eitaa logo
جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
579 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
3 ویدیو
0 فایل
با توجه به تفکرات ناب استاد شهید علامه مرتضی مطهری(ره)دوست داشتم همه از تفکر مطهر و معارف بالای ایشان استفاده کنند. ارتباط با ادمین‌های کانال: @motahari_nab_1397 آدرس کانال: @motahari_nab
مشاهده در ایتا
دانلود
بانوان باایمان ما پس از آن که از فرمان رهبر آگاه شدند، با حفظ اصول و موازین اسلامی از هیچ گونه فداکاری در راه به ثمر رساندن انقلاب خودداری نکردند، پا به پای مردان راهپیمایی کردند، شعار دادند، در تظاهرات شرکت کردند، شهید دادند، زندان رفتند، شکنجه کشیدند، آواره شدند، در به دری کشیدند، محرومیت‌ها متحمل شدند. به نظر می‌رسد اینچنین نقش تاریخی برای زن در جهان بی‌‏سابقه است. در تاریخ اسلامِ خودمان تنها در صدر اسلام است که می‌بینیم بانوان نقش مؤثری از نظر سیاسی یا نظامی یا فرهنگی ایفا کرده‌اند. (آینده‌انقلاب‌اسلامی‌ایران، ص۲۲۴) @motahari_nab
مسئله‌ ظهور مهدی در آخرالزمان و برقراری حکومت عدل و ایمان، یک نوید و یک آرمان اسلامی است و موعود اصلی اسلام آن آرمان‌هاست که تحقق خواهد یافت و وجود مقدس امام زمان تحقق دهنده این آرمانهاست. یکی از طرق شناسایی آرمان‌های اسلامی شناخت ماهیت و کیفیت این آرمان است، و همان طوری که سیره واقع شده رسول‌خدا و ائمه‌اطهار مثلًا امیرالمؤمنین در دوره چهارساله خلافت نشان دهنده آرمان‌های اسلامی است، سیره توصیف شده مهدی در آینده نیز معرّف آرمان‌های اسلامی است که هر مسلمانی باید برای تحقق این آرمان‌ها کوشش کند و هر آرمان دیگری را نفی کند و تسلیم نشود و به آن قناعت نکند و بعلاوه وسیله‌ای است برای الهام گیری ایده و آرمان برای مسلمانان. (یادداشت‏‌ها، ج۹، ص۳۸۶) @motahari_nab
چرا شیعیان به جشن نیمه شعبان اهمیت می‌دهند؟ دو علت دارد: یکی اینکه این عمل یک عکس‌‌العملی است که طبقه مسلمانان ایران در صد ساله اخیر که حوادثی پیش آمده و فرقه‌‌ای دروغ‌‌پرداز و تبلیغات‌‌چی و نعل وارونه‌‌زن در دنیا پیدا شده‌اند و احیاناً ممکن است در بعضی جاها وانمود کنند که ایرانی اصولًا تابع فلان فرقه است، ایرانی می‌‌خواهد به دنیا ثابت کند که خیر، من تابع فلان فرقه نیستم. دیگر اینکه واقعاً فلسفه‌ای وجود دارد و آن اینکه سایر جشن‌ها به مناسبت نجات‌ها و فرج‌ها و موفقیت‌های گذشته است و این جشن یگانه جشنی است که نظر به آینده بشریت دارد؛ آن جشن‌ها تقدیر است و این جشن امید است و انتظار. (یادداشت‏‌ها، ج۱۴، ص۸۶) @motahari_nab
مهدی ظهور می‌کند تا عقده‌های متراکم را بگشاید و کینه‏‌های انباشته شده را تسلی بخشد و سینه‏‌های مملو از غیظ را شفا دهد. (یادداشت‏‌ها، ج۹، ص۳۸۲) @motahari_nab
انتظار فرج انسان را به صورت سربازی در می‌آورد که مطمئن است فرضاً خودش از میان برود، ایده‏‌اش و هدفش قطعاً در آینده پیروز است و به فرزندان می‌گوید ممکن است ما روز پیروزی را درک نکنیم ولی چنین روزی هست و خوشا به حال کسی که چنین روزی را درک می‌کند، بر خلاف کسی که از پیروزی ایده‏‌اش هم ناامید است. لهذا انتظار عبادت است. (یادداشت‏‌ها، ج۹، ص۳۹۵) @motahari_nab
روزی همیشه به دست خداست، از راه عادی هم به انسان برسد باز به دست خداست، اما فرق است میان اینکه انسان طوری زندگی کند که دست خدا را و لطف خدا را در مورد خودش حس و مشاهده کند، و اینکه آن را حس و مشاهده نکند. آدم متقی و پرهیزکار، در روزی گرفتن از خدا دست خدا را مشاهده می‌کند، می‌بیند که او چطور آن محرومیت‌های از راه نامشروع را تحمل کرد و چگونه خداوند درِ دیگری به روی او گشود و باز کرد. (آشنایی‌باقرآن، ج۸، ص۲۴) @motahari_nab
ما در راه ایمان، برای حفظ و تقویت ایمان مردم، در راه دعوت مردم به حق و حقیقت و اسلام، نباید از باطل استفاده کنیم؛ یعنی ایمان و دعوت به راه حق، طبیعتش یک طبیعتی است که وسیله پوچ و باطل نمی‌پذیرد. (سیری‌درسیره‌نبوی، ص۱۴۷) @motahari_nab
مؤمن باید همیشه، هم امیدوار باشد و هم خائف، هم خوشبین باشد و هم نگران، مقصود این است که مؤمن همواره باید نسبت به طغیان نفس امّاره و تمایلات سرکش خود خائف باشد که زمام را از کف عقل و ایمان نگیرد و نسبت به ذات خداوند اعتماد و اطمینان و امیدواری داشته باشد که همواره به او مدد خواهد کرد. (ده‌گفتار، ص۲۲) @motahari_nab
یکی از گناهان، استخفاف نماز یعنی سبک شمردن نماز است. نماز نخواندن یک گناه بزرگ است، و نماز خواندن اما نماز را خفیف شمردن، استخفاف کردن، بی‌اهمیت تلقی کردن گناه دیگری است. (آزادی‌معنوی، ص۸۵) @motahari_nab
در منطق اسلام هدف فقط یک چیز است و آن خداست. اصولا توحید اسلام جز این اقتضا نمی‌کند، اگر هم هدف دیگری معرفی می‌کند مانند بهشت و یا فرار از جهنم، هدفهای درجه دوم است برای انسان‌هایی که از این هدف‌های خیلی پست جهنمی باید رهایی پیدا کنند. (هدف‌زندگی، ص۹۸) @motahari_nab
مبرم‌‏ترین نیاز بشرِ امروز به یک ایمان صحیح است. اشتباه کرد قرن نوزدهم که خیال می‌کرد علم و عقل و صنعت و فن و تکنیک می‌تواند جای دین و ایمان را بگیرد. اشتباه کرد که خیال کرد ایدئولوژی‌هایی که بشر از مغز خودش بیرون می‌دهد می‌تواند بشر را رهبری و هدایت کند. (پانزده‌گفتار، ص۱۷) @motahari_nab
انسانیت به درد داشتن است. گفت: الهی سینه‌ای درد آشنا ده غم از هر دل که بستانی به ما ده خداوندا دلی ده دردپرور کَرَم کن اشک سرخ و چهره‌ی زرد الهی سینه‌ای ده آتش‌افروز در آن سینه دلی، و آن دل همه سوز (میرسنجر کاشی) شک برای درد روح است. شک تنبل‌ها را نمی گویم که اگر در مسئله‌ ای شک می کند چهل سال در شکش می ماند؛ همیشه در خانه اش خوابیده یک خلجانی هم در ذهنش هست؛ بلکه شک افراد باغیرت، شک آدم غیور که تا حقیقت را کشف نکند از پای نمی‌نشیند. این شک را خوب است انسان داشته باشد. (پانزده‌گفتار، ص۲۲۰) @motahari_nab