eitaa logo
بنیاد شهید مطهری
21.8هزار دنبال‌کننده
764 عکس
784 ویدیو
10 فایل
کانال رسمی «بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مطهری» صفحات در فضای مجازی 👇👇 تلگرام: t.me/motahari_ir سروش: Sapp.ir/motahari_ir سایت: portal.motahari.ir اینستاگرام: instagram.com/motahari.ir اپلیکیشن: motahari.ir/app ارتباط با ادمین: @bonyad_motahari
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 رابطه اعتقاد به شانس با بی‌‌نظمی و بی‌عدالتی در جامعه 🔹 در همه قرآن و کلمات پیغمبر(ص) و ائمه(ع)، نامی از بخت و شانس نمی‌بینیم. از طرف دیگر، کتب فلسفه از قدیم هر وقت از بخت و اتفاق بحث کرده‌اند، به عنوان یک موهوم از آن یاد کرده‌اند. 🔹 پس این خیال درباره بخت با آن قدرت خارق‌العاده و عظیم از کجا پیدا شده که تصور شده قدرت بخت از عقل، علم، کار، کوشش، هنر، صنعت، زور، از همه چیز بالاتر است؟ 🔹 مبدأ الهام‌بخش این فکر شیطانی چیزی جز بی‌نظمی‌ها و پستی و بلندی‌های بی‌جهت و اولویتهای بلااستحقاق نیست. 🔹 هر وقت عدالت اجتماعی متزلزل شود، استحقاقها رعایت نشود، حقوق مراعات نگردد، در تعویض مشاغل حسابهای شخصی و توصیه و پارتی مؤثر باشد، فکر بخت و شانس و امثال اینها قوّت می‌گیرد و توسعه پیدا می‌کند. 📚 استاد مطهری، بیست گفتار، ص۷۴ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 Eitaa.com/motahari_ir
⚫️ دلیل به نتیجه نرسیدن بسیاری تلاشها برای حل مشکلات یک‌ کشور از نظر امیرالمؤمنین(ع) ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 Eitaa.com/motahari_ir
12.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 نامگذاری‌های ما ایرانیان، زبان عربی و خواب‌های چند صد ساله ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 Eitaa.com/motahari_ir
⚫️ یک تفاوت عشق و شهوت 🔹در این جهت نمی‌توانیم تردید داشته باشیم که عشق از لحاظ آثار روانی و اجتماعی، یعنی از لحاظ تحولاتی که در روح فرد ایجاد می‌کند و از لحاظ تأثیراتی که در خلق آثار هنری و ذوقی و اجتماعی دارد، با یک شهوت ساده حیوانی که هدفش صرفاً ارضاء و اشباع است تفاوت بسیار دارد. 🔸حالت خاص شهوانی تا وقتی که صورت شهوانی دارد مقرون به خودخواهی است و در این حالت، انسان به موضوع شهوت به چشم یک ابزار و وسیله نگاه می‌کند، اما همین که شکل عشق به خود گرفت، موضوع دلخواه آنچنان اصالت پیدا می‌کند که حتی از جانِ خواستار عزیزتر و گرانبهاتر می‌گردد و خواستار، فدایی موضوع دلخواه خود می‌شود؛ یعنی شخص خواستار از «خودی» بیرون می‌رود و لااقل خودی او خودی طرف را نیز در بر می گیرد. از این روست که عشق به عنوان مربّی، کیمیا، معلّم و الهام بخش خوانده شده است. 📗 استاد مطهری، اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب، ص۸۱ 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» Eitaa.com/motahari_ir
7.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 چرا نگاه به نامحرم به «تیری از تیرهای شیطان» تشبیه شده است؟ 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» eitaa.com/motahari_ir
⚫️ اگر درهای درون انسان به روی او باز شود... 🔹 قلب انسان، روح انسان، معنویت انسان همان جام جهان نماست. اگر انسان به درون خودش نفوذ کند، اگر درهای درون به روی انسان باز شود، از درون خودش تمام عالم را شهود می‌کند. 🔹 درون انسان دروازه‏‌ای است به روی همه هستی و همه جهان، چون از اینجا این در به روی حق باز می‌شود و حق را که‏ انسان ببیند همه چیز را می‌بیند. حافظ در اینجا خیلی شاهکار به خرج داده؛ یکی آن غزل معروفش است که می‌گوید: 🔸سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد 🔸وانچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد 🔸گوهری کز صدف کون و مکان بیرون است‏ 🔸طلب از گمشدگان لب دریا می‌کرد 📗 شهید استاد مطهری، عرفان حافظ، ص۱۳۳ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 eitaa.com/motahari_ir
13.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️ فاصله تأسف‌برانگیز ما با اخلاق اسلامی چند فراز تکان‌دهنده از دعای مکارم الاخلاق ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 Eitaa.com/motahari_ir
8.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️ امام علی(ع) چنین حاکمی بود... ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 Eitaa.com/motahari_ir
⚫️ تعبیری لطیف در قرآن 🔹 ما با ظاهر و پوسته وجود خود ـ یعنی با حواس بدنی و آلات بدنی خود ـ ظاهر و پوسته عالم را درک می‌کنیم، و با باطن و هسته وجود خود ـ یعنی با نیروی عقل و ضمیر خود ـ کم و بیش حقایق غیرمحسوس را درک می‌کنیم. 🔸 در قرآن مجید تعبیر بسیار لطیفی است؛ گاهی که می‌خواهد از حقایق زیر پرده ظواهر بحثی بکند می‌گوید: «اولوا الالباب این حقیقت را درمی‌یابند»؛ یعنی صاحبان لُب. «لُب» یعنی مغز خالص و جدا شده از پوست. 🔹 «لُب» به عقلی می‌گویند که از آنچه با او مخلوط شده است جدا شده باشد. نمی‌گوید عقل خالی از شوائب، می‌گوید عقل خالص یعنی «جدا شده» از شوائب. در ابتدا نوعی آمیختگی میان محسوسات و تخیلات و معقولات هست. عقل انسان هرگاه به این درجه رسد که از مقهوریت وهم و خیال و حس بیرون آید و خلاص گردد، «لُب» نامیده می‌شود. 🔸 انسان اگر در علم و معرفت کامل گردد، عقلش از حس و وهم و خیالش جدا و مستقل می‌شود؛ احکام هیچ یک از آنها را با دیگری اشتباه نمی‌کند. در این هنگام به چنین شخصی گفته می‌شود «لبیب». 📗 استاد مطهری، بیست گفتار، ص ٨-٢٠٧ (با تلخیص) 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» Eitaa.com/motahari_ir
⚫️ مبلّغ دین باید مبلّغ سماحت و سهولت دین باشد ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 Eitaa.com/motahari_ir
⚫️ فرق است میان طرفداری صلح و قبول ذلت 💢 هفته دفاع مقدس و یاد شهیدان و رزمندگان اسلام گرامی باد! ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 Eitaa.com/motahari_ir
9.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚪️ اثر لجاجت در سرنوشت انسان ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 eitaa.com/motahari_ir