مناجات شعبانیه
مُناجات شَعبانیه مناجاتی از حضرت امیرالمومنین علیه السلام ، است که امامان معصوم ( ع) پس از ایشان نیز آن را قرائت میکردند.
این مناجات را نمونهای از تضرع و وصف حال برگزیدهترین بندگان صالح خدا بهشمار آوردهاند
میرزا جواد ملکی عارف شیعی، مناجات شعبانیه را حاوی علوم فراوانی در چگونگی رفتار بنده با خداوند، ادب دعا و استغفار معرفی کرده است.
شهید مطهری معتقد است انسان با قرائت این دعا روح نیایش در اسلام را میفهمد و این دعا جز عرفان، محبت و عشق به خدا و معنویت، چیز دیگری نیست.
امام خمینی رحمة الله علیه نیز دلبستگی خاصی به این دعا داشتند.
برای مطالعه دعا به مفاتیح الجنان رجوع کنید.
#توحید3
خدا به حضرت مریم بچه داد غیر عادی و با معجزه
قَالَ إِنَّمَا أَنَا رَسُولُ رَبِّكِ لِأَهَبَ لَكِ غُلَامًا زَكِيًّا.
(مریم19)
👈گفت من فرستاده ی پروردگارت هستم که نوزادی پاک به تو هدیه کنم
قرآن میگه
وقتی شما هم بچه دار میشید بگید خدا بهمون بچه داد
فرق نذارید
يَهَبُ لِمَن يَشَاءُ إِنَاثًا وَيَهَبُ لِمَن يَشَاءُ الذُّكُورَ
📜(شوری49)
👈خدا به هرکه بخواد دختر میدهد و به هرکه بخواهد پسر میدهد
#توحید یعنی همین
از فضیلتهای ماه مبارک شعبان
ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﮐﺮﻡ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ:
ﺑﺪﺭﺳﺘﯿﮑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻋﺰّﻭﺟّﻞ ﭼﻮﻥ #ﺭﻭﺯ_ﺍﻭل_ﻣﺎﻩ_ﺷﻌﺒﺎﻥ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺍﻣﺮﻣﯽ ﮐﻨﺪ *ﺑﻪ ﺩﺭﻫﺎﯼ ﺑﻬﺸﺖ ﭘﺲ ﺑﺎﺯ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ* ﻭ ﺍﻣﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺩﺭﺧﺖﻃﻮﺑﯽ ﺭﺍ، ﭘﺲ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺷﺎﺧﻪ ﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯾﻦ ﺩﻧﯿﺎ .
ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻧﺪﺍ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﻣﻨﺎﺩﯼ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻋﺰّﻭﺟﻞّ ﺍﯼ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﺍﯾﻦ ﺷﺎﺧﻪﻫﺎﯼ ﺩﺭﺧﺖ ﻃﻮﺑﯽ ﺍﺳﺖ ﭘﺲ ﺩﺭ ﺁﻭﯾﺰﯾﺪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﮐﻪ ﺑﻠﻨﺪ ﮐﻨﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍﺑﺴﻮﯼ ﺑﻬﺸﺖ.
ﻭ ﺍﯾﻦ ﺷﺎﺧﻪ ﻫﺎﯼ ﺩﺭﺧﺖ ﺯﻗﻮﻡ ﺍﺳﺖ ﺑﺘﺮﺳﯿﺪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ را ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺟﻬﻨﻢ ﻫﺪﺍﯾﺖ ﻧﮑﻨﺪ .
ﻗﺴﻢ ﺑﻪ ﺁﻧﮑﻪ ﻣﺮﺍ ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﯽﺑﻪ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﻣﺒﻌﻮﺙ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﮐﻪ ﻫﺮ ﮐﻪ ﻓﺮﺍ ﮔﯿﺮﺩ ﺩری ﺍﺯ ﺧﯿﺮ ﻭ ﻧﯿﮑﯽ ﺩﺭﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯ ﭘﺲ ﺑﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻭﯾﺨﺘﻪ ﺑﻪ ﺷﺎﺧﻪ ﺍﯼ ﺍﺯ ﺷﺎﺧﻪ ﻫﺎﯼﺩﺭﺧﺖ ﻃﻮﺑﯽ ﭘﺲ ﺁﻥ ﮐﺸﺎﻧﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ * ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺴﻮﯼ ﺑﻬﺸﺖ.
ﻭ ﻫﺮ ﮐﻪﻓﺮﺍﮔﯿﺮﺩ ﺩﺭﯼ ﺍﺯ ﺷﺮّ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﭘﺲ ﺑﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻭﯾﺨﺘﻪ ﺑﻪ ﺷﺎﺧﻪﺍﯼ ﺍﺯ ﺷﺎﺧﻪ ﻫﺎﯼ ﺩﺭﺧﺖ ﺯﻗﻮﻡ ﭘﺲ ﺁﻥ ﮐﺸﺎﻧﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺴﻮﯼ ﺁﺗﺶ،
1️⃣ *ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯ ﻫﺮ ﮐﺲ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺪﺍ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﺴﺘﺤﺒﯽ ﺑﺠﺎ ﺁﻭﺭﺩ*
2️⃣ *ﻫﺮﮐﻪﺩر ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺪﺍﺭﺩ*
3️⃣ ﻭ ﻫﺮﮐﻪ ﻣﯿﺎﻥ ﺯﻧﯽ ﺑﺎ ﻫﻤﺴﺮﺵ، ﯾﺎ ﭘﺪﺭﯼ ﺑﺎﻓﺮﺯﻧﺪﺵ، ﯾﺎ ﺧﻮﯾﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻥ، ﯾﺎ ﺯﻥ ﻭ ﺷﻮﻫﺮﯼ *ﺻﻠﺢ ﺩﻫﺪ* ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪﺩﺭﺧﺖ ﻃﻮﺑﯽ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ .
4️⃣ *ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﭘﺮﯾﺸﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﺪﻫﮑﺎﺭﯼ ﮐﻪﻃﻠﺒﯽ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﺰﺩﺍﯾﺪ*، ﯾﺎ ﺍﺯ ﻃﻠﺒﺶ ﮐﻪ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﺑﺪﻫﮑﺎﺭ ﺍﺳﺖ ﺑﮑﺎﻫﺪ ﻭﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺣﺴﺎﺏ ﺧﻮﺩ ﻧﻈﺮ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻗﺮﺽ ﮐﻬﻨﻪ ﺍﯼ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﺧﻮﺩﺑﺒﯿﻨﺪ ﮐﻪ ﻃﻠﺒﮑﺎﺭﺵ ﺍﺯ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻧﺶ ﻣﺎﯾﻮﺱ ﺷﺪﻩ، ﭘﺲ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪﺻﺎﺣﺒﺶ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺑﺎﯼ ﺑﻬﺸﺘﯽ ﺩﺭﺁﻭﯾﺨﺘﻪ ﺍﺳﺖ .
5️⃣ *ﮐﺴﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﯾﺘﯿﻤﯽ ﺭﺍ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ*
6️⃣ *ﻭ ﯾﺎ ﺳﻔﯿﻬﯽ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺿﺮﺑﻪ ﺯﺩﻥ ﺑﻪ ﺁﺑﺮﻭ ﻭ ﻋﺮﺽ ﻣﺆﻣﻨﯽ ﺑﺎﺯ ﺩﺍﺭﺩ*
7️⃣ ﻭ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﯾﺎﻗﺴﻤﺘﯽ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﯾﺎﺩ ﮐﻨﺪ، ﻧﻌﻤﺖﻫﺎﯾﺶ ﺭﺍ ﺑﺮﺷﻤﺎﺭﺩ ﻭﺁﻧﮕﺎﻩ ﺷﮑﺮ ﺧﺪﺍ ﻧﻤﺎﯾﺪ .
8️⃣ *ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﻋﯿﺎﺩﺕ ﮐﻨﺪ*
9️⃣ ﻭ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺑﻪﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﯾﺎ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﯿﮑﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﻭ ﺁﻥ ﮐﻪ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺭﻭﺯﺍﻭﻝ ﺷﻌﺒﺎﻥ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﺧﻮﯾﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺸﻢ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯﺧﺸﻨﻮﺩﺷﺎﻥ ﮐﻨﺪ
⏺و ﻧﯿﺰ ﻫﺮﮐﻪ ﺟﻨﺎﺯﻩﺍﯼ ﺭﺍ ﺗﺸﯿﯿﻊ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯﻣﺼﯿﺒﺖ ﺯﺩﻩﺍﯼ ﺭﺍ ﺗﺴﻠﯽ ﺑﺨﺸﺪ
ﻭ ﻫﺮ ﮐﺲ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯ ﭼﯿﺰﯼ ﺍﺯ ﺍﺑﻮﺍﺏﺧﯿﺮ ﺭﺍ ﺑﺠﺎ ﺁﻭﺭﺩ ﺩﺭ ﺯﻣﺮﻩ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻭﻝ ﺷﻌﺒﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪﺩﺭﺧﺖ ﻃﻮﺑﯽ ﺑﻬﺸﺘﯽ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﻭ ﺍﺯ « ﺯﻗﻮﻡ» ﺟﻬﻨﻤﯽ ﺩﻭﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ.••••••
📚مفاتيح الجنان
#توحید2
خدا خودش به حضرت مریم رزق میداد مستقیم و بدون خرید و بازار رفتن
يَا مَرْيَمُ أَنَّىٰ لَكِ هَٰذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِندِ اللَّهِ
(آل عمران37)
اما به ما میگه وقتی میری کار میکنی پول درمیاری میری روزیتو میخری
بگو خدا روزی داد
نَّحْنُ نَرْزُقُكُمْ 📜(انعام151)
👈ما روزیتونو میدیم
#توحید یعنی همین
نگاهی به مناجات شعبانیه در کلام امام خمینی رحمة الله علیه
مناجاتی که در ماه شعبان هست و من در نظر ندارم که در هیچ یک از ادعیه گفته شده باشد که ادعیه مال همه ائمه است.
این دعای شعبان، مناجات شعبان، مناجات همه ائمه است و در این، مسائل بسیار هست، معارف بسیار هست و ادب اینکه انسان چه جور باید با خدای تبارک وتعالی مناجات کند.
ما غافلیم از این معانی که وضع چی است. شاید بعضی از جهال ما هم اینطور اعتقاد دارند که این ادعیه وارد شده و این چیزهایی که از ائمه وارد شده است، اینها تشریفات است.
می خواهند ما را یاد بدهند و حال اینکه مسئله این نیست، مسئله این است که در مقابل خداوند ایستادند آنها،
آنها می دانند که در مقابل چه عظمتی ایستادند، آنها معرفت دارند به خدای تبارک و تعالی و می دانند چه کنند و
مناجات شعبانیه از مناجات هایی است که اگر یک نفر انسان دلسوخته، یک عارف دلسوخته، نه از این عارف ها لفظی – بخواهد این را شرح کند و شرح کند از برای دیگران، بسیار ارزشمند است و محتاج به شرح است...
معنای کمال الانقطاع
در مناجات مبارک شعبانیه می خواند:
«الهی هب لی کمال الانقطاع الیک و انر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک حتی تخرق ابصار القلوب حجب النور فتصل الی معدن العظمة و تصیر ارواحنا معلقه بعز قدسک. الهی و اجعلنی ممن نادیته فاجابک و لا حظته فصعق لجلالک فناجیته سرّا.»
«این کمال انقطاع، خروج از منزل خود و خودی و هرچه و هر کس، 📍و پیوستن به او است و گسستن از غیر، و هبه ای الهی است به اولیای خلص پس از صعق حاصل از جلال که دنبال گوشه چشم نشان دادن او است»
و لا حظته... و ابصار قلوب تا به ضیاء نظره او نور نیابد، حجب نور خرق نشود و تا این حجب باقی است، راهی به معدن عظمت نیست و ارواح تعلق به عز قدس را درنیبندد و مرتبت تدلی حاصل نیاید ثم دنی فتدلی.••••••
ادنی از این، فنای مطلق و وصول مطلق است•••••
📚صحیفه امام؛ ج 18
📚پرتال امام خمینی
ماه شعبان، ماه شفاعت نبیاكرم(ص) است. كفرانِ اين نعمتِ بزرگ را نکنیم
آیت الله سیّد محمّدمهدی میرباقری:
ماه شعبان تجلیِ مقام نبي اكرم(ص) است؛
«الَّذِي كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه و آله يدْأَبُ فِي صِيامِهِ وَ قِيامِهِ»؛
حضرت شب و روزش را شبزندهداری و روزهداری میكرد. من گمان میكنم اين شبزندهداری و روزهداری برای شفاعت بوده تا راه ما باز شود؛
يعنی با عبادت حضرت، فتوحات برای ما میشود و الا ما نمیتوانيم موانع ابليسی را كنار بزنيم.
نافله شب حضرت، روز ما را زنده میكند و شب ما را احيا میكند و الا عبور از 📍وادی شيطان شدنی نيست؛
زيرا امواج او بسیار سنگين است؛ دو ركعت نماز چهارهزارساله دارد! چطور میتوانيد از او عبور كنيد
فقط خود حضرت میتوانند عبور دهد.
ماه شعبان ماهی است كه حضرت با عبادت خودش میخواهد ما را عبور بدهد؛ «فَأَعِنَّا عَلَى الِاسْتِنَانِ بِسُنَّتِهِ فِيهِ وَ نَيلِ الشَّفَاعَةِ لَدَيهِ»؛
خدايا ما را كمك كن كه اين سنت شبزندهداری و روزهداری حضرت را انجام بدهيم،
تولي به حضرت پيدا كنيم و به محيط شفاعت حضرت وارد شويم و حضرت به ما كمك كند📍 تا آماده شويم كه درهای شهوات را ببنديم و درهای شفاعت حضرت به روی ما باز شود. ‼️
اين ماه، ماه شفاعت نبی اكرم(ص) است، تجلی نبی اكرم(ص) در اين ماه است و ورود به اين ماه ورود به ولايت و شفاعت حضرت است. كفران اين نعمت، كفران سنگينی است؛ كفران پيغمبر خاتم(ص) است،
ايشان با اين مقامات از عالم بالا آمدند و 📍دستشان را دراز كردند و میفرمايند که دستتان را بدهيد تا من ببرم.
ما هم مشغول بازيگری هستيم و كفران اين نعمت را میكنيم!
حضرت طلب میكند، دعوت میكند، دست دراز میكند و ما دست حضرت را پس میزنيم! اين كفرانِ ماه شعبان است‼️»
اعمال خیری که در روز اوّل ماه شعبان، سبب آویختن به درخت طوبی میشود.
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله: فَوَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ نَبِيّاً إِنَّ مَنْ تَعَاطَى بَاباً مِنَ الْخَيْرِ فِي هَذَا الْيَوْمِ فَقَدْ تَعَلَّقَ بِغُصْنٍ مِنْ أَغْصَانِ شَجَرَةِ طُوبَى فَهُوَ مُؤَدِّيهِ إِلَى الْجَنَّةِ
رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود: قسم به آن کس که مرا به حق به نبوّت برانگیخت، هرکس در روز اول ماه شعبان به راهی از راه های خیر بشتابد، به شاخه ای از شاخه های درخت طوبی در آویخته است و لذا آن شاخه او را به سوی بهشت می کشاند.
فَمَنْ تَطَوَّعَ لِلَّهِ بِصَلَاةٍ فِي هَذَا الْيَوْمِ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ،
هرکس در این روز برای خدا #نماز_مستحبّی بخواند، به شاخه ای از طوبی در آویخته است ؛
وَ مَنْ تَصَدَّقَ فِي هَذَا الْيَوْمِ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ،
هرکس در این روز #صدقه دهد، به شاخه ای از طوبی در آویخته است ؛
وَ مَنْ عَفَا عَنْ مَظْلِمَةٍ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ،
هرکس از #ستمی #درگذرد، به شاخه ای از طوبی درآویخته است ؛
وَ مَنْ أَصْلَحَ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ وَ الْوَالِدِ وَ وَلَدِهِ وَ الْقَرِيبِ وَ قَرِيبِهِ وَ الْجَارِ وَ جَارِهِ وَ الْأَجْنَبِيِّ وَ الْأَجْنَبِيَّةِ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ،
هرکس بین شوهر و همسرش، بین پدر و فرزندش، بین خویشاوندانش، یا مرد و زن همسایه اش، یا مرد و زن بیگانه #آشتی_دهد، به شاخه ای از طوبی در آویخته است ؛
وَ مَنْ خَفَّفَ عَنْ مُعْسِرٍ مِنْ دَيْنِهِ أَوْ حَطَّ عَنْهُ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ،
هرکس در دَین آن کس که در تنگی و سختی است، #تخفیف دهد یا از آن درگذرد، به شاخه ای از طوبی درآویخته است ؛
وَ مَنْ نَظَرَ فِي حِسَابِهِ فَرَأَى دَيْناً عَتِيقاً قَدْ آيَسَ مِنْهُ صَاحِبُهُ فَأَدَّاهُ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ
،
هرکس به حساب خویش نظر کند و دَینی را ببیند که صاحبش از آن مأیوس شده است، پس آن #دَین را #ادا نماید، به شاخه ای از طوبی در آویخته است ؛
وَ مَنْ كَفَلَ يَتِيماً فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ،
هرکس سرپرستی #یتیمی را به عهده گیرد، به شاخه ای از طوبی در آویخته است ؛
وَ مَنْ كَفَّ سَفِيهاً عَنْ عِرْضِ مُؤْمِنٍ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ،
هرکس مانع شود که سفیهی، #آبرو و حیثیت #مؤمنی را ببرد، به شاخه ای از طوبی درآویخته است ؛
وَ مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ أَوْ شَيْئاً مِنْهُ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ،
هرکس همه #قرآن یا بخش کوچکی از آن را بخواند، به شاخه ای از طوبی در آویخته است ؛
وَ مَنْ قَعَدَ يَذْكُرُ اللَّهَ وَ لِنَعْمَائِهِ يَشْكُرُهُ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ،
هرکس#یاد خدا و #نعمت های او کند، و سپس خدا را #شکر کند، به شاخه ای از شاخه های طوبی در آویخته است ؛
وَ مَنْ عَادَ مَرِيضاً، وَ مَنْ شَيَّعَ فِيهِ جَنَازَةً، وَ مَنْ عَزَّى فِيهِ مُصَاباً، فَقَدْ تَعَلَّقُوا مِنْهُ بِغُصْنٍ،
هرکس در این روز مریضی را #عیادت کند، به #تشییع جنازه ای برود و مصیبتی را به کسی تسلیت گوید، به شاخه ای از طوبی در آویخته است ؛
وَ مَنْ بَرَّ وَالِدَيْهِ أَوْ أَحَدَهُمَا فِي هَذَا الْيَوْمِ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ، وَ مَنْ كَانَ أَسْخَطَهُمَا قَبْلَ هَذَا الْيَوْمِ فَأَرْضَاهُمَا فِي هَذَا الْيَوْمِ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ؛
هرکس در این روز به #والدین خود یا یکی از آن دو، نیکی کند، به شاخه ای طوبی در آویخته است. و هرکس والدین خود را قبل از این روز خشمناک کرده باشد، و در این روز آن دو را خوشنود سازد، به شاخه ای از طوبی در آویخته است
وَ كَذَلِكَ مَنْ فَعَلَ شَيْئاً مِنْ سَائِرِ أَبْوَابِ الْخَيْرِ فِي هَذَا الْيَوْمِ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ.
