فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰تیزر | بررسی بایستههای جبهه انقلاب در دور دوم انتخابات
💢نشست «بررسی بایستههای جبهه انقلاب در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری» به همت خبرگزاری رسا، با حضور اساتید و کارشناسان طیف های مختلف حوزوی و دانشگاهی برگزار شد.
▫️فیلم های فرمایشات اساتید
https://rasanews.ir/003Bvz
▫️متن فرمایشات استاد ابراهیمی پور
https://rasanews.ir/003Bv7
▫️متن فرمایشات استاد سیاهپوش
https://rasanews.ir/003BvD
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی در پیامرسان ایتا
@motaleate_ejtemai
✅ شهید بهشتی : بهتر از خودتان را بیاورید!
🔹هر جا بهتر از خودتان دیدید، او را بیاورید به جای خودتان. این است تبلیغ عالی راهتان و آرمانتان و تشکیلاتتان.
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
@motaleate_ejtemai
آید صدا زغیب که قد قامت العزا
رخصت بده اقامه بزم عزا کنیم
#محرم
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
@motaleate_ejtemai
🔰آیین اختتامیه سلسله نشستهای ملت ابراهیم به همراه رونمایی از یادنامه اصحاب علوم انسانی و اجتماعی در نکوداشت شهید جمهور و شهدای پرواز اردیبهشت ۱۴۰۳
💢سخنرانها:
▫️آیت الله محسن اراکی
▫️آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری
▫️آیت الله احمد مروی
▫️آیت الله محمود رجبی
▫️بانو مجتهده گلگیری
▫️حجت الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل
▫️حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا
▪️با حضور خانواده مکرم شهید حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی
🗓زمان: شنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۰ صبح
🕌 آدرس: قم، چهار راه شهدا، ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، سالن شیخ طوسی
🔗 لینک ورود به جلسه مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
@motaleate_ejtemai
🔰حوزههای علمیه خواهران با همکاری انجمن مطالعات اجتماعی حوزه و سایر مراکز؛
💢دومین همایش ملی « جنگ بیولوژیک: ماهیت، ابعاد، پیامدها» برگزار میشود
▫️برای دومین بار همایش ملی توسط حوزه علمیه خواهران استان سمنان، در پایگاه استنادی جهان اسلام ISC نمایه شد.
▫️دومین همایش «جنگ بیولوژیک: ماهیت، ابعاد، پیامدها» در دو بخش اصلی شامل جنگ بیولوژیک؛ بحران جمعیت؛سلامت باروری، مولفه های بیولوژیکی موثر در امنیت غذایی جنگ بیولوژیک و بیوتوریسم حقوق بشر با همکاری حوزههای علمیه خواهران برگزار می شود.
🔺مهلت ارسال مقاله: ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
🌐 سایت همایش:
http://semnanco.whc.ir/
🔹دبیرخانه همایش ملی جنگ بیولوژیک: ماهیت، ابعاد، پیامدها، مقالات برگزیده را در مجلات معتبر همچون سیویلیکا، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام isc چاپ خواهند نمود.
برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن4-02333450813تماس حاصل نماید.
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی در پیامرسان ایتا
@motaleate_ejtemai
▪️امشبی را شه دین در حرمش مهمان است
▪️مکن ای صبح طلوع
▪️عصر فردا بدنش زیر سم اسبان است
▪️مکن ای صبح طلوع
🔰بیانیه انجمن مطالعات اجتماعی حوزه
••• بسم الله الرحمن الرحیم •••
▫️کلامی ناصحانه به رئیس جمهور منتخب، در ایام حزن آل الله، صحبتهای آقای ظریف در صدا و سیما حزن ولایتمداران را دو چندان کرد. امید است با تذکر علمای اعلام و حوزههای علمیه و همه اندیشمندان با بصیرت نگذارند دیوار کج بنای آقای ظریف و یارانش آواری مخرب بر سر کشور صاحب الزمان (عج) گردد. انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه از ریاست محترم جمهور منتخب درخواست میکند به ندای خیرخواهان و ناصحان ترتیب اثر داده و نگذارند امید مردم به ناامیدی و نگرانی از کیان اعتقادات و سلوک کارگزاران نظام الهی جمهوری اسلامی مبدل گردد.
