eitaa logo
🔸️انجمن فلسفه و حکمت🔸️
93 دنبال‌کننده
111 عکس
23 ویدیو
9 فایل
○ کانال اطلاع رسانی انجمن فلسفه و حکمت اسلامی خواهران تهران دانشگاه شهید مطهری (ره) ○ جهت ارتباط با ما: @admin_philosophy پیام دهید🌷
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای کاش این سحر ز صبوحی حذر کند یا این‌که در به روی تو خود را سپر کند اما نماز را به فرادا اقامه کن تا قاتل از نماز جهالت حذر کند بیدار کن تمام جهان را به غیر او بگذار با خیال تو در خواب سر کند بیدار شد که در صف پشت تو ایستد تا صف به صف ملائکه را در به در کند ای ماه سر به مهر سر از سجده بر مدار پشت سرت کسی است که شق‌القمر کند 🌘در شب اول لیالی قدر و شب ضربت خوردن مولای متقیان، امیر مومنان، علی بن ابی طالب(ع)، ظهور منجی عالمیان را دعا میکنیم... join us | انجمن فلسفه @Motahari_philosophy◼️
🕋 دعای جوشن کبیر 🔰 يَا مَنْ خَلَقَ الْأَشْيَاءَ مِنَ الْعَدَم‌ ♻️ ای آنکه موجودات را از نیستی به هستی آوردی 📮 join us | انجمن فلسفه @Motahari_philosophy🌹
🔖 | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۴ 🧩 احساس‌گرایی (غیر واقع‌گرایی) ۴ 📌 احساس‌گرایی استیونسن استیونسن‌ ابتدا شرایطی را بیان می‌كند كه معتقد است هر گونه تعریفی از واژه «خوبی» باید واجد آنها باشد. ➖ شرط اول این است كه هر تحلیلی كه از این واژه ارائه می‌دهیم باید راه اختلاف‌ درباره این كه چیزی خوب است یا نه را باز نگه دارد.‌ ➖شرط دوم این است كه «خوبی» باید واجد جاذبه و كشش خاصی باشد؛ یعنی گفتن این كه چیزی خوب است دست كم باید گرایشی به وادار ساختن شخص به عمل بر طبق آن داشته باشد. ➖شرط سوم این است كه حضور و غیبت «خوبی» در چیزی نباید به مدد استفاده از هیچ روش علمی تحقیق‌پذیر باشد. ➕ سپس می‌گوید معنایی واحد برای كلمه «خوبی» هست كه همه این شرایط را استیفاء می‌كند و آن همان چیزی است كه به كمك واژة «احساسی» تحلیل می‌شود. ✍ بررسی احساس‌گرایی استیونسن 1⃣ نادیده گرفتن نقش توصیفی مفاهیم و احكام اخلاقی ‌این دیدگاه به طریقی كاملاً معقول، معیّن و روشن، احكام اخلاقی را با رفتار مربوط می‌سازد. هم‌چنین توجه به نقش و كاركرد جملات اخلاقی نیز از نكات مثبت این‌ دیدگاه احساس‌گرایانه‌ است. آنان در این اعتراض خود نسبت به شهودگرایان كه جملات اخلاقی را نبایدگزاره‌هایی صرفا توصیفی و اِخباری دانست، كاملاً درست می‌اندیشیدند؛ اما متأسفانه توجه افراطی به كاركرد گفتارهای اخلاقی‌،‌ آنان را به طور كلی از معنای توصیفی و اخباری اخلاقیات غافل نمود. 2⃣ جامع و مانع نبودن ‌بر اساس این نظریه «فایده اصلی احكام اخلاقی، گزارش و بیان حقایق نیست، بلكه ایجاد اثر است»؛ یعنی هدف از ابراز یك حكم اخلاقی، تغییر موضع‌گیری‌های شنونده است نه باورهای وی. و حال آن كه این ویژگی نه مانع است و نه جامع. به عبارت دیگر، بسیاری از موارد را می‌توان بر شمرد كه مسلماً حكم اخلاقی نیستند اما این ویژگی را دارا هستند و هم‌چنین موارد فراوانی را می‌توان نشان داد كه مسلماً حكم اخلاقی هستند، اما دارای این ویژگی نیستند. «پوسترهای تبلیغاتی، برنامه‌های تبلیغاتی تلویزیون، سخنرانی‌های سیاسی،‌تهدیدها، آثار ”متعهد“ ادبی، رشوه‌ها و غیره همگی نیز همین كار را انجام می‌دهند. 3⃣ همه مفاهیم اخلاقی دارای بار احساسی نیستند ‌خطای بزرگ و مهم دیگر احساس‌گرایان این است كه معتقدند همه واژه‌های اخلاقی، در بر دارنده معنای احساسی‌اند. در حالی كه كلماتی مانند باید، درست، نادرست و مانند آنها فاقد چنین بار معنایی هستند. «حقیقت این است كه در گفتارهای اخلاقی، ابراز و ‌برانگیختن احساسات امری است عرَضی و كاملاً نادر، همان‌گونه كه اِعمال تأثیر در مورد احكام اخلاقی امری است عرضی و اغلب اصلاً وجود ندارد.» من با گفتن جمله‌ای مانند «انجام دادن این كار بی‌رحمی است» نه تنها احساسات خود را نشان می‌دهم ممكن است احساسات شما را نیز برانگیزم؛ اما گفتن «انجام دادن این كار خطا است» بعید است كه هیچ یك از این دو مقصود را برآورده كند. این عبارت صرفاً بیان‌گر یك‌ عقیده‌ است و‌ نه ابراز یك تهییج احساسی. 📘، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۴۹-۵۵ 📚 📮 join us | انجمن فلسفه @Motahari_philosophy🌹
🖼 علی صفایی حائری: مذهب در جایی ضرورت پیدا می‌‌کند که راه انسان طولانی باشد، نه فقط تا توالت و آشپزخانه؛ که برای این‌ها به این همه استعداد نیازی نیست. 📮 join us | انجمن فلسفه @Motahari_philosophy🌷
چهارمین پیش‌نشست دوازدهمین همایش فلسفۀ دین معاصر چهارمین پیش‌نشست همایش بین‌المللی فلسفۀ دین معاصر که مقرر است ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با موضوع «مسئلۀ شرّ در اندیشۀ جدید و اسلامی» در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شود، به میزانی دانشگاه مذاهب اسلامی روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰ تا ۱۲ به‌صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد. در این نشست، استادان زیر سخنرانی خواهند داشت: مجید قربانعلی دولابی: مسئلۀ شر: نگاهی نو بر اساس متون اسلامی محمود ویسی: جستاری در معنای شر از دیدگاه امام فخر رازی غزاله حجتی: کارکردهای نظریۀ عدل الهی مهدی ساعتچی: همبستگی میان مفهوم شرّ و ایدۀ خدا علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به آدرس خیابان انقلاب اسلامی، خیابان فلسطین جنوبی، خیابان روانمهر، دانشگاه مذاهب اسلامی، اتاق جلسات دانشگاه در این نشست شرکت کنند. همچنین برای ورود به اتاق مجازی این نشست، از آدرس زیر استفاده نمایند: meet.google.com/kjd-qumj-xri
🔶 سیاست غرب در تقابل با فلسفه غرب 👤 طراح و گرافیست: عباس گودرزی 📮 join us | انجمن فلسفه @Motahari_philosophy🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا