eitaa logo
کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
1.5هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
70 ویدیو
30 فایل
انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه، انجمنی رسمی وابسته به حوزه علمیه قم است که می‌کوشد از منظر دین به ارائه تحلیل‌های اجتماعی بپردازد. وب‌سایت: www.ssoq.ir ارتباط با ادمین: @adminssoq
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️امشبی را شه دین در حرمش مهمان است ▪️مکن ای صبح طلوع ▪️عصر فردا بدنش زیر سم اسبان است ▪️مکن ای صبح طلوع
🔰بیانیه انجمن مطالعات اجتماعی حوزه ••• بسم الله الرحمن الرحیم ••• ▫️کلامی ناصحانه به رئیس جمهور منتخب، در ایام حزن آل الله، صحبت‌های آقای ظریف در صدا و سیما حزن ولایت‌مداران را دو چندان کرد. امید است با تذکر علمای اعلام و حوزه‌های علمیه و همه اندیشمندان با بصیرت نگذارند دیوار کج بنای آقای ظریف و یارانش آواری مخرب بر سر کشور صاحب الزمان (عج) گردد. انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه از ریاست محترم جمهور منتخب درخواست می‌کند به ندای خیرخواهان و ناصحان ترتیب اثر داده و نگذارند امید مردم به ناامیدی و نگرانی از کیان اعتقادات و سلوک کارگزاران نظام الهی جمهوری اسلامی مبدل گردد. ▫️آنچه در بیان رئیس شورای راهبری جاری شد بی‌تردید با تکیه کلام رئیس جمهور منتخب در خصوص رعایت «انسجام اجتماعی» و «سرمایه‌های اجتماعی» همسو نبود. انتظار از دکتر پزشکیان این است که زمام را شخصا به دست بگیرند و آزموده‌های چندباره را مجدد نیازمایند. این امت در نظام ولایی ثابت کرده‌اند که رأی شأن مطلق نبوده و از خطوط قرمز تدین و هویت انقلابی خویش عدول نکرده بلکه در دفاع از دستاوردهای انقلابی خویش کارآزموده‌تر شده‌اند. ▫️انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه امید دارد، ریاست محترم جمهوری اسلامی منتخب پیش و پس از تنفیذ حکم ولایت و تحلیف پاسداری از مکتب اهل بیت علیهم السلام، ولایت مداری خویش را به آموزه‌های نهج البلاغه امیرالمومنین علیه السلام اثبات نموده و دشمنان اعتقادات و سرمایه های اجتماعی را ناکام گذارد. 🔺انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم ‌🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی در پیام‌رسان ایتا @motaleate_ejtemai
🌿 وبینار آموزش آنلاین کاربردی رویش (هشتمین دوره) 🌿 زمان: ۷ و ۸ مرداد (یکشنبه و دوشنبه)، ساعت ۱۷ 🌿 همراه با 🌿 لینک ثبت‌نام و توضیحات بیشتر: https://mroyesh.ir/product/paper8 🌿 برگزارکنندگان: مدرسه مجازی رویش پژوهش و انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه با همکاری دیگر مراکز علمی کشور ▫️راهنمای مراحل ثبت‌نام: https://eitaa.com/mroyesh_ir/1133 ▫️ کارشناسان پاسخگو: @mroyesh 🌱 مدرسه مجازی پژوهش؛ مرجع پژوهش 🍃@mroyesh_ir 🌐 www.mroyesh.ir ‌🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی در پیام‌رسان ایتا @motaleate_ejtemai
❇️ جلسه چهارم حلقه نظریات فرهنگی به همت اندیشکده سیاستگذاری فرهنگی حنیف و با همکاری حلقه سیاست‌گذاری فرهنگ انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه برگزار گردید. در بخش اول جلسه، نظریه فرهنگی نیچه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 🧩معرفی فریدریک نیچه: 🔺کمتر شناخته شده به عنوان متفکر حوزه جامعه شناسی فرهنگی 🔺عمده شناخت از نیچه، با اعلامیه خدا مرده است 🔺ضرورت شناخت شمه ای از اندیشه نیچه، برای فهم برخی از ابعاد نظریه فرهنگی معاصر 🔺وامداری اندیشه پساساختارگرایی و پسامدرنیسم در مورد بدن انسان به نیچه 🔺تاثیر گذاری نیچه بر وبر درباره دین و عقلانیت و بر زیمل در کتابی در باب رابطه اندیشه نیچه با یکی از الهام گرفتگانش به نام شوپنهاور 🔺سهم اصلی نیچه در نظریه فرهنگی: طرحی فکری با عنوان ارزیابی دوباره همه ارزشها ⚡️در ادامه، تفصیل مباحث نیچه در بخش اول این جلسه مرور می شود. 📡 کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله: @hanifthinktank
❇️در ابتدای بحث از نیچه، طرح فکری او به تفصیل مورد بحث قرار گرفت که در ذیل اشاره می گردد: 🖋نقد اخلاق مدرن موجود: 🔸 خوبی ادعا شده انسان مدرن چندان هم شرافتمندانه نیست 🔸 دین ادعا شده او هم چندان مذهبی نیست 🔸 حقایق ادعا شده او نیز چندان از حقیقت برخوردار نیست 🔸 سرچشمه اصلی اخلاق مدرن، فرهنگ کلیمی-مسیحی 🖌 تحسین روش فرهنگی یونانی در تعیین ارزش اخلاقی: 🔸 تفاوت یکسره فرهنگ کلیمی-مسیحی با فرهنگ یونانی پیشین از منظر ساخت هویت و فهم تاریخ 🔸 کنشگر بودن خود یا همان نفس در فرهنگ یونانی و دارا بودن نوع والاتری از هستی انسانی از طریق خودآزمایی و تجریه روحی و اخلاقی لذت 🔸امر کنشگری نفس، با فرهنگ تولید می شود ولی با یک کشش طبیعی و بنیادی که به انسانها جهت می دهد، همخوانی دارد. این کشش همان خواست قدرت است. 🔸خواست قدرت: کشش بنیادی یا نیرویی در ارگانیسم انسان که خودش را ابقا می کند و گستره و چهارچوب وجودش را گسترش می دهد 🔸 نیچه در کتاب علم سرخوش: نبردهای کوچک و بزرگ، همیشه برای برتری، رشد، گسترش و قدرت رخ می دهند، یعنی طبق خواست قدرت که خواست زندگی نیز است. 🔸این فرآیند در برخی موارد به فتح نیروهای دیگر نیز می انجامد ولی به نظارت سهمگین بر غریزه های خود نابودکننده درون ارگانیسم یا خود هستی نیز نیاز دارد 🔸این، همان کشش در یک نیرو یا نوعی هستی است که خود را متمایز تشخیص می دهد و در برابر تقلیل خود به همسانی با نیروها و هستی های دیگر مقاومت می کند 🔸هستی هایی که از سهم بالایی از قدرت برخوردارند، کنشگرند نه واکنشگر و با کششها و ارزشهای درونی و همساز، برانگیخته می شوند نه با ارزشهای دیگران و بیرون از خود 🖍 نقد به روش فرهنگی کلیمی-مسیحی در تعیین ارزش اخلاقی 🔹یهودیت و مسیحیت پدیده آورنده نوع دیگری از خود: به جای معنا گرفتن از خواست قدرت و دگرگون کردن خود، سرگرم بیزاری 🔹فرهنگ بیزاری: اخلاق واکنشگر و هدایت شده از بیرون؛ شروع از از پنداشت رنج انسان که توسط عامل بیرونی به بار آمده 🔹نیچه در کتاب تبارشناسی اخلاق: فرهنگ یهودی-مسیحی همیشه نیازمند یک جهان بیرونی دشمن خو و انگیزه های خارجی برای کنش 🔹طبق داستان عهد عتیق و فرعون مصر و مهاجرت کلیمیان: بی خدایانی که خدای راستین و یگانه را نپذیرفتند، می کوشند تا آنها را به اسارت درآورند یا هم اکنون این کار را انجام داده اند. 🔹پیروان فرهنگ یهودی-مسیحی اخلاقا خود را خوب نمی بینند و مانند یونانیان باستان نیستند که براشت اخلاقی خوبی از خود داشته باشن 🔹 آنها عذاب دهندگان ادعایی شان را شیطان می انگارند و خود را قربیانیان شیطان. 🔹نتیجه روش فرهنگی کلیمی-مسیحی: پیدایش نوعی فرهنگ اخلاقی که به نمونه های برتر نوع بشر که تفاوتهایشان را ابراز می کنند و به ارزشهای توده علاقه ای ندارند، می تازد و به عنوان قربانی کننده های شیطان صفت نابودشان می سازد. 🔹فرهنگ ابزاری سرکوبگر برای جنگ با مخالفان شیطان ادعایی به جای برنامه آموزنده برای آفرینش انسانهای بهتر 🔹تشویق به یکسره اهلی و هم طراز شدن خود و انکار تفاوتها میان خودها 🔹این فرهنگ حتی در صورت دنیوی (سوسیالیسم که در صورتی انسان دوستانه تاکید بر همسان سازی و تبعیت از ضعیفان)، پایه فرهنگ دموکراتیک مدرن و ناگزیری تضعیف فعالیت آفریننده 📡 کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله: @hanifthinktank
❇️در ادامه مباحث نیچه، پیوندهای اندیشه نیچه با چشم اندازها و علایق امروزی نظریه فرهنگی، مورد گفتگو قرار گرفت: 🔴در کتاب تولد تراژدی در بطن روح موسیقی (1872): 🔸بررسی رابطه صورتهای هنر تراژیک با مناسک 🔸نبوغ فرهنگی تمدن یونانی در بازشناخت مفهوم اصل بنیادی انفراد که تعیین کننده وضعیت بشری است 🔸عملکرد فرهنگی جشنواره ها و بی خود شدن اقوام ابتدایی، آشکار کننده ماهیت جمعی و پیشاعقلانی تجربه بشری 🔸ردیابی تکامل مناسک از طریق تحول صورت دراماتیک تراژدی 🔸برتری فرهنگ تراژیک یونانی از فرهنگ یهودی-مسیحی پس از آن؛ زیرا می گوید: هر چه به هستی در می آید، باید آماده یک پایان اندوهناک بدون امکان رستگاری در یک جهان فراطبیعی باشد (1872) 🔸مناسک و تراژدی، عملکردهای فرهنگی که به وسیله آنها، انسانها می توانند یک زندگی سرخوشانه را در همه جلوه های آن از جمله واقعیت پایان زندگی، تصدیق کنند. 🔸علاقه نیچه به اجرای مناسکی و دراماتیک در زندگی اجتماعی 🌿کتاب اولیه نیچه (1873): 🔺بسیار کمتر از کتابش درباره تراژدی شناخته شده: رابطه میان زبان و واقعیت 🔺یک سده بعد مبنای یکی از نظریه های پساساختارگرا 🔺زبان، عدم بازتاب دهندگی صرف واقعیت عینی خارج از خود بلکه کم رنگ کننده عدم تقلیل پذیری واقعیتها به یکدیگر، با فراهم ساختن مفاهیم عام پنهان کننده تفاوتها 🔺حقیقت بیان شده توسط زبان، چیزی بیشتر از استعاره ها، ایهام ها و انسان انگاری ها نیست (1873) 🔺تاثیر گذاری مقولات یک زبان معین بر شیوه های درک گویندگان آن زبان از جهان 🟡جامعه شناسی بدن: 🔹تولید بینشهایی در جامعه شناسی بدن با بررسی رابطه بیزاری با رویکردی به بدن و کششهای آن 🔹طرد صورتهای خاصی از سختگیری بیمارگونه در مورد بدن که ناشی از غلبه رویکرد فرهنگی یهودی-مسیحی بر جهان غرب است 🔹به جای رویکرد سخت گیرانه و نابود کننده به بدن، عزیز دانستن صورت بدنی و پیگیری آرزوها و لدتهای جسمانی به عنوان بخشی از خواست قدرت 🔹اهمیت بنیادی تغذیه 🔹پیوند عمق فلسفی با مقولاتی چون آب و و هوا و غذاهای خاص 💫سهم نیچه به صورت مختصر: ✔️تاکید بر مفهوم تفاوت که در کارهای فرهنگی بعدی بسیار مهم شد ✔️ارائه چشم انداز فرهنگی نسبی اندیش ضمن نقد سنت یهودی-مسیحی که بعد او در چشم انداز اجتماعی-علمی فرهنگ، به خوبی جا افتاده ✔️مطرح کردن درام و ادبیات به عنوان عنصر بنیادی تحلیل اجتماعی ✔️علاقه مهم به تجسم و جامعه شناسی اولیه بدن ✔️تاکید بر نقش انگیزشهای غیرعقلانی و کششهای عاطفی کنش 📡 کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله: @hanifthinktank
❇️ در بخش دوم جلسه، به ادامه مباحث پارسونز پرداخته شد. عمده مباحث بخش دوم ذیل دو موضوع اصلی بود: یکی نظریه متاخر نظامهای کنش یعنی الگوی AGIL و دیگری نگاه مثبت پارسونز به مدرنیته. در ادامه به تفصیل بخش دوم جلسه می پردازیم: 🔎معرفی نظریه متاخر نظامهای کنش (AGIL): 🔹تحلیل نظام اجتماعی به مجموعه ای از جایگاه ها و نقش ها و تحویل کنشگر به جایگاه و نقش نه اعمال و اندیشه ها 🔹اصلاح کننده نظریه میان دوره ای نظامها مطروحه در کتابهای نظام اجتماعی و به سوی یک نظریه عام کنش 🔹منبع: کتاب اقتصاد و جامعه (1956) 🔹عام و انتراعی بودن این الگو تا حد استفاده در مورد هر جامعه ای و حتی خرده نظام های درون جامعه 📡 کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله: @hanifthinktank
💫اما تفصیل الگوی متاخر نظامها معروف به الگوی AGIL ☘️نظام در نگاه پارسونز چیست؟ 🔺دارای نظم و وابستگی متقابل اجزاء 🔺خود حفظی نظم و تعادل 🔺ثابت بودن نظام یا در فرآیند منظم تغییر بودن 🔺ویژگی های هر بخشی از نظام بر شکل سایر بخشها موثر است 🔺مرزبندی نظام با محیط 🔺تخصیص و هماهنگی دو فرآیند بنیادی ضروری برای تعادل نظام 🔺گرایش به حفظ خود شامل:حفظ مرزها، حفظ روابط اجزا با کل، کنترل نوسانات محیطی و کنترل گرایش به تغییر ✏️چهار خرده نظام تمایز یافته با کارکردهای ویژه و حل مسأله ای خاص در الگوی AGIL: 1️⃣ تطبیق (A): تطبیق نظامها با جهان بیرونی و وظایف مادی لازم برای بقا (مثل خوراک و سرپناه) 2️⃣ به هدف رسیدن (یا هدف یابی)(G): بروندادهای نظام؛ رهبری و سیاست 3️⃣یکپارچگی(I): حفظ نظم توسط نظام قضایی و نهادهای اجتماعی 4️⃣حفظ نامرئی الگو و مدیریت تنش (L): نیاز جامعه به مسیرهای راهنما و وسایل کنش؛ شامل نهادهای تولید کننده ارزشهای فرهنگی، ابقای همبستگی و اجتماعی کردن مثل کلیسا، مدارس، خانواده 🔖جزئیات الگو: 🔹استفاده در سطح های مختلف تحلیل: یعنی کلیسا هم مصداق خرده نظام L برای جامعه و هم خود کلیسا دارای الگوی AGIL (مثلا گروه های عبادی و شوراهای خود شناختی L، هیاتهای انظباطی I، شوراهای تعیین خط مشیG، نگهداری از ساختمان، تامین مالی و جمع آوری اجاره ها A) 🔹جامعه متشکل از آشیانه های چهار خانه 🔹اهمیت تبادلهای فعالانه میان خانه های یک آشیانه در صورت نیاز: مثلا کلیسا فراهم کننده رهبری اخلاقی و بهره برنده از تصمیم های سیاسی ابقاکننده او (L با G) 🔹پارسونز، جبرگرای فرهنگی: همانند نظریه قبلی که فرهنگ کنترل کننده سایر نظامها هم چون نظام اجتماعی و نظام شخصیت 🔹توجه نظریه متقدم نظام ها و نظریه متاخر یعنی AGIL هم به نیازهای مادی و هم نیازهای فرهنگی 🔹تاکید اصلی AGIL بر فرهنگ است که هدف غایی جامعه و استواری نظام را تعیین می کند 🔹الگوی AGIL موافق الگوی سیبرنتیک تنظیم نظام یعنی فرهنگ به عنوان نظام نظارتی، مثل یک درونداد مغزی هدایت کننده حرکات بدن 🔹وسایل عامه مبادله هر کدام از چهار خرده نظام: پول A، قدرت G، نفوذ I، پایبندی ارزشی L 🔆توضیحی درباره قدرت به عنوان یکی از وسایل عام مبادله: 🔸قدرت (پاور) برای صاحبان قدرت و افراد سیاستمدار نیست 🔸عدم ارتباط با سلطه (دومینانس) 🔸قدرت برای نظامها و به تبع برای آحاد: سبب انجام وظایف جامعه 🔸تضاد با نظریه انتقادی و شباهت با نظریه فوکو بر انتشار قدرت در سرتاسر جامعه و دو پهلو هم مولد و هم سرکوبگر 📡 کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله: @hanifthinktank
🌎پیروزی مدرنیته در نگاه پارسونز: 🔸بیشتر کار پارسونز در دهه های 1950 و 1960: نقش فرهنگ در دگرگونی اجتماعی 🔸در کتابهای نظامهای اجتماعی و به سوی یک نظریه عام کنش: الگوی متغیرهای الگودار (1962) برای اکتشاف نقشها و هنجارهای تعاملی وابسته به آنها 🔸استفاده از کار تونیس و دورکیم و وبر: 1️⃣تونیس: تمایز تحلیلی میان جوامع سنتی (گماین شافت) و جوامع مدرن و پیچیده (گزلشافت)؛ 2️⃣دورکیم: همبستگی مکانیک و ارگانیک؛ 3️⃣وبر: گذار از جامعه مبتنی بر اقتدار سنتی به جامعه دیوان سالار بی طرف ✳️پایه تحلیلی پارسونز در شناخت مدرنیته: تحقق فرآیند تعمیم ارزشی در مدرنیته (گذر از مولفه اول به دوم): 🔸جزء گرایی (پارتیکولاریسم) در برابر کل گرایی (یونیورسالیسم): ارتباط به صورت یک رابطه جزئی و عینی مثل دوستی، خویشاوندی و... یا ارتباط بر اساس اصول عام انتزاعی مثل انصاف و عدالت 🔸تاثیر پذیری در برابر بی طرفی تاثیرگذار: تحت تاثیر عواطف و احساسات خویش بودن یا تعامل خونسردانه، عقلانی تر و حساب شده تر 🔸جمع گرایی در برابر فردگرایی: جامعه و کنش فردی حول نیازها و تعلق گروهی یا حقوق و فرصتهای فردی 🔸عمومیت در برابر اختصاص: ارزیابی افراد و قضایا بر وفق منطق فراگیر یا به صورت موردی و جزئی 🔸انتساب در برابر دستاورد: جایگاه انتسابی و موروثی یا شایسته سالارانه و اکتسابی ❇️جزئیات فرآیند تعمیم ارزشی: 🔺تعمیم ارزشی: واکنش تطبیقی در برابر تکامل اجتماعی 🔺جوامع پیچیده تر و تمایزیافته تر، نظام های فرهنگی نیز ناگزیر انتزاعی تر، انعطاف پذیر تر و کلی تر: تا برقراری یکپارچگی اجتماعی و بیشترین کارایی سازمان اجتماعی 🔺افزایش فردگرایی نهادمند یکی از عوامل تعمیم ارزشی در جوامع مدرن 🔺برابری آدمها بر حسب دستاوردها و شایستگی ها نه مطابق کاست، طبقه یا دودمان 🔺 نگاه مثبت پارسونز به تعمیم ارزشی مدرنیته: تحقق بهتر عدالت، انصاف و همزیستی مسالمت آمیز 🔗برخلاف وبر، مارکس و نظریه انتقادی، برداشت مثبت و علاقه به مدرنیته: 🔹رفاه و آزادی بیشتر در ازای فرآیند تمایز محصول مدرنیته 🔹منافع مدرنیته: احترام بیشتر به فرد، جامعیت هر چه بیشتر و دموکراسی بیشتر 🔹جامعه مدرن هم چون ایالات متحده: هر روز بهتر از دیروز، تمرکز زدوده تر و هم پیوند تر، طیف گسترده تری از آزادیها 💎سه مرحله تکامل فرهنگی: ابتدایی، میانی، مدرن 🔻ابتدایی به میانی توسط تحول و ایجاد زبان نوشتاری 🔻میانی به مدرن: مقررات نهادی نظم هنجاری یا قانون 📡 کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله: @hanifthinktank
📏ارزیابی نظریه پارسونز: 🔴انتقادات: 🔘فرض بدون اثبات پایبندی به الگوهای ارزشی مشترک در سراسر جامعه 🔘محافظه کاری بیش از حد، عدم توانایی برای تبیین پویایی رقابت و کشمکش میان گروه ها 🔘الگوی انتزاعی فرهنگ و بی بهرگی از جان مایه یک تبیین اصیل 🔘انکار خلاقیت و عاملیت انسان: فرهنگ=ساخت یک کنشگر انسانی بیش از حد اجتماعی شده یا آدمک قضاوتگری که ارزشها و هنجارها را ملکه ذهن خود می سازد و به شیوه ای رباتیک نقش اجتماعی اش را انجام می دهد 🔘انتقاد به اشتیاق پارسونز توسط پسامدرن و نظریه انتقادی 🔵مثبتات: ☑️ فهم نظام مند از فرهنگ در نظریه ای عام ☑️قوی ترین استدلال بر ضد تضعیف معنا در مدرنیته ☑️نظریه چند بعدی در نقطه مقابل تعصبهای آرمانگرایانه ☑️تاکید بر نقش کانونی دروندادهای فرهنگی در کنش: الگوی مستحکم پیوند میان عاملیت و فرهنگ ☑️الگویی سنجیده تر نسبت به الگوهای رفتارگرا یا عقل گرا ◀️امتداد پارسونز: 💡تلاش مختصر و ناکامی با پرچم نوکارکردگرایی: امتداد تبیین چند بعدی در کنار حساسیت بیشتر در مورد قدرت و منافع توسط الگزندر و کولومی (1990): پشت سر گذاشتن مسائل اصلی کارکردگرایی ساختاری همچون ضدیت با فرد گرایی، خصومت با تغییر، محافظه کاری، ایدئالیسم، سوگیری ضد تجربی توسط نوکارکردگرایی 💡شاگردان پارسونز (گیرتز، بلاو و شیلز): کشف ساختارهای نمادین واقعی و عملکردهای جزئی تر و عینی تر از کار پارسونز: باز اندیشی تاکید بر فرهنگ و فهم واقع بینانه تر و قانع کننده تر با حفظ نقش اساسی فرهنگ 💡مرتون (شاگرد پارسونز): نقد سه اصل تحلیل کارکردی ارائه شده توسط انسان شناسانی به نام مالینوفسکی و رادکلیف براون با نقد به اتکای اصول سه گانه کارکردی بر ادعاهای غیر تجربی مبتنی بر نظامهای نظری انتزاعی و لزوم آزمایش تجربی هر سه اصل توسط جامعه شناس 🔹اصل وحدت کارکردی (هماهنگی بین اجزای نظام): نقض این اصل با تردید نسبت به جوامع پیچیده 🔹اصل عمومیت کارکردی (کارکرد مثبت همه ساختارهای فرهنگی اجتماعی): نقض این اصل با مثال ملی گرایی افراطی که موجب کژکارکردی در دنیای هسته ای امروز است و نه کارکردی. 🔹اصل ضرورت کارکردی یا اجتناب ناپذیری (اجتناب ناپذیری اجزای ساختاری برای کل): نقض این اصل با بدیلهای ساختاری و کارکردی 📡 کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله: @hanifthinktank
🔰 با لطف الهی، پنج جلسه از حلقه مطالعاتی نظریات فرهنگی سپری شد. در این جلسات، نظریات فرهنگی اندیشمندان ذیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت: ✔️ مارکس، دورکیم، وبر، زیمل، نیچه، دوبوآ، پارسونز، بنیامین، آدرنو، هورکهایمر. 🔆 حال در میانه راه حلقه، اندیشکده سیاستگذاری فرهنگی حنیف از دوستان علاقه مند و فعال در رشته های مرتبط با فرهنگ اعم از سیاستگذاری فرهنگی، جامعه شناسی فرهنگی و ...، دعوت به عضویت می نماید. 💯علاقه مندان عضویت، درصورت وجود شرایط زیر، رزومه خود را به شناسه @Hanif_ThinkTank ارسال فرمایند: ⚡️تحصیلات یا مطالعات تخصصی حوزه جامعه شناسی و فرهنگ ⚡️تعهد به شرکت منظم درجلسات هفتگی ⚡️تعهد به مطالعه حداقل سه ساعت در هفته 📍مکان برگزاری: قم، بلوار جمهوری 📡 کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله: @hanifthinktank
🔰همکاری انجمن مطالعات اجتماعی حوزه با مدیریت حوزه علمیه خواهران استان سمنان و مدرسه علمیه تخصصی فاطمیه دامغان در برگزاری نشست های تخصصی در ذیل همایش ملی «جنگ بیولوژیک؛ ماهیت، ابعاد، پیامدها و راهکارها» 💢نشست اول: «مولفه های بیولوژیکی موثر در امنیت غذایی با رویکرد امنیت غذایی و پدافند غیرعامل»؛ آقای علی اکبر منصوریان 💢نشست دوم:«تاثیر جنگ بیولوژیک در ناباروری و کاهش جمعیت»؛ سرکار خانم موسویان 💢نشست پنجم:«محصولات تراریخته و مناسبات اخلاقی»؛ سرکار خانم محبوبه عرب احمدی 💢نشست ششم:«اثرگذاری حوزه‌های علمیه در بحران جمعیت با رویکرد آموزه‌های اخلاقی»؛ سرکار خانم حسنی 💢نشست هفتم:«نقش حوزه‌های علمیه در برون رفت از بحران جمعیت»؛ سرکار خانم موسی‌الرضایی 💢نشست هشتم:«اهداف جنگ بیولوژیک در حوزه محصولات کشاورزی و مواد غذایی و تاثیر منفی آن بر اقتصاد کشور»؛ سرکار خانم شکری ‌🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی در پیام‌رسان ایتا @motaleate_ejtemai
🔰حدیث اجتماعی (مناسبات جامعه‌شناسی و حدیث) 💢دوره مقدماتی: آشنایی با علوم حدیث (تاریخ، اصطلاحات، قواعد فهم) 💢با حضور استاد قاسم ابراهیمی پور 📚متن دوره مقدماتی از کتاب «درآمدی بر علوم حدیث» می باشد. ✅همراه با اعطای گواهی معتبر 🗓زمان: شنبه 6 مرداد به مدت یک هفته هر روز ساعت 16 الی 16:45 🔗حضور مجازی: http://dte.bz/ssoq ‌🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی در پیام‌رسان ایتا @motaleate_ejtemai
🔰 با لطف الهی، پنج جلسه از حلقه مطالعاتی نظریات فرهنگی سپری شد. در این جلسات، نظریات فرهنگی اندیشمندان ذیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت: ✔️ مارکس، دورکیم، وبر، زیمل، نیچه، دوبوآ، پارسونز، بنیامین، آدرنو، هورکهایمر. 🔆 حال در میانه راه حلقه، اندیشکده سیاستگذاری فرهنگی حنیف از دوستان علاقه مند و فعال در رشته های مرتبط با فرهنگ اعم از سیاستگذاری فرهنگی، جامعه شناسی فرهنگی و ...، دعوت به عضویت می نماید. 💯علاقه مندان عضویت، درصورت وجود شرایط زیر، رزومه خود را به شناسه @Hanif_ThinkTank ارسال فرمایند: ⚡️تحصیلات یا مطالعات تخصصی حوزه فرهنگ ⚡️تعهد به شرکت منظم درجلسات هفتگی ⚡️تعهد به مطالعه حداقل سه ساعت در هفته 💥مزایا: ✨بهره مندی از بعد راهبری علمی-مطالعاتی ✨امکان مشارکت در پروژه های کاری اندیشکده ✨ایجاد آمادگی برای شرکت در سطوح بعدی حلقه های مطالعاتی اندیشکده 📍مکان برگزاری: قم، بلوار جمهوری 📡 کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله: @hanifthinktank
🔰کرسی علمی ترویجی 💢مدارس علمیه تخصصی رفیعه المصطفی(ع) و قاسم بن الحسن(ع) و امام حسن مجتبی(ع) با همکاری انجمن مطالعات اجتماعی حوزه ▫️کرسی علمی ترویجی با عنوان «بررسی فقهی معیار چندمادری با رویکرد روشهای نوین ترمیم تخمک و رحم جایگزین» در تاریخ ۱۴۰۳،۵،۳ برگزار گردید. ▫️در این کرسی خانم دکتر فاطمه بهروز دانش آموخته سطح ۴ رشته فقه خانواده به ارائه مقاله خود پرداختند و حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدعلی قاسمی استاد سطوح عالی حوزه و مدیر گروه فقه پزشکی موسسه ائمه اطهار به عنوان ناقد حضور داشتند . خانم زهرا سادات حسینی از دانش پژوهان سطح۴ رشته فقه خانواده داوری علمی این کرسی را برعهده داشتند. ‌🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی در پیام‌رسان ایتا @motaleate_ejtemai
🔰کرسی علمی ترویجی با عنوان «بررسی فقهی معیار چندمادری با رویکرد روشهای نوین ترمیم تخمک و رحم جایگزین» 💢با همکاری مدارس علمیه تخصصی رفیعه المصطفی(ع) و قاسم بن الحسن(ع) و امام حسن مجتبی(ع) و انجمن مطالعات اجتماعی حوزه در تاریخ ۱۴۰۳،۵،۳ برگزار گردید. ▫️در این کرسی خانم دکتر فاطمه بهروز دانش آموخته سطح ۴ رشته فقه خانواده به ارائه مقاله خود پرداختند و حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدعلی قاسمی استاد سطوح عالی حوزه و مدیر گروه فقه پزشکی موسسه ائمه اطهار به عنوان ناقد حضور داشتند . خانم زهرا سادات حسینی از دانش پژوهان سطح۴ رشته فقه خانواده داوری علمی این کرسی را برعهده داشتند. ▫️خانم بهروز بیان داشتند که،در برخی از موارد علت بیماری یا مرگ جنین وجود نقص ژنتیکی در میتوکندری سلول تخمک مادر تشخیص داده‌ شده است. و دانشمندان با استفاده از اجزای سلول تخمکِ اهداییِ زنِ دیگر، به روش ترمیم تخمک یا ترمیم جنین درصدد رفع این‌گونه بیماری‌ها بوده‌اند. در این شیوه درمانی گاه بدلیل وجود نقص در رحم مادر از رحم جایگزین برای حمل جنین استفاده می شود. حال با توجه به استفاده از اجزای سلول جنسی افراد متعدد و نیز استفاده از رحم جایگزین در تولد یافتن چنین کودکی سوال اصلی که به ذهن میرسد وضعیت نسب مادری چنین کودکی خواهد بود. نگارنده پس از نبیین ضرورت، اهداف و پیشینه پژوهش، به ارائه بحث در چهار بخش 1- مفهوم شناسی نسب در لغت و اصطلاح (دین و عرف و فقه و حقوق)، 2- موضوع شناسی(بررسی نقش بولوژیکی سلولهای جنسی و رحم در تولید مثل). 3- حکم شناسی (شیوه تلقیح مصنوعی هومولوگ و هترولوگ و استفاده از رحم جایگزین) 4- بررسی معیار نسب مادری(تبیین دو دیدگاه کلان وحدت مادری و تعدد مادری و تحلیل ادله آنها) در انتها باتوجه به مبانی پذیرفته شده (جواز استفاده از شیوه تلقیح مصنوعی و رحم جایگزین و انتساب کودک به صاحبان سلول جنسی) به این نتیجه رسید که امکان تحقق چندمادری وجود دارد و در این شیوه تولیدمثلی کودک دارای یک مادر نسبی صاحب هسته تخمک و دو مادر شیه رضاعی صاحبان سیتوپلاسم و رحم جایگزین است. ▪️حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسمی در نقد این مقاله به اثبات کشف مناط قطعی ملاک اثر در رضاع برای اثبات مادری شبه رضاعی صاحبان رحم و سیتوپلاسم بود که از نگارنده خواست در حد یک پارگراف به این مساله در مقاله اشاره کند. ‌🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی در پیام‌رسان ایتا @motaleate_ejtemai
💠 معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی امام حسن مجتبی(ع) . رفیعه المصطفی(ص) . قاسم ابن الحسن (ع) با همکاری انجمن مطالعات اجتماعی حوزه برگزار می نماید: 🌐 کرسی علمی ترویجی: لوازم فقهی میثاق غلیظ در روابط خانوادگی 👤 ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر رضا مهدیان فر 🎙ناقد: حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر محمد مهدی کریمی نیا 📝دبیر علمی : سرکار خانم فاطمه خدابنده لو ( مدیریت محترم مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) ) 📆 برگزار شده : دوشنبه ا مرداد ساعت : ۱۰ الی ۱۲ صبح
يا اَبَا الْحَسَنِ، يا عَلِىَّ بْنَ الْحُسَيْنِ، يَا زَيْنَ الْعابِدِينَ، يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ، يَا حُجَّةَ اللّٰهِ عَلىٰ خَلْقِهِ، يَا سَيِّدَنا وَمَوْلانا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ إِلَى اللّٰهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَيْ حاجاتِنا، يَا وَجِيهاً عِنْدَ اللّٰهِ اشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّٰهِ
Class hadis 1.mp3
9.67M
🔰حدیث اجتماعی (مناسبات جامعه‌شناسی و حدیث)، دوره مقدماتی 💠جلسه اول؛ شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ 💢سرفصل‌ها: 🔹تعریف علوم حدیث 🔹اهمیت و ضرورت حدیث 🔹هندسه دانش‌های حدیثی 🔹نسبت علوم حدیث با سایر علوم اسلامی ‌🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی در پیام‌رسان ایتا @motaleate_ejtemai