eitaa logo
جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
587 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
3 ویدیو
0 فایل
با توجه به تفکرات ناب استاد شهید علامه مرتضی مطهری(ره)دوست داشتم همه از تفکر مطهر و معارف بالای ایشان استفاده کنند. ارتباط با ادمین‌های کانال: @motahari_nab_1397 آدرس کانال: @motahari_nab
مشاهده در ایتا
دانلود
وقتی که اباعبدالله(علیه‌السلام) می‌خواهد به طرف کوفه بیاید، عقلای قوم ایشان را منع می‌کنند، می‌گویند آقا این کار منطقی نیست، و راست هم می‌گفتند، منطقی نبود؛ با منطق آنها که منطق یک انسان عادی معمولی است که بر محور مصالح و منافع خودش فکر می‌کند و منطق منفعت و منطق سیاست است، آمدن اباعبدالله منطقی نبود. امام حسین یک منطق بالاتری دارد، منطق او منطق شهید است؛ منطق شهید مافوق منطق افراد عادی است. (قیام‌وانقلاب‌مهدی(ع) ومقاله‌شهید، ص۸۶) @motahari_nab
۱۶ شهریور ۱۴۰۱
شادی کردن در شهادت شهید از بینش فردگرایی مسیحیت ناشی می‌شود و گریه بر شهید از بینش جامعه‏‌گرایی اسلام. (قیام‌وانقلاب‌مهدی(ع) و‌مقاله‌شهید، ص۹۳) @motahari_nab
۱۸ شهریور ۱۴۰۱
پیام الهی گذشته از اینکه در عقل‌ها باید نفوذ کند، در دل‌ها باید نفوذ کند؛ یعنی باید در عمق روح بشر وارد بشود و تمام احساسات او یعنی تمام وجودش را در اختیار بگیرد. و لهذا پیغمبرانند که می‌توانند بشر را در راه حقیقت به حرکت درآورند. (سیری‌درسیره‌نبوی، ص۱۶۸) @motahari_nab
۱۹ شهریور ۱۴۰۱
اگر حبّ علی‌بن‌ابی‌طالب تو را به عمل کشاند، بدان حبّ تو صادق و راستین است. اگر گریه بر حسین‌بن‌علی تو را به سوی عمل کشاند، بدان که تو بر حسین‌بن‌علی گریه کرده‌ای و گریه تو راستین است. اگر نه، فریب شیطان است. (آزادی‌معنوی، ص۱۲۴) @motahari_nab
۲۰ شهریور ۱۴۰۱
زیارت قبر پیغمبر و امام و حتی همه اولیا و انبیا از باب اینکه خاطره آنها را تجدید می‌کند، یک عامل تربیتی است. (اسلام‌ونیازهای‌زمان، ج۲، ص۲۳) @motahari_nab
۲۲ شهریور ۱۴۰۱
گرانبها بودن زن به این است که بین او و مرد در حدودی که اسلام مشخص کرده، حریم باشد؛ یعنی اسلام اجازه نمی‌دهد که جز کانون خانوادگی، یعنی صحنه اجتماع، صحنه بهره برداری و التذاذ جنسی مرد از زن باشد چه به صورت نگاه کردن به بدن و اندامش، چه به صورت لمس کردن بدنش، چه به صورت استشمام عطر زنانه‌‏اش و یا شنیدن صدای پایش که اگر به اصطلاح به صورت مهیج باشد، اسلام اجازه نمی‌دهد. ولی اگر بگوییم علم، اختیار و اراده، ایمان و عبادت و هنر و خلّاقیت چطور؟ می‌گوید بسیار خوب، مثل مرد. چیزهایی را شارع حرام کرده که به زن مربوط است. آنچه را که حرام نکرده، بر هیچ کدام حرام نکرده است. اسلام برای زن شخصیت می‌خواهد نه ابتذال. (حماسه‌حسینی، ج۱، ص۳۷۶) @motahari_nab
۲۹ شهریور ۱۴۰۱
اسلام دعوت می‌کند به تفکر. این تعلیم، یکی از اصول اسلام است. آیا چه روزی برای بشر خواهد آمد که در آن فکر نکردن برای او از فکر کردن بهتر باشد؟ اسلام دعوت می‌کند به علم: "وَ لاتَقْفُ ما لَیسَ لَک بِهِ عِلْمٌ". می‌گوید در هیچ موضوع و مسئله‌ای اساس قضاوت شما نباید ظنّ و گمان و پندار باشد. ریشه خرافات را از همین جا می‌کند. هر مطلبی را که به آن یقین کردید و از نظر علمی برای شما ثابت و مسلّم و قطعی بود بپذیرید، و هر چیزی که پای حدس و خیال و گمان و شاید در آن بود، روی آن اساساً تکیه نکنید. (خاتمیت، ص۶۴) @motahari_nab
۳۰ شهریور ۱۴۰۱
ملاک تقدس دفاع این نیست که انسان باید از خود دفاع کند بلکه ملاک این است که باید از «حق» دفاع کند. (جهاد، ص۶۷) @motahari_nab
۱ مهر ۱۴۰۱
رسول اکرم(ص) به حکم تاریخ قطعی و به شهادت قرآن و به حکم قرائن فراوانی که از تاریخ اسلام استنباط می‌شود، لوح ضمیرش از تعلّم از بشر پاک بوده است. او انسانی است که جز مکتب تعلیم الهی مکتبی ندیده و جز از حق دانشی نیاموخته است. او گلی است که جز دست باغبان ازل دست دیگری در پرورشش دخالت نداشته است. (پیامبرامی، ص۱۰۱) @motahari_nab
۳ مهر ۱۴۰۱
یکی از مظاهر کمال انسان طرز مواجهه او با مرگ است، چون ترس از مرگ یک نقطه ضعف بزرگ در انسان است و بسیاری از بدبختی‌های بشر ناشی از ترس از مرگ است، مانند تن به پستی‌ها و دنائت‌ها دادن و هزاران بدبختی دیگر. اگر کسی از مرگ نترسد، سراسر زندگیش عوض می‌شود و انسان‌های خیلی بزرگ آن انسان‌هایی هستند که در مواجهه با مرگ، در نهایت شهامت و بلکه بالاتر از شهامت با لبخند و خوشرویی به سراغ مرگ رفته‌اند. (انسان‌کامل، ص۱۲۱_۱۲۲) @motahari_nab
۴ مهر ۱۴۰۱
عقب نشینى‌هاى مذهب، عقب نشینى‌هاى موقت است و آخرش باز بروز مى کند و به جاى خودش برمى‌گردد. (مقدمه‌ای‌برکلام‌جدید، ص۷۵) @motahari_nab
۵ مهر ۱۴۰۱
همیشه در دنیا مشتری‌های مذهب چه گروه‌های هستند؟ آیا مردمان شریف، آنهایی که اصالت‌های انسانیت در آنان باقی است به سوی مذهب گرایش دارند، یا انسان‌هایی که در حیوانیت سقوط کرده‌اند؟ حتّی غیر مذهبی‏‌ها هم در این جهت انکار ندارند و لهذا می‌گویند اگر شما می‌بینید افراد مذهبی هستند، این مذهبی بودن شرافت ذاتی اینهاست، به آن مذهبی که گرایش پیدا کرده‌اند مربوط نیست، به شرافت خود اینها مربوط است؛ یعنی مشتری‌های واقعی مذهب همیشه از میان افراد شریف انتخاب می‌شوند. (فطرت، ص۱۷۰) @motahari_nab
۶ مهر ۱۴۰۱