eitaa logo
شیدایی
970 دنبال‌کننده
218 عکس
90 ویدیو
11 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹دکتر مجید ابهری جامعه شناس و مردم شناس یک جوان دانشجو یا بی کار یا کارمند، غریزه جنسی‌اش دروغ نیست. اما پول ندارد، خانه ندارد، پس به کجا باید مراجعه کند؟گاهی مجبور می شود به دنبال زنان متاهل برود و خود این موضوع، معضلی برای جامعه می شود.  اگر جوان ها به سمت ازدواج موقت سوق داده شوند، دیگر به دنبال زنان متاهل و انحرافات جنسی نخواهند رفت. انحرافات جنسی  الان متاسفانه زمینه ی گسترده‌ای دارند، مثل هم جنس گرایی و هم جنس بازی در جامعه که خود مبحث جداگانه ای دارد. همه این ها به این دلیل است که ازدواج موقت در جامعه وجود ندارد و ازدواج دائم بسیار مشکل و دشوار است. اگر ازدواج موقت به عنوان اهرم کنترل و مدیریت روابط جنسی در جامعه مطرح شده، باید ساماندهی نیز بشود. ترویج ازدواج موقت باعث می شود مسایل روانی و عصبی افراد ترمیم و جبران شود. یک عده از ترس فمینیست‌ها و افرادی که به ظاهر مدافع حقوق زنان هستند، با ازدواج موقت به عنوان یک راهکار اصلی اجتماعی مخالفند اما با فحشا موافقند. اگر ازدواج موقت تصویب و از طرف نهادهای متولی  ساماندهی شود، برای افراد مجرد یا مردان متاهلی که مشکلات جنسی در زندگی زناشویی دارند، خیلی از مشکلات حل می شود. @moteha 🌹
یک یاحسین گفتم و دیدم غمی نماند تسکین دردهای دل مضطرم حسین... ‌ @moteha 🌹
ازدواج موقت در قرآن دليل روشن مشروع بودن صیغه، آيه ی «24 سوره نساء» است: فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنّ قآتوهُنّ أجُوُرَهُنّ فَرِيْضَهً پس هرگاه، از آن زنان بهره مند شديد، مزد آنان را (كه مهر معين است) بپردازيد. الفاظ اين آيه به روشنى گواه است كه در مورد ازدواج موقت وارد شده زيرا: اولاً: واژه «استمتاع» بكار رفته، كه ظاهراً در مورد «نكاح موقت» است. اگر نكاح دائم منظور بود نياز به قرينه داشت. ثانياً: لفظ «اُجُورَهُنَّ» به معناى «مزد آنان» بكار برده شده است كه گواه روشنى برمتعه است زيرا در مورد نكاح دائم كلماتى از قبيل «مهريه» و «صداق» بكار مى رود. ثالثاً: مفسّران شيعه و سنى بر آنند كه آيه ياد شده، در مورد نكاح متعه نازل گرديده است. جلال الدين سيوطى در كتاب تفسير «در المنثور» از ابن جرير و سدى نقل مى كند كه آيه فوق در مورد متعه است. (دّرالمنثور، ج 2، ص 140، در ذيل آيه ياد شده) هم چنين، ابوجعفر محمد بن جرير طبرى در تفسير خود، از سدى و مجاهد و ابن عباس نقل مى كند كه اين آيه در مورد نكاح موقت است. (جامع البيان فى تفسير القرآن، جزء 5، ص 9) رابعاً: صاحبان صحاح و مسانيد و جوامع روايى نيز اين حقيقت را پذيرفته اند به عنوان مثال مسلم بن حجاج در صحيح خود به نقل از جابر بن عبدالله و سلمه بن اكوع، روايت مى كند كه گفته اند: «خرج علينا منادى رسول الله (عليه السلام) فقال انَّ رسول الله قد أذن لكم أن تستمتعوا يعنى متعه النِّساء منادى پيامبر به سوى ما آمد و گفت: رسول خدا به شما اجازه استمتاع (بهره مند شدن از زنها) يعنى نكاح متعه زنان را عنايت فرمود.». (صحيح مسلم، جزء 4، ص 130، ط مصر) عمران بن حصين می گوید: خداوند درباره متعه آيه ‏اى فرو فرستاد وآن را با آيه ی ديگرى نسخ نكرد، و پيامبر ما را بدان خواند و از آن باز نداشت، سپس مردى هرچه خواست، طبق نظر خودش گفت. (يعنى عمر ازآن نهى كرد) (تفسير رازى، ج 3، ص 201، 8) روايات صحاح و مسند ها در اين زمينه، بيش از آن است كه در اين نوشتار بگنجد. بنابراين، اصل تشريع متعه در صدر اسلام و در عصر پيامبر گرامى مورد پذيرش دانشمندان و مفسران اسلامى است. 📚منابع این قسمت: 1) صحيح بخارى، باب تمتّع 2) مسند احمد، ج 4، ص 436 و ج 3 ص 356، 3) الموطّأ (مالك)، ج 2، ص 30، 4) سنن بيهقى، ج 7، ص 306، 5) تفسير طبرى، ج 5، ص 9، 6) نهايه ابن اثير، ج 2، ص 249، 7) تاريخ ابن خلكان، ج 1، ص 359، 8) احكام القرآن (جصاص)، ج 2، ص 178، 9) محاضرات راغب، ج 2، ص 94، 10) الجامع الكبير (سيوطى)، ج 8، ص 293، 11) فتح البارى ابن حجر، ج 9، ص 141) @moteha 🌹
❁❁ ❣️مژده بر اهل خرد باز بہ تن جان آمد ✨ رحمٺ رحمان آمد ❣️خلف پاڪ نبے زاده‌ے زهراےبتول ✨ از گلستان نوگل خندان آمد (ع)❣️ ✨❣️ @moteha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
movaggat 1.mp3
6.96M
برنامه ی با موضوع ازدواج موقت برنامه ی پرسمان پرسش و پاسخ به مخاطبان و تبیین مبانی @moteha 🌹
💚 یا ما گدایان قم و شهر خراسان هستیم ... عاشق و دربه در و بی سر و سامان هستیم 🏴 کریمه اهل بیت سلام الله علیها بر شما تسلیت باد.
حتّی برای یک بار ... امام صادق علیه السلام فرمودند : یُسْتَحَبُّ لِلرَّجُلِ أَنْ یَتَزَوَّجَ الْمُتْعَةَ وَ مَا أُحِبُّ لِلرَّجُلِ مِنْکُمْ أَنْ یَخْرُجَ مِنَ الدُّنْیَا حَتَّى یَتَزَوَّجَ الْمُتْعَةَ وَ لَوْ مَرَّةً. برای مرد مستحب است که ازدواج موقّت کند و دوست ندارم برای مردی از شما اینکه از دنیا برود تا اینکه ازدواج موقّت کند و لو یک بار. 📚 منبع : 1. وسائل الشیعة : ج 12، ص 15 @moteha 🌹
چند نکته 🔰 ازدواج موقت از نظر شرعی در اسلام حلال قرار داده شده پس از نظر و حقوقی نیز مشکلی ندارد. انجام آن مستلزم یکسری شرایط است که در ادامه به بعض آن می پردازیم: 🔹 برای ازدواج موقت احتیاجی به و گرفتن نیست. همین که صیغه خوانده شود کافی است. 🔹صیغه ازدواج موقت میشود توسط خود زن و مرد جاری شود. 🔹در صورتی که دختر و ای که قبلا یک مرتبه ازدواج کرده و باکره نباشد، دیگر به لحاظ قانونی نیازمند کسب اجازه و یا رضایت پدر برای ازدواج نمی باشد. 🔹صیغه تنها با زنانی امکان پذیر است که آن ها با شوهر کردن از بین رفته باشد. (ازدواج با زنانی که بکارت آن ها به واسطه زنا از بین رفته است مانند ازدواج با دختران باکره با اجازه پدر صورت می پذیرد) 🔹زن نباید هنگام جاری شدن صیغه موقت در نکاح مرد دیگری (شوهردار) یا در عده باشد. 🔹در ازدواج موقت اگر قید نشده باشد، هر دو طرف می تواند از یکدیگر به اندازه رابطه جنسی در عقد دائم لذت ببرند و نزدیکی صورت بگیرد. اما اگر زن ضمن عقد ذکر کرده باشد که به دخول راضی نیست این عمل انجام نمی پذیرد. 🔹در ازدواج موقت وجود ندارد. بلکه با پایان مدت زمان تمام می شود. یا اینکه مرد می گوید بقیه زمان را به همسرم بخشیدم. 📚 تذڪر :دوستان گرامی برای اطلاع از جزئیات احڪام و تفاوت فتاوا لازم است به رساله عملیه مرجع شرعی خویش مراجعه نمایند. @moteha 🌹
به دهر، هر خبری هست زیر بیرق توست اگر کسی در دیگری زند ز بی خبری است... ❤️السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین @moteha 🌹
🔴فلسفه ازدواج موقت 🔹همگى معتقديم كه آيين اسلام، شريعت جاودانى و خاتم است كه پاسخگوى تمام نيازها مى باشد. اينك مى گوييم جوانى كه به منظور ادامه تحصيلات خود بايد سالهاى متمادى در يك كشور و يا شهر غريب به سر ببرد و به علت امكانات محدود، نمى تواند به ازدواج دائم دست يابد، در برابر خود سه راه مشاهده مى كند كه بايد يكى از آنها را انتخاب كند: الف به همان حالت عزب باقى بماند. ب در منجلاب فحشا و آلودگى ها سقوط كند. ج در چهارچوب شرايط ياد شده، با زنى كه ازدواج او شرعاً جايز است، براى مدت معينى ازدواج نمايد. ✍️در مورد صورت نخست بايد گفت كه غالباً با شكست روبرو مى شود، هر چند افراد انگشت شمارى مى توانند قيد هر نوع عمل جنسى را بزنند و صبر و بردبارى پيشه سازند ولى اين روش، براى همه قابل اجرا نيست. ✍️فرجام كسانى كه راه دوم را برگزينند نيز تباهى و بيچارگى است و از ديدگاه اسلام عملى است حرام. و انديشه تجويز آن به بهانه ضرورت، نوعى گمراهى فكرى و كج انديشى مى باشد. ✍️بنابراين، تنها راهِ سوم متعين مى شود كه اسلام آن را پيشنهاد نموده و در زمان پيامبر نيز به آن عمل مى شد و بعدها مورد اختلاف واقع گرديد. ✍️دراينجا از يادآورى يك نكته ناگزيريم و آن اين كه: كسانى كه از نكاح متعه هراس دارند و آن را نامشروع مى پندارند، بايد توجه داشته باشند كه همه فقها و محققان اسلامى، نظير آن را ازنظر معنا، در عقد دائم پذيرفته اند، و آن اين كه زوجين، عقد دائم ببندند ولى نيت هر دو آن باشد كه بعد از يك سال و يا كمتر و بيشتر، به وسيله طلاق از هم جدا گردند. ✍️روشن است كه چنين پيوندى، به حسب ظاهر دائمى و در حقيقت موقت است و تفاوتى كه اين گونه نكاح دائم بامتعه دارد اين است كه متعه، در ظاهر و باطن، محدود و موقت است ولى اين نوع ازدواج دائم، به ظاهر پيوسته و هميشگى و در باطن محدود مى باشد. ✍️كسانى كه اين نوع از ازدواج دائم را، كه مورد پذيرش همه فقهاى اسلامى است، تجويز مى كنند، چگونه از تشريع و تجويز نكاح متعه بر خود بيم وهراس راه مى دهند؟ ✍️پس فلسفه ورازجوازمتعه از آن روست كه غريزه جنسى از نيرومندترين غريزه‏هاست‏وخداوند سبحان آن را چنين قرار داده است تا پيوندهاى ميان زن‏ومرد محكم واستوار گردد، واستمرار هميارى آنها در ساختن خانواده‏ورويارويى بادشواريهاى زندگى، ضمانت يابد وزير ساز كوچك‏جامعه به سامان رسد. پس اگر اجازه داده شود اين غريزه از اختيارقانون ونظارت جامعه خارج گردد، نه تنها در استوار كردن پيوندهاسودى نخواهد داشت، بلكه موجب گسستن ساختار متين خانواده‏نيز مى‏گردد. ✍️رفيقه بازى همچون عمل زشت فحشا، پيوندى است از ديدگاه‏قانون نابسامان، در حالى كه ازدواج دائم يا موقت پيمانى است ميان‏دو شخص كه قانون آن را زير نظر دارد، وجامعه بر روى آن محاسبه‏ونظارت دارد. البته: «اين يك قانون كلى است كه اگر به غرائز طبيعى انسان به صورت صحيحى پاسخى داده نشود براى اشباع آن ها متوجه راه هاى انحرافى خواهد شد. اين يك حقيقت آشكار است كه نمى توان جلوى غرائز طبيعى را گرفت. اين موضوع قابل انكار نيست كه غريزه جنسى يكى از مهمترين و نيرومندترين احساس هاى آدمى است. اكنون اين سئوال پيش مى آيد كه در بسيارى از شرايط و محيط ها افراد فراوانى هستند كه در شرايطى قرار دارند كه قادر به ازدواج دائم نيستند يا افراد متاهل در مسافرت هاى طولانى كه با عدم ارضاى غريزه جنسى خود رو به رو هستند. آيا بايد اين غرائز را سركوب كرد. يا اين كه آن ها را در مقابل بى بند و بارى هاى جنسى گذاشت. در اين زمان است كه راه سوم توسط فقهاى شيعه پيشنهاد شده است كه به تعبير آن ها نه مشكلات ازدواج دائم را دارد نه باعث فساد مى شود.» (جلد سوم تفسير نمونه صفحه 341) @moteha 🌹
شیدایی
✨نقش مهمّ شیخ جعفر نجفی (کاشف الغِطاء) و #فتحعلی_شاه_قاجار در ترویج فرهنگ ازدواج موقت فامیلی در ایر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍ 🔹اقدام و تلاش کشور انگلیس در حذف فرهنگ ازدواج موقت با دستور رضا شاه صیغه و چند همسری ممنوع شد و زنان از پوشیدن چادر منع شدند. @moteha 🌹