🔰دومین جلسه حلقه مطالعاتی نظریه فرهنگی وجامعه شناسی فرهنگی برگزار گردید.
❇️ در بخش اول جلسه،به نظریه فرهنگی دورکیم پرداخته شد وموضوعات زیر مورد گفتگو قرار گرفت:
🔸مبانی کارکردی واثباتی دورکیم
🔸دریافت دورکیم ازواقعیت اجتماعی به نیروها وساختارهای بیرونی والزام آور
🔸تقابل دورکیم بانگاه فردگرایی اسپنسر وفایده گرایان درتحلیل روابط اجتماعی با التفات به عنصرغیرقراردادی قرارداد
🔸انسان شناسی اخلاقی-اجتماعی با معرفی کنش اخلاقی راستین
🔸دورکیم، تلفیق لیبرالیسم(فردگرایی) با رادیکالیسم(عدالت اجتماعی) ومحافظه کاری(سامان اخلاقی)
🔸ماهیت همبستگی مکانیکی درجوامع سنتی:گروه های خویشاوندی خودبسنده، وجدان جمعی بیشینه،مبادله اجتماعی کمینه،دلبستگی به خیرعمومی،حقوق تنبیهی
🔸ماهیت همبستگی ارگانیک درجامعه صنعتی:تقسیم کار،مدارای اجتماعی،هویت فردی وجمعی توأم،حقوق ترمیمی
🔸کثرت گرایی فرهنگی:فرهنگ مشترک و وجدان جمعی دارای عناصر عام وانتزاعی
🔸جامعه شناسی اخلاق؛عمل اخلاقی:انجام وظیفه اجتماعی به انگیزه خیرعمومی(ضد نظریه بازار)
🔸تفسیراخلاقی ازتقسیم کار ووابستگی متقابل کارکردی-اخلاقی در نسخه متاخر همبستگی ارگانیک
🔸راه دورکیم برای حل اختلاف طبقاتی:دموکراتیک سازی اجتماعی به معنای برابرسازی فرصتهای اقتصادی،سیاسی، آموزشی
🔸چرخش دورکیم ازنگاه ساختاری و کارکردی به نگاهی پویا، درونی و برانگیزاننده به فرهنگ در اواخر عمر
🔸دلیل وجود دین از منظر او:بازسازی پیوندهای اجتماعی ونه پرستش خدایان
🔸انتقادات: تفسیر صرفا وفاق آفرین از فرهنگ وعدم توجه به نقش فرهنگ در نابرابری وکشمکش
📡 کانال اندیشکده حنیف در ایتا وبله:
@hanifthinktank
❇️ در بخش دوم جلسه، نظریه فرهنگی وبر مورد گفتگو قرار گرفت که حاوی مطالب زیر بود:
🔸ادراک وبر از کنش به تاثر از دیلتای در سنت هرمنوتیک آلمانی
🔸ماهیت معنا دار کنش و نیازمندی به "تفهم" به معنای کشف انگیزه و نیت ذهنی کنشگر به عنوان وظیفه اصلی تحلیل گر فرهنگی
🔸دو شیوه متضاد کنش: اول کنش عقلانی-اررشی مبتنی بر باورها و اهداف فرهنگی، دوم کنش عقلانی مبتنی بر هدف- وسیله به معنای محاسبه گری وسایل دستیابی به اهداف غیر فرهنگی
🔸جامعه شناسی تفسیری مورد نظر وبر در مقابل جامعه شناسی اثباتی در منظر کنت و دورکیم
🔸اخلاق پروتستانی و روح سرمایه داری: استدلال ضد نظرهای مادی اندیشانه درباره خاستگاه سرمایه داری و تمرکز بر باورهای مذهبی در شکل گیری سرمایه داری
🔸تقدیرگرایی پروتستانهای اولیه: حلقه ارتباطی بین جستجوی رستگاری با ثروت اندوزی و فعالیت سخت اقتصادی
🔸از بین رفتن بنیادهای مذهبی انباشت سرمایه و تمرکز صرف بر کنش عقلانی-هدفمند و پراگماتیسم محض
🔸افسون زدایی قهری و ضعف معنا در نگاه وبر در جهان امروز بر خلاف اهمیت امروزی پیوندهای اخلاقی و تقدس در نگاه دورکیم
🔸دیوان سالاری و کارایی مداری و در نهایت استعاره قفس آهنین مدرنیته کنار زننده تعالی و معانی غایی
🔸تقسیم بندی اقتدار و مشروعیت به سنتی، کاریزماتیک و قانونی-عقلانی
🔸نگاه فرهنگی وبر با تعبیر به منزلت در تمایز با طبقه در نگاه مارکس
🔸چیستی منزلت به سبک زندگی و شأن اجتماعی در منظر وبر
🔸انکار مدل زیر بنا-روبنای مارکس با تحلیل روابط متقابل طبقه-منزلت
🔸نقش وبر در نگاه استقلالی به فرهنگ
📡 کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله:
@hanifthinktank
❇️ در بخش پایانی جلسه، زیمل در قامت نظریه پردازی فرهنگی مورد واکاوی قرار گرفت که محتوای این بخش نیز به قرار زیر است:
🔸هستی شناسی جامعه به تعاملات اجتماعی در نگاه زیمل
🔸تقدم مشاهده تجربی بر ساخت پیشینی الگوهای مفهومی در نگاه زیمل و دل پر او نسبت به نظریه های انتزاعی
🔸کتاب فلسفه پول زیمل: پول، امکان بخشی روابط غیر شخصی
🔸محوریت مبادله به جای تولید بنابر نظر زیمل در نقد مارکس اما همنظری در از خود بیگانگی معاصر
🔸رخت بستن عواطف در سایه محاسبه گری انسان مدرن
🔸غیر شخصی شدن زندگی معاصر
🔸ویژگیهای شهر: بمباران اطلاعات و تشدید تحریک عصبی، نو و گذرا بودن همه چیز ، محاصره شهروندان توسط بیگانگان، تبلیغات و نشانه هایشان
🔸کلان شهری، تهدیدی برای شناسای مستقل
🔸مهم ترین مسئله روز از منظر زیمل: حفظ استقلال فرد در برابر نیروهای اجتماعی خرد کننده
🔸حذف عاطفه و اتخاذ رویکرد حسابگرانه انسان مدرن
🔸واکنشهای توده ای در شهر و نفی علایق شخصی
🔸تنش میان نیاز ما به ناشناس ماندن در شهر و نیاز به ابراز هویت و جلب توجه
🔸کتاب فلسفه مد: مد، پاسخگویی خودسرانه به نیازهای فرهنگی
🔸مد، واکنشی به تخفیف تنش میان ابراز وجودی و تعلق به یک جمع بزرگ تر با سطحی از ناشناسی فردی و لذا موفقیت در سایه تامین هر دو نیاز
🔸 مد، پاسخ به نیازهای گروه بلند منزلت و نشان تفاوت از فرومنزلت
🔸بازی پایان ناپذیر مد: سرریز یک مد به گروه های فرومنزلت، سبب رهاشدنش توسط بلند منزلت و اتخاذ سبک تازه
📡 کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله:
@hanifthinktank
#همایش_تحول
🔰پیشنشست همایش تحول حوزه علمیه بر مبنای مکتب امام خمینی رحمه الله علیه با همکاری حوزه علمیه حضرت رقیه سلام الله علیها شهرستان رامهرمز استان خوزستان برگزار میشود؛
🔰موضوع:«سیر تطور و تحول در رویکرد اجتماعی روحانیت شیعه به دین»
💢ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر محمدتقی احمدی پرتو»
▫️(پژوهشگر و مدرس تفسیر و علوم قرآن)
💢دبیر: سرکار خانم بنسعید
▫️(معاون پژوهش حوزه علمیه حضرت رقیه س)
🗓یکشنبه ۱۳ خرداد۱۴۰۳
🕰ساعت۱۱
💠حضور مجازی:
http://dte.bz/ssoq
🌐کانال همایش:
@tahavolhozeh
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی در پیامرسان ایتا
@motaleate_ejtemai
هدایت شده از تلویزیون اینترنتی حوزه های علمیه
♨️ پخش زنده نشست علمی با موضوع: #امام_خمینی (ره) و نظریه «الاسلام هو الحکومة» از تلویزیون اینترنتی حوزههای علمیه
🔹 ارائه دهنده: آیت الله سید محمد مهدی میرباقری
▪️دبیر علمی: حجت الاسلام محمد متقیان تبریزی
🗓 شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ ⏰ ساعت ۱۳
📡 نشانی پخش زنده:
🌐 livehowzeh.ir/tv2
با ما همراه باشید:
🖥 تلویزیون اینترنتی حوزه
🆔️ eitaa.com/joinchat/2535194783C1b4125c537
🔰پیشنشست علمی با عنوان «امام خمینی(ره) و نظریه الاسلام هو الحکومه» با حضور استاد ارجمند «حضرت آیتالله میرباقری» به همت انجمن مطالعات اجتماعی حوزه و گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در ذیل همایش ملی «تحول حوزه علمیه بر مبنای مکتب امام خمینی (ره)» برگزار شد.
🌐کانال همایش:
@tahavolhozeh
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی در پیامرسان ایتا
@motaleate_ejtemai
امام خمینی ره و نظریه الاسلام هو الحکومه.mp3
31.67M
#گزارش_صوتی
📚نشست علمی: «امام خمینی (ره) و نظریه الاسلام هو الحکومة»
🔹 ارائه دهنده: آیت الله محمد مهدی میرباقری
▪️دبیر علمی: حجت الاسلام محمد متقیان تبریزی
⏰ زمان: شنبه ۱۲ خردادماه
🌐کانال همایش:
@tahavolhozeh
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی در پیامرسان ایتا
@motaleate_ejtemai