پرورش جسم در حدود پرورش علمی، بهداشت، سلامت و تقویتِجسم که جسم نیرو بگیرد، یک کمال است.
(تعلیموتربیتدراسلام،ص۱۸۲)
@motahari_nab
آزادی فرد تا حدودی محترم است که ضربه به پیشرفت جامعه نزند، حقوق دیگران را از بین نبرد.
خودآرایی زن محیط خانواده ها را خراب میکند، از راندمان کار در جامعه میکاهد.
(آینده انقلاب اسلامی ایران)
@motahari_nab
علم در ذات خود هرگز مستلزم جمود یا غرور نیست.
علمْ بشر را در مقابل حقایق خاضعتر و تسلیمتر و در قبول و انکار محتاطتر میکند.
(امدادهایغیبیدرزندگیِبشر،ص۵۷)
@motahari_nab
بزرگترین پدیدهٔ عصر ما نفاق است.
نفاق یعنی جوری فکر بکند و جور دیگر حرف بزند، یعنی فاصلهٔ میان دل و زبان.
(پانزدهگفتار،ص۱۷)
@motahari_nab
شخصیتدادن به یک ملت به این است که به آنها عشق و ایدهآل داده شود و اگر عشقها و ایدهآلهایی دارند که رویش را غبار گرفته است، آن گردو غبار را زدود و دومرتبه آن را زنده کرد.
(حماسه حسینی ج اول)
@motahari_nab
ندای امام خمینی از قلب فرهنگ و از اعماق تاریخ و از ژرفای روح این ملت برمیخاست.
(یادداشتهایِاستادمطهری، ج۱۰،ص۲۷)
@motahari_nab
امام خمینی ارزشها را با معیارهای اسلامی مطرح کردند
علت این که امام خمینی رهبر بلامعارض و بلامنازع این نهضت شد این است که علاوه بر این که واقعا شرایط و مزایای یک رهبر در فرد ایشان جمع بود ایشان در مسیر فکری و روحی و نیازهای مردم ایران قرار داشت که دیگران در این مسیر قرار نداشتند.
(آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۸۶)
@motahari_nab
آزادی ابراز عقیده یعنی این که فکر خودت را بگو.
تو میخواهی به نام آزادی ابراز فکر و عقیده دروغ بگویی.
(آیندهانقلاباسلامیایران، ص۴۳)
@motahari_nab
حرکتهای علمی دنیای اسلام اعمّ از شیعه و سنی مربوط به امامصادق(ع) است.
(سیریدرسیرهائمهاطهار، ص۱۴۶)
@motahari_nab
مسلمانان مسئول هدایت یکدیگرند.
هر نسلی مسئول هدایت نسل بعدی است.
(ده گفتار، ص۲۰۲)
@motahari_nab
منطق اسلام این نیست که زندگی این است که انسان یک عقیدهای داشته باشد و در راه عقیدهاش جهاد کند.
در اسلام صحبت عقیده نیست، صحبت «حق» است. زندگی این است که انسان حق را پیدا کند و در راه حق جهاد کند.
(انسان کامل،صفحه۲۰۹)
@motahari_nab
ملتی شخصیت دارد که حس استغناء و بی نیازی در او باشد.
(حماسه حسینی، ج۱، ص۴۷)
@motahari_nab