eitaa logo
بنیاد شهید مطهری
21.4هزار دنبال‌کننده
738 عکس
764 ویدیو
10 فایل
کانال رسمی «بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مطهری» صفحات در فضای مجازی 👇👇 تلگرام: t.me/motahari_ir سروش: Sapp.ir/motahari_ir سایت: portal.motahari.ir اینستاگرام: instagram.com/motahari.ir اپلیکیشن: motahari.ir/app ارتباط با ادمین: @bonyad_motahari
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️ سالروز شهادت شکافنده علوم، امام محمد باقر(ع) بر شما تسلیت باد! ✅ داستانی آموزنده از زندگانی امام محمد باقر علیه السلام 🔹محمد بن منکدر یکی از زهّاد و متصوفه آن عصر است؛ می‌گوید در یک روز بسیار گرم به خارج شهر مدینه رفته بودم، چشمم افتاد به محمدبن علی الباقر(ع) در حالی که غرق در عرق شده بود. 🔹در دل خود گفتم ببین بزرگی از بزرگان قریش چگونه حرص دنیا او را وادار کرده است که در این هوای گرم آمده اینجا! و خوب است بروم او را موعظه‌ای بکنم. جلو رفتم و سلام گفتم و با صدای بلند سلام مرا پاسخ داد. من گفتم: شما یکی از بزرگان قریش هستید و سزاوار نیست در یک چنین هوای گرمی در طلب دنیا بیرون آیید. اگر الان در همین حال مرگ برسد و روح شما قبض بشود، چه جوابی نزد خدا خواهید داشت؟ 🔹می‌گوید امام این حرف را شنید، فرمود : به خدا اگر در همین حال مرگ مرا فراگیرد، در حالی رسیده است که مشغول اطاعت خدا هستم. من این کار را برای تحصیل روزی و برای این که به تو و امثال تو احتیاجی نداشته باشم می‌کنم. من باید از آن روزی بترسم که مرگ من برسد در حالی که من مشغول معصیت هستم. 🔷 من بايد از آن روزى بترسم كه مرگ من برسد در حالى كه من مشغول معصيت هستم. محمد بن منكدر مى‌گويد گفتم: خدا تو را رحمت كند كه خواستم تو را موعظه كنم و متنبه سازم، تو مرا موعظه كردى و متنبه ساختى و مرا به اشتباه خود متوجه ساختى. 📝 استاد مطهری، حکمت‌ها و اندرزها، ج2، ص70 ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 @motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ فضیلت روز عرفه و تأثیر هم‌صدا شدن با جمع در تضرع به درگاه الهی 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 @motahari_ir
💠 شب و روز عرفه از ايام و ليالى متبرّكه است، اعم از اينكه انسان در منى و عرفات باشد يا نباشد 🌹روزها گاهى شرافت و فضيلت خود را از همان دستورى كه در آن روز رسيده است كسب مى‌كنند و اين يك جنبه روانى و روحى هم دارد. اينكه انسان در يك حالِ تنهاى تنها عبادت كند و خدا را بخواند و به درگاه الهى ابتهال و تضرّع كند، با اين كه صدايش همراه صداى جمع باشد عملًا هم فرق [دارد و اثر آن] در روح خود انسان هم متفاوت است. 🔷 ما در سوره مباركه حمد مى‌خوانيم: «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» خدايا همه باهم تو را مى‌پرستيم؛ در صورتى كه انسان نماز را با حالت انفراد مى‌خواند. نماز، اصلش نماز فرادى است، نماز جماعت سنتى است كه اگر انسان نخوانْد هم نخواند. ولى در نماز فرادى هم انسان به خدا اينطور مى‌گويد: خدايا ما همه باهم تو را مى‌پرستيم و همه باهم از تو مدد مى‌خواهيم و كمك مى‌جوييم. 📚 امام فخر رازى معروف، صاحب التفسير الكبير در همين آيه تعبير شاعرانه و زيبايى دارد. از یک اصل فقهی استفاده می کند و آن اين است كه در موارد زيادى مى‏‌گويند فروشنده يا خريدار، خيار فسخ پيدا مى‏‌كند. يكى از موارد را «خيار تبعّض صفقه» مى‏‌گويند ... ✍ استاد شهید مطهری، آشنایی با قرآن ج 6 ص 246 @motahari_ir
💠 باید خلیل بود و به یار اعتماد کرد گاهی بهشت در دل آتش فراهم است 🌺 عید قربان، عید بندگی بر همگان مبارک باد. @motahari_ir
4_5852939173358469735.mp3
1.2M
📡 چرا «عید قربان» را جشن می‌گیریم؟ 🔹عید قربان، عید انجام وظیفه و عید همبستگی اسلامی 📗 استاد مطهری، حج، ص۱۱۹ @motahari_ir
برادران ما يك اجتماع بسيار بزرگى را در مكه تشكيل داده‌اند، مناسك حج را انجام داده‌اند. روزى است كه شايد مى‌توانم بگويم صدى نود دستور خدا را عمل كرده‌اند. اركان عمل حج را- كه وقوفین است (وقوف در عرفات و وقوف در مشعر) انجام داده‌اند، رمى جمرات كرده‌اند، قربانى كرده‌اند و بعد از قربانى، ديگر از لباس احرام خارج شده‌اند. آنها يك موفقيتى دارند. براى برادران ما مستقيماً عيد است، عيد انجام وظيفه است، مثل اينكه عيد فطر عيد انجام وظيفه است. از لباس احرام خارج شده‌اند ما هم كه اينجا هستيم، داريم با آنها همدلى و همدردى مى‌كنيم، اظهار خوشحالى مى‌كنيم كه برادران ما چنين توفيق عظيمى نصيبشان شده است و باز آرزو مى‌كنيم كه يك وقتى ما هم در جاى آنها باشيم، ما هم اين موفقيت را داشته باشيم و برادران ديگر ما براى ما جشن بگيرند و اظهار مسرّت و شادمانى كنند. خود اينها چقدر ارزش دارد، چقدر همبستگى را مى‌رساند و چقدر اسلام به همبستگى مسلمين علاقه‌مند است! استاد شهید مطهری، حج، ص 119
🔴 شیعه بودن تنها به حرف و دوست داشتن تنها نیست #عکس_نوشت 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 @motahari_ir
بر پایه اصول را بنا باید کرد بر هادی راه اقتدا باید کرد پیش از نجف و قدم به وادی غدیر تعظیم به سوی سامرا باید کرد ✨میلاد باسعادت حضرت امام هادی (ع) مبارک باد✨ @motahari_ir
🌺 حديثى است از امام هادى (سلام اللّه عليه)، مى‌فرمايد: ✅ «مَنْ هانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ فَلا تَأْمَنْ شَرَّهُ» 🔷 اگر كسى خودش در نزد خودش خوار بشود، احساس بزرگوارى را در خودش از دست بدهد در روح خودش احساس شخصيت اخلاقى و معنوى نكند، از شر او ايمن مباش. ❗️آن كسى كه اين احساس را باخت همه چيز را باخته است، فلا تَأْمَنْ شَرَّه! 📚 استاد شهید مطهری، فلسفه اخلاق، ص 135 @motahari_ir
✅ حکومت یکی از فروع امامت است نه همه آن 🔸اساس مسئله در باب امامت، آن جنبه معنوی است. امامان یعنی انسان‌هایی معنوی مادون پیغمبر(ص) که از طریقی معنوی اسلام را می‌دانند و می‌شناسند و مانند پیغمبر، معصوم از خطا و لغزش و گناه‌اند. امام، مرجع قاطعی است که اگر جمله‌ای از او بشنوید، نه احتمال خطا در آن می‌دهید و نه احتمال انحراف عمدی، که اسمش می‌شود «عصمت». (ص۴۷) 🔹ما نباید مسئله امامت را از اول به صورت یک مسئله خیلی ساده دنیاوی یعنی حکومت مطرح کنیم بعد بگوییم آیا از نظر اسلام حکومت، استبدادی و تنصیصی است یا انتخابی؟ نه، مسئله به این شکل مطرح نیست. در شیعه، «امامت» مطرح است. یک شأن امام حکومت است و البته با وجود امام معصوم جای حکومت کردن کس دیگری نیست همین‌طور که با وجود پیغمبر اکرم(ص) جای حکومت کردن کس دیگری نیست. (ص۵۵) 🔸مسئله امامت از جنبه زعامت و حکومت این است که حالا که بعد از پیغمبر مانند زمان ایشان معصوم وجود دارد و پیغمبر وصیی برای خود معین کرده است که او در سطح افراد دیگر نیست و از نظر صلاحیت مثل خود پیغمبر استثنایی است، دیگر جای انتخاب و شورا و این حرف‌ها نیست. (ص۵۳) 🔹همان‌طور که در زمان پیغمبر نمی‌گفتند که پیغمبر فقط پیام‌آور است و وحی به او نازل می‌شود، تکلیف حکومت با شوراست و مردم بیایند رأی بدهند که آیا خود پیغمبر را حاکم قرار دهیم یا شخص دیگر را، بلکه این طور فکر می‌کردند که با وجود پیغمبر، این بشر فوق بشر که در مرحله‌ای است که با عالم وحی اتصال دارد، اصلا این مسئله مطرح نیست، بعد از ایشان نیز جای این سخنان نیست. (ص۵۴) 📝 استاد مطهری، امامت و رهبری 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 @motahari_ir
4_5870478402456126236.mp3
2.01M
📡 مضمون آیه مهمی که روز عید غدیر بر پیامبر(ص) نازل شد: از امروز هر خطری که مسلمین را تهدید می‌کند از ناحیه خود مسلمین است 📗 استاد مطهری، امامت و رهبری، ص۹۸ @motahari_ir
✅ امامت محرکی به سوی عمل نه دستاویزی برای تنبلی 🔷 در مسئله ولایت و امامت، طرز فکر ما به صورت عجیب و معکوس درآمده است! ❗️آیا این عجیب نیست که ما مقتدایانی مثل اهل بیت پیغمبر داشته باشیم آنگاه به جای اینکه وجود این پیشوایان محرّک و مشوّق ما باشد به عمل، وسیله تخدیر ما و تنبلی ما و گریز ما از عمل شده است؟! تشیع و دوستی اهل بیت پیغمبر را وسیله قرار دادیم برای اینکه از زیر بار اسلام بیرون بیاییم! 🔷 امامت و ولایت این حقیقت عالی، وسیله تنبلی شده، وسیله هیچ کار نکردن با انتظار اینکه همه کارها را مولی کرده، در قیامت هم مولی می‌کند! 📚 استاد شهید مطهری، ده گفتار، ص۱۵۵ (با تلخیص) @motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹عيد اکمال دين، اتمام نعمت و اعلان وصايت و ولايت اميرالمؤمنين عليه السلام مبارک باد! 🔴 اگر امامت نباشد شیرازه اسلام از هم می‌پاشد 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 @motahari_ir
🔸 آن درگهى که پایه اش از عرش برتر است دولتسراى حضرت موسى بن جعفر است 🔸 در جبهه مبارکش، آثار زهد و علم لعلِ لبش، علامتى از حوض کوثر است 🌺 میلاد فرخنده باب الحوائج امام موسی بن جعفر علیه السلام بر عاشقان حضرتش مبارک باد. @motahari_ir
دو سنتی که در تمام ائمه معصومین علیهم السلام وجود داشت؛ خداباوری و همدردی با محرومان @motahari_ir
🔴 استقامت بزرگانی مثل سلمان و مقداد در مسیر حق از کدام ویژگی نشئت می گرفت؟ #عکس_نوشت 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 @motahari_ir
در طریقت پیش سالک هرچه آید خیر اوست... @motahari_ir
آن كه در طريق حق و حقيقت گام برمى‌دارد، در هر شرايطى قرار بگيرد براى او خير است. مرد حق در هر شرايطى وظيفه خاص خويش را مى‌شناسد و با انجام وظيفه و مسئوليت، هيچ پيشامدى شر نيست. در طريقت پيش سالك هرچه آيد خير اوست در صراط المستقيم اى دل كسى گمراه نيست بر در ميخانه رفتن كار يكرنگان بود خود فروشان را به كوى می‌فروشان راه نيست هرچه هست از قامت ناساز بى‌اندام ماست ورنه تشريف تو بر بالاى كس كوتاه نيست استاد شهید مطهری، قیام و انقلاب مهدی ع، ص 105 @motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 «ألا تَرَونَ إلى الحقَّ لا يُعملُ به، و الباطلَ لا يُتناهى عنه»؟! مردم! نمى‌بينيد كه به حق عمل نمى‌شود و كسى از باطل روى‌گردان نيست؟ @motahari_ir
پيشوايان دين از زمان پيغمبر اكرم و زمان ائمه اطهار دستور اكيد و بليغ داده‌اند كه بايد نام حسين بن على زنده بماند، بايد مصيبت حسين بن على هر سال تجديد بشود، چرا؟ بحث در اين «چرا» است. اين چه دستورى است در اسلام؟ چرا اين همه ائمه دين به اين موضوع اهتمام داشتند؟ چرا براى زيارت حسين بن على اين همه اهتمام و ترغيب است، اين همه تشويق است؟ ما بايد به اين «چرا» دقت كنيم. ممكن است كسى بگويد: «اين براى اين است كه تسلى خاطرى براى حضرت زهرا باشد.» آيا اين حرف مسخره نيست كه بعد از هزار و چهار صد سال، هنوز حضرت زهرا احتياج به تسليت داشته باشد؟ در صورتى كه به نصّ خود امام حسين و به حكم ضرورت دين، بعد از شهادت امام حسين ديگر امام حسين و حضرت زهرا نزد يكديگر هستند. اين چه حرفى است؟! مگر حضرت زهرا بچه است كه بعد از هزار و چهار صد سال هنوز هم دائماً به سر خودش بزند، گريه كند، بعد ما برويم به ايشان سرسلامتى بدهيم! اين حرفها دين را خراب مى‌كند. حسين مكتب عملى در اسلام تأسيس كرد. حسين عليه السلام نمونه عملى قيام‌هاى اصلاحى است. خواستند مكتب حسين زنده بماند، خواستند حسين سالى يك بار با آن نداهاى شيرين و عالى و حماسه انگيزش ظهور پيدا كند، فرياد كند: «أَ لا تَرَوْنَ إلى الْحَقَّ لا يُعْمَلُ بِهِ وَ الْباطِلَ لا يُتَناهى عَنْهُ لِيَرْغَبِ الْمُؤْمِنُ فى لِقاءِ اللَّهِ مُحِقّاً» خواستند «الْمَوْتُ اوْلى مِنْ رُكوبِ الْعارِ» (مرگ از زندگى ننگين بهتر است) براى هميشه زنده بماند. خواستند «لا ارَى الْمَوْتَ الّا سَعادَةً وَ الْحَياةَ مَعَ الظّالِمينَ الّا بَرَماً» براى هميشه زنده بماند. زندگى با ستمكاران براى من خستگى‌آور است؛ مرگ در نظر من جز سعادت چيزى نيست. خواستند آن جمله‌هاى ديگر حسين: «خُطَّ الْمَوْتُ عَلى وُلْدِ آدَمَ مَخَطَّ الْقَلادَةِ عَلى جِيدِ الْفَتاةِ» زنده بماند، «هَيْهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ» زنده بماند. استاد شهید مطهری، حماسه حسینی، ج 1 ص 78
. دو نقطه ضعف در مجالس عزادارى! ❗️يكى از نقاط ضعف اين است كه معمولًا، هم صاحبان مجالس و هم مستمعين آن چيزى را كه مى‌خواهند ازدحام جمعيت است. اگر جمعيت ازدحام بكند راضى است، اگر جمعيت ازدحام نكند راضى نيست. اين، نقطه ضعف است. اين جلسات كه براى اين نيست كه جمعيت ازدحام بكند يا نه! مگر ما مى‌خواهيم سان بدهیم؟ مگر ما مى‌خواهيم رژه برويم؟ هدف چيز ديگرى است. هدف آشنا شدن با حقايق و مبارزه كردن با تحريفات است. 🔷 گوينده در مقابل اين نقطه ضعف قرار مى‌گيرد، چه بكند؟ اگر بخواهد با اين نقطه ضعف مبارزه كند، حقايق را به مردم بگويد، با تحريفات مبارزه كند، با هدف صاحب مجلس و هدف مستمعين كه از جمع شدن دور يكديگر و از شلوغ شدن و از اينكه خودشان را با هم زياد ببينند خوششان مى‌آيد، جور درنمى‌آيد. و اما اگر بخواهد از اين نقطه ضعف استفاده كند، فقط در اين فكر است كه ما چه كار بكنيم كه جمعيت بيشتر جمع بشود. اينجاست كه يك عالم سر دوراهى قرار مى‌گيرد: از اين نقطه ضعف استفاده كنم، بهره‌بردارى كنم، به عبارت ديگر روى دوش اين جمعيت سوار بشوم، حالا كه اينها اين قدر احمق و نادان هستند و چنين نقطه ضعفى دارند، من هم از همين نقطه ضعف استفاده كنم؟ يا على‌رغم اين نقطه ضعف، من با آن مبارزه كنم، بروم دنبال حقيقت، چه كار دارم به اينكه اجتماع مى‌شود يا اجتماع نمى‌شود . ❗️نقطه ضعف دوم عوام الناس در مجالس عزادارى اين مسأله شور و واويلا بپا شدن است. بايد منبرى حتماً در آخر ذكر مصيبت كند و در اين ذكر مصيبت هم نه تنها مردم اشك بريزند، اشك بريزند قبول نيست، بايد مجلس از جا كنده بشود، بايد شور و واويلا بپا بشود! من نمى‌گويم مجلس از جا كنده نشود، من مى‌گويم اين نبايد هدف باشد. ✅ من مى‌گويم اگر كسى در آن مسير صحيح با بيان حقايق و واقعيات بدون آنكه يك روضه دروغى بخواند، بدون اينكه جعلى بكند، بدون اينكه تحريفى بكند، بدون اينكه براى امام حسين اصحابى بسازد كه در تاريخ نبوده و خود امام حسين آنها را نمى‌شناسد چون وجود نداشته‌اند، بدون آنكه براى امام حسين فرزندانى ذكر كند كه چنين فرزندانى در دنيا وجود نداشته‌اند، بدون اينكه براى امام حسين دشمنانى در كربلا با نام و نشان بسازد، كه اصلًا چنين كسانى وجود نداشته‌اند، اگر اشكى از روى صداقت و حقيقت ريخت، شور و واويلا هم بپاشد، مجلس هم كربلا شد، بسيار خوب؛ ولى وقتى كه نبود، آن وقت ما بايد با امام حسين بجنگيم، دشمنى كنيم؟ دروغ ببنديم؟ دروغ بگوييم؟! 📚 استاد شهید مطهری، حماسه حسینی، ج 1 ص 115 (با تلخیص) @motahari_ir
دفاع نکردن از حق و بی طرف ماندن، انکار حق است.. @motahari_ir
انسان نه تنها بايد در مقابل حقيقت جحود و استنكار نداشته باشد، بى‌طرف هم نمى‌تواند باشد، بايد از حق دفاع كند. مردم كوفه مى‌دانستند كه حق با حسين بن على (ع) است و اين معنى را اعتراف هم كرده بودند ولى در حمايت از حق و دفاع از آن كوتاهى كردند، ثبات قدم نشان ندادند و استقامت نورزيدند. در حقيقت، حمايت نكردن از حق، جحود عملى آن است. حضرت زينب (سلام اللّه عليها) در خطبه معروف خويش براى كوفيان، آنها را به كوتاهى در حمايت از حق و به ظلم و جنايت بر آن نكوهش مى‌كند. فرمود: يا اهل الكوفة، يا اهل الختل و الغدر و الخذل، أ تبكون؟ الا فلا رقأت العبرة، و لا هدأت الزّفرة، انّما مثلكم كمثل الّتى نقضت غزلها من بعد قوّة انكاثا «اى اهل كوفه، اى دغلبازان فريبكار بى‌وفا، آيا گريه مى‌كنيد؟! پس اشك شما نخشكد و ناله‌تان خاموش نگردد. مثل شما همچون آن زن احمق است كه پنبه‌هايى را مى‌رشت و نخ مى‌ساخت، دوباره آنچه را كه رشته بود پنبه مى‌كرد و آنچه را كه بافته بود باز مى‌كرد.» استاد شهید مطهری، عدل الهی، ص 276 @motahari_ir