و بدین گونه، هرکس در این روز کاری از #کارهای_خیر انجام دهد، به شاخه ای از طوبی در آویخته است
📚بحارالانوار ، ج۹۴، ص۶۱،۶۲
#شبهه: چرا خدا در بهشت تبعیض قائل شده و زنان را از لذات زناشویي محروم کرده است؟!
حور
#پاسخ:
کجا همچین چیزي گفته شده؟!
❶نعمات خداوندي محدود به مردان بهشتی نیست بلکه "هم به مردان هم زنان باایمان" وعده داده شده:
وَعَدَ اللّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ أَكْبَرُ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (72)
خداوند به 👈🏿مردان و زنانِ با ايمان👉🏿 باغهايي (از بهشت) كه از پاي (درختان) آن، نهرها جاري ودر آن جاودانند و (نيز) مسكنهايي دلپسند در بهشت برين را وعده داده است. ولي رضايت و خرسندى خداوند، برتر و والاتر است. اين همان رستگاري بزرگ است
❷انسان بهشتي هرچه آرزو کند خواهد داشت؛ مرد باشد یا زن:
يُطَافُ عَلَيْهِم بِصِحَافٍ مِّن ذَهَبٍ وَأَكْوَابٍ وَفِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْيُنُ وَأَنتُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (زخرف/71)
ظرفها و جامهايي از طلا بر آنان چرخانده مىشود و 👈🏿آنچه را كه نفس ميل داشته باشد و چشم (از ديدنش) لذّت ببرد در بهشت موجود است👉🏿 و شما در آنجا جاودانه هستي
❸"حور" محدود به جنسیّت زن نیست و ميتواند مرد هم باشد بنابراین زن بهشتي هم ميتواند در کنار "مذکّري زیباچهره در بهشت" بیارامد
#مردي كه داراي چشمان درشت جذّاب و زيبا باشند اطلاق مىشود. هم واژه «حور» و هم واژه «عين» بر #مذكر و هم بر مؤنث #هردو اطلاق مىگردد لذا مفهوم گستردهاي دارد كه همه همسران بهشتي را شامل مىشود، همسران زن براى مردان با ايمان، و همسران مرد براي زنان مؤمن
❹البته حوران مذّکر جدایند از مردان مؤمني که همسران زنان بهشتي هستند
ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنتُمْ وَ أَزْوَجُکمْ تحْبرُونَ
مراد از ازواج همان همسرانِ مؤمن در دنیاست، نه حورالعین چون حور العین در بهشت هستند، و خارج آن نیستند تا با این فرمان داخل بهشت شوند. داخل بهشت شوید شما و همسران مؤمنتان درحالىکه آثار خوشحالى در صورت شما نمودار باشد. و یا آنچنانکه بهترین صورت را دارا باشید.
المیزانعلامهطباطباییج18ص182
❺نعمتهایي که مایه چشمروشنی بهشتیان است و ما هنوز از آنها بيخبریم:
فلا تعلم نفس ما أخفي لهم من قرة أعين جزاء بما كانوا يعملون(سجده/17)
هيچكس نميداند چه پاداش مهمّي كه مايه روشني چشمهاست براي آنان نهفتهاست، اين پاداش كارهايي است كه انجام ميدادند.
روایت صحیح پیامبر: خدا ميفرماید "برای بندگان صالحم نعمتهایي آماده کردهام که نه چشمي دیده است، نه گوشي شنیده است، و نه از خاطر کسي خطور کرده است"
📓بحارالأنوار-ط ج8 ص92
در شگفتم از کافري که جهنمِ خودش را فراموش کرده و نقشه براي بهشتِ مؤمن ميکشد
یادداشت حضرت آیتالله خامنهای درباره #مناجات_شعبانیه
بسمالله الرحمنالرحیم
#دعا، وسیلهی مؤمن و ملجأ مضطر و رابطهی انسان ضعیف و جاهل با منبع فیاض علم و قدرت است، و بشر بیرابطهی روحی با خدا و بدون عرض نیاز به غنی بالذات، در عرصهی زندگی سرگشته و درمانده و هدر رفته است؛ «قل ما یعبؤا بکم ربیّ لولا دعاؤکم».
بهترین دعا آن است که از سرمعرفتی عاشقانه به خدا و بصیرتی عارفانه به نیازهای انسان انشا شده باشد، و این را فقط در مکتب پیامبر خدا (صلّیاللَّهعلیه والهوسلّم) و اهلبیت طاهرین او - که اوعیهی علم پیامبر(ص) و وراث حکمت و معرفت اویند - میتوان جست. ما بحمداللَّه ذخیرهیی بیپایان از ادعیهی مأثورهی از اهلبیت (علیهمالسّلام) داریم که انس با آن، صفا و معرفت و کمال و محبت میبخشد و بشر را از آلایشها پاکیزه میسازد.
مناجات مأثورهی ماه شعبان - که روایت شده اهلبیت (علیهمالسّلام) بر آن مداومت داشتند - یکی از دعاهایی است که لحن عارفانه و زبان شیوای آن، با مضامین بسیار والا و سرشار از معارف عالییی همراه است که نظیر آن را در زبانهای معمولی و محاورات عادی نمیتوان یافت و اساساً با آن زبان قابل ادا نیست.
این مناجات، نمونهی کاملی از تضرع و وصف حال برگزیدهترین بندگان صالح خدا با معبود و محبوب خود و ذات مقدس ربوبی است. هم درس معارف است، هم اسوه و الگوی عرض حال و درخواست انسان مؤمن از خدا.
مناجاتهای پانزدهگانه که از امام زینالعابدین حضرت علیبنالحسین (علیهالسّلام) نقل شده، گذشته از خصوصیت بارز دعایی مأثور از اهلبیت (علیهمالسّلام)، این مزیت را داراست که به مناسبت حالات مختلف #مؤمن، مناجاتها را انشا فرموده است.
خداوند به همه توفیق استفاضه و خودسازی به برکت این کلمات مبارک را عنایت فرماید. آمین.
💫 نماز بسیار مهم شب اول ماه شعبان (امشب)
🌷پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله:
هر کس در شب اول ماه شعبان ۱۲ رکعت نماز (۶نماز ۲رکعتی)، در هر رکعت بعد از حمد، ۱۵ بار سوره قل هو الله احد بخواند، خداوند متعال ثواب ۱۲۰۰۰ شهید را به او عطا نموده و عبادت ۱۲۰۰۰ سال را برای او مینویسد و همانند روزی که از مادر متولد شده، از گناهان بیرون میآید و نیز خداوند در برابر هر آیه ای از قرآن که [در این نماز] قرائت نموده، یک کاخ در بهشت به او عطا میکند.
🔸همچنین نماز کوتاه دیگری برای امشب ذکر شده که خوب است آن را هم از دست ندهیم. پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله فرمودند: هر کس در شب اول ماه شعبان ۲ رکعت نماز، در هر رکعت بعد از حمد، ۳۰ بار سوره قل هو الله احد بخواند و پس از سلام نماز بگوید:
اللهم هذا عَهدی عِندَکَ إلیٰ یَومِ الْقیامَةِ (خداوندا این نماز سپردهی من به تو تا روز قیامت است)
از شرّ ابلیس و لشکریان او محفوظ مانده و خداوند ثواب صدیقان را به او عطا میکند.
📗اقبال الاعمال سید ابن طاووس
6.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یکی از اهل معنا می فرمود؛
ماه رجب
شعبان
رمضان
به منزله «کاشت»، «داشت» و «برداشت» است..