▫️آنچه در بیان رئیس شورای راهبری جاری شد بیتردید با تکیه کلام رئیس جمهور منتخب در خصوص رعایت «انسجام اجتماعی» و «سرمایههای اجتماعی» همسو نبود. انتظار از دکتر پزشکیان این است که زمام را شخصا به دست بگیرند و آزمودههای چندباره را مجدد نیازمایند. این امت در نظام ولایی ثابت کردهاند که رأی شأن مطلق نبوده و از خطوط قرمز تدین و هویت انقلابی خویش عدول نکرده بلکه در دفاع از دستاوردهای انقلابی خویش کارآزمودهتر شدهاند.
▫️انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه امید دارد، ریاست محترم جمهوری اسلامی منتخب پیش و پس از تنفیذ حکم ولایت و تحلیف پاسداری از مکتب اهل بیت علیهم السلام، ولایت مداری خویش را به آموزههای نهج البلاغه امیرالمومنین علیه السلام اثبات نموده و دشمنان اعتقادات و سرمایه های اجتماعی را ناکام گذارد.
🔺انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی در پیامرسان ایتا
@motaleate_ejtemai
🌿 وبینار آموزش آنلاین #مقالهنویسی کاربردی رویش (هشتمین دوره)
🌿 زمان: ۷ و ۸ مرداد (یکشنبه و دوشنبه)، ساعت ۱۷
🌿 همراه با #گواهی
🌿 لینک ثبتنام و توضیحات بیشتر:
https://mroyesh.ir/product/paper8
🌿 برگزارکنندگان:
مدرسه مجازی رویش پژوهش و انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه با همکاری دیگر مراکز علمی کشور
▫️راهنمای مراحل ثبتنام:
https://eitaa.com/mroyesh_ir/1133
▫️ کارشناسان پاسخگو: @mroyesh
🌱 مدرسه مجازی #رویش پژوهش؛ مرجع پژوهش
🍃@mroyesh_ir
🌐 www.mroyesh.ir
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی در پیامرسان ایتا
@motaleate_ejtemai
❇️ جلسه چهارم حلقه نظریات فرهنگی به همت اندیشکده سیاستگذاری فرهنگی حنیف و با همکاری حلقه سیاستگذاری فرهنگ انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه برگزار گردید. در بخش اول جلسه، نظریه فرهنگی نیچه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
🧩معرفی فریدریک نیچه:
🔺کمتر شناخته شده به عنوان متفکر حوزه جامعه شناسی فرهنگی
🔺عمده شناخت از نیچه، با اعلامیه خدا مرده است
🔺ضرورت شناخت شمه ای از اندیشه نیچه، برای فهم برخی از ابعاد نظریه فرهنگی معاصر
🔺وامداری اندیشه پساساختارگرایی و پسامدرنیسم در مورد بدن انسان به نیچه
🔺تاثیر گذاری نیچه بر وبر درباره دین و عقلانیت و بر زیمل در کتابی در باب رابطه اندیشه نیچه با یکی از الهام گرفتگانش به نام شوپنهاور
🔺سهم اصلی نیچه در نظریه فرهنگی: طرحی فکری با عنوان ارزیابی دوباره همه ارزشها
⚡️در ادامه، تفصیل مباحث نیچه در بخش اول این جلسه مرور می شود.
📡 کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله:
@hanifthinktank
❇️در ابتدای بحث از نیچه، طرح فکری او به تفصیل مورد بحث قرار گرفت که در ذیل اشاره می گردد:
🖋نقد اخلاق مدرن موجود:
🔸 خوبی ادعا شده انسان مدرن چندان هم شرافتمندانه نیست
🔸 دین ادعا شده او هم چندان مذهبی نیست
🔸 حقایق ادعا شده او نیز چندان از حقیقت برخوردار نیست
🔸 سرچشمه اصلی اخلاق مدرن، فرهنگ کلیمی-مسیحی
🖌 تحسین روش فرهنگی یونانی در تعیین ارزش اخلاقی:
🔸 تفاوت یکسره فرهنگ کلیمی-مسیحی با فرهنگ یونانی پیشین از منظر ساخت هویت و فهم تاریخ
🔸 کنشگر بودن خود یا همان نفس در فرهنگ یونانی و دارا بودن نوع والاتری از هستی انسانی از طریق خودآزمایی و تجریه روحی و اخلاقی لذت
🔸امر کنشگری نفس، با فرهنگ تولید می شود ولی با یک کشش طبیعی و بنیادی که به انسانها جهت می دهد، همخوانی دارد. این کشش همان خواست قدرت است.
🔸خواست قدرت: کشش بنیادی یا نیرویی در ارگانیسم انسان که خودش را ابقا می کند و گستره و چهارچوب وجودش را گسترش می دهد
🔸 نیچه در کتاب علم سرخوش: نبردهای کوچک و بزرگ، همیشه برای برتری، رشد، گسترش و قدرت رخ می دهند، یعنی طبق خواست قدرت که خواست زندگی نیز است.
🔸این فرآیند در برخی موارد به فتح نیروهای دیگر نیز می انجامد ولی به نظارت سهمگین بر غریزه های خود نابودکننده درون ارگانیسم یا خود هستی نیز نیاز دارد
🔸این، همان کشش در یک نیرو یا نوعی هستی است که خود را متمایز تشخیص می دهد و در برابر تقلیل خود به همسانی با نیروها و هستی های دیگر مقاومت می کند
🔸هستی هایی که از سهم بالایی از قدرت برخوردارند، کنشگرند نه واکنشگر و با کششها و ارزشهای درونی و همساز، برانگیخته می شوند نه با ارزشهای دیگران و بیرون از خود
🖍 نقد به روش فرهنگی کلیمی-مسیحی در تعیین ارزش اخلاقی
🔹یهودیت و مسیحیت پدیده آورنده نوع دیگری از خود: به جای معنا گرفتن از خواست قدرت و دگرگون کردن خود، سرگرم بیزاری
🔹فرهنگ بیزاری: اخلاق واکنشگر و هدایت شده از بیرون؛ شروع از از پنداشت رنج انسان که توسط عامل بیرونی به بار آمده
🔹نیچه در کتاب تبارشناسی اخلاق: فرهنگ یهودی-مسیحی همیشه نیازمند یک جهان بیرونی دشمن خو و انگیزه های خارجی برای کنش
🔹طبق داستان عهد عتیق و فرعون مصر و مهاجرت کلیمیان: بی خدایانی که خدای راستین و یگانه را نپذیرفتند، می کوشند تا آنها را به اسارت درآورند یا هم اکنون این کار را انجام داده اند.
🔹پیروان فرهنگ یهودی-مسیحی اخلاقا خود را خوب نمی بینند و مانند یونانیان باستان نیستند که براشت اخلاقی خوبی از خود داشته باشن
🔹 آنها عذاب دهندگان ادعایی شان را شیطان می انگارند و خود را قربیانیان شیطان.
🔹نتیجه روش فرهنگی کلیمی-مسیحی: پیدایش نوعی فرهنگ اخلاقی که به نمونه های برتر نوع بشر که تفاوتهایشان را ابراز می کنند و به ارزشهای توده علاقه ای ندارند، می تازد و به عنوان قربانی کننده های شیطان صفت نابودشان می سازد.
🔹فرهنگ ابزاری سرکوبگر برای جنگ با مخالفان شیطان ادعایی به جای برنامه آموزنده برای آفرینش انسانهای بهتر
🔹تشویق به یکسره اهلی و هم طراز شدن خود و انکار تفاوتها میان خودها
🔹این فرهنگ حتی در صورت دنیوی (سوسیالیسم که در صورتی انسان دوستانه تاکید بر همسان سازی و تبعیت از ضعیفان)، پایه فرهنگ دموکراتیک مدرن و ناگزیری تضعیف فعالیت آفریننده
📡 کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله:
@hanifthinktank
❇️در ادامه مباحث نیچه، پیوندهای اندیشه نیچه با چشم اندازها و علایق امروزی نظریه فرهنگی، مورد گفتگو قرار گرفت:
🔴در کتاب تولد تراژدی در بطن روح موسیقی (1872):
🔸بررسی رابطه صورتهای هنر تراژیک با مناسک
🔸نبوغ فرهنگی تمدن یونانی در بازشناخت مفهوم اصل بنیادی انفراد که تعیین کننده وضعیت بشری است
🔸عملکرد فرهنگی جشنواره ها و بی خود شدن اقوام ابتدایی، آشکار کننده ماهیت جمعی و پیشاعقلانی تجربه بشری
🔸ردیابی تکامل مناسک از طریق تحول صورت دراماتیک تراژدی
🔸برتری فرهنگ تراژیک یونانی از فرهنگ یهودی-مسیحی پس از آن؛ زیرا می گوید: هر چه به هستی در می آید، باید آماده یک پایان اندوهناک بدون امکان رستگاری در یک جهان فراطبیعی باشد (1872)
🔸مناسک و تراژدی، عملکردهای فرهنگی که به وسیله آنها، انسانها می توانند یک زندگی سرخوشانه را در همه جلوه های آن از جمله واقعیت پایان زندگی، تصدیق کنند.
🔸علاقه نیچه به اجرای مناسکی و دراماتیک در زندگی اجتماعی
🌿کتاب اولیه نیچه (1873):
🔺بسیار کمتر از کتابش درباره تراژدی شناخته شده: رابطه میان زبان و واقعیت
🔺یک سده بعد مبنای یکی از نظریه های پساساختارگرا
🔺زبان، عدم بازتاب دهندگی صرف واقعیت عینی خارج از خود بلکه کم رنگ کننده عدم تقلیل پذیری واقعیتها به یکدیگر، با فراهم ساختن مفاهیم عام پنهان کننده تفاوتها
🔺حقیقت بیان شده توسط زبان، چیزی بیشتر از استعاره ها، ایهام ها و انسان انگاری ها نیست (1873)
🔺تاثیر گذاری مقولات یک زبان معین بر شیوه های درک گویندگان آن زبان از جهان
🟡جامعه شناسی بدن:
🔹تولید بینشهایی در جامعه شناسی بدن با بررسی رابطه بیزاری با رویکردی به بدن و کششهای آن
🔹طرد صورتهای خاصی از سختگیری بیمارگونه در مورد بدن که ناشی از غلبه رویکرد فرهنگی یهودی-مسیحی بر جهان غرب است
🔹به جای رویکرد سخت گیرانه و نابود کننده به بدن، عزیز دانستن صورت بدنی و پیگیری آرزوها و لدتهای جسمانی به عنوان بخشی از خواست قدرت
🔹اهمیت بنیادی تغذیه
🔹پیوند عمق فلسفی با مقولاتی چون آب و و هوا و غذاهای خاص
💫سهم نیچه به صورت مختصر:
✔️تاکید بر مفهوم تفاوت که در کارهای فرهنگی بعدی بسیار مهم شد
✔️ارائه چشم انداز فرهنگی نسبی اندیش ضمن نقد سنت یهودی-مسیحی که بعد او در چشم انداز اجتماعی-علمی فرهنگ، به خوبی جا افتاده
✔️مطرح کردن درام و ادبیات به عنوان عنصر بنیادی تحلیل اجتماعی
✔️علاقه مهم به تجسم و جامعه شناسی اولیه بدن
✔️تاکید بر نقش انگیزشهای غیرعقلانی و کششهای عاطفی کنش
📡 کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله:
@hanifthinktank
❇️ در بخش دوم جلسه، به ادامه مباحث پارسونز پرداخته شد. عمده مباحث بخش دوم ذیل دو موضوع اصلی بود: یکی نظریه متاخر نظامهای کنش یعنی الگوی AGIL و دیگری نگاه مثبت پارسونز به مدرنیته. در ادامه به تفصیل بخش دوم جلسه می پردازیم:
🔎معرفی نظریه متاخر نظامهای کنش (AGIL):
🔹تحلیل نظام اجتماعی به مجموعه ای از جایگاه ها و نقش ها و تحویل کنشگر به جایگاه و نقش نه اعمال و اندیشه ها
🔹اصلاح کننده نظریه میان دوره ای نظامها مطروحه در کتابهای نظام اجتماعی و به سوی یک نظریه عام کنش
🔹منبع: کتاب اقتصاد و جامعه (1956)
🔹عام و انتراعی بودن این الگو تا حد استفاده در مورد هر جامعه ای و حتی خرده نظام های درون جامعه
📡 کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله:
@hanifthinktank
💫اما تفصیل الگوی متاخر نظامها معروف به الگوی AGIL
☘️نظام در نگاه پارسونز چیست؟
🔺دارای نظم و وابستگی متقابل اجزاء
🔺خود حفظی نظم و تعادل
🔺ثابت بودن نظام یا در فرآیند منظم تغییر بودن
🔺ویژگی های هر بخشی از نظام بر شکل سایر بخشها موثر است
🔺مرزبندی نظام با محیط
🔺تخصیص و هماهنگی دو فرآیند بنیادی ضروری برای تعادل نظام
🔺گرایش به حفظ خود شامل:حفظ مرزها، حفظ روابط اجزا با کل، کنترل نوسانات محیطی و کنترل گرایش به تغییر
✏️چهار خرده نظام تمایز یافته با کارکردهای ویژه و حل مسأله ای خاص در الگوی AGIL:
1️⃣ تطبیق (A): تطبیق نظامها با جهان بیرونی و وظایف مادی لازم برای بقا (مثل خوراک و سرپناه)
2️⃣ به هدف رسیدن (یا هدف یابی)(G): بروندادهای نظام؛ رهبری و سیاست
3️⃣یکپارچگی(I): حفظ نظم توسط نظام قضایی و نهادهای اجتماعی
4️⃣حفظ نامرئی الگو و مدیریت تنش (L): نیاز جامعه به مسیرهای راهنما و وسایل کنش؛ شامل نهادهای تولید کننده ارزشهای فرهنگی، ابقای همبستگی و اجتماعی کردن مثل کلیسا، مدارس، خانواده
🔖جزئیات الگو:
🔹استفاده در سطح های مختلف تحلیل: یعنی کلیسا هم مصداق خرده نظام L برای جامعه و هم خود کلیسا دارای الگوی AGIL (مثلا گروه های عبادی و شوراهای خود شناختی L، هیاتهای انظباطی I، شوراهای تعیین خط مشیG، نگهداری از ساختمان، تامین مالی و جمع آوری اجاره ها A)
🔹جامعه متشکل از آشیانه های چهار خانه
🔹اهمیت تبادلهای فعالانه میان خانه های یک آشیانه در صورت نیاز: مثلا کلیسا فراهم کننده رهبری اخلاقی و بهره برنده از تصمیم های سیاسی ابقاکننده او (L با G)
🔹پارسونز، جبرگرای فرهنگی: همانند نظریه قبلی که فرهنگ کنترل کننده سایر نظامها هم چون نظام اجتماعی و نظام شخصیت
🔹توجه نظریه متقدم نظام ها و نظریه متاخر یعنی AGIL هم به نیازهای مادی و هم نیازهای فرهنگی
🔹تاکید اصلی AGIL بر فرهنگ است که هدف غایی جامعه و استواری نظام را تعیین می کند
🔹الگوی AGIL موافق الگوی سیبرنتیک تنظیم نظام یعنی فرهنگ به عنوان نظام نظارتی، مثل یک درونداد مغزی هدایت کننده حرکات بدن
🔹وسایل عامه مبادله هر کدام از چهار خرده نظام: پول A، قدرت G، نفوذ I، پایبندی ارزشی L
🔆توضیحی درباره قدرت به عنوان یکی از وسایل عام مبادله:
🔸قدرت (پاور) برای صاحبان قدرت و افراد سیاستمدار نیست
🔸عدم ارتباط با سلطه (دومینانس)
🔸قدرت برای نظامها و به تبع برای آحاد: سبب انجام وظایف جامعه
🔸تضاد با نظریه انتقادی و شباهت با نظریه فوکو بر انتشار قدرت در سرتاسر جامعه و دو پهلو هم مولد و هم سرکوبگر
📡 کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله:
@hanifthinktank
🌎پیروزی مدرنیته در نگاه پارسونز:
🔸بیشتر کار پارسونز در دهه های 1950 و 1960: نقش فرهنگ در دگرگونی اجتماعی
🔸در کتابهای نظامهای اجتماعی و به سوی یک نظریه عام کنش: الگوی متغیرهای الگودار (1962) برای اکتشاف نقشها و هنجارهای تعاملی وابسته به آنها
🔸استفاده از کار تونیس و دورکیم و وبر: 1️⃣تونیس: تمایز تحلیلی میان جوامع سنتی (گماین شافت) و جوامع مدرن و پیچیده (گزلشافت)؛ 2️⃣دورکیم: همبستگی مکانیک و ارگانیک؛ 3️⃣وبر: گذار از جامعه مبتنی بر اقتدار سنتی به جامعه دیوان سالار بی طرف
✳️پایه تحلیلی پارسونز در شناخت مدرنیته: تحقق فرآیند تعمیم ارزشی در مدرنیته (گذر از مولفه اول به دوم):
🔸جزء گرایی (پارتیکولاریسم) در برابر کل گرایی (یونیورسالیسم): ارتباط به صورت یک رابطه جزئی و عینی مثل دوستی، خویشاوندی و... یا ارتباط بر اساس اصول عام انتزاعی مثل انصاف و عدالت
🔸تاثیر پذیری در برابر بی طرفی تاثیرگذار: تحت تاثیر عواطف و احساسات خویش بودن یا تعامل خونسردانه، عقلانی تر و حساب شده تر
🔸جمع گرایی در برابر فردگرایی: جامعه و کنش فردی حول نیازها و تعلق گروهی یا حقوق و فرصتهای فردی
🔸عمومیت در برابر اختصاص: ارزیابی افراد و قضایا بر وفق منطق فراگیر یا به صورت موردی و جزئی
🔸انتساب در برابر دستاورد: جایگاه انتسابی و موروثی یا شایسته سالارانه و اکتسابی
❇️جزئیات فرآیند تعمیم ارزشی:
🔺تعمیم ارزشی: واکنش تطبیقی در برابر تکامل اجتماعی
🔺جوامع پیچیده تر و تمایزیافته تر، نظام های فرهنگی نیز ناگزیر انتزاعی تر، انعطاف پذیر تر و کلی تر: تا برقراری یکپارچگی اجتماعی و بیشترین کارایی سازمان اجتماعی
🔺افزایش فردگرایی نهادمند یکی از عوامل تعمیم ارزشی در جوامع مدرن
🔺برابری آدمها بر حسب دستاوردها و شایستگی ها نه مطابق کاست، طبقه یا دودمان
🔺 نگاه مثبت پارسونز به تعمیم ارزشی مدرنیته: تحقق بهتر عدالت، انصاف و همزیستی مسالمت آمیز
🔗برخلاف وبر، مارکس و نظریه انتقادی، برداشت مثبت و علاقه به مدرنیته:
🔹رفاه و آزادی بیشتر در ازای فرآیند تمایز محصول مدرنیته
🔹منافع مدرنیته: احترام بیشتر به فرد، جامعیت هر چه بیشتر و دموکراسی بیشتر
🔹جامعه مدرن هم چون ایالات متحده: هر روز بهتر از دیروز، تمرکز زدوده تر و هم پیوند تر، طیف گسترده تری از آزادیها
💎سه مرحله تکامل فرهنگی: ابتدایی، میانی، مدرن
🔻ابتدایی به میانی توسط تحول و ایجاد زبان نوشتاری
🔻میانی به مدرن: مقررات نهادی نظم هنجاری یا قانون
📡 کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله:
@hanifthinktank
📏ارزیابی نظریه پارسونز:
🔴انتقادات:
🔘فرض بدون اثبات پایبندی به الگوهای ارزشی مشترک در سراسر جامعه
🔘محافظه کاری بیش از حد، عدم توانایی برای تبیین پویایی رقابت و کشمکش میان گروه ها
🔘الگوی انتزاعی فرهنگ و بی بهرگی از جان مایه یک تبیین اصیل
🔘انکار خلاقیت و عاملیت انسان: فرهنگ=ساخت یک کنشگر انسانی بیش از حد اجتماعی شده یا آدمک قضاوتگری که ارزشها و هنجارها را ملکه ذهن خود می سازد و به شیوه ای رباتیک نقش اجتماعی اش را انجام می دهد
🔘انتقاد به اشتیاق پارسونز توسط پسامدرن و نظریه انتقادی
🔵مثبتات:
☑️ فهم نظام مند از فرهنگ در نظریه ای عام
☑️قوی ترین استدلال بر ضد تضعیف معنا در مدرنیته
☑️نظریه چند بعدی در نقطه مقابل تعصبهای آرمانگرایانه
☑️تاکید بر نقش کانونی دروندادهای فرهنگی در کنش: الگوی مستحکم پیوند میان عاملیت و فرهنگ
☑️الگویی سنجیده تر نسبت به الگوهای رفتارگرا یا عقل گرا
◀️امتداد پارسونز:
💡تلاش مختصر و ناکامی با پرچم نوکارکردگرایی: امتداد تبیین چند بعدی در کنار حساسیت بیشتر در مورد قدرت و منافع توسط الگزندر و کولومی (1990): پشت سر گذاشتن مسائل اصلی کارکردگرایی ساختاری همچون ضدیت با فرد گرایی، خصومت با تغییر، محافظه کاری، ایدئالیسم، سوگیری ضد تجربی توسط نوکارکردگرایی
💡شاگردان پارسونز (گیرتز، بلاو و شیلز): کشف ساختارهای نمادین واقعی و عملکردهای جزئی تر و عینی تر از کار پارسونز: باز اندیشی تاکید بر فرهنگ و فهم واقع بینانه تر و قانع کننده تر با حفظ نقش اساسی فرهنگ
💡مرتون (شاگرد پارسونز): نقد سه اصل تحلیل کارکردی ارائه شده توسط انسان شناسانی به نام مالینوفسکی و رادکلیف براون با نقد به اتکای اصول سه گانه کارکردی بر ادعاهای غیر تجربی مبتنی بر نظامهای نظری انتزاعی و لزوم آزمایش تجربی هر سه اصل توسط جامعه شناس
🔹اصل وحدت کارکردی (هماهنگی بین اجزای نظام): نقض این اصل با تردید نسبت به جوامع پیچیده
🔹اصل عمومیت کارکردی (کارکرد مثبت همه ساختارهای فرهنگی اجتماعی): نقض این اصل با مثال ملی گرایی افراطی که موجب کژکارکردی در دنیای هسته ای امروز است و نه کارکردی.
🔹اصل ضرورت کارکردی یا اجتناب ناپذیری (اجتناب ناپذیری اجزای ساختاری برای کل): نقض این اصل با بدیلهای ساختاری و کارکردی
📡 کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله:
@hanifthinktank
🔰 با لطف الهی، پنج جلسه از حلقه مطالعاتی نظریات فرهنگی سپری شد. در این جلسات، نظریات فرهنگی اندیشمندان ذیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت:
✔️ مارکس، دورکیم، وبر، زیمل، نیچه، دوبوآ، پارسونز، بنیامین، آدرنو، هورکهایمر.
🔆 حال در میانه راه حلقه، اندیشکده سیاستگذاری فرهنگی حنیف از دوستان علاقه مند و فعال در رشته های مرتبط با فرهنگ اعم از سیاستگذاری فرهنگی، جامعه شناسی فرهنگی و ...، دعوت به عضویت می نماید.
💯علاقه مندان عضویت، درصورت وجود شرایط زیر، رزومه خود را به شناسه @Hanif_ThinkTank ارسال فرمایند:
⚡️تحصیلات یا مطالعات تخصصی حوزه جامعه شناسی و فرهنگ
⚡️تعهد به شرکت منظم درجلسات هفتگی
⚡️تعهد به مطالعه حداقل سه ساعت در هفته
📍مکان برگزاری: قم، بلوار جمهوری
📡 کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله:
@hanifthinktank
🔰همکاری انجمن مطالعات اجتماعی حوزه با مدیریت حوزه علمیه خواهران استان سمنان و مدرسه علمیه تخصصی فاطمیه دامغان در برگزاری نشست های تخصصی در ذیل همایش ملی «جنگ بیولوژیک؛ ماهیت، ابعاد، پیامدها و راهکارها»
💢نشست اول: «مولفه های بیولوژیکی موثر در امنیت غذایی با رویکرد امنیت غذایی و پدافند غیرعامل»؛ آقای علی اکبر منصوریان
💢نشست دوم:«تاثیر جنگ بیولوژیک در ناباروری و کاهش جمعیت»؛ سرکار خانم موسویان
💢نشست پنجم:«محصولات تراریخته و مناسبات اخلاقی»؛ سرکار خانم محبوبه عرب احمدی
💢نشست ششم:«اثرگذاری حوزههای علمیه در بحران جمعیت با رویکرد آموزههای اخلاقی»؛ سرکار خانم حسنی
💢نشست هفتم:«نقش حوزههای علمیه در برون رفت از بحران جمعیت»؛ سرکار خانم موسیالرضایی
💢نشست هشتم:«اهداف جنگ بیولوژیک در حوزه محصولات کشاورزی و مواد غذایی و تاثیر منفی آن بر اقتصاد کشور»؛ سرکار خانم شکری
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی در پیامرسان ایتا
@motaleate_ejtemai
#کلاس
🔰حدیث اجتماعی (مناسبات جامعهشناسی و حدیث)
💢دوره مقدماتی: آشنایی با علوم حدیث (تاریخ، اصطلاحات، قواعد فهم)
💢با حضور استاد قاسم ابراهیمی پور
📚متن دوره مقدماتی از کتاب «درآمدی بر علوم حدیث» می باشد.
✅همراه با اعطای گواهی معتبر
🗓زمان: شنبه 6 مرداد به مدت یک هفته هر روز ساعت 16 الی 16:45
🔗حضور مجازی:
http://dte.bz/ssoq
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی در پیامرسان ایتا
@motaleate_ejtemai
🔰 با لطف الهی، پنج جلسه از حلقه مطالعاتی نظریات فرهنگی سپری شد. در این جلسات، نظریات فرهنگی اندیشمندان ذیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت:
✔️ مارکس، دورکیم، وبر، زیمل، نیچه، دوبوآ، پارسونز، بنیامین، آدرنو، هورکهایمر.
🔆 حال در میانه راه حلقه، اندیشکده سیاستگذاری فرهنگی حنیف از دوستان علاقه مند و فعال در رشته های مرتبط با فرهنگ اعم از سیاستگذاری فرهنگی، جامعه شناسی فرهنگی و ...، دعوت به عضویت می نماید.
💯علاقه مندان عضویت، درصورت وجود شرایط زیر، رزومه خود را به شناسه @Hanif_ThinkTank ارسال فرمایند:
⚡️تحصیلات یا مطالعات تخصصی حوزه فرهنگ
⚡️تعهد به شرکت منظم درجلسات هفتگی
⚡️تعهد به مطالعه حداقل سه ساعت در هفته
💥مزایا:
✨بهره مندی از بعد راهبری علمی-مطالعاتی
✨امکان مشارکت در پروژه های کاری اندیشکده
✨ایجاد آمادگی برای شرکت در سطوح بعدی حلقه های مطالعاتی اندیشکده
📍مکان برگزاری: قم، بلوار جمهوری
📡 کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله:
@hanifthinktank