🟢 چرا انسان مؤمن اهل قهقهه و حرکات جلف و سبک نیست؟
🔸ویلیام جیمز میگوید: «اگر خوشی به انسان مذهبی رو آورد، خندههای جلف و سبک از او دیده نمیشود و اگر غمی به او روی نماید، ناله و ناسزا از او شنیده نمیشود».
🔹این وقار و سنگینی ناشی از این است که روح آدمی به واسطه مذهب، عمیقتر و نافذتر و دوراندیشتر میشود و عمده چیزی که بر روح مؤمنان سایه میافکند و بلکه باید گفت سنگینی میافکند فکر مبدأ و معاد است.
🔸در اخبار دینی هم درباره رسول اکرم(ص) وارد شده که «ضحکه التبسم» (خنده او تبسم بود) و همچنین درباره مؤمن وارد شده که از قهقهه پرهیز دارد.
🔹به هر حال این سنگینی و وقار مؤمنان به واسطه حمل بار بزرگی است که بر روح خود دارند. دیگران به منزله ماشینی خالی هستند که به سرعت در حرکت است و دیوارها و چوبهایش لقلق میکند، و آنها به منزله ماشینی هستند که ظرفیت خود را پر کرده و در دستاندازها و پست و بلندیها زیاد بالا و پایین نمیپرد و زیاد صدا راه نمیاندازد و ماشین هم برای بارگیری ساخته شده نه برای خالی حرکت کردن. در آدمی هم ظرفیت عقیده و ایمان و مذهب وجود دارد.
📚 استاد شهید مطهری، یادداشتها، ج۴، ص۱۶۹ (با تلخیص)
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
جلسه_پنجم_از_سلسله_نشستهای_علمی_روش_استاد_مطهری_در_حکمت_عملی.MP3
18.62M
🔵 صوت پنجمین جلسه از سلسله نشستهای علمی با موضوع «روششناسی استاد مطهری»
🔻موضوع:
روش استاد مطهری در حکمت عملی
🔹 ارائهدهنده:
دکتر محسن جوادی استاد دانشگاه قم
🔸 ناقد:
دکتر محمد محمدرضایی استاد دانشگاه تهران (پردیس قم)
🗓⏰ زمان برگزاری: ۲۰ اردیبهشتماه ۱۴۰۳
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
sapp.ir/motahari_ir
t.me/motahari_ir
eitaa.com/motahari_ir
🟢 بدون عدالت اجتماعی پایه معنویت هم متزلزل خواهد شد
🔸اگر در جامعهای عدالت اجتماعی برقرار نباشد پایه معنویت هم متزلزل خواهد بود. منطق اسلام این است که معنویت را با عدالت توأم با یکدیگر میباید در جامعه برقرار کرد. در جامعهای که عدالت وجود نداشته باشد، هزاران هزار بیمار روانی به وجود میآیند.
🔹محرومیتها ایجاد عقدههای روانی میکند و عقدههای روانی تولید انفجار؛ یعنی اگر جامعه به تعبیر علی علیه السلام به دو گروه گرسنه گرسنه و سیرِ سیر تقسیم شود، وضع به همین منوال باقی نمیماند، بلکه صدها تالی فاسد به همراه خواهد آورد. یک گروه گرفتار بیماریهایی نظیر تفرعن، خودبزرگبینی و ... میشوند و گروه دیگر دچار ناراحتیهای ناشی از محرومیت.
📝 استاد مطهری، آیندۀ انقلاب اسلامی ایران، ص۱۷۹
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 آخرین آثار منتشر شده از استاد مطهری توسط «انتشارات صدرا»
۱. مقدمهای بر تاریخ فلسفه جدید
۲. خطابههای اخلاقی (۲)
۳. خطابههای اخلاق (1)
۴. حق عقل در اجتهاد
۵. روابط زن و مرد در اسلام
۶. اقتصاد تطبیقی(2)
۷. اقتصاد تطبیقی (1)
۸. مقدمهای بر کلام جدید
۹. خانواده و اخلاق جنسی
۱۰. نظام خانوادگی اسلام
۱۱. فطرت و تربیت
🔸 جهت خرید کتابها از نمایشگاه مجازی کتاب میتوانید روی عناوین آنها کلیک کنید.
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
✅ عالمان واقعی برای نسبت دادن چیزی به اسلام مثل بید به خود میلرزیدند!
🔸«اجتهاد» به مفهوم واقعى كلمه، يعنى تخصص و كارشناسى فنى در مسائل اسلامى، چيزى نيست كه هر «از مكتب گريختهاى» به بهانه اينكه چند صباحى در يكى از حوزههاى علميه بهسر برده است بتواند ادعا كند.
🔹قطعاً براى تخصص در مسائل اسلامى و صلاحيت اظهار نظر، يک عمر اگر كم نباشد زياد نيست، آنهم به شرط اينكه شخص از ذوق و استعداد نيرومندى برخوردار و توفيقات الهى شامل حالش بوده باشد.
🔸گذشته از تخصص و اجتهاد، افرادى مىتوانند مرجع رأى و نظر شناخته شوند كه از حداكثر تقوا و خداشناسى و خداترسى بهرهمند بوده باشند. تاريخ اسلام افرادى را نشان مىدهد كه با همه صلاحيت علمى و اخلاقى هنگامى كه مىخواستهاند اظهار نظرى بكنند مانند بيد بر خود مىلرزيدهاند.
📝 استاد مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص109
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش👇
t.me/motahari_ir
eitaa.com/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 برخی از محصولات انتشارات «ندای فطرت» وابسته به بنیاد شهید مطهری
🔹برای خرید کتابها با تخفیف ویژه نمایشگاه کتاب تهران میتوانید روی عناوین آنها کلیک کنید.
۱. مطهری و نظریه ادراکات اعتباری
حسین هوشنگی
۲. استاد مطهری و نقد مبانی فمینیسم
علی اصغر خندان
۳. مطهری و قرآن
مجید معارف
۴. مطهری و عرفان اسلامی
محمدجواد رودگر
۵. مطهری و عدالت
احمد واعظی
۶. مطهری و مهدویت
حسین سوزنچی
۷. مطهری و مسئله زن
علی غلامی
۸. مطهری و مسئله جدید اصالت وجود
داود حسینی
۹. مطهری و علم حدیث
به کوشش: مهدی مهریزی
۱۰. مطهری و فلسفه دین
به کوشش: رضا اکبری
۱۱. مطهری و اقتصاد
به کوشش: حسن سبحانی
۱۲. مجموعه مقالات همایش بینالمللی اندیشههای فلسفی استاد مطهری
۱۳. عقل و دین و مسئله شر: گفتگوی استادان مسلمان و مسیحی
۱۴. نوآوریها و نواندیشیهای استاد مطهری فیلسوف فطرت
احمد بهشتی
۱۵. خوارج و داعش: بررسی تطبیقی بر مبنای اندیشههای استاد مطهری
علی اصغر خندان
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش👇
t.me/motahari_ir
eitaa.com/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 وای به حال کسی که شاکیانش در قیامت فقرا و ضعفا و مقروضان باشند
🔹شبی عقیل به عنوان مهمان بر حضرت امیر(ع) در کوفه وارد شد. حضرت مقدم برادر را گرامی شمرد و احترام کرد. امام حسن علیهالسلام به اشارۀ پدرش یک پیراهن و یک ردا از مال خودش به عقیل اهدا کرد. هوا گرم بود، علی و عقیل روی بام دارالامارۀ کوفه نشسته بودند. عقیل انتظار سفرۀ رنگینی داشت، برخلاف انتظارش غذای ساده ای بیش نبود.
🔸 بعد عقیل حاجت خود را اظهار کرد و گفت: زودتر باید به خانه ام برگردم و خیلی مقروضم، آمده ام شما دستور بدهید قرض من را بدهند. فرمود: چقدر مقروضی؟ گفت: صد هزار درهم. فرمود: چقدر زیاد! بعد فرمود: متأسفم که اینقدر تمکن ندارم که همۀ قرضهای تو را بدهم ولی همینکه موقع حقوق و تقسیم سهمیهها شد من از سهم خودم تا آن اندازه ای که مقدور است خواهم داد. عقیل گفت: سهم تو که چیزی نیست، چقدرش را میخواهی خودت برداری و چقدرش را به من بدهی، دستور بده از بیت المال بدهند. فرمود: بیت المال که ملک شخصی من نیست، من امین مال مردمم، نمیتوانم از بیت المال به تو بدهم.
🔹 بعد که دید عقیل خیلی سماجت میکند، از همان پشت بام که به بازار مشرف بود و صندوقهای تجار دیده میشد به صندوقها اشاره کرد و فرمود: من یک پیشنهاد به تو میکنم که اگر عمل کنی همۀ قرضها را میدهی و آن اینکه این مردم تدریجاً به خانهها میروند و اینجا خلوت میشود و صندوقهاشان که پر از درهم و دینار است اینجا هست، همینکه خلوت شد برو و این صندوقها را خالی کن و قرضهایت را بده. عقیل گفت: برادرجان سر به سر من میگذاری، به من پیشنهاد دزدی میکنی، مگر من دزدم که بروم مال مردم بیچاره ای را که راحت در خانههای خود خوابیده اند بزنم؟ ! فرمود: چه فرق میکند که از بیت المال به ناحق بگیری و یا این صندوقها را بزنی، هر دو دزدی است. بعد فرمود: پیشنهاد دیگری به تو میکنم. در این نزدیکی کوفه شهر قدیمی حیره است و مرکز بازرگانان و ثروتمندان عمده ای است. شبانه دونفری میرویم و بر یکی از آنها شبیخون میزنیم. عقیل گفت: برادرجان من از بیت المال مسلمین کمک میخواهم و تو این حرفها را به من میزنی؟!
🔸 فرمود: اتفاقاً اگر مال یک نفر را بدزدی بهتر است از اینکه مال صدها هزار نفر را بدزدی. چطور است که ربودن مال یک نفر اسم دزدی دارد و ربودن اموال عمومی دزدی نیست؟
🔹 علی علیه السلام در یک نامه به یکی از عمّالش مینویسد:
وَ بُؤْساً لِمَنْ خَصْمُهُ عِنْدَ اللّهِ الْفُقَراءُ وَ الْمَساکینُ وَ السّائِلونَ وَ الْمَدْفوعونَ وَ الْغارِمُ وَ ابْنُ السَّبیلِ... وَ اِنَّ اَعْظَمَ الْخِیانَةِ خِیانَةُ الْاُمَّةِ وَ اَفْظَعُ الْغِشِّ غِشُّ الْاَئِمَّةِ.
وای به حال آن کس که مُخاصم و جلوگیرش در نزد خدا فقرا و ضعفا و بیچارگان و قرضداران و راه ماندگان باشند. بالاترین اقسام خیانت، خیانت به اجتماع است و بدترین اقسام دغلبازی دغلبازی با پیشوایان است.
📗 استاد مطهری، حکمتها و اندرزها، ج ۱، ص۱۳۹
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 خدمات بزرگ به جامعه از راه وارستگی
🔹 در عصر ما نسبت به اصلاحات اجتماعی حساسیت مثبت و مبارکی پیدا شده که قابل تقدیر است، اما این جهت احیاناً به نوعی افراطگرایی کشیده میشود که هر خدمتی جز اصلاح اجتماعی به هیچ گرفته میشود.
🔸 هر خدمتی با معیار اصلاح سنجیده میشود و ارزش هر شخصیتی به میزان دخالتش در اصلاحات اجتماعی معتبر شناخته میشود. این طرز تفکر هم به نظر میرسد صحیح نیست، زیرا هرچند اصلاح اجتماعی جامعه خدمت است اما هر خدمتی لزوماً اصلاح اجتماعی نیست. اختراع داروی سل یا سرطان خدمت است اما اصلاح نیست. پیش بردن علوم، خدمت است اما اصلاح نیست. هر پزشک که از بامداد تا شامگاه بیمار میبیند و معالجه میکند، خدمت اجتماعی میکند اما اصلاح اجتماعی نمیکند زیرا اصلاح اجتماعی یعنی دگرگون ساختن جامعه در جهت مطلوب، و کار پزشک اینچنین نیست.
🔹 از این رو ارزش کار خدمتگزاران بزرگ را به جرم اینکه در اصلاحات اجتماعی نقشی نداشتهاند نباید ندیده بگیریم. کار شیخ مرتضی انصاری یا صدرالمتألهین یک خدمت است و خدمت بسیار بزرگ هم هست در صورتی که کار آنها اصلاح، و خود آنها مصلح به شمار نمیروند...
🔸 بسا افراد که از راه تقوای شخصی و الگو بودن عینی خودشان بزرگترین خدمتها را کردهاند، در حالی که عملاً از دخالتهای اجتماعی برکنار بودهاند. پس صالحان نیز مانند مصلحان ارزشمندند و خدمت کردهاند گو اینکه مصلح شمرده نشوند.
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
روز تعطیل مسلمانان.mp3
7.41M
🟢 روز تعطیل مسلمانان از دیدگاه شهید مطهری همراه با یک توضیح ضروری
🔹 با توجه به طرح مسئله بحثبرانگیز تعطیلی شنبه در این روزها، سخنان استاد شهید مطهری درباره روز تعطیل مسلمانان، انعکاس وسیعی در فضای مجازی پیدا کرده است. این سخنان به دو صورت نقل شده و مورد دو نوع تفسیر قرار گرفته است.
🔸متاسفانه پیامی که بیشتر منتشر شده، حاوی یک جابجایی در کلام استاد است یعنی مطلبی که استاد در انتها و پس از ورود به مطلب بعدی بیان کردهاند در پاراگراف اول آمده است.
🔹 لذا صوت مربوطه بدون هر گونه پیشداوری برای تأمل اهل اندیشه منتشر میشود.
✅ متن این صوت در پست بعدی آمده است.
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 شهید مطهری و مسئلهای به نام روز تعطیل مسلمانان
✅ متن زیر عین کلام استاد است و با برخی از آنچه در فضای مجازی منتشر شده است از جهت جابجا شدن ترتیب مطالب متفاوت است.
🔹 مسئله تعطیلی جمعه هم از آن مسائلی است که در بعضی کشورهای اسلامی از وقتی که استعمار آمد، اين را معمول كرده كه هنوز هم هست، در پاکستان هنوز اين جوری است.
🔸 از وقتی انگلیسیها آمدند به هند و همه سنتهای آنها را تبديل به سنتهای خودشان كردند، از آن جمله اینکه تعطیل را از جمعه تبديل كردند به یکشنبه.
🔹 چنين چيزی همينقدر برگشت ديگر باز عود دادن به حالت اول خيلی مشکل است. هنوز در پاکستانی كه به نام اسلام اساساً مستقل شد؛ پاکستان در مقابل هندوستان هیچ جهت نداشت برای اینکه یک واحد مستقلی باشد الا جهت روحی و معنوی و فکری و ایمانی، که ما مسلمانیم شما هندو هستید و بعد هم از نظر فرهنگ معنوی از یکدیگر جدا هستیم. خب، با هم نمیخواهیم زندگي بكنيم مستقل میخواهيم باشيم. در عین حال هنوز اینها که در مقابل هندیها آن مقدار مقاومت کردند هنوز این سنت مسیحی را در میان خودشان حفظ کردهاند؛ يعنی مبدأ سالشان مبدأ مسیحی است و تعطیل هفتگیشان هم یکشنبه است.
🔸 این را عرض میکنم برای این که ما باید توجه داشته باشیم اين نغمهها کم و بیش گاهی وقتها در مجلات مخصوصاً در مقالات ادبی و به اصطلاح علمی و نیمهعلمی مینویسند: آقا خب اين برای ایران سبب رکود کارهاست که ما بياييم تعطیلات خودمان را جمعه قرار بدهیم. اکثریت مردم دنیا آنهایی که ما با آنها سر و کار داریم آنها یکشنبه تعطيل دارند. آنوقت نتيجهاش اين است ما دو روز در هفته تعطیلی داشته باشیم، يك روز جمعه به خاطر خودمان، يك روز یکشنبه برای اینکه دنیا تعطیلی دارد.
پس ما برای اینکه کارمان بیشتر جریان داشته باشد، ما هم بیاییم جمعه را تبدیل بكنيم به یکشنبه. [همچنین میگویند] اکثریت مردم دنیا سال مسیحی را انتخاب کردند، ما آمديم هجری را انتخاب کرديم. این اسباب زحمت است هميشه که ما تاریخ خودمان را به هجری بنویسیم آنها تاريخشان را به مسیحی مینويسند، پس ما بیاییم اين را تبديل بكنيم به تاریخ مسیحی.
🔹 اینها همه مقدمه جذب شدن و مقدمه هضم شدن فرهنگی در هاضمه دیگران است.
این یک مطلب که راجع به جمعه خواستم عرض کنم.
🔸 مطلب دیگر که این آیه در آن مورد است راجع به نماز جمعه است. جمعه اساساً و حتی شاید اسم جمعه هم اسم اسلامی است یعنی قبل از اسلام این روز به نام روز جمعه نامیده نمیشد؛ اسمهای دیگری ذکر کردهاند. خود اسلام این اسم را جمعه گذاشت و چه اسم خوبی و در این اسمهای هفته یعنی آن کلمه سَبت که شَبت و این حرفها، یهودی و این چیزها هست این کلمه جمعه یک لفظی است عربی هم هست و عربی الاصل، این نشان میدهد که روز جمعه چرا روز جمعه نامیده شده است و گفتهاند و نوشتهاند به خاطر اینکه روز اجتماع مردم بوده است.
📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۷، ص۸۷-۸۵
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
▪️بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ▪️
«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ»
▪️حادثه دردناک عروج شهادتگونۀ رییسجمهور پرتلاش و خدوم، وزیر شریف امور خارجه، امام جمعۀ مردمی تبریز و استاندار محترم آذربایجان شرقی و سایر همراهان را به بازماندگان، مخاطبان گرامی و همه سوگواران و دلشکستگان تسلیت میگوییم.
بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 وقتی منتقدان مسلمانتر از پیامبر(ع)، به امام رضا(ع) برای پذیرش ولایتعهدی تحمیلی ایراد میگیرند!
🌹میلاد مبارک حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام خجسته باد!
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 آیا از بین رفتن حصار تقوا بر زن و مرد تأثیر یکسان دارد؟
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 انسان چگونگی خودش، خودش را به بردگی میگیرد؟
🔹 بشر نسبت به مال و ثروت دنیا دو حال میتواند داشته باشد: میتواند بنده و اسیر و در قید مال باشد، و میتواند آزاد باشد.
بند بگسل، باش آزاد ای پسر
چند باشی بند سیم و بند زر
🔸 ... در همین جاست که انسان به یک نکته عالیتری برمیخورد. اصلًا بندگی مال دنیا یعنی چه؟ مگر مال دنیا قدرت دارد که انسان را بنده خودش کند؟! مال دنیا یعنی ثروت. ثروت یعنی چه؟ یعنی طلا، نقره، خانه، ملک، زمین و اینجور چیزها. مگر اینها قدرت دارند که بردهگیری کنند؟! من انسانم، زندهام، آن جماد است، مرده است. مگر جماد و مرده قدرت دارد که یک زنده را برده خودش کند؟! نه. پس حقیقت مطلب چیست؟
🔹 حقیقت مطلب این است که آنجا هم که انسان فکر میکند بنده و برده دنیاست و بنده مال و ثروت است، واقعاً بنده مال و ثروت نیست، بنده خصایص روحی خودش است. بنده حیوانیت خودش است، بنده حرص است، یعنی خودش خودش را برده گرفته است و الّا پول که نمیتواند انسان را بنده کند، زمین که قدرت ندارد انسان را برده کند، ماشین که قدرت ندارد، جماد است. اصلًا جماد نمیتواند در وجود انسان تصرف کند. وقتی انسان خوب مسئله را میشکافد، میبیند این خودش است که خودش را برده کرده است.
🔸میبیند یک قوّهای است در خودش به نام حرص، قوّهای است به نام طمع، به نام شهوت، به نام خشم؛ این شهوت است که او را برده کرده است، این خشم است که او را برده کرده است، این حرص است که او را برده کرده است، این هوای نفس است که او را برده کرده است. افَرَایتَ مَنِ اتَّخَذَ الهَهُ هَواهُ (جاثیه/۲۳) قرآن میگوید: آیا دیدی آن کسی را که هوای نفس خودش را خدای خودش قرار داده است و بنده هوای نفس شده است؟
📗 استاد مطهری، آزادی معنوی، ص۲۹
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 در فکر خودت باش؛ مرگت نزدیک است!
🔹 مجلسی اول (پدر مرحوم مجلسی معروف) که او هم مرد بسیار جلیلالقدر و عالم و متقی و فوقالعادهای بوده و از شاگردان شیخ بهایی است نقل میکند که شش ماه قبل از وفات شیخ بهایی، روزی ما در خدمت ایشان به زیارت اهل قبور در تخت فولاد اصفهان- که قبر بابا رکن الدین در آن جا بوده - رفتیم. یک وقت دیدم ایشان رو کرد به ما و گفت: شما چیزی نشنیدید؟ گفتیم: نه.
🔸 دیگر سکوت کرد و حرفی نزد، راه افتاد و آمد. از آن روز ما دیدیم حال شیخ تغییر کرده، بیشتر به خود پرداخته، حال توبه و انابه پیدا کرده و یک حال دیگری غیر از حال سابق دارد. همه ما شاگردها حدس زدیم هرچه بود، آن روز اتفاق افتاد.
🔹 ایشان میگوید من از سایر شاگردها جسورتر بودم. قرار شد من از ایشان بپرسم که منشأ این تغییر حالت شما چیست؟ رفتم از ایشان پرسیدم، ایشان گفت: من آن روز وقتی از کنار قبر عبور میکردیم این صدا را از قبر شنیدم که «شیخ در فکر خود باش، مرگت نزدیک است، چرا به خودت نمیپردازی؟».
شیخ بهایی شش ماه بعد وفات کرد.
📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۴، ص۱۷۷
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir