eitaa logo
بنیاد شهید مطهری
21.7هزار دنبال‌کننده
753 عکس
783 ویدیو
10 فایل
کانال رسمی «بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مطهری» صفحات در فضای مجازی 👇👇 تلگرام: t.me/motahari_ir سروش: Sapp.ir/motahari_ir سایت: portal.motahari.ir اینستاگرام: instagram.com/motahari.ir اپلیکیشن: motahari.ir/app ارتباط با ادمین: @bonyad_motahari
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 چرا بندگی خدا «وابستگی» نیست؟ 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
6.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 اول خودت! یک نکته مشترک از زبان استاد شهید مطهری و سردار شهید سلیمانی 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
7.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 تغییری عجیب در رساله‌های عملیه از دو قرن پیش 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🟢 چگونگی تقسیم کارها میان امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) 🔸علی بن ابی طالب علیه السلام و زهرای مرضیه سلام الله علیها پس از آنکه با هم ازدواج کردند و زندگی مشترک تشکیل دادند، ترتیب و تقسیم کارهای خانه را به نظر و مشورت رسول اکرم(ص) واگذاشتند، به آن حضرت گفتند: «یا رسول الله ما دوست داریم ترتیب و تقسیم کارهای خانه با نظر شما باشد». 🔹پیامبر(ص) کارهای بیرون خانه را به عهده علی(ع) و کارهای داخلی را به عهده زهرای مرضیه(س) گذاشت. علی(ع) و زهرا(س) از اینکه نظر رسول خدا(ص) را در زندگی خصوصی خود دخالت دادند و رسول خدا(ص) با مهربانی و محبت خاص از پیشنهاد آنها استقبال کرد و نظر داد، راضی و خرسند بودند. 🔸مخصوصا زهرای مرضیه(س) از اینکه رسول خدا(ص) او را از کار بیرون معاف کرد خیلی اظهار خرسندی می‌کرد، می‌گفت: «یک دنیا خوشحال شدم که رسول خدا(ص) مرا از سروکار پیدا کردن با مردان معاف کرده است». 📝 استاد مطهری، داستان راستان، ج۲، ص۲۷۱ 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
6.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️سخنان حضرت زهرا(س) در آخرین ساعات که دل امیرالمؤمنین(ع) را به درد آورد ◾️سالروز شهادت پاره تن رسول‌الله حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها تسلیت باد! 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش sapp.ir/motahari_ir t.me/motahari_ir eitaa.com/motahari_ir
🟢 فاطمه زهرا سلام‌الله علیها و وظیفه احقاق حق 🔹 پس از آنکه فدک غصب می‌شود، زهرای مرضیه(س) به تمام وسایل برای استرداد آن متمسک می‌شود. اولًا به خانه خلیفه وقت می‌رود و فرمان آن را می‌گیرد. پس از آنکه آن فرمان را از او پس می‌گیرند و پاره می‌کنند، متوسل به افکار عمومی می‌شود و آن خطابه غرّاء را می‌خواند. 🔹 با توجه به اینکه علی(ع) و فاطمه(س) بی اعتناترین مردم به مادیات دنیا بودند، مخصوصاً زهرا(س) که در دوران بعد از پدر آرزوی التحاق به پدر را داشت و پدر به او سرعت لحوق را خبر داده بود، [اینکه‏] این‌قدر پافشاری در احقاق حق خود داشت دلیل بارزی است بر وظیفه بودن احقاق حق. 📗 یادداشت‏های استاد مطهری، ج۵، ص۲۷۸ 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🟢 پیامدهای فراوان و مصیبت‌بار فقر چیست؟ 🔹 فقر و احتیاج ـ سببش هرچه باشد، خواه بی‌عدالتی یا چیز دیگر ـ یکی از موجبات گناه است؛ اگر ضمیمه بشود با احساس مغبونیت و محرومیت، دیگر بدتر؛ اگر ضمیمه بشود با حسرت کشیدن‌های تجملات عده‌ای، باز از آن هم بدتر، آنوقت همیشه خواهد گفت: سخن درست بگویم نمی‌توانم دید که مِی خورند حریفان و من نظاره کنم همین «نمی‌توانم دید» سبب سرقتها می‌شود، سبب رشوه‌گیری‌ها می‌شود، سبب اختلاسها و خیانتها به اموال عمومی می‌شود، سبب گناهها می‌شود، سبب غلّ و غشّ و تقلب در کارها می‌شود؛ سبب می‌شود که افرادی برای اینکه خود را به دسته‌ای دیگر برسانند، رشوه بخورند، دزدی بکنند، زیر حساب مردم بزنند و همین‌طور. 🔸 علی(ع) به فرزند عزیزش محمد بن حنفیه درباره فقر می‌فرماید : «یا بُنَی اِنّی اَخافُ عَلَیک الْفَقْرَ، فَاسْتَعِذْ بِاللهِ مِنْهُ فَاِنَّهُ مَنْقَصَةٌ لِلدّینِ، مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ، داعِیةٌ لِلْمَقْتِ». 🔹فرزند عزیزم! من از دیو مهیب فقر بر تو می‌ترسم، از او به خدا پناه ببر، فقر موجب نقصان دین است؛ یعنی فقر آدمی را که ایمان قوی نداشته باشد زود وادار به گناه می‌کند. لذا رسول اکرم(ص) فرمود : «کادَ الْفَقْرُ اَنْ یکونَ کفْرآ» فقر نزدیک به سر حدّ کفر است. فقر، روح را عاصی و عزیمت را ضعیف می‌کند. 🔸اثر دیگر فقر را فرمود: «مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْل». فقر فکر را پریشان و دهشت‌زده می‌کند. عقل و فکر در اثر احتیاج و فقر تعادل خود را از دست می‌دهد، انسان دیگر نمی‌تواند خوب در قضایا فکر کند؛ همان طوری که مصیبتها تولید پریشانی فکر و خیال می‌کند. تدبیر صواب از دل خوش باید جست سرمایه عافیت کفاف است نخست البته باز افرادی استثنایی هستند که این طور نیستند اما همه که این طور نیستند. 🔹 اثر سوم: فرمود: «داعِیةٌ لِلْمَقْتِ» یعنی فقر سبب ملامت و سرکوبی و تحقیر مردم و در نتیجه سبب پریشانی روح و موجب عقده‌ای شدن انسان می‌گردد. یا شاید مقصود این جمله این است که تو با مردم عداوت پیدا خواهی کرد و مردم را مسئول بدبختی خود خواهی خواند. 📗 استاد مطهری، بیست گفتار، ص۸۳-۸۲ (با اندک تلخیص) 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
7.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 اظهار شگفتی استاد مطهری از برخی خواب‌های همسر خود 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
19.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 کلیدی برای سعادت دنیا و آخرت؛ به دنبال انجام وظیفه باش نه سرنوشت تو فقط درباره «بندگی» خودت بیندیش، آنوقت می‌بینی او «خدایی» خودش را درباره تو چطور انجام می‌دهد 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
13.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 بغض شهید مطهری هنگام دعا برای مادر خود 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🟢 چرا آزادگان اهل زهد و قناعت‌اند؟ 🔹 یک فلسفه زهد، آزادی و آزادگی است. میان زهد و آزادگی پیوندی کهن و ناگسستنی برقرار است. نیاز و احتیاج ملاک «روبه مزاجی» است و بی‌نیازی ملاک «آزادگی». 🔸 آزادگان جهان که سبکباری و سبکبالی و قابلیت تحرک و پرواز، اصیل‌ترین آرزوی آنهاست، از آن جهت زهد و قناعت را پیشه می‌سازند که نیازها را تقلیل دهند و به نسبت تقلیل نیازها خویشتن را از قید اسارت اشیاء و اشخاص رها سازند. 📒 استاد مطهری، سیری در نهج‌البلاغه، ص۲۲۵ 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir