هر وقت ملتی رسید به جایی که خودش برای خودش تصمیم گرفت و خودش راه خود را انتخاب کرد، چنین ملتی میتواند انتظار رحمت و تأیید الهی را داشته باشد.
(حماسهٔ حسینی ج اول)
@motahari_nab
اسلام خواسته که ما خیرخواه همه مردم و همه افراد بشر حتی کفّار باشیم.
(تعلیموتربیتدراسلام)
@motahari_nab
انسان همیشه خودش برای خودش دروازهٔ معنویت بوده است.
مقصود از این که میگوییم
"انسان همیشه برای خودش دروازهٔ معنویت بوده و از دروازهٔ وجودش عالم معنی را دیده و کشف کرده است"،
این است که در انسان چیزهایی وجود دارد که حساب آنها با حساب عالم ماده جور در نمیآید.
(انسانکامل،صفحه۷۷)
@motahari_nab
اخلاق معنایش این است که انسان ارادهٔ خودش را بر عادات، بر طبایع غلبه بدهد؛
یعنی اراده را تقویت کند به طوری که اراده بر آنها حاکم باشد.
حتی اراده باید بر عادات خوب هم غالب باشد چون کار خوب، اگر کسی به آن عادت پیدا کرد خوب نیست.
(اسلام و نیازهایزمان،ج۱،ص۲۱۱)
@motahari_nab
تکامل روحی و اخلاقی و معنوی انسان نتیجهٔ مقاومت کردن در برابر جریانهای مخالف است.
(نبردِحقوباطل،ص۸۰)
@motahari_nab
در هیچ دینی از ادیان دنیا به اندازهٔاسلام از عقل یعنی از حجیت عقل و از سندیت و اعتبار عقل حمایت نشده است.
(انسان کامل،ص۱۳۰)
@motahari_nab
یکی از اصول شخصیت انسان، استواری و استحکام و انتظام فکر اوست.
(حکمتهاواندرزها،ج۱،ص۱۷۷)
@motahari_nab
بر اساس بینش انسانی یا فطری، نبرد میان انسان رسیده به عقیده و ایمان و جویای آرمان و وارسته از اسارت طبیعت و محیط و غرائز حیوانی با انسان های منحط سردر آخور حیوان صفت، همواره وجود داشته است و نقش اصلی در پیشبرد تاریخ داشته است.
(قیام و انقلاب مهدی عج)
@motahari_nab
انسان اگر عالم و آگاه هم بشود، وقتی که خلق و روحیه اش فاسد شد، نه تنها آن آگاهی به سود خود وجامعه اش نیست، بلکه همان آگاهی بیشتر به زیان جامعه اش تمام میگردد.
(آینده انقلاب اسلامی ایران)
@motahari_nab
پرورش جسم در حدود پرورش علمی، بهداشت، سلامت و تقویتِجسم که جسم نیرو بگیرد، یک کمال است.
(تعلیموتربیتدراسلام،ص۱۸۲)
@motahari_nab
آزادی فرد تا حدودی محترم است که ضربه به پیشرفت جامعه نزند، حقوق دیگران را از بین نبرد.
خودآرایی زن محیط خانواده ها را خراب میکند، از راندمان کار در جامعه میکاهد.
(آینده انقلاب اسلامی ایران)
@motahari_nab
علم در ذات خود هرگز مستلزم جمود یا غرور نیست.
علمْ بشر را در مقابل حقایق خاضعتر و تسلیمتر و در قبول و انکار محتاطتر میکند.
(امدادهایغیبیدرزندگیِبشر،ص۵۷)
@motahari_nab