#احکام_شرعی
🔰اعتقاد نداشتن یکی از طرفین به ازدواج موقت موجب عدم صحّت عقد نیست.
🔹سوال:
من يك بار صيغه محرميت خواندم اما پسر ميگويد من اعتقادي به صيغه محرميت ندارم. نداشتن اعتقاد او به صيغه محرميت در حلال بودن صيغه ما تاثير دارد؟
🔆 جواب:
باسمه جلت اسمائه؛ صیغه محرمیت نداریم، صیغه ازدواج موقت است که آن هم قیود و شرائطی دارد؛ چنانچه تمام آنها رعایت شود، اعتقاد نداشتن پسر موجب عدم صحّت نیست.
📚 تذڪر :دوستان گرامی برای اطلاع از جزئیات احڪام و تفاوت فتاوا لازم است به رساله عملیه مرجع شرعی خویش مراجعه نمایند.
#واکسن
@moteha 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حلول ماه #ربیع_الاول مبارک باد🌙🌸
ان شاءالله شروع این ماه پربرکت برای همه شما عزیزان همراه با موفقیت و شادی باشد💐
@moteha 🌹
🎥🎞 فیلم در مدت معلوم،
آنچه از گفتنش حیا می کنیم بی شرمانه بر ما می تازد.
میثم در به در دنبال گرفتن مجوز چاپ کتابشه؛ کتابی که میخواد معضلات زندگی جوانان را حل کنه… فیلمی که درواقع تلنگری هست برای مسئولان جامعه…
بازیگران: اکبر عبدی، جواد عزتی، ویشکا آسایش، هومن سیدی،
تاریخ انتشار: 1394
لینک مشاهده فیلم
#واکسن
@moteha 🌹
🛎 #قدر_تاملی
🔴 وسائل الشیعه جلد 21 ح 26379
🔸و بأسانید کثیرة إلی أبی عبدالرحمن بن أبی لیلی قال: سألت أبا عبدالله ع: هل نسخ آیة المتعة شیئ ؟
قال: لا و لولا ما نهی عنها عمر ما زنی إلا شقیّ.
❤️از امام صادق علیه السلام سؤال شد آیا آیۀ متعه را چیزی نسخ کرده است (و حکم آن را برداشته است)؟
امام ع فرمود: نه و اگر عمر از آن نهی نمی کرد غیر افراد شقی و پَست کسی زنا نمی کرد.
(از اینجا معلوم می شود که را حل معصومین علیهم السلام و بلکه قرآن برای از بین بردن فساد و فحشای جنسی، رواج متعه بوده است و کسانی که منافع خود را در منع از متعه می دیدند متعه را ممنوع کردند و از آن جلوگیری کردند و با این حال خود را بیشتر از دیگران پیرو سنت پیامبر اسلام ص هم می دانستند)
🔹با مطرود شدن اموری نظیر صیغه، دوستی های نامشروع و روابط زشت فراگیر می شود. کسانی که به صیغه حمله می کنند، غالبا از درک این واقعیت عاجر هستند که نیروی شهوانی انسان، نیرویی قوی است و اگر در بستر مناسب خود قرار نگیرد، مانند سیلی ویرانگر خواهد شد.
و بهترین کار برای جلوگیری از زیان های این سیل، بستر سازی برای رویه ای منطقی و معقول است.
نمی توان همگان را مجبور به ریاضت کرد و در جامعه ای که سن ازدواج به دهه سوم زندگی می رسد، افراد را تا آن سن وادار به سرکوب غریزه کرد.
همچنان که نمی توان کمونیسم جنسی را پذیرفت و اجازه داد روابط کثیف و خیانت بار در جامعه رایج شود.
#واکسن
@moteha 🌹
✅ فال جالب علامه طباطبایی با دیوان #حافظ
علامه حسینی طهرانی:
«در یکی از روزها که خدمت علامه طباطبایی مشرف شدم ضمن بیان استخاره و تفال به قرآن کریم که فرمودند هر دو منصوص و در روایات وارد شده است، فرمودند #فال به دیوان حافظ به تجربه رسیده است که بسیار عجیب است و برای این موضوع دو مورد از تفال خود بیان کردند که یکی از این موارد به این شرح است:
🔸در ایامی که در نجف اشرف برای تحصیل مشرف بودیم و بعضی از پنج شنبه ها به کوفه می رفتیم روزی با چند نفر از رفقا ودوستان در کوفه نشسته بودیم و دیوان حافظ را با خود داشتیم که ناگهان یکی از رفقا از راه رسیده و ایستاده گفت: فالی برای من بگیرید!
ما از دیوان حافظ برای او فالی گرفتیم این بیت آمد:
اگر زاینده رود آب حیاتست
ولی شیراز ما از اصفهان به
همین که این بیت را از غزل شنید مات و مبهوت و متحیر ماند به طوری که همه دوستان در تعجب افتادند! و ناچار علت تحیر و سکوت او را پرسیدند. در پاسخ گفت:
من میل دارم یک مخدّره ای را متعه(صیغه موقت) کنم و برای تفحص از این منظور دو مخدّره پیدا شده است. یکی اصفهانی و دیگری شیرازی است و من بین انتخاب هر یک از آن دو متحیر بودم و بالاخره بنا به فال خواجه حافظ گذاردم که چنین بیت معجزه آسا پاسخ مرا داد.
📚مطلع انوار، حسینی طهرانی، ج1، صص 186-187
🔹۲۰ مهر روز بزرگداشت حافظ شیرازی است.
#واکسن
@moteha 🌹
❤️ امام حسن عسکری علیه السلام:
لا يَشغَلْكَ رِزقٌ مَضمونٌ عن عَمَلٍ مَفروضٍ
مبادا [سرگرم شدن به] روزى ضمانت شده، تو را از كار واجبى باز دارد
ميزان الحكمه جلد4 صفحه430
◼️ #شهادت_امام_حسن_عسکری علیه السلام بر شما تسلیت باد
یا #امام_زمان آجرک الله
@moteha
ازدواج موقت
🔸سوال:
لطفا درباره فلسفه ازدواج موقت توضیح دهید و بگویید چه فرقی با زنا دارد.
✅پاسخ:
در رابطه با ازدواج موقت و اثبات مشروعیت ان از کتب فریقین ما در گذشته مفصلا بحث کرده ایم که می توانید برای یافتن ان کلمات متعه،ازدواج موقت و صیغه را در کانال سرچ فرمایید
❗️اما پاسخ این سوال در مورد فلسفه ازدواج موقت:
بسیاری از مردم بویژه جوانان به ازدواج دائم دسترسی ندارند،زیرا ازدواج دائم بطور معمول نیاز به مقدمات وهزینه ها وقبول مسولیت های مختلف دارد که امادگی ان برای گروهی حاصل نیست،بعنوان مثال
1:بسیاری از جوانان در دوران تحصیل،قادر به ازدواج دائم نیستند،زیرا نه شغلی دارند ونه مسکن مناسبی ونه هزینه های دیگر
2:افرادی هستند که متأهل میباشند ولی در سفرهای خارج که گاهی بطول می انجامد،گرفتارمحرومیت شدید جنسی میشوند،نه همسران خودرا میتوانند ببرند ونه قدرت ازدواج دائم را دران دیار دارند
3:کسانی هستند که همسران انها گرفتار بیماریهای مختلف ومشکلات دیگری میباشند وتوان رفع نیاز جنسی همسران خود را ندارند
4:سربازانی هستند که به مأموریتهای طولانی برای حفظ مرزها ومانند ان میروند واز خانواده های خود دورند وگرفتار مشکل جنسی هستند
5:گاه در دوران بارداری وشرایط خاص ان مرد مجبور است با همسر باردارش روابط جنسی نداشته باشد وچه بسا جوان است وگرفتار مشکل محرومیت
❗️در این گونه مواقع افراد بر سر دوراهی قرار دارند،الودگی به فحشا یا استفاده از نوعی ازدواج ساده وموقت که مشکلات ازدواج دائم در ان نیست وبطور موقت پاسخگوی نیازهای جنسی میباشد
❗️پیشنهاد پارسایی وچشم پوشی از هردو پیشنهاد خوبی است ولی برای بسیاری قابل عمل نیس وحداقل برای عده ای جنبه ی خیالی دارد
❗️جالب اینکه حتی منکران ازدواج موقت یعنی غالب برادران اهل سنت،هنگامیکه تحت فشار جوانان واقشار دیگر محروم قرار گرفته اند،تقریبا به نوعی ازدواج،شبیه ازدواج موقت تن داده اند وان را ازدواج مسیار می نامند
❗️به هرحال اسلام که ایین الهی مطابق با فطرت ادمی است وتمام نیازهای واقعی انسان را پیش بینی کرده است،ممکن نیست مسئله ی ازدواج موقت را در برنامه ی های احکام خود نگنجانیده باشد
📚شیعه پاسخ میگوید،ایت الله مکارم،ص117به بعد
❗️علامه سبحانی چنین می اورند:
«ازدواج مسیار که اهل سنت بر ان هستند داستان مفصلی دارد،اجمال ان این است که برخی از مردان (که در بالا ما از کتاب شیعه پاسخ میگوید اوردیم)بنا به علل وشرایطی که بر انها حاکم است از ازدواج دائم ناتوانند
❗️از طرف دیگر عللی از جانب زنان انان را بسوی ازدواج مسیار سوق داده است
1:دخترانی که بخاطر سن بالا موفق به ازدواج نشده اند
2:مواردی که تعداد زنان از مردان بیشتر بوده وبه این دلیل تقاضا برای ازدواج وجود ندارد
3:زنان مطلقه ی شوهر از دس داده ای که هرگز جوانان نورس حاضر به ازدواج دائم نیستند
❗️این مشکلات ونظایر ان اخیراً فقهای اهل سنت را در مجمع فقهی جده بر ان داشت که به نوعی از ازدواج به ظاهر دائم ولی در حقیقت موقت تن دهند،وان اینکه هردو طرف پس از عقد دائم کلیه حقوق خود را به یکدیگر ببخشند،جز اینکه مرد گاه وبیگاه به زن سربزند واز این طرق نیاز جنسی انان برطرف شود ونام این ازدواج را مسیار نهاده اند
📚راهنمای حقیفت،علامه سبحانی،ص570
❗️این بود فلسفه ای کوتاه از ازدواج موقت،اما بخش دوم سؤالتان که گفتید چه فرقی است بین صیغه کردن وزنا
❗️ایت الله مکارم چنین پاسخ میدهند:
انها که چنین میگویند گویا اصلا از مفهوم ازدواج موقت اگاهی ندارند،زیرا ازدواج موقت تنها با گفتن دوجمله تمام نمیشوند،بلکه مقرراتی همانند ازدواج دائم دارد،یعنی چنان زنی در تمام مدت ازدواج موقت منحصراً در اختیار یک مرد باید باشد وبه هنگام پایان باید حداقل45روز عده نگه دارد واگر از او صاحب فرزندی شد،باید تمام احکام فرزند بر ان فرد جاری شود،همانند فرزند ازدواج دائم در حالیکه در زنا هیچ یک از این شرایط وقیود وجود ندارد،ایا این دو را با یکدیگر هرگز میتوان مقایسه کرد
📚تفسیرنمونه،ج3،ص343
#جهاد_تبیین
@moteha 🌹
7.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹قسمتی از سخنرانی مرحوم کافی در مورد ازدواج موقت
#هفته_وحدت
@moteha 🌹