eitaa logo
بنیاد شهید مطهری
21.6هزار دنبال‌کننده
744 عکس
771 ویدیو
10 فایل
کانال رسمی «بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مطهری» صفحات در فضای مجازی 👇👇 تلگرام: t.me/motahari_ir سروش: Sapp.ir/motahari_ir سایت: portal.motahari.ir اینستاگرام: instagram.com/motahari.ir اپلیکیشن: motahari.ir/app ارتباط با ادمین: @bonyad_motahari
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢 برای کسانی که با مشاهده رأی اکثریت استقلال فکری خود را از دست می‌دهند ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🟢 ایراد بزرگ کسب موفقیت! 🔹 موفقیت‌ها عیب بزرگش این است که انسان را بی‌هوش می‌کند، و شکست‌ها حسن بزرگش این است که انسان را به هوش می‌آورد. 🔸 موفقیت‌ها غالباً انسان را مغرور، غافل و از خود بی‌خبر می‌کند؛ و برعکس، شکست‌هاست که انسان را بیشتر به فکر وادار می‌کند و پرده غفلت را از جلوی چشم انسان برمی‌‏دارد. 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🔴 نظر استاد مطهری درباره نحس دانستن بعضی از ایام سال مانند ماه صفر 🔸قرآن کریم در آیات زیادی با کمال صراحت این مطلب را می‌گوید که منشأ فال بد، هر شومی و نحوستی که وجود دارد، خارج از وجود خود بشر نیست؛ یعنی بشر ممکن است فکر و عقیده‌اش فکر و عقیده شومی باشد؛ وقتی که فکر و عقیده‌اش سراسر خرافه و جهالت است، شومی در جهالت است. شومی جز در اخلاق فاسد در جای دیگری نیست. شومی جز در اعمال پلید در چیز دیگری نیست. 🔹پیغمبر اکرم(ص) در کمال صراحت فرمود: «رُفِعَ عَنْ امَّتِی الطِّیرَةُ» در امت من تطیر و فال بد وجود ندارد. خود پیغمبر اکرم(ص) اشیاء را به فال نیک می‌گرفت و هرگز فال بد نمی‌زد و از فال بد منع می‌کرد. فرمود: «اذا تَطَیرْتَ فَامْضِ وَ اذا حَسَدْتَ فَلاتَبْغِ‏» هر وقت به دلت بد آمد، با آمدن چیزی دلت چرکین شد و تطیر زدی، اعتنا نکن، مخصوصاً برو. باز فرمود: «لاتُعادُوا الْایامَ فَیعادیکمْ»‏ با ایام و روزگارها اعلام دشمنی نکنید که آن‌گاه آنها دشمن شما می‌شوند. 🔸امام صادق(ع) فرمود: تطیر چیزی است که اگر سخت بگیری بر تو سخت می‌گیرد، چون وقتی سخت می‌گیری خودت هستی که بر خودت سخت می‌گیری، و اگر سست بگیری بر تو سست می‌گیرد؛ اگر اعتنا نکنی می‌بینی چیزی نبوده است. خیلی جمله عجیبی است! 📝 استاد مطهری٬ پانزده گفتار، ص ۱۴۶-۱۴۵ (با تلخیص) 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 ما چه بودیم و چه شدیم! 🔹استاد مطهری، حسینیه ارشاد، سال ۱۳۴۹ 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🟢 آدم شدن و آدم ساختن، از مشکل‌ترین کارها در عالم 🔹 مشکل‌‌ترین کارها برای بشر مبارزه با مشتهیات و آرزوهای نفس و به عبارت دیگر آدم شدن است و به همین دلیل مشکل‌‌ترین عمل اجتماعی برای مدعیان اصلاح، برقرار ساختن عدل اجتماعی و مذعن ساختن هر فردی به حقوق خود و تجاوز نکردن به حقوق دیگران است و لهذا عمل انبیا مشکل‌‌ترین کارهای بشری است. 🔸 اگر جواب سؤالی را به مسابقه بگذارند و طبق معمول امروز برای جوابش جایزه معین کنند و بپرسند مشکل‌‌ترین کارها در دنیا چیست؟ باید گفت: آدم شدن و آدم ساختن و این صحیح‌‌ترین جوابهاست. 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🔴 مقام نمازگزار واقعی چنین مقام بلندی است! 🔸در روز عاشورا مردى از اصحاب اباعبدالله يک وقت متوجه شد كه الآن اول ظهر است. آمد عرض كرد: يا اباعبدالله! وقت نماز است و ما دلمان می ‏خواهد براى آخرين بار نماز جماعتى با شما بخوانيم. 🔹اباعبدالله نگاهى‏ كرد. تصديق‏ كرد كه وقت نماز است. می گويند اين جمله را فرمود: ذَكَرْتَ الصَّلاةَ، جَعَلَكَ اللهُ مِنَ الْمُصَلّين؛ نماز را ياد كردى، خدا تو را از نمازگزاران قرار بدهد. 🔸مردى كه سر بر كف دست گذاشته است، يک چنين مجاهدى را امام دعا می‌كند كه خدا تو را از نمازگزاران قرار بدهد. ببينيد نمازگزار واقعى چه مقامى دارد!  📗 استاد مطهری، آزادی معنوی، ص۱۰۷ 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 بگذار بپرسد! 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🟢 ای دوستان امروز! ای گروهی که منافع دنیایی، شما را در یک جا جمع و متحد کرده! در قیامت دشمن خونی یکدیگر خواهید بود. 🔹 «الْاخِلّاءُ یوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ الَّاالْمُتَّقینَ‏» [در قیامت، دوستان تبدیل به دشمن یکدیگر می‌شوند مگر متقیان] (زخرف/ ۶۷) همیشه وقتی دو نفر و یا یک عده با یکدیگر دوست می‌شوند یک وجه مشترکی در کار است که آنها را هم‌گروه و همنشین و معاشر و هم‌‏پیاله کرده است. محال است که دو نفر که با یکدیگر هیچ سنخیت روحی ندارند و از وجود یکدیگر بهره‌ای نمی‌برند و در [جلب‏] منفعتی یا دفع ضرری مشارکت ندارند با یکدیگر دوست بشوند. 🔸 مولوی در شعرهای معروف خود مثال می‌آورد که محال است دو نفر با یکدیگر دوست شوند مگر اینکه وجه مشترکی بین آنها باشد. داستان دوستی زاغ و لک‌لک لنگ ... 🔹حکما می‌گویند معلول تابع علت است؛ تا علت هست معلول هست، علت که رفت معلول هم می‌رود. این سماوری که ما روشن می‌کنیم تا وقتی آتش زیر آن مشتعل است می‏‌جوشد، به محض اینکه آتش خاموش شود جوشش هم از بین می‌رود. 🔸 دوستی‌هایی که بر مبنای مطامع مادی است تا وقتی می‌تواند ادامه داشته باشد که پای مطامع مادی در میان باشد؛ وقتی که اینها رفت علت دوستی از میان می‌رود، خصوصاً اگر با آشکار شدن حقایق همان علت دوستی به علت دشمنی تبدیل شود. مثلًا می‌دید که این شخص به او فلان منفعت را می‌رساند؛ این سبب می‌شد که دوستی‏‌اش زیادتر بشود. 🔹 در قیامت که حقایق برایش آشکار می‌شود می‌بیند همان چیزی که در دنیا محبتش را جلب می‌کرد برایش آتش آورده‌ است؛ یعنی همان ملاک دوستی، ملاک دشمنی می‌شود. به هر میزان که آن پیوند در دنیا بیشتر منشأ دوستی بوده، در قیامت بیشتر منشأ دشمنی می‌شود. این در صورتی است که مناط و ملاک، مطامع مادی باشد. 🔸 اما اگر دو نفر نه بر مبنای مادیات بلکه بر مبنای معنویات، بر اساس توحید و بندگی خدا و عقیده و ایمان در دنیا با یکدیگر دوست باشند، در قیامت این دوستی نه تنها از بین نمی‌رود بلکه شدیدتر می‌شود چون علت باقی است. تا علت باقی است معلول باقی است. 📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ۱۹-۱۷، (با تلخیص) 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 شجاعت و صلابت حضرت زینب کبری(س) در برابر یزید 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🟢 عبادت هر چه بیشتر بهتر؟ 📝باید اعتراف کنیم که ما راه عبادت را نیز نمی‏ دانیم، یعنی ما از نظر عبادت نیز قادر به اداره خود به نحو صحیح نیستیم. غالباً خیال می‏ کنند که چون عبادت خوب است پس هر چه بیشتر بهتر؛ فکر نمی‏ کنند که عبادت آنگاه اثر خود را می‏ بخشد که جذب روح شود و روح از آن به طور صحیح تغذیه نماید. 🔹همان طور که معنی استفاده از غذای خوب این نیست که هر چه بیشتر بهتر، معنی استفاده از عبادت نیز آن نیست. عبادت باید با نشاط روح توأم باشد. 🔹مقصودم این نیست که قبلًا باید نشاطی وجود داشته باشد تا عبادت شروع شود. بسا افرادی که هیچوقت نشاط پیدا نکنند. خود نشاط تدریجاً با عبادت و انس با ذکر خدا پیدا می‏ شود. اگر روی اصول صورت گیرد تدریجاً انس و علاقه و نشاط پیدا می‏ شود. 📙 استاد مطهری، امدادهای غیبی در زندگی بشر، ص۱۰۷ 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🟢 غالباً جامعه‏‌ها از راه گرايش صددرصد به باطل، به گمراهى كشيده نمی‌شوند، بلكه از افراط در يک حق به فساد كشيده می‌شوند. 📙 استاد مطهری، انسان کامل، ص۳۶ 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 جابر بر مزار حضرت سیدالشهداء (ع) در اولین اربعین حسینی ◾️اربعین حسینی بر همه عاشقان سید الشهداء علیه السلام تسلیت باد! ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
 🔴 حماسه‌ای که حضرت امام سجاد(ع) در مجلس یزید به پا کرد 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🟢 به فکر ضرر اصلی باش! 🔹ای انسان! تو خسرانت به این نیست که از بیرونْ عاملی بیاید به تو ضرر وارد کند. بله، در موجودات دیگر این مطلب هست، برای تو هم این مطلب هست ولی تو قبل از آن، یک خسران دیگری داری. خسرانت در این است که خودت را آنچنان که باید، با ایمان و عمل نساخته باشی و به صورت یک انسان واقعی درنیاورده باشی. 📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ص۱۸۸ 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🟢 اسلام سرباز اجباری نمی‌خواهد 🔸 يک تفاوت اصيل در ميان قوانين الهى و قوانين بشرى اين است كه قوانين الهى دوبعدى است و قوانين بشرى يک‌بعدى. قوانين بشرى به نظام روحى و تكامل معنوى فرد كارى ندارد. 🔹 وقتى كه يک دولت براى مصالح كشور، اقدام به وضع ماليات مى‌كند، هدفش فقط بدست آوردن پول و تأمين هزينه كشور است. دولت نظرى ندارد كه پرداخت‌كننده ماليات چه نيّتى دارد؟ همچنين وقتى كه براى دفاع از كشور، سربازانى را به زير پرچم احضار مى‌كند به نيّت سربازان كارى ندارد؛ او مى‌خواهد سرباز در ميدان جنگ با دشمن نبرد كند. 🔸 ولى در قوانين الهى چنين نيست؛ در اين قوانين، ماليات و سربازى بطور مطلق خواسته نشده است، بلكه توأم با نيّت خالص و قصد قربت خواسته شده است. اسلام عمل با روح مى‌خواهد نه عمل بى‌روح. لهذا اگر مسلمانى زكات خود را بدهد ولى شائبه ريا در آن باشد پذيرفته نيست؛ اگر به جهاد برود ولى براى خودنمايى باشد قبول نيست. قانون الهى مى‌گويد سرباز اجبارى به درد من نمى‌خورد، من سربازى مى‌خواهم كه روحاً سرباز باشد. 📝 استاد مطهری، عدل الهی، ص۲۷۵ 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🟢 برندگان‌ مسابقه «حماسه حسینی»، به مناسبت ماه محرم در اپلیکیشن استاد مطهری دانلود اپلیکیشن رایگان استاد مطهری از: motahari.ir/app ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🟢 چرا در اسلام این همه بر وفای به عهد و پیمان تأکید شده است؟ 🔸آنچه كه على(ع) را از سياستمداران ديگر جهان متمايز مى‌كند اين است كه او از اصل غدر و خيانت در روش پيروى نمى‌كند ولو به قيمت اينكه آنچه دارد و حتى خلافت از دستش برود، چرا؟ چون مى‌گويد اساساً من پاسدار اين اصولم، فلسفه خلافت من پاسدارى اين اصول انسانى است، پاسدارى صداقت است، پاسدارى امانت است، پاسدارى وفاست، پاسدارى درستى است، و من خليفه‌ام براى اينها، آن وقت چطور ممكن است كه من اينها را فداى خلافت كنم؟! 🔹به مالک اشتر مى‌فرمايد: مالک! هرگز عهد و پيمانى را كه مى‌بندى، با هر كه باشد، با دشمن خونى خودت، با كفار، با مشركين، با دشمنان اسلام، آن را نقض نكن. بعد مى‌فرمايد: براى اينكه اصلا زندگى بشر بر اساس اينهاست؛ اگر اينها شكسته بشود و محترم شناخته نشود ديگر چيزى باقى نمى‌ماند. 📗 استاد مطهری، سیری در سیره نبوی، ص۸۳ (با تلخیص) 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🟢 اعتراض عجیب یک زن به پیامبر(ص): چرا خودت را نمی‌گیری؟ 🔸تاريخ آن حضرت پر است از تواضع و فروتنى و مهربانى نسبت به خلق، و عبوديت‏ و اظهار ذلت نسبت به خالق. زنى به حضرتش عرض كرد كه تو همه چيزت خوب است، فقط يك عيب دارى و آن اينكه خود را نمى‏گيرى، مثل بندگان با خودت رفتار مى‏كنى، روى زمين مى‏نشينى. فرمود: كدام بنده از من بنده‏تر است (اىُّ عَبْدٍ أعْبَدُ مِنّى)؟ 🔹شك ندارد كه سيرت متواضعانه و خودشكنانه آن حضرت جنبه اخلاقى و فروتنى دارد، اما قرائن نشان مى‏دهد كه رسول اكرم به جنبه اجتماعى اين قضايا هم زياد توجه داشته؛ توجه داشته كه همين احترامات، همين القاب و عناوين، همين عادات كه كوچك به نظر مى‏رسد، چه ديوار ضخيمى ميان افراد به وجود مى‏آورد، چقدر تأثير دارد در اينكه دلها را از هم دور كند. 🔸همين‌هاست كه ناهمواريها و پست و بلندى‏ها و سنگلاخها به وجود مى‏آورد. همين‌ها كه در بادى امر يك رشته امور اعتبارى و خيالى است، در نهايت امر منتهى مى‏شود به امور عينى و خارجى. تخم اوّلى تفاوتهاى ناروا را همين احترامات غلط و همين عناوين و القاب دروغين مى‏كارد. 📙 استاد مطهری، بیست گفتار، ص۱۰۴. ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🟢 اگر امام حسن(ع) در موقعیت امام حسین(ع) بودند چه می‌کردند؟ 🔹 صلح امام حسن(ع) زمینه را برای قیام امام حسین فراهم کرد. لازم بود که امام حسن(ع) یک مدتی کناره گیری کند تا ماهیت اموی‌ها که بر مردم مخفی و مستور بود آشکار شود تا قیامی که بناست بعد انجام گیرد، از نظر تاریخ قیام موجّهی باشد. 🔹 پس از قرارداد صلح که بعد معلوم شد معاویه پایبند این مواد نیست، عده‌ای از شیعیان آمدند به امام حسن(ع) عرض کردند: دیگر الآن این قرارداد صلح کأن لم یکن است - و راست هم می‌گفتند زیرا معاویه آن را نقض کرد - و بنابراین شما بیایید قیام کنید. 🔹 فرمود: نه، قیام برای بعد از معاویه؛ یعنی کمی بیش از این باید به اینها مهلت داد تا وضع خودشان را خوب روشن کنند، آن وقت وقتِ قیام است. معنی این جمله این است که اگر امام حسن(ع) تا بعد از معاویه زنده می‏‌بود و در همان موقعی قرار می‏‌گرفت که امام حسین قرار گرفت، قطعاً قیام می‌کرد. 📗 استاد مطهری، سیری در سیره ائمه اطهار، ص۸۶ 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️چرا مظلومیت امام حسن مجتبی(ع) از جهتی از امام‌حسین(ع) هم بیشتر است؟ ⚫️ سالروز رحلت نبی اکرم حضرت محمد مصطفی(ص) و شهادت مظلومانه امام حسن(ع) تسلیت باد! 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️دو بیتی که حضرت امام رضا علیه السلام درباره مزار و مصیبت خود سرودند ⚫️ سالروز شهادت امام رئوف حضرت ثامن الحجج علیه آلاف التحیة و الثناء تسلیت باد! 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 جریانی تکان‌دهنده از  مظلومیت حضرت امام رضا(ع) 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
✅ از اموری که پیامبر اکرم(ص) از آن تنفر داشتند 🔹 به قدری پيغمبر اکرم(ص) از اين جلال و حشمت‌ها تنفر داشت که سراسر زندگی او پر از اين قضيه است. اگر يک جا می‌خواست راه بيفتد، چنانچه عده‌ای می‌خواستند پشت سرش حرکت کنند اجازه نمی‌داد. 🔸اگر سواره بود و يک پياده می‌خواست با او بيايد می‌فرمود برادر! يکی از اين کارها را بايد انتخاب کنی: يا تو جلو برو و من از پشت سرت می‌آيم، يا من می‌روم تو بعد بيا. يا احياناً اگر ممکن بود که دو نفری سوار بشوند می‌فرمود: بيا دو نفری با هم سوار می‌شويم؛ من سواره باشم تو پياده؟! اين‌جور در نمی‌آيد. محال بود اجازه بدهد او سواره حرکت کند و يک نفر پياده. 🔹در مجلس که می‌نشست مي‌گفت به شکل‌ حلقه بنشينيم که مجلس ما بالا و پايين نداشته باشد. اگر من در صدر مجلس بنشينم و شما در اطراف، شما می‌شويد جزء جلال و دبدبه من، و من چنين چيزی را نمی‌خواهم. پيغمبر(ص) تا زنده بود از اين اصل تجاوز نکرد. 📚 مصلح شهید استاد مطهری، سیری در سیره نبوی، ص۹۸ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 توجه به این نکته می‌تواند در اصلاح نگاه و رفتار انسان بسیار تاثیرگذار باشد 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🟢 دروغ مصلحت‌آميز یا دروغ منفعت‌خيز!؟ 🔸فرق است ميان دروغ مصلحت‌آميز و دروغ منفعت‌خيز. دروغ مصلحت‌آميز يعنى دروغى كه فلسفه خودش را از دست داده و فلسفه راستى را پيدا كرده است؛ يعنى دروغى كه با آن، انسان حقيقتى را نجات می‌دهد. ولى دروغ منفعت‌خيز يعنى انسان دروغ مى‌گويد كه خودش سودى برده باشد. 🔹مسئله مصلحت با مسئله منفعت نبايد اشتباه بشود. مصلحت، دايرمدار حقيقت است. مصلحت و حقيقت دو برادر هستند كه از يكديگر جدا نمى‌شوند. مصلحت يعنى رعايت حقيقت را كردن نه رعايت سود خود را كردن، كه اين منفعت است. 🔸افرادى دروغ مى‌گويند، دروغى به منفعت خودشان. مى‌گوييد: چرا دروغ گفتى؟ مى‌گويد: دروغ مصلحتى گفتم. براى اينكه بيشتر سود ببرد دروغ مى‌گويد، و مى‌گويد: دروغ به مصلحت گفتم. اين مصلحت نيست، دروغى است مثل همه دروغ‌هاى ديگر. 📝 استاد مطهری، فلسفه اخلاق، ص۷۹ (با تلخیص) 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir