این مطلب راست است که شرایط زندگی بشر متغیر است و نیازهای بشر تغییر میکند ولی مطلب به این سادگی نیست.
بشر یک نیازهای ثابت و همیشگی دارد و یک نیازهای متغیر و موقت.
همه نیازهای بشر متغیر نیست.
نیازهایی که مربوط به معنی زندگی انسان است ثابت است و نیازهایی که مربوط به شکل و صورت زندگی انسان است متغیر و متحول است.
شما نمیتوانید این مطلب را که شکل زندگی دائماً تغییر میکند دلیل بگیرید که روح زندگی هم همیشه باید تغییر کند.
مسائل دینی متوجه روح زندگی است نه شکل زندگی.
(پانزدهگفتار، ص۴۱)
@motahari_nab
اسلام وقتی صحیح تعلیم داده میشد نتیجهاش این بود که پسر پیغمبر روی انتسابش به پیغمبر هرگز حساب نمیکرد، روی عمل خودش حساب میکرد، حسابش فقط روی این بود که برنامه پیغمبر را اجرا کند.
(احیایتفکراسلامی، ص۴۸)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
مسلمانان یک دوره خود باختگی را پشت سر گذاشتهاند و به یک دوره بازیافتگی خود رسیدهاند.
لهذا جهان سومی در حال تولد است که شرق و غرب را به مقابله برانگیخته است.
خود باختگی یعنی تزلزل شخصیت، بیایمانی به خود، گم کردن خود، از دست دادن حس احترام به ذات و احساس کرامت ذات، بی اعتمادی و بیاعتقادی به فرهنگ خود و استعداد و شایستگی خود.
اما به خود آمدن یعنی بازگشتن ایمان به خود و بیدارکردن حس احترام به خود و به تاریخ خود و شناسنامه تاریخی خود، نسب تاریخی خود.
خود باختگی یعنی خود را هیچ دانستن و دیگری را شخص الیق دانستن.
(یادداشتها، ج۱۰، ص۲۶)
@motahari_nab
نهضت ملی شدن صنعت نفت که میدانیم روحانیت سهم عظیمی در آن داشت.
(آیندهانقلاباسلامیایران، ص۱۱۰)
@motahari_nab
باید همان طوری که طبعاً در هنگام عید نوروز که یک شعار ملی است خودبهخود کودکان در بزرگان شور و نشاط و هیجانی میبینند و در روح لطیف آنها موج بیشتر و شور زیادتر و احساسات عمیق نشاطآمیز پیدا میشود، در رمضان هم که بهار عبادت و فروردین تزکیه نفس است، در خانهها همچو محیط و فضایی به وجود بیاید، نه اینکه همهاش در خانه احساس جنگ و جدال و اوقات تلخی و عبوسی و عصبانیت کنند.
(یادداشتها، ج۱۴، ص۲۱۲)
@motahari_nab
روزه خواری علنی، هتک حرمت اسلام است.
این عمل یعنی فحش دادن به قرآن، یعنی فحش دادن به پیغمبر اسلام.
اگر میخواهی روزه بخوری برو در خانهات بخور.
اگر روزه را در خانهات بخوری یک گناه کبیره کردهای ولی وقتی روزه را علنی در خیابانها میخوری، علاوه بر اینکه روزه خواری، فحش هم به اسلام دادهای.
(آزادیمعنوی، ص۱۳۷،۱۳۸)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
با نازک نارنجیگری آدم بنده خدا نمیشود، اصلًا انسان نمیشود؛ آدم نازک نارنجی انسان نیست.
روزه میگیری سخت است، مخصوصاً چون سخت است بگیر.
(آزادی معنوی،ص۱۴۳)
@motahari_nab
ماه رمضان را ماه اطعام و دلجویی و محبت و احسان و خدمت قرار بدهیم.
امتحان کنیم، یک ماه رمضان کوشش کنیم انسان باشیم، آن وقت شما ببینید بعد از یک ماه، عبادت و عبودیت اثر خودش را میبخشد یا نمیبخشد؛
ببینید بعد از یک ماه همین روزه شما را عوض میکند یا نمیکند؛
ببینید بعد از یک ماه همین روزه به شما ربوبیت یعنی خداوندگاری و تسلط و قدرت میدهد یا نمیدهد.
(آزادیمعنوی، ص۶۸)
@motahari_nab
روزه را هم نباید استخفاف کرد و سبک شمرد.
بعضی روزه را به شکلی میگیرند (حالا این شوخی است) که- العیاذبالله- اگر من به جای خدا بودم اصلًا روزه اینها را قبول نمیکردم.
من افرادی را سراغ دارم که اینها در ماه رمضان شب تا صبح را نمیخوابند اما نه برای اینکه عبادت کنند، بلکه برای اینکه مدت خوابشان پر نشود؛ تا صبح هی چای میخورند و سیگار میکشند، اول طلوع صبح که شد نمازشان را میخوانند و میخوابند، چنان بیدار میشوند که نماز ظهر و عصر را با عجله بخوانند و بعد بنشینند سر سفره افطار.
آخر این چه روزهای شد؟!
آدم شب تا صبح را نخوابد برای اینکه در حال روزه حتماً خواب باشد و رنج روزه را احساس نکند.
آیا این استخفاف به روزه نیست؟!
به عقیده من مثل فحش دادن به روزه است، یعنی ای روزه! من اینقدر از تو تنفر دارم که میخواهم رویت را نبینم!.
(آزادیمعنوی، ص۸۹)
@motahari_nab
انسان که روزه میگیرد، این نشانه انسانیت است، نشانه این است که من یک موجود کمالیافتهای هستم که اسیر تحریکات غرایز خودم نیستم، گرسنه هستم ولی نمیخورم، تشنه هستم و نمیآشامم، میل جنسی دارم و معذلک اشباع نمیکنم.
آزادی و رهایی حتی نسبت به غرایز درون خودش؛ یعنی خداوند انسان را اسیر این غرایز نیافریده.
(آشناییباقرآن، ج۱۱، ص۳۱)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
از نظر منطق اسلام این مطلب مسلّم است که عبادت برای برخورداری در آخرت عبادت بسیار ناقصی است،
یعنی همین قدر عبادت است که انسان از خدا چیزی را میخواهد و خدا را وسیله قرار داده است و همین مقدار توجه به خدا دارد که آخرت و بهشت را از خداوند میخواهد و عبادت میکند برای اینکه امر خدا را اطاعت کرده باشد تا خدا در عوض به او آخرت را بدهد.
عبادت است ولی عبادتی که در آن خدا وسیله قرار گرفته است.
(هدفزندگی، ص۶۹_۷۰)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
فلسفهٔ عبادت این است که انسان خدا را بیابد تا خودش را بیابد.
فلسفهٔ عبادت، بازیابی خود و خودآگاهی واقعی به آن معنایی است که قرآن میگوید و بشر هنوز نتوانسته است خودش را برساند، مگر کسانی که از مکتب اسلام الهام گرفتهاند.
(انسانکامل، ص۳۰۳)
@motahari_nab
فلسفه عبادت این است که همواره انسان در یادش باشد که بنده است و مکلّف است و چشم بینایی در فوق وجود دارد، و از این نظر تجدید عهد است با خدا و مقام ربوبیت او و انسان و عبودیت انسان.
(یادداشتها، ج۶، ص۱۸۶)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
دین همیشه محرّک علم بوده است به سوی تحقیق.
ویلیام جیمز میگوید:
«دین همیشه نشانههایی از چیزهایی داده است که عقل و علم بشر هرگز به آنجا راه نداشته است، امّا همین نشانهها سبب شده که عقل و علم به تحقیق پردازد و بالاخره به کشفیاتی نائل گردد.»
امروز مورد قبول علماست که بسیاری از مسائل علمی که بشر به آنها رسیده است محرّک اوّلیهاش دین بودهاست.
(امدادهایغیبیدرزندگیبشر، ص۵۹)
@motahari_nab
ما هرگز نباید به عبادت استخفاف کنیم.
ما باید مسلمان کامل و جامع باشیم.
ارزش اسلام به جامعیت آن است.
نه آنطور باشیم که فقط به عبادت بچسبیم و غیر آن را رها کنیم و نه مثل آنها که اخیراً پیدا شدهاند باشیم که اسلام را فقط به تعلیمات اجتماعیاش بشناسیم و به عبادت استخفاف کنیم، عبادت را تحقیر کنیم.
(آزادیمعنوی، ص۹۰_۹۱)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
ملت ایران آن روز که گفت جمهوری اسلامی، خواست مُهر خودش را یعنی مهر فرهنگ خودش را به آن بزند، و در حقیقت میدانیم که هویت یک ملت آنفرهنگی است که در جانش ریشه دوانیده است.
هویت ملی این مردم اسلام است.
بریدگان از اسلام اگرچه در داخل این ملت و تحت حمایت این ملتند اما در حقیقت از این ملت بریدهاند، زیرا از فرهنگ این ملت و از جان این ملت و از روح این ملت خود را جدا کردهاند.
انقلاب اسلامی ایران تنها قیام علیه استبداد سیاسی یا استعمار سیاسی یا اقتصادی نبود؛
قیام علیه فرهنگ غرب، ایدئولوژی غربی، دنباله روی از تفکر غربی بود، بازگشت به هویت اسلامی و خود واقعی و روح جمعی این مردم بود یعنی قرآن.
این قیام نوعی سرخوردگی از راه و روشها و راه حلهای غربی و بازیابی خود جمعی و ملی اسلامی- ایرانی بود و لهذا سایر کشورهای اسلامی را دارد تحت تأثیر قرار میدهد.
(آیندهانقلاباسلامیایران، ص۲۴۷_۲۴۸)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
تا آخر عمرِ پیغمبر هرگاه اسم خدیجه را میبردند، اشک مقدسشان جاری میشد.
عایشه میگفت: یک پیرزن که دیگر این قدر ارزش نداشت، چه خبر است؟ میفرمود: تو خیال میکنی من به خاطر شکل خدیجه میگریم؟ خدیجه کجا و شما و دیگران کجا؟!.
(حماسه حسینی ج اول)
@motahari_nab
با سبزه را در روز سیزده از خانه بیرون ریختن از نحسی خارج میشویم؟!
بیچاره! چرا خانهات را در این روز رها میکنی و میروی به الدنگی؟!
از خودت بیرون بیا، از این رفتار زشت خودت بیرون بیا، از این عادات زشتت بیرون بیا، از این افکار زشت خودت خارج شو، از این ملکات کثیف و پلیدی که گرفتارش هستی خارج شو.
آیا تو با آن کارها از نحوست بیرون میآیی؟! ۱۳ چه گناهی دارد؟ خانه و زندگیت چه گناهی دارد؟ از سمنو چه کاری ساخته است؟! از سبزه گره زدن چه کاری ساخته است؟!
به خدا ننگ این مردم است که روز سیزده را به عنوان سیزده بدر [بیرون] میروند.
(پانزدهگفتار، ص۱۴۸)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
سیزده بدر واقعی ما این است که از خودمان بیرون بیاییم، از خانههای تنگ و تاریک افکار خرافی خودمان به صحرای دانش و بینش خارج شویم، از ملکات پست خودمان خارج شویم، از اعمال زشت خودمان که مانند تار عنکبوت دور ما تنیده است خارج شویم.
(یادداشت های استاد مطهری، ج ۶، ص۱۳۱)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
پایه اخلاق این است که اراده انسان قوی و نیرومند باشد؛
یعنی اراده انسان بر شهوتش حکومت کند، بر عاداتش حکومت کند، بر طبیعتش غالب باشد.
چطور؟ یعنی شخص آنچنان با اراده باشد که اگر تشخیص داد که باید این کار را کرد، تصمیم بگیرد و هیچ طبیعتی نتواند جلو او را بگیرد.
مثلًا همان اوّلی که نماز بر شخصی تکلیف میشود و یا تشخیص میدهد که نماز برای او خوب است و بعد از این باید سحرها حرکت کند نماز بخواند، دعا کند، استغفار کند، از خداوند استعانت بجوید و کمک بگیرد، هنگام خواب یکدفعه بلند میشود. طبیعتش به او میگوید بخواب، استراحت کن. دلش میخواهد بخوابد،خوابش هم میآید و از خوابیدن لذت میبرد. در اینجا اگر اراده قوی و نیرومند باشد بر طبیعت غلبه میکند، فوراً از جا برمیخیزد و نماز میخواند.
(اسلامونیازهایزمان، ج۱، ص۲۱۰)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
اگر انسان به قوّه غذا خوردن بیش از حد رسیدگی کند، ناز پروردهاش کند، دائم به فکر شکم باشد، این قوّه را فاسد میکند بلکه تمام وجود و اخلاقش را فاسد میکند؛ و اگر به حد کافی به آن نرسد، یک نوع عواقب دیگر ایجاد میکند.
این دیگر ربطی به این ندارد که این کار عقلًا خوب باشد یا بد.
اساس اخلاق سلامت روان است.
سلامت روان مثل سلامت بدن ربطی به حسن و قبح ندارد. روان باید سلامتی داشته باشد. همانطور که بدن احتیاج به ورزش و تقویت دارد، روان انسان هم احتیاج به تقویت و ورزش دارد؛ یعنی انسان میتواند با برخی اعمال حتی فکر خودش را تربیت کند.
(اسلامونیازهایزمان، ج۱، ص۲۰۹)
@motahari_nab
اماممجتبی(سلاماللهعلیه) آن وقت واقعاً برای ما امام است که عملاً الگو و مقتدا باشد.
یکی از خصوصیاتی که از زندگی این بزرگوار نقل شده است در همین مسئله حضّ بر طعام مسکین است.
ایشان چند بار هرچه داشتند دو قسمت کردند، یک قسمت را به مصرف مساکین و فقرا رساندند و قسمت دیگر را برای خود نگهداری کردند.
سفر حج را مخصوصاً از مدینه تا مکه پیاده میرفتند نه از آن جهت که مال و مرکوب و چنین امکانی نداشتند، امکانش را هم داشتند ولی مخصوصاً برای اینکه "افْضَلُ الْاعْمالِ احْمَزُها"، برای اینکه همه یاد بگیرند، برای اینکه نفس انسان بیشتر خاضع و خاشع بشود و برای اینکه در مقابل خدای متعال بیشتر اظهار عبودیت کرده باشد، در سفر حج اینگونه عمل میکرد.
ایشان ضرب المثل حلم و بردباری و تحملاند.
(آشناییباقرآن، ج۹، ص۴۱)
@motahari_nab
عبادت نردبان قرب است، معراج انسان است، تعالی روان است، پرواز روح است به سوی کانون نامرئی هستی، پرورش استعدادهای روحی و ورزش نیروهای ملکوتی انسانی است، پیروزی روح بر بدن است، عالیترین عکس العمل سپاسگزارانه انسان است از پدیدآورنده خلقت، اظهار شیفتگی و عشق انسان است به کامل مطلق و جمیل علی الاطلاق، و بالأخره سلوک و سیر الی الله است.
(سیریدرنهجالبلاغه، ص۹۱)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
یک قانون خوب و عالی در درجه اول باید خوب تفسیر شود و در درجه دوم باید خوب اجرا و تنفیذ گردد؛ اگر خوب تفسیر نشود فرضاً آنها که متصدی اجرا و تنفیذ هستند بخواهند خوب اجرا کنند فایده ندارد، زیرا همانطوری اجرا میکنند که تفسیر شده، و اگر هم قصد خوب اجرا کردن نداشته باشند برای آنها چه بهتر.
وقتی متصدیان تفسیر قانون، مطابق با نیات سوء اجراکنندگان تفسیر کردند عملا و نتیجتاً خدمتی به آنها کردهاند و آنها را از زحمت و دردسر مردم نجات دادهاند، خواه آنکه تفسیرکنندگان از اول قصدشان این باشد که به قانون و مردم خیانت کنند، و یا چنین قصدی نداشته باشند، فقط روی کجفهمی بد تفسیر کنند.
(بیستگفتار، ص۳۲)
@motahari_nab
شب قدر شب انسان کامل است.
در شب قدر قرآن نازل شد و پیغمبر هر سال شب قدر داشته است و هر امامی هر سال شب قدر دارد و هیچ وقت زمین از انسان کامل خالی نیست و به همین دلیل هیچ سالی از شب قدر خالی نیست.
(آشناییباقرآن، ج۱۴، ص۸۵)
@motahari_nab