عادت دلبستگی میآورد و دلبستگی اسارت.
به هر اندازه که انسان بیشتر به اشیاء عادت داشته باشد، بیشتر به آنها بسته است و اسیر آنهاست، و به هر اندازه که انسان اسیر باشد آزادی ندارد.
(احیایتفکراسلامی، ص۹۱)
@motahari_nab
۵ شهریور ۱۴۰۰
خود روشنفکری خیلی خوب است ولی اگر روشنفکری یک راه افراط را پیش گرفت، خودش عامل شکست خودش است.
(تعلیموتربیتدراسلام، ص۲۱۰)
@motahari_nab
۶ شهریور ۱۴۰۰
سنگر (انقلاب) از طرف خداپرستان آنگاه خالی شد که در مدّعیان پیشوایی دینی، روح عافیت طلبی پدید آمد.
و به عبارت صحیحتر، این پدیده از آن وقت رخ داد که مردمی عافیت طلب و اهل زندگی روزمرّه و به تعبیر خود دین، مردمی اهل دنیا، به جای پیامبران و پیشوایان دینی نشستند و مردم به غلط، اینها را که روحیهای بر ضدّ روحیه پیامبران و امامان و تربیت شدگان واقعی آنها داشتند- و اگر تشابهی درکار بود اندکی در قیافه و لباس بود- نماینده و مظهر و جانشین آنها دانستند.
(عللگرایشبهمادیگری، ص۱۸۵)
@motahari_nab
۷ شهریور ۱۴۰۰
همان طوری که رکن حیات دشت و صحرا باران و بالأخص باران کوهستانی است، رکن حیات خانوادگی احساسات و عواطف مرد نسبت به زن است. از این عواطف است که هم زندگی زن و هم زندگی فرزندان صفا و جلا و خرمی میگیرد.
(نظامحقوقزندراسلام، ص۲۵۶)
@motahari_nab
۹ شهریور ۱۴۰۰
اراده قوّه مجریه عقل است، نه اینکه اراده عین عقل باشد. اراده نیروی دیگری است در انسان.
ای بسا صاحب عقلهای خیلی قوی و نیرومند که ارادهشان ضعیف است، وای بسا صاحب ارادههای بسیار قوی که عقلشان ضعیف است.
اینها دو قوّه است، منتها کار اراده این است که طرحهای عقل را اجرا میکند.
(تعلیموتربیتدراسلام، ص۲۳۳_۲۳۴)
@motahari_nab
۱۰ شهریور ۱۴۰۰
کلمه «استعمار» را ما خیلی شنیدهایم. استعمار یک شکل ندارد. استعمار سیاسیداریم، استعمار اقتصادی داریم و استعمار فرهنگی داریم که از استعمار سیاسی و اقتصادی خطرناکتر است و اصلا امکان ندارد که استعمار اقتصادی باشد بدون استعمار سیاسی و استعمار فرهنگی.
پایه استعمار سیاسی و استعمار اقتصادی، استعمار فرهنگی است.
(آیندهانقلاباسلامیایران، ص۱۶۲_۱۶۳)
@motahari_nab
۱۱ شهریور ۱۴۰۰
عالیترین مظهر عقل و تربیت صحیح، خطایابی از خویشتن است؛ یعنی انسان بتواند در دریای ژرف افکار و اندیشهها و تمایلات و افعال و اقوال خود فروبرود و خطاهای خود را بیابد و انگشت روی آنها بگذارد و آنها را از خود دور کند.
از بشر انتظار اینکه خطا نکند، خطاست، بشر جایزالخطاست؛ از بشر باید انتظار داشت که خطاهای خود را تکرار نکند، از خطاهای خود استفاده کند.
یعنی چه از خطاهای خود استفاده کند؟
یعنی آنها را بشناسد و مصمم گردد که تکرار نکند.
(حکمتهاواندرزها، ج۱، ص۶۷)
@motahari_nab
۱۳ شهریور ۱۴۰۰
قرآن برای خدعه هیچ گونه موفّقیتی قائل نیست، نمیگوید عالم را خدعه اداره کرده است.
قرآن این منطق را قبول ندارد که جریان تاریخ را زور گردانده و خدعه حرکت داده و ظلمت چرخانده است. اصلاً از نظر منطق قرآن امکان ندارد که در مجموع جامعه بشریت غلبه با شرّ و فساد و ظلم باشد و در عین حال جامعه باقی باشد.
(نبردحقوباطل، ص۳۸)
@motahari_nab
۱۴ شهریور ۱۴۰۰
خودپرستی جز محدودیت افکار و تمایلات چیزی نیست.
عشق، علاقه و تمایل انسان را به خارج از وجودش متوجه میکند؛ وجودش را توسعه داده و کانون هستیاش را عوض میکند و به همین جهت عشق و محبت یک عامل بزرگ اخلاقی و تربیتی است، مشروط به اینکه خوب هدایت شود و به طور صحیح مورد استفاده واقع گردد.
(جاذبهودافعهعلی(ع) ،ص۴۹)
@motahari_nab
۱۵ شهریور ۱۴۰۰
هرکسی مطابق آنچه که فکر میکند و عقیده دارد و مطابق حالاتی که در روحش هست عمل میکند.
ریشه اعمال آدمی در روح اوست.
(بیستگفتار، ص۸۲)
@motahari_nab
۱۶ شهریور ۱۴۰۰
تفکر بدون تعلیم و تعلّم امکانپذیر نیست.
(تعلیموتربیتدراسلام، ص۲۱)
@motahari_nab
۱۷ شهریور ۱۴۰۰
ایمانی که اسلام میخواهد قابل اجبار کردن نیست، امکان اجبار ندارد. مگر میشود کسی را آن طوری که اسلام از او ایمان میخواهد مجبور کرد؟ اگر ممکن باشد که بچهای را به فلک ببندند، اینقدر چوب به او بزنند تا یک مسئله را حل کند، چنین چیزی نیز ممکن است. زیر چوب کسی نمیتواند مسئله حل کند. او را باید آزاد گذاشت، فکرش را باید آزاد گذاشت تا مسئله را حل کند. عقیده اسلامی یک چنین چیزی است.
(آیندهانقلاباسلامیایران، ص۳۰۸)
@motahari_nab
۱۹ شهریور ۱۴۰۰