🟢 اسلام سرباز اجباری نمیخواهد
🔸 يک تفاوت اصيل در ميان قوانين الهى و قوانين بشرى اين است كه قوانين الهى دوبعدى است و قوانين بشرى يکبعدى. قوانين بشرى به نظام روحى و تكامل معنوى فرد كارى ندارد.
🔹 وقتى كه يک دولت براى مصالح كشور، اقدام به وضع ماليات مىكند، هدفش فقط بدست آوردن پول و تأمين هزينه كشور است. دولت نظرى ندارد كه پرداختكننده ماليات چه نيّتى دارد؟ همچنين وقتى كه براى دفاع از كشور، سربازانى را به زير پرچم احضار مىكند به نيّت سربازان كارى ندارد؛ او مىخواهد سرباز در ميدان جنگ با دشمن نبرد كند.
🔸 ولى در قوانين الهى چنين نيست؛ در اين قوانين، ماليات و سربازى بطور مطلق خواسته نشده است، بلكه توأم با نيّت خالص و قصد قربت خواسته شده است. اسلام عمل با روح مىخواهد نه عمل بىروح. لهذا اگر مسلمانى زكات خود را بدهد ولى شائبه ريا در آن باشد پذيرفته نيست؛ اگر به جهاد برود ولى براى خودنمايى باشد قبول نيست. قانون الهى مىگويد سرباز اجبارى به درد من نمىخورد، من سربازى مىخواهم كه روحاً سرباز باشد.
📝 استاد مطهری، عدل الهی، ص۲۷۵
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 برندگان مسابقه «حماسه حسینی»، به مناسبت ماه محرم در اپلیکیشن استاد مطهری
دانلود اپلیکیشن رایگان استاد مطهری از:
motahari.ir/app
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 چرا در اسلام این همه بر وفای به عهد و پیمان تأکید شده است؟
🔸آنچه كه على(ع) را از سياستمداران ديگر جهان متمايز مىكند اين است كه او از اصل غدر و خيانت در روش پيروى نمىكند ولو به قيمت اينكه آنچه دارد و حتى خلافت از دستش برود، چرا؟ چون مىگويد اساساً من پاسدار اين اصولم، فلسفه خلافت من پاسدارى اين اصول انسانى است، پاسدارى صداقت است، پاسدارى امانت است، پاسدارى وفاست، پاسدارى درستى است، و من خليفهام براى اينها، آن وقت چطور ممكن است كه من اينها را فداى خلافت كنم؟!
🔹به مالک اشتر مىفرمايد: مالک! هرگز عهد و پيمانى را كه مىبندى، با هر كه باشد، با دشمن خونى خودت، با كفار، با مشركين، با دشمنان اسلام، آن را نقض نكن. بعد مىفرمايد: براى اينكه اصلا زندگى بشر بر اساس اينهاست؛ اگر اينها شكسته بشود و محترم شناخته نشود ديگر چيزى باقى نمىماند.
📗 استاد مطهری، سیری در سیره نبوی، ص۸۳ (با تلخیص)
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 اعتراض عجیب یک زن به پیامبر(ص): چرا خودت را نمیگیری؟
🔸تاريخ آن حضرت پر است از تواضع و فروتنى و مهربانى نسبت به خلق، و عبوديت و اظهار ذلت نسبت به خالق. زنى به حضرتش عرض كرد كه تو همه چيزت خوب است، فقط يك عيب دارى و آن اينكه خود را نمىگيرى، مثل بندگان با خودت رفتار مىكنى، روى زمين مىنشينى. فرمود: كدام بنده از من بندهتر است (اىُّ عَبْدٍ أعْبَدُ مِنّى)؟
🔹شك ندارد كه سيرت متواضعانه و خودشكنانه آن حضرت جنبه اخلاقى و فروتنى دارد، اما قرائن نشان مىدهد كه رسول اكرم به جنبه اجتماعى اين قضايا هم زياد توجه داشته؛ توجه داشته كه همين احترامات، همين القاب و عناوين، همين عادات كه كوچك به نظر مىرسد، چه ديوار ضخيمى ميان افراد به وجود مىآورد، چقدر تأثير دارد در اينكه دلها را از هم دور كند.
🔸همينهاست كه ناهمواريها و پست و بلندىها و سنگلاخها به وجود مىآورد. همينها كه در بادى امر يك رشته امور اعتبارى و خيالى است، در نهايت امر منتهى مىشود به امور عينى و خارجى. تخم اوّلى تفاوتهاى ناروا را همين احترامات غلط و همين عناوين و القاب دروغين مىكارد.
📙 استاد مطهری، بیست گفتار، ص۱۰۴.
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 اگر امام حسن(ع) در موقعیت امام حسین(ع) بودند چه میکردند؟
🔹 صلح امام حسن(ع) زمینه را برای قیام امام حسین فراهم کرد.
لازم بود که امام حسن(ع) یک مدتی کناره گیری کند تا ماهیت امویها که بر مردم مخفی و مستور بود آشکار شود تا قیامی که بناست بعد انجام گیرد، از نظر تاریخ قیام موجّهی باشد.
🔹 پس از قرارداد صلح که بعد معلوم شد معاویه پایبند این مواد نیست، عدهای از شیعیان آمدند به امام حسن(ع) عرض کردند: دیگر الآن این قرارداد صلح کأن لم یکن است - و راست هم میگفتند زیرا معاویه آن را نقض کرد - و بنابراین شما بیایید قیام کنید.
🔹 فرمود: نه، قیام برای بعد از معاویه؛ یعنی کمی بیش از این باید به اینها مهلت داد تا وضع خودشان را خوب روشن کنند، آن وقت وقتِ قیام است. معنی این جمله این است که اگر امام حسن(ع) تا بعد از معاویه زنده میبود و در همان موقعی قرار میگرفت که امام حسین قرار گرفت، قطعاً قیام میکرد.
📗 استاد مطهری، سیری در سیره ائمه اطهار، ص۸۶
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
7.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️چرا مظلومیت امام حسن مجتبی(ع) از جهتی از امامحسین(ع) هم بیشتر است؟
⚫️ سالروز رحلت نبی اکرم حضرت محمد مصطفی(ص) و شهادت مظلومانه امام حسن(ع) تسلیت باد!
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
6.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️دو بیتی که حضرت امام رضا علیه السلام درباره مزار و مصیبت خود سرودند
⚫️ سالروز شهادت امام رئوف حضرت ثامن الحجج علیه آلاف التحیة و الثناء تسلیت باد!
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
7.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 جریانی تکاندهنده از مظلومیت حضرت امام رضا(ع)
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
✅ از اموری که پیامبر اکرم(ص) از آن تنفر داشتند
🔹 به قدری پيغمبر اکرم(ص) از اين جلال و حشمتها تنفر داشت که سراسر زندگی او پر از اين قضيه است. اگر يک جا میخواست راه بيفتد، چنانچه عدهای میخواستند پشت سرش حرکت کنند اجازه نمیداد.
🔸اگر سواره بود و يک پياده میخواست با او بيايد میفرمود برادر! يکی از اين کارها را بايد انتخاب کنی: يا تو جلو برو و من از پشت سرت میآيم، يا من میروم تو بعد بيا. يا احياناً اگر ممکن بود که دو نفری سوار بشوند میفرمود: بيا دو نفری با هم سوار میشويم؛ من سواره باشم تو پياده؟! اينجور در نمیآيد. محال بود اجازه بدهد او سواره حرکت کند و يک نفر پياده.
🔹در مجلس که مینشست ميگفت به شکل حلقه بنشينيم که مجلس ما بالا و پايين نداشته باشد. اگر من در صدر مجلس بنشينم و شما در اطراف، شما میشويد جزء جلال و دبدبه من، و من چنين چيزی را نمیخواهم. پيغمبر(ص) تا زنده بود از اين اصل تجاوز نکرد.
📚 مصلح شهید استاد مطهری، سیری در سیره نبوی، ص۹۸
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
8.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 توجه به این نکته میتواند در اصلاح نگاه و رفتار انسان بسیار تاثیرگذار باشد
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 دروغ مصلحتآميز یا دروغ منفعتخيز!؟
🔸فرق است ميان دروغ مصلحتآميز و دروغ منفعتخيز. دروغ مصلحتآميز يعنى دروغى كه فلسفه خودش را از دست داده و فلسفه راستى را پيدا كرده است؛ يعنى دروغى كه با آن، انسان حقيقتى را نجات میدهد. ولى دروغ منفعتخيز يعنى انسان دروغ مىگويد كه خودش سودى برده باشد.
🔹مسئله مصلحت با مسئله منفعت نبايد اشتباه بشود. مصلحت، دايرمدار حقيقت است. مصلحت و حقيقت دو برادر هستند كه از يكديگر جدا نمىشوند. مصلحت يعنى رعايت حقيقت را كردن نه رعايت سود خود را كردن، كه اين منفعت است.
🔸افرادى دروغ مىگويند، دروغى به منفعت خودشان. مىگوييد: چرا دروغ گفتى؟ مىگويد: دروغ مصلحتى گفتم. براى اينكه بيشتر سود ببرد دروغ مىگويد، و مىگويد: دروغ به مصلحت گفتم. اين مصلحت نيست، دروغى است مثل همه دروغهاى ديگر.
📝 استاد مطهری، فلسفه اخلاق، ص۷۹ (با تلخیص)
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 هم باید امیدوار بود و هم نگران
🔸 مؤمن بايد هميشه، هم اميدوار باشد و هم خائف، هم خوشبين باشد و هم نگران. مقصود اين است كه مؤمن همواره بايد نسبت به طغيان نفس امّاره و تمايلات سركش خود خائف باشد كه زمام را از كف عقل و ايمان نگيرد و نسبت به ذات خداوند اعتماد و اطمينان و اميدوارى داشته باشد كه همواره به او مدد خواهد كرد.
📙 استاد مطهری، ده گفتار، ص۱۹.
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir