجود خدا، معرفت شناسی دینی، هرمنوتیک، عقلانیت دینی و بسیار مباحث دیگر که در حوزه یا اصلا مطرح نیست یا آنچه مطرح است هیچ ارتباطی با دغدغه‌های جوامع علمی درباره دین ندارد. 🔴مشکل اصلی جهل بسیط نیست، بلکه جهل مرکب بسیاری از حوزویان است در عین اینکه بسیار عقب اند، فکر میکنند همه مشکلات را هم جواب داده و دیگر نیازی نیست! ✅افراد معدودی در حوزه این مسئله را درک کردند. علامه طباطبایی، شهید مطهری و علامه مصباح یزدی از این افراد بودند. 📚یکی از کارهای بزرگ علامه مصباح در این زمینه مطرح کردن طرح ولایت بود. طرح ولایت نوعی فلسفه دین اسلامی و نگاهی جامع به اسلام متناسب با نیازهای روز و دغدغه های جهانی است. مقام معظم رهبری تاکید بسیاری بر این طرح داشته اند. 💥به نظر می‌رسد انسان میتواند زندگی خود را به دو بخش تقسیم کند، بخشی که قبل از گذراندن این طرح بوده و بخشی که بعد از گذراندن آن بوده. 💥لازم است هر طلبه و غیر طلبه ای که دغدغه فهم عمیق دین متناسب با نیاز جامعه و شبهات روز را دارد، یک دور این طرح را بگذراند. ثبت نام دوره تابستانش شروع شده. @mostafaizadi
💥جای خالی اخلاق در انتخابات و مناظرات 🔴تا وقتی این تفکر در جامعه باشد که کاندیدایی برای ریاست جمهوری بهتر است که داد و بیدادش بیش تر و تکه انداختنها و فحاشی هایش جذابتر باشد، وضع مملکت همین است که میبینیم. سال ۸۸ سنگ بنای داد و بیداد در مناظره ها را احمدی نژاد گذاشت. یکی از علل ناقصه فتنه هم رفتارهای خارج از عرف وی بود. آن وقت خیلی‌ها خوشحال بودند که چطور میرحسین را به چیز چیز گفتن وادار کرده و آبروی هاشمی را برده، اما اثر آنگونه مناظره کردن تا سال ۹۲ باقی ماند و روحانی هم با همین جنجال ها و «من سرهنگ نیستم» و «شما حمله گازنبری میکنید» توانست رای بیاورد. هیلاری کلینتون می‌گفت دیدیم روحانی از سیاستهای اصلی نظام ایران به شدت انتقاد می‌کند و این شوکه کننده بود! 💥بعضی انقلابیون هم دوست دارند مناظرات کسی بیاید که طرف مقابل را با خاک یکسان کند و او را مضحکه عام و خاص کند. اما این رفتار اگرچه باعث پیروزی موقت شود اما در دراز مدت اثر بدی خواهد گذاشت. 🔴از علل انحطاط آمریکا همین فحاشی ها و بی اخلاقی ها در مناظراتشان بود. هیلاری به ترامپ تهمتهای جنسی میزد و ترامپ به شوهر هیلاری یعنی بیل کلینتون، و اینجا مهد دموکراسی جهان تبدیل به کاباره جنسی شده بود! 💥اگر کاندیدایی با بی اخلاقی و تمسخر و ضایع کردن طرف مقابل خواست رای بیاورد چندان خوشحال نشیم. (البته گاهی در مقام مقابله به مثل شاید لازم باشد کمی مثل خودشان برخورد کنیم اما این مسئله استثناست و نه یک نورم همیشگی). بهترین‌ها بااخلاقترین‌ها هستند نه جنجالی‌ترین ها ✅پی نوشت: الان صحبت های آقای همتی رو می‌دیدم، وسط بحث اقتصادی ۵ رقیب مخالفش (غیر از مهرعلیزاده) را به بی‌دینی بی‌ایمانی و... متهم کرد و گفت لا اقل آزاده باشید! @mostafaizadi
✅راه تشخیص وعده دروغ از وعده صادق 💥شاید این حرف را شنیده باشید که قبلاً هم خیلی ها وعده و شعار دادند و عمل نکردند از کجا معلوم اینها که الان آمدند به وعده‌شان عمل کنند؟ پس رای نمی‌دهیم چون به وعده ها نمیشود اعتماد کرد. 💥حقیقت این است که کاندیدای مورد نظر را از روی وعده اش نباید انتخاب کرد بلکه باید به عملکرد گذشته اش نگاه کرد. 📚سال ۹۲ حسن روحانی سیلی از وعده‌های زیبا به مردم داد. از وعده صد روزه تا آنچنان رونق اقتصادی و وعده مذاکرات موفق. اما اگر مردم در سال ۹۲ به جای فریب وعده های او را خوردن، به عملکرد گذشته اش نگاه میکردند، هیچ وقت به او رأی نمی‌دادند. سال ۸۲ در مذاکرات شکست عجیبی خورد، تفکر اقتصادی اش را در کتاب امنیت ملی، تفکر نئوکینزی غربی معرفی کرده بود، نه تفکر که مبتنی بر عدالت اقتصادی اسلامیست. آقای رفسنجانی که روحانی را بزرگ کرد و او را نماینده خودش معرفی کرد، رکورد بالاترین تورم در جمهوری اسلامی را در دولتش (۵۰٪) داشت. 🔴اگر مردم به این عملکردها نگاه می‌کردند گول وعده ها را نمی‌خوردند و به او رأی نمی‌دادند. 💥در این انتخابات هم همه وعده میدهند، اما برای اینکه ببینیم چه کسی در وعده اش صادق است باید به عملکرد قبلی او نگریست. آقای رییسی که وعده راه انداختن تولید و مبارزه با فساد را میدهد، خودش در قوه قضاییه، با اینکه وظیفه ‌اش نبود، بسیاری از کارخانه ها را همچون هفت تپه به تولید برگرداند. ۲۰۰۰ واحد تولیدی را که دولت رهایشان کرده بود، بازفعال کرد، فصل جدیدی در مبارزه با فساد راه انداخت، بسیاری دانه درشت ها همچون برادر رییس جمهور و برادر معاون اول، داماد وزیر و بسیاری دیگر را به جرم فساد اقتصادی با تمام تهدیدات و مخالفت‌های دولت به زندان انداخت. ✅این عملکرد چیزیست که «مرد میدان» را از «ارباب وعده‌ها» جدا می‌کند و انسان را مطمئن می‌سازد که این شخص اگر وعده ای می‌دهد، عمل می‌کند. ✅به عمل کار براید، به سخنرانی نیست @mostafaizadi
💥اساسا هر کسی که در جمهوری اسلامی کاندید شده یا برنامه و سابقه درخشانی داشته و یا اینکه چون خود را بی برنامه می‌دیده، با سوار شدن بر موج احساسات مردم توانسته از آنها رأی جمع کند. 📚محسن آقایی که با مستند ایکسونامی شناخته می‌شد، مستندی به نام دیوارکش درباره استفاده ابزاری از زنان در انتخابات جمهوری اسلامی ساخته که دیدنش خالی از لطف نیست. 🔴خاتمی و دار و دسته اش که دهه هفتاد دم از آزادی دختر و پسر میزدند، اوائل انقلاب میگفتند چون ویدیو مظهر تمدن غرب است حتی اگر فیلم امام در آن باشد داشتنش جرم است! یا درباره بازیگران قبل انقلاب میگفتند حتی اگر به درگاه الهی توبه کنند توبه شان قبول نمیشود و اجازه بازی در هیچ فیلمی بعد انقلاب را به آنها نمی‌دادند و مجبور به مهاجرتشان کردند! 🔴یا روحانی که با تاختن به حجاب برای خودش رأی جمع کرد، از سردمداران اجباری کردن حجاب و بگیر و ببند در اول انقلاب بود. در آن مستند فائزه هاشمی میگوید چون اصلاح‌طلبان میخواستند به قدرت برسند نظراتشان این طور تغییر کرد! ☝️میگویند حسن روحانی به وعده هایش عمل نکرد، به نظرم برعکس به مهم ترین وعده هایش خیلی خوب عمل کرد. وعده اصلی او که باعث رأی جمع کردنش شد، اقتصادی و درست کردن معیشت نبود،آزادی به معنای بی بند و باری زن و مرد بود، ولنگاری و هرج و مرج در فضای مجازی بود. این وعده را خوب محقق کرد. بعضی از کسانی که به او رأی دادند به همین خاطر بود. پس نباید از او شاکی شوند! 💥البته همه کسانی که به روحانی رای دادند این طور نبودند. @mostafaizadi
✅ایمان از منظر مرجئه و سکولارها 📚در ابتدای اسلام تفکر مرجئه پدید آمد. آنها که از افراط خوارج خسته شدند خودشان به تفریط افتادند. گفتند ایمان ربطی به اعمال ندارد. فقط در دل معتقد به خدا باش اگر نماز نخواندی روزه نگرفتی و هیچ عمل عبادی انجام ندادی و همه گناهان را هم انجام دادی بازهم به بهشت میروی! حتی پا را جلو تر گذاشته و گفتند نماز مال شخص ضعیف الایمان است 🌹این تفکر مورد انتقاد شدید ائمه شیعه قرار گرفت. امام صادق فرمودند خدا مرجئه را لعنت کند که خدا را پرستش نمی‌کنند. و فرمودند به جوانانتان معارف اهل بیت را بیاموزید قبل از اینکه مرجئه زودتر آنها را جذب کنند. 🔴در جامعه ما تفکر مرجئه به اوج رسیده. مخصوصا دم انتخابات خیلی کاندیداها برای جذب رأی به نوعی این تفکر را ترویج میکنند. چه کار به حجاب مردم دارید؟ هر ترانه ای بگذارید گوش کنند، رقص و آواز چه اشکالی دارد؟ اگر دین جلوی آزادیتان را گرفت دین را کنار بگذارید! مردم را به زور به بهشت نمی‌برند و بسیار جملات دیگر شبیه این، که همگی دم انتخابات باب میشوند! 💥حقیقت این است که جامعه اسلامی موظف به اجرای قوانین اسلامیست و تفکرات سکولاریسم الان که شبیه مرجئه است چیزی از اسلام باقی نخواهد گذاشت. 💥در چند روز مانده تا انتخابات رای که نخواهند آورد ولی تا می‌توانند رقیب هراسی میکنند تا یا به دور دوم بکشند یا پیروزی حریف را ضعیف نشان دهند تا بتوانند در چند سال آینده مانع کار دولت شوند. جهت خنثی سازی این امر تلاش کنیم تا پشیمان نشویم. @mostafaizadi
📚کتاب دنیای سوفی: رمانی در تاریخ فلسفه غرب ✅یکی از مشکلات خواص خصوصا طلاب عدم آشنایی با تاریخ تفکر در غرب است. (اصولاً حوزه با تاریخ علوم و حتی خود تاریخ چندان میانه ندارد) چه شد غرب به این پیشرفت ها رسید؟ الان حرف غربیها چیست؟ چه اشکالاتی راجع به دین دارند؟ سیر تفکر در غرب به چه نحوی بوده و الان در چه مقطعیست؟ 🔴جهل به این موضوع باعث شده طلاب، هنگام تبلیغ دین در جامعه، اولویت ها و گره های ذهنی مردم را نشناسند. چون مردم به شدت تحت تأثیر فرهنگ غربند و تا آن فرهنگ به صورت ریشه ای شناخته نشود، نمیتوان دوایی درخور تجویز کرد. 💥آشنایی ولو سطحی با فلسفه غرب هم یکی از مهم ترین چیزها برای طلاب مشغول به فلسفه اسلامیست. 💥بعد از توصیه مقام معظم رهبری به خواندن کتاب دنیای سوفی، نظرم جلب کتاب شد. کمی خواندنش طول کشید ولی کتابی جذاب با ادبیات نوجوانانه برای تاریخ فلسفه غرب است. ✅پی نوشت: البته ورود عمیق به فلسفه غرب تیغ دو لبیست که باید همراه با استاد و بعد از شناخت فلسفه اسلامی باشد. شیوه موسسه امام در تدریس همزمان فلسفه اسلامی و غرب شیوه خوبی بود. @mostafaizadi
✅چه زمانی ورود به فلسفه غرب برای طلبه مفید است؟ 🔴بعضی طلاب را دیده ایم که فلسفه اسلامی نخوانده اند و صرفا در فقه و اصول و احادیث تحصیل کرده اند. اینها چون میخواهند خود را کمی به روز نشان بدهند مستقیم به سراغ فلسفه غرب و کتب دانشمندان غربی یا تحصیل رشته های غربی در دانشگاه میروند. بعضاً دیده شده تفکر این اشخاص التقاطی میشود. هم خود را حوزوی اصیل میدانند (چون در فقه و اصول شاید حتی بهتر از بعضی کار کرده اند) و از طرف دیگر کلام غربیها را تکرار می‌کنند و چون فلسفه اسلامی نخوانده اند، کلام آنها را بی اشکال دیده و قبول میکنند و اگر طلاب دلسوز و آشنای عمیق به فلسفه و اعتقادات اسلامی، نقدی به آنها وارد می کنند آنها را متهم به تحجر! میکنند. خود را نماینده حوزه به روز میدانند! 💥راه صحیح ورود عمیق به تفکر غرب، آشنایی با فلسفه اسلامیست. و البته با استاد. و الا با صرف فقه و اصول اگر کسی وارد این مباحث شود بیشتر گرفتار جهل مرکب می‌شود. متفکرانی همچون شهید مطهری علامه طباطبایی و علامه مصباح توانستند در این زمینه مفید باشند چون اطلاع کامل از فلسفه اسلامی همراه با تهذیب نفس داشتند. اما اشخاصی همچون سروش و مصطفی ملکیان چون از ابتدا بیشتر در غرب کار کردند و کمی متاسفانه تکبر علمی سراغشان آمد، به غربزدگی دچار شدند. 📚به قول حجت‌الاسلام‌ دکتر : «طرح مباحث فلسفه غرب برای طلبه کم‌بهره از حکمت و علم اسلامی، او را تبدیل به «عبد آبق‍ی»‍ می‌کند که دیگر هیچ‌گاه تعلق فکری به خاستگاه حوزوی‌اش نخواهد داشت». 💥پی نوشت: البته از آن طرف هم طلبه ای که فلسفه اسلامی را خوب خوانده ولی حاضر نیست وارد تفکر غرب شود و آنها را جواب دهد، چندان موفق نیست و به وظیفه علمی خود عمل نکرده‌. @mostafaizadi
🔴نقد یکی از کانال های حوزوی 💥کانالی منسوب به یکی از طلاب حوزه دیدم. در ولادتها و شهادت ها تبریک و تسلیت خوبی دارد، پیروزی اقای رییسی رو هم تبریک گفته و اصطلاحات طلبگی خوبی هم به کار گرفته. اما نکاتی دارد که بیشتر با مبانی اصیل حوزه فاصله دارد و غربزدگی و ادعای روشنفکران غربی در آن موج میزند! 💥بسیار از دکتر عبدالکریمی نقل قول میکند. دکتر عبدالکریمی خود از افراد التقاطی دانشگاهیست. نظرات سروش را ترویج میکند و قائل است معرفت دینی صحیحی بین بعضی علما نیست و با توضیحی که میدهد مشخص است هرمنوتیک فلسفی را قبول دارد. لذا به دیدگاه فقه سنتی (بخوانید فقه جواهری) می‌تازد و نتیجه اش این میشود که هر برداشتی (ولو بی دلیل)موجه است! برای آشنایان به این مباحث مشخص است که این همان هرمنوتیک فلسفیست که سروش ترویج میدهد. به قول یکی از رفقا حتی کتاب معرفت شناسی طرح ولایت (موسسه امام خمینی) را هم نخوانده، چه برسد مباحث عمیق دیگر در رد اینها! 🔴مباحث فقهی و روایی ای را هم بزرگ کرده که انسان تعجب میکند! مثلاً متن مفصلی درباره اینکه ختنه در اسلام واجب است آیا پیامبر اسلام هم ختنه شده؟ جبرییل او را ختنه کرده؟ قبل نبوت ختنه شده یا بعدش و شقوق زیادی مطرح کرده و گفته باید بررسی بیشتر شود! یا در متنی با تمسک به بعضی عبارات علامه مجلسی اثبات کرده علامه معتقد به تحریف قرآن است! البته علامه در بعضی کتب دیگرش این ادعا را رد میکند، ولی مشخص نیست در میان چیزهای قابل بحث مورد نیاز، چرا ادعای تحریف قرآن که الان یکی از چیزهاییست که شدیداً شیعه را در معرض نقد قرار میدهد، اینقدر سعی شده اثبات شود! (آیت الله رجبی میگفتند از تمام روایاتی که درباره تحریف قرآن در کتاب حاجی نوری آورده شده همه ضعیف اند جز حدود سی تا که آنها هم دال بر تحریف معنوی اند و نه لفظی) 🔴دغدغه صاحب کانال متاسفانه به جای مباحث اصیل و مورد نیاز دینی، صرف اثبات چگونگی ختنه پیامبر یا تمسک به بعضی اقوال ضعیف درباره تحریف قرآن یا اثبات نظر روشنفکران غربزده در معرفت شناسی دینی است. این تأملات، چندان حوزوی اصیل نیست. ✅در پست قبل گفته شد طلبه بعد از خواندن قوی فلسفه اسلامی باید وارد مباحث غربی فلسفه دین و معرفت دینی شود و الا از فکر اصیل حوزوی فاصله میگیرد. @mostafaizadi
💥نقدی (کمی تند) به حوزه 🔴مقام معظم رهبری نابودی دو چیز را پیش بینی کردند: 1⃣اول اسراییل بود که فرمودند تا ۲۵ سال دیگه اسراییلی نخواهد بود. 2⃣دوم حوزه که سال ۸۹ وقتی به قم آمدند فرمودند اگر حوزه خود را متحول نکند تا ۲۰ سال دیگه یا حوزه ای نخواهیم داشت و یا به شدت گوشه گیر خواهد بود! (یعنی قبل نابودی اسراییل باید خدایی نکرده منتظر نابودی حوزه باشیم؟! 🤔😔) ✅از نابودی اسراییل همه خوشحال میشیم اما از نابودی حوزه واقعا ناراحت خواهیم شد! الان ۱۱ سال از وقتی که حضرت آقا این حرف را زدند می‌گذرد. باید حوزه بیان کند چه مقدار از دغدغه های مقام معظم رهبری برای تحول حوزه انجام شده؟ نکند که تا ۹ سال دیگر هم حرف رهبری زمین بماند و حوزه نابود شود! 🔴نشونه هایی از رو به ضعف رفتن حوزه نمایان شده. یکی از بزرگان حوزه مشهد در جلسه ای خصوصی فرمودند سه سال است که خروجی حوزه خراسان (کسانی که ترک تحصیل میکنند) از ورودی آن بیشتره! این خطر بزرگیست که نشون میده متاسفانه حوزه به سمت پیشبینی آقا داره پیش می‌ره! 💥البته از انصاف نگذریم مقداری تقصیر دولت اعتداله که دین رو در جامعه تضعیف کرده و امیدواریم با آمدن آقای رییسی وضعیت حوزه هم بهتر شه، ولی حوزه هم بی تقصیر نبوده. از وضعیت مالی طلاب تا متناسب با نیاز روز بودن دروس حوزه، کم کاری شده. آقا در همان جلسه گفتند چه لزومی داره متن سنگینی (مثل کفایه) وقت طلبه رو بگیره. عوضش کنید. ولی متاسفانه هنوز کفایه می‌خونیم! یا ده سال طول می‌کشه که طلبه به درس خارج برسه و میشه این زمانو مثلاً شش ساله کرد. یا اسلامی سازی علوم انسانی و رسمی‌تر شدن فلسفه که حوزه آنطور که باید، پیگیر نیست. ✅وظیفه اصلی طلاب در حال حاضر مطالبه گری از مسئولین حوزست. بگن چرا حرف آقا زمین مونده و حداقل اگر عذری دارن شفاف سازی کنن. ۹ سال دیگه بیشتر تا مهلت ۲۰ ساله آقا باقی نمونده! حواسمون باشه دیر بیدار نشیم. 💥پی نوشت: حوزه در این چند سال پیشرفتهایی هرچند غیر کافی داشته و خوشبختانه مسئولین کنونی شورای عالی که یک سال بیشتر نیست انتخاب شده اند، از بهترین اشخاص برای تحول در حوزه اند. یعنی آقایان اعرافی، رجبی، اراکی، مروی و شب زنده دار تیم خوبی برای این کارند (شاگرد بعضیهاشون همین الان هستم). دعا میکنیم بتوانند وظیفه خود را در تحول حوزه انجام دهند، ولی وظیفه ما مطالبه گری هم هست و وظیفه آنها عمل به حرف رهبری و شفاف سازی. مطالبه یادتان نرود.😉 @mostafaizadi
💥افول و ظهور فلسفه در مشهد 💥قبل ورود میرزا مهدی اصفهانی به مشهد آنجا دارای فلاسفه و عرفایی بود و چندان مخالفت با فلسفه رواج نداشت. افول فلسفه و بحثهای عقلی عرفانی در مشهد را باید با ورود وی به مشهد مقارن دانست. وی از شاگردان مرحوم نائینیست و اجازه اجتهاد از ایشان دارد. عرفان و ریاضت را در نجف شروع کرد و به شهوداتی رسید. بعد هجرت به مشهد مکتب تفکیک را پایه گذاری کرد. 🔴اما طبق نقل‌های تاریخی که شده به نقل اساتیدش فهم کتاب شواهد ملاصدرا برای او از اصعب امور بود. این امر از نوشته هایش پیداست. مثلاً شکل اول منطق را رد میکند! و یا قائل است فلسفه بر پایه قیاس است و اهل بیت از قیاس نهی کرده اند! (کمترین منطق دان هم میداند چه فرقی بین قیاس منطقی و قیاس اصولی که منهی اهل بیت است وجود دارد.) ریاضت های غیر مناسب داشت و لذا به شدت از عرفان زده شد. آیت الله میلانی میگفتند او از عرفان زده شد به جان فلسفه افتاد. 📚علت مخالفتش با فلسفه و عرفان مکاشفه و ملاقات وی با کسی بود که روی سینه اش نوشته بود طلب علم از غیر طریق ما مساوق انکار ماست. میرزا مهدی قائل بود امام زمان را دیده و به این جمله هم نشانه رد فلسفه و عرفان است. (البته این سوال وجود دارد که آیا استفاده از عقل، راهی خلاف راه اهل بیت است یا در راستای آن؟) 💥نزدیک ترین شاگرد او و مقرر درسهایش شیخ محمود حلبی (موسس انجمن حجتیه) بود. در کلمات آنها مخصوصا حلبی بی احترامی‌هایی نسبت به فلاسفه و عرفا دیده میشود. آیت الله وحید حفظه الله شاگرد میرزا مهدی بوده لذا بر خلاف استاد دیگرش آیت الله خویی، حملات تندی به فلسفه دارد. آیت الله بهجت فرموده بودند «آقا میرزا مهدی به کسانی سبّ می‌نمود که آنها را می‌شناختم که شب‌ها در هنگام خواب آنقدر از عشق و خوف خدا اشک می‌ریختند که بالش ایشان خیس می‌شد؛ ولی شنیدم که ایشان در آخر عمر توبه نموده‌است و چون شنیدم که توبه نموده‌است گاهی مشهد سر قبر او می‌روم.» ✅با ورود او فلسفه در مشهد افول کرد اما با تلاش بزرگانی فلسفه در مشهد رونقی مجدد گرفت. چهار نفر در مشهد به مخالفت مکتب تفکیک همت گذاشتند و موجب رونق مجدد فلسفه شدند: 1⃣آیت الله العظمی سیدهادی میلانی: ایشان از بزرگترین شاگردان محقق اصفهانی (فیلسوف فقیه و اصولی بزرگ) و کسی بود که هم امام خمینی و هم آیت الله بروجردی از او برای زعامت تمام شیعه بعد آیت الله بروجردی دعوت کرده بودند اما او نپذیرفت. با اینکه او به دعوت بعضی اهل تفکیک برای تدریس به مشهد آمد ولی نگاه مثبت او به فلسفه باعث ناراحتی اهل تفکیک شد. وی به مخالفت با تفکیک پرداخت و شاگردانش نیز این راه را ادامه دادند. البته ایشان چندان تدریس فلسفه نمی‌کرد و به فقه و اصول مشغول بود. 2⃣استاد سیدجلال الدین آشتیانی: ایشان فیلسوف واقعی و مدرس فلسفه بود و با قدرت به نقد تفکیک در مشهد پرداخت. ایشان ریاضت های غیر عرفی میرزا مهدی را باعث مخالفتش با فلسفه و عرفان می‌دانست و طبق تحقیقاتی که کرده بود می‌گفت میرزا مهدی به خاطر همین ریاضتها و فشارهای روانی مقداری بستری بود. 3⃣علامه سید محمدحسین طهرانی: ایشان شاگرد علامه طباطبایی و سید هاشم حداد بود و به درخواست مرحوم حداد به مشهد مهاجرت کرد. موفق ترین شخص در نقد تفکیک ایشان بود چون شاگرد پرور و بسیار متواضع و خوش اخلاق بود. همین باعث جذب طلاب به ایشان و فلسفه و عرفان شد و شاگردان وی هم اکنون پرچمداران فلسفه در مشهدند. متاسفانه بسیار به ایشان و شاگردانشان از طرف بعضی اهل تفکیک تهمت، توهین و ناسزا می‌شود. 4⃣ مرحوم آیت الله العظمی سید عزالدین زنجانی‌: ایشان هم که از شاگردان امام و علامه بودند، سی سال در مشهد به تدریس از جمله فلسفه مشغول بوده اند. ایشان گرچه مخالف عرفان بوده اند، از فلسفه دفاع جدی می‌کردند و به همین دلیل به شدت از طرف تفکیکی ها مورد حمله قرار می‌گرفتند. 💥در حال حاضر فلسفه و عرفان در مشهد در وضعیتی به مراتب بهتر از سی چهل سال قبل قرار دارد. @mostafaizadi
✅نظر امام خمینی درباره ابن سینا: 💥شیخ الرئیس...النابغة الکبری و الاُعجوبةُ العظمی،الّذی لم یکن له فی حدّةِ الذِّهنِ و جودةِ القریحةِ کفواً احد (مصباح الولایه،ص۶۹) 🔥ابن سینا نابغه ای بزرگ و اعجوبه ای عظیم است که در تیزی ذهن و قوت ذکاوت «لم یکن له کفوا احد»! @mostafaizadi
📚آیا معقولات ثانیه در خارج مابإزاء ندارند؟ 💥در کانالی در نوشته ای پیرامون عدد، بیان شده عدد در خارج نیست و فقط معدود در خارج است و عدد نیز منتزع از معدود است و مابازاء خارجی ندارد. گفته شده عدد معقول ثانیست و این همان نظر علامه حلیست. 💥آشنایان با تاریخچه معقول ثانی می‌دانند، هم علامه حلی و هم استادش خواجه طوسی در بحث معقول ثانی متأثر از شیخ اشراقند. شیخ اشراق همه معقولات ثانیه را مساوی با معقولات ثانیه منطقی می‌دانست که هم عروض و هم اتصافشان ذهنیست و هیچ گونه مابإزاء خارجی ندارند. همه معقولات ثانی از جمله، وجود امکان شیئیت را اعتباری می‌دانست و می‌گفت در خارج هیچ کدام مابإزاء ندارند. 💥اولین کسی که با این حرف مخالفت کرد، قوشچی در نقد کلام خواجه و در زمانی بعد از خواجه و علامه حلی بود که گفت بعضی معقولات ثانیه (معقولات ثانیه فلسفی) هرچند عروض خارجی ندارند اما وصف امور خارجی قرار می‌گیرند. (یعنی انسان خارجی متصف به امکان میشود نه صرف انسان ذهنی) لذا عروضشان ذهنی ولی اتصاف خارجیست. سید سند (مرحوم دشتکی) یکی از پایه های مکتب شیراز، بعد قوشچی این نظر را پذیرفت. این دیدگاه تا زمان ملاصدرا باقی بود تا اینکه ملاصدرا نظر جدیدی مطرح کرد. 💥وی گفت اتصاف مثلاً انسان به امکان، معلولیت و بقیه معقولات ثانیه فلسفی خارجیست و اگر این اتصاف خارجی باشد باید دوطرف اتصاف نیز خارجی باشند. نمیشود اتصاف خارجی باشد ولی دوطرف اتصاف (انسان و امکان) خارجی نباشند. پس هم عروض معقولات ثانیه و هم اتصافشان خارجیست و امکان، علیت و حتی عدد در خارج وجود و مابإزاء خارجی دارد. ✅البته خارجی بودن معقولات ثانیه به معنای مابإزاء مستقل داشتن نیست. بلکه آنها به عین وجود موضوعشان موجودند. به قول منطقیین محمول من صمیمه اند نه محمول بالضمیمه. بیان علمی ترش این است که معقولات ثانیه فلسفی مابإزاء مستقل ندارند، نه اینکه اصلا مابإزاء ندارند. (ر.ک. حکمت اشراق استاد یزدان‌پناه، فصل معقولات ثانیه.) 🔴این نکته از آن جهت گفته شد که متوجه باشیم در هر علمی به متخصص آن علم رجوع کنیم. همانطور که کسی که صرفا فیلسوف است نظر فقهی‌اش تخصصی نیست و چندان به حرف فقهی اش اعتنایی نمیشود، همینطور کسی که صرفا فقیه است نباید به نظرات فلسفی اش اعتنا کرد. اینکه گفته بشود مثلاً پسر آیت الله سیستانی که فقه خوانده، قاعده الواحد را قبول ندارد، باید گفت با کمال احترام برای یک صرفا فقیه، نظرات او در فلسفه چندان اعتباری ندارد. مثل این است که یک پزشک بخواهد نظر مهندسی بدهد! 📚در هر علم به متخصص خودش رجوع کنیم. 💥پی‌نوشت: البته بعضی هم فیلسوفند هم فقیه، همچون علامه طباطبایی و امام خمینی و بسیاری شاگردان این دو. این اشخاص چون به صورت صحیح هر دو علم را فراگرفته اند می‌توانند نظریه پردازی کنند. 💥پی‌نوشت ۲: همانطور که با لمعه و رسائل مکاسب و کفایه کسی فقیه نمیشود با بدایه و نهایه کسی فیلسوف نمیشود. برای فلسفه کتب لازم و بسیار مفیدی اند اما مجوز نظریه پردازی در سطح تخصصی نمی‌دهند. @mostafaizadi
💥فحش درمانی آیت الله مصباح 🔹محمدحسین صفّارهرندی نوشت: در سال‌هایی که دوره اصلاحات دوم خردادی نام گرفت، برای سخنرانی در یکی از استان‌های شمالی دعوت شده بودم. همزمان با حضور من آیت‌الله مصباح آنجا بودند. 🔹به محضرشان رسیدم و گفتم در سن و سال شما که آن روز زیاده از هفتاد سال می‌شد این میزان آمد و شد و ۶-۷ سخنرانی در یک روز برای سلامتی شما ضرر ندارد؟ در پاسخ فرمودند: از قضا در گذشته، حال و روز من چنان بود که بعد از یک سخنرانی، دچار سر درد شدیدی می‌شدم که طاقت از من گرفت اما این روزها حتی با چندین سخنرانی در یک روز، از سردرد خبری نیست و گویا بهبودی کامل یافته‌ام. 🔹در ادامه افزودند: این اتفاق در حالی افتاد که من هیچ برنامه درمانی برای مداوای آن بیماری نداشته‌ام تنها چیزی که در زندگی من تغییر کرده، فحش‌های فراوانی است که مدعیان اصلاحات این روزها نثارم می‌کنند. گمان کنم آن فحش‌ها درمان درد من شده. سپس به کنایه گفتند: شاید در کنار شاخه‌های مختلف درمان، فحش درمانی را هم باید اضافه کرد.(نقل از خبرگزاری فارس) 📚پی‌نوشت: آیا فحاشی الان به علامه مصباح از طرف نماینده طیف خاصی، برای این است که با تلاش شاگردان و وابستگان علامه مصباح کاندید مورد نظرشان نتوانست مطرح شود و به عنوان کاندید انقلابی رای بیاورد؟ یا صرفا این یک بدبینی ست؟ @mostafaizadi
💥آیا دین باعث فاجعه محیط زیستی شده؟ 🔴طبق تحقیقات زیست محیطی در طول هزاران سال روند محیط زیست تقریبا یکنواخت بوده اما در ۷۰ سال گذشته به شدت تغییر کرده است. جمعیت انسان ها دو برابر شده اما جمعیت حیوانات تنها در ۷۰ سال گذشته به نصف خود رسیده است. بسیاری از جنگلها و فضاهای سبز تبدیل به بیابان شده. گرمایش زمین یکی از خطرهای بزرگ برای آینده بشریت است که طبق تحقیقات اگر تا ۲۰ سال آینده فکری برایش نشود، در آینده فاجعه زیست محیطی برای انسان ها و حیوانات پدید خواهد آمد. 💥بارش کم باران نسبت به دهه های گذشته به شدت محسوس است و معلوم نیست طی ۵۰ سال آینده اگر به همین وضع به پیش برود چه اتفاقی برای کره زمین خواهد افتاد. یکی از بحران های روز دنیا این بحران محیط زیست است ✅اینجا متفکرین دینی باید دست به کار شود. مثلاً اخلاق و فقه محیط زیست از چیزهاییست که نیاز به نظریه پردازی دارد. در روایات کاشتن یک درخت میوه دار دارای ثواب زیاد و کندن یک درخت میوه دار گناه زیادی دارد. سفر برای شکار بی رویه در فقه شبیه سفر حرام است لذا فقها میگویند باید نماز شکارچی در سفر به صورت جمع یا تمام ادا شود. اگر دستورات دین اسلام درست عمل شود جلو این فجایع گرفته میشود. 🔴اما متأسفانه بسیار در این زمینه کم کار شده. و همین باعث شده به جای اینکه دین طلبکار وضع بد محیط زیست باشد، بدهکار وضع موجود است! در ریشه یابی علل فاجعه زیست محیطی یکی از علت های مطرح در جهان این است که میگویند چون دین داران در مسیحیت و اسلام، انسان را اشرف مخلوقات میدانند لذا برای بقیه موجودات اهمیتی ثانوی قائل می‌شوند لذا به نابودی محیط زیست اهمیتی نمی‌دهند بلکه به راحتی آن را نابود می‌کنند. لذا دین باعث نابودی محیط زیست شده! 💥این نظریه در مجامع علمی مطرح دنیا وجود دارد و صرفا در چند کانال تلگرامی نیست. حال کسانی که به این شبهات جواب میدهند و از دین در مجامع بین المللی دفاع می‌کنند اکثرا متفکرین مسیحی اند درحالی که برای پیشرفت اسلام متفکرین شیعه با مرکزیت شهر قم، باید عهده دار مسائلی دینی در جهان باشند. @mostafaizadi
✅نظر مقام معظم رهبری درباره ابن‌سینا: 📚اگر کسی مثل ابن‌سینا در دنیای امروز با امکانات امروز درس میخواند، کاری میکرد که تا هزار سال دیگر دنیا مدیون او باشد؛ همچنان که در آن دوران و به حسب آن زمان کاری کرد که هزار سال دنیا مدیون او شد. بیانات در دیدار جمعی از روحانیون ۱/۱۲/۱۳۷۰ @mostafaizadi
✅استفاده از تابستان و فضای مجازی 💥استاد یزدان‌پناه می‌فرمودند درسی که در طول سال نمیتوانید بخوانید و در آن زمینه تحقیق کنید، از تابستان استفاده کنید. 💥تلف کردن وقت نشان دهنده بی هدفی و بی انگیزگی ست. انسانی که به آینده اش اهمیت می‌دهد بیهوده وقت تلف نمیکند. مثلاً درس ها تمام شد اگر خسته درس بودیم چند روز استراحت و تفریح کافیست. بعد حداکثر یک هفته به فکر کمبودها و درس‌هایی که نمیشود در طول سال خواند باشیم. 💥فضای مجازی فرصت بزرگیست. انسان لازم نیست با رفیقش در جایی قرار بگذارد و حضوری یک درس را مباحثه کند. از طریق مثلا اسکایپ دو نفر در دو شهر مختلف میتوانند درسی را مباحثه کنند. 📚کتب فلسفی، کلامی، تفسیری ، فقهی اصولی حتی رمان و کتب داستان و زندگینامه شهدا و علما برای مباحثه و مطالعه مفید و لازم اند. بعضی مستندها دیدنشان خالی از لطف نیست. هرکس با توجه به علاقه و هدفش موضوعی را میتواند انتخاب کند و در آن تحقیق کند. فرصت تابستان را غنیمت بشماریم که سالیان بعد سربلند باشیم. @mostafaizadi
✅سید هاشم حداد از شاگردان آیت الله سیدعلی قاضی و صاحب کشف و کرامات و مقامات بسیاری بود. علامه طهرانی سالیانی شاگردی ایشان را در نجف کرده و احوالش را به خوبی در این کتاب «روح مجرد» به نمایش گذاشته است. 💥بسیاری نسبت به مقامات اولیاء در جهل مرکب بلکه در انکار و جحد نسبت به آنها به سر میبرند. اینکه انسان بداند، اسراری در عالم هست که از آن خبر ندارد، خودش نشانه خوبیست. 📚خواندن این کتب انسان را از جهل مرکب بیرون می‌آورد و الگوهای بسیار خوبی برای ما معرفی می‌کند. مقام معظم رهبری درباره سلسله عرفانی نجف که آقای حداد جزئی از آن است می‌فرمایند: ✅ما در بين سلسله‌ى علمى فقهى و حِكمى خودمان در حوزه‌هاى علميه - در اين صراط مستقيم - يك گذرگاه و جريان خاص‌الخاص داريم كه ميتواند براى همه الگو باشد، هم براى علما الگو باشد - علماى بزرگ و كوچك - هم براى آحاد مردم و هم براى جوانها؛ ميتوانند واقعاً الگو باشند. اينها كسانى هستند كه به پايبندى به ظواهر اكتفاء نكردند، در طريق معرفت و طريق سلوك و طريق توحيد تلاش كردند مجاهدت كردند كار كردند، و به مقامات عاليه رسيدند. 💥 برخلاف خیلی از کتب شرح حال علما، نویسنده کتاب یعنی علامه طهرانی خودش از علمای بزرگ است. و این نقطه قوت این کتاب زیباست. @mostafaizadi
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین و اولاده المعصومین. عید بر همگان مبارک🌹🌹🌹
✅داستانی جالب از ارتباط میرزا جواد تهرانی و امام خمینی ✅نحوه صحیح ارتباط با مخالف 💥میرزا جواد آقا از بزرگان مکتب تفکیک و ضد فلسفه و عرفان بود اما به حضرت امام احترام زیادی می‌گذاشت. ایشان به تبع امام چندین بار به جبهه رفته بود. 📚آقای رحیم پور ازغدی میگوید در ایام طلبگی سال ۶۱,۶۲ امتحان معالم داشتیم، به میرزا جواد آقا گفتم یک استخاره کنید. تردید داشتم حالا که امام گفته، به جبهه بروم یا بایستم امتحان بدهم. ایشان گفتند اصول را خوانده ای؟ واجب موسع و مضیق را میدانی؟ گفتم بله. گفت اگر اینها با هم تعارض داشت باید واجب مضیق را عمل کنی. جبهه واجب مضیق است درس موسع است این دیگر استخاره نمی‌خواهد. هرچه امام میگوید واجب است. جالب است همان جا دیدم مجله حوزه روی زمین بود. حرف امام را منتشر کرده بود که گفته بودند: فلسفه و عرفان در حوزه ها منع شده بود. کتابهایش را با انبر برمیداشتند، من و آقای طباطبایی آن را احیاء کردیم. ایشان خیلی ناراحت بود از حرف امام. مجله را برداشت و روی زمین زد و گفت ببین ایشان چه میگوید؟!(کتاب تغلب، ص۲۷۶) 💥اگر شخصی مخالف فلسفه و عرفان است حق ندارد فلاسفه و عرفا را به قدری پایین بیاورد که بی سواد جلوه کنند. تکفیر ره به جایی نمی‌برد. میرزا در عین نقد فلسفه پیرو امام است. 💥پی‌نوشت: در کانالی حوزوی نوشته هرکس قائل به قدم عالم است کافر است و از دین اسلام خارج شده! اگر منظورش قدم ذاتی عالم است که حرفش صحیح اما اگر منظورش قدم زمانی است، (که ظاهراً همین بوده) باید گفت خیلی از بزرگان فلاسفه و عرفا که در اوج بندگی خدایند قائل به قدم زمانی بودند. چرا تکفیر؟ @mostafaizadi
حیدر رحیم پور ازغدی پدر رحیم پور ازغدی معروف در این مصاحبه مطالب عجیبی از داستان اعلام مرجعیت امام توسط شیخ مجتبی قزوینی از بزرگان مکتب تفکیک نقل میکند که بسیار خواندنیست. به علت طولانی بودن نتوانستم عین آن را در کانال بگذارم ولی اگر بخونید بسیار مفید خواهد بود.
طرح ولایت که به گفته آیت الله مصباح مهمترین ثمره زندگیش است، یکی از طرح های بسیار ضروریست که میتواند مسیر زندگی انسان را عوض کند. ثبت نام مجازیش شروع شده. این طرح را به بقیه معرفی کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا