5.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 شجاعت و صلابت حضرت زینب کبری(س) در برابر یزید
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
7.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 جابر بر مزار حضرت سیدالشهداء (ع) در اولین اربعین حسینی
◾️اربعین حسینی بر همه عاشقان سید الشهداء علیه السلام تسلیت باد
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 توهینهای امام جماعت منتخب شهید مطهری به ایشان!
🔸جمعی از متدینان که اداره مسجد ... را به عهده داشتند از شهید مطهری خواستند فردی را به عنوان امام جماعت معرفی کنند. ایشان با یک روحانی مسن و عائلهمند صحبت کردند و او امامت مسجد را پذیرفت.
🔹پس از چند ماه همان گروه، بسیار ناراحت نزد شهید مطهری آمده و گفتند قصد دارند امام جماعت را برکنار کنند. به ایشان گفتند: آقایی که شما معرفی کردید در سخنرانیهایش با ذکر نام به شما (به خاطر کتاب مسئله حجاب) شدیدا توهین میکند و این کار یک شب و دو شب او نیست.
🔸شهید مطهری آنان را شدیدا از برکناری او منع کردند و گفتند: او علیه من صحبت کرده است نه اسلام؛ اگر اشکال شما به او فقط این مسئله است، بگذارید همچنان به امامت جماعت ادامه دهد.
📝 از خاطرات همسر استاد(ره) در گفتگو با بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
7.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️چرا مظلومیت امام حسن مجتبی(ع) از جهتی از امامحسین(ع) هم بیشتر است؟
⚫️ سالروز رحلت نبی اکرم حضرت محمد مصطفی(ص) و شهادت مظلومانه امام حسن(ع) تسلیت باد!
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 اعتراض عجیب یک زن به پیامبر(ص): چرا خودت را نمیگیری؟
🔸تاريخ آن حضرت پر است از تواضع و فروتنى و مهربانى نسبت به خلق، و عبوديت و اظهار ذلت نسبت به خالق. زنى به حضرتش عرض كرد كه تو همه چيزت خوب است، فقط يك عيب دارى و آن اينكه خود را نمىگيرى، مثل بندگان با خودت رفتار مىكنى، روى زمين مىنشينى. فرمود: كدام بنده از من بندهتر است (اىُّ عَبْدٍ أعْبَدُ مِنّى)؟
🔹شك ندارد كه سيرت متواضعانه و خودشكنانه آن حضرت جنبه اخلاقى و فروتنى دارد، اما قرائن نشان مىدهد كه رسول اكرم به جنبه اجتماعى اين قضايا هم زياد توجه داشته؛ توجه داشته كه همين احترامات، همين القاب و عناوين، همين عادات كه كوچك به نظر مىرسد، چه ديوار ضخيمى ميان افراد به وجود مىآورد، چقدر تأثير دارد در اينكه دلها را از هم دور كند.
🔸همينهاست كه ناهمواريها و پست و بلندىها و سنگلاخها به وجود مىآورد. همينها كه در بادى امر يك رشته امور اعتبارى و خيالى است، در نهايت امر منتهى مىشود به امور عينى و خارجى. تخم اوّلى تفاوتهاى ناروا را همين احترامات غلط و همين عناوين و القاب دروغين مىكارد.
📙 استاد مطهری، بیست گفتار، ص۲۶۷.
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
7.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 جریانی تکاندهنده از مظلومیت حضرت امام رضا(ع)
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
6.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️دو بیتی که حضرت امام رضا علیه السلام درباره مزار و مصیبت خود سرودند
⚫️ سالروز شهادت امام رئوف حضرت ثامن الحجج علیه آلاف التحیة و الثناء تسلیت باد!
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 چه ایرادی دارد که یک مکتب صرفا بر اساس ارزشهای انسانی و اخلاقی و وجدانی ولی بدون خدا باشد؟
🔹 ممکن است کسی بگوید چه مانعی دارد که ما براساس وجدان انسان که از کارهای اخلاقی لذت میبرد، ولو اینکه خدایی در کار نباشد، معنویت را برقرار کنیم؟
🔸 اصولا اگر انسان فقط به خاطر لذت، ولو لذت معنوی، کاری بکند فقط تا مرز کشته شدن است، تا مرز زندان رفتنهای متوالی است. یعنی اینها (امور اخلاقی مانند زیبایی دوستی) در این حدود به شکل امور تفنّنی و فانتزی درست است، اما به شکل نیازهای عمیق بشری که در مکتب لازم است تا افرادِ پایبند به مکتب به خاطر این ارزشهای معنوی «پاکبازی» و «سربازی» کنند صحیح نیست، یعنی نیاز مکتب به ایمان به معنویات در یک حد خیلی بالاتر و بهتری است.
🔹 لذا اگر کسی مثلا بگوید: امام حسین علیهالسلام به کربلا رفت و خود و جوانانش را به کشتن داد و اهل بیتش را به اسارت داد زیرا وجدانش از خدمت به خلق خدا لذت میبرد، درست نیست، زیرا لذت در پایان به خود انسان برمیگردد و دیگر با «پاکباختگی» جور درنمیآید. این اولا.
🔸ثانیا: اگر خدایی در عالم نباشد و نظام و هدفی در کار نباشد و اگر یک نوع وابستگی باطنی میان اشیاء و انسانها برقرار نباشد، خود لذت بردن که ما بر اساس آن ساخته شدهایم، آیا نباید گفت غلطی در طبیعت است؟ این که من مثلا از نان خوردن فلان بچه یتیم لذت میبرم چه ربطی به من دارد؟ او خود لذت ببرد چرا من لذت ببرم؟ این لذت در این صورت چیزی است شبیه لغو و پوچ، یعنی حکمت و علتی در وجود من ندارد و بیدلیل است.
🔹 ولی اگر بگوییم یک نوع همبستگی در نظام عالم هست و خلقت روی حکمت کار میکند، میان من و سایر افراد یک وابستگی در متن خلقت هست و همه عضو یک پیکریم، آنوقت من که دنبال این لذت میروم، به دنبال امر پوچ و بیهدف از سوی خود نمیروم، دنبال یک اصل متقن در خلقت میروم.
🔸اگر لذت تصادفی باشد و تصادفا من طوری ساخته شدهام که از رسیدن خیر به دیگران لذت میبرم و این لذت برای من هیچ فلسفهای ندارد، در این صورت باز آخرش کار به پوچی و بیهدفی میکشد؛ یعنی طبیعت از کار خود هدفی نداشته و کار لغوی انجام داده است و من دارم دنبال آن کار لغو طبیعت میروم و فیالمثل خود را به عنوان سرباز برای دفاع از مردم به خاطر لذتی که میبرم فدا میکنم؛ اما خود لذت چیست؟ نمیدانم، بلکه اینچنین ساخته شدهام (مانند اینکه انسان گاه شش انگشتی ساخته میشود). در این صورت طبیعت کار پوچی انجام میدهد و کار من هم پوچ است و این دیگر ارزش و هدف نیست.
🔹 این که هدف من بر اساس لذتی است که به غلط در من گذاشته شده است و آنچه هدف من در آن است [یعنی خلقت و طبیعت] خود بیهدف است، زندگی مرا از پوچی خارج نمیکند.
🔸 پس در عین اینکه ما قائل به وجدان اخلاقی میشویم و میگوییم انسان بالفطره از کار خوب لذت و از کار بد رنج میبرد، اگر پای خدا و خلقت و هدف داشتن خلقت در میان نباشد، کار ما از پوچی خارج نمیشود. ولی آنجا که این وجدان اخلاقی هست (و ما معتقدیم که واقعا وجود دارد) اما من خود میفهمم که این وجدان را خدا برای این قرار داده است که من کار باهدفی را انجام دهم و در متن خلقت، من و آن یتیم و آن پیرزن عضو یک پیکر هستیم و واقعا جزء یک نقشه و طرح هستیم و از یک مشیّت ازلی پیروی میکنیم و به دنبال یک حکمت میرویم و هدف خلقت و خالق خلقت را تأمین میکنیم، در این صورت این امر معنوی پوچ نیست بلکه حقیقی و واقعی است.
🔹 پس هر مکتبی نیاز دارد به چنین هدفها و ارزشهای معنوی، و به صرف شرکت در منافع و بر اساس آن نمیتوان یک مکتب انسانی جامع به وجود آورد،
استاد مطهری، هدف زندگی، ص۴۷-۴۳ (با تلخیص)
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
✅ چگونه جامعه، یک فرد نیمهخوب را به یک فرد بد تبدیل میکند؟
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 انسان هرچه مقتدرتر باشد، حسد و کینهاش کمتر است.
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
10.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 مظلومیت، جلالت و هیبت حضرت امام حسن عسکری(ع)
🏴 سالروز شهادت مظلومانه یازدهمین امام معصوم تسلیت باد!
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 بشر بدون استمداد از پیامبران از تعیین هدف برای تمدن ناتوان مانده است
🔹 یک مطلب اساسی در تمدن این است که چه چیز باید هدف تمدن و هدف بشریت و هدف اجتماع باشد. قطعاً پیامبران توانستند هدف مشخصی را عرضه بدارند و یک تمدن هدفدار به وجود آورند، در حالی که بشر امروز هنوز نتوانسته است هدفی برای تمدن خویش عرضه بدارد.
🔸 پیامبران گفتند هدف، خدا و لایتناهی و زندگی ابدی و دائمی باید بوده باشد و در عین حال توانستند رابطهای میان یک زندگی معقول و مرفه و متکامل و میان آن هدف برقرار کنند. ولی بشر امروز نتوانسته است یک هدف معقول و مشخص معرفی کند و در عین حال میان یک زندگی آبرومند و شرافتمندانه و پر از کار و نشاط و جوشش و تکامل و آن هدف رابطه صحیح و معقول برقرار نماید.
📗 استاد مطهری، یادداشتها، ج۴، ص۱۰۷
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir