منافقین مردمان متظاهری هستند؛
که تظاهر اصولاً از مشخصات منافق است به طوری که منافق از مؤمن بیشتر اظهار ایمان میکند.
(آشناییباقرآن، ج۲، ص۹۱)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
آن احترامات خارقالعادهای که پیغمبر از دخترش زهرا میکرد، عجیب و حیرتآور است.
آیا کسی باور میکند که در دنیای عرب که تا چند سال پیش مردم از وجود دختر ننگ داشتند و دخترها را زنده به گور میکردند حالا یکمرتبه پیغمبر رسیده به حدی که دست دخترش را میبوسد، زهرا را میبوید و میگوید:
من بوی بهشت از این دختر میشنوم،
اِنْسِیةٌ حَوْراءُ بشری است ملکوتی.
(آشنایی با قرآن، ج۱۱، ص۱۴۴)
@motahari_nab
اگر بخواهیم مستدلّا تأثیر عمیق معارف قرآن را بر روی فلسفه اسلامی ذکر کنیم باید موادی را از قرآن و متون دیگر اسلامی مجزا کنیم و نشان دهیم چگونه این مواد فلاسفه را به تفکر واداشته و تدریجا تحت تأثیر عمیق خود قرار داده است.
شناختن فلسفه و عرفان اسلامی بدون توجه به معارف اصلی اسلام و با فرض اینکه اسلام و گفتههای متکلمین یکی است یا اینکه اسلام را از این نظر بیتأثیر فرض کنیم محال است.
(مقالاتفلسفی، ص۲۱۶_۲۱۷)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
انسان سالم، غبطه دارد نه حسد.
او همیشه درباره خودش فکر میکند که جلو بیفتد. اگر یک انسان همیشه در این فکر باشد که خودش جلو بیفتد، سالم است. این، دلیل بر عیب نیست.
اما اگر کسی همیشه در این اندیشه است که دیگری عقب بیفتد بیمار است، مریض است. حتی شما میبینید که گاهی آدمهای حسود به مرحلهای میرسند که حاضرند به خودشان صد درجه صدمه بزنند، بلکه به دیگری پنجاه درجه صدمه وارد شود.
(انسانکامل، ص۲۲)
@motahari_nab
انسان باید وظیفهشناس باشد، همیشه بداند که عمل شایسته، عمل مهم و عمل اهمّ در این لحظه برای او چیست.
بعد بداند که انسان یک موجود انفرادی نیست، یک موجود اجتماعی است. و بعد آماده شود برای ادامه کار.
صبر و مقاومت و تحمل لازم است، خیلی تحملها انسان باید داشته باشد تا نصرت الهی برسد.
(آشناییباقرآن، ج۱۴، ص۱۹۴)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
هر بیچارگی و سختی و گرفتاری که داری برای مردم نقل نکن زیرا کوچک میشوی.
اسلام دوست ندارد مؤمن در نظر دیگران کوچک باشد؛ یعنی صورت خودت را با سیلی هم که شده سرخ نگهدار، عزّت خودت را حفظ کن.
(آزادیمعنوی، ص۲۰۵)
@motahari_nab
انسان در شرایطی قرار میگیرد که در آن، انسانهای دیگر مثل او یا بیشتر از او احتیاج دارند.
در اینجا انسان چه میکند؟
ایثار میکند، جود و بخشش میکند، لذتی را که برای خودش حلال و جایز است به دیگری میدهد، نمیخورد تا به دیگران بخوراند.
نه اینکه نمیخورد و دور می ریزد تا در آخرت به او بدهند بخورد!
اگر چنین کند آنجا به او میگویند کار احمقانهای کردهای که دور ریختی به خیال اینکه اینجا بدهیم به تو بخوری.
نمیپوشد برای اینکه بپوشاند. آسایش نمیکند برای اینکه بتواند دیگران را در آسایش وارد کند. لذت نمیبرد برای اینکه به دیگران لذت برساند.
این ایثار است، یکی از عالیترین و باشکوهترین شئون و خصائص انسانی است، یکی از انسانیترین کارهای بشر است، زهد است ولی زهد انسانی، زهد صحیح، زهد عالی.
(احیایتفکراسلامی، ص۷۷)
@motahari_nab
علی(ع) هم مشورت میکرد، پیغمبر هم مشورت میکرد.
آنها نیازی به مشورت نداشتند ولی مشورت میکردند برای اینکه اولاً دیگران یاد بگیرند، و ثانیاً مشورت کردن شخصیت دادن به همراهان و پیروان است.
(سیریدرسیرهنبوی، ص۲۱۳)
@motahari_nab
کفار مردمی نفهم و بیبصیرت هستند؛ یعنی برعکس، مؤمنین مردمی فهیم و بابصیرت هستند.
(آشناییباقرآن، ج۳، ص۱۷۷)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
انسان در مطالب باید دارای قوه تجزیه و تحلیل باشد، سربسته و دربسته هیچ چیز را نپذیرد و هیچ چیز را رد نکند.
باید عناصر حقیقت را از اباطیل جدا کرد.
عقل باید حکم قاضی را داشته باشد که پرونده هر مسئله و موضوع را مطالعه میکند.
عقل باید نقاد باشد، اصلًا عقل قوه نقادی است.
(یادداشتها، ج۱۴، ص۱۶۴)
@motahari_nab
درباره رسول اکرم(ص) مورخین نوشتهاند که از خصایص وی یکی این بود که ساده و بیتکلّف زندگی میکرد، ساده و بیتکلّف سخن میگفت، ساده و بیتکلّف غذا میخورد.
در عین اینکه مقید بود همیشه پاکیزه و نظیف و معطر باشد، بسیار ساده و بیتکلّف جامه میپوشید.
یکی از اصول زندگی آن حضرت سادگی و پرهیز از تکلّف بود.
شک نیست که زندگی، اصولی و حدودی دارد و باید آن اصول و حدود را رعایت کرد.
اگر بر زندگی اصول و حدود حکومت نکند، تبدیل میشود به زندگی جنگلی.
(حکمتهاواندرزها، ج۱، ص۹۰)
@motahari_nab
نسل جوان، هم درد و احساس دارد و هم بیماری و انحراف، اما آن انحرافها معلول رسیدگی نکردن به دردها و احساسهای آنهاست.
(یادداشتها، ج۲، ص۳۱۱)
@motahari_nab