♦️سلسله مباحثی در نقد و بررسی اندیشه های برتراند راسل فیلسوف مشهور و معاصر انگلیسی( ۱۸۷۲ – ۱۹۷۰)
قسمت پنجم
2️⃣اعتقاد به خداوند و دینداری مستلزم تحمّل بدبختى و ذلّت در دنیا یا آخرت
🔸راسل مى گويد تعليمات كليسايى(دینی )، بشر را در ميان دو بدبختى و حرمان قرار مى دهد:
يا بدبختى دنيا و حرمان از نعمتهاى آن،
و يا بدبختى و حرمان از آخرت و حور و قصور آن.
🔽 مىگويد از نظر كليسا انسان الزاماً بايد يكى از دو بدبختى را تحمّل كند:
يا به بدبختى دنيا تن دهد
و خود را محروم و منزوى نگه دارد
و در مقابل در آخرت و جهان ديگر از لذّتها بهره مند گردد،
يا اگر خواست در دنيا از نعمتها و لذّتها بهره مند باشد
بايد بپذيرد كه در آخرت محروم خواهد ماند.
🔸تبیین شهید مطهری از نقد راسل به چرایی عدم امکان جمع بین دینداری و بهره مندی از لذات دنیا و آخرت :
🔽اوّلين سؤال و ايرادى كه بر اين منطق وارد است از ناحيه منطق توحيد و خداشناسى است.
آخر چرا خدا الزاماً بشر را به تحمّل يكى از دو بدبختى محكوم كرده است؟
چرا جمع ميان دو خوشبختى ناممكن است؟
مگر خداوند بخيل است؟!
مگر از خزانه رحمت او كم مىشود؟!
🔽چه مانعى دارد خدا، هم خوشبختى دنيا را براى ما بخواهد و هم خوشبختى آخرت را؟
اگر خدايى در كار است كه از وجود و قدرت غير متناهى لبريز است،
بايستى سعادت كامل ما را بخواهد،
و اگر سعادت كامل ما را مىخواهد،
هم خوشبختى دنياى ما را مىخواهد و هم خوشبختى آخرت ما را.
🔸برتراند راسل از كسانى است كه اين تعليم كليسايى سخت او را آزار مىداده است و شايد اين تعليم تأثير فراوانى در گرايشهاى ضدّ خدايى و ضدّ دينى او داشته است.
در پست بعدی پاسخ شهید مطهری به این قسمت از دیدگاه راسل ارسال خواهد شد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (علل گرايش به ماديگرى)، ج1، ص: 565- 563-
https://eitaa.com/motahari1340
اندیشه مطهر (تخصصی)
♦️سلسله مباحثی در نقد و بررسی اندیشه های برتراند راسل فیلسوف مشهور و معاصر انگلیسی( ۱۸۷۲ – ۱۹۷۰) ق
♦️سلسله مباحثی در نقد و بررسی اندیشه های برتراند راسل فیلسوف مشهور و معاصر انگلیسی( ۱۸۷۲ – ۱۹۷۰)
قسمت ششم
2️⃣اعتقاد به خداوند و دینداری مستلزم تحمّل بدبختى و ذلّت در دنیا یا آخرت
🔹پاسخ شهید مطهری :
🔽كسانى كه اين فكر را تبليغ كرده و مى كنند، خيال كرده اند كه علّت اينكه در دين يك سلسله چيزها از قبيل شراب و قمار و زنا و ظلم و غيره نهى شده اين است كه اين امور سعادت و خوشبختى و بهجت مى آورد و دين با خوشى و بهجت مخالف است و خدا خواسته او در دنيا خوشى و سعادت و مسرّت نداشته باشد تا بتواند در آخرت خوشبخت باشد!
و حال اينكه امر، درست برعكس اين است.
🔽اين جلوگيريها و محدوديّتها به خاطر اين است كه اين امور موجب بدبختى و تيرگى زندگى مى گردد.
اگر خدا گفت شراب مخور، معنايش اين نيست كه اگر شراب بخورى در دنيا خوشبخت مىشوى و خوشبختى دنيا با خوشبختى آخرت ناسازگار است،
بلكه چون شراب موجب بدبختى است، هم در دنيا و هم در آخرت از آن جلوگيرى شده است.
تمام محرّمات اينچنين اند؛ يعنى اگر موجب بدبختى نبودند حرام نمى شدند.
🔽 و همچنين در مورد واجبات؛
يعنى واجبات چون موجب خوشبختى هستند و در همين زندگى دنيا نيز اثر نيك دارند، واجب شده اند،
نه اينكه واجب شده اند تا قدرى از خوشبختى دنيا بكاهند.
🔽 قرآن با كمال صراحت فوايد و مصالح واجبات و مضار و مفاسد محرّمات را توضيح مى دهد.
مثلًا در دو آيه نيرو بخشى نماز و روزه را بيان مىكند، مى فرمايد:
اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِينَ
از شكيبايى و نماز كمك جوييد و آن [نماز] بسى سنگين است مگر براى خشوع پيشگان.
و درباره روزه مى فرمايد:
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
اى كسانى كه ايمان آورده ايد! روزه بر شما نوشته شده است، همچنان كه بر كسانى كه قبل از شما بودند نوشته شد، شايد كه باتقوا شويد.
يعنى نماز بخوانيد و روزه بگيريد تا روحتان نيرومند گردد و اخلاق زشت از شما زدوده شود.
نماز و روزه نوعى كار و عمل و نوعى تمرين و تربيتاند كه جلوى فحشاء و كارهاى زشتتان را مىگيرند.
🔽در اين تعليمات، نه تنها مسائل زندگى و مسائل معنوى را با يكديگر متناقض نمى داند،
بلكه مسائل معنوى را وسيله سازش بيشتر با يك محيط زندگى سعادتمندانه معرّفى مى كند.
🔽 تعليمات خلاف حقيقت برخى مبلّغين، موجب گشت كه مردم از دين فرارى شوند و خداشناسى را مستلزم قبول محروميّت و تحمّل بدبختى و ذلّت اين جهانى بپندارند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (علل گرايش به ماديگرى)، ج1، ص: 565- 563-
https://eitaa.com/motahari1340
اندیشه مطهر (تخصصی)
♦️سلسله مباحثی در نقد و بررسی اندیشه های برتراند راسل فیلسوف مشهور و معاصر انگلیسی( ۱۸۷۲ – ۱۹۷۰) قس
♦️سلسله مباحثی در نقد و بررسی اندیشه های برتراند راسل فیلسوف مشهور و معاصر انگلیسی( ۱۸۷۲ – ۱۹۷۰)
قسمت هفتم
3️⃣ برتراند راسل مى گويد چگونه ممكن است خدايى باشد و ما را در برابر جرم هاى بسيار كوچك، مجازاتهاى بسيار بزرگ بكند؟
پاسخ :
🔽راسل اين معنى را درك نمى كرده كه رابطه آخرت با دنيا از قبيل روابط قراردادى و اجتماعى نيست.
امثال راسل از معارف و حقايق اسلامى دور و بى خبرند،
با الفباى معارف الهى هم آشنايى ندارند.
🔽آشنايى امثال راسل فقط با دنياى مسيحى است،
از حكمت و فلسفه و عرفان اسلامى و از معارف بلند اسلامى كمترين آگاهى ندارند.
راسل در نظر كسى كه اندك آشنايى با معارف اسلامى دارد، در فلسفه به مفهوم اسلامى و شرقى آن، يك كودك دبستانى هم بشمار نمى رود.
🔽 اسلام در دامن خود، مردان بزرگى را تربيت كرده است كه حتی وقتى كه در همين جهان بوده اند، با جهان آخرت آشنا شده اند و حقايقى را كه فوق تصور «راسل» هاست لمس كرده اند.
🔽شاگردان مكتب قرآن، اين حقيقت را نيك آموخته اند كه جزاى آخرت عين كردار دنياست،
چيزى جدا از عمل نيست.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (عدل الهى)، ج1، ص: 239- 238- با ویرایش-
https://eitaa.com/motahari1340
🟢رهبر معظم انقلاب :
علما و فضلا و جوانها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتابهاي شهيد مطهري را خوانده باشند.
شیوهای پیدا کنید که این کتابها خوانده شود.
