eitaa logo
بنیاد شهید مطهری
21.7هزار دنبال‌کننده
754 عکس
783 ویدیو
10 فایل
کانال رسمی «بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مطهری» صفحات در فضای مجازی 👇👇 تلگرام: t.me/motahari_ir سروش: Sapp.ir/motahari_ir سایت: portal.motahari.ir اینستاگرام: instagram.com/motahari.ir اپلیکیشن: motahari.ir/app ارتباط با ادمین: @bonyad_motahari
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢 وقتی آزادی فرد توسط خود او مورد تجاوز قرار می‌گیرد! 🔹 اگر آزادی فرد از ناحیه شخص خودش هم مورد تجاوز قرار گیرد، باید از حق آزادی دفاع کرد. 🔸 اگر در دین اکراه نیست، نه به خاطر این است که اکراه بر خلاف حق آزادی است زیرا در مورد دفاع از حقوق انسانیت و بلکه بسط ارزشهای انسانی هر گونه مبارزه‌‏ای طبعاً در راه آزادی است هرچند برخلاف میل افراد باشد. 🔹معنای آزادی، آزادی نیروها و استعدادها و باز بودن راه تکامل بشریت است نه آزادی میلها و شهوتها و عادات و تقالید. 📗 یادداشتهای استاد مطهری، ج۲، ص۳۳۴ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🟢 انتقاد شهید مطهری از افسانه‌سازی درباره قهرمانان با تجلیل از سخنرانی دکتر شریعتی درباره این موضوع 🔸در بشر یک حس قهرمان‌پرستی هست، یک حسی هست که درباره قهرمان‌های ملی و قهرمان‌های دینی افسانه می‌سازد. (در شب‌های عید غدیر که آقای دکتر شریعتی صحبت می‌کردند، یک بحث بسیار عالی راجع به این حسی که در همه افراد بشر برای اسطوره‌سازی و افسانه‌سازی و قهرمان‌سازی و قهرمان‌پرستی - آن هم به یک شکل فوق‌العاده‌ای - هست، ایراد کردند.) 🔹بهترین دلیلش این است که مردم برای نوابغی مثل بوعلی سینا و شیخ بهایی چقدر افسانه جعل کردند! مثلًا گفته‌اند بوعلی سینا در مدتی که در اصفهان تحصیل می‌کرد، گفت صدای چکش مسگرهای کاشان در نیمه‌های شب نمی‌گذارد که من مطالعه کنم. یک شب دستور دادند که مسگرهای کاشان چکش نزنند، آن شب را گفت من آرام مطالعه کردم! 🔸حالا مردم درباره بوعلی سینا هرچه می‌خواهند بگویند بگویند، به کجا ضرر می‌زند؟ اما افرادی که شخصیت آنها شخصیت پیشوایی است و قول آنها، فعل و عمل آنها، قیام و نهضت آنها سند و حجت است، در اینها نباید تحریفی‏ واقع بشود، در سخنشان، در شخصیتشان، در تاریخچه‌شان. درباره امیرالمؤمنین(ع) چقدر افسانه خود ما شیعیان بافته‌ایم! 🔹می‌گویند: شمشیر علی(ع) آن‌چنان سریع و نرم از فرق مرحب گذشت، تا به نمد زین اسب رسید و علی(ع) شمشیرش را بیرون کشید که خود مرحب هم نفهمید. خیال کرد ضربت کاری نشد. گفت: علی! همه پهلوانی تو همین بود؟ گفت: اگر راست می‌گویی خودت را تکان بده. تا مرحب خودش را تکان داد، یک قسمت از این طرف افتاد، یک قسمت از آن طرف. این ‏طور افسانه‌ها! 🔸مخصوصاً اروپایی‌ها می‌گویند در تاریخ مشرق زمین مبالغه و اغراق‏ زیاد است، و راست هم می‌گویند. این حس اسطوره‌سازی خیلی کارها کرده است. ما که نباید یک سند مقدس را در اختیار افسانه‌سازها قرار بدهیم. ما وظیفه داریم اینها را از چنگ این افسانه‌سازها بیرون بیاوریم. 📝 استاد مطهری، حماسۀ حسینی، ج۱، ص۷۷ (با تلخیص) 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» @motahari_ir
✅ چه شد که در غرب، مردم از حکومت دینی رویگردان شدند؟ 🔸در تاریخ فلسفه سیاسی می‌خوانیم که آنگاه که مفاهیم خاصّ اجتماعی و سیاسی در غرب مطرح شد و مسئله حقوق طبیعی و مخصوصاً حقّ حاکمیت ملّی به میان آمد، عدّه‌ای طرفدار استبداد سیاسی شدند و برای توده مردم در مقابل حکمران حقّی قائل نشدند و تنها چیزی که برای مردم در مقابل حکمران قائل شدند وظیفه و تکلیف بود. 🔹این عدّه در استدلال‌های خود برای اینکه پشتوانه‌ای برای نظریات سیاسی استبدادمآبانه خود پیدا کنند، به مسئله خدا چسبیدند و مدّعی شدند که حکمران در مقابل مردم مسئول نیست، بلکه او فقط در برابر خدا مسئول است، ولی مردم در مقابل حکمران مسئولند و وظیفه دارند. مردم حقّ ندارند حکمران را بازخواست کنند که چرا چنین و چنان کرده‌ای؟ و یا برایش وظیفه معین کنند که چنین و چنان کن؛ فقط خداست که می‌تواند او را مورد پرسش و بازخواست قرار دهد. مردم حقّی بر حکمران ندارند، ولی حکمران حقوقی دارد که مردم باید ادا کنند. 🔸از این رو طبعاً در افکار و اندیشه‌ها نوعی ملازمه و ارتباط تصنّعی به وجود آمد میان اعتقاد به خدا از یک طرف، و اعتقاد به لزوم تسلیم در برابر حکمران و سلب حقّ هرگونه مداخله‌ای در برابر کسی که خدا او را برای رعایت و نگهبانی مردم برگزیده است و او را فقط در مقابل خود مسئول ساخته است از طرف دیگر. و همچنین قهراً ملازمه به وجود آمد میان حقّ حاکمیت ملّی از یک طرف، و بی‌خدایی از طرف دیگر. 🔹از نظر فلسفه اجتماعی اسلامی، نه‌تنها نتیجه اعتقاد به خدا پذیرش حکومت مطلقه افراد نیست و حاکم در مقابل مردم مسئولیت دارد، بلکه از نظر این فلسفه، تنها اعتقاد به خداست که حاکم را در مقابل اجتماع مسئول می‌سازد و افراد را ذی‌حقّ می‌کند و استیفای حقوق را یک وظیفه لازم شرعی معرّفی می‌کند. 🔸از نظر اسلام، مفاهیم دینی همیشه مساوی آزادی بوده است، درست برعکس آنچه در غرب جریان داشته، یعنی اینکه مفاهیم دینی مساوی با اختناق اجتماعی بوده است. پرواضح است که چنین روشی، جز گریزاندن افراد از دین و سوق دادن ایشان به سوی ماتریالیسم و ضدّیت با مذهب و خدا و هر چه رنگ خدایی دارد، محصولی نخواهد داشت. 📝 استاد مطهری، علل گرایش به مادّیگری، ص ۱۶۰-۱۵۷ (با تلخیص) 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🟢 چگونه بفهمیم که عبادت ما، «عبادت» است نه «عادت»؟ 🔸اخلاق معنایش این است که انسان اراده خودش را بر عادات و بر طبایع خود غلبه بدهد؛ یعنی اراده را تقویت کند به طوری که اراده بر آنها حاکم باشد. 🔹حتی اراده باید بر عادات خوب هم غالب باشد، چون کار خوب اگر کسی به آن عادت پیدا کرد خوب نیست. 🔸مثلا ما باید نماز بخوانیم اما نباید نماز خواندن ما شکل عادت داشته باشد. از کجا بفهمیم که نماز خواندن ما عادت است یا نه؟ باید ببینیم آیا همه دستورات خدا را مثل نماز خواندن انجام می‌دهیم؟ اگر این‌طور است، معلوم می‌شود که کار ما به خاطر امر خداست. 🔹اما اگر ربا را می‌خوریم و در عین حال، نماز را هم با نافله‌هایش می‌خوانیم، یا اگر خیانت به امانت مردم می‌کنیم ولی زیارت عاشورایمان هم ترک نمی‌شود، می‌فهمیم که اینها عبادت نیست، عادت است. 📝 استاد مطهری، اسلام و نیازهای زمان، ج۱، ص۲۱۱ 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🟢 دومین دوره آموزش "یکساله" آثار استاد مطهری، بر اساس سیر مطالعاتی «ندای فطرت» و با بهره‌گیری از اساتید مجرب 🔹 شامل ۴۰ کتاب و به صورت آنلاین، همراه با پرسش و پاسخ 🔸 آخرین مهلت ثبت نام: ۸ مردادماه شروع کلاس‌ها: ۹ مردادماه 🔹 زمان کلاس‌ها: یکشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها، ساعت ۱۵ 🔻با ارائه گواهی پایان دوره از طرف «بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری» ⭕️ ثبت نام و اطلاعات بیشتر در: motahari.ir/nedayefetrat1 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
9.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 به خدا توکل کن، ولش کن!!! یک تلقی رایج و وارونه از توکل 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
✅ چرا اسلام گریه بر میت را چندان خوش نمی‌دارد ولی به گریه بر شهید ترغیب می‌کند؟ 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🟢 احتیاطی‌ بی‌جا در هنگام انتقاد کردن 🔹 ما از کلمه «برخورد» بدمان می‌آید. همیشه می‌گوییم باید جوری گفت و کرد که به شخصی و یا به طبقه‌‌ای بر نخورد، یعنی باید چنان در اجتماع راه رفت که تنه‌‌ات به تنه دیگری اصطکاک پیدا نکند و تصادم پیدا نشود. 🔸 لهذا همیشه ما از گذشته بحث می‌‌کنیم و نمودها و پدیده‌های حاضر اجتماع خود را مورد توجه و تفتیش و انتقاد قرار نمی‌دهیم، در صورتی که قطعاً همان طوری که پول رایج ما که ارزش اقتصادی دارد باید نقد و انتقاد بشود، حوادث اجتماعی نیز که خواه ناخواه ارزش معنوی و اجتماعی دارد باید مورد انتقاد و نقادی قرار گیرد. 📗 یادداشت‌های استاد مطهری، جلد ۱۳، ص ۲۱۱ 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🟢 هشدار استاد مطهری به صاحبان قدرت درباره جماعتی به نام «اطرافی» 🔸رشد عقلی و فکری و ترقی سطح شعور و ادراک هر قومی دائرمدار میزان آزادی تفکر و امکان تبادل فکر و نظر آن قوم است. (پس فلسفه آزادی عبارت است از محیط مساعد برای رشد عقلی و فکری). 🔹نبودن آزادی و تمرکز قدرت در یک نقطه طبعاً سبب پیدایش جماعتی به نام «اطرافی» می‌شود که گرد مرکز قدرت جمع می‌شوند و با مداهنه و تملق که خوشایند طبیعت آدمی است، کسب قدرت و در نتیجه تحصیل قدرت و نفوذ می‌کنند و امور را طبق دلخواه و منفعت خود می‌چرخانند. 🔸در چنین جامعه‌ای به جای اینکه تقوا و لیاقت سبب ترقی و ترفیع باشد، نزدیکی به مرکز قدرت پایه و اساس همه چیز است. 📝 یادداشت‌های استاد مطهری، ج۱، ص۱۱۶ 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🟢 وقتی انسان با تحقیق بیگانه باشد ... 🔹 آن کس که عاری از روح تحقیق شد، خواه متجدد باشد و خواه متقدم، خواه بخواهد از اروپاییان تقلید کند و خواه از اهل ایمان و زهد و تقوا، از حقایق امور دور است. 🔹لهذا همان ‌طوری که اگر در میان طبقه مقدس‌ مآب جامعه ما قدم بگذارید با یک سلسله کلمات و جملات از قبیل کلمات مقدس صبر و توکل و زهد و ترک دنیا روبرو می‌ شوید که حقایق عالیه خود را از دست داده است، هنگامی هم که در محیط به اصطلاح تمدن و تجدد قدم بگذارید با یک سلسله کلمات و جملات دیگری روبرو می‌ شوید که می‌ بینید متأسفانه این کلمات نیز در این محیط مسخ شده و حقیقت خود را از دست داده است. 📙 حکمتها و اندرزها، ج۲، ص۱۲۸ 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🟢 دومین دوره آموزش "یکساله" آثار استاد مطهری، بر اساس سیر مطالعاتی «ندای فطرت» و با بهره‌گیری از اساتید مجرب 🔹 شامل ۴۰ کتاب و به صورت آنلاین، همراه با پرسش و پاسخ 🔸 آخرین مهلت ثبت نام: ۸ مردادماه شروع کلاس‌ها: ۹ مردادماه 🔹 زمان کلاس‌ها: یکشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها، ساعت ۱۵ 🔻با ارائه گواهی پایان دوره از طرف «بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری» ⭕️ ثبت نام و اطلاعات بیشتر در: motahari.ir/nedayefetrat1 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir