علیهذا زن در عین اینکه باید و لازم است شجاع و قوی القلب باشد و از خطرات جانی بیم نداشته باشد، مانند زینب از جلال و ابّهت ابنزیادها و یزیدها باک نداشته باشد، باید از لحاظ در مخاطره واقع شدن عفافش محتاط باشد و جبانانه عمل کند.
(یادداشتها، جلد۵، صفحه۲۷۷)
@motahari_nab
نسل جوان تقاضا و خواستهاش از روحانیت این است که خود را در وسط معرکه زندگی انسانها و واقعیتهای آن قرار دهد و از حاشیه روی اجتناب ورزد و درواقع خواستهاش بازگشت روحانیت به اصل و منشأ خودش است.
(یادداشتها، ج۲، ص۶۲)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
اسلام دعوت میکند به تفکر.
این تعلیم، یکی از اصول اسلام است. آیا چه روزی برای بشر خواهد آمد که در آن فکر نکردن برای او از فکر کردن بهتر باشد؟
اسلام دعوت میکند به علم:
"وَ لاتَقْفُ ما لَیسَ لَک بِهِ عِلْمٌ".
میگوید در هیچ موضوع و مسئلهای اساس قضاوت شما نباید ظنّ و گمان و پندار باشد. ریشه خرافات را از همین جا میکند.
هر مطلبی را که به آن یقین کردید و از نظر علمی برای شما ثابت و مسلّم و قطعی بود بپذیرید، و هر چیزی که پای حدس و خیال و گمان و شاید در آن بود، روی آن اساساً تکیه نکنید.
(خاتمیت، ص۶۴)
@motahari_nab
اسلام یک دین طرفدار عقل است و به نحو شدیدی هم روی این استعداد تکیه کرده است؛ نه فقط با او مبارزه نکرده بلکه از او کمک و تأیید خواسته است، و تأیید خود را همیشه از عقل میخواهد.
در این زمینه آیات قرآن زیاد است، آیات دعوت به تعقل و تفکر یا آیاتی که به شکلی مطلب را طرح کردهاند که فکرانگیز و اندیشهانگیز است.
(تعلیموتربیتدراسلام، ص۱۸۴)
@motahari_nab
نیروی محرکه یک جهانبینی آرمانسازی آن است.
صِرف یک جهانبینی مادام که آرمان نداشته باشد محرک نمیشود.
مثل اینکه بزرگترین مکتبهای ستارهشناسی، مسائل ستارهشناسی را به ما عرضه میدارد و ما فقط درباره یک سلسله چیزهایی که در جهان هست اطلاعاتی پیدا میکنیم، اما دیگر به ما ارتباطی پیدا نمیکند یعنی ستارهها به آن وضع وجود داشته باشند یا نداشته باشند، از نظر زندگی و هدفهای انسان تأثیری ندارد، برخلاف مکتب که چیزی را عرضه میدارد که در آن آرمان بزرگی برای انسان نهفته است.
(هدفزندگی، ص۵۵)
@motahari_nab
هر چیزی که برای خدا و در راه هدفهایی باشد که اسلام برای فرد و جامعه تعیین کرده است، عبادت و دالان آخرت است.
(یادداشتها، ج۵، ص۳۷۷)
@motahari_nab
درد، آگاهی است. درد خوب نیست، به معنی اینکه موجبش باید نباشد.
اینکه میگوییم خوب است درد نباشد یعنی خوب است موجب درد نباشد، و الّا اگر موجب درد باشد که آن بیماری و نقص هست.
درد برای انسان، آگاهی است.
درد عضوی هم همین جور است. اینکه انسان دردی را در بدنش احساس میکند به این دلیل است که ناراحتی وجود دارد. با این درد، طبیعت به او اعلام میکند که در اینجا نقصی هست مثل چراغ قرمزی که در صفحه جلو راننده روشن میشود و نشان میدهد که روغن ماشین کم است یا بنزین دارد تمام میشود. آدم ناراحت میشود که چرا روغن ماشین کم است، الآن موتور میسوزد.
بدیهی است که نباید گفت بد چیزی است که چراغ قرمز روشن میشود، زیرا این چراغ دارد اعلام میکند که اینجا نقص وجود دارد.
(تعلیموتربیتدراسلام، ص۱۹۷)
@motahari_nab
اوّلین رشدی که انسان باید از آن بهرهمند باشد رشد فردی، شخصی و اخلاقی است.
این سؤال پیش میآید که آیا اغلب افراد میتوانند این سرمایه را اداره و از آن بهرهبرداری کنند؟
باور کنید کمتر کسی است که چنانکه باید از سرمایههای فردی و شخصی خود بهرهبرداری کند.
(امدادهایغیبیدرزندگیبشر، ص۱۰۴)
@motahari_nab
یکی از سرمایههای ما جوانان ما، کودکان ماست. این سرمایهها را باید حفظ و نگهداری کنیم.
ما برعکس، جوانان را به بهانههای مختلف طرد میکنیم، به دامن دشمن میاندازیم.
(یادداشتها، ج۴، ص۴۷۲)
@motahari_nab
اسلام به نفع زن وارد مبارزه شد، ولی مبارزه اسلام بیشتر شکل مبارزه با جهل داشت.
(یادداشتها، ج۵، ص۱۷۵)
@motahari_nab
ویل دورانت اعتراف میکند که؛
حیا مقام زن را بالا میبرد و آن را از ابتذال خارج میکند.
(یادداشتها، ج۱۱، ص۲۲۸)
@motahari_nab
از نظر اسلام اندرز و نصیحت و متذکر کردن، خود یک نیروست و باید از این نیرو استفاده کرد.
اما از آن طرف، آنچه که روحانیت مسیحی میگفت که زور مطلقاً یک قدرت نامشروع است، آن هم صحیح نیست.
زور مطلقاً قدرت نامشروع نیست، آنچه که نامشروع است اعمال زور به غیر حق است، یعنی انسان نه برای احقاق حق خود و برای احیای یک حقیقت، بلکه برای تجاوز به حقوق مردم اعمال زور کند.
زور داشتن نه تنها نامشروع نیست بلکه کمال هم هست ولی با زور حق دیگران را پایمال کردن نامشروع است.
به عبارت دیگر زور داشتن و از زور در دفاع از حق و حقیقت استفاده کردن نه تنها نامشروع نیست، بلکه در مواردی لازم و واجب است.
پس اسلام به ارزش هر دو نیرو اعتقاد دارد، هم به ارزش نیروی نصیحت و اندرز، هم به ارزش نیروی زور.
(آشناییباقرآن، ج۱۱، ص۲۵۱)
@motahari_nab