🟢اسلام شناسی بر اساس آثار شهید مطهری در دو کانال «اندیشه مطهر عمومی و تخصصی»
🔸لینک اندیشه مطهر(عمومی) در«ایتا»
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸لینک «اندیشه مطهر» (تخصصی) در «ایتا»
https://eitaa.com/motahari1340
🔸مجموع پست های(متنی) ارسال شده در هر دو کانال از طریق وبلاگ 👇 قابل دریافت می باشد:
http://shakhes1340.blogfa.com
اندیشه مطهر (تخصصی)
♦️سلسله مباحثی در نقد و بررسی اندیشه های برتراند راسل فیلسوف مشهور و معاصر انگلیسی( ۱۸۷۲ – ۱۹۷۰) ق
♦️سلسله مباحثی در نقد و بررسی اندیشه های برتراند راسل فیلسوف مشهور و معاصر انگلیسی( ۱۸۷۲ – ۱۹۷۰)
قسمت نهم
4️⃣ دين ناشى از ضعف و زبونى (ترس) است
🔹نقد و بررسى
🔽امثال راسل از اوّل، فرضشان بر اين است كه يك منطق نمى توانسته منشأ پيدايش فكر مذهب باشد،
حال كه چنين است پس برويم دنبال آن امور غير منطقى: ترس و جهل و غيره.
🔽 به اينها بايد گفت گاهى منشأ گرايش بشر به يك فكر، هر چند باطل باشد، باز هم منطق بشر بوده نه چيزى ماوراى منطقش.
مثلًا چند هزار سال بود كه بشر فكر مى كرد كه خورشيد به دور زمين مى گردد و زمين ثابت است.
آيا هيچگاه ما دنبال اين مى رويم كه چه علّتى سبب گرديد كه بشر معتقد شد كه زمين مركز است و خورشيد و ستارگان به دور زمين مى گردند،
آيا مثلًا ترس از اموات بود، و اين جور مسائل؟
نه.
مى گوييم جريان فكرى و منطقى، [بشر را به آنجا رساند]،
هيچ عاملى ماوراى فكر و منطق در كار نبوده، گو اينكه اشتباه بوده.
بشر نگاه مى كرد؛
به حسّ ظاهر اين جور مى آيد كه خورشيد و ستارگان به دور زمين مى چرخند.
همينطور كه مى ديد، حكم مى كرد.
اين ديگر دليلى غير از خود ديدن و خود فكر انسان ندارد،
دليلى از خارج ندارد،
مثل [اعتقاد به نحوست] سيزده نيست كه بگوييم در اينجا عامل ديگرى [غير از عقل بشر] دخالت كرده است.
🔽 از اينها بايد پرسيد :
آيا بشر، همان بشر گذشته چند هزار سال پيش، - اين مقدار فكر نداشت كه فكرش او را به مذهب و خدا كشانده باشد؟ -
.... همين كه شما مى گوييد درباره حوادث فكر مى كرد و مى گفت يك علّتى دارد، بسيار خوب،
يك قدم آن طرفتر برود كه خود آن علّت چيست؟
اين يك قدم ساده اى است كه فكر بشر برسد به آنجا،
ديگر همان قدم اوّل نمى ايستد،
همين قدر كه اسمش را گذاشت «اله» و «خدا» نمى ايستد؛
-
مى گويد اين باران، يك چيزى هست كه آن را مى گرداند؛ بعد مى رود سراغ آن چيز، آن چيز خودش چگونه است؟
اين جزء افكار ابتدايى انسان است،
يعنى انسان مدرسه ديده و درس خوانده نمى خواهد، بلكه هر انسانى زود منتقل مى شود كه آنچه من مى بينم به صورت يك مقهور و مربوب است.
ادامه دارد
مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نبرد حق و باطل، فطرت، توحيد)، ج3، ص: 562- 561-با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/motahari1340
🟢 مبنای بعثت انبیاء : نیاز بشر به هدایت الهی
انسان با اينكه از نظر نيروها مجهّزترين موجودات است و اگر بنا بود با غريزه رهبرى شود مىبايست صد برابر حيوانات مجهّز به غرايز باشد، در عين حال از نظر غرايزى كه او را از داخل خود هدايت و رهبرى كنند، فقيرترين و ناتوانترين موجود است؛ لهذا به رهبرى، مديريّت و هدايت از خارج نياز دارد. اين همان اصلى است كه مبنا و فلسفه بعثت انبياء است،
مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(امدادهای غیبی در زندگی بشر) ؛ ج3 ؛ ص322
https://eitaa.com/motahari1340